Het Nederlands Elftal

Bespreek hier het Nederlands Elftal.
Post Reply
DonyellMalen
Legende
Clubvoorkeur: PSV

Ivicii wrote: 11 Jun 2024, 09:24Ik vind dat we nog teveel afhankelijk zijn van momenten voetballers. Als er 2 van de 3 voorin niet in de wedstrijd zitten ga je t echt heel lastig krijgen.
Door Frimpong rechtsbuiten te zetten haal dit dit voor mij gevoel al deels weg. Xavi op 10 en Jerry en Joey erachter.
ruuddevil
Legende

Standbeeld wrote: 11 Jun 2024, 08:58
ruuddevil wrote: 11 Jun 2024, 08:55

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar zonder De Jong winnen we dus meer dan met De Jong. Welk punt willen ze daarmee maken?
Ze brengen slechts een statistiek/feit. De interpretatie daarvan is aan de lezers.
Ok, dan is mijn conclusie dat het goed is dat de postbode er niet bij is. Als je wilt dat Nederland wint
Heya Hallvar
Nationale topspeler

Standbeeld wrote: 11 Jun 2024, 08:22
Prof_napo wrote: 11 Jun 2024, 08:19

Zo kan je nog wel meer nuances toevoegen maar goed, enkel kijken naar één speler voor winst of verlies is nogal kortzichtig.

Met Frenkie verloor Nederland van Frankrijk op 9/10/2018
Met Frenkie won Nederland van Frankrijk op 16/11/2018
Zonder Frenkie verloor Nederland van Frankrijk 24/03/2023
Zonder Frenkie verloor Nederland van Frankrijk 13/10/2023

Wie misde Nederland nog meer toen ze verloren? Gakpo, De Ligt in beide wedstrijden. Dumfries in één wedstrijd. Wat kan je dan nog concluderen over de aanwezigheid / afwezigheid van de Jong?
Conclusie eigenlijk zegt zo'n statistiek heel weinig.
Deze statistiek heeft alleen waarde wanneer de overige spelers dezelfde waren, zoals dit seizoen voor PSV gold toen Veerman een aantal wedstrijden wegviel.
In dit geval is het onzinnig, want de huidige Oranje selectie is veel sterker dan 2-3jr geleden.
Tovast
Nationale topspeler

Zouden Frimpong en Dumfries samen kunnen spelen? Ze zult toch echt wat diepgang nodig hebben en naast Frimpong heeft alleen Malen dat echt. Twee stoomtreinen op de rechterbuitenbaan is misschien wel wat veel van het goede.
Buitenspelgoal
Vaste waarde in elftal

Ivicii wrote: 11 Jun 2024, 09:24 De verdediging is natuurlijk wel echt heel erg stabiel. Ik denk dat de frivoliteit ons vooral gaat killen dit toernooi.
Ik vind dat we nog teveel afhankelijk zijn van momenten voetballers. Als er 2 van de 3 voorin niet in de wedstrijd zitten ga je t echt heel lastig krijgen.
Dat zul je altijd houden. Een Engeland en Frankrijk hebben een (veel) sterkere voorhoede, maar kwamen ook niet voorbij Ijsland en Canada. You know, die twee ploegen die Nederland zojuist even oprolde met 4-0 per stuk. Het cliche blijft dat je je kansen moet afmaken en wat geluk nodig hebt. In de voorhoede ontbreekt het wel aan ervaren topspelers, dat wel. Depay komt het dichts in de buurt, maar is geen topspeler (maar wel een goede speler).

Maar goed, in de verdediging hebben we dat soort spelers juist rondlopen. Ake en Van Dijk zijn PL veteranen die alles gewonnen hebben daar, Dumfries heeft al op meerdere toernooien gestaan. Op het middenveld is het dan juist fijn als Koeman er voor kiest om Veerman en Schouten te laten staan. Die hebben niet de toernooi ervaring, maar kunnen zich wel aan elkaar optrekken en dat zag je gisteren ook goed. Als je het verdedigend en op het middenveld op orde hebt kun je je voorin wel wat frivoliteit permiteren. Maar uiteindelijk komt er ook gewoon een portie geluk bij.

