Peter Bosz

Alles over directie, coaches, trainingen, beleid, etc.
Post Reply
Thijs
Lid van verdienste
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Juancho wrote: 28 Jan 2024, 12:04
Thijs wrote: 28 Jan 2024, 11:58

Ik vind het niet zo gek eigenlijk. Tegen Almere verwacht je dominant te zijn, zoals we ook waren. Dan blijf je niet met 4 achterin staan, maar kun je ofwel beide backs diep zetten of Teze meer centraal en Bosca naar de 6 doorschuiven zodat Lang echt op 10 kan spelen, terwijl Til zijn loopacties naast en voorbij Luuk kan maken. In zo’n wedstrijd heb je de creativiteit van Lang centraal nodig als Veerman en Saibari missen, maar kun je de penetratie van Tils loopacties ook goed gebruiken. Niet zo gek dus, denk ik.
Ik vond ons eigenlijk helemaal niet zo dominant. Sterker nog, door de keuze van Bosz kon dat ook amper want de combi Til/Lang met daarbij Lozano eigenlijk ook heb je 3 spelers die veelal in hetzelfde gebied lopen en waarvan er 2 zelfs op hun best zijn in die zone (vrij vanuit de linkerkant). Dat gaf in mijn ogen zoveel problemen (vooral haalde ik al aan dat je eigenlijk met 2 linies zou gaan spelen) dat er van dominantie geen sprake was. Til liep er verloren bij, kwam niet in zijn kracht. Lang vond ik op 1 of 2 balletjes na ook matig wat ook logisch is want je haalt hem uit zijn kracht. Lozano kwam ook amper voor want zijn kracht werd ook geblokkeerd door bezette zones waarin hij normaal kan excelleren.

Nee wat mij betreft was het eerder een gevalletje van PSV heeft beter materiaal dus ze wonnen alsnog in een buitengewone saaie en slechte pot voetbal.
Volgens mij hadden we de eerste helft iets van 75% balbezit, dus ik denk dat we dat dominant kunnen noemen, toch? Ik ben het wel met je eens dat het niet goed was (zeker niet in vergelijking met de eerste 17 wedstrijden), maar dat zat hem juist in die laatste fase inderdaad. Ik zie het probleem echter anders dan jij. Lozano en Lang zijn beiden gewend om vanaf links te spelen ja, maar spelen op een heel andere wijze, waarbij Lozano meer de diepte en loopacties heeft en Lang meer de creatieve pass en dribbel (die hij begin van het seizoen geweldig combineerde met loopacties in de diepte, maar bij Club geen onderdeel was van zijn spel). Til is helemaal anders, omdat hij juist zijn loopacties zonder bal naast of voorbij Luuk maakt, terwijl Lang en Lozano die loopactie naar binnen vooral aan de bal maken en niet in diezelfde zones als Til.

Het kwam er niet uit, maar ik denk dat dit meer te maken heeft aan de nog ontbrekende vorm bij Lozano en Lang en vanuit Lang ook enige onwennigheid met de positie. Ik denk echter wel dat dit richting toekomst best nog eens een succesvolle invulling kan zijn tegen de clubs die zich ingraven.
ShovingNE2
Site Admin

Juancho wrote: 28 Jan 2024, 12:04Ik vond ons eigenlijk helemaal niet zo dominant.
70% balbezit over de hele wedstrijd. Hoezo niet dominant.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Juancho
Mister PSV
Clubvoorkeur: PSV

Thijs wrote: 28 Jan 2024, 12:17
Juancho wrote: 28 Jan 2024, 12:04

Ik vond ons eigenlijk helemaal niet zo dominant. Sterker nog, door de keuze van Bosz kon dat ook amper want de combi Til/Lang met daarbij Lozano eigenlijk ook heb je 3 spelers die veelal in hetzelfde gebied lopen en waarvan er 2 zelfs op hun best zijn in die zone (vrij vanuit de linkerkant). Dat gaf in mijn ogen zoveel problemen (vooral haalde ik al aan dat je eigenlijk met 2 linies zou gaan spelen) dat er van dominantie geen sprake was. Til liep er verloren bij, kwam niet in zijn kracht. Lang vond ik op 1 of 2 balletjes na ook matig wat ook logisch is want je haalt hem uit zijn kracht. Lozano kwam ook amper voor want zijn kracht werd ook geblokkeerd door bezette zones waarin hij normaal kan excelleren.

