Gedoe met supporters

Dit is het forum voor stadionzaken.
Post Reply
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Prof_napo wrote: 27 May 2024, 13:29Waarom zou dat nu niet kunnen en wat maakt het gebruik van een irisscan of vingerafdruk daarvoor proportioneel?
Vertel maar hoe dan. Het lukt nu in ieder geval niet. Bij geen enkele club.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Prof_napo
Internationale topspeler
Posts: 4,619
Joined: 23 Feb 2022, 09:56
Clubvoorkeur: v.v. UNA
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 14:56
Prof_napo wrote: 27 May 2024, 13:29Waarom zou dat nu niet kunnen en wat maakt het gebruik van een irisscan of vingerafdruk daarvoor proportioneel?
Vertel maar hoe dan. Het lukt nu in ieder geval niet. Bij geen enkele club.
Burgermeesters kunnen de MBVEO daadwerkelijk gaan gebruiken
Clubs kunnen stadionverboden beter gaan handhaven
Clubs kunnen personen die de huisregels overtreden actief gaan verwijderen

De regelgeving is er, de toepassing laakt. Clubs, maar ook de burgermeester in dit geval, moeten hun rol veel actiever invullen.
Harminator
Geselecteerd voor Oranje
Posts: 764
Joined: 30 Aug 2023, 12:13
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 13:19 Alles staat of valt met het kunnen handhaven van stadionverboden. Dat kan nu niet. Dat betekent gewoon dat je met irisscan of vingerafdruk naar binnen moet. En foto op SCC.

Het helpt niet qua de ergste supporters. Maar als meelopers 10 jaar niet meer binnenkomen dan wordt het vervelend en denken ze twee keer na.
ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 14:56
Prof_napo wrote: 27 May 2024, 13:29Waarom zou dat nu niet kunnen en wat maakt het gebruik van een irisscan of vingerafdruk daarvoor proportioneel?
Vertel maar hoe dan. Het lukt nu in ieder geval niet. Bij geen enkele club.


Gewoon een meldplicht op een politiebureau op minimaal anderhalf uur rijden van de stad van je voetbalclub.
Harminator
Geselecteerd voor Oranje
Posts: 764
Joined: 30 Aug 2023, 12:13
FOOTB_REM_S: No

Prof_napo wrote: 27 May 2024, 15:10
ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 14:56

Vertel maar hoe dan. Het lukt nu in ieder geval niet. Bij geen enkele club.
Burgermeesters kunnen de MBVEO daadwerkelijk gaan gebruiken
Clubs kunnen stadionverboden beter gaan handhaven
Clubs kunnen personen die de huisregels overtreden actief gaan verwijderen

De regelgeving is er, de toepassing laakt. Clubs, maar ook de burgermeester in dit geval, moeten hun rol veel actiever invullen.
Naar aanleiding van de gebeurtenissen tijdens onze kampioenswedstrijd vroeg ik me af of je als supporter in de betreffende vakken PSV aansprakelijk zou kunnen stellen voor fysieke of mentale schade. De club stelt allerlei eisen aan ons, maar zelf laat ze in mijn ogen steken vallen door bijvoorbeeld niet te handhaven.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Prof_napo wrote: 27 May 2024, 15:10Clubs kunnen stadionverboden beter gaan handhaven
Clubs kunnen personen die de huisregels overtreden actief gaan verwijderen
Dat blijkt nog niet zo eenvoudig.
Harminator wrote: 27 May 2024, 15:17Gewoon een meldplicht op een politiebureau op minimaal anderhalf uur rijden van de stad van je voetbalclub.
Ja, de politie kan dat erbij hebben... een paar duizend figuren ieder weekend in den lande. Ze zijn bezig met een proef voor electronische meldplicht.

Ik ben helemaal voor irisscan en vingerafdruk als dat onze stadions veiliger maakt. En als mensen daar een privacy issue mee hebben dan ga je maar voor de tv zitten. Tis niet anders.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Prof_napo
Internationale topspeler
Posts: 4,619
Joined: 23 Feb 2022, 09:56
Clubvoorkeur: v.v. UNA
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 15:46
Prof_napo wrote: 27 May 2024, 15:10Clubs kunnen stadionverboden beter gaan handhaven
Clubs kunnen personen die de huisregels overtreden actief gaan verwijderen
Dat blijkt nog niet zo eenvoudig.
En de oplossing is dan niet om meer zaken toe te voegen, zeker niet als je biometrische data gaat gebruiken.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Prof_napo wrote: 27 May 2024, 15:57En de oplossing is dan niet om meer zaken toe te voegen, zeker niet als je biometrische data gaat gebruiken.
Het gaat eraan komen. De eerste testen zijn al geweest in Nederland.

