Tactiek / Formatie
- Juancho
- Mister PSV
- Clubvoorkeur: PSV
Ik zie eigenlijk weinig in lang en Lozano op de flanken. Heb een sterke voorkeur voor Lozano op links en Bakayoko rechts. Die laatste heeft sowieso zijn plek dik en dik verdient.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
- Lente
- Meervoudig international
Er zijn er meerdere die hun plek dik en dik verdient hebben maar je zult nu eenmaal keuzes moeten maken. En ik ben het wat dat betreft ook met je eens hoor maar ik vind wel dat je de laatste weken aan Baka kon merken dat die geen concurrentie meer had. Ik vind van Lozano zoveel dreiging komen, ook vanaf rechts, die is zo doelgericht en alleen met overtredingen te stoppen. Zonder Baka te kort te willen doen maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Chucky (en ook Lang). Maar als je ziet wat voor een bank wij hebben (mits iedereen fit), wow.
Oh PSV wat je met me doet…
-
- Basisspeler
-
- Nationale topspeler
Heb je gelijk in denk ik.
-
- Nationale topspeler
Mits iedereen fit is, moet je natuurlijk niet met 5 verdedigers aankomen. Veerman, Saibari, Tillman, Til, Schouten, dat zijn al 5 middenvelders die dan wil zien spelen.
-
- Nationale topspeler
Als iedereen fit is (Lang even buiten beschouwing gelaten) wordt vooral de invulling van het middenveld interessant. En ja, daar kun je soms extra ruimte creëren door Schouten naar achter te halen, maar anders moet je kiezen tussen Saibari - Til - Tillman, waarbij die eerste mijn voorkeur heeft. Tillman hangend op links kan ook nog omdat Lozano niet imponeert en Malik dat geweldig invulde tegen Feyenoord en AZ en bovendien een goede klik heeft met Dest.
Maar goed, eerst maar eens iedereen fit worden. Guus gaat sowieso wat langer duren.
Maar goed, eerst maar eens iedereen fit worden. Guus gaat sowieso wat langer duren.
- SKERLA
- Legende
- Favoriete speler: Peet Scheefbril
Zonder Vertessen en Lang mag Tillman zich van mij de rest van het seizoen richting op de flankposities.René1978 wrote: ↑04 Feb 2024, 14:29 Als iedereen fit is (Lang even buiten beschouwing gelaten) wordt vooral de invulling van het middenveld interessant. En ja, daar kun je soms extra ruimte creëren door Schouten naar achter te halen, maar anders moet je kiezen tussen Saibari - Til - Tillman, waarbij die eerste mijn voorkeur heeft. Tillman hangend op links kan ook nog omdat Lozano niet imponeert en Malik dat geweldig invulde tegen Feyenoord en AZ en bovendien een goede klik heeft met Dest.
-
- Nationale topspeler
Van mij ook, maar zou je hem verkiezen boven Lozano?SKERLA wrote: ↑04 Feb 2024, 14:32Zonder Vertessen en Lang mag Tillman zich van mij de rest van het seizoen richting op de flankposities.René1978 wrote: ↑04 Feb 2024, 14:29 Als iedereen fit is (Lang even buiten beschouwing gelaten) wordt vooral de invulling van het middenveld interessant. En ja, daar kun je soms extra ruimte creëren door Schouten naar achter te halen, maar anders moet je kiezen tussen Saibari - Til - Tillman, waarbij die eerste mijn voorkeur heeft. Tillman hangend op links kan ook nog omdat Lozano niet imponeert en Malik dat geweldig invulde tegen Feyenoord en AZ en bovendien een goede klik heeft met Dest.
- SKERLA
- Legende
- Favoriete speler: Peet Scheefbril
-
- Basisspeler
- Favoriete speler: Sangare
- 11 Tinus
- Legende
- Clubvoorkeur: Philips
Ondanks dat we vooral bezig zijn met de invulling van de selectie en er nog niet veel te zeggen valt over wie er op 1 september aan boord is wil ik wel een kleine zorg uiten over de tactische invulling van de speelwijze.
Als je het mij vraagt hebben we vorig jaar een top jaar gehad omdat een paar zaken precies klopten en de puzzel zodoende in elkaar pastte. Mijn zorg zit een beetje in de volgende 3 zaken.