Nee wat mij betreft was het eerder een gevalletje van PSV heeft beter materiaal dus ze wonnen alsnog in een buitengewone saaie en slechte pot voetbal.
Volgens mij hadden we de eerste helft iets van 75% balbezit, dus ik denk dat we dat dominant kunnen noemen, toch? Ik ben het wel met je eens dat het niet goed was (zeker niet in vergelijking met de eerste 17 wedstrijden), maar dat zat hem juist in die laatste fase inderdaad. Ik zie het probleem echter anders dan jij. Lozano en Lang zijn beiden gewend om vanaf links te spelen ja, maar spelen op een heel andere wijze, waarbij Lozano meer de diepte en loopacties heeft en Lang meer de creatieve pass en dribbel (die hij begin van het seizoen geweldig combineerde met loopacties in de diepte, maar bij Club geen onderdeel was van zijn spel). Til is helemaal anders, omdat hij juist zijn loopacties zonder bal naast of voorbij Luuk maakt, terwijl Lang en Lozano die loopactie naar binnen vooral aan de bal maken en niet in diezelfde zones als Til.

Het kwam er niet uit, maar ik denk dat dit meer te maken heeft aan de nog ontbrekende vorm bij Lozano en Lang en vanuit Lang ook enige onwennigheid met de positie. Ik denk echter wel dat dit richting toekomst best nog eens een succesvolle invulling kan zijn tegen de clubs die zich ingraven.
70% balbezit hebben zegt me weinig. Dat zeggen ze in Amsterdam ook vaak. Als je van de tegenstander de bal mag hebben en je lekker rustig rond speelt op een meter of 30-40 van de goal... Is dat dan dominantie? Vind ik niet. Voor de winterstop heb ik echter wel vaak een heel dominant PSV gezien, juist in de zones waar het om draait. Dat noem ik dominant zijn.

En natuurlijk zijn Lang en Lozano andere type spelers, maar ze spelen wel veelal in hetzelfde spwelgebied. Logisch, ze houden er van om van links naar binnen te komen. Lozano heel doelgericht, Lang wat meer in de dribbel en tussen de linies of ook ala Lozano heel doelgericht.

Wat ik gister zei over dat Til Lang niet beter maakt zo en Lang Til ook niet... Dat kan je ook zeggen over Lozano en Lang. Ze zaten elkaar eerder in de weg zonder het ze overigens kwalijk te nemen.

Als je extra creativiteit wil met Lang op 10, prima, maar stel dan Til niet op. Til is bij uitstek een speler die ruimtes nodig heeft. En die waren gister, mede door de gekozen tactiek, erg beperkt. Lang op 10 met Saibari/Veerman er achter maakt het al heel anders denk ik. Daarom had ik Land ipv Til logischer gevonden.

Maar verder prima hé, tis soms ook mooi om het ineens met elkaar te zijn :) :shake:
Last edited by Juancho on 28 Jan 2024, 12:25, edited 1 time in total.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Chucky
Vedette

Als we balbezit als graadmeter voor dominantie gaan gebruiken kunnen we beter Frank de Boer als trainer aanstellen. We hebben een xG van 2,19 bij elkaar weten te voetballen tegen Almere, waaronder een penalty (= 0,79). Dan heb je weliswaar terecht gewonnen, maar ben je zeker niet dominant geweest.
  • These users thanked the author Chucky for the post:
    Juancho
    SKERLA
    Legende
    Favoriete speler: Peet Scheefbril

Het was vooral dit volgens mij:
    Noosa wrote: 28 Jan 2024, 00:06Het belangrijkste was denk ik dat zowel Lang als Lozano op deze manier ritme op konden doen.
    Veredelde oefenwedstrijd dus, zodat Yorbe straks kan worden gemist omdat vanaf nu Lang en Lozano weer wedstrijdfit zijn. Dat gaf Peet mede als reden op om met deze opstelling te beginnen.
  • These users thanked the author SKERLA for the post:
    Noosa
    Lente
    Meervoudig international

SKERLA wrote: 28 Jan 2024, 13:19 Het was vooral dit volgens mij:
    Noosa wrote: 28 Jan 2024, 00:06Het belangrijkste was denk ik dat zowel Lang als Lozano op deze manier ritme op konden doen.
    Veredelde oefenwedstrijd dus, zodat Yorbe straks kan worden gemist omdat vanaf nu Lang en Lozano weer wedstrijdfit zijn. Dat gaf Peet mede als reden op om met deze opstelling te beginnen.
    Precies wat Peter aangaf idd en het was dus ook nodig gezien het feit dat Lang met kramp (tenminste hopelijk was het kramp) uitgevallen is. Lozano en Lang moesten beide spelen gisteren om minuten in de benen te krijgen. Lang uiteindelijk dik 60 minuten en Lozano dik 70 minuten. En gezien de uitslag heeft het perfect uitgepakt. Koester de punten en alle focus op Ajax en Dortmund nu. Niet teveel conclusies verbinden aan Almere en zeker niet jezelf de put in praten.
  • These users thanked the author Lente for the post:
    Jur1913
    Oh PSV wat je met me doet…
    Persepolis
    Vedette

