Die van Galen... beantwoordt naadloos aan het ouderwetse profiel van voetballers met de geestelijke ontwikkeling van een Neanderthaler.
Aan zijn mening hoeft dan ook geen enkel waarde toegekend te worden.
Barry wilde graag de jeugd bij AZ trainen maar dat vonden ze dat toch geen al te goed idee.
Hebben hem dus jaren als scout op pad gestuurd maar hij grossierde in wat onbegrijpelijke kretologie over spelers waar niets mee aan te vangen was..
Een jaar geleden heeft AZ vaarwel tegen hem gezegd maar van Galen blijft verkondigen dat hij zelf is opgestapt.
‘Ik ben in de film Moneyball terechtgekomen. Met mij in de rol van scout. Ik ben langzaam de tent uit gewerkt bij AZ. Elke dinsdag en donderdag was ik op de club. Met mijn collega-scouts Arthur Numan en Hugo Hovenkamp over spelers praten. Hartstikke leuk. De rest van de tijd was ik op pad. Wedstrijden kijken. Een paar jaar geleden ging het al mis. Opeens hoefde ik alleen nog op dinsdag te komen. Tijdens een technische evaluatie escaleerde het vervolgens. Ik leverde kritiek op de technische leiding, zei dat er spelers waren gehaald die niet bij de club passen. Jongens als Fred Friday en Iliass Bel Hassani. Voetballers die niet bereidwillig zijn, terwijl dat kenmerk heel belangrijk is in de scouting van AZ.'
'Ook heb ik gezegd dat sommige zaakwaarnemers te veel invloed hebben bij de club. Meteen kreeg ik te horen dat ik ook op dinsdag niet meer hoefde te komen. Alsof ze hadden gewacht op dat moment. Ook mijn scoutingswerk werd ineens anders ingevuld. Ik moest trainingen gaan bekijken van mogelijke aankopen. Dat heb ik één keer gedaan, bij NEC. Om Kadioglu en Groeneveld te volgen. Daarna hebben ze het nooit meer gevraagd. Tja, dan wil je me dus niet bij de scoutingvergaderingen hebben.’ ‘Later kreeg ik alleen nog maar kutwedstrijden toegewezen, dicht bij huis. Ik had steeds minder inbreng, de lol ging eraf. Dan houdt het op. Kennelijk wilden ze me gewoon weg hebben. Dat was stevig balen. De teller stond bijna op 25 jaar bij AZ, die mijlpaal had ik graag gehaald. In de voetballerij hoor je mensen vaak roepen dat een kritische mening op prijs wordt gesteld. Ja, totdat je die kritische mening daadwerkelijk op tafel gooit. Dan heb je een probleem. Uit eigenbelang meelullen met de rest kan ik niet. In het belang van AZ heb ik intern kritiek geuit en daar ben ik op afgerekend.’
‘Dat ik moeite zou hebben met moderne scouting en het gebruik van datagegevens is onzin. De clubleiding bepaalt de koers en daar moet de rest in mee. Dat vind ik logisch. En ook ik zie datagegevens als een hulpmiddel. Maar je moet er niet blind op varen. Bjørn Johnson was een mooi voorbeeld. Geen enkele scout was voorstander van zijn komst, hij is puur op basis van data gehaald. Nou, we hebben het gezien. Andersom geef ik het gewoon toe als ik iets fout heb gezien. Destijds heb ik gezegd dat Fredrik Midtsjø geen geschikte linkshalf voor AZ zou zijn. Maar als rechtshalf doet hij het geweldig, ik ben inmiddels een groot fan van hem. Samen met Teun Koopmeiners vormt hij een gouden koppel, dat is het kloppende hart van de ploeg.’
Dat ze momenteel verder zijn is niet zo vreemd, zij spelen al anderhalf jaar met dezelfde selectie, trainer en spelconcept. Maar dat zegt verder niks over waar het dit seizoen zal eindigen, want alle teams zullen zich ontwikkelen en ik denk dat de potentie bij PSV daarin hoger ligt dan bij AZ. En dat terwijl AZ al op achterstand staat op de ranglijst.
