Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
User avatar
ruuddevil
Legende
Posts: 12,759
Joined: 25 Aug 2017, 11:39

Zelfs zijn presentatie stond echter ter discussie toen het minder ging. Toen werd hij aangevallen op zijn interviews. Zelfs door mensen waarvan je het niet verwacht. Conclusie: de resultaten bepalen alles. Ondertussen gaat het met de fitheid de goede kant op en ontstaat er een team. Tegen AZ weer een mooi meetmoment. Een tegenstander waar we te vaak van hebben verloren de afgelopen jaren.
User avatar
Sensation
Lid scoutingsteam
Posts: 14,019
Joined: 26 Aug 2017, 13:16
Clubvoorkeur: Ja

Een kijkje in het idee van Ruud:
User avatar
psvgouda
Vedette
Posts: 9,682
Joined: 13 Apr 2021, 18:07
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Pssst... lekker Ruud!
Johnnie Walker
Lid van verdienste
Posts: 1,966
Joined: 26 Jun 2019, 08:24
Clubvoorkeur: Philips

Johnnie Walker wrote: 04 Sep 2022, 10:05 Ergens hoop ik dat Ruud als echte topsporter heel goed doorheeft dat veel van ons een mentaal probleem hebben en hij daarom zo hamert op de mentaliteit.

Ik haal mijn vertrouwen uit Ruud zijn mentaliteit. Als er iemand was die de juiste mindset had om niet alleen hard te werken (revalidaties), maar ook juist te presteren (hattricks tegen Ajax) als het niveau omhoog ging — dan is dat Ruud.
Na 1 topper kon je nog geen conclusie trekken, maar na gisteren m.i. wel. Het mentale probleem in toppers heeft Ruud er echt uitgekregen. Roger gaf de goede aanzet in de bekerfinale en inmiddels staan we er gewoon wanneer het moet. Niet bang en vol zelfvertrouwen. Trots!
User avatar
Armada
Internationale topspeler
Posts: 4,804
Joined: 20 Mar 2018, 08:46

Johnnie Walker wrote: 07 Nov 2022, 09:22
Johnnie Walker wrote: 04 Sep 2022, 10:05 Ergens hoop ik dat Ruud als echte topsporter heel goed doorheeft dat veel van ons een mentaal probleem hebben en hij daarom zo hamert op de mentaliteit.

Ik haal mijn vertrouwen uit Ruud zijn mentaliteit. Als er iemand was die de juiste mindset had om niet alleen hard te werken (revalidaties), maar ook juist te presteren (hattricks tegen Ajax) als het niveau omhoog ging — dan is dat Ruud.
Na 1 topper kon je nog geen conclusie trekken, maar na gisteren m.i. wel. Het mentale probleem in toppers heeft Ruud er echt uitgekregen. Roger gaf de goede aanzet in de bekerfinale en inmiddels staan we er gewoon wanneer het moet. Niet bang en vol zelfvertrouwen. Trots!
100%, m.i. heeft Guti hierin een hele belangrijke rol.
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips

ruuddevil wrote: 07 Nov 2022, 09:03 Zelfs zijn presentatie stond echter ter discussie toen het minder ging. Toen werd hij aangevallen op zijn interviews. Zelfs door mensen waarvan je het niet verwacht. Conclusie: de resultaten bepalen alles. Ondertussen gaat het met de fitheid de goede kant op en ontstaat er een team. Tegen AZ weer een mooi meetmoment. Een tegenstander waar we te vaak van hebben verloren de afgelopen jaren.
Uiteraard zorgt het resultaat voor hoe er gekeken wordt naar een trainer/coach. Maar ik vond bv dat Ruud na Cambuur uit en eigenlijk ook Rangers thuis het niet goed kon verwoorden. Hij kon of wilde het iig niet zeggen en wij als supporters willen dan eigenlijk het vertrouwen terug krijgen doordat er een trainer staat die de vinger op de zere plek legt. En dus het vertrouwen geeft dat het volgende week niet hetzelfde is.

