Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
Thijs
Lid van verdienste
Posts: 17021
Joined: 01 Sep 2017, 06:29
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima
FOOTB_REM_S: No

XaviS7mons wrote: 24 Dec 2023, 11:17 Ruud stelde Saibari op als rechtsbuiten. Dan heb je er echt de ballen verstand van
Ruud was de enige die in Saibari en Bakayoko geloofde. Zonder Ruud waren die beiden bij lange na niet op het punt geweest waar ze nu zijn, als ze überhaupt beiden nu nog bij PSV 1 hadden rondgelopen. Dat er voor Saibari op het middenveld geen plek was en we op de buitenpositie minder opties hadden, lijkt me ook logisch, toch?
These users thanked the author Thijs for the post (total 2):
LurkerMikelvb
loginnaam
Internationale topspeler
Posts: 3382
Joined: 10 Nov 2019, 08:06
FOOTB_REM_S: No

Chucky wrote: 24 Dec 2023, 09:54Ondanks dat ik Ruud geen toptrainer vind, heeft hij er de tweede seizoenshelft toch een vrij stabiele ploeg van weten te maken.
Als hij er echt een stabiele ploeg van had weten te maken dan was de tweede plek wel veilig gesteld in de thuiswedstrijd tegen Heerenveen.
User avatar
Persepolis
Vedette
Posts: 8265
Joined: 30 Jan 2018, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

mr.top wrote: 24 Dec 2023, 09:42
Ykhim wrote: 24 Dec 2023, 00:45Dit kan best zijn hoor, maar het doet niks af aan het feit dat RvN in zijn eerste seizoen als volwaardig trainer 2e is geworden én twee prijzen heeft gepakt, terwijl het hem op een aantal manieren niet makkelijker is gemaakt. Dat is gewoon onverenigbaar met de keiharde conclusies die jij continu over de trainer van Nistelrooij trekt.
Dat het hem niet makkelijk gemaakt zou zijn is hierboven al voldoende ontkracht.

Je kunt overigens oprecht de vraag stellen of de prijzen gepakt zijn dankzij of ondanks Ruud van Nistelrooij.
Ik heb het al eerder gezegd, maar de 2 prijzen argument kan best snel worden verzwakt als je eraan denkt dat het uiteindelijk om 2 wedstrijden tegen Ajax ging. JC Schaal knap gewonnen, in de beker hadden we een waar pretprogramma tot aan de finale en trokken we daar aan het langste eind in de penaltyserie.

En daarmee kom ik op het feit dat er gezegd wordt dat het dit jaar op momenten heeft meegezeten en dat dat het geheel geholpen heeft, alsof het vorig jaar niet meerdere malen "meezat". Zoals een penaltyserie waarmee nog een prijs gepakt werd, terwijl die echt alle kanten op kunnen gaan. Feyenoord-thuis, die beide kanten op had kunnen vallen. Monaco-thuis, waarin we weggespeeld werden maar doorgingen. Nee, het heeft dit jaar echt niet meer meegezeten dan vorig jaar hoor. Alleen, toen het dit jaar meezat hielp het het momentum, terwijl het vorig jaar afzonderlijke situaties bleken te zijn. En dat komt weer door een fundament en niveau wat er dit jaar wel is en vorig jaar niet. Zoals ik zei, ik hou van RvN, maar hij kwam simpelweg tekort als trainer van PSV. Kan gebeuren.
These users thanked the author Persepolis for the post (total 2):
mr.topMenno1
Johann Vogel
Vedette
Posts: 5895
Joined: 29 Nov 2017, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Mijn afdronk van de periode van Nistelrooy is vooral dat we voorlopig maar even geen trainer moeten aanstellen met nul ervaring. Ruud is een enorme persoonlijkheid, een internationale superster maar zonder kapsones. Als motivator en verbinder lijkt het mij een goede trainer, heeft ook de uitstraling om een club naar buiten toe uit te dragen. Qua voetbal hield het niet over, zeker als je ziet hoe Bosz er nu een machine van heeft gemaakt. Ruud heeft in een rommelig seizoen het maximale eruit gehaald als beginnende trainer. Maar zijn vertrekt en de komst van een gelouterde trainer als Bosz heeft geweldig uitgepakt.

Je ziet alleen wel dat het Bosz ook een beetje meezit en daarmee wordt ook een vliegwiel aangeslingerd. De huidige successen zijn natuurlijk deels het vakmanschap van Bosz, Stewart en Brands. Maar het valt ook net onze kant op wat alles in een stroomversnelling brengt.

Ik hoop dat van Nistelrooy zijn plekje vindt in de voetballerij, ergens op een lager niveau zich bewijzen. Wellicht dat een rol als trainer niet bij hem past maar met zijn internationale uitstraling kan hij vast bij een mooie club aan de slag.
User avatar
Buitenspelgoal
Vaste waarde in elftal
Posts: 737
Joined: 04 Nov 2020, 17:33
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Massimo wrote: 24 Dec 2023, 11:26
Buitenspelgoal wrote: 24 Dec 2023, 10:20 Het klinkt ongetwijfeld pessimistisch, maar het feit dat je een al zwalkend Ajax maar nipt achter je hebt gehouden spreekt boekdelen. Van de twee traditionele topclubs die een matig seizoen draaiden deden wij het simpelweg het minst slecht.
Dit is wat mij betreft iets wat je goed in perspectief moet zien als je het over vorig seizoen hebt. Dat het resultaat vorig jaar een JC schaal, beker en 2e plaats was zal je toch echt op waarde moeten schatten los van de kale cijfers, omdat het anders in de jaren daarna door een vertroebeling mis kan gaan. Dit geldt zowel voor positieve als negatieve resultaten.

