Nee, natuurlijk niet. Er is natuurlijk een groot verschil tussen een Veerman halen voor de basis en (gewoon even een voorbeeld) Kampl. Die laatste heeft natuurlijk veel meer slagingskans.
Joey Veerman
- Trixm
- Vedette
Helemaal mee eens hoor, maar die jongens zoals Kampl, Guardado, Götze komen af en toe voorbij. Het is ook een ander verhaal om dat als de norm te stellen. Je wil ook jongens die naar dat niveau groeien, dat is mijn inziens deel van de identiteit van onze club,
Saibari is underrated.
- Ardbeg
- Mister PSV
Honderd procent mee eens. Het moet een mix van beide zijn. Op dit moment is PSV er vooral bij gebaat om spelers aan te trekken die ons direct een stuk sterker maakt. Daarbij moet natuurlijk de ideale mix op het veld staan. Talent, leiders, gif.
- Magnus
- Meervoudig international
Tof. Bevestigd heel aardig het beeld wat ik van hem heb, en beschrijft het waarschijnlijk nog wat beter dan ik dat eerder deed. Kan prima onder druk spelen, gaat ons spel niet vertragen, maar wel zorgen over consistentie en mentale weerbaarheid.
- 11 Tinus
- Legende
- Clubvoorkeur: Philips
Ik ben het helemaal eens met Trixm.
Het type Guardado zit inmiddels net zo diep geworteld binnen de supporters als het tijdperk na Alex en Gomes. Waar we elk keer weer verlangen naar een 'nieuwe' Alex of een 'nieuwe' Gomes.
Met betrekking tot Veerman zijn er heel veel twijfels en ik snap sommige twijfels heel goed. Maar die waren er bij Ziyech bv ook. Ajax was zo dapper om het te proberen en kijk wat ze dat heeft gebracht. Ik geloof niet dat Veerman alleen de missing piece op het middenveld is en dat als we hem halen ons middenveld probleemvrij is. Maar ik geloof wel dat je hem er rustig neer kan zetten en dat we niet in de problemen komen omdat hij niet genoeg kwaliteiten heeft.
- El Sordo
- Vedette
Maar natuurlijk moeten spelers als Guardado, Moreno, Götze (alhoewel een absolute kers op de taart), Ginkel, Lozano, Luuk wél onderdeel van de zgn. norm zijn. Tenminste, als je de term 'norm' interpreteert zoals deze is gedefinieerd, nl. als richtlijn voor handelen. De norm, zoals gesteld, is geen basis voor eenduidig beleid, maar is veel gelaagder dan dat. Wil je een fijne en broodnodige balans in je selectie creëren zouden de verschillende, overlappende 'normen' m.i. moeten zijn: 1) spelers als hierboven vermeld, waarbij de kans bijzonder groot is dat ze het elftal kunnen dragen (denk ook aan Alderweireld, Kampl (?)), 2) spelers die daar (eventueel) naartoe kunnen groeien, zoals in het recente verleden Wijnaldum, Arias, Pröpper, Pereiro, Angeliño, Max, Sangaré -- iets jonger en onzekerder vaak, maar wel spelers die te boek staan als groot talent, en 3) aangevuld met de meest talentvolle spelers de eigen jeugdopleiding, zoals Memphis, Bergwijn, Gakpo, Malen, Ihattaren, Madueke, Mauro, Teze, etc.
Pröpper kon zich bij PSV ook doorontwikkelen omdat hij jongens als Guardado, Moreno en Luuk om zich heen had - spelers die de lijnen konden uitzetten en er zo voor konden zorgen dat Pröpper zich m.n. op zijn eigen spel kon concentreren.
Pröpper kon zich bij PSV ook doorontwikkelen omdat hij jongens als Guardado, Moreno en Luuk om zich heen had - spelers die de lijnen konden uitzetten en er zo voor konden zorgen dat Pröpper zich m.n. op zijn eigen spel kon concentreren.
-
- Legende
- Clubvoorkeur: PSV
Ziyech was al een tijd een van de uitblinkers in de Eredivisie, waarvan het tamelijk bizar was dat hij zo lang op dat niveau speelde. PSV wilde hem overigens weldegelijk hebben (dus niet een gok van Ajax die PSV niet durfde te wagen), alleen -zoals ik destijds begrepen had- stelde hij een hele vreemde persoonlijke eis waardoor PSV er klaar mee was.11 Sir Tinus wrote: ↑06 May 2021, 10:44Ik ben het helemaal eens met Trixm.
