Het Nederlands Elftal

Bespreek hier het Nederlands Elftal.
Post Reply
Johann Vogel
Vedette

Dit Nederlands elftal is pure middelmaat. Zeker met deze bondscoach. Koeman is een trainer die niet met zijn tijd is meegegaan. Hij oogt als een volgevreten vedette en zo voetbalt Oranje ook. Lamlendig, het heilige vuur ontbreekt. Als je tegen een matige ploeg als Ierland met vijf verdedigers speelt en twee controleurs, dan is er ook geen eer te behalen. Dit Nederlands elftal zal net als op het WK weinig indruk maken. Met een beetje gunstige loting haal je nog wel de kwartfinales en daarna kan toernooi vulling Oranje weer naar huis.
psvgouda
Vedette
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Gisteren een concert waardoor ik niet kon kijken (hetgeen ik toch al niet van plan was, al was er geen concert geweest). En dan lees je toch hier even. Moet zeggen: wat een enorm vervreemdende ervaring om even uit de voetbal bubbel te zijn en er dan weer in terug te keren door dit Wouthorst verhaal. En je dan te beseffen in wat voor bubbel sommige mensen verkeren… Krijg de hik. Volgende week Twente uit, dáár kijk ik naar uit. (Later niets meer)
Edit: sorry Wout :monkey:
GillesdelaCroquette
Internationale topspeler

Ach ja, Wap Weghorst. Denk er een blik Schultenbrau en een zware van Nelle bij en het plaatje klopt nog steeds.
  • These users thanked the author GillesdelaCroquette for the post:
    Persepolis
    When you have nobody to fuck with, you can go fuck yourself.
    Thijs
    Lid van verdienste
    Rol: Organisator Prediction League
    Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Ik kan het gedrag van Weghorst niet los zien van de cultuur die Van Gaal bracht en Koeman op voortborduurde, waarbij wat je zelf doet allemaal prima is en wat de ander (tegenstander, scheids, media enz.) doet allemaal negatief, afkeurend, onsportief. De wedstrijd tegen Argentinië en de beschamende onsportieve houding, waarop getraind was, als hoogtepunt om dan achteraf te klagen over het gedrag van de Argentijnen nadat ze Nederland terecht verslagen hadden.

Wat een groot contrast met ons clubje. Waar Luuk, Joey, Jerdy, Johan en alle anderen direct zelf meek ritisch zijn, maar ook de successen vieren. Die oprechte positiviteit uitstralen ipv dat opgefokte gemaakte, wat zo kwetsbaar is dat één vraagje al kan zorgen voor totale ontregeling.
  • These users thanked the author Thijs for the post (total 2):
    LenteRen Höek
    Madueke
    Legende

Van Dijk wilde meteen de plaatsing voor het EK enorm benadrukken, geen plaats voor negativiteit. Koeman zit te zeiken over een camera en als afsluiter kwam Woutje nog even voorbij.

Deze mensen kunnen totaal niet tegen kritiek en die denken nu oprecht dat ze het klootjesvolk hebben laten zien dat ze toch maar mooi geplaatst zijn. Heel knap hoor, in die poule.
    Boktor
    Vaste waarde in elftal
    Clubvoorkeur: PSV

Heel gek, want volgens mij zijn de meesten van die spelers eigenlijk gewoon prima gasten, maar zet ze bij elkaar en het wordt een heel raar clubje. Is dan de invloed van een paar kneuzen (een Weghorst voorop, maar ik vind Van Dijk ook altijd zo gemaakt stoer in Oranje) zo groot? Of is de hele cultuur in Zeist zo verrot dat die spelers opeens in kinderachtige verongelijkte wannabe vedettes veranderen als ze daar een paar dagen met elkaar in de bossen zitten?
    Persepolis
    Vedette