Van Nistelrooij kwam in een allesbehalve gespreid bedje terecht, maar heeft het gedurende het seizoen niet naar zijn hand kunnen zetten. De uitschakelingen tegen Rangers en Sevilla vind ik hem sowieso debet aan omdat dit voornamelijk gebeurd is op basis van voorzichtigheid en misschien wel schijterigheid in beide thuiswedstrijden, terwijl mijns inziens deze allebei te winnen waren.

Een goede trainer laat ontwikkeling zien en in de tweede seizoenshelft van vorig seizoen zagen we nog steeds weinig patronen en vooral veel te veel ruimte door slecht positiespel en slechte positionering. Van Nistelrooij wilde Bielsa en Simeone combineren gaf hij op voorhand aan, maar hoe wil je dat in godsnaam doen? Het niet kunnen antwoorden op de vraag van Van Ginkel bij Studio Voetbal wat de voetbalvisie van Van Nistelrooij was, was dodelijk voor hem. We hebben zelf kunnen zien hoe slecht het was, er zijn genoeg artikelen verschenen waaraan het schortte en als je eindresultaat als PSV zijnde 75 punten is, dan heb je het voor een club als PSV in de Eredivisie slecht gedaan.

De huidige eerste seizoenshelft is een groot contrast met vorig seizoen en het is bovengemiddeld dan wat je van PSV mag verwachten, maar het moet wel een streven zijn en je moet als club zorgen dat als je tegen ploegen speelt die het even wat moeilijker hebben je een team hebt dat je daarvan kan profiteren. Dat zorgt voor een TD die een goede selectie aflevert en een trainer met een duidelijke speelwijze die deze kan overbrengen en waar ook de wisselspelers makkelijk in te brengen zijn, omdat die ook de vastigheid hebben en weten wat ze moesten doen.

Van Nistelrooij heeft uiteraard zijn eigen lezing over wat er gebeurd is en hij is voor hemzelf niet zomaar opgestapt in de week voor de laatste competitiewedstrijd. Het contrast wordt nu nog groter gemaakt doordat PSV vorig seizoen al bezig was met de selectie op te ruimen en zelfs budget aan het achterhouden was voor de transferzomer met een nieuwe TD en een blik op van een op dat moment al zeer waarschijnlijke 2 rechtstreekse CL plekken. Voor Van Nistelrooij kan het enigszins wrang voelen dat vorig jaar een seizoen van ploegen en zaaien was en dat dit seizoen sowieso een seizoen van oogsten moest gaan worden om vervolgens veel te weinig vertrouwen van bovenaf te voelen. Echter en daar ben ik het wel mee eens dat Van Nistelrooij weinig zelfreflectie laat zien, zie je met Bosz dat zo ongeveer alles bij PSV er dit seizoen beter uitziet wat dus ook bepaalde resultaten geeft en dat als je Bosz hoort praten je hele andere dingen hoort en ziet dan vorig jaar onder Van Nistelrooij. En dat is niet omdat Bosz een paar kwaliteitsspelers erbij gekregen heeft. Vorig seizoen is er absoluut een basis gelegd voor het huidige seizoen, maar als PSV en Van Nistelrooij wel met elkaar waren doorgegaan had ik de kans op deze ontwikkeling van PSV op minimaal geacht.

@Persepolis gaf het mijns inziens gisteren goed weer. Van Nistelrooij waarderen als persoon en hem wat minder waarderen als trainer kunnen prima samengaan.
Je laatste zin doelde ik ook een beetje op in mijn reactie. Echter nog met de noot dat ik wel toekomst in Ruud zie. Wat niet is kwa zelfreflectie en trainersvaardigheden kan nog komen. Ruud is gedreven en ik vind het ook bewonderingswaardig dat hij zijn netwerk aanboort en vakmensen opzoekt (die Gallardo bijvoorbeeld, goede trainer) om daar mee te sparren. Dat Ruud weinig zelfreflectie toont zal hem ook een stukje in het verdriet zitten. Hij wilde zo graag, liet zich uiteindelijk overhalen en dan wordt het totaal niet wat je er van verwacht. En dat wrange van het gevoel in een tussenseizoen te zitten, met alles wat daarbij hoort, komt er dan ook bij.

Hopelijk reflecteert Ruud nog vaak op deze periode en komt hij tot nieuwe inzichten, vooral hoe hij het in de toekomst aan moet pakken en dat je echt goed moet weten waar je je van laat overtuigen.

Hopelijk leert PSV dat jeugdtrainers doorschuiven naar het 1e wat makkelijker is bij een Heracles of KKD club en wat moeilijker bij een topclub, waar de verwachtingen hoog zijn en er geen ruimte is om door schade en shande te leren.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00
FOOTB_REM_S: No

In het interview lees ik tussen de regels door :
- het gevoel bij ruud dat hij alles alleen moest doen na het vertrek van JdJ. Hij overdrijft het belang van de rol TD. Dit duidt op een bepaalde mate van overspanning.
- tot feb heeft ruud naar fred geluisterd voetbalinhoudelijk en hebben ze als een team gefungeerd. Daarna heeft hij gezegd : zo gaan we het doen. Daarin heeft hij fred niet genoeg meegenomen en dat haalt hij aan het eind van het interview aan als les.
- hij trapt niet na maar impliciet is dit stuk wel zodanig dat geen enkele TD nog het idee zou kunnen hebben om fred rutten als een assistent aan te stellen. Omdat hij zich niet heeft geschikt in zijn ondersteunende rol.
- jammer dat de interviewer niet doorvraagt over het moment van opstappen wat onverklaarbaar blijft. Stap dan een week later op. Wat mij betreft is het wel duidelijk dat dit een overspannen keuze was.
- het interview geeft een enorme bewijsdrang aan. Het is zo een winner pur sang. Absoluut een voetbaldier. Niet verrassend, maar weer eens bevestigd.

