Als een van je betere spelers, met een kortlopend contract (zoals bv Ihattaren) naar de concurrent wil (ik zeg niet dat hij dat wil) dan hoeft Ajax geen 40 miljoen te betalen. Dortmund verloor Hummels op deze manier, daarna zelfs transfervrij Lewandowski en Gotze met een gelimiteerde transfersom. Ik zeg nergens dat Ajax het Bayern Munchen van NL wordt of is, dat wordt hier door anderen ervan gemaakt. Het ging mij enkel om het verschil in financiele daadkracht.El Sordo wrote: ↑26 Nov 2020, 11:29 Je hebt het zelf over een vergelijkbaar traject als Bayern, PSG en Juventus, Tinus. Daarmee impliceer je derhalve een scenario waarin één club de competitie vrijwel 'domineert' (excuses voor dat woord, Ardbeg).
Ik wil er graag een paar punten uitpakken. Ten eerste: Ajax staat niet "stijf bovenaan". Allesbehalve. Net zomin als ze vorig jaar stijf bovenaan stonden (met het zwakste PSV in de clubhistorie op 'slechts' zeven punten) of ze in hun geweldige seizoen daarvoor stijf bovenaan stonden.
Gravenberch is inderdaad een goede speler, maar maakt eigenlijk een vergelijkbaar traject door als Ihattaren vorig jaar in de eerste seizoenshelft. Nu kan het prima zo zijn dat Gravenberch zich alleen maar blijft verbeteren, maar dat is geen vaststaand gegeven. Het kan overigens net zo goed zijn dat Ihattaren zich volledig gaat herpakken. Dat Ihattaren "nog helemaal niets heeft laten zien" is gewoon nonsens. Dat hij dit jaar nog niets heeft laten zien, dat klopt. Maar óók Mo is pas 18.
Ajax mist inderdaad Kudus en Antony, twee prima aankopen, maar hebben wel het 'geluk' dat ze terug kunnen vallen op vaste patronen/spelers die elkaar goed kennen. Dat heeft ook financiële offers gekost. Op het moment dat ze daar drie/vier sterkhouders verliezen, moet ik nog zien of ze op de automatische piloot wedstrijden kunnen blijven winnen.
Dan: je stelt dat het "nog wachten [is] tot ze ons beroven van onze beste spelers", of "een van de beste spelers". Ik weet niet goed waar je dit op baseert, maar de beste spelers bij PSV gaan doorgaans (en tegenwoordig) ook voor 30-40 mln de deur uit. Als Ajax zich meldt, komt daar nog een bedrag bovenop. Dat kúnnen ze simpelweg niet betalen en dat gaan ze ook niet doen.
Dat ze Europees een prima track record hebben en daar goed presteren, staat overigens buiten kijf. Dat zou ik PSV ook graag weer zien doen. Maargoed, weinig is zeker in de voetballerij. Als iemand in 2008 had gezegd dat PSV de daaropvolgende zes jaar geen schijn van kans zou maken op een kampioenschap, had iedereen diegene voor gek verklaard. Pieken en dalen laten zich, zeker in de eredivisie, gewoonweg moeilijk voorspellen, in ieder geval op de middellange termijn.
Ihattaren heeft leuke dingen laten zien bij ons, en hopelijk schiet hij er vanavond 2 in voor ons, maar zijn rendement is heel laag, ondertussen heeft hij een flinke terugval gehad en zijn er twijfels aan zijn fitheid geweest. Allemaal niet zo gek bij een jonge jongen met zijn laatste 14 maanden maar dat ik vind dat Gravenberch verder is dan Ihattaren nu is, of vorig jaar was, vind ik geen gedurfde uitspraak. Dat we op een PSV forum zitten waar we vooral hopen dat het andersom is lijkt me duidelijk. Dat Ajax met De Ligt, De Jong, van de Beek en nu dus Gravenberch de creme de la creme van de NL talenten heeft afgeleverd de afgelopen jaren is toch ook geen gekke constatering. Wil niet zeggen dat wij met Ihattaren Bergwijn Malen en Gakpo ook grote talenten hebben afgeleverd, maar die zijn nog niet zover.
Ajax heeft geen 'geluk' dat het terug kan vallen op andere spelers die het systeem kennen, dat is een kwaliteit. En ze hebben met de verkopen van De Ligt, De Jong en Ziyech in elke linie 5 jasjes uitgedaan maar vooralsnog staan ze nog steeds bovenaan. Ook als de eerste vervangers er niet bij zijn.
Nogmaals, ik zeg niet dat Ajax de komende 3 jaar kampioen wordt of zelfs niet dat ze dit jaar 100% zeker kampioen worden. Dat ze er nu het beste voor staan voordat het seizoen nog moet beginnen is niet te ontkennen. Het is wel nu aan de concurrentie om Ajax te verslaan om een kampioenschap te voorkomen. Met andere woorden; PSV en AZ zullen het zelf moeten afdwingen, Feyenoord is kansloos.