Johan Bakayoko

Spelers A-selectie.
Post Reply
Standbeeld
Mister PSV
Clubvoorkeur: PSV

Persepolis wrote: 06 Jun 2022, 11:31 Was vooral het stokpaardje om de "Schmidt houdt niet van jeugdspelers" argument enigszins in stand te houden nadat het talloze keren was weerlegd. Bakayoko is een groot talent, maar nog niet meer dan dat. Komend seizoen is het moment om de volgende stap te zetten naar meer minuten in het eerste, dat niveau had hij afgelopen seizoen nog niet. Maar hij komt er wel.
Ik vond dat juist een van de sterke punten van Schmidt: een duidelijke interne competitie. Het seizoen beginnen met een groep, naar een bepaald niveau en intensiteit toewerken met zijn allen, waarbij iedereen die het laat zien een kans krijgt. Op basis van wat zou Bakayoko die het leuk doet bij Jong meer aanspraak maken op een invalbeurt dan Bruma of Vertessen? Niveau is totaal niet te vergelijken. Bakayoko kan in de voorbereiding laten zien dat hij bij de selectie van 1 hoort en als hem dat lukt dan ontstaat er kans op speeltijd. Bal ligt bij de spelers zelf.
Rikkert1234
Vedette

Had het ook lastig in de wedstrijden die hij in het eerste mocht spelen. Hij komt er vanzelf wel maar heeft gewoon nog wat tijd nodig.
nilssonH
Moderator

Verhuur is een laatste redmiddel, geen standaard onderdeel van het proces dat een talent bij PSV moet doorlopen. Begrijp echt niet dat er zo vaak wordt geroepen dat Bakayoko verhuurd moet worden. Die moet je er 100% bijhouden, dan gaat hij vanzelf aanhaken. Ben ik van overtuigd.
Ardbeg
Mister PSV

Ik ben daar minder van overtuigd. Ik vind hem veel vanuit stilstand doen en veel minder ver en volwassen dan Noni destijds.
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

nilssonH wrote: 06 Jun 2022, 13:04 Verhuur is een laatste redmiddel, geen standaard onderdeel van het proces dat een talent bij PSV moet doorlopen. Begrijp echt niet dat er zo vaak wordt geroepen dat Bakayoko verhuurd moet worden. Die moet je er 100% bijhouden, dan gaat hij vanzelf aanhaken. Ben ik van overtuigd.
Maar het belangrijkste is dat ALS hij niet aan haakt verhuur nog een laatste redmiddel is.

Het punt is alleen dat PSV niet kan stapelen en wat je nu ziet is dat hij optie 3 a 4 is en dat is wel een lastig uitgangspunt voor iemand die minuten moet maken. Maar hij kan wat mij betreft gewoon bij Jong mee blijven doen zolang de mensen voor hem fit zijn. Je gaat niet Doan of Madueke laten zitten ten kosten van Bakayoko. Het is kwantitatief onze beste positie dus dat is balen voor hem maar als Doan een blessure heeft dan wordt het ineens dunnetjes.
DonyellMalen
Legende

Dit seizoen mooi doorbreken in PSV 1.
hondjevandebakker
Internationale topspeler

Benieuwd hoe hij het doet in de basis
Heruone
Lid scoutingsteam

Dit vond ik een exemplarisch voorbeeld uit de wedstrijd van afgelopen zaterdag waarom ik Bakayoko zeker nog niet goed genoeg voor PSV 1 vindt/nog niet een heel complete speler. Twee tegen een situatie op de flank en hij vraagt de bal in de voeten ipv dat hij diepgang vertoont. Dat was bij JPSV ook een probleem imo.

Image

Verder lijkt hij wel fysiek gegroeid t.o.v. vorig seizoen. Zijn wat spiertjes bijgekomen in de zomer/off-season.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Juancho
Mister PSV

Ik vind het een beetje een vertekent beeld, die CV is in volle vaart aan het doordekken dus als Bakayoko diepgaat ligt buitenspel op de loer. Een tikkie opzij of schuin in de loop van Noni en je kan zo op de keeper aflopen vanwege de voorwaartse beweging van die verdediger. Bakayoko is natuurlijk razend snel.