Ik denk dat domineren hier verward wordt met goed voetbal spelen. De eerste hoeft niet de tweede te betekenen he. De tweede is je doel, de eerste een mogelijk middel om dat te bereiken. PSV domineerde wel degelijk, maar speelde te weinig goed voetbal (of net genoeg).
  • These users thanked the author Persepolis for the post (total 2):
    MC HammerArdbeg
    Juancho
    Mister PSV

Domineren houdt voor mij in dat je de tegenstander je wil op legt. Als de tegenstander zelf jou de bal geeft/gunt en je hebt op basis daarvan 70% balbezit maar weet er vervolgens niks mee te doen en het blijft bij wat rondspelen... Dan noem ik dat idd absoluut geen dominantie.

Kijk je bijv naar het eerste uur ongeveer thhis tegen Twente voor de beker... Dat was voor mij wel pure dominantie. Je hebt de bal, je geeft druk als een malle en creëert veel kansen terwijl je tegenstander amper tijd heeft om te ademen.
    Sensation
    Lid scoutingsteam
    Clubvoorkeur: Ja

Juancho wrote: 28 Jan 2024, 15:03 Domineren houdt voor mij in dat je de tegenstander je wil op legt. Als de tegenstander zelf jou de bal geeft/gunt en je hebt op basis daarvan 70% balbezit maar weet er vervolgens niks mee te doen en het blijft bij wat rondspelen... Dan noem ik dat idd absoluut geen dominantie.

Kijk je bijv naar het eerste uur ongeveer thhis tegen Twente voor de beker... Dat was voor mij wel pure dominantie. Je hebt de bal, je geeft druk als een malle en creëert veel kansen terwijl je tegenstander amper tijd heeft om te ademen.
    Je gaat ook echt in een halve dag van “Almere komt om te voetballen” naar “de tegenstander gunde je de bal”
  • These users thanked the author Sensation for the post (total 2):
    ArdbegTijn
    Juancho
    Mister PSV

Daar zit gelukkig nogal een grijs gebied tussen hé... Tenzij je dacht dat ik vond dat Almere 90 min lang PSV aan het afjagen was. Of die intentie had.

Bovendien was het een mogelijke reden waarom veel balbezit weinig zegt over dominantie. Dat zijn Amsterdamse uitspraken als het niks oplevert.
    ShovingNE2
    Site Admin

En nog niet het begin van hoe jij zou spelen Juancho. Met Lang op 10 kon niet volgens jou maar zoveel smaken hadden we niet.
    DC_PSV
    Vedette

Bosz gaf ook aan dat hij Lang en Lozano vooral liet spelen om minuten te maken. Tuurlijk was het niet om aan te zien, maar Lang heeft weer ruim een uur gespeeld en Lozano ook. Voor Lang was het zn eerste basisplaats sinds 8 oktober, ruim 3 maanden. Gisteren wonnen we op 30%, zonder eigenlijk iets weg te geven. Op naar de Arena met hopelijk Tillman en Joey weer erbij. Die kan Baka en Lozano/Lang veel beter bedienen in de diepte.
    #simplythebest
    Juancho
    Mister PSV

Zou het dan niet logischer zijn geweest om Baka eens wat rust te geven en met Lang en Lozano op de flanken te spelen? Bakayoko speelt sowieso enorm veel dit seizoen omdat er eigenlijk geen alternatief voor hem was vanwege blessure gevallen.
    Neede
    Ballenjongen

Bosz had een vacature op het middenveld openstaan. Niet op de flanken.
  • These users thanked the author Neede for the post:
    SKERLA
    Juancho
    Mister PSV

Bosz had gewoon nog altijd middenvelders tot zijn beschikking op de bank met Mauro, Babadi en Land. Dat hij ze niet gebruikt... Tja dat is gewoon een keuze geweest.
    Neede
    Ballenjongen

Ik werd er gisteren iig wel blij van toen de opstelling bekend werd. Vond het een mooie keuze voor Almere-thuis. Maar wat maakt het nu nog uit? 3 pnt binnen en Lang heeft weer ritme opgedaan.
    ShovingNE2
    Site Admin

Mauro had gekund. En dan Til op 10, maar Lang banken (of Bakayoko) met het oog op Ajax uit lijkt mij niet slim.
    DonyellMalen
    Legende