Ik vind het overigens wel een optie. Waarom zou het geen optie zijn? Gebeurt wel vaker voor de veiligheid. Sterker nog: het is gewoon gebruikelijk voor bepaalde sectoren.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Den Willy
Veelbelovend talent
Posts: 102
Joined: 07 Jun 2023, 12:23
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ik denk dat het begin moet/kan zijn dat je een ieder verplicht om in de clubkleuren/shirt te laten komen. Klinkt als een gek plan maar dan voorkom je dat die mensen zich achter capuchons kunnen verstoppen en het is goed voor de club, die verkopen zo nog meer shirts!

Al met al is het natuurlijk diep triest hoe het de laatste jaren gaat met supporters in Nederland. Als we niet uitkijken gaan we Griekenland achterna al is het daar, al moeten we gekke Kenneth geloven, nu een stuk beter :)
Harminator
Geselecteerd voor Oranje
Posts: 764
Joined: 30 Aug 2023, 12:13
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 15:46
Prof_napo wrote: 27 May 2024, 15:10Clubs kunnen stadionverboden beter gaan handhaven
Clubs kunnen personen die de huisregels overtreden actief gaan verwijderen
Dat blijkt nog niet zo eenvoudig.
Harminator wrote: 27 May 2024, 15:17Gewoon een meldplicht op een politiebureau op minimaal anderhalf uur rijden van de stad van je voetbalclub.
Ja, de politie kan dat erbij hebben... een paar duizend figuren ieder weekend in den lande. Ze zijn bezig met een proef voor electronische meldplicht.

Ik ben helemaal voor irisscan en vingerafdruk als dat onze stadions veiliger maakt. En als mensen daar een privacy issue mee hebben dan ga je maar voor de tv zitten. Tis niet anders.
Ik denk dat er heel veel capaciteit vrijkomt als je die idioten zich ergens anders laat melden ja.
Het is toch van de zotten wat er nu gebeurt? Twintig jaar geleden was er amper politie nodig bij wedstrijden van PSV en waren we ongeveer de enige club in Nederland waar er geen politie in het stadion nodig was omdat de stewards alles regelden. En kijk eens waar we nu staan.

Ik ben niet van plan om mijn biometrische gegevens af te geven en ik ben echt allergisch voor het soort argumenten in de trant van "Als je niks te verbergen hebt dan is het niet erg toch". En waarvoor? Een stuk of duizend criminelen in ons stadion.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Harminator wrote: 27 May 2024, 16:26Ik ben niet van plan om mijn biometrische gegevens af te geven en ik ben echt allergisch voor het soort argumenten in de trant van "Als je niks te verbergen hebt dan is het niet erg toch". En waarvoor? Een stuk of duizend criminelen in ons stadion.
Dat argument geef ik niet overigens.

Maar dan zou alleen elektronische meldplicht waterdicht moeten zijn. Zijn ze mee bezig overigens. Maar dan moet je daar ook keihard op straffen als ze het niet doen. Hoge boetes en celstraffen. Gelijk ook minimumstraffen daarvoor, dat ze niet met een jankgezichtje er onderuit naaien bij een rechter.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Prof_napo
Internationale topspeler
Posts: 4,619
Joined: 23 Feb 2022, 09:56
Clubvoorkeur: v.v. UNA
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 16:16
Prof_napo wrote: 27 May 2024, 15:57En de oplossing is dan niet om meer zaken toe te voegen, zeker niet als je biometrische data gaat gebruiken.
Het gaat eraan komen. De eerste testen zijn al geweest in Nederland.
De eerste testen zijn al geweest, dat is feitelijk correct ADO in 2007. Inmiddels niet meer gebruikt. Testen bij NEC voor toegangs met gezichtsherkenning, en zo zullen er wel meer optionele opties zijn geweest. Ajax heeft dat ook gedaan. Waar staan we vandaag?
ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 16:16 Ik vind het overigens wel een optie. Waarom zou het geen optie zijn? Gebeurt wel vaker voor de veiligheid.
De AVG gooit al snel roet in het eten bij het gebruik van biometrie, zeker als er opties zijn die het risico beperken.
ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 16:16 Sterker nog: het is gewoon gebruikelijk voor bepaalde sectoren.
Sectoren zijn niet zondermeer met elkaar te vergelijken, maar goed. deze discussie is al eerder geweest. https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... -biometrie
Prof_napo
Internationale topspeler
Posts: 4,619
Joined: 23 Feb 2022, 09:56
Clubvoorkeur: v.v. UNA
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 16:37
Harminator wrote: 27 May 2024, 16:26Ik ben niet van plan om mijn biometrische gegevens af te geven en ik ben echt allergisch voor het soort argumenten in de trant van "Als je niks te verbergen hebt dan is het niet erg toch". En waarvoor? Een stuk of duizend criminelen in ons stadion.
Dat argument geef ik niet overigens.

