De uitdaging zit hem in de impact van jeugdspelers bij het eerste elftal, vanuit PSV bezien. Dit jaar staat het team als een huis en dat team speelt op CL niveau. Dat CL niveau is de maatstaf. Dat is nogal een lat voor zo goed als iedere jeugdspeler om je aan te meten. Dat kan bijna niet. Het bestaat ook bijna niet, de Messi's op deze wereld zijn de paar uitzonderingen. Maar dat is vanuit de club wel gezond. Anders gaat je niveau omlaag en ben je niet meer competitief of dat CL niveau waar je wel op wil acteren.Thijs wrote: ↑09 Jan 2024, 20:29 Het is toch niet of-of? Ik vind dat er de nodige signalen zijn dat de doorstroom van de jeugd, ondanks het succes van Saibari en Bakayoko, verre van ideaal verloopt. Niet voor niets wil Van Duijven uitgeleend worden, twijfelt Babadi aan contract verlenging en is extra voor Land niet nog een extra middenvelder gehaald. Ik kan me ook bij Schiks voorstellen dat hij twijfels heeft en bij Sambo lijkt het me onvermijdelijk dat hij weg zal willen. Veel korte contracten bij de talentvolle spelers zegt ook wel iets.
Dat Babadi nog niks heeft laten zien, zowel niet in Jong als bij het grote PSV, behalve talent, lijkt me ook evident. Maar door bovenstaande vind ik het niet zo vanzelfsprekend dat sportief verlengen bij PSV het beste is voor een jonge speler en financieel zal het dat zeker niet zijn. Dus ik hoop dat PSV naar Babadi en diens zaakwaarnemer duidelijk begrenzen in toezeggingen, maar ik hoop ook dat PSV deze signalen oppakt om te voorkomen dat dit een jaarlijks terugkerend dingetje wordt met verschillende talentvolle jeugdspelers.
Vanuit de speler bezien, het is zijn droom om profvoetballer te worden. En ik geloof dat zo goed als iedere speler uit de PSV Jeugd zijn droom het liefste ziet uitkomen in PSV 1. Gezien de lat, CL niveau, die er dit jaar ligt, zal iedere jeugdspeler begrijpen dat dat een fikse uitdaging is om aan te haken. Sowieso is het een uitdaging om vanuit jeugd door te stromen naar volwassen voetbal. Die lat bij volwassenen ligt gewoon een stuk hoger dan in de jeugd. Dus wat dan belangrijk wordt voor een jeugdspeler: Kan PSV mijn droom laten uitkomen? Wat is het plan met me? En natuurlijk wil die het liefst zo snel mogelijk zijn droom leven.
Met de verantwoordelijke personen binnen PSV vertrouw ik erop dat zij een goed plan kunnen bieden aan Babadi, en andere jeugdspelers in wie ze potentie zien voor PSV 1. Voor de betreffende speler is het dan inschatten: kan ik hier mijn droom snel genoeg waarmaken? Gezien de situatie bij PSV nu (CL niveau, de aanwezige concurrentie, ...) en de ongewisse toekomst (wat gaat PSV doen met de miljoenen uit de CL - want die wordt dit seizoen behaald - misschien wel een Tillman of andere kei van een '10' halen) is het geen uitgemaakte zaak dat Babadi veel minuten gaat maken in PSV 1. Dus, kan PSV hem het gevoel geven dat ze het echt in hem zien zitten? Of is er een andere club die hem meer/sneller zekerheid kan bieden? Logisch dat Babadi met zijn entourage rond kijken en in gesprek gaan met andere clubs. Dat is alleen wat je liever niet leest of hoort als fan, het liefst tekenen die gasten allemaal bij, maar dat zou geen gezonde situatie zijn. Aan een van de twee kanten, vanuit club of vanuit speler, zou het dan schorten aan ambitie.
Betreft Babadi, mooi talent met potentie, ik kan me zijn overweging dus wel voorstellen. Persoonlijk vind ik hem trouwens niet in de categorie Gakpo, Madueke, Memphis vallen. Dat waren jongens bij wie je je niet afvroeg of maar wanneer zij van waarde zouden zijn in PSV 1. Dat heb ik bij Babadi nog niet. Maar Babadi zou bijvoorbeeld wel een Saibari-traject kunnen afleggen. De kans bestaat ook dat Babadi eenzelfde ontwikkeling als een Vertessen doormaakt, leuke speler voor erbij maar geen basismateriaal. Je weet het niet.
Oh, en dan hebben we het nog niet eens over de financiële kant gehad. Dat is ook echt een aardige driver voor een (jeugd)speler, voor wie niet? Als er een (buitenlandse) club komt die je zoveel salaris en tekengeld biedt dat je niet alleen jezelf maar ook je familie (royaal) kunt voorzien voor de rest van het leven misschien wel. Tja, zeg daar maar eens 'nee' tegen, op die jonge leeftijd. Het is mooi als Babadi bijtekent. Mocht ie vertrekken, ben ik benieuwd of hij een van de weinige jeugdspelers wordt van wie je achteraf echt baalt dat ie vertrok. Kan me alleen Huntelaar voor de geest halen. 95% van de gevallen blijkt uiteindelijk ook gewoon niet goed genoeg, zo 1 2 3 komen Lammers, Bakkali, Labyad, Ihattaren, en verder terug in het verleden Pereira/Maaroufi naar boven.