Is dit PSV het beste team waarmee je hebt gewerkt?
    “Ik ben erom uitgelachen, maar ik vind dit PSV wel degelijk het beste elftal waar ik ooit mee heb gewerkt. Niet alleen omdat we op technisch gebied heel veel goede spelers hebben, maar ook omdat we een echt team zijn. Deze jongens begrijpen allemaal wat ervoor nodig is om elkaar beter te maken. Ze corrigeren elkaar waar nodig, niet om te katten, maar echt om beter te worden. We hebben een aantal leiders in het team die ook uit zichzelf het woord nemen in de kleedkamer, onder wie Luuk de Jong en Guus Til. En we hebben een paar ongelooflijke talenten onder wie Johan Bakayoko en Ismael Saibari, twee spelers die zich enorm hebben ontwikkeld.
    https://www.helden.media/verhalen/peter ... -ook-goed/

Laat Oranje maar zitten, Peet. Blijf nog maar wat jaren bij ons.
    Grasmat
    Lid van verdienste
    Favoriete speler: Dn Flamingo

Ja, is ook beter voor iedereens hamstrings heb ik begrepen.
    Mr.Unibet
    Meervoudig international

Schijnbaar 3 hele jonge jongens getest vandaag in de oefenwedstrijd, ben benieuwd wat er onder hem uit gaat komen. Noah Fernandez, Thomas en De Guzman geloof ik.
    11 Tinus
    Legende
    Clubvoorkeur: Philips

Bosz heeft in dit seizoen al meerdere verrassende moves gedaan en zo staat hij ook beetje bekend natuurlijk. Schouten als CV, Mauro/Pattie als defensief blok, Tillman als linksbuiten en dan noemde hij zelfs nog Boscagli en Dest als opties als 6. Die creativiteit zal hij weer moeten aanwenden voor de komende tijd want heel veel opties zijn er niet over.

Bakayoko is dit jaar 19x gewisseld als basisspeler. Het is ook niet voor niets dat Vertessen aan zoveel minuten kwam. Lozano is 9x gewisseld als basisspeler en Lang 11x gewisseld als basisspeler. Dat zegt vooral dat Bosz het liefst die spelers niet teveel wil 'oproken' zoals Elfrink zegt. En op zich is het ook logisch want we spelen vaak een gewonnen wedstrijd (dus sparen) en er wordt heel veel van ze gevraagd. Nu ga ik uit van het positieve dat Bakayoko en Lozano gewoon de komende 15 wedstrijden gewoon kunnen starten.

We spelen dit seizoen nog minimaal 3x een dubbele wedstrijd per week en dat is wel echt bijzonder veel minder dan we tot nu toe hebben gehad. Je zou zelfs kunnen verwachten dat spelers als Lozano en Bakayoko gewoon alle minuten kunnen spelen mits ze fit blijven. Maar stel je moet wisselen, wat blijft er dan nog te kiezen over?

Tillman is mijn 1e back-up linksbuiten. Deed het aardig daar en kan zeker in de kleinere ruimtes daar prima spelen. Maar viel in de Kuip in als een powerhouse/dribbelkoning dus dat is wel een wapen. Het nadeel is dat je hem er waarschijnlijk geen plezier mee doet, wat de kans kleiner maakt dat hij wil blijven, maar ook dat je hem op de bank moet starten omdat hij anders niet fris in kan vallen. En dat vergroot weer de kans dat Bayern hem niet terug hoeft ironisch genoeg.

Het is niet echt out of the box maar qua profiel zou Dest mijn 1e back rechtsbuiten zijn. Hij is snel, hij kan in die ruimte prima uit de voeten en hij speelde bij Ajax in zijn beste tijd als halve rechtsbuiten. Als Nieuwkoop het kan dan kan Dest het minimaal 2x zo goed. Het nadeel is dat hij gewoon start dus hem daar brengen is lastig. Er zijn wel genoeg backs in de selectie dus je kunt hem wel fris houden.

Ondanks dat Saibari daar vaak is ingevallen zou het niet mijn voorkeur hebben om hem daar te gebruiken. Maar hij kan het natuurlijk wel. Dit zou mijn eerste nood rechtsbuiten/linksbuiten zijn als er echt S aan de K is. Ik denk nog steeds dat Bosz voor Schouten Veerman Til kiest en dus kan Saibari wel fris vanaf de bank komen mits iedereen fit.

Als het dan echt penibel wordt zou Mauro mijn laatste noodoptie zijn. Zijn minuten als middenvelder zijn normaliter verleden tijd en Bosz heeft hem al op 4 posities gebruikt dus dan kan hij ook als invaller op die posities overeind blijven. Zolang hij blijft lopen en fel mee verdedigd kun je toch tegen veel tegenstander met Mauro de wedstrijd wel op slot houden.

