De aanval
- El Sordo
- Vedette
Er is eigenlijk maar één oplossing: Stijn Schaars. Haal hem even uit de jeugdopleiding en laat hem bij het eerste fulmineren over de BV'tjes voorin. Geen gezeik, geen ruimte voor ego's. Op 23 november 2015 stonden we er (ruim) slechter voor dan nu. En toen Schaars. De rest is geschiedenis.
- ShovingNE2
- Site Admin
Deze ook maar weer eens bumpen.
Want hier ligt misschien wel een veel grotere uitdaging dan achterin. Op dit moment koersen we af op 73 goals. Als je kampioen wil worden is dat veel te weinig. Missen we heel veel kansen? Op het oog misschien wel, Malen had 1 tegen 1 wat mij betreft er best een paar meer bij mogen prikken. Maar qua xG liggen we precies op koers wat horen te scoren. Kortom: we lijken te weinig te creëeren.
Waar ligt het aan? Het systeem? De aanvallers? De verdedigende middenvelders? Max en Dumfries zijn samen goed voor 95 key passes (passes van waaruit een schot op goal komt), net zoveel als Zahavi, Gotze, Malen en Gakpo samen.
Wat moeten we veranderen om tot meer kansen en dus meer goals te komen.
Want hier ligt misschien wel een veel grotere uitdaging dan achterin. Op dit moment koersen we af op 73 goals. Als je kampioen wil worden is dat veel te weinig. Missen we heel veel kansen? Op het oog misschien wel, Malen had 1 tegen 1 wat mij betreft er best een paar meer bij mogen prikken. Maar qua xG liggen we precies op koers wat horen te scoren. Kortom: we lijken te weinig te creëeren.
Waar ligt het aan? Het systeem? De aanvallers? De verdedigende middenvelders? Max en Dumfries zijn samen goed voor 95 key passes (passes van waaruit een schot op goal komt), net zoveel als Zahavi, Gotze, Malen en Gakpo samen.
Wat moeten we veranderen om tot meer kansen en dus meer goals te komen.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
-
- Nationale topspeler
1. Als nuance: Zahavi wordt verkeerd gebruikt en/of past niet binnen het systeem, imo. Een systeem met 1 vaste spits met allerlei dynamische spelers eromheen zou hem waarschijnlijk beter liggen, dan dat hij nu zelf ook dynamisch moet zijn.
2. Mee eens. We missen één voetballer in het blok. Boscagli en Sangaré vind ik eerlijk gezegd ook te verdedigend tegen de meeste ploegen.
Met het vertrek van Malen verliezen we veel treffers, waarbij ik Madueke hoog inschat maar nog niet als vaste spits die er mininaal 15 in moet leggen.
- El Sordo
- Vedette
Ik ben het er eigenlijk niet mee eens dat Zahavi te weinig brengt. Brengt met name zonder bal zoveel rust en structuur in de voorhoede, veel goede looplijnen, vaak op de juiste positie, weet wanneer te temporiseren. Ik denk dat het mede aan Zahavi te danken is dat Malen en Gakpo af en toe speeltuintje kunnen spelen en daardoor erg productief zijn.
-
- Meervoudig international
Dit probleem ligt niet zozeer in de aanval zelf, al zouden Götze en Zahavi wel wat meer goals mogen maken. Dit ligt natuurlijk aan de achterste 6 spelers die bij de concurrent er samen net 20-30 wel inleggen en wij zo goed als niet.
- 11 Tinus
- Legende
- Clubvoorkeur: Philips
Ik begrijp dat de cijfers anders doen vermoeden maar ik denk dat als we hetzelfde jaar als dit jaar nog een jaar zouden hebben maar dan zonder blessures van keyspelers en Corona en iets minder oververmoeidheid door het ontbreken van diezelfde keyplayers, we wel tot 100 goals zouden komen Het gevolg is namelijk dat spelers als Vertessen Ihattaren Mauro en Thomas in de aanval moeten spelen zonder dat zij natuurlijk bekend staan om hun hoge productiviteit;
Afwezigen
Malen heeft 1 wedstrijd gemist
Zahavi heeft 11 wedstrijden gemist
Madueke heeft 12 wedstrijden gemist
Gotze heeft 14 wedstrijden gemist
Gakpo heeft 18 wedstrijden gemist
56 duels gemist waarbij je mijn inziens minimaal 20 doelpunten hebt gemist maar wellicht zelfs 30 als je kijkt naar de kwaliteiten. Als je 2 wedstrijden met Madueke en Gotze speelt ipv Thomas en Mauro geloof ik wel dat je minimaal 1 a 2 goals meer maakt.