Mbt dit seizoen. Wat je nu ziet is wat voor een verschil PSV nu bijv met of zonder tillman en saibari is. Je hebt als topclub een kritische massa aan echte voetballers nodig. Die gaan dan elkaar vinden aanvallend gezien en dan is het smullen. Dat was er 1e jaar schmidt. 2e jaar schmidt niet meer en bij ruud ook niet omdat er een pover team stond.

Wat ik op dit forum altijd vreemd hebt gevonden is dat ruud door een aantal werd afgesneerd maar roger niet. Terwijl roger minder of soortgelijk heeft gepresteers als ruud als je de omstandigheden meeneemt.

Nou ja nu valt alles in elkaar met de juiste coach op het juiste moment. Dus helemaal prima. Ruud zal nooit een topcoach worden lijkt me..maar wie weet. De Peet presteert nu ook veel beter dan bij eerdere teams. Wijsheid komt met de jaren...het is een ervaringsvak.
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

mr.top wrote: 24 Dec 2023, 09:42Dat het hem niet makkelijk gemaakt zou zijn is hierboven al voldoende ontkracht.

Je kunt overigens oprecht de vraag stellen of de prijzen gepakt zijn dankzij of ondanks Ruud van Nistelrooij.
Ontkracht? Lul niet zo man. Hij heeft een team en halverwege het seizoen worden twee van z'n beste spelers verkocht en krijgt 'ie er twee halve opties bij. Ik begrijp dat er financiële noodzaak was, mede door het eigen falen, maar kom op. Dit zie je bijna nooit en het heeft gewoon negatieve consequenties, of je het nou leuk vindt of niet. Hij kreeg niet eens een back-up voor Luuk de Jong. Dat een trainer in z'n 1e seizoen als coach van een volwaardig profelftal fouten maakt, dat is volstrekt logisch, je wéét dat dat erbij hoort. Dat hij desondanks 2e wordt en prijzen pakt, terwijl hij ook een aantal belangrijke dingen heeft gedaan waarvan we nu profiteren (Saibari een kans geven, Bakayoko de ruimte geven, Veerman wat duwtjes in de juiste richting geven), dat is best knap. En die observatie kan prima bestaan naast het idee dat Ruud waarschijnlijk geen absolute toptrainer is of gaat worden. Daar ben ik het namelijk ook mee eens.
These users thanked the author Ykhim for the post (total 3):
ThijsruuddevilMaartenV
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ik ben vooral blij dat het interview met Willem Vissers nu eindelijk geweest is en Ruud zijn kant van het verhaal heeft gedaan. Gelukkig op een typische Ruud manier die zegt wat hij wilt zeggen en daarbij niemand ‘spaart’ en hij zichzelf zeker niet verloochend, wel met respect naar degene die je gediend hebt. Je bevuild je eigen nest niet. Punt. PSV had het allang afgesloten en is doorgegaan, Ruud gaat dit nu ook doen. Ieder nu z’n eigen weg, en beide houden de deur open zodat in de toekomst elkaars paden zich weer kunnen kruisen. Mooi, en precies zoals gentlements zich op dit niveau horen te gedragen.
These users thanked the author Lente for the post (total 2):
MassimoMaartenV
Oh PSV wat je met me doet…
User avatar
Armada
Internationale topspeler
Posts: 4804
Joined: 20 Mar 2018, 08:46
FOOTB_REM_S: No

Ruud is een grote meneer. Qua staat van dienst, maar ook in gedrag.
These users thanked the author Armada for the post (total 3):
ThijsDribbleShovingNE2
Ricardo Zamora
International
Posts: 993
Joined: 09 Aug 2018, 04:41
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Bosz heeft een betere selectie gekregen en Ruud heeft het niet makkelijk gehad met de verkopen in de winter. Ik denk dat Bosz ook een betere trainer is vanwege zijn analyserend vermogen, internaliserend vermogen in de persoonlijkheid en een stuk levens-en werkervaring. Dit is een leerproces voor Ruud, als voetballer de absolute top, ik ben benieuwd hoe hij zijn trainerscarrière verder vervolgd.
These users thanked the author Ricardo Zamora for the post:
MaartenV
‘Zijn we er toch weer ingetuind’.
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

MaartenV wrote: 24 Dec 2023, 12:47- jammer dat de interviewer niet doorvraagt over het moment van opstappen wat onverklaarbaar blijft. Stap dan een week later op.
Ik bedoel dit echt niet denigrerend maar heb je het artikel gelezen? Voor mij is het namelijk heel goed verklaarbaar en wordt het direct in de inleiding en eerste alinea al duidelijk:

Ruud van Nistelrooij (47) stopte in mei onverwachts als trainer van PSV. Eén keer vertelt hij zijn verhaal. ‘Het gaat om steun. Punt.’ En Het ontslag was thuis besproken, en met andere intimi. ‘Het voelde krachtig, dat ik het lef had om dicht bij mezelf te blijven.’ Hij kreeg kritiek omdat hij één wedstrijd voor het einde van de competitie vertrok, het cruciale duel bij AZ. ‘Voor mij was het logisch. Als de grens is bereikt, houdt het op voor mij.’

Er heeft veel meer gespeeld dan wat officieel naar buiten is gekomen. Na de wedstrijd tegen volgens mij Vitesse heeft het echt flink geklapperd in de technische staf en stonden deze lijnrecht tegenover elkaar. Dat was niet meer te lijmen. Een deel van de spelersgroep had het vertrouwen in Ruud ook al opgezegd. Alleen was gelukkig iedereen zo wijs om het gezamenlijke belang voorop te stellen en snapte iedereen dat er niemand bij gebaat is om zoiets naar buiten te brengen (behalve de Telegraaf dan die het alsnog nodig achten om een bommetje te gooien). Ruud was intern op zoek naar steun en vond niet de onvoorwaardelijke steun die hij nodig achtte. Zijn grens was bereikt en Ruud is dan een persoon die dicht bij zichzelf blijft en geen toneelstuk op gaat voeren.

