Ajax
-
- Legende
- Clubvoorkeur: PSV
- Ailon
- Vedette
En dan te weten dat de familie fanatiek Feyenoord supporter is.11 Sir Tinus schreef: ↑10 dec 2020, 13:44 Als je gewoon heel rationeel gaat kijken naar wat het overtuigen van Frenkie en zijn ouders heeft opgeleverd voor Ajax.
PSV (i.c. Brands) is toch wel wat in gebreke gebleven vwb de financiele voorwaarden en ook is Frenkie door de inmiddels opgestapte AD van Willem II, van Gool, wel heel erg richting ajax gepushed.
Maar inderdaad, gemiste kans omdat er al een mondeling accoord was met PSV.
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
-
- Lid scoutingsteam
- 11 Tinus
- Legende
- Seizoenkaart: Vak RR
- Clubvoorkeur: Philips
Het ging mij er ook niet zozeer om of hij hier dezelfde speler was geworden maar dat hij met zijn talent en ontwikkeling in Amsterdam ervoor heeft gezorgd dat Ajax 85 miljoen direct aan hem verdiende, maar ook nog 50 miljoen in de CL, spelers als Dest Ziyech vd Beek en De Ligt die daardoor op hoger niveau hebben kunnen presteren en meer waard werden.
Wij hebben inmiddels ook echt een rits toptalenten via de Frenkie manier binnen gehengeld dus ik geloof dat onze tijd ook nog wel komt. En 1 ding is zeker, een jaar waar Ajax niet kampioen wordt zal Ten Hag zijn kop kosten.
Wij hebben inmiddels ook echt een rits toptalenten via de Frenkie manier binnen gehengeld dus ik geloof dat onze tijd ook nog wel komt. En 1 ding is zeker, een jaar waar Ajax niet kampioen wordt zal Ten Hag zijn kop kosten.
- ShovingNE2
- Site Admin
- Seizoenkaart: Vak PR
Dit is ongeveer 35 miljoen te hoog ingeschat met alle afdrachten naar RKC, Willem II, Frenkie eraf gehaald en ook de nog lang niet verdiende bonussen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
- StratumZuid
- Vedette
- Persepolis
- Vedette
Ben het niet helemaal eens over Bayern. De Bayern van de 1e seizoenshelft 2018-19 draaide helemaal niet en bivakkeerde continu tussen de 3e en 6e plek in de Bundesliga. Pas rond de winterstop begon het te draaien en stegen ze naar de 2e plek, en een aantal wedstrijden voor het einde pakten ze de koppositie die ze niet meer lieten gaan. Ik vind daarom die Bayern hoogstens vergelijkbaar met de Liverpool van nu.Massimo schreef: ↑10 dec 2020, 13:10 Ajax heeft veel te weinig laten zien. 2 jaar geleden had je met Bayern, Benfica en AEK op papier vergelijkbare teams als nu met Liverpool, Atalanta en Midtjylland. Behalve dat de resultaten toen beter waren, waren die ploegen ook beter of completer. Met name Bayern t.o.v. Liverpool. Benfica en Atalanta zie ik als redelijk gelijk. Alleen toen waren het 4 punten en nu 1 terwijl tegen een beter Bayern dan Liverpool nu er 2 punten werden gehaald in plaats van 0. Het Ajax van 2 jaar geleden was in deze poule doorgegaan. Ze zijn derde geworden en dat is ook de plek waar ze deze maanden in thuishoren. Dat is toch wat anders dan VVV, Emmen en Heracles. Met genoeg tijd en ruimte lijken minder goede spelers ook opeens goed.
-
- Legende
Ah, dan had ik het niet meer zo op mijn netvlies staan dat het stroever met ze ging dan ik aanvankelijk nu dacht. Het enige verschil is dan, als ik dat wel goed heb, dat in de uitwedstrijd ze met een aardige basis speelde. De thuiswedstrijd was geloof ik alleen maar om plek 1. Dan is zo'n wedstrijd sowieso anders. Liverpool heeft bijna op zijn Italiaans 2x op 0-0 gespeeld, waarbij het maken van goal uiteraard niet nagelaten zou worden, maar ook weer niet zo'n grote prioriteit was om zolang de nul werd gehouden hier naarstig op zoek naar te gaan.Persepolis schreef: ↑10 dec 2020, 15:02 Ben het niet helemaal eens over Bayern. De Bayern van de 1e seizoenshelft 2018-19 draaide helemaal niet en bivakkeerde continu tussen de 3e en 6e plek in de Bundesliga.
