Ajax

Clubs en wedstrijden uit de Eredivisie kunnen hier besproken worden.
Locked
El Sordo
Vedette

ShovingNE2 wrote: 09 Feb 2021, 10:03
tijn0 wrote: 09 Feb 2021, 10:01 We zitten hier wel nogal in een bubbel. Zometeen is het voor ons klip en klaar dat Onana gebruikt heeft, maar oordeelt het CAS anders.
Dan is het CAS corrupt. Enige juiste conclusie. :praise:

Maar goed: niet alleen deze bubbel zegt het hè. Echt iedereen die er in de media een plasje (no pun) over heeft gedaan komt tot dezelfde conclusie.
Behalve die Freek van kwaliteitsblad VI.
Ren Höek
Vedette
Clubvoorkeur: PSV

Ailon wrote: 09 Feb 2021, 09:59 Ook in de "borstvoeding" periode zal het alleen bij grote uitzondering voorgeschreven worden en ook uiterst zelden wannneer je beneden de 30 jaar bent (vrouw van Onana is 24).
Dit zal best, maar het ging mij om de feiten en dat gedeelte werd verkeerd weergegeven.
Niet meer en niet minder.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Ailon
Vedette

Grasmat wrote: 09 Feb 2021, 10:04
tijn0 wrote: 09 Feb 2021, 10:01 We zitten hier wel nogal in een bubbel. Zometeen is het voor ons klip en klaar dat Onana gebruikt heeft, maar oordeelt het CAS anders.
Wil je nou beweren dat wij hier niet allemaal volledig objectief zijn? :roll:
Objectief of niet, Onana zit natuurlijk zwaar in de verdachtenhoek.
En wat betreft het spul dat mogelijk "gemaskeerd" moest worden, zit Onana wel heel dicht bij het vuur. :mrgreen:
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
tijn0

Grasmat wrote: 09 Feb 2021, 10:04
Wil je nou beweren dat wij hier niet allemaal volledig objectief zijn? :roll:
Nee, alleen de rest is voor Ajax.
Ailon
Vedette

Ren Höek wrote: 09 Feb 2021, 10:08
Ailon wrote: 09 Feb 2021, 09:59 Ook in de "borstvoeding" periode zal het alleen bij grote uitzondering voorgeschreven worden en ook uiterst zelden wannneer je beneden de 30 jaar bent (vrouw van Onana is 24).
Dit zal best, maar het ging mij om de feiten en dat gedeelte werd verkeerd weergegeven.
Niet meer en niet minder.
Vergissen is menselijk. Muggenziften ook.
De reactie hieronder van @Persepolis is duidelijk, lijkt me zo.
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
Manolev25
Meervoudig international
Clubvoorkeur: PSV und der BVB

Scherpe column van Zonneveld over het feit dat het bullshit verhaal van Onana zomaar wordt overgenomen door iedereen. Als Onana een wielrenner was zou niemand hem geloven. Laat Ajax het inderdaad maar bewijzen met dat slappe ijskonijn voorop.

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/al ... ~a4058d68/
Brael
Vedette

Persepolis wrote: 09 Feb 2021, 10:06 klopt, vooral omdat het lastiger kan worden om de borstvoeding op gang te laten komen wordt het het liefst vermeden. Als het noodzakelijk is zal het wel voorgeschreven worden, maar net zoals bij het zwangerschap zal dat echt alleen gedaan worden als er iets serieus aan de hand is wat zwaarder weegt dan de nadelige effecten. Dan heb je het over aandoeningen die bij een vrouw van die leeftijd zeldzaam zijn, maar je weet het nooit natuurlijk.
Er zijn ook genoeg vrouwen die flesvoeding geven aan de baby, dus dan is het borstvoeding-argument niet relevant.

Verder weet ik niet of het al gevraagd is, maar ik neem aan dat je furosemide alleen op voorschrift kunt krijgen? In dat geval moet er dus toch een doktersvoorschrift liggen voor het middel. Tenzij Onana zelf het darkweb op is gegaan om die pillen ergens vandaan te halen.
Manolev25 wrote: 09 Feb 2021, 11:19 Scherpe column van Zonneveld over het feit dat het bullshit verhaal van Onana zomaar wordt overgenomen door iedereen. Als Onana een wielrenner was zou niemand hem geloven. Laat Ajax het inderdaad maar bewijzen met dat slappe ijskonijn voorop.

https://www.ad.nl/nederlands-voetbal/al ... ~a4058d68/
Er is wel een duidelijk verschil: voetballers (en zeker keepers) hebben niet zo veel baat bij welke doping dan ook. Dus "als Onana een wielrenner was", is best wel een kromme vergelijking.