Toegoeging: wat ik bedoel met er heeft veel meer gespeeld dan wat officieel naar buiten is gekomen, is dat er in de wandelgangen bij veel meer mensen (oa ook Elfrink) bekend was dat de sfeer tot onder het vriespunt was gedaald en dat bij Steward en Brands grote twijfels waren over de verdere toekomst met Van Nistelrooij. Alleen een goede journalist plaatst pas artikel nadat hij dit bevestigd heeft gekregen, hoor en wederhoor, maar alle direct betrokkenen hielden de kaken stijf op elkaar om het gezamenlijke belang te dienen. Vandaar dat er nooit eerder iets officieels naar buiten is gekomen. Alleen de Telegraaf kon zich niet aan deze journalistieke spelregels houden, maar what is new.
Oh PSV wat je met me doet…
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ykhim wrote: 24 Dec 2023, 00:45Dit kan best zijn hoor, maar het doet niks af aan het feit dat RvN in zijn eerste seizoen als volwaardig trainer 2e is geworden én twee prijzen heeft gepakt, terwijl het hem op een aantal manieren niet makkelijker is gemaakt. Dat is gewoon onverenigbaar met de keiharde conclusies die jij continu over de trainer van Nistelrooij trekt.
Dat klopt. Als je het narratief op deze manier spint tenminste. Maar nogmaals, we hebben het over dezelfde persoon die in datzelfde jaar vrijwel alle steun en vertrouwen van zijn TS, directie en spelersgroep is verloren en die door sommige spelers (ik denk dat het al wel helder is wie dit zijn) letterlijk is weggezet als 'clown'. Dat is ook volstrekt onverenigbaar met de feiten/prestaties die jij noemt. Uiteindelijk is het een heel raar seizoen geweest. Een hele grote paradox vol met tegenstrijdigheden waarin zowel PSV als BVO als specifieke individuen ontzettend veel dingen fout hebben gedaan en/of hebben verkloot, maar tegelijkertijd ook hele knappe prestaties hebben geboekt.

En het is trouwens best verklaarbaar en verenigbaar. Daartoe heb ik zelf niet alleen een poging gedaan, maar ook andere personen op dit forum dan wel gerespecteerde journalisten zoals een Pieter Zwart. Op dat vlak kunnen onze conclusies ook prima hand in hand gaan. Het is zoals jij zelf al aangeeft dat Ruud nooit een toptrainer is of gaat worden. Enkel trek ik hem op dat vlak wegens bepaalde redenen, bronnen en eigen observaties nog een streep verder.
XaviS7mons wrote: 24 Dec 2023, 11:17 Ruud stelde Saibari op als rechtsbuiten. Dan heb je er echt de ballen verstand van
Het opstellen van Saibari op een buitenpositie is geen rare gedachte oid. Het draait vooral om de rol, details en invulling daarvan. Daar ging het fout.
Armada wrote: 24 Dec 2023, 09:55 Dit is natuurlijk een vrij pijnlijke bladzijde in onze historie.

Nee, Ruud stond er niet zo goed op- semi-publiek geheim was dat. Nee, het was ook geen makkelijk jaar- dat zou het voor geen enkele trainer zijn. Op naam, charme en uitstraling heeft hij iets uit de groep kunnen trekken. Speltechnisch/tactisch heel erg weinig.

Dat men door wilde met Ruud, onder bepaalde omstandigheden/randvoorwaarden, was eerder een geste van “grote kerels”. PSV had zich niet aan de afspraken gehouden met Ruud.

Al die zaken kunnen tegelijk waar zijn, zonder dat ze elkaar hoeven uit te sluiten.
Er zijn inderdaad onsmakelijke dingen gebeurd en Brands mag daarin best een boete kleed aantrekken. Van valse beloftes die gedaan zijn (2e plek halen om baan veilig te houden) tot aan de situatie in de winterstop waarbij er voor een vergelijkbare manier van handelen als met Marcel Keijzer en Overmars destijds bij Ajax is gekozen. Nu is investeren in de winter duur en lastig en kwam er in maart een nieuwe TD, maar dat riedeltje kwam Brands toevallig ook verdomde goed uit om de positie van Ruud gedurende de 2e seizoenshelft meer te kunnen laten wankelen.

Voor zover ik heb gehoord zijn de spanningen tussen Ruud en Brands toen ook echt op scherp gezet, waarbij elkaar nogal wat dingen verweten zijn. Geen idee hoe betrouwbaar het trouwens is, maar ik heb in die periode toen ook via via gehoord dat Ruud eruit geknikkerd was als PSV had verloren in de Kuip uit bij Feyenoord.

Hopelijk leert PSV van deze situatie. Vooral in de eerste plaats, omdat Ruud nooit hoofdtrainer had mogen worden en de signalen daarvoor al heel duidelijk waren van betrokkenen binnen de club.
Lente wrote: 24 Dec 2023, 13:59Alleen een goede journalist plaatst pas artikel nadat hij dit bevestigd heeft gekregen, hoor en wederhoor, maar alle direct betrokkenen hielden de kaken stijf op elkaar om het gezamenlijke belang te dienen. Vandaar dat er nooit eerder iets officieels naar buiten is gekomen. Alleen de Telegraaf kon zich niet aan deze journalistieke spelregels houden, maar what is new.
Nah, dit was al heel lang bekend. FC Afkicken heeft het wel eens gezegd, maar omdat ze media waren, zijn zij altijd 'backstage' aanwezig bij de persconferenties en in de media ruimtes etc. Daar was al na de winterstop bekend dat er een bepaalde sfeer hing dat het alles behalve boterde tussen bepaalde partijen. Dat Veerman na de winterstop met een extreem zure kop rondliep en een mediaverbod vanuit de club had gekregen was typerend. Net als de vraagstelling van Hans Kraaij voorafgaand aan de bekerfinale aan Stewart. Iets in de zin van "gaan jullie volgend jaar nog met V. Nistelrooij door?", terwijl V. Nistelrooij gewoon een doorlopend contract had voor dit seizoen. Ook daaruit kwam heel duidelijk naar voren dat er dusdanige frictie was waar de media wel degelijk weet van had.