- ShovingNE2
- Site Admin
- Sensation
- Lid scoutingsteam
- Clubvoorkeur: Ja
"De centrale verdediger toonde afgelopen seizoen al niet zenuwachtig te worden van een risicovolle pass, een aspect dat in Amsterdam zeer wordt gewaardeerd."
https://www.soccernews.nl/news/727453/w ... an-veltman
-
- Geselecteerd voor Oranje
- Clubvoorkeur: Ajax
Het was simpelweg niet goed genoeg. Maar in mijn ogen ligt de oorzaak van de uitschakeling niet direct aan de wedstrijd van gisteren. Je mist wat spelers en je ziet dat Ajax in de breedte te weinig kwaliteit heeft om dat op te vangen. Atalanta wist dat het aan een gelijkspel genoeg had en ging lekker voor de pot hangen. Dan gebeurt er uiteindelijk vrij weinig. Atalanta vond dat wel prima, zij wilden niet en Ajax kon het niet. Maar je wordt uitgeschakeld doordat je tegen Atalanta en Liverpool slechts een puntje pakt, waar je er meer had moeten pakken. Je mag die voorsprong in Italië niet afgeven, je moet een voorsprong met twee doelpunten verschil binnentrekken. Toen had je een vrijwel fitte selectie en zat je bij rust in een zetel. Dáár heb je het laten liggen en ik vond dat we thuis tegen Liverpool niet scherp genoeg waren in de afronding, ook daar doe je jezelf tekort. Maar uiteindelijk valt of staat alles met kwaliteit. Die heeft dit Ajax net wat te weinig om af te dwingen dat je overwintert in de CL, zeker in de breedte.
Gisteren heb ik weer een ouderwets Frank de Boer potje gezien. Eindeloos in een U-vorm overspelen en het ontbrak aan kwaliteit om Atalanta uit elkaar te spelen. Je mist Blind ook enorm als opbouwer achterin. Ik vind Schuurs en Martinez verdedigend niet eens zo verkeerd, maar in balbezit schoven ze vooral elkaar en Onana het balletje toe. Dat vond Atalanta wel prima, die lieten Ajax aan de bal en geef ze eens ongelijk. Ze zijn niet in vorm en weten dat ze aan een gelijkspel genoeg hebben, waarom dan moeilijk gaan doen en risico's nemen. Uiteindelijk heb je maar twee grote kansen in de wedstrijd, waarvan Klaassen de grootste had. Die móet erin wil je de overwinning binnenslepen. Direct ook het verschil tussen Van de Beek en Klaassen. In het succesvolle CL-jaar schoot Van de Beek die ballen regelmatig binnen, die was beslissend. Klaassen heeft zeker zoveel scorend vermogen, maar op het hoogste niveau vind ik hem minder sterk dan Van de Beek. In mijn ogen een kwaliteitskwestie, los van de wat andere positie op het veld. Uiteindelijk wint Atalanta nog doordat Ajax alles of niets gaat spelen en flinke ruimtes weggeeft.
Dan kun je het hebben over die penalty die je moet krijgen en die flauwe en in mijn ogen onterechte rode kaart, maar nogmaals; je loopt in mijn ogen niet de CL-overwintering mis op basis van die wedstrijd van gisteren. Je hebt in Italië je kansen flink verkleind en uiteindelijk verknalt. Als je maar 1 punt pakt tegen de concurrentie verdien je het niet, simpel.
Gisteren heb ik weer een ouderwets Frank de Boer potje gezien. Eindeloos in een U-vorm overspelen en het ontbrak aan kwaliteit om Atalanta uit elkaar te spelen. Je mist Blind ook enorm als opbouwer achterin. Ik vind Schuurs en Martinez verdedigend niet eens zo verkeerd, maar in balbezit schoven ze vooral elkaar en Onana het balletje toe. Dat vond Atalanta wel prima, die lieten Ajax aan de bal en geef ze eens ongelijk. Ze zijn niet in vorm en weten dat ze aan een gelijkspel genoeg hebben, waarom dan moeilijk gaan doen en risico's nemen. Uiteindelijk heb je maar twee grote kansen in de wedstrijd, waarvan Klaassen de grootste had. Die móet erin wil je de overwinning binnenslepen. Direct ook het verschil tussen Van de Beek en Klaassen. In het succesvolle CL-jaar schoot Van de Beek die ballen regelmatig binnen, die was beslissend. Klaassen heeft zeker zoveel scorend vermogen, maar op het hoogste niveau vind ik hem minder sterk dan Van de Beek. In mijn ogen een kwaliteitskwestie, los van de wat andere positie op het veld. Uiteindelijk wint Atalanta nog doordat Ajax alles of niets gaat spelen en flinke ruimtes weggeeft.
Dan kun je het hebben over die penalty die je moet krijgen en die flauwe en in mijn ogen onterechte rode kaart, maar nogmaals; je loopt in mijn ogen niet de CL-overwintering mis op basis van die wedstrijd van gisteren. Je hebt in Italië je kansen flink verkleind en uiteindelijk verknalt. Als je maar 1 punt pakt tegen de concurrentie verdien je het niet, simpel.
- Ailon
- Vedette
Zou wel eens een dergelijk plaatje willen zien dat aangeeft waar hij lucht staat te dekken.... of wordt het dan te rood allemaal?
We zijn met een Teze - die ook nog een hoop moet leren - echt beter af.
-
Dat mag je vinden natuurlijk, maar we hebben Teze nog nooit op het hoogste niveau gezien. Tegen spitsen als Mané, Firmino of Zapata. Die krijgt spitsen van een heel ander kaliber tegen. Dus dat vind ik nogal makkelijk gezegd, dat Teze beter zou zijn. Als je puur naar de ervaring en cv van de mannen kijkt is Schuurs behoorlijk in het voordeel. Onlangs opgeroepen voor Oranje terwijl Teze pas voor het eerste bij Jong Oranje zat in maart. Schuurs maakte daar in 2018 al zijn debuut. Schuurs heeft ongeveer het dubbele aantal wedstrijden op KKD- en eredivisieniveau gespeeld. Dat zie je terug, ik vind Schuurs verder in zijn ontwikkeling. Nu kan Teze natuurlijk een laatbloeier zijn, maar ik vind hem niet dermate sterk spelen dat ik hem al beter dan Schuurs zou noemen. Op welke aspecten vind je Teze beter dan Schuurs dan?
- ShovingNE2
- Site Admin
Gaan we het selectiebeleid van Frons als maatstaf nemen? Dat is wel om te gieren. Hij verkiest ook Babel boven 'Gapko'. Die heeft een hele duidelijke Ajax-pet op.Johan-Cruijff schreef: ↑10 dec 2020, 17:22 Onlangs opgeroepen voor Oranje terwijl Teze pas voor het eerste bij Jong Oranje zat in maart.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
-
- Legende
Snelheid, voetballend vermogenJohan-Cruijff schreef: ↑10 dec 2020, 17:22Dat mag je vinden natuurlijk, maar we hebben Teze nog nooit op het hoogste niveau gezien. Tegen spitsen als Mané, Firmino of Zapata. Die krijgt spitsen van een heel ander kaliber tegen. Dus dat vind ik nogal makkelijk gezegd, dat Teze beter zou zijn. Als je puur naar de ervaring en cv van de mannen kijkt is Schuurs behoorlijk in het voordeel. Onlangs opgeroepen voor Oranje terwijl Teze pas voor het eerste bij Jong Oranje zat in maart. Schuurs maakte daar in 2018 al zijn debuut. Schuurs heeft ongeveer het dubbele aantal wedstrijden op KKD- en eredivisieniveau gespeeld. Dat zie je terug, ik vind Schuurs verder in zijn ontwikkeling. Nu kan Teze natuurlijk een laatbloeier zijn, maar ik vind hem niet dermate sterk spelen dat ik hem al beter dan Schuurs zou noemen. Op welke aspecten vind je Teze beter dan Schuurs dan?
- Vogelund
- Vaste waarde in elftal
- Oude naam: Vogelund
Dit klopt echt als een bus. Wij hebben in dezelfde situatie gezeten als waar Ajax nu in zit. Waarbij wij nog 2 CL seizoenen wisten te profiteren van de basis die we in 2004 - 2005 hadden opgebouwd. 2005 - 2006 vlogen we er in de 8ste finales uit. en het jaar erop in de kwartfinale. In Amsterdam hebben ze ook geprobeerd de prestaties door te zetten na het succesjaar. Dat is niet gelukt. Je ziet het team langzaam aan minder worden na het wegballen van de grootste talenten en meest bepalende spelers. Nu blijkt dat het bereiken van de halve finale eerder een incident is gebleken dan structureel bij de beste 16 van Europa zeggen te horen.11 Sir Tinus schreef: ↑10 dec 2020, 13:44 Ajax had een paar geweldige spelers die 1x in de zoveel tijd langskomen op het juiste moment bij elkaar. En dan ook nog eens in elke linie 1 in plaats van 3 of 4 spitsen. De miljoenen die vervolgens binnen kwamen zijn dan toch niet heel lekker besteed maar je kunt ook gewoon zeggen dat een bepaalde kwaliteit spelers voor Ajax niet te kopen is.
Als je gewoon heel rationeel gaat kijken naar wat het overtuigen van Frenkie en zijn ouders heeft opgeleverd voor Ajax. Frenkie heeft direct en indirect 250 miljoen opgeleverd. Als wij het toen beter voor elkaar hadden dan had een gedeelte van het succes ook onze kant op kunnen vallen.
Wat ik van PSV in 2005 nog kan herinneren is dat wij elk jaar een tandje minder werden. De goede spelers gingen weg en we haalden zelden kwalitatieve vervangers terug. Toen Gomes, Alex, Cocu, Lee, Park en Bommel weg waren bleven er enkel waterdragers over. Beasley Farfan Mendez Ooijer Lucius Bouma Vennegoor etc waren niet de spelers die ons kampioen maakte, We hebben volgens mij toen een periode van 6 a 7 jaar geen kampioenschap gehad?
Ajax heeft nu een lekker makkelijk programma tot aan de wedstrijd met ons. Ook al verliezen we die wedstrijd dan doen we nog steeds mee aangezien het nog tot diep in maart (of zelfs april) door gaat met dubbele wedstrijden zolang Ajax in de beker en Europees actief blijft. En die moeilijke wedstrijden uit bij Vitesse Feyenoord AZ PSV Twente en Heerenveen treffen zij op een minder gunstig moment.
Het is gewoonweg heel moeilijk om stand te houden in Europa zonder een combinatie van een extreem goede lichting spelers en slim scoutingsbeleid.
-
Nee, niet de maatstaf. Maar wel een indicator. Geeft wel aan dat Schuurs prima in vorm is. Volgens mij haal ik ook wat meer dingen aan, enkel bij Oranje zitten wel inderdaad niet alles zeggen. Ik vind Gakpo ook een klasse beter dan Babel.ShovingNE2 schreef: ↑10 dec 2020, 17:26Gaan we het selectiebeleid van Frons als maatstaf nemen? Dat is wel om te gieren. Hij verkiest ook Babel boven 'Gapko'. Die heeft een hele duidelijke Ajax-pet op.Johan-Cruijff schreef: ↑10 dec 2020, 17:22 Onlangs opgeroepen voor Oranje terwijl Teze pas voor het eerste bij Jong Oranje zat in maart.
-
Ik zat zelf meer te denken aan wendbaarheid. Pure snelheid heeft Schuurs wel, maar hij is niet zo explosief. Heeft zijn postuur wat tegen. Het oogt soms wat log. Teze is wat kleiner en fijner, ik heb het idee dat hij daardoor wat sneller uit de startblokken schiet. Opbouwend vind ik Schuurs heel behoorlijk, schuift ook wat vlotter in met de bal aan de voet. Betere pegel in de benen. Het stoort me dat Schuurs zelden een linie overslaat, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Blind, ik vind dat Teze dat ook niet veel doet.
En begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat er een lichtjaar tussen Teze en Schuurs zit. Maar ik vind het ook te kort door de bocht door te stellen dat Teze beter/verder is dan Schuurs. Hoeft verder geen hele discussie te worden, want het lijkt me geen heel groot verschil tussen beide heren.
- Ailon
- Vedette
Uitdaging Johan-Cruijff. Houd ik wel van.Johan-Cruijff schreef: ↑10 dec 2020, 17:22Dat mag je vinden natuurlijk, maar we hebben Teze nog nooit op het hoogste niveau gezien. Tegen spitsen als Mané, Firmino of Zapata. Die krijgt spitsen van een heel ander kaliber tegen. Dus dat vind ik nogal makkelijk gezegd, dat Teze beter zou zijn. Als je puur naar de ervaring en cv van de mannen kijkt is Schuurs behoorlijk in het voordeel. Onlangs opgeroepen voor Oranje terwijl Teze pas voor het eerste bij Jong Oranje zat in maart. Schuurs maakte daar in 2018 al zijn debuut. Schuurs heeft ongeveer het dubbele aantal wedstrijden op KKD- en eredivisieniveau gespeeld. Dat zie je terug, ik vind Schuurs verder in zijn ontwikkeling. Nu kan Teze natuurlijk een laatbloeier zijn, maar ik vind hem niet dermate sterk spelen dat ik hem al beter dan Schuurs zou noemen. Op welke aspecten vind je Teze beter dan Schuurs dan?
Uitvoering taken Teze en Schuurs als CV (mandekker)
T=Teze beter
S=Schuurs beter
G=Gelijkwaardig
Verdedigende taken
a. directe tegenstander dekken (binnenkant - tussen tegenstander en het doel) T
b. dicht bij eigen doel kort dekken G
c. scherp (juiste moment) en sterk (juiste manier) in de duels T
d. schoten op doel blokkeren S
e. gevaarlijkste tegenstander overnemen T
f. knijpen/rugdekking geven G
g. duels in de lucht S
Omschakeling
na balverlies:
h. snel in positie komen om (weer)rugdekking te kunnen geven T
i. anticiperen op bal die direct diep wordt gespeeld G
na balverovering:
j. herkennen van direct dieptepass mogelijk T
k. goede voortzetting d.m.v. (diepte) pass of indribbelen S
Aanvallende taken
l. positiekiezen (vrijlopen, aanbieden) S
m. met de juiste snelheid inspelen van medespelers (diep denken / diep doen) G
n. verplaatsen van het spel. S
o. terugpass mogelijk maken. G
p. mee aansluiten richting middenlijn bij lange bal van de keeper. G
q. geen risico’s nemen, tenzij verantwoord T
Defensief: Teze 3x - Schuurs 2x - Gelijk 2x
Omschakelen : Teze 2x - Schuurs 1x - Gelijk 1x
Offensief: Teze 1x - Schuurs 2x - Gelijk 3x
Maakt dus niet heel veel uit volgens mijn - arbitraire - mening maar ik kies toch voor Teze omdat ik in deze speler een grotere groeipotentie zie
Let wel, dit gaat over de taakuitvoering van een CV (mandekker)
Kunnen ook nog wel een overzichtje geven mbt spelerseigenschappen. (technisch, tactisch, fysiek en persoonseigenschappen)...
-
Dank voor de uitgebreide onderbouwing, dat waardeer ik. Waar heb je dat 'overzichtje' vandaan of is dat jouw visie/kijk op verdedigen en de aspecten die daarbij horen. Eens dat er nog nog meer facetten zijn die beoordeeld kunnen worden. Al zijn die tegelijkertijd ook lastig te beoordelen voor een supporter. Nu weet ik dat jij wat korter op het vuur zit, maar ik heb daar geen/weinig zicht op. De paar mensen die ik ken binnen de voetbalwereld werken niet bij Ajax, dus ik kan daar weinig zinnigs over zeggen buiten hetgeen er in de media verschijnt. En ook dat is veelal interpretatie.Ailon schreef: ↑10 dec 2020, 18:15 *overzicht en beoordeling Ailon
Defensief: Teze 3x - Schuurs 2x - Gelijk 2x
Omschakelen : Teze 2x - Schuurs 1x - Gelijk 1x
Offensief: Teze 1x - Schuurs 2x - Gelijk 3x
Maakt dus niet heel veel uit volgens mijn - arbitraire - mening maar ik kies toch voor Teze omdat ik in deze speler een grotere groeipotentie zie
Let wel, dit gaat over de taakuitvoering van een CV (mandekker)
Kunnen ook nog wel een overzichtje geven mbt spelerseigenschappen. (technisch, tactisch, fysiek en persoonseigenschappen)...
- Ailon
- Vedette
Wat taakuitvoering betreft heb je overzichtjes voor elke positie, dus ook voor middenvelders en aanvallers.Johan-Cruijff schreef: ↑10 dec 2020, 22:45 Dank voor de uitgebreide onderbouwing, dat waardeer ik. Waar heb je dat 'overzichtje' vandaan of is dat jouw visie/kijk op verdedigen en de aspecten die daarbij horen. Eens dat er nog nog meer facetten zijn die beoordeeld kunnen worden. Al zijn die tegelijkertijd ook lastig te beoordelen voor een supporter. Nu weet ik dat jij wat korter op het vuur zit, maar ik heb daar geen/weinig zicht op. De paar mensen die ik ken binnen de voetbalwereld werken niet bij Ajax, dus ik kan daar weinig zinnigs over zeggen buiten hetgeen er in de media verschijnt. En ook dat is veelal interpretatie.
Het overzichtje wat ik gebruikte is in principe voor het 4-3-3 spelsysteem, maar verschilt nauwelijks voor andere spelsystemen die een variant zijn op het 4-3-3.
Voor een specifieke speleranalyse wordt gekeken met een iets andere invalshoek, namelijk technisch, tactisch, fysiek, persoonseigenschappen en soms ook de sociale component..
Mijn beoordeling is natuurlijk ook een interpretatie en ik geef die graag voor een betere.
- ShovingNE2
- Site Admin