Het type Guardado zit inmiddels net zo diep geworteld binnen de supporters als het tijdperk na Alex en Gomes. Waar we elk keer weer verlangen naar een 'nieuwe' Alex of een 'nieuwe' Gomes.
Met betrekking tot Veerman zijn er heel veel twijfels en ik snap sommige twijfels heel goed. Maar die waren er bij Ziyech bv ook. Ajax was zo dapper om het te proberen en kijk wat ze dat heeft gebracht. Ik geloof niet dat Veerman alleen de missing piece op het middenveld is en dat als we hem halen ons middenveld probleemvrij is. Maar ik geloof wel dat je hem er rustig neer kan zetten en dat we niet in de problemen komen omdat hij niet genoeg kwaliteiten heeft.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
-
- Vedette
Ik denk dat de keuze om hem te halen makkelijker zou zijn als we al een goed functionerend middenveld hadden, Veerman als stand-in zou worden gehaald die langzaam kon toegroeien naar de basis en hij pak hem beet vijf miljoen zou kosten. Dan zou menigeen zeggen, haal hem op.
Ik denk dat op dit moment we een speler zoeken die direct een versterking is. Liefst een speler met wat persoonlijkheid/leiderschap. Of tenminste een speler die direct mee kan voetballend gezien en die het verschil kan maken. We hebben niet zozeer behoefte aan een speler die erin moet groeien en wellicht toegroeit naar een potentiële basisspeler.
Ik denk dat op dit moment we een speler zoeken die direct een versterking is. Liefst een speler met wat persoonlijkheid/leiderschap. Of tenminste een speler die direct mee kan voetballend gezien en die het verschil kan maken. We hebben niet zozeer behoefte aan een speler die erin moet groeien en wellicht toegroeit naar een potentiële basisspeler.
-
- Legende
Het PSV succes (periode Hiddink, periode Cocu) was altijd:
Ervaring, gif en/of klasse in de as met 3 of 4 spelers. Deels uit Midden- en Zuid Amerika. Daarnaast een fysieke sterk spits die ook als aanspeelpunt kon dienen. De rest doet er minder toe en zijn breedte spelers en/of talenten uit de eigen jeugd. Inmiddels volledig gekopieerd door Ajax.
Veerman is de Sinkgraven van 2021. Prima om er bij te hebben, kan naar een hoger niveau doorgroeien maar is niet het fundament waarop je vooralsnog gaat bouwen. Een speler voor erbij dus met dito transfersom.
Ervaring, gif en/of klasse in de as met 3 of 4 spelers. Deels uit Midden- en Zuid Amerika. Daarnaast een fysieke sterk spits die ook als aanspeelpunt kon dienen. De rest doet er minder toe en zijn breedte spelers en/of talenten uit de eigen jeugd. Inmiddels volledig gekopieerd door Ajax.
Veerman is de Sinkgraven van 2021. Prima om er bij te hebben, kan naar een hoger niveau doorgroeien maar is niet het fundament waarop je vooralsnog gaat bouwen. Een speler voor erbij dus met dito transfersom.
- 11 Tinus
- Legende
Vind ik te makkelijk. Ajax kon met Onane, De Ligt, Donny, Frenkie en Schone in de as de finale CL halen (gelukkig hebben we de filmpjes nog dat het niet lukte). Het gaat om kwaliteit en toevallig waren de ervaren spelers bij ons toen ook de beste spelers maar dat is niet perse de enige weg naar Rome. We zijn ook niet kampioen geworden met Salcido, Maza, Marcelo en Guti. Ook niet met de terugkeer van v Bommel in de Cocu rol. Je kunt zelfs zeggen dat PSV in de halve finale strandde met Vogel en Ajax met Schone in de Vogel rol. Dus misschien missen we wel een Vogel? Ajax kon presteren zonder spits in de spits en wij hadden toen met Vennegoor ook een beperkte spits die amper scoorde. Dus wellicht moeten we wel geen scorende spits hebben?
Wie weet zeggen we over 5 jaar dat we een Veerman-achtige aankoop nodig hebben voor het middenveld omdat we te weinig ballen succesvol vooruit spelen.
Wie weet zeggen we over 5 jaar dat we een Veerman-achtige aankoop nodig hebben voor het middenveld omdat we te weinig ballen succesvol vooruit spelen.