Ykhim wrote: 19 Nov 2023, 01:09 In plaats daarvan spelen we 5-3-2 of 5-2-3 of 3-5-2, of hoe je het noemen wil, maar het is afzichtelijk.
    In het seizoen 2013-14 begon Koeman met Feyenoord 2013-14 met dat systeem omdat dat beter paste bij zijn selectie. Dat liep best goed. Toen besloot Van Gaal op het WK 2014 hetzelfde systeem te spelen, met voor een groot deel dezelfde Feyenoord-verdedigers die het dus gewend waren, en dat ging ook goed. Sindsdien werd het een soort van mode, "bij twijfel, 5-3-2!". Zo werd het een soort go-to systeem zodra er iets van twijfels of hiaten waren met een ander systeem, ipv die op te lossen.
    Madueke
    Legende

Boktor wrote: 19 Nov 2023, 12:40 Heel gek, want volgens mij zijn de meesten van die spelers eigenlijk gewoon prima gasten, maar zet ze bij elkaar en het wordt een heel raar clubje. Is dan de invloed van een paar kneuzen (een Weghorst voorop, maar ik vind Van Dijk ook altijd zo gemaakt stoer in Oranje) zo groot? Of is de hele cultuur in Zeist zo verrot dat die spelers opeens in kinderachtige verongelijkte wannabe vedettes veranderen als ze daar een paar dagen met elkaar in de bossen zitten?
    Weghorst is altijd al een vreemde vogel geweest en Koeman doet ook vreemde dingen als de druk er is of te hoog dreigt te worden. Alleen van Dijk valt mij wel echt op. Geweldige speler bij Liverpool, maar na zijn blessure heeft hij dat niveau niet meer gehaald en dat valt dus ook op in Oranje. Laat (te vaak) steken vallen en als men daar iets over zegt komt dat toontje weer bij hem. Jammer wel.
    Buitenspelgoal
    Vaste waarde in elftal

Boktor wrote: 19 Nov 2023, 12:40 Heel gek, want volgens mij zijn de meesten van die spelers eigenlijk gewoon prima gasten, maar zet ze bij elkaar en het wordt een heel raar clubje. Is dan de invloed van een paar kneuzen (een Weghorst voorop, maar ik vind Van Dijk ook altijd zo gemaakt stoer in Oranje) zo groot? Of is de hele cultuur in Zeist zo verrot dat die spelers opeens in kinderachtige verongelijkte wannabe vedettes veranderen als ze daar een paar dagen met elkaar in de bossen zitten?
    Mwah, het zijn maar een paar spelers die dat beeld telkens propageren. Van Dijk die al aanvoerder altijd de kant van zijn medespelers kiest en bang lijkt dat te veel kritiek de sfeer zal verpesten. Weghorst is gewoon een kwal eerste klas die zichzelf veel te graag wilt laten zien en constant uit is op erkenning. Memphis is gewoon zoals Memphis altijd is: recalcitrant, en een tikkeltje nukkig/onverschillig en sowieso geen ster in zichzelf uiten.

Dat zijn de spelers die je het vaakst voor de camera ziet. Afgelopen keren heb je dan ook Schouten, Reijnders of een Ake voor de camera en die zeggen echt geen rare dingen hoor of maken ook geen stampij over de gestelde vragen.

Koeman zelf is ook een probleem hierin. Matige coach die van best prima spelersmateriaal niets weet te maken. Zijn tacktieken kloppen niet, zijn selectiebeleid spoort met regelmaat niet. Daar is allemaal terecht veel kritiek op gekomen, maar daar kan Koeman niet tegen. Het is nu al de hele kwalificatiecyclus + Nations League matig geweest, met slechte tot middelmatige resultaten en vreemde verantwoordingen voor even vreemde uitverkiezingen (de ene speler moet maar meer spelen, de ander zit er zo bij en de ene speler moet zich maar op CL niveau laten zien, terwijl dat voor zoveel spelers in de selectie niet geldt etc.). Niet gek dat de kritiek zich dan herhaalt en wat aanzwelt. Niet gek dat het enthousiasme over de plaatsing voor het EK dan tegenvalt. Want als je zo inspiratieloos en stroperig blijft spelen kun je net zo goed niet gaan. Dan wordt het weer een saai toernooi waar je misschien met hangen en wurgen de groepsfase doorkomt, om tegen de eerste sterke tegenstander in 8e of kwartfinale te stranden.

