nilssonH wrote: ↑04 Jan 2024, 17:55Acht miljoen voor een jongen van 16 gaat PSV natuurlijk niet doen. Het is niet dat de bomen na één goed seizoen ineens tot de hemel groeien.
Bovendien is het ook niet zo dat grote talenten altijd een vermogen moeten kosten. Madueke, Bakayoko en Saibari zijn bijvoorbeeld voor een prikkie gehaald. En ook 6 ton voor Land zijn totaal andere bedragen. Slim blijven handelen lijkt mij verstandig.
Precies dat, de basis vh succes wat we nu hebben ligt in dat beleid.
Als je hetzelfde wil blijven oogsten, moet je hetzelfde blijven zaaien.
Nu ajaxachtige transfers gaan doen, gaat ons precies hetzelfde brengen als dat het die neuzen heeft gebracht.
Søren wrote: ↑04 Jan 2024, 19:22Als je hetzelfde wil blijven oogsten, moet je hetzelfde blijven zaaien.
En als je meer wil oogsten? Meer posities? Of sneller een hoger niveau? 8 miljoen is het andere uiterste, maar dat we aan jeugdspelers 1-2 miljoen uitgeven met een enkele keer 5 miljoen lijkt mij geen probleem.
Nu ajaxachtige transfers gaan doen, gaat ons precies hetzelfde brengen als dat het die neuzen heeft gebracht.
Ajax is kapot gegaan aan verkeerde jeugdtransfers?
Søren wrote: ↑04 Jan 2024, 19:22Als je hetzelfde wil blijven oogsten, moet je hetzelfde blijven zaaien.
En als je meer wil oogsten? Meer posities? Of sneller een hoger niveau? 8 miljoen is het andere uiterste, maar dat we aan jeugdspelers 1-2 miljoen uitgeven met een enkele keer 5 miljoen lijkt mij geen probleem.
Ajax is kapot gegaan aan verkeerde jeugdtransfers?
Nee, maar wel aan te veel geld spenderen aan matige spelers. PSV gaat nooit 8+ neertellen voor een 16-jarige speler. Dit zal 4-5 max zijn gezien alle onzekerheden die bij zo’n speler komt kijken.
Mikelvb wrote: ↑04 Jan 2024, 19:36Nee, maar wel aan te veel geld spenderen aan matige spelers. PSV gaat nooit 8+ neertellen voor een 16-jarige speler. Dit zal 4-5 max zijn gezien alle onzekerheden die bij zo’n speler komt kijken.
Dat is volgens mij exact wat ik zeg: 8 miljoen niet, maar een enkele keer 5 kan. Verder vertrouw ik wel op de scouting als er 1 tot 2 miljoen wordt betaalt voor een talent.
Als je ervan overtuigd bent en er zijn relatief weinig twijfels dat iemand zich door kan ontwikkelen vind ik 8 miljoen ook niet teveel. Maar niet iedere club heeft dat geld voor dit soort spelers beschikbaar. Wij eigenlijk ook niet, maar Ajax bv 3 jaar geleden wel zou ik zeggen. Dus wij over 2 jaar ook.
8 miljoen voor een speler van 16, daar zijn nog zoveel externe factoren van kracht of ze het wel of niet redden. En je mag iemand maar voor 2 jaar vastleggen. Dat is een fors gevaar.
ShovingNE2 wrote: ↑04 Jan 2024, 20:04
8 miljoen voor een speler van 16, daar zijn nog zoveel externe factoren van kracht of ze het wel of niet redden. En je mag iemand maar voor 2 jaar vastleggen. Dat is een fors gevaar.
Heruone wrote: ↑04 Jan 2024, 00:52Zou me niets verbazen als men Dest als RB ziet en komende zomer een LB wilt gaan shoppen.
Dat lijkt mij ook de logische weg, maar @Standbeeld betoogde dat Dest niet per se de rol van inverted wingback kan vervullen zoals Teze dat nu doet. Dan is het afhankelijk Bosz: hoe belangrijk vindt hij zo'n type speler als Teze?
Wat denk jij?
Denk ik wel. Ook aangezien Bosz hem als '6' al benoemde. Alleen dan vul je die rol weer anders in.