Als je dan kijkt wie de wedstrijden achter hun naam hebben door afwezigheid van onze 'big 5' dan zie je;
Vervangers +/- 100 wedstrijden 7 goals
Ihattaren 29 wedstrijden 3 goals
Mauro 28 wedstrijden 3 goals
Thomas 24 wedstrijden 1 goal (als rechtsback notabene)
Vertessen 14 wedstrijden 0 goals
Bruma, Ledezma en Van Ginkel omgerekend pakweg 5 wedstrijden 0 goals
Dus ik kan dat niet los zien van het lage aantal gemaakte goals. Maar dat wil niet zeggen dat dit het enige excuus is. Minstens zo belangrijk is de mismatch voorin, te egoïstisch voor de goal, te veel kansen gemist door oogkleppen op of door slechte afronding etc maar ook te veel penalties gemist, amper gescoord uit corners en bij een voorsprong te snel de voet van het gas. Wellicht ook nog iets te jeugdig voorin. Buiten Zahavi weinig ervaren doelpuntenmakers.
Waar het in ieder geval niet aan ligt in mijn ogen is de tactiek van Schmidt, want die resulteert wel degelijk in veel kansen, de kwaliteit van onze aanval. We konden kampioen worden met Narsignh Locadia Lestienne en Bergwijn, dan kunnen we het ook met Götze Malen Gakpo en Zahavi. En het ligt ook niet aan de doelpunten van de 2 centrale verdedigende middenvelders ondanks dat vrijwel iedereen dat denkt. Door die 2 middenvelders spelen we met 4 aanvallers in plaats van 3 middenvelder en 3 aanvallers.
Afwezigen
Malen heeft 1 wedstrijd gemist
Zahavi heeft 11 wedstrijden gemist
Madueke heeft 12 wedstrijden gemist
Gotze heeft 14 wedstrijden gemist
Gakpo heeft 18 wedstrijden gemist
56 duels gemist waarbij je mijn inziens minimaal 20 doelpunten hebt gemist maar wellicht zelfs 30 als je kijkt naar de kwaliteiten. Als je 2 wedstrijden met Madueke en Gotze speelt ipv Thomas en Mauro geloof ik wel dat je minimaal 1 a 2 goals meer maakt.
Als je dan kijkt wie de wedstrijden achter hun naam hebben door afwezigheid van onze 'big 5' dan zie je;
Vervangers +/- 100 wedstrijden 7 goals
Ihattaren 29 wedstrijden 3 goals
Mauro 28 wedstrijden 3 goals
Thomas 24 wedstrijden 1 goal (als rechtsback notabene)
Vertessen 14 wedstrijden 0 goals
Bruma, Ledezma en Van Ginkel omgerekend pakweg 5 wedstrijden 0 goals
Dus ik kan dat niet los zien van het lage aantal gemaakte goals. Maar dat wil niet zeggen dat dit het enige excuus is. Minstens zo belangrijk is de mismatch voorin, te egoïstisch voor de goal, te veel kansen gemist door oogkleppen op of door slechte afronding etc maar ook te veel penalties gemist, amper gescoord uit corners en bij een voorsprong te snel de voet van het gas. Wellicht ook nog iets te jeugdig voorin. Buiten Zahavi weinig ervaren doelpuntenmakers.