We hebben bij PSV gezien wat het verschil tussen een matige en goede coach kan zijn. Ik geloof dat dit bij Oranje echt niet anders is. Prima spelersmateriaal is er echt wel hoor (de CVs, de backs, Frenkie, Reijnders, Schouten, Gravenberch die eraan komt, Xavi, Gakpo, Malen), maar er moet wel een goede coach voor die er wat van kan maken. Als je terugkijkt is dat laatste nu al jaren niet echt gebeurt. Na Koemans eerste periode hadden we De Boer (flutcoach), Van Gaal (laatste kunstje, kwalificeerde zich zakelijk voor WK en speelde daar met het door de spelers niet gewenste 532) en nu weer Koeman (flets, inspiratieloos, wederom 532).

Ik hoop dat de KNVB ooit het licht ziet en het aandurft om een goede buitenlandse coach voor deze groep te zetten. Oranje heeft genoeg kwaliteit om structureel bij de top 10 te horen, heeft genoeg geschiedenis. Je kunt echt wel een goede coach vinden die voor die groep wilt staan.
    DonyellMalen
    Legende

Standbeeld wrote: 19 Nov 2023, 11:27Ik begin nu een beetje te denken dat Bokworst zich ontpopt tot leider van een positivisme-sekte bij Oranje. Als de media een normale kritische vraag stelt dan val je de sekte aan. Liefst willen ze dan dat je niks meer uitzendt. Wat is er aan de hand bij Oranje? Op deze manier vervreemden ze alleen maar meer van de gemiddelde Nederlander.
    Niet voor niets Wappie Weghorst!
    Boktor
    Vaste waarde in elftal

Buitenspelgoal Je hebt gelijk hoor, en ik stelde het ook een beetje overdreven. De gasten die je noemt zijn inderdaad , zelfs in Oranje, gewoon prima en normaal voor de camera en op het veld.

Merk wel dat ik op dit moment weinig sympathie voor Oranje heb, ondanks dat ik veel individuen echt goede en mooie spelers vind. Het is vooral de frustratie over de incompetentie en het gebrek aan fantasie bij de coach. Het is bijna knap om er zo'n matig team van te maken, terwijl je zo veel goede spelers tot je beschikking hebt. Dat in combinatie met de reacties van de spelers en coach na de zoveelste schertsvertoning in een kwalificatiereeks waar de honden geen brood van lusten, schept niet echt een band met het huidige Oranje.
    Buitenspelgoal
    Vaste waarde in elftal

Boktor wrote: 19 Nov 2023, 13:32 @Buitenspelgoal Je hebt gelijk hoor, en ik stelde het ook een beetje overdreven. De gasten die je noemt zijn inderdaad , zelfs in Oranje, gewoon prima en normaal voor de camera en op het veld.