Uiteindelijk spelen er ontzettend veel dingen binnen een BVO. Veelal zijn onsmakelijk. Maar je hebt te maken met mensen en hun imago. En hoewel je als journalist natuurlijk reportages moet brengen, heb je wel degelijk ook een belangrijke rol in het beschermen daarvan. Stukje ethiek en menselijkheid om het zo maar te noemen. Er zijn zoveel dingen waar de media weet van heeft die niet gepubliceerd worden. Waarom de T. het toch opeens wel deed? Geen idee. Maar dit had weinig met journalistieke spelregels te maken ;)
These users thanked the author Heruone for the post (total 2):
OmeAadPersepolis
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
Koenjo
Meervoudig international
Posts: 1058
Joined: 15 Mar 2022, 13:51
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

We speelde betonvoetbal onder RVN, het siert hem dat hij niet met modder aan het gooien is maar hij trekt ook niet bepaald het boetekleed aan. Het was een klein wonder dat we 2e werden en de prijzen verbloemde alles, er zat totaal geen progressie in het voetbal. Het is en blijft altijd een PSV-icoon, maar als trainer viel het gewoon erg tegen.
These users thanked the author Koenjo for the post:
SKERLA
''Top level''
''1000% penalty''
''Give the cup to Ajax!''
Thijs
Lid van verdienste
Posts: 17021
Joined: 01 Sep 2017, 06:29
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima
FOOTB_REM_S: No

Heruone wrote: 24 Dec 2023, 16:48 Dat klopt. Als je het narratief op deze manier spint tenminste. Maar nogmaals, we hebben het over dezelfde persoon die in datzelfde jaar vrijwel alle steun en vertrouwen van zijn TS, directie en spelersgroep is verloren en die door sommige spelers (ik denk dat het al wel helder is wie dit zijn) letterlijk is weggezet als 'clown'. Dat is ook volstrekt onverenigbaar met de feiten/prestaties die jij noemt. Uiteindelijk is het een heel raar seizoen geweest. Een hele grote paradox vol met tegenstrijdigheden waarin zowel PSV als BVO als specifieke individuen ontzettend veel dingen fout hebben gedaan en/of hebben verkloot, maar tegelijkertijd ook hele knappe prestaties hebben geboekt.
Je hebt dit nu al een aantal keer als “feit” gedropt, maar dit is nooit bevestigt en nooit in de openheid gebeurt, dus wat maakt jou er zo zeker van dat dit anders was dan gebruikelijk? Xavi Simons en Ibrahim Sangaré hebben bijvoorbeeld heel duidelijk anders laten blijken.
Nah, dit was al heel lang bekend. FC Afkicken heeft het wel eens gezegd, maar omdat ze media waren, zijn zij altijd 'backstage' aanwezig bij de persconferenties en in de media ruimtes etc. Daar was al na de winterstop bekend dat er een bepaalde sfeer hing dat het alles behalve boterde tussen bepaalde partijen. Dat Veerman na de winterstop met een extreem zure kop rondliep en een mediaverbod vanuit de club had gekregen was typerend. Net als de vraagstelling van Hans Kraaij voorafgaand aan de bekerfinale aan Stewart. Iets in de zin van "gaan jullie volgend jaar nog met V. Nistelrooij door?", terwijl V. Nistelrooij gewoon een doorlopend contract had voor dit seizoen. Ook daaruit kwam heel duidelijk naar voren dat er dusdanige frictie was waar de media wel degelijk weet van had.
Dit vroeg Kraay aan Ruud zelf, die daar terecht gepikeerd op reageerde inderdaad.
Thijs
Lid van verdienste
Posts: 17021
Joined: 01 Sep 2017, 06:29
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima
FOOTB_REM_S: No

Koenjo wrote: 24 Dec 2023, 16:52 We speelde betonvoetbal onder RVN, het siert hem dat hij niet met modder aan het gooien is maar hij trekt ook niet bepaald het boetekleed aan. Het was een klein wonder dat we 2e werden en de prijzen verbloemde alles, er zat totaal geen progressie in het voetbal. Het is en blijft altijd een PSV-icoon, maar als trainer viel het gewoon erg tegen.
Het was zijn eerste seizoen als hoofdcoach, de jaren ervoor speelden we ook betonvoetbal en waren de leidende en meest technische spelers vertrokken, Luuk was veel geblesseerd in de eerste seizoenshelft, Madueke ook, die met Gakpo in de winter ook nog vertrok. We misten een type Schouten en hadden defensief ook maar weinig opties, zeker ook met de langdurige blessure van Boscagli. Ik denk dat je dan best mag concluderen dat Ruud het prima gedaan heeft. Dat we nu een onnoemelijk veel betere trainer hebben, lijkt me ook evident, maar ik zou Ruud echt niet veel minder inschatten dan 16 van de 18 eredivisie coaches van dit moment.
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Heruone , ik weet niet precies hoe ik je woorden nu moet interpreteren (ben je het nu wel of niet met mij eens?), maar volgens mij proberen we hetzelfde te zeggen. Ik gebruik alleen het woord ‘spelregels’ wat wellicht een beetje te dik aangezet is in context mbt journalistiek maar volgens mij is onze boodschap hetzelfde.
Oh PSV wat je met me doet…
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Heruone wrote: 24 Dec 2023, 16:48
Ykhim wrote: 24 Dec 2023, 00:45Dit kan best zijn hoor, maar het doet niks af aan het feit dat RvN in zijn eerste seizoen als volwaardig trainer 2e is geworden én twee prijzen heeft gepakt, terwijl het hem op een aantal manieren niet makkelijker is gemaakt. Dat is gewoon onverenigbaar met de keiharde conclusies die jij continu over de trainer van Nistelrooij trekt.
Dat klopt. Als je het narratief op deze manier spint tenminste. Maar nogmaals, we hebben het over dezelfde persoon die in datzelfde jaar vrijwel alle steun en vertrouwen van zijn TS, directie en spelersgroep is verloren en die door sommige spelers (ik denk dat het al wel helder is wie dit zijn) letterlijk is weggezet als 'clown'. Dat is ook volstrekt onverenigbaar met de feiten/prestaties die jij noemt. Uiteindelijk is het een heel raar seizoen geweest. Een hele grote paradox vol met tegenstrijdigheden waarin zowel PSV als BVO als specifieke individuen ontzettend veel dingen fout hebben gedaan en/of hebben verkloot, maar tegelijkertijd ook hele knappe prestaties hebben geboekt.

