Tactiek / Formatie

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Post Reply
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Die schematische weergave maakt het allemaal net nog wat duidelijker. Top man. Het geeft Bosz zonder Joey (of een vertrek) ook de kans om dit te doen inderdaad. Veerman wil lager op het veld staan itt Saibari die dan wel weer heel sterk is als box-to-box. Oppegard liet Babadi een beetje aan zijn lot over ja, waar laatst genoemde weer moeite had om die grote ruimtes te bespelen. Met een Dest en Lang op de linkerflank is dat voor een Saibari al gelijk een stuk gemakkelijker. Die achterste ruit in balbezit vind ik heel sterk ogen zo: voetbal, kracht en souplesse.
User avatar
SKERLA
Legende
Posts: 10697
Joined: 26 Aug 2017, 14:22
Favoriete speler: Peet Scheefbril
FOOTB_REM_S: No

Heruone wrote: 25 Jul 2024, 02:01 Het lijkt een beetje op het hybride '8'/'10' middenveld wat Bosz bij Leverkussen ook hanteerde. Die double punch zag je ook in de topwedstrijden afgelopen seizoen, waarbij Dest dan wat hoger speelde (maar niet in een vrije rol als fullback) en Lang/Tillman aan de binnenkant.

Image

Het voordeel is dat Saibari geschikt is als box-to-box. Hij heeft het loopvermogen om die ruimtes zowel in aanvallend als defensief opzicht te belopen. Daardoor kan je vaker tijdens possessie vaker voor x periode van tijd in een 6-4 aanvallers/restverdediging verhouding opbouwen zonder dat je daarbij per se kwetsbaarder wordt. Je zag dat Babadi het daar vandaag moeilijk mee had, ook omdat Oppegard niet per se een inverted wingback is.

Je kan op deze manier bovendien ook meer richting een Arsenal variant gaan. Daar lijkt het nu ook meer op met Lang die vaker in de buitenbaan staat in de voorbereiding en Mauro die als extra 6 komt te spelen.
En als Veerman terug is en blijft? Houdt Mauro die rol dan? Lijkt niet logisch.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
Posts: 4597
Joined: 07 Aug 2018, 00:00
FOOTB_REM_S: No

DonyellMalen wrote: 25 Jul 2024, 10:01 Die schematische weergave maakt het allemaal net nog wat duidelijker. Top man. Het geeft Bosz zonder Joey (of een vertrek) ook de kans om dit te doen inderdaad. Veerman wil lager op het veld staan itt Saibari die dan wel weer heel sterk is als box-to-box. Oppegard liet Babadi een beetje aan zijn lot over ja, waar laatst genoemde weer moeite had om die grote ruimtes te bespelen. Met een Dest en Lang op de linkerflank is dat voor een Saibari al gelijk een stuk gemakkelijker. Die achterste ruit in balbezit vind ik heel sterk ogen zo: voetbal, kracht en souplesse.
Babadi zal nog meer inhoud moeten kweken om ergens aanspraak op te mogen maken.

Oppergard zal nog stappen moeten maken, maar geeft wel 100%. Als hij andere spelers aan zijn lot overlaat, dan denk ik dat hij juist aan zijn lot is overgelaten door zijn coach en teamgenoten. Al zat dit niet mee, de verdediging Land en Babadi zijn allemaal jonger.
Om dan in een totaal nieuwe rol te spelen zonder een leider achterin. Ik geef het hem te doen..
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

DonyellMalen wrote: 25 Jul 2024, 10:01Die achterste ruit in balbezit vind ik heel sterk ogen zo: voetbal, kracht en souplesse
Idem de ruit die ervoor staat (met ook weer Schouten en dan Saibari, Tillman en de Jong). Ook zonder balbezit is dit een hele mooie ruit waarbij Saibari en Tillman beide heel fysiek zijn en veel loopvermogen hebben. Tillman daarnaast technisch ook best verfijnd en Schouten zorgt voor het voetbal van achteruit. En dan heb je Veerman nog. In de achterste ruit die jij aangeeft is het wel belangrijk dat Boscagli blijft.
Oh PSV wat je met me doet…
User avatar
Lorenzo von Matterhorn
Internationale topspeler
Posts: 3416
Joined: 30 Jan 2018, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Als ik het goed begrijp speelt PSV aan de rechterkant ook de Arsenal-variant? Teze die meer naar binnen komt en Baka die tegen de zijlijn plakt? Is dat dan eigenlijk niet gewoon de PSV-variant?
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

User avatar
VTheMan
Meervoudig international
Posts: 1077
Joined: 24 Jun 2022, 15:13
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Bakayoko
FOOTB_REM_S: No

DonyellMalen wrote: 02 Aug 2024, 09:03
En is het goed?
XaviS7mons
Vaste waarde in elftal
Posts: 532
Joined: 06 Jun 2023, 10:10
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

VTheMan wrote: 02 Aug 2024, 09:12
DonyellMalen wrote: 02 Aug 2024, 09:03
En is het goed?
Kans is groot dat Veerman niet speelt zondag. Bosz wil dit seizoen met twee nummers 10 spelen en daardoor moet Lang meer aan de zijkant van het veld blijven. Dat zijn de belangrijkste wijzigingen
These users thanked the author XaviS7mons for the post:
VTheMan
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Veerman heeft veel baat bij Dest. Aanvallend extreem goed waardoor Veerman ook beter in z’n spel komt. En Dest kan beide rollen als back feilloos invullen. Flamingo meer complementair aan Boscagli.
Tijn
Internationale topspeler
Posts: 4216
Joined: 26 Aug 2017, 14:00
FOOTB_REM_S: No

VTheMan wrote: 02 Aug 2024, 09:12
DonyellMalen wrote: 02 Aug 2024, 09:03
En is het goed?
Interessant artikel wel, alleen een beetje kort vind ik en niet echt nieuw ten opzichte van wat hier al meerdere malen besproken is.