Merk wel dat ik op dit moment weinig sympathie voor Oranje heb, ondanks dat ik veel individuen echt goede en mooie spelers vind. Het is vooral de frustratie over de incompetentie en het gebrek aan fantasie bij de coach. Het is bijna knap om er zo'n matig team van te maken, terwijl je zo veel goede spelers tot je beschikking hebt. Dat in combinatie met de reacties van de spelers en coach na de zoveelste schertsvertoning in een kwalificatiereeks waar de honden geen brood van lusten, schept niet echt een band met het huidige Oranje.
    Helemaal met je eens. Ik keek Oranje voor ik PSV fan was en Oranje heeft voor mij dan ook iets bijzonders. Ik volg ze graag, vind het leuk om Nederlandse internationals en potentiele internationals in het buitenland te volgen etc. Op papier heeft dit Oranje juist leuke spelers die ik ook graag volg, zoals Frenkie, Dumfries, Gakpo, Reijnders, Malen, Frimpong, de CVs enzovoorts, maar het frustreert mij ook enorm hoe weinig eruit gehaald wordt. Het is de KNVB die per se Nederlandse coaches moet hebben. Als er dan geen kwaliteitscoach beschikbaar is dan schakelt men ook niet verder. Zo kwamen we ook bij o.a. Blind en De Boer terecht. Ook voorlopig zie ik het niet goedkomen met Nederlandse coaches. Een Slot zal niet voor Oranje willen staan maar carriere willen maken bij clubs. Bosz misschien als hij er bij PSV uitgeknikkerd zou worden. Anders kom je weer uit bij een Gio of zo. Gewoon een coach a la Bosz, en dat mag gerust een buitenlander zijn, voor Oranje die er een positief, voetballend elftal van maakt. Met zoveel technisch prima spelers in Oranje, waaronder de verdedigers, heb je nu bij uitstek een NL elftal selectie die met een positieve voetballende opvatting hoge ogen zou kunnen gooien. Dat geloof ik echt. Maar ook komende zomer wordt het weer stroperig betonvoetbal waarin niemand boven zichzelf uitstijgt.
  • These users thanked the author Buitenspelgoal for the post (total 2):
    VTheManForestForest
    Standbeeld
    Mister PSV

Persepolis
    Vedette

Nou, blijdschap snap ik wel, maar je kan ook overdrijven wanneer je je kwalificeert voor een EK waar de helft van het continent aan meedoet, na een concurrentiestrijd met Griekenland en Ierland :tear:
    psvgouda
    Vedette
    Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
    Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Ach, iedereen ziet weer mogelijk geld in t laatje, da’s alles. Dan vier je een feestje
    nilssonH
    Moderator

Ik zou een zware poule eigenlijk wel eens mooi vinden. Laatste twee toernooien heeft NL ook gewoon weinig mooie affiches gehad waar je echt voor ging zitten. Nu sowieso een topland erbij, en wellicht nog een Kroatië of Italië.

https://www.vi.nl/nieuws/nederland-in-p ... -ek-loting
    R.Manco
    Regelmatige invaller

De vraag is een beetje tegen welke meetlat je Oranje aanlegt. We zijn van Oranje gewend dat we geweldige spelers hadden waarmee de kwalificatie tijden lang niet meer dan een oefenreeks was en kwalificatie niet eens onderwerp van gesprek was. Op een gegeven moment konden we ons toernooien op rij niet eens meer plaatsen voor een eindronde en was het nog slechter dan slecht.

Ik denk dat fans en media Oranje eerder tegen de meetlat leggen van de eerst genoemde situatie. Wout Weghorst vindt het vooral knap dat Oranje zich weer weet te plaatsen voor eindrondes nadat het een paar keer niet gelukt is. Het liefst hoort hij dan ook nog dat het komt door zijn super belangrijke goals. Het valt hem dan waarschijnlijk ook heel erg tegen dat iedereen hem maar een zeer beperkte spits vindt (afgemeten tegen de Van Nistelrooijs, Kluiverts, Van Persies etc.). Hij ziet zichzelf nu inmiddels als een van de leiders van het elftal. In de tijd van Sneijder zou Sneijder hem waarschijnlijk gevraagd hebben of hij dacht dat zijn goals bij Schalke 04 nou echt iets zijn om over op te scheppen.
    Buitenspelgoal
    Vaste waarde in elftal

R.Manco wrote: 21 Nov 2023, 10:09 De vraag is een beetje tegen welke meetlat je Oranje aanlegt. We zijn van Oranje gewend dat we geweldige spelers hadden waarmee de kwalificatie tijden lang niet meer dan een oefenreeks was en kwalificatie niet eens onderwerp van gesprek was. Op een gegeven moment konden we ons toernooien op rij niet eens meer plaatsen voor een eindronde en was het nog slechter dan slecht.