Maar dan zou alleen elektronische meldplicht waterdicht moeten zijn. Zijn ze mee bezig overigens. Maar dan moet je daar ook keihard op straffen als ze het niet doen. Hoge boetes en celstraffen. Gelijk ook minimumstraffen daarvoor, dat ze niet met een jankgezichtje er onderuit naaien bij een rechter.
Stadionverbod -> Digitale Meldplicht -> Celstraf? Lijkt me niet heel erg proportioneel, kan me lastig voorstellen dat menig rechter daar heel blij van zou worden.

De heel roep om hoge boetes of celstraffen is ook zo'n interesante reflex. Momenteel is het probleem niet de straf maar meer de pakkans. Er zijn meer dan afdoende onderzoek dat een hogere pakkans meer effect heeft dan het verhogen van een al relatief hoge straf.
User avatar
trouwepsvfan
Vedette
Posts: 8,014
Joined: 11 Aug 2019, 14:50
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Prof_napo wrote: 27 May 2024, 16:53
ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 16:37

Dat argument geef ik niet overigens.

Maar dan zou alleen elektronische meldplicht waterdicht moeten zijn. Zijn ze mee bezig overigens. Maar dan moet je daar ook keihard op straffen als ze het niet doen. Hoge boetes en celstraffen. Gelijk ook minimumstraffen daarvoor, dat ze niet met een jankgezichtje er onderuit naaien bij een rechter.
Stadionverbod -> Digitale Meldplicht -> Celstraf? Lijkt me niet heel erg proportioneel, kan me lastig voorstellen dat menig rechter daar heel blij van zou worden.

De heel roep om hoge boetes of celstraffen is ook zo'n interesante reflex. Momenteel is het probleem niet de straf maar meer de pakkans. Er zijn meer dan afdoende onderzoek dat een hogere pakkans meer effect heeft dan het verhogen van een al relatief hoge straf.
En korte celstraffen worden voorlopig niet ten uitvoer gelegd omdat er geen personeel in de gevangenis is.

Er is een ‘wachttijd’ van 12 tot 24 maanden. Dus celstraffen heeft 0 zin voorlopig.
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Prof_napo wrote: 27 May 2024, 16:48De eerste testen zijn al geweest, dat is feitelijk correct ADO in 2007. Inmiddels niet meer gebruikt. Testen bij NEC voor toegangs met gezichtsherkenning, en zo zullen er wel meer optionele opties zijn geweest. Ajax heeft dat ook gedaan. Waar staan we vandaag?
ah ja: gezichtsherkenning. Dat zou ik een hele mooie vinden. Is dat AVG problematisch?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Prof_napo wrote: 27 May 2024, 16:53De heel roep om hoge boetes of celstraffen is ook zo'n interesante reflex. Momenteel is het probleem niet de straf maar meer de pakkans. Er zijn meer dan afdoende onderzoek dat een hogere pakkans meer effect heeft dan het verhogen van een al relatief hoge straf.
Je mag het combineren van mij. Hoge boetes. Geen probleem. Het zal een deel niet afschrikken, maar meelopers wellicht wel. Noem het een reflex: prima. Vooralsnog lijkt de huidige opstelling niet te werken. Pakkans verhogen: ook goed. Hoe? (open vraag overigens). Maar als je die doorgesnoven mafkezen oppakt en ze krijgen vervolgens een fopstrafje dan schiet je er nog geen kloten mee op.