Bosz heeft 3 rollen voor de linkerkant in zijn tactiek.

Rol 1) functioneert links voor de defensie als controlerende middenvelder.

Rol 2) speelt tussen de linies, als linker aanvallende middenvelder in de buurt van de spits.

Rol 3) zorgt voor diepte en breedte aan de zijkant.

Vorig seizoen:
Rol 1: Veerman
Rol 2: Lang/Lozano/Tillman
Rol 3: Dest

Vertrekt Veerman dan is rol 1 meer voor Mauro, rol 2 voor Saibari en rol 3 voor Lang/Driouech.
Blijft Veerman dan is de kans groot dat hij rol 1 houdt en Bosz een uitdaging heeft, aangezien Mauro geen aanvallende back is die rol 3 kan vervullen.
Tijn
Internationale topspeler
Posts: 4216
Joined: 26 Aug 2017, 14:00
FOOTB_REM_S: No

XaviS7mons wrote: 02 Aug 2024, 09:47
VTheMan wrote: 02 Aug 2024, 09:12

En is het goed?
Kans is groot dat Veerman niet speelt zondag. Bosz wil dit seizoen met twee nummers 10 spelen en daardoor moet Lang meer aan de zijkant van het veld blijven. Dat zijn de belangrijkste wijzigingen
Bosz wil dat de posities ingevuld zijn, maar dat was afgelopen seizoen ook al zo.
Met Saibari-Mauro is de rolverdeling alleen anders dan met Veerman-Dest gezien de kwaliteiten van de spelers.
User avatar
SKERLA
Legende
Posts: 10697
Joined: 26 Aug 2017, 14:22
Favoriete speler: Peet Scheefbril
FOOTB_REM_S: No

Maar zondag speelt Eupegard, dat is een rol 3 speler. Dan zou Veerman toch juist wel moeten spelen?
XaviS7mons
Vaste waarde in elftal
Posts: 532
Joined: 06 Jun 2023, 10:10
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

SKERLA wrote: 02 Aug 2024, 10:08 Maar zondag speelt Eupegard, dat is een rol 3 speler. Dan zou Veerman toch juist wel moeten spelen?
En waar wil je Saibari neerzetten dan? Die speelt geweldig en Tillman is ook een heerlijke speler
User avatar
SKERLA
Legende
Posts: 10697
Joined: 26 Aug 2017, 14:22
Favoriete speler: Peet Scheefbril
FOOTB_REM_S: No

XaviS7mons wrote: 02 Aug 2024, 10:11
SKERLA wrote: 02 Aug 2024, 10:08 Maar zondag speelt Eupegard, dat is een rol 3 speler. Dan zou Veerman toch juist wel moeten spelen?
En waar wil je Saibari neerzetten dan? Die speelt geweldig en Tillman is ook een heerlijke speler
Dat is geen antwoord op de vraag. Saibari is rol 2.
Siemen
Nationale topspeler
Posts: 2327
Joined: 26 Aug 2017, 15:00
FOOTB_REM_S: No

Met de huidige tactiek komen de twee tienen vooral in de aanvallende half spaces. Baka kan prima tegen de zijlijn staan, maar voor Lang is dat wel zonde van zijn kwaliteiten in de kleine ruimte. Benieuwd hoe dat uitpakt.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Veerman is nog niet fit om te spelen die zal hooguit een half uur invallen denk ik.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Zag deze langskomen. Wellicht niet helemaal realistisch, maar wel interessant. Het is dat je Bakayoko totaal niet optimaal gebruikt op deze manier, anders was dit best een keer het proberen waard. Bosz kan in ieder geval wat accenten gaan verleggen met de 'nieuwe' selectie.

Teletubby
Nationale topspeler
Posts: 2234
Joined: 06 Jun 2023, 10:03
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

DonyellMalen wrote: 03 Sep 2024, 16:11 Zag deze langskomen. Wellicht niet helemaal realistisch, maar wel interessant. Het is dat je Bakayoko totaal niet optimaal gebruikt op deze manier, anders was dit best een keer het proberen waard. Bosz kan in ieder geval wat accenten gaan verleggen met de 'nieuwe' selectie.

Ik vind dit vooral risicovol omdat je dan letterlijk al je goede centrale verdedigers opstelt en niemand achter de hand hebt. Ik zou het wel graag eens willen zien.
User avatar
SKERLA
Legende
Posts: 10697
Joined: 26 Aug 2017, 14:22
Favoriete speler: Peet Scheefbril
FOOTB_REM_S: No

Beetje verkeerd gebruik van Baka en Veerman/Boszcagli.

Til op de plek van Tillman en Tillman op de plek van Baka zou ik al wat beter vinden.
Maar die linkerkant is ook niet erg lekker.
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Uiteindelijk zal het niet werken, nee. In mijn enthousiasme over deze suggestie was ik daar iets te blind voor.
User avatar
SKERLA
Legende
Posts: 10697
Joined: 26 Aug 2017, 14:22
Favoriete speler: Peet Scheefbril
FOOTB_REM_S: No

DonyellMalen wrote: 03 Sep 2024, 17:25 Uiteindelijk zal het niet werken, nee. In mijn enthousiasme over deze suggestie was ik daar iets te blind voor.
Dest op links en Karsdorp op rechts, dan zou het wel passen. Met Lang en Tillman aan de binnenkant.

Maar dat is gewoon 3-4-3 dan.
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Yep, dat kan zeker. Maar daar gaan we zeker nog vijf maanden op moeten wachten, tot Dest terug is.
Post Reply