Je durft er bijna niet aan te denken maar stel dat er iets met Lozano/Bakayoko gebeurt dan krabbel we ons wel eventjes achter de oortjes.
  • These users thanked the author 11 Tinus for the post:
    AlexDeTank4
    Trixm
    Vedette

11 Tinus wrote: 02 Feb 2024, 11:38 Bosz heeft in dit seizoen al meerdere verrassende moves gedaan en zo staat hij ook beetje bekend natuurlijk. Schouten als CV, Mauro/Pattie als defensief blok, Tillman als linksbuiten en dan noemde hij zelfs nog Boscagli en Dest als opties als 6. Die creativiteit zal hij weer moeten aanwenden voor de komende tijd want heel veel opties zijn er niet over.

Bakayoko is dit jaar 19x gewisseld als basisspeler. Het is ook niet voor niets dat Vertessen aan zoveel minuten kwam. Lozano is 9x gewisseld als basisspeler en Lang 11x gewisseld als basisspeler. Dat zegt vooral dat Bosz het liefst die spelers niet teveel wil 'oproken' zoals Elfrink zegt. En op zich is het ook logisch want we spelen vaak een gewonnen wedstrijd (dus sparen) en er wordt heel veel van ze gevraagd. Nu ga ik uit van het positieve dat Bakayoko en Lozano gewoon de komende 15 wedstrijden gewoon kunnen starten.

We spelen dit seizoen nog minimaal 3x een dubbele wedstrijd per week en dat is wel echt bijzonder veel minder dan we tot nu toe hebben gehad. Je zou zelfs kunnen verwachten dat spelers als Lozano en Bakayoko gewoon alle minuten kunnen spelen mits ze fit blijven. Maar stel je moet wisselen, wat blijft er dan nog te kiezen over?

Tillman is mijn 1e back-up linksbuiten. Deed het aardig daar en kan zeker in de kleinere ruimtes daar prima spelen. Maar viel in de Kuip in als een powerhouse/dribbelkoning dus dat is wel een wapen. Het nadeel is dat je hem er waarschijnlijk geen plezier mee doet, wat de kans kleiner maakt dat hij wil blijven, maar ook dat je hem op de bank moet starten omdat hij anders niet fris in kan vallen. En dat vergroot weer de kans dat Bayern hem niet terug hoeft ironisch genoeg.

Het is niet echt out of the box maar qua profiel zou Dest mijn 1e back rechtsbuiten zijn. Hij is snel, hij kan in die ruimte prima uit de voeten en hij speelde bij Ajax in zijn beste tijd als halve rechtsbuiten. Als Nieuwkoop het kan dan kan Dest het minimaal 2x zo goed. Het nadeel is dat hij gewoon start dus hem daar brengen is lastig. Er zijn wel genoeg backs in de selectie dus je kunt hem wel fris houden.

Ondanks dat Saibari daar vaak is ingevallen zou het niet mijn voorkeur hebben om hem daar te gebruiken. Maar hij kan het natuurlijk wel. Dit zou mijn eerste nood rechtsbuiten/linksbuiten zijn als er echt S aan de K is. Ik denk nog steeds dat Bosz voor Schouten Veerman Til kiest en dus kan Saibari wel fris vanaf de bank komen mits iedereen fit.

Als het dan echt penibel wordt zou Mauro mijn laatste noodoptie zijn. Zijn minuten als middenvelder zijn normaliter verleden tijd en Bosz heeft hem al op 4 posities gebruikt dus dan kan hij ook als invaller op die posities overeind blijven. Zolang hij blijft lopen en fel mee verdedigd kun je toch tegen veel tegenstander met Mauro de wedstrijd wel op slot houden.

Je durft er bijna niet aan te denken maar stel dat er iets met Lozano/Bakayoko gebeurt dan krabbel we ons wel eventjes achter de oortjes.
    Het zou ook Peter Bosz zijn om daar Simons, Abed of Bars te proberen.
    Saibari is underrated.
    Cas
    Meervoudig international

Thijs
    Lid van verdienste
    Rol: Organisator Prediction League
    Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Tja. Toch jammer dat hij niet gewoon zegt dat hij er niks over wil zeggen. In deze heb ik dan toch de saaie, politiek correcte reactie dan dit…
  • These users thanked the author Thijs for the post:
    Zuc0
    Ardbeg
    Mister PSV

Ik vind het wel mooi zijn openheid.
    Post Reply