Enkelbandjes uitdelen. Op wedstrijddagen mag je op twee locaties zijn: thuis en evt. werk.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Prof_napo
Internationale topspeler
Posts: 4,619
Joined: 23 Feb 2022, 09:56
Clubvoorkeur: v.v. UNA
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 17:30
Prof_napo wrote: 27 May 2024, 16:53De heel roep om hoge boetes of celstraffen is ook zo'n interesante reflex. Momenteel is het probleem niet de straf maar meer de pakkans. Er zijn meer dan afdoende onderzoek dat een hogere pakkans meer effect heeft dan het verhogen van een al relatief hoge straf.
Je mag het combineren van mij. Hoge boetes. Geen probleem. Het zal een deel niet afschrikken, maar meelopers wellicht wel. Noem het een reflex: prima. Vooralsnog lijkt de huidige opstelling niet te werken. Pakkans verhogen: ook goed. Hoe? (open vraag overigens). Maar als je die doorgesnoven mafkezen oppakt en ze krijgen vervolgens een fopstrafje dan schiet je er nog geen kloten mee op.
Welk "fopstrafje" heb je het dan over? De richtlijnen zijn mijn inziens al redelijk fors. het bijhebben van gezichtsbedekkend materiaal heeft als richtlijn 9 maanden stadionverbod, voorwerp gooien een richtlijn van 12 tot en met 36 maanden, betreden van speelveld 60 maanden.
ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 17:30 Enkelbandjes uitdelen. Op wedstrijddagen mag je op twee locaties zijn: thuis en evt. werk.
Dus je gaat het stadionverbod kopelen aan een nog extremere variant van vrijheidsbeperking? Lijkt me vrij snel niet heel proportioneel.
These users thanked the author Prof_napo for the post:
danko-lazovic
Prof_napo
Internationale topspeler
Posts: 4,619
Joined: 23 Feb 2022, 09:56
Clubvoorkeur: v.v. UNA
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 27 May 2024, 17:28
Prof_napo wrote: 27 May 2024, 16:48De eerste testen zijn al geweest, dat is feitelijk correct ADO in 2007. Inmiddels niet meer gebruikt. Testen bij NEC voor toegangs met gezichtsherkenning, en zo zullen er wel meer optionele opties zijn geweest. Ajax heeft dat ook gedaan. Waar staan we vandaag?
ah ja: gezichtsherkenning. Dat zou ik een hele mooie vinden. Is dat AVG problematisch?
Het is een bijzonder persoonsgegeven, daarmee wordt het al complexer.
Niet de eerste keer dat deze pagina gedeeld wordt:

https://www.autoriteitpersoonsgegevens. ... herkenning
These users thanked the author Prof_napo for the post:
danko-lazovic
Harminator
Geselecteerd voor Oranje
Posts: 764
Joined: 30 Aug 2023, 12:13
FOOTB_REM_S: No

trouwepsvfan wrote: 27 May 2024, 17:23
Prof_napo wrote: 27 May 2024, 16:53

Stadionverbod -> Digitale Meldplicht -> Celstraf? Lijkt me niet heel erg proportioneel, kan me lastig voorstellen dat menig rechter daar heel blij van zou worden.

De heel roep om hoge boetes of celstraffen is ook zo'n interesante reflex. Momenteel is het probleem niet de straf maar meer de pakkans. Er zijn meer dan afdoende onderzoek dat een hogere pakkans meer effect heeft dan het verhogen van een al relatief hoge straf.
En korte celstraffen worden voorlopig niet ten uitvoer gelegd omdat er geen personeel in de gevangenis is.

Er is een ‘wachttijd’ van 12 tot 24 maanden. Dus celstraffen heeft 0 zin voorlopig.
Kunnen we dan in plaats van asielzoekers geen voetbalhooligans naar Afrika sturen om daar hun korte straf uit te zitten?
Ik kan me voorstellen dat een gevangenis in Accra niet heel uitnodigend is...
danko-lazovic
Meervoudig international
Posts: 1,302
Joined: 04 Aug 2021, 16:04
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Prof_napo wrote: 27 May 2024, 17:38Welk "fopstrafje" heb je het dan over? De richtlijnen zijn mijn inziens al redelijk fors. het bijhebben van gezichtsbedekkend materiaal heeft als richtlijn 9 maanden stadionverbod, voorwerp gooien een richtlijn van 12 tot en met 36 maanden, betreden van speelveld 60 maanden.
Fijn dat eindelijk iemand weet waar hij over praat. Er zijn genoeg mogelijkheden.