Waar het in ieder geval niet aan ligt in mijn ogen is de tactiek van Schmidt, want die resulteert wel degelijk in veel kansen, de kwaliteit van onze aanval. We konden kampioen worden met Narsignh Locadia Lestienne en Bergwijn, dan kunnen we het ook met Götze Malen Gakpo en Zahavi. En het ligt ook niet aan de doelpunten van de 2 centrale verdedigende middenvelders ondanks dat vrijwel iedereen dat denkt. Door die 2 middenvelders spelen we met 4 aanvallers in plaats van 3 middenvelder en 3 aanvallers.
Last edited by 11 Tinus on 27 Apr 2021, 11:28, edited 1 time in total.
- ShovingNE2
- Site Admin
Goede aanvulling [mention]11 Sir Tinus[/mention], dat speelt ongetwijfeld mee.
Speelt nog een rol dat wij voorin totaal geen kopkracht hebben? Daarnaast doen wij het beroerd uit vrije trappen en corners. Wellicht ook met kopkracht te maken. We hebben eigenlijk maar drie goede aanvallende koppers bij corners en vrijetrappen: Dumfries, Baumgartl en Viergever. Twee ervan spelen niet vaak.
Dat valt dus wel mee als je het via xG benaderd. Dan lopen we gewoon op schema.11 Sir Tinus wrote: ↑27 Apr 2021, 10:59 Waar het in ieder geval niet aan ligt in mijn ogen is de tactiek van Schmidt, want die resulteert wel degelijk in veel kansen,
Speelt nog een rol dat wij voorin totaal geen kopkracht hebben? Daarnaast doen wij het beroerd uit vrije trappen en corners. Wellicht ook met kopkracht te maken. We hebben eigenlijk maar drie goede aanvallende koppers bij corners en vrijetrappen: Dumfries, Baumgartl en Viergever. Twee ervan spelen niet vaak.
- El Sordo
- Vedette
Dat kan toch net zo goed aan (het ontbreken van) de poppetjes liggen?ShovingNE2 wrote: ↑27 Apr 2021, 11:03 Dat valt dus wel mee als je het via xG benaderd. Dan lopen we gewoon op schema.
- 11 Tinus
- Legende
We hebben ook geen lange ballen die we erin pompen, geen hoge voorzetten van de flanken en dus daarom ook niet echt heel veel behoefte aan aanvallende koppers. Tegelijk hebben we wel heel veel corners, bv tegen AZ en Feyenoord gigantisch veel en dan mis je wel die aanvallende koppers. Gelukkig hebben we een goede back die kan koppen en een back die een corner kan nemen, maar als je cv dan laatste man is en je middenvelders en spitsen niet of nauwelijks scoren met het hoofd dan mis je inderdaad een goede kopper. Maar dan gaat het niet om 1 kopper maar een groepje top 5 koppers.ShovingNE2 wrote: ↑27 Apr 2021, 11:03 Goede aanvulling @11 Sir Tinus, dat speelt ongetwijfeld mee.
Dat valt dus wel mee als je het via xG benaderd. Dan lopen we gewoon op schema.11 Sir Tinus wrote: ↑27 Apr 2021, 10:59 Waar het in ieder geval niet aan ligt in mijn ogen is de tactiek van Schmidt, want die resulteert wel degelijk in veel kansen,
Luckassen was bij AZ geloof ik bij 5 goals betrokken in 1 seizoen voor hij naar PSV kwam,. Vroeger hadden Alderweireld Vertonghen en Vermaelen samen ook altijd wel 5 goals per jaar en wat dacht je van De Vrij en De Ligt? Daar valt inderdaad wel wat winst te behalen.
- 11 Tinus
- Legende
Precies, als je Thomas en Mauro hebt dan is het vooral veilig breed en terug en wel veel meters lopen maar die krijgen de bal niet.El Sordo wrote: ↑27 Apr 2021, 11:14Dat kan toch net zo goed aan (het ontbreken van) de poppetjes liggen?ShovingNE2 wrote: ↑27 Apr 2021, 11:03 Dat valt dus wel mee als je het via xG benaderd. Dan lopen we gewoon op schema.