Het is verder ook afhankelijk van meerdere factoren uiteraard. Bakayoko is een speler die tegen het krijt moet staan en veel kansen creëert. Dan is een speler als Teze vrij complementair. Maar als je met Lozano als rechtsbuiten gaat spelen, dan betwijfel ik of dat werkt met de invulling van Teze als back.
Mikelvb wrote: ↑04 Jan 2024, 19:36Nee, maar wel aan te veel geld spenderen aan matige spelers. PSV gaat nooit 8+ neertellen voor een 16-jarige speler. Dit zal 4-5 max zijn gezien alle onzekerheden die bij zo’n speler komt kijken.
Dat is volgens mij exact wat ik zeg: 8 miljoen niet, maar een enkele keer 5 kan. Verder vertrouw ik wel op de scouting als er 1 tot 2 miljoen wordt betaalt voor een talent.
Ik moet toevallig aan Maxi Romero denken, volgens mij de laatste aankoop van Marcel Brands. Die telde daar meer dan 10 miljoen voor neer. Dat is nu voor PSV al veel geld, maar destijds al helemaal. Zeker omdat PSV toen ook andere posities moest versterken en anderzijds omdat Romero een 18 jarig toptalent was. Daarvoor haalde hij ook al Malen en het zou mij niets verbazen (weten doen we nooit) als hij ook de initiërende factor voor Xavi Simons is geweest.
Je hoort ook bijna in elk interview nu Brands/Stewart ook zeggen: als we iemand halen, is dat voor de toekomst. Ik weet niet wat de visie van Brands/Stewart is, maar ik verwacht wel dat PSV in deze categorie spelers veel wil gaan vissen. En daar zal men, indien nodig, ook wel voor willen betalen gezien de interesse in Borys afgelopen zomer die toen ook 16 jaar was en waar men best veel voor wou lappen (rond de 2 mil). Of Romero (wel al 18) waar Brands destijds een fortuin aan spendeerde.
Wellicht eens navraag bij Rik en Marco doen trouwens. Het wordt nu al vanuit twee hoeken vermeld dat er inmiddels toch wel serieuze rook lijkt te zijn.
Het grote verschil was dat je Romero een 5 jaren contract kon geven ipv een 3 jaren contract bij een talent van onder de 18. Dat maakt gewoon een enorm verschil helaas.
Menno1 wrote: ↑05 Jan 2024, 02:02
Het grote verschil was dat je Romero een 5 jaren contract kon geven ipv een 3 jaren contract bij een talent van onder de 18. Dat maakt gewoon een enorm verschil helaas.
Klopt. Daar zit wel een verschil in. Maar 2 miljoen voor Borys is ook al een flinke som. Dus het indiceert iig wel dat men best bereid is een relatief fors bedrag te investeren.
Of zou men contractueel met toeters en bellen dit probleem kunnen omzeilen? PSV is volgens mij wel aardig bekend met clausules namelijk
Dit is bijv. bij Duranville het geval die Dortmund voor 8 miljoen haalde van Anderlecht:
After completing a three-hour medical at the Knappschaft hospital on Thursday morning, Duranville (16) signed a three-year contract with BVB, the maximum term for a player under 18. They will then have the option to continue their cooperation once Duranville turns 18. As reported by Ruhr Nachrichten, all parties agreed on Thursday evening before Borussia Dortmund announced Duranville’s arrival on Friday.
hadden ze dat niet met Labyad al zoiets en dat bleek later geen reet waard te zijn? Maar idd je kan het allicht proberen: een 3 jaren contract met een optie op meer, of een automatische verlenging totdat hij 18 is? Ik heb geen idee hoor, maar het is het proberen waard, mits juridisch dichtgetimmerd.
Volgens mij heeft Makaveli hier een deel van zijn juridische studie aangewijd. Mede door een voorganger van Labyad waar het al mee begon.
Kort en bondig zoals ik het begrijp: iedere clausule in een contract die regelt dat er vanaf leeftijd 18 ook nog een contract ligt wordt gezien als verlenging. Ook al is het een heel nieuw contract. Dus nietig. Niet eens vernietigbaar meen ik.