Eenmaal ingespeeld is dit oranje goed genoeg om ook tegen de toplanden kansen te krijgen, en dan moet je ze gewoon maken. Oranje heeft wel aangetoond wapens zat te hebben. Er is voetballend vermogen, snelheid en standaardsituaties (vooral de corners) van Oranje zijn ook altijd gevaarlijk, zeker nu ook Veerman ze neemt. Er zitten ook spelers op de bank die het verschil nog kunnen maken.

Ik vind het ook lastig om een verwachting uit te spreken voor Oranje. We hebben een lastige poule. Frankrijk verlies je waarschijnlijk van en dan hoeft het maar een keertje tegen te zitten tegen Oostenrijk of Polen en het is klaar. Ik schat Oranje hoger in dan beiden, maar het zijn geen ploegen waar je ook zomaar even van wint.

Als de groep overleefd wordt kan het alle kanten op. Zie ook een Dortmund in de CL, die verdomd dichtbij winst kwamen, terwijl ze tegen PSV bij vlagen nog weggespeeld zijn.
Ittot
Internationale topspeler

Tovast wrote: 11 Jun 2024, 09:32 Zouden Frimpong en Dumfries samen kunnen spelen? Ze zult toch echt wat diepgang nodig hebben en naast Frimpong heeft alleen Malen dat echt. Twee stoomtreinen op de rechterbuitenbaan is misschien wel wat veel van het goede.
In het huidige voetbal zie je dat ze graag een back en buitenspeler hebben die in een andere baan staan. Dumfries en afronding Frimpong staan beide in de buitenste baan. Dat is niet echt ideaal.

Of afronding moet ook aan de binnenkant als een valse 10 kunnen spelen, dan zou het kunnen.
EDG
Jeugdinternational

Wat mij gisteren vooral opviel, was hoe de verdedigers nog niet door lijken te hebben dat ze Veerman en vooral Schouten gewoon ook in de dekking aan kunnen spelen. Alsof ze nog niet door hebben dat ze zich daar vrij makkelijk uit kunnen draaien en t spel voort kunnen zetten.
Nu lijkt Schouten niet brutaal genoeg om dat hardop te zeggen tegen bv Van Dijk, daarom doe ik t hier maar 😉
PSV90
Nationale topspeler

Wel bijzonder dat we nu toch alsnog een prima selectie hebben ondanks afwezigheid van o.a.: F. De Jong, Timber 2x, Wieffer, Lang, De Roon, Hartman, Malacia, Zirkzee en Botman. En dan zitten er ook nog wat spelers thuis die niet perse zouden misstaan in Oranje zoals Teze, Stengs en Summerville.
Hatseflats
Vedette

PSV90 wrote: 11 Jun 2024, 10:00 Wel bijzonder dat we nu toch alsnog een prima selectie hebben ondanks afwezigheid van o.a.: F. De Jong, Timber 2x, Wieffer, Lang, De Roon, Hartman, Malacia, Zirkzee en Botman. En dan zitten er ook nog wat spelers thuis die niet perse zouden misstaan in Oranje zoals Teze, Stengs en Summerville.
Het is gewoon een zegen dat die middenvelders er allemaal niet bij zijn. Moet er niet aan denken dat een middenveld zou bestaan uit de Roon en Wieffer.
Rikkert1234
Vedette

Prof_napo wrote: 11 Jun 2024, 08:02
Standbeeld wrote: 11 Jun 2024, 07:14
Dus ze gaan een centrale middenvelder vervangen voor een linksback, de logica ontgaat mij.

Uitgebreider draadje:

Waarbij deze misschien duidelijkst is:

DonyellMalen
Legende

Zo, dat zou een enorme vooruitgang zijn. Krijg je veel meer dynamiek, zeker met Geertruida aan de binnenkant en Frimpong aan de zijlijn op rechts. Zo speel je Xavi ook veel meer in zijn kracht.
PSV90
Nationale topspeler

Uh, waar is Veerman?
  • These users thanked the author PSV90 for the post:
    Mr. Spock
    ziege maar ook zagge
    Lid van verdienste
    Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

Die was ff paling hale
    Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
    Mr. Spock
    Internationale topspeler
    Old name: Skywalker
    Clubvoorkeur: Que miras bobo?
    Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Waargebeurd:
    ik maak een pakje van die AH voetbalkaarten open die je nu bij de boodschappen krijgt.

Wat denk je?
    Wie zat er in?

Ik ga een hint geven:

VALT ER HIER NOG WAT TE WIEFFEREN?

Je verzint het niet....... :tear:
    Rikkert1234
    Vedette

Tegen een (verzwakt) Polen zou ik graag dit elftal willen zien
  • These users thanked the author Rikkert1234 for the post:
    Mr. Spock
    DonyellMalen
    Legende

Als je met Frimpong speelt moet je hem op rechtsbuiten zetten, Geertruida rechtsback. Met Dumfries kan je wel met Xavi op rechts spelen. Ook mis ik Van de Ven in bovenstaande opstelling, die speel je ipv de Vrij. Van de Ven linksback, Ake naast Van Dijk.
  • These users thanked the author DonyellMalen for the post (total 3):
    Rikkert1234YkhimFieseFriedrich
    Den Willy
    Veelbelovend talent

Veerman was geweldig, heerlijke passing, nu is hij direct 10 miljoen meer waard! Ik zou Frimpong in plaats van Xavi laten spelen, lekker met Denzel erachter. Dit is echt een team, maar weinig spelers die er bovenuit steken maar gewoon iedereen een solide 7. Daar kan je ver mee komen op zo'n toernooi. Wel hekel ik het zogenaamde oranjelegioen, ik heb echt een teringhekel aan die oranjewortels die niet eens weten wat een ingreep van de VAR betekent :)
    1913PSV.
    Vaste waarde in elftal

Mr. Spock wrote: 11 Jun 2024, 10:58 Waargebeurd:
    ik maak een pakje van die AH voetbalkaarten open die je nu bij de boodschappen krijgt.

Wat denk je?
    Wie zat er in?

Ik ga een hint geven:

Het kan altijd erger. Ik trof zojuist onderstaande aan:

Image
    Vanthaman18
    Internationale topspeler
    Favoriete speler: Luuk de Jong

Wat denk je?
    Wie zat er in?

Ik ga een hint geven:

Meteen een extra doosje tissues gehaald bij de AH?
    Ren Höek
    Vedette

Om even een nuance te plaatsten bij de 'overgewaardeerde' Frenkie:
    De waarde van Frenkie de Jong is niet te meten in doelpunten of assists. Zijn bijdrage aan een elftal is subtieler. Hij is de meester van de pass voor de pass. De speler die ploeggenoten voor hem beter laat functioneren. Omdat De Jong tegenstanders in zijn richting lokt. Zodat hoger op het veld ruimte ontstaat.

Hoewel die toegevoegde waarde van De Jong niet terug te zien valt in doelpunten of assists, valt deze kwaliteit goed te meten in andere cijfers. Kijk simpelweg naar het verschil tussen een Oranje met of zonder de pingelaar uit Arkel.

Met De Jong in de basis domineert het Nederlands elftal. In de 52 interlands met hem aan de aftrap scoort Oranje vaker, heeft het meer de bal en verstuurt het meer passes op de helft van de tegenstander dan in de duels zonder hem.
    In La Liga is De Jong afgelopen seizoen - gecorrigeerd naar speeltijd - de speler geweest met de meeste carries. Een Engelse term die slaat op het indribbelen met de bal aan de voet, de specialiteit van het huis bij De Jong. Toni Kroos is de enige die in Spanje nog meer passes verstuurt dan de Nederlandse spelmaker, die qua passes naar de helft tegenstander alleen Kroos en Luka Modric voor zich hoeft te dulden. Ook behoort hij tot de top qua het bereiken van de eindfase. Bij Barcelona verstuurt niemand zo vaak met succes een pass naar het laatste derde van het veld als De Jong.

Vanwege deze kenmerken is De Jong door Antoine Griezmann betiteld tot de lastigste tegenstander die hij ooit getroffen heeft. 'Want ik probeerde hem onder druk te zetten, maar slaagde daar geen moment in', vertelt de Fransman in 2019.

In Oranje heeft De Jong deze kwaliteiten vaak getoond. Tijdens het WK in Qatar, waarin hij door ziekte niet in topvorm verkeert, heeft hij bijvoorbeeld bij Nederland het vaakst linies van tegenstanders doorbroken. Zoals hij dat toernooi ook de speler in het elftal van Louis van Gaal is die ploeggenoten het vaakst vindt op de vijandelijke speelhelft.

De Jong voldoet perfect aan het profiel van de moderne spelmaker. Zoals Earnest Stewart dat recent uitgelegd heeft. 'Een van de dingen die Peter Bosz en ik gemeen hebben, is dat we de nummer 6 als de nieuwe nummer 10 in het voetbal zien. Jerdy Schouten beheerst de tijd die hij heeft, hij ziet de dingen goed om zich heen en hij kan mensen inspelen tussen de linies door. Daar is hij echt heel goed in.'

In de woorden van Fabio Capello: 'De spelmaker is niet langer de nummer 10. De spelmaker is nu de voetballer die de opbouw organiseert, kort voor de defensie.'

Bij Oranje is De Jong de speler die dat de afgelopen jaren gedaan heeft.
    https://vi.nl/pro/met-frenkie-de-jong-v ... -spelmaker

Ik hoop wel dat Koeman heeft gezien hoe goed het duo Joey-Jerdy is. Die kennen elkaar ondertussen goed, voelen elkaar goed aan, zijn gewend samen te spelen en ze zijn ook 'gewoon' hele goede voetballers. Dat lijkt me de beste keuze als basis, met een nummer 10 ervoor.
    “Never argue with an idiot.
    They will drag you down to their level and beat you with experience.”
    Teletubby
    Nationale topspeler

Rikkert1234 wrote: 11 Jun 2024, 11:01

Tegen een (verzwakt) Polen zou ik graag dit elftal willen zien
    Als je dit zo ziet dan kan je gewoon echt wel een heel goed elftal neerzetten. Zelfs zonder oppergod Frenkie. Verdediging van Ake-vdv-van Dijk - Dumfries, bestaat uit alleen maar ervaren topverdedigers uit de PL en Serie A. Middenveld tandem Veerman-Schouten is al op elkaar ingespeeld en zit goed in elkaar, Reijnders top, Xavi een van de beste in de bundesliga. Memphis prima en Gakpo Eindhovenaar.

Ik zou zelf wel Frimpong rechtsbuiten zetten voor de voorzetten en de mogelijkheid om in de wedstrijd makkelijk naar een 5-3-2 te switchen indien nodig met Dumfries die naar centraal trekt.
    TheSyb
    Nationale topspeler
    Clubvoorkeur: PSV (duh)

Mr. Spock
    Internationale topspeler
    Old name: Skywalker
    Clubvoorkeur: Que miras bobo?
    Favoriete speler: Giorgio Chinaglia

Vanthaman18 wrote: 11 Jun 2024, 11:24

Wat denk je?
    Wie zat er in?

Ik ga een hint geven:

Meteen een extra doosje tissues gehaald bij de AH?
    Bij de Jumbo ja.
    Ik ben bang dat ik uit een volgend AH pakje Wout Weghorst trek.
    Pierre
    Lid 2e elftal

Tijd voor Guus Til.
    Armada
    Internationale topspeler

Ren Höek wrote: 11 Jun 2024, 11:30 Om even een nuance te plaatsten bij de 'overgewaardeerde' Frenkie:
    De waarde van Frenkie de Jong is niet te meten in doelpunten of assists. Zijn bijdrage aan een elftal is subtieler. Hij is de meester van de pass voor de pass. De speler die ploeggenoten voor hem beter laat functioneren. Omdat De Jong tegenstanders in zijn richting lokt. Zodat hoger op het veld ruimte ontstaat.

Hoewel die toegevoegde waarde van De Jong niet terug te zien valt in doelpunten of assists, valt deze kwaliteit goed te meten in andere cijfers. Kijk simpelweg naar het verschil tussen een Oranje met of zonder de pingelaar uit Arkel.

Met De Jong in de basis domineert het Nederlands elftal. In de 52 interlands met hem aan de aftrap scoort Oranje vaker, heeft het meer de bal en verstuurt het meer passes op de helft van de tegenstander dan in de duels zonder hem.
    In La Liga is De Jong afgelopen seizoen - gecorrigeerd naar speeltijd - de speler geweest met de meeste carries. Een Engelse term die slaat op het indribbelen met de bal aan de voet, de specialiteit van het huis bij De Jong. Toni Kroos is de enige die in Spanje nog meer passes verstuurt dan de Nederlandse spelmaker, die qua passes naar de helft tegenstander alleen Kroos en Luka Modric voor zich hoeft te dulden. Ook behoort hij tot de top qua het bereiken van de eindfase. Bij Barcelona verstuurt niemand zo vaak met succes een pass naar het laatste derde van het veld als De Jong.

Vanwege deze kenmerken is De Jong door Antoine Griezmann betiteld tot de lastigste tegenstander die hij ooit getroffen heeft. 'Want ik probeerde hem onder druk te zetten, maar slaagde daar geen moment in', vertelt de Fransman in 2019.

In Oranje heeft De Jong deze kwaliteiten vaak getoond. Tijdens het WK in Qatar, waarin hij door ziekte niet in topvorm verkeert, heeft hij bijvoorbeeld bij Nederland het vaakst linies van tegenstanders doorbroken. Zoals hij dat toernooi ook de speler in het elftal van Louis van Gaal is die ploeggenoten het vaakst vindt op de vijandelijke speelhelft.

De Jong voldoet perfect aan het profiel van de moderne spelmaker. Zoals Earnest Stewart dat recent uitgelegd heeft. 'Een van de dingen die Peter Bosz en ik gemeen hebben, is dat we de nummer 6 als de nieuwe nummer 10 in het voetbal zien. Jerdy Schouten beheerst de tijd die hij heeft, hij ziet de dingen goed om zich heen en hij kan mensen inspelen tussen de linies door. Daar is hij echt heel goed in.'

In de woorden van Fabio Capello: 'De spelmaker is niet langer de nummer 10. De spelmaker is nu de voetballer die de opbouw organiseert, kort voor de defensie.'

Bij Oranje is De Jong de speler die dat de afgelopen jaren gedaan heeft.
    https://vi.nl/pro/met-frenkie-de-jong-v ... -spelmaker

Ik hoop wel dat Koeman heeft gezien hoe goed het duo Joey-Jerdy is. Die kennen elkaar ondertussen goed, voelen elkaar goed aan, zijn gewend samen te spelen en ze zijn ook 'gewoon' hele goede voetballers. Dat lijkt me de beste keuze als basis, met een nummer 10 ervoor.
    Ik wil de rol van Frenkie helemaal niet reduceren tot iets pietluttigs. Ik denk alleen dat er op meerdere manieren naar hem gekeken kan worden, vanuit meerdere perspectieven. Het is in dit geval ook een kwestie van hoe je de data wilt interpreteren. Je kunt vanuit bovenstaande quote ook concluderen dat er MET Frenkie 'langer balbezit' en 'meer passes' nodig zijn om tot een opening te komen.

Ik zie dat onmisbare namelijk niet zo, heb ik nooit helemaal gezien. In de tijd van Ajax begreep ik zijn rol, vooral ook door het feit dat die postbode in dat team nodig was om de opbouw te laten functioneren i.c.m. Blind. In andere elftallen is hij juist wel misbaar, en kun je zonder Frenkie juist beter gaan spelen.

Juist in een team met veel diepte/snelheid, is het overslaan van linies essentieel. Een Frenkie die die bal steeds komt opeisen, kan er juist voor zorgen dat die linie op het moment dat het zich voordoet - juist niet overgeslagen wordt.

Vul je dat in met een Schouten, super efficient. Snel denken, snel wegdraaien, snel inleveren. Dan ga je heel anders spelen wanneer je jongens hebt die zowel vanuit de defensie, als vanuit het middenveld, die linies over kunnen slaan.
  • These users thanked the author Armada for the post (total 2):
    milansandroWoodenshoes
    Post Reply