Openbare dronkenschap in of rondom een stadion kan je een stadionverbod opleveren van 9 maanden. Als je 2 keer gepakt wordt als je in het stadion rookt kan je 3 maanden stadionverbod krijgen. Dit zijn de richtlijnen opgesteld door de KNVB.

En daar zit een beetje het probleem. Ik snap heel goed dat het daar in dit geval niet over gaat. Maar uiteindelijk beslist de burgemeester bij een stadionverbod/gebiedsverbod of de knvb bij een algeheel stadionverbod. Maar dan moet de burgemeester dus beslissen wanneer wel of wanneer niet. Draait het om de deugdelijke motivering.

Fopstraf is dus niet van toepassing. Zeker als er sprake is van geweld naar medewerkers toe(ook politie valt hieronder) wordt in de regel het stadionverbod verdubbelt met de richtlijn.

Daarom gaf ik aan dat de wetgeving er is, maar dit het niet altijd makkelijker maakt. Ik denk dat het vooral om de handhaving gaat.

En trouwens, het is wenselijk maar een meldplicht hoeft niet altijd bij de politie te zijn.
User avatar
SKERLA
Legende
Posts: 10,697
Joined: 26 Aug 2017, 14:22
Favoriete speler: Peet Scheefbril
FOOTB_REM_S: No

Gemeente straft FC Utrecht met wedstrijd zonder publiek na rellen van zondag - https://nos.nl/l/2522093
These users thanked the author SKERLA for the post:
Sander11
danko-lazovic
Meervoudig international
Posts: 1,302
Joined: 04 Aug 2021, 16:04
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Prof_napo wrote: 27 May 2024, 17:38Dus je gaat het stadionverbod kopelen aan een nog extremere variant van vrijheidsbeperking? Lijkt me vrij snel niet heel proportioneel.
Plus het feit dat ook dit weer niet veel scheelt met wat kan. Er kan namelijk ook een gebiedsverbod opgelegd worden samen met een stadionverbod. De mogelijkheden zijn er al.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Prof_napo

Sorry. Ik doel niet op SV's als er in het stadion wat gebeurt maar mafkezen die de politie aanvallen en gepakt worden.

Maar ik hoor alleen weer dat van alles niet kan. Ondertussen wordt voetbal kapot gemaakt en zeer ernstige vormen van geweld jegens politie gebruikt.

We moeten het maar eens mogelijk maken. Of gaan we wachten totdat de eerste politie agenten bij rellen omkomen waarna er weer niemand gestraft wordt?

En als het kan gaan we de wetgeving aanpassen dat het wel mogelijk maakt.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

SKERLA wrote: 27 May 2024, 18:01 Gemeente straft FC Utrecht met wedstrijd zonder publiek na rellen van zondag - https://nos.nl/l/2522093
Harde straf voor Utrecht. Jammer voor de goedwillende supporters. Ik begrijp de gemeente wel. Het gaat alle perken te buiten wat ik gisteren heb gezien. De massale politie-inzet is ook niet meer te verantwoorden.
danko-lazovic
Meervoudig international
Posts: 1,302
Joined: 04 Aug 2021, 16:04
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Standbeeld wrote: 27 May 2024, 18:09
SKERLA wrote: 27 May 2024, 18:01 Gemeente straft FC Utrecht met wedstrijd zonder publiek na rellen van zondag - https://nos.nl/l/2522093
Harde straf voor Utrecht. Jammer voor de goedwillende supporters. Ik begrijp de gemeente wel. Het gaat alle perken te buiten wat ik gisteren heb gezien. De massale politie-inzet is ook niet meer te verantwoorden.
Het klinkt logisch, maar het is toch een schijnoplossing als je de daders niet pakt en straft? Dan zitten ze er de 2e thuiswedstrijd ook gewoon weer. Dus heb je er heel weinig aan. Dat is waarom ik het nu van collectieve straffen niet begrijp. Het blijft doorgaan als je individuen niet hier voor laat opdraaien.
These users thanked the author danko-lazovic for the post (total 5):
psvgoudaProf_napoBalinho10. Nilissmoortje
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Standbeeld wrote: 27 May 2024, 18:09Harde straf voor Utrecht. Jammer voor de goedwillende supporters. Ik begrijp de gemeente wel. Het gaat alle perken te buiten wat ik gisteren heb gezien. De massale politie-inzet is ook niet meer te verantwoorden.
Heeft Ajax nog straf gehad voor Feyenoord thuis?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Post Reply