Ik denk dat fans en media Oranje eerder tegen de meetlat leggen van de eerst genoemde situatie. Wout Weghorst vindt het vooral knap dat Oranje zich weer weet te plaatsen voor eindrondes nadat het een paar keer niet gelukt is. Het liefst hoort hij dan ook nog dat het komt door zijn super belangrijke goals. Het valt hem dan waarschijnlijk ook heel erg tegen dat iedereen hem maar een zeer beperkte spits vindt (afgemeten tegen de Van Nistelrooijs, Kluiverts, Van Persies etc.). Hij ziet zichzelf nu inmiddels als een van de leiders van het elftal. In de tijd van Sneijder zou Sneijder hem waarschijnlijk gevraagd hebben of hij dacht dat zijn goals bij Schalke 04 nou echt iets zijn om over op te scheppen.
    De laatste topgeneratie met Robben, RVP, Sneijder enzovoorts werd volwassen in het voetbal in een tijd dat Nederland Europees nog echt meedeed. Die gouden tijden komen, behoudens een gelukje met een topgeneratie a la Belgie, niet meer terug. Niet structureel althans. Daar zijn m.i. twee redenen voor:

1. De financiele verschillen zijn enorm geworden tussen voetballanden en daardoor het kwaliteitsverschil op nationaal niveau ook. Zeker deze eeuw is het rap gegaan. De Eredivisie stelt niet zoveel meer voor vergeleken met de topcompetities. Spelers vertrekken eerder naar het buitenland. De potentiele toppers vertrekken, als ze dat in de jeugd al niet doen, voor hun 25e wel. Vaak eerder, rond 20-23. Die spelers moeten vervolgens dan nog wennen aan de topcompetities met hoge intensiteit. Dat is toch anders als dat je in Spanje, Engeland of Frankrijk wordt geboren. Om daar in de nationale topdivisies door te breken moet je van jongs af aan mee in een opleiding die gericht is op het opleiden naar een veel hoger niveau. Wellicht dat er daardoor ook meer spelers afvallen daar, maar de Spaanse jongens die het bijvoorbeeld tot LaLiga schoppen zijn wel meteen van een hoger niveau als de gemiddelde Nederlander die de Eredivisie bereikt. Door het financiele verschil is dat gat voor Nederland gewoon nauwelijks te dichten. Uiteindelijk heb je er voor een nationaal elftal meer aan als jouw spelers uit een nationale topcompetitie komen. Wat bij Barcelona en Real dus aan Spanjaarden doorbreekt is meteen top. Wat bij Ajax of PSV doorbreekt moet eerst een aantal jaar hier meehobbelen en dan nog maar bewijzen het op een hoger niveau te kunnen.

2. Nederland gaat niet met zijn tijd mee. Zoals ik in een eerder bericht schreef zit er veel te weinig (voetbal)kennis en kunde bij de KNVB. Men voelt er geen noodzaak tot verandering en houdt elkaar het hand boven het hoofd. We passen ons niet aan aan het moderne voetbal, maar blijven vasthouden aan gedateerde voetbalstijlen. De Nederlandse ziekte is tegenwoordig meer balbezit hebben, maar toch verliezen. Elke keer weer. Je ziet het ook aan de NL clubs in Europa vaak. Ondertussen houden we ook maar vast aan Nederlandse coaches bij Oranje. Nou zijn er momenteel gewoon niet tot nauwelijks goede NL coaches, en de paar met potentie hebben (nog) geen trek in Oranje. Met de voetbalhistorie en status van Oranje kun je zo een buitenlandse topnaam aantrekken die er goed, modern en verzorgd voetbal inramt. Zoals eerder betoogd heeft Oranje momenteel eigenlijk best een goede lichting. Maar zoals we ook bij PSV gezien hebben: zonder een goede coach en duidelijke visie kom je alsnog nergens, ongeacht of je goede spelers hebt of niet.