- ShovingNE2
- Site Admin
Jazeker
Kip en het ei situatie denk ik. Wat als we Luuk de Jong hadden. Kwamen die hoge voorzetten er dan wel? Geven we ze niet omdat we geen koppers hebben. Of hebben we geen koppers omdat ze niet gegeven worden?11 Sir Tinus wrote: ↑27 Apr 2021, 11:17 We hebben ook geen lange ballen die we erin pompen, geen hoge voorzetten van de flanken en dus daarom ook niet echt heel veel behoefte aan aanvallende koppers.
-
- Internationale topspeler
Gakpo heeft een geweldige voorzet, maar kan hem niet kwijt inderdaad.
Malen en Zahavi zijn te weinig complementair als je het mij vraagt.
Onze issues:
1. Teveel blessures bij belangrijke spelers (Ajax heeft een veel bredere selectie en had minder blessures bijvoorbeeld)
2. Vervangers hebben of weinig scorend vermogen of zijn nog te jong (Mauro, Thomas, Ihattaren, Vertessen, etc)
3. Te weinig kopkracht (Gakpo kan bijvoorbeeld zijn voorzetten niet kwijt).
4. Malen en Zahavi missen teveel kansen en vullen elkaar te weinig aan
Malen en Zahavi zijn te weinig complementair als je het mij vraagt.
Onze issues:
1. Teveel blessures bij belangrijke spelers (Ajax heeft een veel bredere selectie en had minder blessures bijvoorbeeld)
2. Vervangers hebben of weinig scorend vermogen of zijn nog te jong (Mauro, Thomas, Ihattaren, Vertessen, etc)
3. Te weinig kopkracht (Gakpo kan bijvoorbeeld zijn voorzetten niet kwijt).
4. Malen en Zahavi missen teveel kansen en vullen elkaar te weinig aan
-
- Vedette
Het probleem dat we te weinig doelpunten maken, ligt niet alleen aan de aanval natuurlijk.
Aanvallen begint bij de opbouw, en die is in grote delen van het seizoen stroperig geweest. In ons centrale verdedigende blok (de 2 CV's en de 2 CM's) zit precies één speler die een goede inspeelpass heeft, en bovendien de rust aan de bal heeft om een druk zettende tegenstander op het verkeerde been te krijgen, en dat is Boscagli. Sangaré kan dit enigszins, maar is daarin kwalitatief wel echt minder dan Boscagli. Bij de rest (Teze, Viergever, Rosario) is de opbouw vooral het verplaatsen van het probleem (de bal), in plaats van het zoeken naar oplossingen.
Tel daarbij op dat Max en Dumfries ook niet de allerbeste balbehandeling hebben (Max heeft wel een heerlijke trap, maar de eerste aanname en de passing kunnen echt veel beter), en je ziet dat het aanvalsspel pas echt soepel gaat lopen als de bal bij de voorste 4 terecht komt.
Ik hoef hier waarschijnlijk niet uit te leggen dat die voorste 4 het vaak moeilijk hebben als een tegenstander kan inzakken, en pas echt tot hun recht komen in de omschakeling als de tegenstander niet goed georganiseerd is.
Aanvallen begint bij de opbouw, en die is in grote delen van het seizoen stroperig geweest. In ons centrale verdedigende blok (de 2 CV's en de 2 CM's) zit precies één speler die een goede inspeelpass heeft, en bovendien de rust aan de bal heeft om een druk zettende tegenstander op het verkeerde been te krijgen, en dat is Boscagli. Sangaré kan dit enigszins, maar is daarin kwalitatief wel echt minder dan Boscagli. Bij de rest (Teze, Viergever, Rosario) is de opbouw vooral het verplaatsen van het probleem (de bal), in plaats van het zoeken naar oplossingen.
Tel daarbij op dat Max en Dumfries ook niet de allerbeste balbehandeling hebben (Max heeft wel een heerlijke trap, maar de eerste aanname en de passing kunnen echt veel beter), en je ziet dat het aanvalsspel pas echt soepel gaat lopen als de bal bij de voorste 4 terecht komt.