En het is trouwens best verklaarbaar en verenigbaar. Daartoe heb ik zelf niet alleen een poging gedaan, maar ook andere personen op dit forum dan wel gerespecteerde journalisten zoals een Pieter Zwart. Op dat vlak kunnen onze conclusies ook prima hand in hand gaan. Het is zoals jij zelf al aangeeft dat Ruud nooit een toptrainer is of gaat worden. Enkel trek ik hem op dat vlak wegens bepaalde redenen, bronnen en eigen observaties nog een streep verder.
Jij baseert je al meerdere keren op dingen die ik niet kan controleren, zoals de steun en vertrouwen van TS, directie en spelersgroep verliezen, of zelfs door spelers worden weggezet als clown. Er zal vast een kern van waarheid in zitten hoor, maar totdat ik zwart op wit heb dat die dingen kloppen, zie ik dat niet als feit. In realiteit zijn dat soort menselijke interacties ook veel complexer en dynamischer om het tot dit soort uitspraken te reduceren. Een tweede plek en twee prijzen in zijn eerste seizoen als volwaardig trainer, terwijl hij halverwege ook nog eens geweldige spelers verloor, dat zijn wél feiten. En als er in het moderne topvoetbal geen plek zou zijn voor een trainer als Ruud, dan zou dat in principe niet mogelijk moeten zijn geweest. Dat bedoel ik met onverenigbaar, en dat houdt ook meteen in dat bepaalde onderliggende assumpties niet kloppen.
These users thanked the author Ykhim for the post:
Standbeeld
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Hele rare conclusie en diagnose bovendien dat Ruud overspannen was en in overspannen toestand besloot op te stappen.

Best heftig als zoiets concludeert. Had je het beeldscherm op kop of zo?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 24 Dec 2023, 19:10 Hele rare conclusie en diagnose bovendien dat Ruud overspannen was en in overspannen toestand besloot op te stappen.

Best heftig als zoiets concludeert. Had je het beeldscherm op kop of zo?
Daar geloof ik (ook) niet in. Het is gewoon duidelijk dat er geen steun was voor Ruud. Brands, Earnie en enkele spelers hoopten dat hij zelf op zou stappen omdat zijn voetbal niet om aan te zien was. Als ze hem zouden ontslaan dan zouden ze zich als directie gediskwalificeerd hebben. Gelukkig voor Ruud is hij meer dan financieel onafhankelijk en heeft hij de eer aan zichzelf kunnen houden. Met deze mensen wil je niet (meer) samenwerken. De maat was vol, al een tijdje.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Precies. En hij heeft verstandige mensen geconsulteerd dat geeft al aan dat het weloverwogen beslissing is geweest.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ykhim wrote: 24 Dec 2023, 18:04
Heruone wrote: 24 Dec 2023, 16:48

Dat klopt. Als je het narratief op deze manier spint tenminste. Maar nogmaals, we hebben het over dezelfde persoon die in datzelfde jaar vrijwel alle steun en vertrouwen van zijn TS, directie en spelersgroep is verloren en die door sommige spelers (ik denk dat het al wel helder is wie dit zijn) letterlijk is weggezet als 'clown'. Dat is ook volstrekt onverenigbaar met de feiten/prestaties die jij noemt. Uiteindelijk is het een heel raar seizoen geweest. Een hele grote paradox vol met tegenstrijdigheden waarin zowel PSV als BVO als specifieke individuen ontzettend veel dingen fout hebben gedaan en/of hebben verkloot, maar tegelijkertijd ook hele knappe prestaties hebben geboekt.

En het is trouwens best verklaarbaar en verenigbaar. Daartoe heb ik zelf niet alleen een poging gedaan, maar ook andere personen op dit forum dan wel gerespecteerde journalisten zoals een Pieter Zwart. Op dat vlak kunnen onze conclusies ook prima hand in hand gaan. Het is zoals jij zelf al aangeeft dat Ruud nooit een toptrainer is of gaat worden. Enkel trek ik hem op dat vlak wegens bepaalde redenen, bronnen en eigen observaties nog een streep verder.
Jij baseert je al meerdere keren op dingen die ik niet kan controleren, zoals de steun en vertrouwen van TS, directie en spelersgroep verliezen, of zelfs door spelers worden weggezet als clown. Er zal vast een kern van waarheid in zitten hoor, maar totdat ik zwart op wit heb dat die dingen kloppen, zie ik dat niet als feit. In realiteit zijn dat soort menselijke interacties ook veel complexer en dynamischer om het tot dit soort uitspraken te reduceren. Een tweede plek en twee prijzen in zijn eerste seizoen als volwaardig trainer, terwijl hij halverwege ook nog eens geweldige spelers verloor, dat zijn wél feiten. En als er in het moderne topvoetbal geen plek zou zijn voor een trainer als Ruud, dan zou dat in principe niet mogelijk moeten zijn geweest. Dat bedoel ik met onverenigbaar, en dat houdt ook meteen in dat bepaalde onderliggende assumpties niet kloppen.
Het verliezen van steun/vertrouwen door directie, TS en spelersgroep is gewoon publiekelijk in de media gekomen. Niet letterlijk in die bewoording, maar wel met een dusdanige strekking dat je met voldoende betrouwbaarheid dat eruit kan concluderen.