Structureel wereldtop zijn zoals vroeger zie ik dus niet meer gebeuren. Dat waren andere tijden. Structureel top 10 van de wereld is iets waar Nederland wel altijd voor zou moeten gaan.
    loginnaam
    Internationale topspeler

Buitenspelgoal wrote: 21 Nov 2023, 10:57Structureel wereldtop zijn zoals vroeger zie ik dus niet meer gebeuren. Dat waren andere tijden. Structureel top 10 van de wereld is iets waar Nederland wel altijd voor zou moeten gaan.
    Nederland is nog nooit structureel wereldtop geweest, dat is altijd met ups en downs geweest.
    Søren
    Meervoudig international

Ach we zijn er weer bij, dat is het belangrijkste, en daar mogen ze, en we, gewoon blij om zijn.
    Voor ons een leuke voetbalzomer, voor hun een mooi podium om te presteren en zich te presenteren.
    Je wil al voetballer dit soort toernooien meemaken dus snap wel dat ze blij zijn.

Weghorst is natuurlijk ook helemaal geen international-materiaal, in alle opzichten een dissonant.
    Maar er zijn ook geen fatsoenlijke alternatieven.
    Dan krijg je dit.
    Koeman is op dit moment wat mij betreft by far de beste optie als bondscoach, veel internationale ervaring, doet geen gekke dingen, en weet wat er verwacht wordt.
    Ik begrijp zijn irritatie wel over die microfoon, hij hoort achteraf dat ie afgeluisterd is tijdens de wedstrijd, en komt daar tijdens dat interview pas achter als ie een fragment te horen krijgt dat ie iemand “afzeikt”.
    Ik vind dat ook ongepast om eerlijk te zijn.
    Begrijp de irritatie richting Koeman niet zo goed.
    Grootheid voor PSV en het NL-voetbal!
    Grasmat
    Lid van verdienste
    Favoriete speler: Dn Flamingo

Als Koeman een beetje ballen heeft dan gaat ie 3-2-5 (of zelfs 2-3-5) spelen tegen deze amateurs die de middellijn niet gaan overkomen met als opdracht zo dicht mogelijk bij de score van Frankrijk te komen. Maar aangezien Koeman tot nu toe de meest laffe en voorzichtigste tacticus is gebleken zal het wel een behoudende opstelling worden met een degelijke 5 mans verdediging. :sleep:
    Menno1
    Legende

Leuk dat we er bij zijn. Ik moet zeggen dat ik vroeger met veel meer belangstelling en liefde keek naar Oranje dan nu; nu is het echt een vervelende onderbreking van club voetbal. Nou kan je zeggen dat Oranje vroeger ook veel interessanter was omdat we toen wereldtop spelers hadden, maar ook PSV was weinig soeps tot dit seizoen dan.

Maar toernooien zijn altijd leuk en dus fijn dat we er bij zijn. Voor een sterke klassificering zou ik nu zeggen: kansloos. Maar in een half jaar kan ook weer veel veranderen:

- Is Memphis fit?
    - Breekt Simons ook in Oranje echt door?
    - Zijn Frenkie, Cody, Denzel,Virgin fit en in vorm?
    - De loting en verloop van toernooi

Dat zijn cruciale zaken. Mits iedereen fit en in vorm heeft Oranje best een goede basis 11. Zwakke plek blijft de keeper en een centrum spits al kan een memphis fit en in vorm die rol prima aan natuurlijk. En ook een echte rechtsbuiten ontbreekt nog steeds vind ik.

Voor PSV zijn er kansen voor Schouten, al was zijn wedstrijd tegen Ierland niet best blijkbaar en Veerman. En natuurlijk Noa Lang en eventueel zelfs Luuk. Voor Teze s er te veel concurrentie normaal gezien, dus verwacht niet dat hij er bij zou zijn. Voor de marktwaardes van met name Noa en Joey is een goed toernooi natuurlijk super interessant, al hoop ik dat Noa nog een seizoen bij ons blijft.
    Nibbitman
    Jeugdinternational
    Clubvoorkeur: PSV Eindhoven

Breur
    Internationale topspeler

Teze :lover:
    Jordi
    Basisspeler
    Clubvoorkeur: PSV Eindhoven
    Favoriete speler: Joey Veerman

Toch maar NL kijken in plaats van het debat.
    Post Reply