-
- Lid van verdienste
Veerman ja of nee is denk ik compleet afhankelijk van hoeveel middenvelders we halen. Dat we van Veerman waarschijnlijk een stukkie beter gaan voetballen op het middenveld is denk iedereen het mee eens. Of hij de transfersom, onzekerheden met zijn heimwee waard zijn is afhankelijk van de vraag of hij de enige aankoop op het middenveld gaat zijn.
Enige aankoop op het middenveld: dan liever niet, teveel risico.
Als tweede aankoop bij vertrek van genoeg andere middenvelders: dan liever wel, speler met doorgroeimogelijkheden en veel voetballend vermogen.
Als tweede aankoop bij vertrek van genoeg andere middenvelders: dan liever wel, speler met doorgroeimogelijkheden en veel voetballend vermogen.
- 11 Tinus
- Legende
Exactly my thoughtsJohnnie Walker wrote: ↑06 May 2021, 14:21 Veerman ja of nee is denk ik compleet afhankelijk van hoeveel middenvelders we halen. Dat we van Veerman waarschijnlijk een stukkie beter gaan voetballen op het middenveld is denk iedereen het mee eens. Of hij de transfersom, onzekerheden met zijn heimwee waard zijn is afhankelijk van de vraag of hij de enige aankoop op het middenveld gaat zijn.
- ziege maar ook zagge
- Lid van verdienste
- Clubvoorkeur: Jawadenktezelf
De druk mag bij PSV hoger zijn maar de club blijft met kop en schouders boven de rest uitsteken qua menselijke warmte dus kom maar gauw naar de Herdgang Joey! Doen we gewoon een wekelijkse knuffelsessie met de fans (die dat willen, wat er ongetwijfeld veel zijn, ik sla zelf even over )
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
- psvgouda
- Vedette
- Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
- Favoriete speler: Ismael Saibaasie
Mocht hij komen, dan gaat hij natuurlijk nooooit meer weg vanwege die fijne warmteziege maar ook zagge wrote: ↑06 May 2021, 14:47 De druk mag bij PSV hoger zijn maar de club blijft met kop en schouders boven de rest uitsteken qua menselijke warmte dus kom maar gauw naar de Herdgang Joey! Doen we gewoon een wekelijkse knuffelsessie met de fans (die dat willen, wat er ongetwijfeld veel zijn, ik sla zelf even over )
- ziege maar ook zagge
- Lid van verdienste
- Clubvoorkeur: Jawadenktezelf
Hmm bij nader inzien, ik zie dat ie uit Purmerend komt dus misschien kunnen we die knuffelsessies toch maar beter juist níet doen
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
-
- Legende
Ik vind het geen gelul in de ruimte. PSV heeft zwaar behoefte aan ervaring (en leiderschap) in de as. Teze-Boscagli zijn begin 20. Sangare - Veerman straks ook.Trixm wrote: ↑06 May 2021, 10:09 Ik snap de sepsis wel, maar aan de andere kant, hij blinkt nu uit bij heerenveen. De volgende stap om door te ontwikkelen is de Nederlandse top. Dan zou PSV toch een logische stap zijn? Pröpper moest het na vitesse ook nog maar laten zien. Het is dan afwachten of hij zich doorontwikkelt of niet. Aan de hand van de vraagprijs maak je dan een risico analyse. Daarbij valt het kwartje nu naar niet doen, omdat de prijs te hoog is.
De uitspraken zoals "we moeten spelers halen die er gelijk staan" is volgens mij gelul in de marge. Er zijn geen garanties binnen het topvoetbal, ook niet voor Pröpper die een dramatisch laatste seizoen speelde (miss wat subjectief, maar ik vond het slappe hap). De meeste gruwelijke opmerking binnen het forum "een type guardado". Het lijkt me een volledig open deur om te stellen dat we een topvoetballer, met ervaring, kwaliteit en leiderschap willen binnenhalen, maar wat is realistisch? Zijn deze voetballers altijd beschikbaar of zijn het de parels die eens in de zoveel tijd gevonden worden? Je moet er uiteraard naar zoeken en naar streven, maar om het als norm te stellen is singulier.
dan zie ik liever een Alderweireld-Boscagli (Teze rechtsback) en Sangare - Propper. Dan heb je wel ervaring in je as en hoop ik dat Aldeeweireld ook een leidende rol op zich neemt. Propper is geen leider, beetje een stil type (net als Gotze) maar kan wel voetballend sturing geven. Plus is het een hardere werker dan Veerman heb ik het idee; loopt 15km per wedstrijd en heeft zeker bij Brighton 4 jaar lang flink moeten knokken.