Van de zaakwaarnemer van Ruud die meerdere malen heeft aangegeven dat Ruud al langere tijd geen vertrouwen voelde vanuit de directie evenals reportages van Rik en Timmer waaruit datzelfde naar voren kwam. In diezelfde reportages kwam ook het verhaal van de spelersgroep naar voren net als dat van de TS, twee verhalen die eerder al door de T. op een wat minder milde versie naar buiten zijn gebracht. De posts van Olai en Armada kan je evt. ook nog aandragen.

Ten tijden van het duel van Vitesse-uit is er ook een voorval geweest tussen Ooijer en Ruud, iets wat volgens mij publiekelijk zichtbaar was en ook o.a. op dit forum is benoemd voor zover ik me dat zo snel voor geest kan halen.

Er zijn dusdanig veel signalen/geluiden dat je dat niet in twijfel kan trekken. Of je moet het verhaal van Brands en Stewart willen geloven, maar die mensen hebben, met alle respect overigens, echt een plaat voor hun kop. De rest van mijn beweringen heb ik uit persoonlijke/betrouwbare hoeken. Wat je daarmee doet, tja. Moet jezelf weten ;)

Maar goed, het boeit eigenlijk allemaal geen flikker. Het hoofdstuk Ruud ligt achter ons, we hebben nu vakinhoudelijk wel een capabele trainer en hopelijk slaagt Ruud elders nog eens. Dat gunnen we alle partijen.
These users thanked the author Heruone for the post:
LeandroBonfim
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
Posts: 4597
Joined: 07 Aug 2018, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Buitenspelgoal wrote: 24 Dec 2023, 12:26
Massimo wrote: 24 Dec 2023, 11:26

Dit is wat mij betreft iets wat je goed in perspectief moet zien als je het over vorig seizoen hebt. Dat het resultaat vorig jaar een JC schaal, beker en 2e plaats was zal je toch echt op waarde moeten schatten los van de kale cijfers, omdat het anders in de jaren daarna door een vertroebeling mis kan gaan. Dit geldt zowel voor positieve als negatieve resultaten.

Van Nistelrooij kwam in een allesbehalve gespreid bedje terecht, maar heeft het gedurende het seizoen niet naar zijn hand kunnen zetten. De uitschakelingen tegen Rangers en Sevilla vind ik hem sowieso debet aan omdat dit voornamelijk gebeurd is op basis van voorzichtigheid en misschien wel schijterigheid in beide thuiswedstrijden, terwijl mijns inziens deze allebei te winnen waren.

Een goede trainer laat ontwikkeling zien en in de tweede seizoenshelft van vorig seizoen zagen we nog steeds weinig patronen en vooral veel te veel ruimte door slecht positiespel en slechte positionering. Van Nistelrooij wilde Bielsa en Simeone combineren gaf hij op voorhand aan, maar hoe wil je dat in godsnaam doen? Het niet kunnen antwoorden op de vraag van Van Ginkel bij Studio Voetbal wat de voetbalvisie van Van Nistelrooij was, was dodelijk voor hem. We hebben zelf kunnen zien hoe slecht het was, er zijn genoeg artikelen verschenen waaraan het schortte en als je eindresultaat als PSV zijnde 75 punten is, dan heb je het voor een club als PSV in de Eredivisie slecht gedaan.

De huidige eerste seizoenshelft is een groot contrast met vorig seizoen en het is bovengemiddeld dan wat je van PSV mag verwachten, maar het moet wel een streven zijn en je moet als club zorgen dat als je tegen ploegen speelt die het even wat moeilijker hebben je een team hebt dat je daarvan kan profiteren. Dat zorgt voor een TD die een goede selectie aflevert en een trainer met een duidelijke speelwijze die deze kan overbrengen en waar ook de wisselspelers makkelijk in te brengen zijn, omdat die ook de vastigheid hebben en weten wat ze moesten doen.

Van Nistelrooij heeft uiteraard zijn eigen lezing over wat er gebeurd is en hij is voor hemzelf niet zomaar opgestapt in de week voor de laatste competitiewedstrijd. Het contrast wordt nu nog groter gemaakt doordat PSV vorig seizoen al bezig was met de selectie op te ruimen en zelfs budget aan het achterhouden was voor de transferzomer met een nieuwe TD en een blik op van een op dat moment al zeer waarschijnlijke 2 rechtstreekse CL plekken. Voor Van Nistelrooij kan het enigszins wrang voelen dat vorig jaar een seizoen van ploegen en zaaien was en dat dit seizoen sowieso een seizoen van oogsten moest gaan worden om vervolgens veel te weinig vertrouwen van bovenaf te voelen. Echter en daar ben ik het wel mee eens dat Van Nistelrooij weinig zelfreflectie laat zien, zie je met Bosz dat zo ongeveer alles bij PSV er dit seizoen beter uitziet wat dus ook bepaalde resultaten geeft en dat als je Bosz hoort praten je hele andere dingen hoort en ziet dan vorig jaar onder Van Nistelrooij. En dat is niet omdat Bosz een paar kwaliteitsspelers erbij gekregen heeft. Vorig seizoen is er absoluut een basis gelegd voor het huidige seizoen, maar als PSV en Van Nistelrooij wel met elkaar waren doorgegaan had ik de kans op deze ontwikkeling van PSV op minimaal geacht.