En daarnaast, wat ik veel erger vindt is dat Noni of niet afspeelt of te laat. En daar is dit weer een voorbeeld van.

Wil niet zeggen dat Bakayoko foutloos is, verre van. Maar hij moet nog leren, zeker op hoger niveau. Dus als dit soort dingen nog beter/sneller moeten, helemaal prima. Moet je hem ook de ruimte voor geven. Het is ook niet de insteek dat hij basisspeler gaat worden natuurlijk.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Heruone
Lid scoutingsteam

Een groot verschil: spelersanalyses worden niet gedreven op wat-als redenaties. Vanuit dat opzicht:

1. Er staat nog een CV achter, dus Bakayoko kan nooit buitenspel komen te staan, mits loopactie goed uitgevoerd. Dat is een non-argument.
2. Bakayoko staat in stilstand, zowel in de 2 sec voor dit frame als in de 2 sec erna. Noni maakt een goede keuze om hier te schieten.
3. Als aanvaller MOET je in dit soort situaties gewoon diep lopen. Daar bestaat geen discussie over.

Bespaar de ontleding verder.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Brael
Vedette

Jullie hebben allebei een punt, vind ik. Juancho heeft een punt dat Bakayoko niet echt diep kan lopen zolang de bal nog niet gegeven is, want hij staat dan buitenspel (en op 17 meter van de achterlijn is er niet meer heel veel ruimte om de diepte in te duiken).

Waar Heruone een punt heeft: Bakayoko moet de bal niet in de voeten vragen, maar wel een meter of 4-5 vóór zich. Dat doe je door te wijzen en door in je lichaamstaal duidelijk te maken dat je de bal een paar meter vóór je wil krijgen. Je kunt dan "diep" gaan op het moment dat de bal van de voet van Noni vertrekt. Zo omzeil je eventueel buitenspel, maar sta je wel volledig vrij voor de keeper als Noni de bal afgeeft.

Wat Bakayoko qua beweging wel kan doen, is kruisen. Dus eigenlijk evenredig aan de 16 meter naar binnen lopen, zodat Noni de bal uiteindelijk tussen de nummer 5 en de rechtsback/RCV die naar voren stapt, in kan leggen.

Interessant moment inderdaad [mention]Heruone[/mention], ik weet niet of dit moment typerend is voor Bakayoko, want ik heb niet de hele wedstrijd gezien, maar hier lijkt hij inderdaad zichzelf niet optimaal in te schakelen. Je zegt dat het exemplarisch is, dus er zijn meer momenten geweest waarin hij te weinig doet met de ruimte die hij heeft?
RIO
Legende
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Bakayoko moet idd diep gaan en als Noni hem speelt dan is het goal. Speelt ie hem niet af dan is de situatie hetzelfde, maar hierdoor creeer je dus geen extra mogelijkheid om te scoren.
Juancho
Mister PSV

1. in zulke situaties heb je altijd rekening te houden met buitenspel want het verschil is marginaal. In dit geval heb je het geluk dat die nummer 17 niet stapt, maar op hoger niveau gebeurt dat natuurlijk wel en is het vaak kantje boord en ligt het ook aan het moment van spelen. Noni wacht daarin sowieso vaak te lang, niet alleen bij deze bal. Dat is dan weer een verbeterpunt voor hem.
2. wat [mention]Brael[/mention] terecht op merkt, de loopactie start vanaf de 16m en Bakayoko is net als Vertessen razend snel, zeker ook op de eerste meters. Heb je ook rekening mee te houden en kan zelfs een voordeel zijn omdat je vanuit relatieve stilstand altijd de snellere bent
3. een tikkie breed van Noni en hij loopt alsnog 1:1 naar de keeper gezien de looplijn van Bakayoko en de verdediger die om zijn as moet draaien
4. ik het er sowieso niet mee eens dat je als aanvaller in dit soort situaties ALTIJD diep moet lopen. Dat vind ik dus te zwart/wit gezegd en ligt aan zoveel factoren die bovendien niet eens altijd aan de diepgaande aanvaller hoeft te liggen

Neemt verder nogmaals niet weg dat hij idd meer de voorwaartse beweging had moeten maken, mooi verbeterpunt om aan te werken op basis van video analyses met hem. Hij speelt natuurlijk ook met andere spelers, die moeten hem leren aanvoelen en andersom ook. Misschien is hij ook nog wat te soft, ook ook logisch is als nieuwe jeugdspeler die doorstroomt. Leerzame momenten dus.
Brael
Vedette

Ik heb afgelopen seizoen een wedstrijd of twee wel specifiek op Bakayoko gelet bij Jong PSV, en toen viel me ook op dat hij heel vaak de bal in de voeten vroeg. Vaak deed hij er dan toch iets goeds mee, maar je wordt wel erg voorspelbaar voor verdedigers.
Juancho
Mister PSV

Hier een momentje waar hij wel de bal vraagt in een vooruit gerichte actie maar niet goed krijgt van Max. Moet je zien wat een ruimte voor hem, had zo door kunnen lopen naar de goal:

Image
Brael
Vedette

Nu blijft het op stilstaande beelden wel lastig om positionering en beweging van spelers in te schatten. Bewegend beeld is daarbij eigenlijk wel een must.
Heruone
Lid scoutingsteam

Heel het buitenspel geval is gewoon klets. Hij heeft een meter speling. Dat is voldoende, dat zijn details. Wie het zogenaamde topniveau argument aanhaalt, weet ook dat juist die kleine marges van toepassing zijn op het hoogste niveau. Bovendien is diepgaan in dit scenario niet gelijk aan een loopactie maken en dan buitenspel komen te staan. Diepgang heeft hier o.a. te maken met lichaamspositionering en -houding. Ook op 17 meter van de achterlijn kan je op die manier een diepte loopactie inzetten. Voor diepgang heb je geen 10 meter ruimte nodig. Een diepte loopactie is namelijk relatief. De key is inderdaad zoals [mention]RIO[/mention] verwoordt: je hebt een potentiele 2vs1 situatie. Dan moet je die extra mogelijkheid creëren.

Bij JPSV vertoonde hij ook al amper diepte. Nog een vergelijkbaar moment in de wedstrijd tegen die Duitsers:

Madueke kapt knap naar binnen met een goede aanname. Op links potentiële 2 vs 1 situatie, doordat Vertessen de rechtsback tegenstander (in dit geval rechtercentrale) isoleert. Dat moet een trigger zijn voor een loopactie van Bakayoko. Zeker omdat Madueke een rechtspoot heeft en de tendency om naar binnen te kappen naar zijn rechterbeen.
Image

Twee shots later (nee, geen alcohol shotjes) is Bakayoko nergens te bekennen. Hij had idealiter ongeveer op de positie moeten staan waar die rode stip nu staat. Dan heb je een 3 vs 1 situatie tegenover de rechtsback tegenstander met het blauwe shirt. Bakayoko kan dan diep met Vertessen de zestien in en Madueke als terugleg optie, Vertessen kan diep met Madueke de zestien in en Bakayoko als terugleg optie etc. Dan creëer je een veel grotere kans, hoewel dit ook een prima schotlocatie en mogelijkheid is voor Noni.
Image

Overigens had Vertessen eigenlijk al in dat eerste frame moeten kruisen. Daarmee creëert hij en meer ruimte voor Noni en meer ruimte voor Bakayoko. Dat was het meest logisch geweest. Maar vanuit de uiteindelijk ontstane situatie had Bakayoko alsnog die loopactie moeten inzetten om die extra afspeelmogelijkheid en daarmee een grotere kans te kunnen creëren.
Image