Ik hoef hier waarschijnlijk niet uit te leggen dat die voorste 4 het vaak moeilijk hebben als een tegenstander kan inzakken, en pas echt tot hun recht komen in de omschakeling als de tegenstander niet goed georganiseerd is.
-
Klopt inderdaad, we zijn vooral sterk in de omschakeling als er ruimte ligt. Maar ik denk dat als we iets meer kunnen rouleren, spelers vaak beter zullen spelen omdat ze niet continu overbelast zijn en vaker gericht kunnen trainen. Op zich hebben veel spelers zich individueel al goed ontwikkeld onder Schmidt, dus daar zit nog wel meer rek in. Een Max begon geweldig, maar heeft echt alles moeten spelen. Ben het wel met je eens dat het een wisselwerking is. Daarom zou je als Malen vertrekt misschien wel juist een ander type spits moeten halen, die kopsterk is en complementair aan Gakpo, Zahavi bijvoorbeeld.
-
- Legende
Eens met Tijn..
Een fysiek sterke spits die een bal voorin kan vasthouden en die kopsterk is met een beweeglijke aanvaller om hem heen..
Daar teken ik voor..
Een fysiek sterke spits die een bal voorin kan vasthouden en die kopsterk is met een beweeglijke aanvaller om hem heen..
Daar teken ik voor..
Activism is a way for useless people to feel important
— Thomas Sowell
— Thomas Sowell
- 11 Tinus
- Legende
Huh, hebben we het nog steeds over dit jaar? Teze heeft een uitstekende inspeelpass, Rosario en Sangare kunnen beide prima die bal vooruit spelen want dat is precies de reden waarom ze er staan en Boscagli is inderdaad de beste. Viergever kan dit inderdaad niet maar als hij de ondergrens is ben ik dik tevreden.
Mijn allergie voor achterin doelloos rondspelen is zo groot geworden door het tijdperk Schwaab Viergever Isimat (en oa Sainsbury) dat ik ook bij Ajax en Oranje mezelf helemaal kon opvreten als het niet vooruit kwam. Maar daar is dit jaar echt geen sprake van geweest bij ons als Teze en Boscagli samen achterin speelde. Zelfs niet met Baumgartl en Boscagli. En als je het hebt over spelers op het centrale middenveld die de bal niet of nauwelijks vooruit spelen dan denk ik eerder aan Guti Hendrix en Thomas dan aan Sangare en Rosario.
De centrale verdedigers en centrale middenvelders zijn in principe niet verantwoordelijk voor de gemaakte goals maar vooral voor de defensieve organisatie. En die hebben het niet makkelijk als je met 4 aanvallers en 2 aanvallende backs speelt. Als je ook nog doelpunten van hen verwacht dat zul je die minder hebben bij de backs. En dat zorgt niet alleen voor minder goals bij de backs maar ook voor minder assists.
-
- Vedette
Je quote me selectief of misschien heb ik het verkeerd verwoord.
Ik bedoelde dat er maar 1 speler achterin is die zowel een goede inspeelpass heeft, als de rust aan de bal om een drukzettende aanvaller op het verkeerde been te zetten. Kortom: er is maar 1 speler die onder druk een goede opbouw verzorgt. Die speler is Boscagli.
Alle andere spelers van onze achterste 6 (want ook de backs kan ik in dit verhaal meenemen) zijn te beperkt in de opbouw tegen een drukzettende tegenstander. En dan kunnen Teze, Rosario en Sangaré wel een prima voorwaartse pass in de benen hebben tegen Emmen en RKC, maar je zult het verschil moeten maken tegen Ajax en AZ. En laat dat nou net de tegenstanders zijn waartegen het niet lukt.
Verder denk ik dat of onze verwachtingspatronen niet hetzelfde zijn (met Viergever als ondergrens neem ik namelijk geen genoegen) of we toch echt anders tegen de opbouwende kwaliteiten van onze spelers aankijken.
Ik bedoelde dat er maar 1 speler achterin is die zowel een goede inspeelpass heeft, als de rust aan de bal om een drukzettende aanvaller op het verkeerde been te zetten. Kortom: er is maar 1 speler die onder druk een goede opbouw verzorgt. Die speler is Boscagli.