- Heruone
- Lid scoutingsteam
Scepsis is niet per se erg, maar de sceptie wordt voornamelijk gevoed door het feit dat hij A. bij Heerenveen speelt en B. er een significant niveauverschil zit tussen PSV, waarbij vervolgens structureel een vooraf onjuiste correlatie wordt gerepresenteerd, namelijk het teveel tijd/ruimte hebben bij Heerenveen met als gevolg een te lage handelingssnelheid voor PSV, terwijl die correlatie natuurlijk niet per se valide is. Het label "mooi-weer" voetballer wordt er voor het gemak ook nog even aan vast geplakt, want dat bekt zo lekker in de mond en discussies. Dit verzin ik overigens niet ter plekke hoor. Elk jaar wordt dit liedje, zodra PSV interesse heeft in iemand van de subtop, weer gerepeteerd. Maher, Pröpper, Ramselaar, Angelino, Thomas, etc. Achteraf kan er best een kern van waarheid in hebben gezeten, zo niet het feit dat een speler inderdaad niet heeft gebracht wat gehoopt werd. Maar dat wordt vooraf niet beargumenteerd aan feiten/kwaliteiten, maar voornamelijk doordat hetzelfde riedeltje over en over gerepeteerd wordt en de helft elkaar na begint te papegaaien. Niet mijn manier van discussiëren, maar enfin.
Ja, er zijn inderdaad spelers die het niet hebben gered en/of niet uitgegroeid zijn tot een dragende speler in het team. Spelers als Thomas waarvan het voorafgaand al duidelijk was dat zij technisch/inzichtelijk niet genoeg bagage bezitten om een significant verschil te maken. Of spelers als Ramselaar en/of Maher die duidelijk wel de technische kwaliteiten bezaten, maar hun ontwikkeling in andere facetten niet door hebben kunnen zetten. Anderzijds zijn er ook een aantal spelers die de stap moeiteloos hebben kunnen zetten en die een absolute aanwinst zijn gebleken tot op CL niveau toe. Pröpper en Angelino zijn daar twee recente voorbeelden van.
Over het algemeen hebben die spelers een aantal gemeenschappelijke delers die per definitie niet betekenen dat ze uiteraard gaan slagen (daarvoor zijn immers nog zoveel variabelen invloedrijk), maar die wel de kans op slagen kunnen vergroten. Ze bezitten namelijk vaak een aantal specifieke eigenschappen die hun onderscheidt van andere spelers en/of die hun extra aantrekkelijk maken (extra wapens voor een ploeg, etc.). Angelino had bijv. een fenomenale trap in de benen waarmee hij ballen panklaar op in de zestien kan leggen. Of hij nu bij Real Madrid speelt, bij Sevilla, bij PSV, bij Leipzig of bij NAC. Als je Angelino in de positie krijgt waar hij een voorzet kan geven, dan legt hij hem op maat voor je neer. Pröpper had een fenomenaal inzicht en kon loopacties op waarde schatten. Of hij nu bij Brighton, City, PSV of Vitesse speelt, die eigenschap blijft hij behouden. To prove my point: dit was Pröpper toen hij volgens mij debuteerde/doorbrak bij Vitesse:
Dit was Pröpper in een van zijn laatste wedstrijden voor Vitesse tegen Feyenoord:
Dit was Pröpper bij PSV:
Dit was Pröpper bij Brighton:
De karakteristieke eigenschappen zijn in elk filmpje hetzelfde. Interessanter, en breder getrokken het algemene punt ter discussie, is daarentegen de vraag of een dergelijke eigenschap tot expressie komt op een hoger niveau. Dat is o.a. afhankelijk van techniek en handelingssnelheid, i.e. kan je mee in het tempo etc. (o.a. weer afhankelijk van techniek, inzicht, kijkgedrag, body-movement) en zeker als je hoger in de top komt ook van meer fysieke eigenschappen. Zo is Blind bijv. een speler die qua techniek en inzicht makkelijk mee kan in de PL, maar die fysiek daar natuurlijk ondersteboven wordt gelopen. Dat heeft Pröpper natuurlijk ook grotendeels.
Nu terug naar Joey Veerman. Deze long-passes/steekpasses die hij geeft zijn van zo'n fenomenaal goede kwaliteit (Guardado achtige vibes, niemand geeft dergelijke passes in de ED) dat het vrijwel wonderbaarlijk zou moeten zijn als hij die niet bij PSV kan geven. Daarvoor heeft hij sowieso niet per se Mitchel van Bergen nodig, want diepte is iets wat PSV/Schmidt/elk ander team ook wilt en moet kunnen verzorgen. Het maken van (diepte) loopacties en/of breedte verzorgen is niet iets waar enkel Heerenveen patent op heeft en waarom Joey Veerman enkel daar zou renderen. Bovendien is Boscagli wel redelijk het bewijs van dat dergelijke longpassing ook prima bij PSV tot uiting kan komen (zie toegevoegde progressive pass cluster).
https://twitter.com/Footy_metrics/statu ... 69447?s=20
De vraag blijft dus: heeft Joey Veerman voldoende techniek en handelingssnelheid om op niveau PSV ook het verschil te kunnen maken? Bij Heerenveen speelt hij inderdaad minder in de kleine ruimte dan dat hij bij PSV zou doen. Heerenveen heeft ook slechts 23% van het balbezit in de final third van de opposition en staat daarmee op een gedeelde 2e plek met VVV en Emmen (van laag naar hoog ranking). Heerenveen is meer een counterploeg wat niet gek is gezien hun spelersmateriaal. Echter, ruimte is ergens een heel relatief begrip. Want ruimte is niet enkel afhankelijk van de tegenstander (of bij welke ploeg je speelt), zoals men hier nadrukkelijk schetst. Het aspect ruimte is ook voornamelijk heel erg afhankelijk van de kwaliteiten van een speler zelf.
Voor diegene die gister Chelsea-Real Madrid hebben gezien. Luka Modric gaf een masterclass ruimtes creëren en bespelen. Die gaf gister volgens mij ongegeneerd 4 tot 5 maal een pass buitenkant voet en liep ook nog te strooien met crosspasses. Elke keer weer had hij 2 a 3 seconden tijd t.o.v. zijn directe tegenstander, terwijl het tempo en de intensiteit immens hoog lag. En dat simpelweg doordat hij continue max 2 balcontacten nodig heeft, hij altijd de vrije man al gezien heeft en zodra hij geen afspeelmogelijkheid heeft, de capaciteit bezit om de bal bij zich te houden dmv een dribbel. Op die manier is weinig ruimte letterlijk voldoende ruimte voor hem, want als een spelers slechts 1 a 2 balcontacten nodig heeft om de juiste oplossing te vinden, dan is het immens lastig om daar continue adequaat druk op te kunnen zetten. Zie ook een flink aantal momenten van Pröpper in de highlight filmpjes van PSV/Brighton. Daarin krijgt hij ook voldoende ruimte en het feit dat hij die direct kan utiliseren met 2 balcontacten (inzicht, mee kunnen in tempo, technische capaciteiten m.b.t. uitvoering) maakte hem destijds zo goed. M.b.t. Veerman. Bij hem zie je nmi hetzelfde. Altijd slechts 2 a 3 balcontacten nodig, vaak de oplossing naar voren al gezien en/of gevonden. En verder m.b.t. het handelingssnelheid gedeelte:
Hij heeft 1.9 keypasses, enkel Maher scoort als centrale middenvelder hoger. Hij staat op plek 9 van alle spelers met de meeste keypasses in de competitie.
Hij heeft 2.4 succesvolle dribbels per game, het meest van alle centrale middenvelders. Hiermee staat hij op plek 4 van alle spelers met de meeste succesvolle dribbels.
Hij wordt 1.3 keer dispossed per game, ong. gelijk aan Gravenberch en Midtsjo.
Hij heeft slechts 1.3 unsuccesfull touches per game, wat relatief laag is.
Hij geeft gemiddeld 53.8 passes, een aantal wat niet hoog is, maar wel proportioneel is voor de speelstijl van Heerenveen. Ruim 30% van zijn passes zijn echter progressive, dat is significant meer dan elk andere speler in de ED.
Hij geeft gemiddeld 6.5 accurate longballs per game, een aantal dat zelfs hoger ligt een x aantal keepers.
Hij was over het seizoen 19/20 al de 3e beste middenvelder statistisch gezien. Die jongen is gewoon enorm goed en klaar voor een volgende stap. Ik kwam deze nog tegen op internet, die verwoordt het mi ook wel redelijk goed. In een van die fragmenten daar zit ook een fenomenale buitenkant voetpass over 50 meter die hij in een keer geeft. Voor wie nog twijfelt aan zijn klasse, die bal verraadt alles. En in veel fragmenten zie je nmi ook steeds het snelle handelen terug (weinig balcontacten, oplossing al gezien, technische capaciteiten om het uit te voeren).
https://tactical-times.com/joey-veerman-player-report/
https://totalfootballanalysis.com/artic ... is-tactics
Zou ik hem eerder kiezen dan Pröpper? In de huidige context niet, nee. Ik ben sowieso altijd al heel gecharmeerd geweest van Pröpper en ik vind hem met name in de korte passing iets verfijnder. Maar qua kwaliteitsniveau zullen die twee nmi niet eens zo heel veel verschillen. Bij Pröpper weet je vooral dat je een hele constante speler gaat krijgen van 29 met PL ervaring en dat is enorm veel waard (zie Blind, Götze en Tadic). Zijn ze overigens beide geschikte spelers voor PSV? Geen idee, daar liggen mijn twijfels. Ik vraag me af of beide niet defensief verzuipen in een zonale 4-4-2. Al hebben ze beide wel het inzicht om het werkend te maken.
Ja, er zijn inderdaad spelers die het niet hebben gered en/of niet uitgegroeid zijn tot een dragende speler in het team. Spelers als Thomas waarvan het voorafgaand al duidelijk was dat zij technisch/inzichtelijk niet genoeg bagage bezitten om een significant verschil te maken. Of spelers als Ramselaar en/of Maher die duidelijk wel de technische kwaliteiten bezaten, maar hun ontwikkeling in andere facetten niet door hebben kunnen zetten. Anderzijds zijn er ook een aantal spelers die de stap moeiteloos hebben kunnen zetten en die een absolute aanwinst zijn gebleken tot op CL niveau toe. Pröpper en Angelino zijn daar twee recente voorbeelden van.
Over het algemeen hebben die spelers een aantal gemeenschappelijke delers die per definitie niet betekenen dat ze uiteraard gaan slagen (daarvoor zijn immers nog zoveel variabelen invloedrijk), maar die wel de kans op slagen kunnen vergroten. Ze bezitten namelijk vaak een aantal specifieke eigenschappen die hun onderscheidt van andere spelers en/of die hun extra aantrekkelijk maken (extra wapens voor een ploeg, etc.). Angelino had bijv. een fenomenale trap in de benen waarmee hij ballen panklaar op in de zestien kan leggen. Of hij nu bij Real Madrid speelt, bij Sevilla, bij PSV, bij Leipzig of bij NAC. Als je Angelino in de positie krijgt waar hij een voorzet kan geven, dan legt hij hem op maat voor je neer. Pröpper had een fenomenaal inzicht en kon loopacties op waarde schatten. Of hij nu bij Brighton, City, PSV of Vitesse speelt, die eigenschap blijft hij behouden. To prove my point: dit was Pröpper toen hij volgens mij debuteerde/doorbrak bij Vitesse:
Dit was Pröpper in een van zijn laatste wedstrijden voor Vitesse tegen Feyenoord:
Dit was Pröpper bij PSV:
Dit was Pröpper bij Brighton:
De karakteristieke eigenschappen zijn in elk filmpje hetzelfde. Interessanter, en breder getrokken het algemene punt ter discussie, is daarentegen de vraag of een dergelijke eigenschap tot expressie komt op een hoger niveau. Dat is o.a. afhankelijk van techniek en handelingssnelheid, i.e. kan je mee in het tempo etc. (o.a. weer afhankelijk van techniek, inzicht, kijkgedrag, body-movement) en zeker als je hoger in de top komt ook van meer fysieke eigenschappen. Zo is Blind bijv. een speler die qua techniek en inzicht makkelijk mee kan in de PL, maar die fysiek daar natuurlijk ondersteboven wordt gelopen. Dat heeft Pröpper natuurlijk ook grotendeels.
Nu terug naar Joey Veerman. Deze long-passes/steekpasses die hij geeft zijn van zo'n fenomenaal goede kwaliteit (Guardado achtige vibes, niemand geeft dergelijke passes in de ED) dat het vrijwel wonderbaarlijk zou moeten zijn als hij die niet bij PSV kan geven. Daarvoor heeft hij sowieso niet per se Mitchel van Bergen nodig, want diepte is iets wat PSV/Schmidt/elk ander team ook wilt en moet kunnen verzorgen. Het maken van (diepte) loopacties en/of breedte verzorgen is niet iets waar enkel Heerenveen patent op heeft en waarom Joey Veerman enkel daar zou renderen. Bovendien is Boscagli wel redelijk het bewijs van dat dergelijke longpassing ook prima bij PSV tot uiting kan komen (zie toegevoegde progressive pass cluster).
https://twitter.com/Footy_metrics/statu ... 69447?s=20
De vraag blijft dus: heeft Joey Veerman voldoende techniek en handelingssnelheid om op niveau PSV ook het verschil te kunnen maken? Bij Heerenveen speelt hij inderdaad minder in de kleine ruimte dan dat hij bij PSV zou doen. Heerenveen heeft ook slechts 23% van het balbezit in de final third van de opposition en staat daarmee op een gedeelde 2e plek met VVV en Emmen (van laag naar hoog ranking). Heerenveen is meer een counterploeg wat niet gek is gezien hun spelersmateriaal. Echter, ruimte is ergens een heel relatief begrip. Want ruimte is niet enkel afhankelijk van de tegenstander (of bij welke ploeg je speelt), zoals men hier nadrukkelijk schetst. Het aspect ruimte is ook voornamelijk heel erg afhankelijk van de kwaliteiten van een speler zelf.
Voor diegene die gister Chelsea-Real Madrid hebben gezien. Luka Modric gaf een masterclass ruimtes creëren en bespelen. Die gaf gister volgens mij ongegeneerd 4 tot 5 maal een pass buitenkant voet en liep ook nog te strooien met crosspasses. Elke keer weer had hij 2 a 3 seconden tijd t.o.v. zijn directe tegenstander, terwijl het tempo en de intensiteit immens hoog lag. En dat simpelweg doordat hij continue max 2 balcontacten nodig heeft, hij altijd de vrije man al gezien heeft en zodra hij geen afspeelmogelijkheid heeft, de capaciteit bezit om de bal bij zich te houden dmv een dribbel. Op die manier is weinig ruimte letterlijk voldoende ruimte voor hem, want als een spelers slechts 1 a 2 balcontacten nodig heeft om de juiste oplossing te vinden, dan is het immens lastig om daar continue adequaat druk op te kunnen zetten. Zie ook een flink aantal momenten van Pröpper in de highlight filmpjes van PSV/Brighton. Daarin krijgt hij ook voldoende ruimte en het feit dat hij die direct kan utiliseren met 2 balcontacten (inzicht, mee kunnen in tempo, technische capaciteiten m.b.t. uitvoering) maakte hem destijds zo goed. M.b.t. Veerman. Bij hem zie je nmi hetzelfde. Altijd slechts 2 a 3 balcontacten nodig, vaak de oplossing naar voren al gezien en/of gevonden. En verder m.b.t. het handelingssnelheid gedeelte:
Hij heeft 1.9 keypasses, enkel Maher scoort als centrale middenvelder hoger. Hij staat op plek 9 van alle spelers met de meeste keypasses in de competitie.
Hij heeft 2.4 succesvolle dribbels per game, het meest van alle centrale middenvelders. Hiermee staat hij op plek 4 van alle spelers met de meeste succesvolle dribbels.
Hij wordt 1.3 keer dispossed per game, ong. gelijk aan Gravenberch en Midtsjo.
Hij heeft slechts 1.3 unsuccesfull touches per game, wat relatief laag is.
Hij geeft gemiddeld 53.8 passes, een aantal wat niet hoog is, maar wel proportioneel is voor de speelstijl van Heerenveen. Ruim 30% van zijn passes zijn echter progressive, dat is significant meer dan elk andere speler in de ED.
Hij geeft gemiddeld 6.5 accurate longballs per game, een aantal dat zelfs hoger ligt een x aantal keepers.
Hij was over het seizoen 19/20 al de 3e beste middenvelder statistisch gezien. Die jongen is gewoon enorm goed en klaar voor een volgende stap. Ik kwam deze nog tegen op internet, die verwoordt het mi ook wel redelijk goed. In een van die fragmenten daar zit ook een fenomenale buitenkant voetpass over 50 meter die hij in een keer geeft. Voor wie nog twijfelt aan zijn klasse, die bal verraadt alles. En in veel fragmenten zie je nmi ook steeds het snelle handelen terug (weinig balcontacten, oplossing al gezien, technische capaciteiten om het uit te voeren).
https://tactical-times.com/joey-veerman-player-report/
https://totalfootballanalysis.com/artic ... is-tactics
Zou ik hem eerder kiezen dan Pröpper? In de huidige context niet, nee. Ik ben sowieso altijd al heel gecharmeerd geweest van Pröpper en ik vind hem met name in de korte passing iets verfijnder. Maar qua kwaliteitsniveau zullen die twee nmi niet eens zo heel veel verschillen. Bij Pröpper weet je vooral dat je een hele constante speler gaat krijgen van 29 met PL ervaring en dat is enorm veel waard (zie Blind, Götze en Tadic). Zijn ze overigens beide geschikte spelers voor PSV? Geen idee, daar liggen mijn twijfels. Ik vraag me af of beide niet defensief verzuipen in een zonale 4-4-2. Al hebben ze beide wel het inzicht om het werkend te maken.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
- Heruone
- Lid scoutingsteam
Lastig te zeggen. Ik denk dat hij verzuipt. Alhoewel hij in pressures wel redelijk hoog scoorde dacht ik.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
- 11 Tinus
- Legende
Maar waarom gaat iedereen ervan uit dat Pröpper en of Veerman niet veel op de halftien positie worden gebruikt zoals ook Van Ginkel en Götze door Schmidt worden gebruikt? Daarnaast is er ook nog een periode na Schmidt en dan kun je een Veerman (+1 jaar PSV) ook wel de sleutels geven van het nieuwe middenveld in wellicht een 4-3-3.
Ik deel de zorgen mbt het defensieve wel, want we hebben allemaal gezien dat Thomas ook niet overeind blijft en Guti ook altijd kaarten nodig heeft als ie meer dan 15 minuten speelt. Als we de spelers die hebben aangetoond het niet te kunnen, en we halen daarvoor een talentvolle jongen die wellicht die stap wel kan maken dan zie ik daar best wel heil in. Ipv Pröpper zeg ik nee want die zie ik buiten zijn positie in het veld voor nog veel meer dingen belangrijk zijn.
Het hangt allemaal van de prijs af. Als we Rosario kunnen inruilen voor Veerman, Guti/Thomas/Sadilek en wat uit het potje voor Pröpper, een extra LCV erbij zodat Boscagli een optie blijft voor het middenveld, dan hebben we;
Sangaré
Pröpper
Boscagli
Veerman
Van GInkel (indien tevreden)
Daarmee durf ik wel 3 wedstrijden in 8 dagen te spelen.
Ik deel de zorgen mbt het defensieve wel, want we hebben allemaal gezien dat Thomas ook niet overeind blijft en Guti ook altijd kaarten nodig heeft als ie meer dan 15 minuten speelt. Als we de spelers die hebben aangetoond het niet te kunnen, en we halen daarvoor een talentvolle jongen die wellicht die stap wel kan maken dan zie ik daar best wel heil in. Ipv Pröpper zeg ik nee want die zie ik buiten zijn positie in het veld voor nog veel meer dingen belangrijk zijn.
Het hangt allemaal van de prijs af. Als we Rosario kunnen inruilen voor Veerman, Guti/Thomas/Sadilek en wat uit het potje voor Pröpper, een extra LCV erbij zodat Boscagli een optie blijft voor het middenveld, dan hebben we;
Sangaré
Pröpper
Boscagli
Veerman
Van GInkel (indien tevreden)
Daarmee durf ik wel 3 wedstrijden in 8 dagen te spelen.
- ShovingNE2
- Site Admin
Wat [mention]Heruone[/mention] zegt! Hij is me net voor, was bijna klaar met mijn post.
Helemaal mee eens!
Helemaal mee eens!
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
-
- Legende
Propper speelt bij Brighton ook als een 6. Op de half tien positie komt hij totaal niet tot zijn recht. Geen snelheid, geen voorzet. Dat zou zonde zijn om hem daar neer te zetten.
Nee, lijkt mij duidelijk dat Propper (of Veerman) voor een van de posities komt voor Pablo. Zo niet, dan moeten we echt vraagtekens gaan neerzetten bij de scouting.
Nee, lijkt mij duidelijk dat Propper (of Veerman) voor een van de posities komt voor Pablo. Zo niet, dan moeten we echt vraagtekens gaan neerzetten bij de scouting.