@Persepolis gaf het mijns inziens gisteren goed weer. Van Nistelrooij waarderen als persoon en hem wat minder waarderen als trainer kunnen prima samengaan.
Je laatste zin doelde ik ook een beetje op in mijn reactie. Echter nog met de noot dat ik wel toekomst in Ruud zie. Wat niet is kwa zelfreflectie en trainersvaardigheden kan nog komen. Ruud is gedreven en ik vind het ook bewonderingswaardig dat hij zijn netwerk aanboort en vakmensen opzoekt (die Gallardo bijvoorbeeld, goede trainer) om daar mee te sparren. Dat Ruud weinig zelfreflectie toont zal hem ook een stukje in het verdriet zitten. Hij wilde zo graag, liet zich uiteindelijk overhalen en dan wordt het totaal niet wat je er van verwacht. En dat wrange van het gevoel in een tussenseizoen te zitten, met alles wat daarbij hoort, komt er dan ook bij.

Hopelijk reflecteert Ruud nog vaak op deze periode en komt hij tot nieuwe inzichten, vooral hoe hij het in de toekomst aan moet pakken en dat je echt goed moet weten waar je je van laat overtuigen.

Hopelijk leert PSV dat jeugdtrainers doorschuiven naar het 1e wat makkelijker is bij een Heracles of KKD club en wat moeilijker bij een topclub, waar de verwachtingen hoog zijn en er geen ruimte is om door schade en shande te leren.
Of had hij dit van tevoren wel ingecalculeerd toen hij aangaf zich er eigenlijk nog niet klaar voor te voelen.
Ik zou het niet weten en wens hem het beste.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Lente wrote: 24 Dec 2023, 13:59
MaartenV wrote: 24 Dec 2023, 12:47- jammer dat de interviewer niet doorvraagt over het moment van opstappen wat onverklaarbaar blijft. Stap dan een week later op.
Ik bedoel dit echt niet denigrerend maar heb je het artikel gelezen? Voor mij is het namelijk heel goed verklaarbaar en wordt het direct in de inleiding en eerste alinea al duidelijk:

Ruud van Nistelrooij (47) stopte in mei onverwachts als trainer van PSV. Eén keer vertelt hij zijn verhaal. ‘Het gaat om steun. Punt.’ En Het ontslag was thuis besproken, en met andere intimi. ‘Het voelde krachtig, dat ik het lef had om dicht bij mezelf te blijven.’ Hij kreeg kritiek omdat hij één wedstrijd voor het einde van de competitie vertrok, het cruciale duel bij AZ. ‘Voor mij was het logisch. Als de grens is bereikt, houdt het op voor mij.’

Er heeft veel meer gespeeld dan wat officieel naar buiten is gekomen. Na de wedstrijd tegen volgens mij Vitesse heeft het echt flink geklapperd in de technische staf en stonden deze lijnrecht tegenover elkaar. Dat was niet meer te lijmen. Een deel van de spelersgroep had het vertrouwen in Ruud ook al opgezegd. Alleen was gelukkig iedereen zo wijs om het gezamenlijke belang voorop te stellen en snapte iedereen dat er niemand bij gebaat is om zoiets naar buiten te brengen (behalve de Telegraaf dan die het alsnog nodig achten om een bommetje te gooien). Ruud was intern op zoek naar steun en vond niet de onvoorwaardelijke steun die hij nodig achtte. Zijn grens was bereikt en Ruud is dan een persoon die dicht bij zichzelf blijft en geen toneelstuk op gaat voeren.

Toegoeging: wat ik bedoel met er heeft veel meer gespeeld dan wat officieel naar buiten is gekomen, is dat er in de wandelgangen bij veel meer mensen (oa ook Elfrink) bekend was dat de sfeer tot onder het vriespunt was gedaald en dat bij Steward en Brands grote twijfels waren over de verdere toekomst met Van Nistelrooij. Alleen een goede journalist plaatst pas artikel nadat hij dit bevestigd heeft gekregen, hoor en wederhoor, maar alle direct betrokkenen hielden de kaken stijf op elkaar om het gezamenlijke belang te dienen. Vandaar dat er nooit eerder iets officieels naar buiten is gekomen. Alleen de Telegraaf kon zich niet aan deze journalistieke spelregels houden, maar what is new.
De spelersgroep weet toch al lang dat ze zelf naar de leiding zijn gestapt ? Zo een stuk in de telegraaf maakt dat de buitenwereld verandert. Maar normaalgesproken zou je verwachten dat Ruud die laatste week zich zou afsluiten van de pers, persco overslaan en focusen op die laatate wedstrijd. Dan kappen. Dat hij dat niet gedaan heeft duidt voor mij op een mate van overspannenheid. Of het moet zijn dat er iets groots verzwegen wordt mbt dat gesprek die maandagavond. Of dat hem ter oren was gekomen dat ze al naar de Peet aan het hengelen waren. Maar dat is onwaarschijnlijk..dat zou zijn gelekt.

Hij werkt een jaar lang als een dolle met een team. En gooit dan de pet een week voor een zeer belangrijke laatste wedstrijd neer. Dat is geen welovervogen besluit.
Hij valt de spelersgroep niet af in het interview...integendeel. was dat wel het geval geweest dan was het beter te begrijpen geweest dat hij die laatste week niet meer kon doen met de mannnen.
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Het gaat niet om steun vanuit de spelersgroep, het gaat om steun vanuit directie. Ruud zocht naar onvoorwaardelijke steun bij de directie maar heeft die niet gekregen / onvoldoende gevonden. Zodoende was de maat vol voor hem en heeft hij de eer aan zichzelf gehouden. Ik vind dat dit juist heel erg duidelijk uit het interview naar voren komt. En zoals al door meerdere aangegeven, hij heeft intimi, mensen die hij vertrouwt en aan wiens mening hij waarde hecht, benaderd voordat hij de stap nam. Juist heel weloverwogen allemaal.
Oh PSV wat je met me doet…
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

MaartenV wrote: 25 Dec 2023, 09:51En gooit dan de pet
I see what you did there 😁🤣
These users thanked the author Lente for the post:
MaartenV
Oh PSV wat je met me doet…
Post Reply