Alle andere spelers van onze achterste 6 (want ook de backs kan ik in dit verhaal meenemen) zijn te beperkt in de opbouw tegen een drukzettende tegenstander. En dan kunnen Teze, Rosario en Sangaré wel een prima voorwaartse pass in de benen hebben tegen Emmen en RKC, maar je zult het verschil moeten maken tegen Ajax en AZ. En laat dat nou net de tegenstanders zijn waartegen het niet lukt.
Verder denk ik dat of onze verwachtingspatronen niet hetzelfde zijn (met Viergever als ondergrens neem ik namelijk geen genoegen) of we toch echt anders tegen de opbouwende kwaliteiten van onze spelers aankijken.
-
- Lid scoutingsteam
- Clubvoorkeur: PSV
Elders aangehaald door Makaveli en eerder deze week al door Menno en mijzelf: als elke bal erin vliegt, is het hosanna. Maar in realiteit levert ons aanvalsspel in beginsel te weinig op qua kansen en dat is een structureel iets onder Schmidt. Daarin zit volgens mij het grootste verschil t.o.v. Ajax.
De defensie staat, maar voorin is er eigenlijk weinig om op te vertrouwen tot dusver. Dat baart me wel zorgen als we het geheel voetbalinhoudelijk benaderen.
De defensie staat, maar voorin is er eigenlijk weinig om op te vertrouwen tot dusver. Dat baart me wel zorgen als we het geheel voetbalinhoudelijk benaderen.
-
Compleet met je eens, persoonlijk heb ik het idee dat onze aanvallers te vaak vanuit stand een aanval moeten starten. Te weinig steekballen of individuele acties van de middenvelders of de backs waar de aanvallers iets mee kunnen doen.
-
Het is nooit 1 ding denk ik, meer een samenspel van factoren. Maar als je vandaag naar ons middenveld kijkt dan heeft Pröpper 4 passes vooruit gegeven waarvan er 1 aankwam, Boscagli 10 vooruit waarvan er 2 zijn aangekomen en Götze 2 vooruit waarvan er 0 zijn aangekomen.
Samen is dat dus goed voor 16 passes waarvan er welgeteld 3 zijn aangekomen. Buiten dat iedereen op zijn vingers kan natellen dat 3 op 16 een heel slecht percentage is, is het aantal voorwaartse passes in totaal ook gewoon heel laag. Er wordt veel geklaagd over Sangaré aan de bal maar mijns inziens is die redelijk onmisbaar voor ons. Zelfs qua voorwaartse passing, waar hij volgens de analisten slecht in zou zijn. Het lijkt mij geen toeval dat we in de 2 wedstrijden zonder hem amper nog tot een goede opbouw en dus ook tot kansen komen.
Het probleem van PSV ligt op dit moment op het middenveld. We kunnen niet echt zonder Sangaré. (en ook niet zonder een fitte Götze) Ik vind dat John de Jong daar ook wel schuld treft door niks achter Sangaré te halen. Schmidt had gelijk met zijn wensen qua posities, daarvan is de spits ingevuld maar de andere plekken niet. En iedere zwakte in je selectie wordt vroeg of laat meestal afgestraft.
-
Toen ik in de window constant riep dat Rosario vervangen moest worden, werd mij hier verteld dat een transfer sinds dit jaar rocket science is. Maar dan leert John het maar, dit is te mager. Van Ginkel en Pröpper niet in vorm en ons middenveld valt uit elkaar. En waarom. Omdat er in de hele wereld geen vervanger voor Rosario gevonden kon worden. Rosario.... Rosariooo... en zelfs al is dat zo, dan verkoop je hem niet. Ik geef je op een papiertje dat Rosario nu belangrijk was geweest voor het team.
- Heruone
- Lid scoutingsteam
- Clubvoorkeur: PSV
Het aanvalsspel moet van PSV anderzijds ook voornamelijk vanuit transitiemogelijkheden komen nav hoge pressing. Dat zet e.e.a. ook wel in een bepaald perspectief.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford