Heruone wrote: ↑07 Nov 2020, 14:16
De problemen waren duidelijk. Maar jij schetst per definitie het verband problemen, dus tactisch moet er ook geen zak van kloppen. Dat verband is natuurlijk niet per se causaal en gaat wat mij ook nu betreft totaal niet op. Volgens mij was het Bruggink die het treffend zei bij Fox: uiteindelijk wordt een collectief verval ingezet door individuele fouten.
Niets is perse natuurlijk want er zijn altijd zaken die je niet in de hand hebt. Waar het mij om ging is dat je PSV vanaf de aftrap 2de helft al in grote problemen zag. En daar ontstonden ook die goals door. Ik vind dat je dan als coach iig iets kan proberen om de grip weer te krijgen en dat hoeft zeker niet altijd met een wissel. Je kan even wat anders gaan spelen, wat accenten verleggen. Maar je zag keer op keer hetzelfde gebeuren terwijl men bij PSV het ook liet gebeuren. Vond ik opvallend.
Je kan Max verwijten veelste hoog te staan, maar dat is in die fases van de opbouw de bedoeling. Als je dan zulke kinderlijke fouten maakt bij de 2-1, 3-1 en 4-1 dan wordt dat gewoon pijnlijk afgestraft, maar staat dat vrijwel geheel los van de door jou geschetste tactische wanorde. Ja, tactisch gaan er sommige dingen wel eens fout. Dat is ook het geval tegen PEC, Vitesse, Omonisia en ADO. Maar die details waren afgelopen donderdag niet leidend in de manier waarop PSV afging. Als je als ploeg zo individueel staat te klungelen, dan kan je net zo goed thuis blijven en gewoon die 0-3 nederlaag pakken.
Dat is wat mij betreft maar één kant van de medaille. Je kan blijven doen wat je altijd doet en hopen dat het goed komt. Je kan ook al dan niet tijdelijk een omschakeling doen in het veld om de grip weer te krijgen. Met jongens achterin die daar niet gewend zijn te spelen zou het ook juist beter kunnen gaan door ze meer steun te geven. Hoe beter die organisatie is, hoe meer spelers je bij elkaar hebt om steun te bieden, hoe minder snel individuele fouten naar voren kunnen komen. Dat is wat mij betreft de andere kant van de medaile. Wil niet zeggen dat het 1 goed en is het andere fout of dat een wisseling van beide de oplossing perse zou zijn, maar ik vind het iets te makkelijk om te roepen dat je eigenlijk niets anders kan dan wat je altijd wil doen. Maar sowieso ben ik niet van maar 1 systeem/tactiek kunnen spelen in het hedendaagse voetbal. Ik vroeg me al eens eerder af wat nou plan B is voor Schmidt en hoe dat bij zijn vorige teams ging. Werd ik een beetje kinderachtig uitgelachen door Makaveli, maar voor mij is het behoorlijk ouderwets om maar uit te gaan van 1 tactiek en daar moet je het mee doen. Zeker Europees zijn de wetten toch wat anders dan in de ED waar je veel meer de bal hebt en de tegenstand vaak beperkt is. Dus een alternatief had kunnen zijn om juist in die moeilijke fase niet meer in de opbouw zo diep te staan. Om veel compacter bij elkaar te blijven.
Sowieso ook opmerkelijk, geen individueel verwijt, dat opeens mensen na een wedstrijd, leidend door individuele fouten, keihard beginnen te schreeuwen dat Roger tactisch had moeten ingrijpen of dat het tactisch enorm teleurstellend was, maar zelf noch de tactische kennis hebben blijkend uit de alternatieven waarmee ze komen of in de manier waarop ze over voetbal praten. Dat is hetzelfde als iemand als Famke Louise die bij Jinek doodleuk gaat vertellen dat de lockdown moet stoppen, maar zelf überhaupt niet eens de medische / wetenschappelijke kennis heeft om de definitie en werking van een virus juist uit te leggen.
Twee dingen:
1. voor jou is het leidend dat er verloren is door individuele fouten. Voor mij is dat zeker niet 100% het geval
2. wat is een alternatief voor jou waaruit je blijkbaar haalt dat iemand tactische kennis heeft? Een uitgebreide video analyse waarvan je al weet dat niemand incl jij die kan maken omdat we simpelweg niet de video analisten zijn van PSV? Of volstaat een moment opname (die jij vaak post, bedoel ik verder niet negatief) die jij bepalend/veelzeggend vindt maar waar een ander twijfels bij heeft juist omdat het een stilstaand moment is? Of iemand die gewoon net wat anders denkt over de situatie als jij, hoe bepaal je dan wie er tactische kennis heeft? Of wat bedoel je precies met je laatste alinea? En wie bedoel je ermee? Mensen op dit forum? Op Twitter? TV Analisten? Wederom niet verkeerd en persoonlijk bedoeld, gewoon een vraag uit interesse.
3. ik vind je vergelijking met Jinek en Famke eerlijk gezegd behoorlijk scheef en krom. Zei verkondigt haar mening voor een miljoenenpubliek en heeft toegang tot niveau bronnen die wij als 'simpele' PSV fans niet hebben. Als publiek figuur had Famke zich veel beter kunnen en moeten voorbereiden. Heeft ze nagelaten. Je zou een punt hebben als ik of wie je ook bedoeld in je quote bij de analyses van PSV zouden kunnen komen.