Ik heb er nog eens over zitten nadenken en ik vind dat als je wil kunnen slagen op een hoger niveau, dan moet je ergens in excelleren. Dit geldt ook voor spelers die van onderaf doorbreken. Helemaal omdat ze nog niet 'excelleren' in het hebben van relevante ervaring. Veerman excelleert in het bovenstaande en kan daarmee dus ook van waarde zijn voor PSV. En ergens in excelleren vind ik al heel wat anders dan net een wat betere techniek of inzicht te hebben dan je teamgenoten bij een subtopper of een middenmoter in de Eredivisie. Feyenoord heeft er patent op om dat soort spelers te halen zoals de Larssons en St Justes van deze wereld. Wel miljoenen neerleggen, maar spelers waar je weinig mee opschiet en je zelfs achteruit brengt in je ambitie alleen maar omdat een paar wedstrijden in vorm en het snoepje van de maand waren. Dumfries en Angelino hadden een bepaalde kwaliteit waarmee ze uitblonken en die daardoor ook goede cijfers als back konden overleggen. waaronder goals en assists wat het gevolg daarvan was destijds bij Heerenveen en NAC. (Defensief zijn ze bij PSV beter geworden.) Daarmee maak je de kans al een stuk groter dat spelers van een kleinere club slagen. Luckassen blonk nergens in uit, evenals Ramselaar, Thomas en Doan. Ze waren de beste of meest talentvolle van je team, maar echt ergens in excelleren deden ze niet. Dan wordt de kans al een heel stuk kleiner. Alleen Maher vond ik wel uitblinken bij een Eredivisieclub die het niet gemaakt heeft PSV en waar meerdere miljoenen is voor neergelegd. Al begreep ik wel grotendeels waarom toen ik later hoorde van Verbeek dat Maher altijd in het verliezende team zat als er 4 tegen 4 werd gespeeld.
Veerman heeft een met bovenstaande kwaliteit wel iets wat PSV (vrijwel) niet heeft en dus voegt zo iemand op dat vlak sowieso wat toe. Daarnaast heb ik ook wel beelden van Veerman gezien dat hij in de drukte iets voor de eigen 16 of iets verder naar voren in de drukte werd aangespeeld en hij daar met regelmaat een oplossing in wist te vinden. Met het blok Sangaré-Rosario had je dat totaal niet en als PSV onder druk stond dan werd die bal blind naar voren gespeeld, waardoor PSV onder druk bleef. Als je tegen betere tegenstanders resultaat wil gaan halen die meer druk op je zetten, dan heb je spelers nodig naar wie je de bal daar in de drukte kan spelen. Ook zie ik met regelmaat dat met korte combinatie hij doorbeweegt na een pass. (ken ik ook van Pröpper) Iets wat ik graag zie en sowieso heel weinig maar op de Nederlandse velden zie.
Als ik moest kiezen tussen Pröpper en Veerman kies ik voor Pröpper, maar daar gaat deze post niet over. Meer of Veerman voor PSV een versterking kan zijn en ik denk dat hij eigenschappen heeft waar hij in excelleert en die dit PSV niet of nauwelijks in de selectie heeft. Mocht het tot een transfer komen dan acht ik eigenlijk best wel de kans dat hij, al dan niet vanaf zijn tweede seizoen, best wel eens kan gaan slagen bij PSV.