Roger Schmidt

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
Thijs
Lid van verdienste
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Heruone wrote: 07 Nov 2020, 14:16Je kan Max verwijten veelste hoog te staan, maar dat is in die fases van de opbouw de bedoeling. Als je dan zulke kinderlijke fouten maakt bij de 2-1, 3-1 en 4-1 dan wordt dat gewoon pijnlijk afgestraft, maar staat dat vrijwel geheel los van de door jou geschetste tactische wanorde. Ja, tactisch gaan er sommige dingen wel eens fout. Dat is ook het geval tegen PEC, Vitesse, Omonisia en ADO. Maar die details waren afgelopen donderdag niet leidend in de manier waarop PSV afging. Als je als ploeg zo individueel staat te klungelen, dan kan je net zo goed thuis blijven en gewoon die 0-3 nederlaag pakken.
Ik pik even één aspect uit je post, als je het goed vindt. De rest kan ik me namelijk prima in vinden. Bij Max was ik erg teleurgesteld. Je zag namelijk dat de 1-1 al een kleine shock teweeg bracht bij onze spelers, de 2-1 nog meer. Dan verwacht ik van onze ervaren spelers dat zij zorgen voor rust en stabiliteit in die fase. Je weet namelijk dat een speler als Mauro of anders één van de andere onervaren spelers, in zo’n fase onzeker worden en sneller fouten maken. Dan vind ik dat een speler als Max meer oog mag hebben voor stabiliteit om die fase door te komen ,waarna je weer terug je positie pakt in het aanvallende spel.
Dat vind ik juist waar ervaren spelers het verschil in moeten maken.
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

Manchester United speelt nu tegen Everton en daar kwam door 2 personele fouten al redelijk snel de 1-0 voor Everton. United kon niet echt druk zetten omdat Everton elke keer die bal naar voren pompte en dat deed me een beetje denken aan de wedstrijd tegen Heracles. Wat United vervolgens deed was opportunistisch de bal voor de goal gooien en warempel een simpele voorzet werd een prachtgoal van Fernandes en daarmee draaide ze de wedstrijd helemaal om. Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat ik het fijn zou vinden dat we soms in de laatste fase van de aanval ook eens inzetten op opportunisme. Schiet maar eens op goal, gooi die bal maar eens voor en als je balverlies lijdt kun je de tegenstander wel meteen vast zetten.

Ik denk niet dat het iets is wat bij Roger Schmidt past, maar in sommige wedstrijden kan het wel een opening bieden voor ons.
Thijs
Lid van verdienste

Dat ben ik niet met je eens. Man Utd heeft die tactiek al heel vaak onsuccesvol gebruikt dit seizoen, terwijl ze beter konden blijven voetballen. Nu zit het ze mee, maar ik vind dat je dat maximaal 20 minuten moet doen aan het einde van een wedstrijd.
11 Tinus
Legende

Thijs85 wrote: 07 Nov 2020, 14:39 Dat ben ik niet met je eens. Man Utd heeft die tactiek al heel vaak onsuccesvol gebruikt dit seizoen, terwijl ze beter konden blijven voetballen. Nu zit het ze mee, maar ik vind dat je dat maximaal 20 minuten moet doen aan het einde van een wedstrijd.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Soms moet je jezelf een shot op een beetje geluk geven.
Thijs
Lid van verdienste

11 Sir Tinus wrote: 07 Nov 2020, 14:41
Thijs85 wrote: 07 Nov 2020, 14:39 Dat ben ik niet met je eens. Man Utd heeft die tactiek al heel vaak onsuccesvol gebruikt dit seizoen, terwijl ze beter konden blijven voetballen. Nu zit het ze mee, maar ik vind dat je dat maximaal 20 minuten moet doen aan het einde van een wedstrijd.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Soms moet je jezelf een shot op een beetje geluk geven.
Oké, je bedoelde dus niet dat we dat net als United al in de eerste helft moeten doen. Dan zijn we het eens inderdaad. Alleen missen we daar ook de wisseloptie voor, vind ik. We hebben geen Vennegoor of Eijkelkamp, die je als kopsterke spits kunt inbrengen,
Heruone
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: PSV