De vraag is nu of we zonder Guti nu beter voor de dag zouden komen dan eerder dit jaar. Toen Guti er tegen Groningen niet bij was leek PSV niet heel veel te hebben geleerd.

Ik was groot fan van de coach Roger en iets minder van de trainer Roger in 50/50 wedstrijden. Eigenlijk laat Ruud precies zien waarom het nu wel lukt en waarom het bij Roger maar niet wilde lukken. Maar als Roger dit spelersmateriaal had dan was het hem ook wel gelukt maar had Ruud het gekund met Roger zijn selecties? In de JCS speelden we met Hoever Til en Bakayoko bv en zonder Guti Ramalho Mwene en Xavi.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Ik kan mij nog de lijstjes van [mention]11 Sir Tinus[/mention] herinneren vorig seizoen waarin hij alle (verloren) toppers op een rijtje had gezet van de afgelopen seizoenen. Pijnlijk om te zien. Man wat ben ik blij dat Ruud alle toppers weer wint. Heerlijk gevoel.
User avatar
mr.top
Internationale topspeler
Posts: 4,860
Joined: 01 Dec 2019, 07:18

Grasmat wrote: 07 Nov 2022, 08:58 Even los van zijn voetbaltrainertechnische kwaliteiten is Ruud echt met afstand de meest fijne coach om naar te luisteren in interviews. Gewoon nuchter, ontspannen, geen gekke dingen, realistisch en zeggen waar het op staat. En dat allemaal met de nodige humor erdoorheen gemengd. Gewoon helemaal perfect qua presentatie.
Ik denk ook wel dat dit een eigenschap is van de trainer waar iedereen het op forum het over eens kan zijn.
User avatar
Fanatic-U-s
Internationale topspeler
Posts: 4,308
Joined: 17 Oct 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Fredrik Oppegård

Als het goed gaat wel ja. Als het minder gaat dan ga je je daar weer aan ergeren want dan hoop ik bijv. op een wat meer getergde houding.
Ex unitate vires
Heya Hallvar
Nationale topspeler
Posts: 2,041
Joined: 01 Sep 2017, 00:00

Thijs wrote: 06 Nov 2022, 18:45 Geweldige motivator, maar weer waardeloze wissels, waardoor we het uiteindelijk veel moeilijker krijgen dan nodig. Maar het positieve overheerst duidelijk met zo’n uitstraling en het feit dat hij er een echt team van heeft gemaakt.
Dit is wel de beste omschrijving. Wanneer hij nog leert om verstandig te wisselen (zonder het team te verzwakken) is hij in staat om dit team naar een kampioenschap te leiden.
Daarin heeft hij wel een voordeel als voormalig topspeler, hij weet wat er voor nodig is.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Waarom moest Luuk er trouwens uit? Te veel last van die tik? Ik dacht te horen, achteraf, dat hij aangaf dat hij daar wat overdreef om zo even tijd en rust te pakken voor het elftal. Dan lijkt me niet dat dat de reden is?

Luuk haal je er normaal nooit uit want hij blijft belangrijk, ook op halve kracht. Je zag direct het verschil toen Til de balletjes vast moest houden en moest zorgen voor rust. PSV kwam er niet meer aan te pas en er ontstond een forse druk op onze achterhoede. Ik begreep er werkelijk niks van. Net zoals de wissel Vertessen ipv Madueke eigenlijk. Die laatste is natuurlijk een paar klassen beter dus waarom hij niet in het veld kwam?

Het liep nu gelukkig goed af, dus wat dat betreft zeker de complimenten voor onze Ruud, maar die wissels... nee die sloegen wat [mention]Thijs[/mention] al aangaf, nergens op.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
koetje
Legende
Posts: 11,072
Joined: 25 Aug 2017, 07:40

Ruud heeft ook als trainer al een top 12 van Europa uitstraling. En dat voor een beginner. Dat niveau heeft hij uiteraard nog niet maar een hoopvolle start.
Robson de Souza
Vedette
Posts: 6,654
Joined: 27 Aug 2017, 18:28

Heya Hallvar wrote: 07 Nov 2022, 12:15
Thijs wrote: 06 Nov 2022, 18:45 Geweldige motivator, maar weer waardeloze wissels, waardoor we het uiteindelijk veel moeilijker krijgen dan nodig. Maar het positieve overheerst duidelijk met zo’n uitstraling en het feit dat hij er een echt team van heeft gemaakt.
Dit is wel de beste omschrijving. Wanneer hij nog leert om verstandig te wisselen (zonder het team te verzwakken) is hij in staat om dit team naar een kampioenschap te leiden.
Daarin heeft hij wel een voordeel als voormalig topspeler, hij weet wat er voor nodig is.
Volgens mij maakt Ruud juist bijna elke wedstrijd logische wissels. Zo zorgde hij bijvoorbeeld voor de omslag tegen Monaco.
En nu ook: iedereen vond dat hij Madueke moest brengen maar ik denk dat hij bewust voor spelers koos die wél weten hoe ze om moeten schakelen.
El Ghazi is daar echt goed in en is ook snel. Er vanuit gaande dat De Jong er uit ging omdat hij op was vond ik alle wissels wel te verklaren.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Ik vond het niet zo'n gekke wissels. Vertessen is erg snel over een langere afstand, en dat had je in potentie nodig want ajax zou met een slotoffensief komen. Til had maar één opdracht en dat was zoveel mogelijk lopen en afjagen. Luuk was op, voldoende gelopen. Noni is vooral explosief op korte stukken. Tegen een Leicester vorig seizoen, toen we terug werden gedrukt naar eigen helft, had je niks aan Noni. En dat staat dan nog los van zijn algehele fitheid. De wissels pakte alleen niet uit zoals gewenst. Kan gebeuren.
Heya Hallvar
Nationale topspeler
Posts: 2,041
Joined: 01 Sep 2017, 00:00

Zo zijn de wissels altijd te beredeneren, maar ze pakten wel verdomde slecht uit. Terwijl Van Nistelrooij eerder heeft bewezen wel een goede hand te hebben.
Het meest interessante vond ik de omzetting naar 5-3-2, toen Ajax met 2 spitsen ging spelen en Gerrit er in kwam. Ik ben van mening dat PSV de selectie heeft om deze Oranje variant als plan B achter de hand te houden. Wanneer Luuk er af moet, je een voorsprong hebt en er druk op de verdediging komt kan je dat perfect invullen met Gakpo en Madueke/EL Ghazi als aanvallers, en Xavi daarchter als aangever. Je kan dan ook met het blok Veerman-Sangare op het middenveld spelen omdat er een extra centrale verdediger in staat.
Als ik Ruud was zou ik dat backup systeem er in de komende break inslijpen (met El Ghazi en Madueke voorop en Ledesma daarchter) zodat je er straks in de topwedstrijden nog beter op staat.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11

Luuk werd gewisseld omdat hij net terugkomt van een zware spierblessure en het een hele intense wedstrijd was.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Persepolis
Vedette
Posts: 8,265
Joined: 30 Jan 2018, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Johnnie Walker wrote: 07 Nov 2022, 09:22
Johnnie Walker wrote: 04 Sep 2022, 10:05 Ergens hoop ik dat Ruud als echte topsporter heel goed doorheeft dat veel van ons een mentaal probleem hebben en hij daarom zo hamert op de mentaliteit.

Ik haal mijn vertrouwen uit Ruud zijn mentaliteit. Als er iemand was die de juiste mindset had om niet alleen hard te werken (revalidaties), maar ook juist te presteren (hattricks tegen Ajax) als het niveau omhoog ging — dan is dat Ruud.
Na 1 topper kon je nog geen conclusie trekken, maar na gisteren m.i. wel. Het mentale probleem in toppers heeft Ruud er echt uitgekregen. Roger gaf de goede aanzet in de bekerfinale en inmiddels staan we er gewoon wanneer het moet. Niet bang en vol zelfvertrouwen. Trots!
Inderdaad. Onder Schmidt werd het over 2 jaar steeds meer een hecht team, en vorig seizoen ontwikkelde dat zich naar een team dat blijft vechten en tot het gaatje gaat (met als hoogtepunt inderdaad de bekerfinale). Die ontwikkeling heeft zich dit seizoen doorgezet, en dat (icm tactische aanpassingen) heeft ervoor gezorgd dat nu vaker topwedstrijden worden gewonnen. Heeft RvN prima voor elkaar. Wel zijn de resultaten tegen minder goede tegenstanders minder geworden; waar we vorig seizoen in totaal 5 punten verloren in 26 wedstrijden tegen de nrs 6 t/m 18, hebben wij nu al 6 punten verloren tegen de huidige nummers 14 en 17. Of dat mentaal (gebrek aan focus) of tactisch (moeite tegen teams die ingraven en op de counter spelen, itt teams die zelf het spel willen maken zoals Ajax en Arsenal) is weet ik niet, waarschijnlijk een combinatie. Maar dat is duidelijk de stap die gezet moet worden om echt vol voor dat kampioenschap te gaan, aangezien 3 kwart van de wedstrijden tegen dergelijke teams zijn. Krijgt hij dat ook nog voor elkaar dan is die schaal uiterlijk eind mei wel binnen ;)
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips

Het verschil tussen Roger en Ruud vooralsnog, small samplesize uiteraard maar wel wat opvallende dingen.

Roger
16x tegen Ajax/Feyenoord/AZ -> 19% gewonnen (W3 D4 L9)
56x tegen overig Eredivisie -> 82% gewonnen (W46 D8 L2)
12x Europa tegen 50/50 teams of beter -> 17% gewonnen (W2 D5 L5)
16x Europa tegen mindere teams -> 81% gewonnen (W13 D1 L2)

Ruud
3x tegen Ajax/Feyenoord/AZ -> 100% gewonnen (W3 D0 L0)
11x tegen overig Eredivisie -> 73% gewonnen (W8 D0 L3)
6x Europa tegen 50/50 teams of beter -> 33% gewonnen (W2 D2 L2) -> Monaco winst?
4x Europa tegen mindere teams -> 75% gewonnen (W3 D1 L0)

- Ruud heeft nu na 11 potjes in de Eredivisie (buiten top 4) meer verloren dan Roger na 56(!) wedstrijden.
- Het trackrecord tegen Ajax/Feyenoord is van 19% naar 100% gegaan.
- Overal winning % van Roger is 64% en dat van Ruud is 63%
- Overal losing % van Roger is 18% en dat van Ruud is 21%

Mijn grootste kritiek op Roger zijn manier van spelen is dat op het moment dat het niveau bij de tegenstander omhoog gaat dat de tactiek kwetsbaarder wordt omdat goede spelers makkelijker onder die druk uit spelen. Bij Ruud is het een stuk meer behoudend en dat zie je aan de resultaten in de 'grotere' wedstrijden. De kracht van Roger was dat hij tegen de mindere teams heel weinig punten weg gaf. Hij verloor slechts 4x in 72(!) duels tegen mindere teams. Als Ruud daar nog een stijgende lijn in kan krijgen dan worden we 100% kampioen.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

Het is natuurlijk wel belangrijker om toppers te winnen dan om te winnen tegen dwergclubs :
Ten eerste is het een 6 punten wedstrijd.
Ten tweede breng je een directe concurrent mentaal een belangrijke klap toe en breng je ze mogelijk in een crisis.
User avatar
Sensation
Lid scoutingsteam
Posts: 14,019
Joined: 26 Aug 2017, 13:16
Clubvoorkeur: Ja

11 Sir Tinus wrote: 08 Nov 2022, 14:27 Het verschil tussen Roger en Ruud vooralsnog, small samplesize uiteraard maar wel wat opvallende dingen.

