Ajax - deel III

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Post Reply
Ittot
Internationale topspeler

VeresRivne wrote: 11 Aug 2024, 21:42 Wat me bevalt aan dit elftal is iig de werkethiek, er wordt weer geknokt en druk gezet en het spel is niet letargisch als Schipbal of Steijnbal. Qua talent is dit wel een elftal wat nog wel echt iemand met exceptionele klasse mist ivm de andere Ajax elftallen van de afgelopen dertig jaar.
Doet me denken aan het oude Feyenoord. Hard werken, niet bijzonder veel talent. Inzakken, tegenstander aan de bal laten, defensief blok en dan er uit komen.

Tekenend was de gebalde vuist van toptalent Gaaei ergens in de 88e minuut ofzo omdat hij een duel won en een corner voorkwam.
  • These users thanked the author Ittot for the post:
    Gerbenvdheijden
    FTS
    Regelmatige invaller
    Clubvoorkeur: PSV

Ivicii wrote: 11 Aug 2024, 22:02 T kan aan mij liggen, maar die positiviteit die er vanuit sommige media komt is toch schromelijk overdreven?

Heerenveen speelde prima mee in de eerste en was eigk tot aan de goal beter. Tel daarbij op dat die aardig wat spelers verloren zijn en niet veel teruggehaald hebben..

Nee het lek is idd boven als je daar net aan van wint
    Laat ze er vooral lekker in gaan geloven, wat mij betreft. Houd nog maar wat brandhout aan boord, in de waan dat het nog wat is. Kunnen ze na de transferperiode weer zinken.
    Ardbeg
    Mister PSV

Elk jaar is het lek te boven.

Is alleen niet zo
    PSV90
    Nationale topspeler

Ivicii wrote: 11 Aug 2024, 22:02 T kan aan mij liggen, maar die positiviteit die er vanuit sommige media komt is toch schromelijk overdreven?
    Je moet niet vergeten dat veel media het afgelopen seizoen ook gewoon heel zwaar hebben gehad.
  • These users thanked the author PSV90 for the post (total 2):
    BoktorDe Realist
    Massimo
    Legende

VeresRivne wrote: 11 Aug 2024, 21:42 Wat me bevalt aan dit elftal is iig de werkethiek, er wordt weer geknokt en druk gezet en het spel is niet letargisch als Schipbal of Steijnbal. Qua talent is dit wel een elftal wat nog wel echt iemand met exceptionele klasse mist ivm de andere Ajax elftallen van de afgelopen dertig jaar.
    Ik vind het kwalitatief heel pover ondanks dat er over een maand waarschijnlijk deels een andere basis staat dan in augustus. Het spel onder Steijn en Van 't Schip vind ik niet representatief, omdat het zowel kwalitatief, tactisch als fysiek onvoldoende tot zwaar onvoldoende was. Vanuit dat punt heb je al snel verbetering. De kwaliteit gaat je later in het seizoen ook opbreken als het nieuwe er wel af is.

Meestal is het na de eerste interlandperiode afwachten hoe het gaat als bij de clubs de nieuwigheid eraf is en de hiërarchie in de groep zich een beetje begint af te tekenen. Geldt voor vrijwel alle clubs trouwens. Daarna is het november/december als het weer minder wordt en de wedstrijden elkaar opvolgen.

Defensief staat het een heel stuk beter en compacter vanuit een 5-4-1 of 4-1-4-1 verdediging bij balbezit tegenstander. Dat gaat in de Eredivisie waarschijnlijk veel punten en veel kleine overwinningen opleveren. Het 1-0 / 0-1 is het nieuwe 2-2 zullen we maar zeggen.

Je moet als Ajacied ergens je hoop vandaan halen en progressie is altijd goed, dus vanuit dat oogpunt kan je snel enthousiast zijn en is een kinderhand snel gevuld. Doe je een stapje verder naar achteren dan zie je dat het nog echt heel erg pover is voor Ajax begrippen. En je moet ergens beginnen, Godts doet het leuk, vooral als hij geen dubbele dekking krijgt, maar oef wat is het kwalitatief nog matig. Stabieler tot nu toe wel.
  • These users thanked the author Massimo for the post (total 2):
    SensationIttot
    Brael
    Vedette

Defensief staat het al snel een stuk beter dan vorig jaar. Met twee kanttekeningen. Ten eerste, slechter dan vorig jaar kon niet. Ten tweede, de tegenstand tot nu toe is erg pover geweest.

Maar het punt blijft dat de defensie goed staat. Dat is ten koste gegaan van de aanval, want daarin is het ook erg magertjes. Resultaten zullen ze hier best mee gaan halen, wellicht halen ze de Europa League wel en spelen ze top 3 in de Eredivisie. Dat is het dan wel zo'n beetje, dit jaar. Zeer zwaar saneren (of een zwaar verliesjaar incalculeren), met betonvoetbal puntjes sprokkelen en blij zijn met de werkethiek. Iemand zei het hier al eerder. Ajax is het Feyenoord van 10 jaar geleden geworden.
  • These users thanked the author Brael for the post:
    Sensation
    Karfiooltje
    Nationale topspeler

Ajax staat weer netjes 5e 👍🏻
    guus
    Internationale topspeler

Wat was die Traoré slecht zeg.
    Fanatic-U-s
    Internationale topspeler
    Favoriete speler: Fredrik Oppegård

guus wrote: 11 Aug 2024, 23:51 Wat was die Traoré slecht zeg.
    Zij waren er wel over te spreken geloof ik. Zijn eerste balaanname, en zijn sprintjes. Ongekend.
    Ex unitate vires
    VeresRivne
    Vedette

Massimo wrote: 11 Aug 2024, 22:58
    Ik vind het kwalitatief heel pover ondanks dat er over een maand waarschijnlijk deels een andere basis staat dan in augustus. Het spel onder Steijn en Van 't Schip vind ik niet representatief, omdat het zowel kwalitatief, tactisch als fysiek onvoldoende tot zwaar onvoldoende was. Vanuit dat punt heb je al snel verbetering. De kwaliteit gaat je later in het seizoen ook opbreken als het nieuwe er wel af is.

Meestal is het na de eerste interlandperiode afwachten hoe het gaat als bij de clubs de nieuwigheid eraf is en de hiërarchie in de groep zich een beetje begint af te tekenen. Geldt voor vrijwel alle clubs trouwens. Daarna is het november/december als het weer minder wordt en de wedstrijden elkaar opvolgen.

Defensief staat het een heel stuk beter en compacter vanuit een 5-4-1 of 4-1-4-1 verdediging bij balbezit tegenstander. Dat gaat in de Eredivisie waarschijnlijk veel punten en veel kleine overwinningen opleveren. Het 1-0 / 0-1 is het nieuwe 2-2 zullen we maar zeggen.

Je moet als Ajacied ergens je hoop vandaan halen en progressie is altijd goed, dus vanuit dat oogpunt kan je snel enthousiast zijn en is een kinderhand snel gevuld. Doe je een stapje verder naar achteren dan zie je dat het nog echt heel erg pover is voor Ajax begrippen. En je moet ergens beginnen, Godts doet het leuk, vooral als hij geen dubbele dekking krijgt, maar oef wat is het kwalitatief nog matig. Stabieler tot nu toe wel.
    Nouja wij hebben hele discussies gehad over waar Ajax zou eindigen, het kwaliteitsverhaal is idd waarom mijn verwachtingen niet enorm hoog zijn. Maar dit Ajax komt van heel ver, ook onder Schreuder en Heitinga was het al niet best. Er moest binnen de selectie ook mentaal een knop om en dat vind ik wel goed van Farioli want dat is hem wel gelukt, zoals Ajax er nu in staat heb ik twee jaar lang niet gezien. Ik denk dat je inderdaad gaat zien dat Ajax heel veel kleine overwinningen zal boeken en regelmatig kleine nederlagen en gelijksplletje zal hebben maar dat is wat er nu inzit met dit elftal. Ik vind dat het middenveld kwaliteit mist en voorin op de vleugels een echte klasse speler, over de backs kan je het ook hebben maar daar kan ik nog mee leven.
    It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
    SLAVA UKRAINE!!!
    ComeOnPSV
    Vedette

Ik vond Godts gisteren enorm tegenvallen. Zijn basistechniek is gewoon niet topclub waardig. Slechte balaannames, slechte dribbel, slecht schot.
    Joenepsv
    Legende

Op basis van wat ik tot nu toe heb gezien denk ik dat Ajax beter uit is met zijn nieuwe trainer dan Feyenoord. Vind die Farioli een uitvinder qua opstelling, en dat gaat hem nog opbreken, maar hij is ook een realist qua spelprincipe. Het voetbal is matig maar met relatief dezelfde selectie laat hij zien hoe belangrijk tactiek en teamdiscipline is. Als ik dan die Priske zie met zijn 3-4-3 ten koste van alles moet ik denken aan het eerste seizoen van Roger Schmidt. Je moet kijken naar je spelers en daar je tactiek op aanpassen en niet andersom.
    Breur
    Internationale topspeler

Hoorde bij de NOS al de mensen klagen over het behoudende spel, dus dat komt nog helemaal goed dit seizoen.
    ShovingNE2
    Site Admin

Ieder duel gaat Ajax het risico lopen dat je nog een tegentreffer om de oren krijgt. Zelden dat ze op een comfortabele twee goals verschil staat. En dat kost wat meer punten dan gebruikelijk. In de kroeg begonnen ze al te morren dat het niet om aan te gluren was en ze waren meer bezig met iets anders dan Ajax. Dat werd on the side gevolgd. Het gaat zaaddodend zaai worden en dat pikken ze niet heel lang.