Thijs85 wrote: 07 Nov 2020, 14:30 Dan verwacht ik van onze ervaren spelers dat zij zorgen voor rust en stabiliteit in die fase. Je weet namelijk dat een speler als Mauro of anders één van de andere onervaren spelers, in zo’n fase onzeker worden en sneller fouten maken. Dan vind ik dat een speler als Max meer oog mag hebben voor stabiliteit om die fase door te komen ,waarna je weer terug je positie pakt in het aanvallende spel.
Dat vind ik juist waar ervaren spelers het verschil in moeten maken.
Stabiliteit (creëren) is ook de tactische bagage die je meekrijgt bij een bepaalde positie adequaat uitvoeren, waardoor je bepaalde spelers patronen kan bieden, waar logischerwijs op getraind is, en ze dus houvast aan kunnen hebben. Juist dat is belangrijk voor de kwalitatief mindere en onzekere spelers.

Als Max lager moet gaan staan, heeft dat indirect gevolgen over het gehele veld. Ook voor Mauro. Dat betekend dat je bij balverlies wellicht een man extra achter de bal hebt staan, in balbezit ben je wellicht juist nog kwetsbaarder, omdat spelers andere (tactische) oplossingen moeten vinden. Vanuit jou redenatie ontstaan er dan nog meer fouten, worden ze nog meer onzekerder, ontstaan er nog meer omschakelingsmomenten en wordt de druk nog groter op spelers en PSV.

Ik vind trouwens ook niet dat het positioneren van een ervaren speler als Max überhaupt heel erg ter discussie zou moeten staan m.b.t. die tegengoals. Het wel / niet diep positioneren verandert die individuele fouten niet, noch het zou de tegengoals voorkomen (zie o.a. Max die wel in de laatste linie achter de bal staat bij de 3-1). Als je het ergens nog wilt zoeken, dan is het, zeker bij de 3-1, het continueloos achteruit blijven lopen van de laatste linie (specifiek Teze die geen druk geeft op de bal). Dat is wellicht nog wel de pijnlijkste conclusie die andermaal onderstreept wordt.

Teze en Boscagli spelen tot dusver een goed seizoen. En ook de eerste helft tegen Paok was erg sterk van hun. Maar als het eenmaal fout gaat, dan gaat het ook echt all the way fout. Voor de rest zijn het gewoon pijnlijke individuele fouten die op dit niveau feilloos worden afgestraft. Harde leerschool, maar dat hoort erbij.

Overigens, geen excuus maar slechts iets dat ik mij afvraag: in hoeverre speelt overbelasting, fitheid en corona een factor in deze? Antwoord valt nauwelijks te geven, maar het is wel een interessant iets.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Thijs
Lid van verdienste

Natuurlijk spelen doe factoren mee. Ik denk alleen dat jij puur tactisch kijk, terwijl ik vind dat een ervaren speler als Max er ook moet zijn om spelers als Mauro, Boscagli en Teze te coachen.
Asjemenou
Bankzitter

Heeft Max dat niet gedaan dan?
Thijs
Lid van verdienste

Hij deed in elk geval niks anders dan ervoor, dus liet hij in zijn acties niet zien dat we even naar de rust moesten zoeken ipv fullgas door te gaan op een moment dat we dat niet konden. Natuurlijk weet ik niet wat hij gezegd heeft, maar zijn eigen spel duidt er niet op dat hij iets anders nodig achtte.
Asjemenou
Bankzitter

Het team heeft het meeste houvast aan Max, als hij hetgeen doet wat ze afgesproken hebben. Ik denk dat Schmidt ook wil dat hij dat doet.
Johnnie Walker
Lid van verdienste

Ik neem Schmidt niet zoveel kwalijk. Zo'n plotselinge ineenstorting is voornamelijk een mentaal probleem. Soort paniek/onzekerheid in de koppies, waardoor ze continu de verkeerde keuzes maken. Keuzes die ze in een normale situatie niet zouden maken. Kortsluiting.

Kan je vanaf de kant weinig aan doen. Het beste antidote is een leider op CV of 6 die door zijn ervaring zijn eigen hoofd niet op hol laat brengen en de rest kan beinvloeden om even op safe te spelen (dichter bij elkaar, simpele ballen, aannemen/spelen, even geen gekut). Je moet dan voelen dat er achter je een leider staat die de controle heeft en waar je volledig op kan bouwen in die situatie. Zonder dat te voelen krijg je het er moeilijk uit. Al helemaal niet door aanwijzingen of wijzigingen vanaf de kant.