Ben wel benieuwd hoe ze het in de EL gaan doen. Als ze morgen thuis van Napoli verliezen liggen ze eruit. Ze moeten dus minimaal gelijkspelen, dan hebben ze goede kans om door te gaan in een toch heel lastige groep.
ShovingNE2 wrote: ↑02 Dec 2020, 13:12
Hoezo zijn zij verder dan. In welk opzicht? Dat regiment gelijke spelen vergeten wij gemakshalve of zo?
vooral in de automatismes en het spelconcept, niet in het pakken van resultaten. Maar ook wat betreft spelconcept is PSV dusdanig groeiende dat die voorsprong snel ongedaan gemaakt zal worden, als dat niet al het geval is.
AZ is vorig seizoen 1 keer boven PSV geëindigd, dat ze verder zouden zijn is dan ook gewoon onzin.
Maar Van Galen is dan ook een die hard AZ'er en komt niet in de buurt van een objectief oordeel, vooral niet te veel aandacht aan geven dus.
Ren Höek wrote: ↑02 Dec 2020, 13:56
AZ is vorig seizoen 1 keer boven PSV geëindigd, dat ze verder zouden zijn is dan ook gewoon onzin.
Maar Van Galen is dan ook een die hard AZ'er en komt niet in de buurt van een objectief oordeel, vooral niet te veel aandacht aan geven dus.
Ze zijn vorig seizoen meer dan terecht ver boven ons geëindigd, en tot dusver maken ze dit seizoen ook veel meer indruk. Vaak zeer dominant tegenover tegenstanders. Ja, ze missen te veel kansen, ja, ze hebben dom puntverlies geleden, maar het voetbal ziet er stukken beter uit dan dat van PSV wat nog zo wisselvallig als de pest is. In Europa hebben ze ook Sociedad en Napoli het vuur aan de schenen gelegd.
Ben het niet met de conclusie (van Barry) eens dat ze sowieso tweede moeten worden. Het is ook lastig te voorspellen of en wanneer PSV gaat draaien, die een hoger potentieel hebben. Maar tot dusver is AZ in mijn ogen wel degelijk verder dan PSV.
Magnus wrote: ↑02 Dec 2020, 14:05
Ze zijn vorig seizoen meer dan terecht ver boven ons geëindigd
Ze stonden 7 punten voor, in een voor PSV dramatisch seizoen en een voor AZ uitstekend seizoen.
Dat vind ik niet ver boven ons.
en tot dusver maken ze dit seizoen ook veel meer indruk.
Met gelijk spelen ja.
Qua voetbal vind ik PSV al bijna niet meer voor ze onderdoen, waarbij zij ingespeeld en op hun top zijn en PSV van heel ver komt en nog grote stappen maakt.
Maar zoals ik net al zie, vooral niet teveel aandacht geven aan uitspraken van clubiconen aangezien die (bijna) altijd heel subjectief zijn.
Het seizoen was overigens nog niet volledig gespeeld. Ze hebben trouwens niet één keer dom puntverlies geleden, maar 4 of 5 keer. Daarnaast kun je over PSV ook nog beweren dat we nú eindelijk aan de slag kunnen, na die collectieve corona ellende. AZ heeft absoluut leuke spelers, en ze zijn daar qua beleid goed bezig, maar nu PSV eindelijk op volle sterkte is en kan bouwen aan ervaring in de ideale opstelling, is het met deze spelers gewoon een must om minimaal 2e te worden.
Ik vind dat in AZ meer automatismen zitten dan bij PSV op dit moment, maar het is nu wel een momentopname. Daarnaast vind ik PSV individueel dusdanig beter dan als ze 80-90% van de automatismen van AZ zouden hebben ze naar mijn mening waarschijnlijk 4 van de 5 keer boven ze zouden eindigen.
Ik noem het een momentopname, omdat ik denk dat er bij het PSV van nu dit seizoen veel meer rek in zit dan bij het AZ van nu. AZ doet het goed met de huidige middelen, maar ik wil er wel twee kanttekeningen bij plaatsen. Ten eerste had AZ vorig jaar een seizoen waarbij ze bovengemiddeld presteerde. Als je hun puntenaantal zou doortrekken dan zou je op ca. 76 punten uitkomen. (net als Ajax) 76 punten is voor PSV doorgaans een slecht seizoen. Daarnaast spelen ze met regelmaat goed voetbal en weten ze veel te creëren, maar geven ze ook veel weg en zijn ze al meerdere keren een ruime voorsprong verspeeld. Ook dat hoor je mee te nemen als je het hebt over 'verder zijn'. Is AZ dan al verder dan PSV als ze al vaak een voorsprong hebben weggegeven en meerdere wedstrijden aan het eind flink door hun hoeven zakte? PSV is nog wisselvallig, maar dat is AZ dan toch ook?
Meer automatismen betekent niet altijd 'verder zijn' en kijk ook eens naar het moment van ontwikkeling waar een team zich in bevind. Ik vind het niet meer zoveel van elkaar verschillen waarbij het over een maand of 1,5 zomaar anders kan zijn. Daarom vind ik het ook een uitspraak voor het moment 'nu' en niet voor het doortrekken van het gehele seizoen.
Dit staat los van dat ik het zeer knap vind wat AZ doet met de mindere middelen en mindere spelers. Die zijn daar al een tijd goed bezig. Maar als ik ze naast PSV ga leggen wat Van Galen impliceert door middel van de ranglijst en de eindstand daarvan, dan ben ik daar een andere mening toe aangedaan en vind ik het eventueel 'verder' zijn relatief.
Yup, ze hebben zichzelf in een moeilijke poule een mooie uitgangspositie gegeven. Winnen in Kroatië en ze zijn sowieso door, wordt het in de andere wedstrijd gelijk zijn ze zelfs groepswinnaar. Prima gedaan.
Ze hoeven niet eens te winnen. Gelijkspel kan voldoende zijn als Napoli wint Sociedad. Geen van beiden is nog safe dus ook die moeten het uitmaken in een onderling duel. Wel zuur voor ze dat ze het niet nu al afgemaakt hebben, zeker gezien de penalty. Ik verwacht dat AZ volgende week gewoon wint. Zou een bekroning zijn op een prima Europees jaar tot dusver.
Typisch Nederlands om dan in Kroatië te choken, zie dat ook wel gebeuren. Gun het ze overigens wel om door te gaan. Ajax gun ik geen ene reet en mag kapot, AZ mag best door.
Ik moet het nog maar zien. Er wordt al bijna vanuit gegaan dat ze door zijn en het is echt geen appeltje eitje daar. Met regelmaat een recept voor een teleurstelling. Ik zou het heel goed vinden van AZ als ze daar weten te winnen.
RIO wrote: ↑05 Dec 2020, 02:38
Hoop dat ze verliezen. Kan Slot weg en zijn carrière verpesten en Fey komt toch niet vooruit.
Ik niet. Ik vind voor alle clubs de coefficienten belangrijk. Zou toch wat zijn als we over 3 jaar op plaats zes staan en met 2 clubs de groepsfase in gaan. Onder 'alle clubs' schaar ik Ajax niet, gewoon plat op de muil.
RIO wrote: ↑05 Dec 2020, 02:38
Hoop dat ze verliezen. Kan Slot weg en zijn carrière verpesten en Fey komt toch niet vooruit.
Ik niet. Ik vind voor alle clubs de coefficienten belangrijk. Zou toch wat zijn als we over 3 jaar op plaats zes staan en met 2 clubs de groepsfase in gaan. Onder 'alle clubs' schaar ik Ajax niet, gewoon plat op de muil.
Ik steun Ajax ook in Europa. Het is gewoon prachtig voor het Nederlands voetbal