Menno1 wrote: ↑05 Jan 2024, 02:10
hadden ze dat niet met Labyad al zoiets en dat bleek later geen reet waard te zijn? Maar idd je kan het allicht proberen: een 3 jaren contract met een optie op meer, of een automatische verlenging totdat hij 18 is? Ik heb geen idee hoor, maar het is het proberen waard, mits juridisch dichtgetimmerd.
Dat klinkt ook logisch (dat het geen reet waard is), want waarom zouden de regels er anders zijn?
Dat is destijds inderdaad met Labyad geprobeerd en dat kon dus uiteindelijk niet. En sindsdien niet meer voorgekomen, omdat het gewoon niet kan. Een speler zal echt op zijn 18e weer een handtekening onder een nieuw contract moeten zetten als je hem dan langer vast wil leggen.
ShovingNE2 wrote: ↑05 Jan 2024, 07:25
Volgens mij heeft @Makaveli hier een deel van zijn juridische studie aangewijd. Mede door een voorganger van Labyad waar het al mee begon.
Kort en bondig zoals ik het begrijp: iedere clausule in een contract die regelt dat er vanaf leeftijd 18 ook nog een contract ligt wordt gezien als verlenging. Ook al is het een heel nieuw contract. Dus nietig. Niet eens vernietigbaar meen ik.
Dat was Leandro Bonfim. PSV dacht met een truc een 3+2 jarig contract aan te bieden, maar dat bleek niet wettig. Hij kon vrij overstappen naar Porto.
Labyad vergat zelf zijn contract op te zeggen, waardoor zijn contract automatisch met een jaar verlengd werd.
Daarbij is en blijft het verbintenissenrecht. Je bent vrij om af te spreken wat je wilt zo lang het maar binnen de kaders van de wet en de redelijkheid en billijkheid blijft. Op die manier kun je erg creatief te werk gaan maar het beschermen van minderjarigen is wel een beschermd belang. En ik denk dat dat ook wel terecht is om die jongens te beschermen.
Binnen Nederland kan je het vergeten in ieder geval.
Zo zijn er ook zaken als termijn contract voor 18+. FIFA/UEFA stelt max 5 jaar, tenzij in het land anders geregeld is. Daarom konden wij Chucky de eerste keer 6 jaar vastleggen.
Als je echt overtuigd bent en ook met de familie een goed contact hebt... Dan zal je soms moeten vertrouwen op die band en dan men ook vanaf de 18de verjaardag verlengt en wil blijven. Niet elk toptalent is van de categorie Labyad. Nou wil ik het te zwaar aanstippen, maar kijkend naar de probleemgevallen van PSV en hun achtergrond zit daar wellicht wel een rode lijn in. Dus dat kan je wellicht meenemen in je risicobepaling.
En je kunt soms ook slimmer zijn om spelers op het juiste moment belangrijk te maken. Ajax hoefde Hato nog niet in de basis te zetten afgelopen seizoen, wellicht zitten ze daardoor juist nu in de problemen. En met Babadi denk ik ook niet dat het meegeholpen heeft dat hij aan heel NL heeft kunnen laten zien toch best wel wat in huis te hebben. Als Babadi die kansen niet had gehad in het begin van het jaar denk ik dat ze hem 100% hadden kunnen verlengen. Maarja daar heeft Bosz dan relatief gezien ook niet zo'n boodschap aan.
Het punt is in mijn ogen dat het verschil zo ongelooflijk groot is. Kijk naar Hato, als die verlengt dan speelt hij nog 2 jaar bij Ajax ofzo en dan gaat hij voor een giga bedrag (laten we voor het gemak 50 miljoen zeggen) weg en als hij niet bij wil tekenen dan dan zou 20 miljoen al veel zijn. Zo'n krabbeltje heeft dus sportief maar ook financieel giga veel impact. En PSV kan daar met Xavi een boek over schrijven maar ook met Babadi kan het een verschil zijn tussen 0 a 2 miljoen en 50 miljoen.
Ik heb het gevoel dat PSV bij Tygo Land meer een Frenkie route voor ogen heeft en eigenlijk is dat voor de speler en opleidingsclub perfect, maarja wij halen Land ook op bij iemand onder ons in de voetbalpiramide.