Wil ik niet mee zeggen dat een trainer geen invloed heeft op die onzekerheid, maar meer op de lange termijn en in voorbereiding naar wedstrijden toe. Niet zozeer op het moment dat het gebeurd.

Als linksback heb je al meer invloed dan de trainer, maar bereik je nog niet het gehele team. Zoiets moet toch echt vanuit achterin de as komen. En daar hebben wij nou niet echt de ervaring staan.
Heruone
Lid scoutingsteam

Thijs85 wrote: 07 Nov 2020, 17:07 Natuurlijk spelen doe factoren mee. Ik denk alleen dat jij puur tactisch kijk, terwijl ik vind dat een ervaren speler als Max er ook moet zijn om spelers als Mauro, Boscagli en Teze te coachen.
Nee, daar ben ik het zeker mee eens. Alleen daar zit dus ook een van de limitaties van je ploeg momenteel. In de achterste twee linies in de as heb je 4 a 5 jonge spelers (Sangare, Teze, Boscagli, Fein of Rosario). Allemaal talentvolle spelers die tot op heden een goed seizoen draaien, maar het zijn geen natuurlijke leiders (mijn aanname, kan volledig miszitten) / ervaren spelers a la Moreno of Guardado.

Gaat het centraal achterin mis, dan gaat het tot op heden ook goed mis. Er is in die zones geen ervaren stabiele factor die adequaat kan handelen. Ik weet ook niet in hoeverre Max daarin “influencial” is vanuit zijn positie als linksback. Zeker als het om de rechterkant gaat, opmerkelijk genoeg de probleemkant, lijkt het me dat Max vanuit daar niet kan coachen en/of een significante invloed kan uitoefenen.

Edit: wat johnnie says.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Juancho
Mister PSV

Heruone wrote: 07 Nov 2020, 14:16 De problemen waren duidelijk. Maar jij schetst per definitie het verband problemen, dus tactisch moet er ook geen zak van kloppen. Dat verband is natuurlijk niet per se causaal en gaat wat mij ook nu betreft totaal niet op. Volgens mij was het Bruggink die het treffend zei bij Fox: uiteindelijk wordt een collectief verval ingezet door individuele fouten.
Niets is perse natuurlijk want er zijn altijd zaken die je niet in de hand hebt. Waar het mij om ging is dat je PSV vanaf de aftrap 2de helft al in grote problemen zag. En daar ontstonden ook die goals door. Ik vind dat je dan als coach iig iets kan proberen om de grip weer te krijgen en dat hoeft zeker niet altijd met een wissel. Je kan even wat anders gaan spelen, wat accenten verleggen. Maar je zag keer op keer hetzelfde gebeuren terwijl men bij PSV het ook liet gebeuren. Vond ik opvallend.
Je kan Max verwijten veelste hoog te staan, maar dat is in die fases van de opbouw de bedoeling. Als je dan zulke kinderlijke fouten maakt bij de 2-1, 3-1 en 4-1 dan wordt dat gewoon pijnlijk afgestraft, maar staat dat vrijwel geheel los van de door jou geschetste tactische wanorde. Ja, tactisch gaan er sommige dingen wel eens fout. Dat is ook het geval tegen PEC, Vitesse, Omonisia en ADO. Maar die details waren afgelopen donderdag niet leidend in de manier waarop PSV afging. Als je als ploeg zo individueel staat te klungelen, dan kan je net zo goed thuis blijven en gewoon die 0-3 nederlaag pakken.
Dat is wat mij betreft maar één kant van de medaille. Je kan blijven doen wat je altijd doet en hopen dat het goed komt. Je kan ook al dan niet tijdelijk een omschakeling doen in het veld om de grip weer te krijgen. Met jongens achterin die daar niet gewend zijn te spelen zou het ook juist beter kunnen gaan door ze meer steun te geven. Hoe beter die organisatie is, hoe meer spelers je bij elkaar hebt om steun te bieden, hoe minder snel individuele fouten naar voren kunnen komen. Dat is wat mij betreft de andere kant van de medaile. Wil niet zeggen dat het 1 goed en is het andere fout of dat een wisseling van beide de oplossing perse zou zijn, maar ik vind het iets te makkelijk om te roepen dat je eigenlijk niets anders kan dan wat je altijd wil doen. Maar sowieso ben ik niet van maar 1 systeem/tactiek kunnen spelen in het hedendaagse voetbal. Ik vroeg me al eens eerder af wat nou plan B is voor Schmidt en hoe dat bij zijn vorige teams ging. Werd ik een beetje kinderachtig uitgelachen door Makaveli, maar voor mij is het behoorlijk ouderwets om maar uit te gaan van 1 tactiek en daar moet je het mee doen. Zeker Europees zijn de wetten toch wat anders dan in de ED waar je veel meer de bal hebt en de tegenstand vaak beperkt is. Dus een alternatief had kunnen zijn om juist in die moeilijke fase niet meer in de opbouw zo diep te staan. Om veel compacter bij elkaar te blijven.
Sowieso ook opmerkelijk, geen individueel verwijt, dat opeens mensen na een wedstrijd, leidend door individuele fouten, keihard beginnen te schreeuwen dat Roger tactisch had moeten ingrijpen of dat het tactisch enorm teleurstellend was, maar zelf noch de tactische kennis hebben blijkend uit de alternatieven waarmee ze komen of in de manier waarop ze over voetbal praten. Dat is hetzelfde als iemand als Famke Louise die bij Jinek doodleuk gaat vertellen dat de lockdown moet stoppen, maar zelf überhaupt niet eens de medische / wetenschappelijke kennis heeft om de definitie en werking van een virus juist uit te leggen.
Twee dingen:

1. voor jou is het leidend dat er verloren is door individuele fouten. Voor mij is dat zeker niet 100% het geval
2. wat is een alternatief voor jou waaruit je blijkbaar haalt dat iemand tactische kennis heeft? Een uitgebreide video analyse waarvan je al weet dat niemand incl jij die kan maken omdat we simpelweg niet de video analisten zijn van PSV? Of volstaat een moment opname (die jij vaak post, bedoel ik verder niet negatief) die jij bepalend/veelzeggend vindt maar waar een ander twijfels bij heeft juist omdat het een stilstaand moment is? Of iemand die gewoon net wat anders denkt over de situatie als jij, hoe bepaal je dan wie er tactische kennis heeft? Of wat bedoel je precies met je laatste alinea? En wie bedoel je ermee? Mensen op dit forum? Op Twitter? TV Analisten? Wederom niet verkeerd en persoonlijk bedoeld, gewoon een vraag uit interesse.
3. ik vind je vergelijking met Jinek en Famke eerlijk gezegd behoorlijk scheef en krom. Zei verkondigt haar mening voor een miljoenenpubliek en heeft toegang tot niveau bronnen die wij als 'simpele' PSV fans niet hebben. Als publiek figuur had Famke zich veel beter kunnen en moeten voorbereiden. Heeft ze nagelaten. Je zou een punt hebben als ik of wie je ook bedoeld in je quote bij de analyses van PSV zouden kunnen komen.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Maikel
Site Admin

Juancho wrote: 07 Nov 2020, 19:56 voor jou is het leidend dat er verloren is door individuele fouten. Voor mij is dat zeker niet 100% het geval

Huh, maar alle goals komen toch door individuele fouten?
Wat is het dan?
Juancho
Mister PSV

Als je goals gaat dood analyseren zijn het altijd individuele fouten Maikel ;). Ik vond PSV behoorlijk kwetsbaar in de omschakeling bijv. Ik zeg niet dat het DE oplossing is, maar misschien had je sneller de controle kunnen terug winnen door compacter te spelen. Ook mede gezien je weer een paar spelers op plekken had staan die ze niet gewend zijn. Het is voor mij iig geen kwestie van 100% verloren door die paar individuele fouten. Daarvoor ging er in mijn ogen wel iets meer mis.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Maikel
Site Admin

Ja dat is makkelijk. Dit waren duidelijk aantoonbare individuele fouten. Je verliest omdat Thomas als een idioot gaat lopen met de bal, omdat Teze iets teveel naar oud materiaal van Bouma heeft gekeken en omdat Mauro als een pupil fouten maakt.