Denk dat Feyenoord hetzelfde probleem gaat krijgen zeg maar. Wat er tegen Willem II gebeurde is geen toeval.
    "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    Prof_napo
    Internationale topspeler
    Clubvoorkeur: v.v. UNA

Grasmat wrote: 11 Aug 2024, 21:43 Echt waar, dit staat er echt. Dit is ook Speldiaans hoor. :lol: :lol: :lol:
    "Ahmetcan speelde twee weken geleden zestig minuten en het was moeilijk voor hem om daaroverheen te komen."
    Klinkt een beetje als het team waar ik in speelde op kelderklasse-niveau. Tweede wedstrijd na de zomerstop, vermoeidheid en pijntjes en daarom haken sommige af om "rust te nemen". Wellicht bij terugkomen van een blessure maar dat is ook niet het geval.
    Prof_napo
    Internationale topspeler
    Clubvoorkeur: v.v. UNA

ShovingNE2 wrote: 12 Aug 2024, 08:43 Ieder duel gaat Ajax het risico lopen dat je nog een tegentreffer om de oren krijgt. Zelden dat ze op een comfortabele twee goals verschil staat. En dat kost wat meer punten dan gebruikelijk.
    Een beetje zoals het PSV van een aantal seizoenen geleden? In ieder geval spannend tot het laatste moment omdat je nog tegen een gelijkspel/verlies kan aanlopen. In dat perspectief zo blij dat Bosz PSV daarin stappen heeft laten te maken. Als dat de tendens blijft bij Ajax maar ook Feynoord zoals tegen Willem II is dat voor PSV meer dan prima
    ShovingNE2
    Site Admin

Prof_napo wrote: 12 Aug 2024, 08:57Een beetje zoals het PSV van een aantal seizoenen geleden? In ieder geval spannend tot het laatste moment omdat je nog tegen een gelijkspel/verlies kan aanlopen. In dat perspectief zo blij dat Bosz PSV daarin stappen heeft laten te maken. Als dat de tendens blijft bij Ajax maar ook Feynoord zoals tegen Willem II is dat voor PSV meer dan prima
    Ja precies. Zelfs bij twee goals verschil zat ik nog niet rustig omdat je wist dat een aansluitingstreffer volle bak paniek achterin kon betekenen.
    "When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
    RIO
    Legende
    Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Man hou toch op, die 2-0 toen in de Arena. Ze kwamen focking terug tot 2-2. Dramatisch.

Seizoen is net begonnen. Het schip drijft nog, rustig blijven. We gaan het zien komende 8-9 wedstrijden.
    Ontbijtkoek
    International
    Clubvoorkeur: PSV Eindhoven

Weer zo'n betaalde post?
    Robson de Souza
    Vedette

Ontbijtkoek wrote: 12 Aug 2024, 11:16

Weer zo'n betaalde post?
    Jep, ze zetten alles in de etalage bij Fabrizio. Zo houden ze helemaal geen geld over.
    Persepolis
    Vedette

Het zijn ook allemaal van die vage berichten dat er niet nader gespecificeerde clubs geïnteresseerd zijn, of dat iemand ergens op een lijst staat bij een bepaalde club. Eigenlijk totaal geen nieuws, dit kan iedereen ook wel bedenken. Duidelijk gevalletje in de etalage zetten inderdaad.
    Grasmat
    Lid van verdienste
    Favoriete speler: Dn Flamingo

Fabrizio is van het makkelijk cashen tegenwoordig. Makelaarshoertje.
    Menno1
    Legende

het spel is te saai voor woorden natuurlijk. En benieuwd hoe lang het publiek dit pruimt.

Echter, ben ik wel onder de indruk van die Ravioli. Je ziet namelijk wel al snel de hand van de trainer, en dat kan ik altijd wel waarderen. Met deze fantasie opstelling geven ze bijna geen kans weg en lijkt zelfs Sutalo weer op een fatsoenlijke verdediger. Perez zei het ook goed gisteren in voetbalpraat: het eerste wat je als nieuwe trainer moet doen is je verdediging neerzetten. Hiddink deed dat oa ook altijd. En vanuit dat fundament ga je andere automatismes inbouwen.

Het is interessant om te zien of Ajax voetballend ook een stap kan maken: je ziet al wel bepaalde patronen, zonder dat het spektakel oplevert, maar dat heeft ook/vooal met de povere kwaliteit te maken.

En nee, Ajax is dit seizoen normaal gesproken geen concurrent en zal nog vaak genoeg dom puntverlies krijgen, maar ik vind het best knap dat Ravioli het al best goed heeft neergezet. Zegt overigens ook heel veel over hoe verschrikkelijk slecht Schip en Steijn waren, al wisten we dat natuurlijk al. Het geeft dus ook aan, hoe essentieel een goede trainer is. Vroeger zeiden we dat een trainer vooral afhankelijk is van het materiaal. dat is nog steeds zo, maar een trainer kan tegenwoordig steeds meer het verschil maken: Zie ook Feyenoord nu vs Slot en ons PSV nu vs onder Ruud.
  • These users thanked the author Menno1 for the post:
    Juancho
    ruuddevil
    Legende

Madueke
    Legende

'Getting the band back together' :grin:

Geen enkele speler is zijn transfersom waard, de Ligt flopt uiteindelijk overal en Mazraoui is een nieuw maatje voor Malacia in de gym. Bijna 300 miljoen aan oude vriendjes die allemaal lekker blijven zitten als ten Hag eindelijk eens ontslagen zou worden. En dan is het maar de vraag of zijn opvolger die spelers gaat gebruiken.
    Post Reply