Roger
16x tegen Ajax/Feyenoord/AZ -> 19% gewonnen (W3 D4 L9)
56x tegen overig Eredivisie -> 82% gewonnen (W46 D8 L2)
12x Europa tegen 50/50 teams of beter -> 17% gewonnen (W2 D5 L5)
16x Europa tegen mindere teams -> 81% gewonnen (W13 D1 L2)

Ruud
3x tegen Ajax/Feyenoord/AZ -> 100% gewonnen (W3 D0 L0)
11x tegen overig Eredivisie -> 73% gewonnen (W8 D0 L3)
6x Europa tegen 50/50 teams of beter -> 33% gewonnen (W2 D2 L2) -> Monaco winst?
4x Europa tegen mindere teams -> 75% gewonnen (W3 D1 L0)

- Ruud heeft nu na 11 potjes in de Eredivisie (buiten top 4) meer verloren dan Roger na 56(!) wedstrijden.
- Het trackrecord tegen Ajax/Feyenoord is van 19% naar 100% gegaan.
- Overal winning % van Roger is 64% en dat van Ruud is 63%
- Overal losing % van Roger is 18% en dat van Ruud is 21%

Mijn grootste kritiek op Roger zijn manier van spelen is dat op het moment dat het niveau bij de tegenstander omhoog gaat dat de tactiek kwetsbaarder wordt omdat goede spelers makkelijker onder die druk uit spelen. Bij Ruud is het een stuk meer behoudend en dat zie je aan de resultaten in de 'grotere' wedstrijden. De kracht van Roger was dat hij tegen de mindere teams heel weinig punten weg gaf. Hij verloor slechts 4x in 72(!) duels tegen mindere teams. Als Ruud daar nog een stijgende lijn in kan krijgen dan worden we 100% kampioen.
Ben heel benieuwd naar deze statistiek aan het einde van het seizoen! Mooi om zo de verschillen naar voren te brengen.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

Standbeeld wrote: 08 Nov 2022, 08:55 Ik vond het niet zo'n gekke wissels. Vertessen is erg snel over een langere afstand, en dat had je in potentie nodig want ajax zou met een slotoffensief komen. Til had maar één opdracht en dat was zoveel mogelijk lopen en afjagen. Luuk was op, voldoende gelopen. Noni is vooral explosief op korte stukken. Tegen een Leicester vorig seizoen, toen we terug werden gedrukt naar eigen helft, had je niks aan Noni. En dat staat dan nog los van zijn algehele fitheid. De wissels pakte alleen niet uit zoals gewenst. Kan gebeuren.
63e minuut :
- El ghazi voor Veerman. Begrijpelijk. Al had je daar ook Madueke kunnen brengen.
- Teze voor Max. Begrijpelijk als Max fysiek het niet kan volmaken. De fout van Teze leidt wel tot een tegendoelpunt ..dus een dure wissel. Maar goed of Hoever het daar beter had gedaan..waarschijnlijk niet.

81e minuut :
- Vertessen voor Luuk. Onbegrijpelijk. Dramawissel. Madueke is zoveel beter en gevaarlijker en zelfs volwassener in zijn spel.
- Til voor Simons. Ik begrijp dat Til komt maar waarom voor Simons ? Die was toch nog fit genoeg en levert gewoon goede verdedigende arbeid.

87e minuut
- Branthwaite voor Gakpo. Begrijpelijk. Ik had het logischer gevonden om Branthwaite te brengen op het moment dat je Luuk eraf haalt..omdat die ook verdedigend bij corners en vrije trappen belangrijk kopwerk verricht, maar goed.
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips

Als je beseft dat Madueke eigenlijk geen optie was tenzij je nog iets moest forceren in de laatste 5 a 10 minuten dan is de wissel van Vertessen en El Ghazi niet zo slecht. Til voor Simons snap ik alleen vanuit defensief oogpunt omdat Til ook een goede kopper is. Zowel aanvallen als verdedigend kon je hem er wel bij hebben in de 16.

Dat Ruud 5-4-1 ging spelen vind ik wel logisch maar die 4 op het middenveld waren dan Guti, Sangaré, El Ghazi en Til... dat vind ik dan niet logisch to be honest. Tenminste zo legde Ruud het uit. Als je zegt 5-3-2 dan was het logischer geweest maar in de praktijk bijna hetzelfde natuurlijk.
Chucky
Vedette
Posts: 5,511
Joined: 07 Sep 2018, 12:37

Ruud had (achteraf) beter Branthwaite direct voor Luuk kunnen brengen toen hij zag dat Ajax Lucca bracht, en Noni voor Xavi. Al snapte ik het inbrengen van Vertessen ook wel.
User avatar
Sensation
Lid scoutingsteam
Posts: 14,019
Joined: 26 Aug 2017, 13:16
Clubvoorkeur: Ja

MaartenV wrote: 08 Nov 2022, 19:52
Standbeeld wrote: 08 Nov 2022, 08:55 Ik vond het niet zo'n gekke wissels. Vertessen is erg snel over een langere afstand, en dat had je in potentie nodig want ajax zou met een slotoffensief komen. Til had maar één opdracht en dat was zoveel mogelijk lopen en afjagen. Luuk was op, voldoende gelopen. Noni is vooral explosief op korte stukken. Tegen een Leicester vorig seizoen, toen we terug werden gedrukt naar eigen helft, had je niks aan Noni. En dat staat dan nog los van zijn algehele fitheid. De wissels pakte alleen niet uit zoals gewenst. Kan gebeuren.
63e minuut :
- El ghazi voor Veerman. Begrijpelijk. Al had je daar ook Madueke kunnen brengen.
- Teze voor Max. Begrijpelijk als Max fysiek het niet kan volmaken. De fout van Teze leidt wel tot een tegendoelpunt ..dus een dure wissel. Maar goed of Hoever het daar beter had gedaan..waarschijnlijk niet.

81e minuut :
- Vertessen voor Luuk. Onbegrijpelijk. Dramawissel. Madueke is zoveel beter en gevaarlijker en zelfs volwassener in zijn spel.

- Til voor Simons. Ik begrijp dat Til komt maar waarom voor Simons ? Die was toch nog fit genoeg en levert gewoon goede verdedigende arbeid.

87e minuut
- Branthwaite voor Gakpo. Begrijpelijk. Ik had het logischer gevonden om Branthwaite te brengen op het moment dat je Luuk eraf haalt..omdat die ook verdedigend bij corners en vrije trappen belangrijk kopwerk verricht, maar goed.
Ik wil even hierop terugkomen, met de rest eens; Madueke niet brengen in deze vechtwedstrijd snap ik heel goed, nog niet zo lang terug van een lange blessure, één rotschop en een blessure ligt op de loer. Vertessen is daarnaast wel meer een spits en imo net wat sneller dan Madueke, heeft ook juist in die rol vaak zat zijn waarde gehad (als counterspits dus).
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Ik vind het echt een gevalletje achteraf is mooi wonen. De twee wissels (Til en Vertesssen) waren prima te verklaren. Dat het achteraf niet uitpakt zoals gehoopt, dat is vervelend. Met name Vertessen liet helemaal niets zien ofwel hij verzaakt gewoon. Vertessen zal zijn spaarzame krediet hebben verspeeld voor de aankomende tijd.
Post Reply