Verder is het wel een dubieus verhaal natuurlijk, maar blijkbaar heeft de UEFA toch genoeg aanleiding gezien om Onana relatief mild te straffen. En hoe je het ook wendt of keert, zij weten meer van de zaak dan wij allemaal bij elkaar. Want Ajax hoeft niks te bewijzen in de media, Ajax hoeft alleen iets richting de UEFA te bewijzen. En blijkbaar is ze dat afdoende gelukt, en menen ze zelfs zo sterk te staan dat ze in beroep gaan tegen deze milde straf.
koetje
Legende

Brael wrote: 09 Feb 2021, 11:43 Er is wel een duidelijk verschil: voetballers (en zeker keepers) hebben niet zo veel baat bij welke doping dan ook. Dus "als Onana een wielrenner was", is best wel een kromme vergelijking.
Uiteraard hebben in algemene zin kracht- of duursporters meer aan doping dan intervalsporters. Maar ook een voetballer of keeper kan doping gebruiken. Bijvoorbeeld voor sneller fysiek herstel of verliezen gewicht.

De bewijsvoering van Ajax zal overigens relatief simpel zijn. Ze zullen wel inzage hebben gegeven in het medisch dossier van die vrouw met daarin het voorgeschreven recept voor de pilletjes.
ShovingNE2
Site Admin

Brael wrote: 09 Feb 2021, 11:43 Er is wel een duidelijk verschil: voetballers (en zeker keepers) hebben niet zo veel baat bij welke doping dan ook.
Nee? Sneller herstel in een hele zware serie wedstrijden bijvoorbeeld? Spullen voor de spieren want sprongkracht is echt iets wat belangrijk is voor een keeper? Het is gewoon een dopingartiest en geen slachtoffer.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Hatseflats
Vedette

Vergeet coördinatie, concentratie of reflexen niet!
Brael
Vedette

ShovingNE2 wrote: 09 Feb 2021, 11:55
Brael wrote: 09 Feb 2021, 11:43 Er is wel een duidelijk verschil: voetballers (en zeker keepers) hebben niet zo veel baat bij welke doping dan ook.
Nee? Sneller herstel in een hele zware serie wedstrijden bijvoorbeeld? Spullen voor de spieren want sprongkracht is echt iets wat belangrijk is voor een keeper? Het is gewoon een dopingartiest en geen slachtoffer.
Dat Onana doping pakt om zijn fysieke gedeelte te versterken, vind ik niet geloofwaardig. Keepers rennen geen marathons tijdens wedstrijden, en doping waar je hoger van gaat springen bestaat niet. Ja, er is doping waar je meer spieren door opbouwt, maar daarmee bouw je dus over je hele lijf meer spieren op. Daar word je dus alleen maar zwaarder van, wat je sprongkracht alleen maar negatief beinvloedt.

Wat ik zelf nog de meest geloofwaardige doping vindt voor een keeper, is iets waar je mentaal alerter van wordt. Het zou kunnen dat hij dat gepakt heeft voorafgaand aan een wedstrijd, om dat de dagen erna eruit te willen plassen. Maar dat vind ik zelf al redelijk ver gezocht. En dan zou Onana nog steeds plaspillen ergens vandaan moeten hebben getoverd, want die zijn (ff opgezocht) via het legale circuit alleen op recept verkrijgbaar.

Bovendien hebben plaspillen weinig effect meer op de dopingopsporing. Plaspillen verdunnen alleen de urine, maar de dopingopsporing is tegenwoordig zo gevoelig, dat het ook in verdunde urine doping prima kan opsporen. Je kunt ook 10 koppen koffie drinken, dat verdunt je urine net zo goed, zonder dat je risico loopt op een dopingschorsing.
Op weg naar nr 26
Vedette

Ik geloof ergens best dat het een vergissing is geweest, dan nog is het strafbaar, twisten over de mate van straf begrijp ik wel maar het is wat het is toch ? Dan kan elke topsporter anders roepen, oh vergissing, stom stom en vrij gesproken worden. Ik zie ze het best halveren.
ShovingNE2
Site Admin

Het is niet voor niets het meest gebruikte middel om doping te maskeren. Als dat met 10 kopjes koffie kon dan deed de hele wielerwereld dat ook wel.

Het excuus van Onana is ook het meest gebruikte excuus. Er is echt nul reden om die gast te vertrouwen. Ibi zei het goed: wat ik ook had, als ik iets wilde gebruiken belde ik altijd de arts van de club. Dat is je verantwoordelijkheid. Ga je de mist in dan moet je brommen.

Die straf blijft minimaal staan. Want als ze hem nog korter maken is het een precedent. Dan moet je ieder lulsmoesje geloven tenzij je een bekentenis hebt.
Hatseflats
Vedette

Ik weet niet of de Uefa dat wel moet doen, want dan zegt iedere speler: "Ja, sorry. Ik wilde een paracetamol pakken, maar had per ongeluk een andere pil gepakt van mijn partner. Die leken echt veel te veel op elkaar".
Brael
Vedette

O maar hij verdient zeker een straf. Ben het met je eens dat de UEFA niet achter elk lulsmoesje aan kan gaan, dus dat ze een minimale straf echt wel gaan handhaven.

Maar wat mij betreft blijft het daar ook bij. Ik geloof wel dat Onana gewoon te stom is om te poepen en daardoor het verkeerde pilletje gepakt heeft. Als het echt een heel ongeloofwaardige smoes zou zijn, die niet door feiten onderbouwd had kunnen worden, had de UEFA hem nooit zo'n lichte straf gegeven.
Op weg naar nr 26
Vedette

ShovingNE2 wrote: 09 Feb 2021, 12:14 Het is niet voor niets het meest gebruikte middel om doping te maskeren. Als dat met 10 kopjes koffie kon dan deed de hele wielerwereld dat ook wel.

Het excuus van Onana is ook het meest gebruikte excuus. Er is echt nul reden om die gast te vertrouwen. Ibi zei het goed: wat ik ook had, als ik iets wilde gebruiken belde ik altijd de arts van de club. Dat is je verantwoordelijkheid. Ga je de mist in dan moet je brommen.

Die straf blijft minimaal staan. Want als ze hem nog korter maken is het een precedent. Dan moet je ieder lulsmoesje geloven tenzij je een bekentenis hebt.
Dat kon wel eens dichter bij de waarheid liggen dan mijn pging positief over de mens te zijn :)
Sensation
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: Ja

Brael wrote: 09 Feb 2021, 12:10
ShovingNE2 wrote: 09 Feb 2021, 11:55

Dat Onana doping pakt om zijn fysieke gedeelte te versterken, vind ik niet geloofwaardig. Keepers rennen geen marathons tijdens wedstrijden, en doping waar je hoger van gaat springen bestaat niet. Ja, er is doping waar je meer spieren door opbouwt, maar daarmee bouw je dus over je hele lijf meer spieren op. Daar word je dus alleen maar zwaarder van, wat je sprongkracht alleen maar negatief beinvloedt.

Wat ik zelf nog de meest geloofwaardige doping vindt voor een keeper, is iets waar je mentaal alerter van wordt. Het zou kunnen dat hij dat gepakt heeft voorafgaand aan een wedstrijd, om dat de dagen erna eruit te willen plassen. Maar dat vind ik zelf al redelijk ver gezocht. En dan zou Onana nog steeds plaspillen ergens vandaan moeten hebben getoverd, want die zijn (ff opgezocht) via het legale circuit alleen op recept verkrijgbaar.

Bovendien hebben plaspillen weinig effect meer op de dopingopsporing. Plaspillen verdunnen alleen de urine, maar de dopingopsporing is tegenwoordig zo gevoelig, dat het ook in verdunde urine doping prima kan opsporen. Je kunt ook 10 koppen koffie drinken, dat verdunt je urine net zo goed, zonder dat je risico loopt op een dopingschorsing.
Je hebt zoveel meer. Je hebt bijv. ook doping die kan helpen bij spierherstel. Er is heel veel doping wat niet het bekende epo of anabole steroïden verhaal is. Niet dat ik er zomaar vanuit ga dat Onana het genomen heeft maar enkel het fysieke gedeelte (waarbij jij zaken als zuurstofgehalte en spiergroei aanhaalt) of mentale gedeelte (stimulanten, hartslagverlagers etc.) is te kort door de bocht.

En die plaspillen heeft hij zoals bekend van het vrouwtje die het, iig naar hun verhaal, op recept heeft. Wat voor heel veel mensen hoogst onwaarschijnlijk is, maar ik ga er vanuit dat de UEFA hier onderzoek naar heeft gedaan en dat bijv. met toestemming van Onana en zijn vrouw de dokter heeft mogen doorsturen wanneer en waarom hij dit aan haar voorgeschreven heeft.

Die plaspillen zijn natuurlijk niet voor niets verboden, als die niks zouden kunnen maskeren dan zouden ze ook niet meer verboden zijn.
ShovingNE2
Site Admin

Er is vast een arts die even een receptje wil antidateren voor wat knaken hoor. Het gaat om tientallen miljoenen euro's namelijk als de schorsing 4 jaar zou worden.
Grasmat
Lid van verdienste
Favoriete speler: Dn Flamingo

Jup, als ik dokter was en PSV zou dit vragen zou ik dit meteen doen. Clubliefde is dat.
RIO
Legende
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Ik hoop op 2 jaar schorsing. Lekker voor ze.
Brael
Vedette

Sensation wrote: 09 Feb 2021, 12:44 Je hebt zoveel meer. Je hebt bijv. ook doping die kan helpen bij spierherstel. Er is heel veel doping wat niet het bekende epo of anabole steroïden verhaal is. Niet dat ik er zomaar vanuit ga dat Onana het genomen heeft maar enkel het fysieke gedeelte (waarbij jij zaken als zuurstofgehalte en spiergroei aanhaalt) of mentale gedeelte (stimulanten, hartslagverlagers etc.) is te kort door de bocht.

En die plaspillen heeft hij zoals bekend van het vrouwtje die het, iig naar hun verhaal, op recept heeft. Wat voor heel veel mensen hoogst onwaarschijnlijk is, maar ik ga er vanuit dat de UEFA hier onderzoek naar heeft gedaan en dat bijv. met toestemming van Onana en zijn vrouw de dokter heeft mogen doorsturen wanneer en waarom hij dit aan haar voorgeschreven heeft.

Die plaspillen zijn natuurlijk niet voor niets verboden, als die niks zouden kunnen maskeren dan zouden ze ook niet meer verboden zijn.
Zoals al eerder gezegd, zou het allemaal wel kunnen, doping die fysiek iets toevoegt. Ofwel in spieropbouw, ofwel in herstel. Maar zoals ook al eerder gezegd is een keeper de minst logische positie daarvoor. Bovendien moet je enorm goed begeleid worden om zoiets succesvol uit te voeren, omdat het echt maatwerk is. Dat is niet iets dat Onana in zijn eentje had kunnen regelen. Dat zou dus betekenen: een uitgekiend doping-regime bij Ajax? Hoe leuk ik het ook zou vinden als dat waar blijkt te zijn, het is natuurlijk extreem onwaarschijnlijk.
Sensation wrote: 09 Feb 2021, 12:44Die plaspillen zijn natuurlijk niet voor niets verboden, als die niks zouden kunnen maskeren dan zouden ze ook niet meer verboden zijn.
Dan ga je ervan uit dat er heel veel logica zit in de lijst met verboden middelen. Helaas is dat niet altijd het geval. Dit middel stond er in de jaren 80 al op, en is er nooit meer afgehaald. Maar de technieken zijn inmiddels zo ver, dat dit middel eigenlijk geen nut meer heeft.

Bovendien heeft het ook weinig zin om de ene doping te maskeren met een ander middel dat op diezelfde dopinglijst staat, natuurlijk. Het enige dat je daarmee bewerkstelligt, is dat er nog langer een verboden middel in je lijf zit.
Maar wat is dat spul precies? “Furosemide is een geneesmiddel dat normaliter wordt toegepast bij mensen die een vochtophoping hebben,” vertelt dopingexpert Douwe de Boer, verbonden aan de Universiteit van Maastricht. “Als de nieren of het hart niet goed werken, kunnen vochtophopingen ontstaan. Dat kan allerlei complicaties veroorzaken.” Met furosemide raak je dat extra vocht sneller kwijt.

Sporters gebruiken het medicijn vooral als ‘maskerend middel’, legt De Boer uit. Daarom staat het goedje op de dopinglijst. Een voorbeeld: de sporter heeft cocaïne gebruikt. Furosemide versnelt de vochtafdrijving – je plast meer – en de stof verdwijnt sneller uit het lichaam. Dat kan detectie moeilijker maken.

Verouderd middel
Toch plaatst De Boer een belangrijke kanttekening. “De opsporingsmethodes zijn nu een stuk gevoeliger dan vroeger. Bovendien is furosemide, in Nederland via de apotheek verkrijgbaar maar op internet nog een stuk makkelijker te bestellen, simpel op te sporen. Het staat dus op de lijst met maskerende middelen, maar heeft die functie volledig verloren.”
Sensation
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: Ja

Brael wrote: 09 Feb 2021, 13:14
Sensation wrote: 09 Feb 2021, 12:44 Je hebt zoveel meer. Je hebt bijv. ook doping die kan helpen bij spierherstel. Er is heel veel doping wat niet het bekende epo of anabole steroïden verhaal is. Niet dat ik er zomaar vanuit ga dat Onana het genomen heeft maar enkel het fysieke gedeelte (waarbij jij zaken als zuurstofgehalte en spiergroei aanhaalt) of mentale gedeelte (stimulanten, hartslagverlagers etc.) is te kort door de bocht.

Zoals al eerder gezegd, zou het allemaal wel kunnen, doping die fysiek iets toevoegt. Ofwel in spieropbouw, ofwel in herstel. Maar zoals ook al eerder gezegd is een keeper de minst logische positie daarvoor. Bovendien moet je enorm goed begeleid worden om zoiets succesvol uit te voeren, omdat het echt maatwerk is. Dat is niet iets dat Onana in zijn eentje had kunnen regelen. Dat zou dus betekenen: een uitgekiend doping-regime bij Ajax? Hoe leuk ik het ook zou vinden als dat waar blijkt te zijn, het is natuurlijk extreem onwaarschijnlijk.
Sensation wrote: 09 Feb 2021, 12:44Die plaspillen zijn natuurlijk niet voor niets verboden, als die niks zouden kunnen maskeren dan zouden ze ook niet meer verboden zijn.
Dan ga je ervan uit dat er heel veel logica zit in de lijst met verboden middelen. Helaas is dat niet altijd het geval. Dit middel stond er in de jaren 80 al op, en is er nooit meer afgehaald. Maar de technieken zijn inmiddels zo ver, dat dit middel eigenlijk geen nut meer heeft.

Bovendien heeft het ook weinig zin om de ene doping te maskeren met een ander middel dat op diezelfde dopinglijst staat, natuurlijk. Het enige dat je daarmee bewerkstelligt, is dat er nog langer een verboden middel in je lijf zit.
Maar wat is dat spul precies? “Furosemide is een geneesmiddel dat normaliter wordt toegepast bij mensen die een vochtophoping hebben,” vertelt dopingexpert Douwe de Boer, verbonden aan de Universiteit van Maastricht. “Als de nieren of het hart niet goed werken, kunnen vochtophopingen ontstaan. Dat kan allerlei complicaties veroorzaken.” Met furosemide raak je dat extra vocht sneller kwijt.

Sporters gebruiken het medicijn vooral als ‘maskerend middel’, legt De Boer uit. Daarom staat het goedje op de dopinglijst. Een voorbeeld: de sporter heeft cocaïne gebruikt. Furosemide versnelt de vochtafdrijving – je plast meer – en de stof verdwijnt sneller uit het lichaam. Dat kan detectie moeilijker maken.

Verouderd middel
Toch plaatst De Boer een belangrijke kanttekening. “De opsporingsmethodes zijn nu een stuk gevoeliger dan vroeger. Bovendien is furosemide, in Nederland via de apotheek verkrijgbaar maar op internet nog een stuk makkelijker te bestellen, simpel op te sporen. Het staat dus op de lijst met maskerende middelen, maar heeft die functie volledig verloren.”
Laten we het er idd op houden dat het vooral echt ultra dom is, en regels zijn regels, helaas. Als ik door rood rij kan ik 100x zeggen 'ik had niet gezien dat het rood was', die boete krijg ik echt wel. En daarnaast, rood en groen lijken net zoveel op elkaar als die plaspil en paracetamol (rood-groen kleurenblinden even uitgezonderd).

Thanks voor het stukje bron; wist niet dat het al dusdanig verouderd was ;) Maarja, het staat nog op het lijstje, helaas voor hem :mrgreen:
Brael
Vedette

Yep, of het is een hele domme vergissing geweest van Onana, of hij is een hele domme dopingpakker.

Gezien de strafmaat van de UEFA (die blijkbaar verzachtende omstandigheden aannemelijk cq. bewezen hebben geacht) ga ik uit van het eerste. En hard of niet, daar staat wel degelijk nog altijd een fikse straf op.
Ren Höek
Vedette

Of hij heeft gesnoven en wilde dat sneller afvoeren?
Die De Boer komt niet voor niets met dat voorbeeld aan in combinatie met Furosemide.

Hij zou niet de eerste zijn, om me zachtjes uit te drukken.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Grasmat
Lid van verdienste
Favoriete speler: Dn Flamingo

Voor de zekerheid moet de KNVB toch maar de rest van dit seizoen de volledige ajax selectie op doping testen na iedere wedstrijd. We moeten natuurlijk niet willen dat er eentje ongestraft tussendoor glipt. Bovendien zou een uitgebreid dopingnetwerk in Amsterdam blootleggen een droom zijn die uitkomt.
Locked