Dat zijn duidelijk aantoonbare fouten zonder dat je die hoeft dood te analyseren. PSV had de wedstrijd volledig onder controle, er komen twee snelle tegengoals door fouten en dan knakt er mentaal wat en dan is het helemaal klaar.
tijn0

Gaan we nog ingrijpen, Roger?
Ykhim
Lid scoutingsteam

Eerste 30 minuten waren zoals je PSV graag wil zien spelen. Hoge intensiteit, goeie combinaties, effectief drukzetten. Bij Fox Sports waren ze wel cynisch over het idee van drukzetten bij PSV, maar ik heb Willem II in de eerste 30 minuten alleen maar achter de bal aan zien rennen. En als ze die bal dan een keer hadden, dan duurde het ongeveer 5 seconden voordat ze Sangaré of Max tegenkwamen. Alles daarna was ruk, zo eerlijk moet je ook zijn. Al heb ik ook niet de illusie dat we het drukzetten op dit moment 90 minuten succesvol kunnen uitvoeren. Totdat iedereen weer top- en topfit is moet je het doseren: op de juiste fases je voetbal laten zien en in andere fases zorgen dat je niet in de problemen komt.

Afijn: tweede blok redelijk afgesloten. Al met al is in dit blok wel duidelijk geworden dat we op de goede weg zijn, maar dat we ook nog genoeg fases hebben waarbij de ondergrens te laag ligt, zeker als de tegenstander iets beter dan gemiddeld is. Wat dat betreft krijgen we na de interlandbreak weer twee mooie wedstrijden: het goed draaiende FC Twente en een cruciale pot tegen PAOK.
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

De vraag is hoe je omgaat met de rest van de wedstrijd, je zou er bijna een hele alternatieve tactiek voor achter de hand hebben. Eentje de niet teveel energie kost om uit te voeren ;)

Wie weet gaat het ons 't hele seizoen kosten om de jongens zó fit te krijgen dat ze dat 90min vol kunnen houden, onze Bundesligatijgers uitgezonderd.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
RIO
Legende
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Het is verder ook duidelijk dat de competitie redelijk zwakker is geworden. Ajax, Vitesse en ook Fey op de een of andere manier winnen hun wedstrijden af en toe met veel gemak.
Thijs
Lid van verdienste

Zwakker dan wat? De Eredivisie stelt al lange tijd niks voor. Denk aan de eerste seizoenshelft onder Bommel. Toen wonnen wij alles met gemakt.

Feyenoord hoort trouwens echt niet in dat rijtje met al het geluk wat ze (nodig) hebben. En Vitesse toont juist aan dat er ploegen zijn, die juist op de goede weg zijn om meer kwaliteit in de subtop te brengen.
RIO
Legende
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

De subtop is breder geworden maar het gat naar Ajax en PSV groter, alhoewel we pas 8 wedstrijden onderweg zijn, je zult zien dat dat gat groter gaat worden.
Thijs
Lid van verdienste

Dat ben ik niet eens. Dat gat is namelijk al lange tijd gigantisch. Dat Feyenoord en AZ eens de Eredivisie wonnen was echt uitzondering. De strijd om de titel gaat al decennia tussen Ajax en PSV en in de afgelopen jaren zie je dat alleen als wij en Ajax een slecht seizoen hebben, anderen kans hebben.

Dat gat is dus gigantisch, maar dat is het al lang.
Massimo
Legende

Het tweede blok is wisselend gegaan. In de Eredivisie bijgebleven en Europees teleurstellend met 3 punten uit 3 wedstrijden. Dit was wel een heel lastig blok vanwege alle Coronagevallen. Heel veel spelers die wegvallen en spelers die terugkomen hebben wedstrijden nodig om weer wedstrijdfit te worden, maar dat gaat dan wel ten koste van die wedstrijden. Het is goed dat PSV nu even 2 weken geen wedstrijden heeft zodat spelers die Corona hebben gehad weer wat kunnen aansterken. Ze heten niet allemaal Denzel Dumfries. Tot de winterstop is het nationaal bijblijven en in de EL heb je nog wel een inhaalslag te maken om door te kunnen gaan. Als dat lukt, kan het daarna echt nog wel een leuk seizoen worden.
Josef Dettelbacher
Legende

Volgens mij speelt de afwezigheid van publiek een grote rol. Waar je voorheen als thuis spelende club een grote(re) club ontving, dan was het publiek er om je op te zwepen. Nu vervalt voor die kleinere clubs het thuisvoordeel volledig, waardoor het meer dan ooit aankomt de kwaliteit op het veld.

Fortuna, RKC, Emmen (op een enkeling na), ADO, Sparta, PEC, VVV..het is allemaal bij elkaar gesprokkeld brandhout. Het is echt niet verwonderlijk dat zo ter hoogte van Heracles op de ranglijst een gat lijkt te ontstaan tussen degelijk en ondermaats.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Post Reply