1) Teze als allround rechtsback
Hij speelde als CV en daarna weer als RB en ondanks dat mensen verwachtte dat hij wellicht weer als CV verder zou gaan bleek het een voltreffer als RB. Dat staat niet geheel los van de linksback invulling natuurlijk maar daar kom ik nog op terug. Teze is eigenlijk die allround verdediger die praktisch alles kan en dat maakt hem zo ideaal als wat meer verdedigende back. Zijn snelheid is goed, hij kan passen, hij kan 1 op 1 spelen, hij kan met ruimte in de rug spelen en eigenlijk is hij aanvallend ook best goed zolang hij daar maar 4 a 5 keer per wedstrijd komt ipv Dest die er 2 a 3x zo vaak komt. Teze komt in bijna 4000 minuten tot 12 assists en 3 goals. Dat is echt niet te onderschatten hoor. Bijzonder is ook dat hij slechts 5 gele kaarten heeft gepakt in die 4000 minuten. Samen met zijn fitheid zorgt dat ervoor dat hij zeer betrouwbaar was en een keyplayer in mijn ogen. Bosz kan bijna geen betere speler wensen dan Teze met Dest op links. Mijn zorg zit dus in het verliezen van het type speler Teze met aflopend contract in 2025.
2) Dest als halve linksbuiten
Desst was niet enkel de linksback, maar ook de linksbuiten in veel wedstrijden van PSV. Net als Teze op rechts kon Bosz eigenlijk geen betere linksback wensen dan Dest. En buiten zijn aanvallende kracht was hij ook die Miep miep die heel veel kon herstellen in de omschakeling van aanval naar verdediging. Het klinkt een beetje gek voor een linksback maar je kunt zeggen dat hij bij de beste aanvallers hoorde. Ondanks dat is zijn productie naar ratio redelijk gelijk aan dat van Teze. In 3000 minuten kwam hij tot 7 assists en 2 goals. Zonder blessure had hij wellicht ook 12 assists en 3 goals gehaald. Doordat hij zo diep stond kon Tillman/Lang aan de binnenkant spelen en dat maakte het plaatje mijn inziens aardig kloppend. Mijn zorg zit er uiteraard in dat we Dest als topspeler in ieder geval 2/3e seizoen gaan missen. Gaat zijn vervanger hetzelfde brengen? Je kunt het je bijna niet voorstellen. Mauro zie ik nog tot 70 a 80% komen maar als je daar incidenteel met Oppegard moet spelen dan is dat echt een zorg qua tactische invulling.
3) Uitstekende opbouw van achteruit
Het zijn poppetjes maar het zijn geen poppetjes die je heel makkelijk vervangt. Schouten/Boscagli/Veerman(als 6) waren zo belangrijk in de opbouw van eigen helft dat we eigenlijk bijna een jaar lang geen stroperige wedstrijden hebben gehad. Als Schouten als CV speelt en Veerman op 6 dan heb je 3 spelers in die driehoek die echt het succes voor je bepalen qua voetballend vermogen. Als Schouten als 6 speelde dan konden we zelfs nog met Ramalho weg komen in 80% van de wedstrijden. De grootste oppertunity dit jaar is om die RCV positie te upgraden met een voetballende verdediger. Mijn zorg zit hem een beetje in het aflopende contract van Boscagli en de verkoop van Veerman. Want ik denk dat Veerman intern wordt vervangen en dat er geen nieuwe Veerman wordt gekocht. Het is niet het transfertopic dus mijn zorg zit hem in de spelmaker Veerman die echt heel erg belangrijk was voor het veldspel. Om maar niet te beginnen over zijn 32 goals en 57 assists(!) in 171 wedstrijden voor PSV.
Als het worst case scenario uitkomt en dat we Teze, Veerman, Boscagli en Dest (sowieso 2/3e seizoen) verliezen dan valt heel veel van het tactisch gedeelte weg. Ik zeg niet dat het niet op te vangen is maar de waarde die deze 4 spelers hadden voor ons is mijn inziens moeilijk op te vangen met de miljoenen die we voor hen krijgen. Ook qua leeftijd/ervaring zijn het spelers die bijna finished products zijn en wellicht dat de uitvoering van speelwijze vorig jaar daarom zo goed was. Waarbij aan de andere kant minder blessures voorin, vervangers van vertrokken spelers en een fatsoenlijke RCV ook weer veel goed kan maken. Moet je nagaan als we die spelers wél kunnen behouden. Dan zijn we niet eens favoriet voor de titel maar dan hebben we de titel al op de transfermarkt gewonnen voor we uberhaupt begonnen zijn.
Als je het mij vraagt hebben we vorig jaar een top jaar gehad omdat een paar zaken precies klopten en de puzzel zodoende in elkaar pastte. Mijn zorg zit een beetje in de volgende 3 zaken.