Onder de streep is de conclusie gewoon simpel. Het maakt niet uit wat je doet, je moet als aanvaller ALTIJD diepgang zoeken zodra er ruimte ligt of je directe tegenstander geïsoleerd wordt en er een potentiele 2 vs 1 gecreëerd kan worden. Dat doet Bakayoko in beide situaties niet.
ShovingNE2
Site Admin

Mooi situaties waaruit blijkt dat hij nog veel te leren heeft. Thx daarvoor. Ik neem aan dat hij vergelijkbare beelden te zien krijgt, dan wel hier meeleest :)
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Juancho
Mister PSV

Met de mening dat het ALTIJD moet ben ik het simpelweg niet eens omdat er in mijn ogen factoren kunnen meespelen om het juist niet te doen. Dat het in de meeste gevallen logisch is, ben ik met je eens. Ik volg JPSV verder niet, dus geen idee of dat een dingetje is bij hem. Misschien is hij een speler die de bal graag in de voeten heeft maar ook dan zal je situaties moeten herkennen. Mooi ontwikkel punt lijkt me.

Verder blijven beelden lastig, wat [mention]Brael[/mention] ook zegt. Want wacht je nog heel even dan zie je dat Bakayoko wel aansluit (wel net te laat en die sprint moet idd vol overtuiging en op vol vermogen) en dat wat je hem verwijt, je hier ook bij Vertessen ziet. Gaat ook niet diep en kijkt/wacht af. Misschien omdat Noni al een paar keer voor eigen succes is gegaan. Geen idee, maar opvallend is het wel. Maar genoeg verbeterpunten dus voor een iedereen. Daar is de voorbereiding ook voor. Die laatste fase is bij PSV sowieso wel een dingetje, ook vorige 2 seizoenen. Potentiele kansen werden gewoon bijna structureel verprutst door slechte keuzes.

Image
Last edited by Juancho on 27 Jun 2022, 15:49, edited 5 times in total.
RIO
Legende
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Het is alleen maar buitenspel ALS Noni hem speelt en ook nog eens te laat speelt. Je maakt gewoon geen gebruik van de situatie en bottomline, Johan is een beetje lui, op KKD niveau kan je de bal in de voeten krijgen. Op Eredivisie of Europees niveau graag moet je diepgang hebben.
Heruone
Lid scoutingsteam

Juancho wrote: 27 Jun 2022, 15:24 Hier een momentje waar hij wel de bal vraagt in een vooruit gerichte actie maar niet goed krijgt van Max. Moet je zien wat een ruimte voor hem, had zo door kunnen lopen naar de goal:

Image
Agree, maar dit is nogal een suggestief frame uit het volgende fragment:

Daaruit blijkt dat dit meer per toeval gebeurd dan een bewuste diepte loopactie. Daarmee bevestig je andermaal mijn punt. Want een paar seconde daarvoor in het fragment, waaruit deze frame komt, treed de volgende situatie op:

Image

Als je het dan over diepte hebt, dan is dit een situatie waarin hij diep moet lopen:

1. De passingangle t.o.v. Max is er mbt een passinglijn achter de laatste linie.
2. Max staat geïsoleerd en datzelfde geldt voor Bakayoko eigenlijk. 9 v/d 10 keer loopt een vergelijkebare situatie dood tegen normale tegenstanders.
3. Er ligt enorm veel ruimte achter de laatste linie en tussen twee centrale verdedigers.

Weer een situatie waarin hij geen oog heeft voor diepte, maar enkel nadrukkelijk voor de afspeelmogelijkheid om in de bal te komen. Die er eigenlijk niet is.
Juancho wrote: 27 Jun 2022, 15:42 Want wacht je nog heel even dan zie je dat Bakayoko wel aansluit (wel net te laat en die sprint moet idd vol overtuiging en op vol vermogen) en dat wat je hem verwijt, je hier ook bij Vertessen ziet. Gaat ook niet diep en kijkt/wacht af.
Dus Bakayoko is te laat. Dus hij heeft geen diepteloopactie gemaakt. Dus het aansluiten is leuk, maar voor saus. Daar koop je niks voor. Vertessen had inderdaad ook andere keuzes moeten maken, dat benoem ik ook. Maar dat staat los van Bakayoko. Ook in deze situatie had Bakayoko een grotere kans kunnen creëren en een extra afspeelmogelijkheid als hij wel die loopactie had gemaakt. Zoals ook benoemd.
Juancho wrote: 27 Jun 2022, 15:42 Met de mening dat het ALTIJD moet ben ik het simpelweg niet eens omdat er in mijn ogen factoren kunnen meespelen om het juist niet te doen.
Klein detail: ik specificeer de factoren al in mijn post. Onder die gespecificeerde omstandigheden moet je altijd diep. Geen enkele trainer die dat zal ontkennen.
Last edited by Heruone on 27 Jun 2022, 15:53, edited 2 times in total.
Brael
Vedette

Heruone wrote: 27 Jun 2022, 15:35 Heel het buitenspel geval is gewoon klets. Hij heeft een meter speling. Dat is voldoende, dat zijn details. Wie het zogenaamde topniveau argument aanhaalt, weet ook dat juist die kleine marges van toepassing zijn op het hoogste niveau. Bovendien is diepgaan in dit scenario niet gelijk aan een loopactie maken en dan buitenspel komen te staan. Diepgang heeft hier o.a. te maken met lichaamspositionering en -houding. Ook op 17 meter van de achterlijn kan je op die manier een diepte loopactie inzetten. Voor diepgang heb je geen 10 meter ruimte nodig. Een diepte loopactie is namelijk relatief. De key is inderdaad zoals @RIO verwoordt: je hebt een potentiele 2vs1 situatie. Dan moet je die extra mogelijkheid creëren.
Ik denk dat we het met elkaar eens zijn hoor, het gaat hier om woordkeus en hoe je dat interpreteert. Ik geef aan dat hij wel "klaar moet staan" om diep te gaan (en dit ook duidelijk moet laten blijken uit zijn lichaamshouding). Maar al daadwerkelijk diep beginnen te lopen voordat Noni de bal speelt (en zo interpreteer ik "diepgang" in dit geval even), is in mijn ogen niet de ideale oplossing. Simpelweg omdat je dan (randje) buitenspel komt te staan, en daarmee dus riskeert dat de hele aanval afgevlagd wordt, of dat je helemaal geen afspeelmogelijkheid meer bent, als Noni te laat speelt. Dit risico is helemaal niet nodig om tot een hele grote kans te komen.

Je tweede voorbeeld is inderdaad duidelijk dat Bakayoko hier verzaakt. Hier is wat mij betreft de vraag vooral: heeft hij niet het inzicht, niet het loopvermogen of niet de absolute wil om aan te sluiten rond de 16? Dat je het inzicht hier niet hebt, kan ik me nauwelijks voorstellen. Ik zou, puur speculerend, eerder denken dat het een beetje gemakzucht is. Zo van "Noni regelt het wel, ik hoef niet helemaal naar de 16 mee te sprinten". Maar goed, om daar een antwoord op te krijgen, dan moet je echt met de speler praten en vragen wat er in zijn hoofd omgaat op zo'n moment.

Het voorbeeld dat [mention]Juancho[/mention] aandroeg, en waar ik nu bewegend beeld bij heb gezien, vind ik Bakayoko niet eens zoveel te verwijten. Het is vooral Max die zich hier op typische Max-wijze klem loopt. Dat de bal nog bij Bakayoko komt, is meer geluk dan wijsheid.
Last edited by Brael on 27 Jun 2022, 16:02, edited 2 times in total.
Juancho
Mister PSV

Heruone wrote: 27 Jun 2022, 15:49

Agree, maar dit is nogal een suggestief frame uit het volgende fragment:
Dat vind ik sowieso uit die stilstaande momenten, ik herinner me een eerdere discussie tussen ons waar het ook daardoor kwam. Een fragment en daar hele analyses/meningen over geven. Je mist het volledige plaatje.

Daaruit blijkt dat dit meer per toeval gebeurd dan een bewuste diepte loopactie. Daarmee bevestig je andermaal mijn punt. Want een paar seconde daarvoor in het fragment, waaruit deze frame komt, treed de volgende situatie op:
In principe houdt hij prima even in om vervolgens de tegenstander mee te lokken en dan diep te gaan. Wat ik hier wel mis is een stuk overtuiging, misschien zie jij dat dan als toeval. Maar in principe is de loopactie prima: inhouden, lokken, ruimte maken en diep gaan. Dat mag zoals gezegd wel overtuigender. Maar dat kan dus ook nog een stukje voorzichtigheid zijn, je plek proberen te vinden in de groep, zeker bij jongens als Noni en straks Gakpo.
Als je het dan over diepte hebt, dan is dit een situatie waarin hij diep moet lopen:

1. De passingangle t.o.v. Max is er mbt een passinglijn achter de laatste linie.
2. Max staat geïsoleerd en datzelfde geldt voor Bakayoko eigenlijk. 9 v/d 10 keer loopt een vergelijkebare situatie dood tegen normale tegenstanders.
3. Er ligt enorm veel ruimte achter de laatste linie en tussen twee centrale verdedigers.

Weer een situatie waarin hij geen oog heeft voor diepte, maar enkel nadrukkelijk voor de afspeelmogelijkheid om in de bal te komen. Die er eigenlijk niet is.
Dit vind ik nou precies een voorbeeld waarbij je in mijn ogen niet perse diep hoeft te gaan. Afstanden zijn nog te groot en middels bijv. een 2:1 of andere vorm van combinatie kan je ook 'opschuiven'. ALs ik het goed zie, kijkt Max zelfs met zijn hoofd omlaag. Dan heeft dieplopen op dat punt nog geen nut want no way dat hij die bal daar, achter de verdediger gaat krijgen.
Heruone
Lid scoutingsteam

Brael wrote: 27 Jun 2022, 15:52
Heruone wrote: 27 Jun 2022, 15:35 Heel het buitenspel geval is gewoon klets. Hij heeft een meter speling. Dat is voldoende, dat zijn details. Wie het zogenaamde topniveau argument aanhaalt, weet ook dat juist die kleine marges van toepassing zijn op het hoogste niveau. Bovendien is diepgaan in dit scenario niet gelijk aan een loopactie maken en dan buitenspel komen te staan. Diepgang heeft hier o.a. te maken met lichaamspositionering en -houding. Ook op 17 meter van de achterlijn kan je op die manier een diepte loopactie inzetten. Voor diepgang heb je geen 10 meter ruimte nodig. Een diepte loopactie is namelijk relatief. De key is inderdaad zoals @RIO verwoordt: je hebt een potentiele 2vs1 situatie. Dan moet je die extra mogelijkheid creëren.
Ik denk dat we het met elkaar eens zijn hoor, het gaat hier om woordkeus en hoe je dat interpreteert. Ik geef aan dat hij wel "klaar moet staan" om diep te gaan (en dit ook duidelijk moet laten blijken uit zijn lichaamshouding). Maar al daadwerkelijk diep beginnen te lopen voordat Noni de bal speelt (en zo interpreteer ik "diepgang" in dit geval even), is in mijn ogen niet de ideale oplossing. Simpelweg omdat je dan (randje) buitenspel komt te staan, en daarmee dus riskeert dat de hele aanval afgevlagd wordt. Dit risico is helemaal niet nodig om tot een hele grote kans te komen.
Het was ook een algemene reactie op Juancho. Verder zijn wij het inderdaad eens. Betreft die formulering: diepgang verzorgen is per definitie niet een loopactie maken, het initiëren van een loopactie behoort daar ook toe.

Verder denk ik, even los daarvan, dat hij wel al diep had kunnen lopen. Nogmaals, hij heeft 1 meter speling, dat is echt voldoende imo. En dat is overigens niet eens het vereiste inderdaad. Want ook een loopactie initiëren was al voldoende. Hoewel ik denk dat als hij de loopactie had ingezet binnen die meter speling en Noni op het juiste moment geeft, de kans nog groter was. Keeper heeft dan veel minder tijd weer om zijn doel klein te maken. Dat zijn details die in topsport het verschil maken.
Je tweede voorbeeld is inderdaad duidelijk dat Bakayoko hier verzaakt. Hier is wat mij betreft de vraag vooral: heeft hij niet het inzicht, niet het loopvermogen of niet de absolute wil om aan te sluiten rond de 16? Dat je het inzicht hier niet hebt, kan ik me nauwelijks voorstellen. Ik zou, puur speculerend, eerder denken dat het een beetje gemakzucht is. Zo van "Noni regelt het wel, ik hoef niet helemaal naar de 16 mee te sprinten". Maar goed, om daar een antwoord op te krijgen, dan moet je echt met de speler praten en vragen wat er in zijn hoofd omgaat op zo'n moment.
Ik geloof persoonlijk niet in gedachtes "Noni regelt het wel", want op dat moment maak je niet die denkstap. Het is vaak onderliggend gaan gedrag en daarin patronen denk ik. En dat heeft dan weer te maken met inzicht en momentherkenning, maar ook met scangedrag. In bijv. dat laatste screen zie je Bakayoko nooit de ruimte scannen voor diepgang.

Verder is inzicht natuurlijk een relatief begrip. Als je dit beeld aan hem laat zien dan zegt hij: ik had een loopactie moeten verzorgen. Dat zegt iedereen (behalve onze Juancho die met 20 wat als situaties komt :mrgreen: :P ). In een wedstrijd is je oriëntatie/beleving echter heel anders en moet die trigger binnen millisecondes plaatsvinden. Dat is ook een beetje waar ik naar toe neig met gedrag en patronen. Dat soort dingen komen dan weer voort uit de jeugdopleiding en de manier hoe iemand en specifiek zijn/haar voetbalgedrag, om het zo maar even te formuleren, ontwikkelt wordt.

Ik had laatst de uitwisseling met [mention]Heissenberrug[/mention] qua mening hier op het forum over jeugdopleiding en het ontwikkelen van spelers en daarmee het tactisch ontwikkelen en "volproppen met opdrachten" (ik weet even niet hoe ik het anders moet verwoorden) van spelers op zulke jonge leeftijd, dan praat je over O17, O18 etc. Hoewel ik de mening deel van speelplezier is cruciaal, is dit denk ik wel een goed voorbeeld van waarom in de moderne voetballerij dit zo belangrijk is. Of beter gezegd, waarom clubs dit zo belangrijk vinden.

De RB school is daar ook een perfect voorbeeld van. Waarom zijn zij zo goed in pressing en waarom is hun jeugdopleiding zo goed? Deels door hun scouting. Maar ook deels door het feit dat ze elke jeugdspeler daar letterlijk indoctrineren met hun visie en manier van voetballen tot in de details van looplijnen en betreffende hoek daarvan t.o.v. tegenstanders etc.

Ihatteren is ook een mooi voorbeeld imo. Ik vraag me ook af wat de achterliggende reden is. Maar ik denk zelf altijd dat het gewoon met achterliggend gedrag en daarmee patronen in de manier van voetballen te maken heeft. En die kunnen ontwikkeld worden in de jeugd.
Eindhovenvoetbal
Internationale topspeler

Deze jongen is net 19 jaar geworden en heeft nog dingen te leren, veel dingen. Zoals iedereen op die leeftijd. Vrij logisch. Gaat als invaller al heel nuttig zijn voor PSV komend seizoen met zijn snelheid, doelgerichtheid en passeeracties. Gaat helemaal goed komen echt bizar goede stats als 18-jarige in de KKD.
Post Reply