1) Teze als allround rechtsback
Hij speelde als CV en daarna weer als RB en ondanks dat mensen verwachtte dat hij wellicht weer als CV verder zou gaan bleek het een voltreffer als RB. Dat staat niet geheel los van de linksback invulling natuurlijk maar daar kom ik nog op terug. Teze is eigenlijk die allround verdediger die praktisch alles kan en dat maakt hem zo ideaal als wat meer verdedigende back. Zijn snelheid is goed, hij kan passen, hij kan 1 op 1 spelen, hij kan met ruimte in de rug spelen en eigenlijk is hij aanvallend ook best goed zolang hij daar maar 4 a 5 keer per wedstrijd komt ipv Dest die er 2 a 3x zo vaak komt. Teze komt in bijna 4000 minuten tot 12 assists en 3 goals. Dat is echt niet te onderschatten hoor. Bijzonder is ook dat hij slechts 5 gele kaarten heeft gepakt in die 4000 minuten. Samen met zijn fitheid zorgt dat ervoor dat hij zeer betrouwbaar was en een keyplayer in mijn ogen. Bosz kan bijna geen betere speler wensen dan Teze met Dest op links. Mijn zorg zit dus in het verliezen van het type speler Teze met aflopend contract in 2025.
2) Dest als halve linksbuiten
Desst was niet enkel de linksback, maar ook de linksbuiten in veel wedstrijden van PSV. Net als Teze op rechts kon Bosz eigenlijk geen betere linksback wensen dan Dest. En buiten zijn aanvallende kracht was hij ook die Miep miep die heel veel kon herstellen in de omschakeling van aanval naar verdediging. Het klinkt een beetje gek voor een linksback maar je kunt zeggen dat hij bij de beste aanvallers hoorde. Ondanks dat is zijn productie naar ratio redelijk gelijk aan dat van Teze. In 3000 minuten kwam hij tot 7 assists en 2 goals. Zonder blessure had hij wellicht ook 12 assists en 3 goals gehaald. Doordat hij zo diep stond kon Tillman/Lang aan de binnenkant spelen en dat maakte het plaatje mijn inziens aardig kloppend. Mijn zorg zit er uiteraard in dat we Dest als topspeler in ieder geval 2/3e seizoen gaan missen. Gaat zijn vervanger hetzelfde brengen? Je kunt het je bijna niet voorstellen. Mauro zie ik nog tot 70 a 80% komen maar als je daar incidenteel met Oppegard moet spelen dan is dat echt een zorg qua tactische invulling.
3) Uitstekende opbouw van achteruit
Het zijn poppetjes maar het zijn geen poppetjes die je heel makkelijk vervangt. Schouten/Boscagli/Veerman(als 6) waren zo belangrijk in de opbouw van eigen helft dat we eigenlijk bijna een jaar lang geen stroperige wedstrijden hebben gehad. Als Schouten als CV speelt en Veerman op 6 dan heb je 3 spelers in die driehoek die echt het succes voor je bepalen qua voetballend vermogen. Als Schouten als 6 speelde dan konden we zelfs nog met Ramalho weg komen in 80% van de wedstrijden. De grootste oppertunity dit jaar is om die RCV positie te upgraden met een voetballende verdediger. Mijn zorg zit hem een beetje in het aflopende contract van Boscagli en de verkoop van Veerman. Want ik denk dat Veerman intern wordt vervangen en dat er geen nieuwe Veerman wordt gekocht. Het is niet het transfertopic dus mijn zorg zit hem in de spelmaker Veerman die echt heel erg belangrijk was voor het veldspel. Om maar niet te beginnen over zijn 32 goals en 57 assists(!) in 171 wedstrijden voor PSV.
Als het worst case scenario uitkomt en dat we Teze, Veerman, Boscagli en Dest (sowieso 2/3e seizoen) verliezen dan valt heel veel van het tactisch gedeelte weg. Ik zeg niet dat het niet op te vangen is maar de waarde die deze 4 spelers hadden voor ons is mijn inziens moeilijk op te vangen met de miljoenen die we voor hen krijgen. Ook qua leeftijd/ervaring zijn het spelers die bijna finished products zijn en wellicht dat de uitvoering van speelwijze vorig jaar daarom zo goed was. Waarbij aan de andere kant minder blessures voorin, vervangers van vertrokken spelers en een fatsoenlijke RCV ook weer veel goed kan maken. Moet je nagaan als we die spelers wél kunnen behouden. Dan zijn we niet eens favoriet voor de titel maar dan hebben we de titel al op de transfermarkt gewonnen voor we uberhaupt begonnen zijn.
-
- Regelmatige invaller
- Sensation
- Lid scoutingsteam
- Clubvoorkeur: Ja
Trust the process. Bosz en Stewart weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn. Sangare leek ook onvervangbaar, maar is met een heel ander type, Schouten, haast al verdrongen uit het geheugen. Xavi leek onvervangbaar, dat heeft Tillman toch heel sterk ingevuld en beetje vergelijkbaar type; een 10 die ook vanaf de zijkanten kan spelen, balvast is en belangrijk met goals en assists.
Laten we het allemaal maar even afwachten.
- Ardbeg
- Mister PSV
Ik maak me ook totaal geen zorgen. We hebben er al heel, heel lang niet zo goed voor gestaan als dat we nu doen.Sensation wrote: ↑05 Jul 2024, 12:19 Trust the process. Bosz en Stewart weten dondersgoed waar ze mee bezig zijn. Sangare leek ook onvervangbaar, maar is met een heel ander type, Schouten, haast al verdrongen uit het geheugen. Xavi leek onvervangbaar, dat heeft Tillman toch heel sterk ingevuld en beetje vergelijkbaar type; een 10 die ook vanaf de zijkanten kan spelen, balvast is en belangrijk met goals en assists.
- 11 Tinus
- Legende
- Clubvoorkeur: Philips
Goed punt, mijn cijfers gingen over de ED en hij heeft natuurlijk ook bij Heerenveen gespeeld.
- colocolofc
- Meervoudig international
- DonyellMalen
- Legende
- Sensation
- Lid scoutingsteam
Heel interessant artikel idd! En ook mooi om te lezen dat er dus ook stappen worden gezet om niet simpelweg data te verzamelen maar dit ook te vertalen naar de speelstijl en in hoeverre de speelstijl dus optimaal uitgevoerd wordt op het veld.
Al deze gegevens moeten de staf inzicht geven in de verhoudingen op het veld. Onderin volgen scores die niet terug te vinden zijn bij dataleveranciers als Opta. Dit zijn modellen die de analisten van PSV zelf hebben gebouwd. ‘Dat is gebaseerd op de speelstijl van Bosz’, verklaart Van Elk. Voor de verschillende tactische principes krijgt het elftal in elke wedstrijd een score tussen 0 en 100. Denk bijvoorbeeld aan het toepassen van de fameuze vijfsecondenregel. De data-analisten van PSV meten elke wedstrijd hoe vaak het daadwerkelijk lukt om de bal binnen een paar tellen weer terug te winnen.
Dit soort getallen gebruiken Bosz en consorten voor het meten van de ontwikkeling van de speelwijze. Na wedstrijden zien zij cijfermatig terug hoe goed PSV gepresteerd heeft in de verschillende onderdelen van het spel. Al krijgt Bosz zelf niet alles onder ogen. ‘Ons wedstrijdrapport beslaat meerdere pagina’s. Daarvan printen we er slechts zes voor Peter.. De rest is voor de assistenten en de fysieke coaches.’
De dataverzameling van PSV gaat tot in detail. De Eindhovenaren weten bijvoorbeeld precies waar en hoe hun spelers tijdens wedstrijden bewegen. ‘We verdelen we het voetbalveld in 1600 vakjes’, duidt van Elk. ‘Op basis van de bewegingsgegevens berekenen we welke speler als eerste een specifieke positie zou kunnen bereiken. En dat is wat we zouden beschouwen als controle over die ruimte. Dit model is nu de basis voor onze meer geavanceerde metrics.’
- Sensation
- Lid scoutingsteam
Dat wordt niet benoemd, wel dat er een tool is ontwikkeld in samenwerking met ASML (dat is die tool die ik hierboven heb gequote, waarin de controle over de ruimte bepaald wordt)
- Heruone
- Lid scoutingsteam
Het lijkt een beetje op het hybride '8'/'10' middenveld wat Bosz bij Leverkussen ook hanteerde. Die double punch zag je ook in de topwedstrijden afgelopen seizoen, waarbij Dest dan wat hoger speelde (maar niet in een vrije rol als fullback) en Lang/Tillman aan de binnenkant.
Het voordeel is dat Saibari geschikt is als box-to-box. Hij heeft het loopvermogen om die ruimtes zowel in aanvallend als defensief opzicht te belopen. Daardoor kan je vaker tijdens possessie vaker voor x periode van tijd in een 6-4 aanvallers/restverdediging verhouding opbouwen zonder dat je daarbij per se kwetsbaarder wordt. Je zag dat Babadi het daar vandaag moeilijk mee had, ook omdat Oppegard niet per se een inverted wingback is.
Je kan op deze manier bovendien ook meer richting een Arsenal variant gaan. Daar lijkt het nu ook meer op met Lang die vaker in de buitenbaan staat in de voorbereiding en Mauro die als extra 6 komt te spelen.
Het voordeel is dat Saibari geschikt is als box-to-box. Hij heeft het loopvermogen om die ruimtes zowel in aanvallend als defensief opzicht te belopen. Daardoor kan je vaker tijdens possessie vaker voor x periode van tijd in een 6-4 aanvallers/restverdediging verhouding opbouwen zonder dat je daarbij per se kwetsbaarder wordt. Je zag dat Babadi het daar vandaag moeilijk mee had, ook omdat Oppegard niet per se een inverted wingback is.
Je kan op deze manier bovendien ook meer richting een Arsenal variant gaan. Daar lijkt het nu ook meer op met Lang die vaker in de buitenbaan staat in de voorbereiding en Mauro die als extra 6 komt te spelen.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford