Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
Op weg naar nr 26
Vedette
Posts: 6,156
Joined: 02 Apr 2019, 00:00

Image

Dit zegt ook wel iets.
Madueke
Legende
Posts: 10,870
Joined: 26 Jun 2019, 00:00

'Meneer wil zo snel mogelijk naar Bernabeu'

Iemand die eigenlijk (nog) niet wil en zich heeft laten overhalen door Marcel Brands wil echt niet zo snel mogelijk naar Real Madrid.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Op weg naar nr 25 wrote: 18 Jan 2023, 11:48 Image

Dit zegt ook wel iets.
Wat zegt het?
Op weg naar nr 26
Vedette
Posts: 6,156
Joined: 02 Apr 2019, 00:00

Standbeeld wrote: 18 Jan 2023, 11:53
Op weg naar nr 25 wrote: 18 Jan 2023, 11:48 Image

Dit zegt ook wel iets.
Wat zegt het?
Dat we blijkbaar qua voetbal niet zoveel onderdoen voor de rest, maar verwachtingswise te weinig scoren (goh dat hebben we gezien zondag) en te makkelijk tegen krijgen. Nee het zegt niet dat het spel fantastisch is maar ook niet zo anominabel als we denken. Je kan er ook de conclusie aan verbinden dat we wat kwaliteit missen in de selectie om goals te maken en te voorkomen.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

Op weg naar nr 25 wrote: 18 Jan 2023, 11:48 Image

Dit zegt ook wel iets.
Dit zegt zeker iets. Namelijk dat de kansen worden gecreeerd en het aantal kansen tegen best wel meevalt. Vooral de spelers hebben het laten liggen door blunders achterin en niet benutten kansen.

En deze cijfers behaald met een gemankeerd team met een bekend zwakke verdediging en geen spits eerste helft seizoen.

Nogmaals..ruud is geen tactisch wonderkind en hij maakt echt wel zijn fouten. Maar de plek op de ranglijst weerspiegelt veel meer dan alleen de kwaliteit van de coach.

De grap is. . de kritikasters van Ruud die normaal dol zijn op statistiek, zijn opeens blind voor dit soort lijstjes.
Last edited by MaartenV on 18 Jan 2023, 12:01, edited 1 time in total.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Op weg naar nr 25 wrote: 18 Jan 2023, 11:56
Standbeeld wrote: 18 Jan 2023, 11:53
Wat zegt het?
Dat we blijkbaar qua voetbal niet zoveel onderdoen voor de rest, maar verwachtingswise te weinig scoren (goh dat hebben we gezien zondag) en te makkelijk tegen krijgen. Nee het zegt niet dat het spel fantastisch is maar ook niet zo anominabel als we denken. Je kan er ook de conclusie aan verbinden dat we wat kwaliteit missen in de selectie om goals te maken en te voorkomen.
En wat is de invloed van Gakpo op deze cijfers? En hoe zouden we scoren als we na de winterstop beginnen te tellen?
Siemen
Nationale topspeler
Posts: 2,327
Joined: 26 Aug 2017, 15:00

Op weg naar nr 25 wrote: 18 Jan 2023, 11:56
Standbeeld wrote: 18 Jan 2023, 11:53
Wat zegt het?
Dat we blijkbaar qua voetbal niet zoveel onderdoen voor de rest, maar verwachtingswise te weinig scoren (goh dat hebben we gezien zondag) en te makkelijk tegen krijgen. Nee het zegt niet dat het spel fantastisch is maar ook niet zo anominabel als we denken. Je kan er ook de conclusie aan verbinden dat we wat kwaliteit missen in de selectie om goals te maken en te voorkomen.
Ik lees het anders.
- We hadden 3.5 punten meer moeten hebben o.b.v. statistieken.
- We hebben de meeste expected goals (XGF) in de eredivisie.
- We hebben wel nog wat meer gescoord, dan de expected goals aangeeft, wat duidt op toeval/geluk.
- Qua verwachte tegengoals doen Ajax en Feyenoord het beter.
- Wij hebben veel meer tegengoals dan de expected goals against aangeeft, wat duidt op toeval/ongeluk/blunders (?).
Waaruit ik concludeer dat we vooral defensief veel moeten stabiliseren om minder onnodige goals tegen te krijgen, wat past bij het beeld van een organisatorisch zwak elftal. Aanvallend vallen de cijfers mee, maar het beeld m.i. ook niet. Ik ben erg benieuwd wat de cijfers zouden zijn zonder Gakpo, zoals we nu zien.
Op weg naar nr 26
Vedette
Posts: 6,156
Joined: 02 Apr 2019, 00:00

Standbeeld wrote: 18 Jan 2023, 12:00
Op weg naar nr 25 wrote: 18 Jan 2023, 11:56

Dat we blijkbaar qua voetbal niet zoveel onderdoen voor de rest, maar verwachtingswise te weinig scoren (goh dat hebben we gezien zondag) en te makkelijk tegen krijgen. Nee het zegt niet dat het spel fantastisch is maar ook niet zo anominabel als we denken. Je kan er ook de conclusie aan verbinden dat we wat kwaliteit missen in de selectie om goals te maken en te voorkomen.
En wat is de invloed van Gakpo op deze cijfers? En hoe zouden we scoren als we na de winterstop beginnen te tellen?
Gezien het rendement van Gakpo in de eerste seizoens"helft" is die invloed vrij groot vermoed ik. Kan in meerdere opzichten, dat het verschil XGF tov GF kleiner was door zijn invloed of juist kleiner omdat hij meer XGF creëerde dan er goals gemaakt werden. Kunnen we pas vergelijken over langere periode.
Robson de Souza
Vedette
Posts: 6,654
Joined: 27 Aug 2017, 18:28

Op weg naar nr 25 wrote: 18 Jan 2023, 12:09
Standbeeld wrote: 18 Jan 2023, 12:00
En wat is de invloed van Gakpo op deze cijfers? En hoe zouden we scoren als we na de winterstop beginnen te tellen?
Gezien het rendement van Gakpo in de eerste seizoens"helft" is die invloed vrij groot vermoed ik. Kan in meerdere opzichten, dat het verschil XGF tov GF kleiner was door zijn invloed of juist kleiner omdat hij meer XGF creëerde dan er goals gemaakt werden. Kunnen we pas vergelijken over langere periode.
En toch ben ik benieuwd. Cody had een super rendement natuurlijk, maar van de 14 wedstrijden die er gespeeld werden miste Luuk er 8 volledig, Noni miste er 10 volledig en El Ghazi kon 2 keer meer dan 80 minuten maken. Ook dat zorgde ervoor dat er zoveel via Gakpo liep, die het natuurlijk uitstekend heeft gedaan.
Als er ook nog eens iemand in slaagt om de corner zoals Gakpo te nemen levert dat een vracht aan assists op die eerst automatisch naar Cody gingen. Dus ik zie nog steeds mogelijkheden, die alleen maar groter worden als er nog een speler bij komt die van nature een behoorlijk rendement heeft.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Thijs wrote: 17 Jan 2023, 19:51
Heruone wrote: 17 Jan 2023, 19:15Maar kom op zeg, als dit als (enigste) argument aangedragen wordt voor Ruud (heb 'm al een paar keer voorbij zien komen), dan zijn we echt ver af joh. Hiermee lul je alles wat recht is krom en andersom. Verder wel eens met het [mention]DC_PSV[/mention] hierboven mij. Aantal dingen knap gedaan, o.a. Monaco thuis. Als we het moeten hebben over (zeldzame) lichtpuntjes ;) En laten we die inderdaad koesteren in dit tot op heden nogal fletse en armetierige seizoen.

Elders ook al gezegd: ik hoop van harte dat Ruud de boel op de rit krijgt. En als dat hem lukt, op een sustainable manier, dan zal ik de allereerste zijn die dat toegeeft. Dat beloof ik hierbij ook plechtig :mrgreen: Maar tot op heden voelt het voor mij met de kennis die ik heb over Ruud en de indruk die hij maakt op mij slechts als ijdele hoop.
Mijns inziens zijn er veel positieve zaken over Ruud te bedenken. Heb ik ook in een columnpje voor een deel gedaan. Alleen zit dat niet op gebied van tactiek en beperkt op technische ontwikkeling. En waar jij mogelijk onder Schmidt veel interessante dingen zag, denk ik dat we ook wel kunnen stellen dat het uiteindelijk ook allemaal heel beperkt was waar we van konden genieten in die twee jaar.

Wat moet PSV bereiken onder Ruud zodat jij hem die erkenning geeft? Dan kan ik helpen om je eraan te herinneren. :mrgreen:
Klopt, dat is het probleem: een proces kost tijd. Genoeg voorbeelden van. Tel daarbij op dat Schmidt binnenkwam in een klote periode. Enfin. Ontwikkeling is een lastig iets. Het valt niet te meten in een grootheid, nog uit te drukken in eenheid. Men denkt vaak dat ontwikkeling gelijk is aan de stap zetten van A naar B en dat dat zich uit in een duidelijk merkbaar resultaat of significante verandering, hetgeen wat in de praktijk vaak een stap van A naar Z is. De kleine tussenstapjes binnen dat bereik zijn ook ontwikkeling, maar vaak niet duidelijk merkbaar noch dat het vaak überhaupt opgemerkt wordt.

Daar zat de grote crux met Schmidt: die tussenstappen zijn altijd te ontdekken geweest. Er waren vanaf moment 1 duidelijke spelprincipes te ontdekken, evenals werkende mechanismes die dergelijke spelprincipes moeten uitbeelden + welke positieve impact dat zou hebben op het spel van het team. En PSV is gedurende het seizoen daarin ook veel beter geworden. Alleen er was een hele grote stap te zetten van A naar Z, hetgeen wat pas later gerealiseerd werd.

Dat is wat ik momenteel mis bij Van Nistelrooij. Dat als je een nieuwe trainer aanstelt, verandering tijd kost, heb ik mijzelf bij neergelegd. Dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet zo erg. Dat was ook gebeurd als je Bosz, Letsch, Marsch, Cocu, Van Bommel, Advocaat, Guardiola of wie dan ook voor de groep had gezet. Idem dito als dat PSV een beginnend trainer voor de groep heeft gezet. Die gaan inderdaad op sommige vlakken bepaalde fouten maken. Ook dat is voor mij niet per se een big deal. Wat ik vooral mis zijn die tekenen van ontwikkeling. Rome hoeft niet in één dag gebouwd te worden. Maar het zou wel fijn zijn als er ergens zichtbaar tussen de vingers door bouwstenen gelegd worden.

Ik vond het ook überhaupt een vrij opvallende uitspraak van V. Nistelrooij in zijn aanstellingsinterview met VI. Hij wilt een dominant positiespelteam hebben als Bielsa (die is een beetje outdated, maar goed), maar tegelijkertijd ook een team hebben wat kan verdedigen in een laag blok als Simeone. Nou, ik kan je nou al vertellen dat die twee zaken enorm met elkaar stroken. Dat is alsof je een auto wilt met de snelheid, drag en downforce van een Formula 1 auto, de schoonheid van een klassieke porsche, de humor van een fiat multipla en het vermogen om allerlei soorten landschappen te bedwingen als een land rover terreinwagen.

Ik ben het van dat betreft ook niet eens met een eerdere uitspraak van jou. Ik denk juist dat tactiek, of het hebben van een tactisch sterke trainer, tegenwoordig enorm belangrijk is. Met de nadruk op de tegenwoordig, want je merkt daarin wel een duidelijke shift t.o.v. vroeger. Als je kijkt naar trainers bij goed draaiende (grote) clubs in het buitenland: Guardiola (City), Klöpp (Liverpool), Conte (Tottenham), Potter/Tuchel (Chelsea), Ten Hag (United), Arteta (Arsenal), Xavi (Barca), Nagelsmann (Bayern), Rose (Leipzig), De Zerbi (Brighton), Silva (Fulham), Alguacil (Sociedad), Pellegrini (Betis), Setien (Villareal), Simeone (Atletico), Streich (Freiburg), Spalleti (Napoli), Galtier/Pochettino (PSG), Haise (Lens), Clement (Monaco), Pioli (AC Milan), Sarri (Lazio), Gasperini (Atalanta), Allegri (Juventus), etc.

Het zijn allemaal trainers met vrijwel een eigen duidelijke identiteit die tactisch sterk staan en die een tactisch systeem hebben ontwikkeld. Ze hebben allemaal verschillende spelopvattingen en meningen over het spelletje. De een wilt pressing, de andere positiespel. Ze doen het allemaal op een andere intensiteit en invulling. Maar ze hebben wel allemaal vrijwel een eigen identiteit en tactisch sterk collectief ontwikkeld. Voor trainers als Mourinho, Advocaat, etc. is tegenwoordig steeds minder plek. Eigenlijk lijkt alleen Ancellotti momenteel echt nog een uitzondering op de regel te zijn hoewel Real Madrid van zichzelf ook een uitzondering op alles is. Zie ook Zidane destijds. En het is niet gek zodra je erover na gaat denken. Voetbal evolueert zich, er komen nieuwe opvattingen, maar mensen zijn ook continue bezig met innoveren en nieuwe dingen bedenken. Neem bijvoorbeeld de backpositie. Vroeger vaak een simpele positie. Moest er soms overheen denderen en moest kunnen verdedigen. Vaak stond daar de minst spectaculaire voetballers van het team. Tegenwoordig zijn ze misschien wel de meest cruciale en veelzijdige positie binnen een tactische formatie, zowel in pressing als in positiespel. De opkomst van inverted wingbacks een aantal jaar geleden, momenteel centrale verdedigers op de back positie die in de opbouw erbij komen als extra CV. Maar denk ook aan vroeger de opkomst van de false nine en het verdwijnen van de klassieke spits. Net als dat een klassieke '10' eigenlijk ook niet meer bestaat. Tegenwoordig zijn het vaak box-to-box middenvelders, dynamische lopers die kunnen penetreren. Maar ook de invloed van data, de toenemende mate van techniek en AI in de voetbalwereld. Video-analyses, statische analyses m.b.t. spelers, statische modellen zoals xG (een vrij simpel model nog) die vrij nauwkeurig voorspellingen kunnen doen. En dat gaat nog geavanceerder van tactisch kunnen trainen met VR, pitch-control d.m.v. AI en het kunnen meten d.m.v. sensoren hoe hard iemand een bal speelt en met welke precisie. Ter voorbeeld even onderstaand artikel over Bosz in zijn tijd bij Leverkussen. Heb er even wat quotes uitgehaald, maar ik zou hem geheel lezen.
De zomervakantie hebben Bosz en zijn staf gebruikt om vanuit die lijstjes verder te denken. Ze stelden zich de vraag: Uit onze lange periodes van balbezit, en meer dan 700 passes per wedstrijd, valt daar nog méér uit af te leiden? En hoe dan? Het antwoord hield Bosz afgelopen weekeinde (toen Bayer Leverkusen tegen het Hoffenheim van Alfred Schreuder speelde, red.) letterlijk omhoog. Hij liet een bal zien met een chip erin.
,Je moet het zo zien,” zegt Bosz: ,,Het moderne voetbal kent loopdata. Spelers dragen een chip in hun shirt en na afloop kun je aflezen: zoveel kilometer in totaal gelopen, zoveel sprints op maximale snelheid enzovoorts. Maar je kan niet zeggen of iemand ook goéd gelopen heeft. Goed in de zin van ‘goed binnen jouw speelwijze’.’’

Dat verandert als naast de spelers ook de bal met een chip is uitgerust en alles met elkaar in verbinding staat. ,,Dan kun je meten of ze ten opzichte van de bal goed hebben gelopen.’’
In zijn team is Charles Aránguiz op dat vlak een topper. Zelden zag Bosz een middenvelder die het spel zo kan versnellen als de kleine Chileen. De baldata van Aránguiz zou je straks tot norm kunnen maken. Met een bepaalde bandbreedte voor de rest. Zodat elke medespeler of nieuwe aankoop bij Leverkusen weet: 3,2 seconden lopen met de bal - noem maar een getal - is in ons spel al te veel.
https://www.ad.nl/buitenlands-voetbal/w ... &auth_rd=1

Tactiek is tegenwoordig misschien wel de bepalende factor die de lat van je ploeg bepaalt. De vraag of die lat bereikt wordt, is vervolgens afhankelijk van heel veel andere zaken, zoals o.a. kan een trainer die gedachtes overbrengen, spelers beter maken, spelers zichzelf pijn laten doen, ze motiveren, een team creëren. Ook o.a. psychologische zaken die de revue hier en eigenlijk overal te weinig passeren als je het hebt over belangrijke aspecten die een trainer goed maken. Dat vond ik bij Schmidt en ook bij Cocu mooi om te zien. Om terug te komen op je laatste vraag: ik ben tevreden als aan het einde van het seizoen er een (tactisch) fundament/blauwdruk ligt dat werkt en/of duidelijke tekenen van ontwikkeling toont, met een duidelijke rode draad, waarbij men door goed spel en op een sustainbare manier (dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste) wedstrijden weet/kan gaan winnen. De rest kan ik niet beoordelen. Hoewel ik veel vertrouwen heb in de mens Ruud van Nistelrooij.
Ykhim wrote: 17 Jan 2023, 19:59
Heruone wrote: 17 Jan 2023, 19:15 Maar tot op heden voelt het voor mij met de kennis die ik heb over Ruud en de indruk die hij maakt op mij slechts als ijdele hoop.
En dat is misschien ook gerechtvaardigd, maar mensen kunnen zich natuurlijk ontwikkelen. Je kan zeggen van Ruud wat je wil, maar het is ook als manager iemand met de topsportmentaliteit, mentaal écht ijzersterk. Dat is de voornaamste kwaliteit die je echt continu terug ziet komen in interviews. Ik geloof dat er best ontwikkeling mogelijk is, aangezien hij ook nooit zo ver was gekomen zonder een gezonde dosis zelfkritiek. Dat betekent dus ook dat je eerst aan de slag moet en daarbij een aantal keren op je muil moet gaan. Leren door ervaren. Dat kost op korte termijn waarschijnlijk prijzen, maar het kan op lange termijn gunstig uitpakken. Niet dat dat bij Ruud 100% zeker gaat gebeuren, dat weet ik namelijk niet. Maar ik weet wel zeker dat het sowieso niet gaat helpen om hem en z'n staf nu ook weer buiten te gooien. Dat kun je altijd nog doen als de gecreëerde randvoorwaarden goed zijn. Dat is nu namelijk totaal niet het geval en dat maakt het werk ook niet makkelijker, zeker niet bij een relatief onervaren trainer. Je merkt ook wel duidelijk dat Ruud zoekende is en dingen probeert aan te passen als ze niet werken. Het is niet zo dat er helemaal niks verandert bij wat tegenslagen, zoals dat bij bijvoorbeeld van Bommel wél gebeurde. Dat is op zich te prijzen, hoewel er nog steeds een aantal dingen fout gaan zodra bijvoorbeeld Guti of Gakpo wegvalt.

Het moet gewoon beter, dat lijkt me wel duidelijk.
Tuurlijk. Ik zie momenteel het liefst een andere trainer, maar de ratio zegt dat het ontslaan nu gewoon dom zou zijn. Daarmee vergroot je de onrust en de druk op de club alleen maar. En bovendien is dat een hele grote smet op Brands zelf, de persoon die PSV terug moet gaan leiden naar succes en in wie ik zelf persoonlijk veel vertrouwen heb.

Zaak is nu dat er rust komt in de bovenkamers. Dat betekend iig dat er een vervanger gaat komen voor Gakpo, evt. ook voor Madueke als die vertrekt en dat er een TD aangesteld gaat worden die bij zijn presentatie aangeeft wat zijn doelen zijn. Ik denk dat Brands daarin ook wat vaker een tipje van de sluier mag lichten bij Elfrink/Timmer om meer rust te kunnen creëren rondom PSV.

Vervolgens komt de bal echter wel bij Ruud te liggen. Uiteindelijk gaat het verhaal van de onrust in de bovenkamers ook niet meer op voor Ruud. Iig niet als er op deze manier gepresteerd wordt. En dan komt PSV wel op een lastig kruispunt, met een lastige beslissingen, maar vooral ook veel en lastige belangen. Anyways, ik denk dat het nog wel eventjes duurt, voordat dat "boiling point" (überhaupt) bereikt gaat worden. Maar het wordt wel zaak voor Ruud dat er dingen effectief gaan veranderen. En dat hoopt natuurlijk iedereen die PSV een warm hart toedraagt.
Standbeeld wrote: 18 Jan 2023, 11:53
Op weg naar nr 25 wrote: 18 Jan 2023, 11:48 Image

Dit zegt ook wel iets.
Wat zegt het?
1. PSV presteert gewoon shit. Dat onderstreept deze data. Waarbij Ajax en Feyenoord vrijwel op hetzelfde niveau shit presteren.
2. De competitie ligt nog geheel open op basis van data van de afgelopen 16 wedstrijden.
3. Veel mensen hier op dit forum weten niet hoe ze statistieken moeten interpreteren, kijkende naar hun reacties.
MaartenV wrote: 18 Jan 2023, 11:58
Op weg naar nr 25 wrote: 18 Jan 2023, 11:48 Image

Dit zegt ook wel iets.
De grap is. . de kritikasters van Ruud die normaal dol zijn op statistiek, zijn opeens blind voor dit soort lijstjes.
Haha, toevallig niet. Ik heb letterlijk 2 dagen terug hier al op gereageerd (ja, het kan blijkbaar. Reageren op een post, voordat die überhaupt al gepost is) n.a.v. een conclusie die jij trok op basis van data. Zie hieronder. En daarbij heb ik deze ranking toen zelf ook al gepost met uitleg. Is via die website van bluefingers, dat is de bron.

Maar ga je inderdaad vooral blindstaren op die ranglijst en de criticasters die zogenaamd argumenten negeren ;)
Heruone wrote: 17 Jan 2023, 01:24
MaartenV wrote: 16 Jan 2023, 21:07 Iedere wedstrijd van dit seizoen op Ajax-uit na een ruim hoger xG dan de tegenstander.
Dit is nogal een foute en misleidende interpretatie van het xG model. In 6 wedstrijden in de ED is men niet hoger dan een xG van 1.5 gekomen waarvan in 4 wedstrijden slechts 1 of lager. In 10 wedstrijden van de 22 (EL + ED) heeft PSV 10x een xG lager dan 1.5 gehaald. Dat betekend dat men in ruim 50% van de wedstrijden niet statisch gezien niet eens tot 2 goals kan komen. PSV presteert qua goals (significant) over hoewel de wedstrijd tegen Fortuna wel weer het e.e.a. recht getrokken heeft in het xG model (regression to the mean). Verdedigend heeft PSV slechts 1x een xG onder de 0.5 toegestaan in de ED, dat was notabene tegen Cambuur. Veruit het slechts van de topploegen.

Vanuit deze invalshoek is het meer dan duidelijk waar het probleem ligt: PSV krijgt gewoon statisch gezien teveel, terwijl het statisch gezien ook te weinig grote kansen krijgt om dat te kunnen overkomen.

Als je op basis van xG modellen gaat toepassen om rankings te bepalen d.m.v xPoints en daaruit xRank, dan zou PSV weliswaar de nr. 1 moeten zijn inderdaad. Met 35.5 punten... Daarmee kom je rond de 75 punten uit in 34 wedstrijden. Nog steeds veruit niet genoeg. Het feit dat PSV daarin 1e staat, zegt meer over de concurrentie dan wat anders.

Overigens is de titel echt nog lang niet beslist als je op basis van data gaat kijken. Dat PSV, Ajax en Feyenoord dichtbij elkaar zitten en allemaal pover presteren is wel een feit (hoewel 2 pover en Feyenoord gewoon naar hun kunnen imo). Dat biedt de burger nog enigszins moed. Dit seizoen gaat namelijk letterlijk een gevalletje best of the worst worden.

https://www.gettingbluefingers.com/rank.html
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

Heruone wrote: 18 Jan 2023, 14:17
Thijs wrote: 17 Jan 2023, 19:51
Mijns inziens zijn er veel positieve zaken over Ruud te bedenken. Heb ik ook in een columnpje voor een deel gedaan. Alleen zit dat niet op gebied van tactiek en beperkt op technische ontwikkeling. En waar jij mogelijk onder Schmidt veel interessante dingen zag, denk ik dat we ook wel kunnen stellen dat het uiteindelijk ook allemaal heel beperkt was waar we van konden genieten in die twee jaar.

Wat moet PSV bereiken onder Ruud zodat jij hem die erkenning geeft? Dan kan ik helpen om je eraan te herinneren. :mrgreen:
Klopt, dat is het probleem: een proces kost tijd. Genoeg voorbeelden van. Tel daarbij op dat Schmidt binnenkwam in een klote periode. Enfin. Ontwikkeling is een lastig iets. Het valt niet te meten in een grootheid, nog uit te drukken in eenheid. Men denkt vaak dat ontwikkeling gelijk is aan de stap zetten van A naar B en dat dat zich uit in een duidelijk merkbaar resultaat of significante verandering, hetgeen wat in de praktijk vaak een stap van A naar Z is. De kleine tussenstapjes binnen dat bereik zijn ook ontwikkeling, maar vaak niet duidelijk merkbaar noch dat het vaak überhaupt opgemerkt wordt.

Daar zat de grote crux met Schmidt: die tussenstappen zijn altijd te ontdekken geweest. Er waren vanaf moment 1 duidelijke spelprincipes te ontdekken, evenals werkende mechanismes die dergelijke spelprincipes moeten uitbeelden + welke positieve impact dat zou hebben op het spel van het team. En PSV is gedurende het seizoen daarin ook veel beter geworden. Alleen er was een hele grote stap te zetten van A naar Z, hetgeen wat pas later gerealiseerd werd.

Dat is wat ik momenteel mis bij Van Nistelrooij. Dat als je een nieuwe trainer aanstelt, verandering tijd kost, heb ik mijzelf bij neergelegd. Dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet zo erg. Dat was ook gebeurd als je Bosz, Letsch, Marsch, Cocu, Van Bommel, Advocaat, Guardiola of wie dan ook voor de groep had gezet. Idem dito als dat PSV een beginnend trainer voor de groep heeft gezet. Die gaan inderdaad op sommige vlakken bepaalde fouten maken. Ook dat is voor mij niet per se een big deal. Wat ik vooral mis zijn die tekenen van ontwikkeling. Rome hoeft niet in één dag gebouwd te worden. Maar het zou wel fijn zijn als er ergens zichtbaar tussen de vingers door bouwstenen gelegd worden.

Ik vond het ook überhaupt een vrij opvallende uitspraak van V. Nistelrooij in zijn aanstellingsinterview met VI. Hij wilt een dominant positiespelteam hebben als Bielsa (die is een beetje outdated, maar goed), maar tegelijkertijd ook een team hebben wat kan verdedigen in een laag blok als Simeone. Nou, ik kan je nou al vertellen dat die twee zaken enorm met elkaar stroken. Dat is alsof je een auto wilt met de snelheid, drag en downforce van een Formula 1 auto, de schoonheid van een klassieke porsche, de humor van een fiat multipla en het vermogen om allerlei soorten landschappen te bedwingen als een land rover terreinwagen.

Ik ben het van dat betreft ook niet eens met een eerdere uitspraak van jou. Ik denk juist dat tactiek, of het hebben van een tactisch sterke trainer, tegenwoordig enorm belangrijk is. Met de nadruk op de tegenwoordig, want je merkt daarin wel een duidelijke shift t.o.v. vroeger. Als je kijkt naar trainers bij goed draaiende (grote) clubs in het buitenland: Guardiola (City), Klöpp (Liverpool), Conte (Tottenham), Potter/Tuchel (Chelsea), Ten Hag (United), Arteta (Arsenal), Xavi (Barca), Nagelsmann (Bayern), Rose (Leipzig), De Zerbi (Brighton), Silva (Fulham), Alguacil (Sociedad), Pellegrini (Betis), Setien (Villareal), Simeone (Atletico), Streich (Freiburg), Spalleti (Napoli), Galtier/Pochettino (PSG), Haise (Lens), Clement (Monaco), Pioli (AC Milan), Sarri (Lazio), Gasperini (Atalanta), Allegri (Juventus), etc.

Het zijn allemaal trainers met vrijwel een eigen duidelijke identiteit die tactisch sterk staan en die een tactisch systeem hebben ontwikkeld. Ze hebben allemaal verschillende spelopvattingen en meningen over het spelletje. De een wilt pressing, de andere positiespel. Ze doen het allemaal op een andere intensiteit en invulling. Maar ze hebben wel allemaal vrijwel een eigen identiteit en tactisch sterk collectief ontwikkeld. Voor trainers als Mourinho, Advocaat, etc. is tegenwoordig steeds minder plek. Eigenlijk lijkt alleen Ancellotti momenteel echt nog een uitzondering op de regel te zijn hoewel Real Madrid van zichzelf ook een uitzondering op alles is. Zie ook Zidane destijds. En het is niet gek zodra je erover na gaat denken. Voetbal evolueert zich, er komen nieuwe opvattingen, maar mensen zijn ook continue bezig met innoveren en nieuwe dingen bedenken. Neem bijvoorbeeld de backpositie. Vroeger vaak een simpele positie. Moest er soms overheen denderen en moest kunnen verdedigen. Vaak stond daar de minst spectaculaire voetballers van het team. Tegenwoordig zijn ze misschien wel de meest cruciale en veelzijdige positie binnen een tactische formatie, zowel in pressing als in positiespel. De opkomst van inverted wingbacks een aantal jaar geleden, momenteel centrale verdedigers op de back positie die in de opbouw erbij komen als extra CV. Maar denk ook aan vroeger de opkomst van de false nine en het verdwijnen van de klassieke spits. Net als dat een klassieke '10' eigenlijk ook niet meer bestaat. Tegenwoordig zijn het vaak box-to-box middenvelders, dynamische lopers die kunnen penetreren. Maar ook de invloed van data, de toenemende mate van techniek en AI in de voetbalwereld. Video-analyses, statische analyses m.b.t. spelers, statische modellen zoals xG (een vrij simpel model nog) die vrij nauwkeurig voorspellingen kunnen doen. En dat gaat nog geavanceerder van tactisch kunnen trainen met VR, pitch-control d.m.v. AI en het kunnen meten d.m.v. sensoren hoe hard iemand een bal speelt en met welke precisie. Ter voorbeeld even onderstaand artikel over Bosz in zijn tijd bij Leverkussen. Heb er even wat quotes uitgehaald, maar ik zou hem geheel lezen.
De zomervakantie hebben Bosz en zijn staf gebruikt om vanuit die lijstjes verder te denken. Ze stelden zich de vraag: Uit onze lange periodes van balbezit, en meer dan 700 passes per wedstrijd, valt daar nog méér uit af te leiden? En hoe dan? Het antwoord hield Bosz afgelopen weekeinde (toen Bayer Leverkusen tegen het Hoffenheim van Alfred Schreuder speelde, red.) letterlijk omhoog. Hij liet een bal zien met een chip erin.
,Je moet het zo zien,” zegt Bosz: ,,Het moderne voetbal kent loopdata. Spelers dragen een chip in hun shirt en na afloop kun je aflezen: zoveel kilometer in totaal gelopen, zoveel sprints op maximale snelheid enzovoorts. Maar je kan niet zeggen of iemand ook goéd gelopen heeft. Goed in de zin van ‘goed binnen jouw speelwijze’.’’

Dat verandert als naast de spelers ook de bal met een chip is uitgerust en alles met elkaar in verbinding staat. ,,Dan kun je meten of ze ten opzichte van de bal goed hebben gelopen.’’
In zijn team is Charles Aránguiz op dat vlak een topper. Zelden zag Bosz een middenvelder die het spel zo kan versnellen als de kleine Chileen. De baldata van Aránguiz zou je straks tot norm kunnen maken. Met een bepaalde bandbreedte voor de rest. Zodat elke medespeler of nieuwe aankoop bij Leverkusen weet: 3,2 seconden lopen met de bal - noem maar een getal - is in ons spel al te veel.
https://www.ad.nl/buitenlands-voetbal/w ... &auth_rd=1

Tactiek is tegenwoordig misschien wel de bepalende factor die de lat van je ploeg bepaalt. De vraag of die lat bereikt wordt, is vervolgens afhankelijk van heel veel andere zaken, zoals o.a. kan een trainer die gedachtes overbrengen, spelers beter maken, spelers zichzelf pijn laten doen, ze motiveren, een team creëren. Ook o.a. psychologische zaken die de revue hier en eigenlijk overal te weinig passeren als je het hebt over belangrijke aspecten die een trainer goed maken. Dat vond ik bij Schmidt en ook bij Cocu mooi om te zien. Om terug te komen op je laatste vraag: ik ben tevreden als aan het einde van het seizoen er een (tactisch) fundament/blauwdruk ligt dat werkt en/of duidelijke tekenen van ontwikkeling toont, met een duidelijke rode draad, waarbij men door goed spel en op een sustainbare manier (dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste) wedstrijden weet/kan gaan winnen. De rest kan ik niet beoordelen. Hoewel ik veel vertrouwen heb in de mens Ruud van Nistelrooij.
Ykhim wrote: 17 Jan 2023, 19:59

En dat is misschien ook gerechtvaardigd, maar mensen kunnen zich natuurlijk ontwikkelen. Je kan zeggen van Ruud wat je wil, maar het is ook als manager iemand met de topsportmentaliteit, mentaal écht ijzersterk. Dat is de voornaamste kwaliteit die je echt continu terug ziet komen in interviews. Ik geloof dat er best ontwikkeling mogelijk is, aangezien hij ook nooit zo ver was gekomen zonder een gezonde dosis zelfkritiek. Dat betekent dus ook dat je eerst aan de slag moet en daarbij een aantal keren op je muil moet gaan. Leren door ervaren. Dat kost op korte termijn waarschijnlijk prijzen, maar het kan op lange termijn gunstig uitpakken. Niet dat dat bij Ruud 100% zeker gaat gebeuren, dat weet ik namelijk niet. Maar ik weet wel zeker dat het sowieso niet gaat helpen om hem en z'n staf nu ook weer buiten te gooien. Dat kun je altijd nog doen als de gecreëerde randvoorwaarden goed zijn. Dat is nu namelijk totaal niet het geval en dat maakt het werk ook niet makkelijker, zeker niet bij een relatief onervaren trainer. Je merkt ook wel duidelijk dat Ruud zoekende is en dingen probeert aan te passen als ze niet werken. Het is niet zo dat er helemaal niks verandert bij wat tegenslagen, zoals dat bij bijvoorbeeld van Bommel wél gebeurde. Dat is op zich te prijzen, hoewel er nog steeds een aantal dingen fout gaan zodra bijvoorbeeld Guti of Gakpo wegvalt.

Het moet gewoon beter, dat lijkt me wel duidelijk.
Tuurlijk. Ik zie momenteel het liefst een andere trainer, maar de ratio zegt dat het ontslaan nu gewoon dom zou zijn. Daarmee vergroot je de onrust en de druk op de club alleen maar. En bovendien is dat een hele grote smet op Brands zelf, de persoon die PSV terug moet gaan leiden naar succes en in wie ik zelf persoonlijk veel vertrouwen heb.

Zaak is nu dat er rust komt in de bovenkamers. Dat betekend iig dat er een vervanger gaat komen voor Gakpo, evt. ook voor Madueke als die vertrekt en dat er een TD aangesteld gaat worden die bij zijn presentatie aangeeft wat zijn doelen zijn. Ik denk dat Brands daarin ook wat vaker een tipje van de sluier mag lichten bij Elfrink/Timmer om meer rust te kunnen creëren rondom PSV.

Vervolgens komt de bal echter wel bij Ruud te liggen. Uiteindelijk gaat het verhaal van de onrust in de bovenkamers ook niet meer op voor Ruud. Iig niet als er op deze manier gepresteerd wordt. En dan komt PSV wel op een lastig kruispunt, met een lastige beslissingen, maar vooral ook veel en lastige belangen. Anyways, ik denk dat het nog wel eventjes duurt, voordat dat "boiling point" (überhaupt) bereikt gaat worden. Maar het wordt wel zaak voor Ruud dat er dingen effectief gaan veranderen. En dat hoopt natuurlijk iedereen die PSV een warm hart toedraagt.
Standbeeld wrote: 18 Jan 2023, 11:53
Wat zegt het?
1. PSV presteert gewoon shit. Dat onderstreept deze data. Waarbij Ajax en Feyenoord vrijwel op hetzelfde niveau shit presteren.
2. De competitie ligt nog geheel open op basis van data van de afgelopen 16 wedstrijden.
3. Veel mensen hier op dit forum weten niet hoe ze statistieken moeten interpreteren, kijkende naar hun reacties.
MaartenV wrote: 18 Jan 2023, 11:58
De grap is. . de kritikasters van Ruud die normaal dol zijn op statistiek, zijn opeens blind voor dit soort lijstjes.
Haha, toevallig niet. Ik heb letterlijk 2 dagen terug hier al op gereageerd (ja, het kan blijkbaar. Reageren op een post, voordat die überhaupt al gepost is) n.a.v. een conclusie die jij trok op basis van data. Zie hieronder. En daarbij heb ik deze ranking toen zelf ook al gepost met uitleg. Is via die website van bluefingers, dat is de bron.

Maar ga je inderdaad vooral blindstaren op die ranglijst en de criticasters die zogenaamd argumenten negeren ;)
Heruone wrote: 17 Jan 2023, 01:24

Dit is nogal een foute en misleidende interpretatie van het xG model. In 6 wedstrijden in de ED is men niet hoger dan een xG van 1.5 gekomen waarvan in 4 wedstrijden slechts 1 of lager. In 10 wedstrijden van de 22 (EL + ED) heeft PSV 10x een xG lager dan 1.5 gehaald. Dat betekend dat men in ruim 50% van de wedstrijden niet statisch gezien niet eens tot 2 goals kan komen. PSV presteert qua goals (significant) over hoewel de wedstrijd tegen Fortuna wel weer het e.e.a. recht getrokken heeft in het xG model (regression to the mean). Verdedigend heeft PSV slechts 1x een xG onder de 0.5 toegestaan in de ED, dat was notabene tegen Cambuur. Veruit het slechts van de topploegen.

Vanuit deze invalshoek is het meer dan duidelijk waar het probleem ligt: PSV krijgt gewoon statisch gezien teveel, terwijl het statisch gezien ook te weinig grote kansen krijgt om dat te kunnen overkomen.

Als je op basis van xG modellen gaat toepassen om rankings te bepalen d.m.v xPoints en daaruit xRank, dan zou PSV weliswaar de nr. 1 moeten zijn inderdaad. Met 35.5 punten... Daarmee kom je rond de 75 punten uit in 34 wedstrijden. Nog steeds veruit niet genoeg. Het feit dat PSV daarin 1e staat, zegt meer over de concurrentie dan wat anders.

Overigens is de titel echt nog lang niet beslist als je op basis van data gaat kijken. Dat PSV, Ajax en Feyenoord dichtbij elkaar zitten en allemaal pover presteren is wel een feit (hoewel 2 pover en Feyenoord gewoon naar hun kunnen imo). Dat biedt de burger nog enigszins moed. Dit seizoen gaat namelijk letterlijk een gevalletje best of the worst worden.

https://www.gettingbluefingers.com/rank.html
Pff de hoeveelheid tekst en herhaling die je dagelijks typt over Ruud na een wedstrijd puntverlies... is echt niet leuk meer.

En dan winnen we de volgende paar potten en ben je weer stil. Ik ga er verder niet meer op reageren.. als je de lichtpuntjes niet wil zien, zul je ze ook niet zien. Je hebt in september of oktober al besloten dat je Ruud niks vond. En ik kan me niet voorstellen dat daar nog een verandering in komt. Misschien heb je gelijk hoor...en wordt het niks. Wie zal het zeggen ? Nostradamus.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Mooi. Zonder jouw onzin en gezever is het forum ook weer wat aangenamer om te lezen ;)
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
Struviet
Meervoudig international
Posts: 1,340
Joined: 15 Aug 2020, 20:50

MaartenV wrote: 18 Jan 2023, 16:12
Heruone wrote: 18 Jan 2023, 14:17

Klopt, dat is het probleem: een proces kost tijd. Genoeg voorbeelden van. Tel daarbij op dat Schmidt binnenkwam in een klote periode. Enfin. Ontwikkeling is een lastig iets. Het valt niet te meten in een grootheid, nog uit te drukken in eenheid. Men denkt vaak dat ontwikkeling gelijk is aan de stap zetten van A naar B en dat dat zich uit in een duidelijk merkbaar resultaat of significante verandering, hetgeen wat in de praktijk vaak een stap van A naar Z is. De kleine tussenstapjes binnen dat bereik zijn ook ontwikkeling, maar vaak niet duidelijk merkbaar noch dat het vaak überhaupt opgemerkt wordt.

Daar zat de grote crux met Schmidt: die tussenstappen zijn altijd te ontdekken geweest. Er waren vanaf moment 1 duidelijke spelprincipes te ontdekken, evenals werkende mechanismes die dergelijke spelprincipes moeten uitbeelden + welke positieve impact dat zou hebben op het spel van het team. En PSV is gedurende het seizoen daarin ook veel beter geworden. Alleen er was een hele grote stap te zetten van A naar Z, hetgeen wat pas later gerealiseerd werd.

Dat is wat ik momenteel mis bij Van Nistelrooij. Dat als je een nieuwe trainer aanstelt, verandering tijd kost, heb ik mijzelf bij neergelegd. Dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet zo erg. Dat was ook gebeurd als je Bosz, Letsch, Marsch, Cocu, Van Bommel, Advocaat, Guardiola of wie dan ook voor de groep had gezet. Idem dito als dat PSV een beginnend trainer voor de groep heeft gezet. Die gaan inderdaad op sommige vlakken bepaalde fouten maken. Ook dat is voor mij niet per se een big deal. Wat ik vooral mis zijn die tekenen van ontwikkeling. Rome hoeft niet in één dag gebouwd te worden. Maar het zou wel fijn zijn als er ergens zichtbaar tussen de vingers door bouwstenen gelegd worden.

Ik vond het ook überhaupt een vrij opvallende uitspraak van V. Nistelrooij in zijn aanstellingsinterview met VI. Hij wilt een dominant positiespelteam hebben als Bielsa (die is een beetje outdated, maar goed), maar tegelijkertijd ook een team hebben wat kan verdedigen in een laag blok als Simeone. Nou, ik kan je nou al vertellen dat die twee zaken enorm met elkaar stroken. Dat is alsof je een auto wilt met de snelheid, drag en downforce van een Formula 1 auto, de schoonheid van een klassieke porsche, de humor van een fiat multipla en het vermogen om allerlei soorten landschappen te bedwingen als een land rover terreinwagen.

Ik ben het van dat betreft ook niet eens met een eerdere uitspraak van jou. Ik denk juist dat tactiek, of het hebben van een tactisch sterke trainer, tegenwoordig enorm belangrijk is. Met de nadruk op de tegenwoordig, want je merkt daarin wel een duidelijke shift t.o.v. vroeger. Als je kijkt naar trainers bij goed draaiende (grote) clubs in het buitenland: Guardiola (City), Klöpp (Liverpool), Conte (Tottenham), Potter/Tuchel (Chelsea), Ten Hag (United), Arteta (Arsenal), Xavi (Barca), Nagelsmann (Bayern), Rose (Leipzig), De Zerbi (Brighton), Silva (Fulham), Alguacil (Sociedad), Pellegrini (Betis), Setien (Villareal), Simeone (Atletico), Streich (Freiburg), Spalleti (Napoli), Galtier/Pochettino (PSG), Haise (Lens), Clement (Monaco), Pioli (AC Milan), Sarri (Lazio), Gasperini (Atalanta), Allegri (Juventus), etc.

Het zijn allemaal trainers met vrijwel een eigen duidelijke identiteit die tactisch sterk staan en die een tactisch systeem hebben ontwikkeld. Ze hebben allemaal verschillende spelopvattingen en meningen over het spelletje. De een wilt pressing, de andere positiespel. Ze doen het allemaal op een andere intensiteit en invulling. Maar ze hebben wel allemaal vrijwel een eigen identiteit en tactisch sterk collectief ontwikkeld. Voor trainers als Mourinho, Advocaat, etc. is tegenwoordig steeds minder plek. Eigenlijk lijkt alleen Ancellotti momenteel echt nog een uitzondering op de regel te zijn hoewel Real Madrid van zichzelf ook een uitzondering op alles is. Zie ook Zidane destijds. En het is niet gek zodra je erover na gaat denken. Voetbal evolueert zich, er komen nieuwe opvattingen, maar mensen zijn ook continue bezig met innoveren en nieuwe dingen bedenken. Neem bijvoorbeeld de backpositie. Vroeger vaak een simpele positie. Moest er soms overheen denderen en moest kunnen verdedigen. Vaak stond daar de minst spectaculaire voetballers van het team. Tegenwoordig zijn ze misschien wel de meest cruciale en veelzijdige positie binnen een tactische formatie, zowel in pressing als in positiespel. De opkomst van inverted wingbacks een aantal jaar geleden, momenteel centrale verdedigers op de back positie die in de opbouw erbij komen als extra CV. Maar denk ook aan vroeger de opkomst van de false nine en het verdwijnen van de klassieke spits. Net als dat een klassieke '10' eigenlijk ook niet meer bestaat. Tegenwoordig zijn het vaak box-to-box middenvelders, dynamische lopers die kunnen penetreren. Maar ook de invloed van data, de toenemende mate van techniek en AI in de voetbalwereld. Video-analyses, statische analyses m.b.t. spelers, statische modellen zoals xG (een vrij simpel model nog) die vrij nauwkeurig voorspellingen kunnen doen. En dat gaat nog geavanceerder van tactisch kunnen trainen met VR, pitch-control d.m.v. AI en het kunnen meten d.m.v. sensoren hoe hard iemand een bal speelt en met welke precisie. Ter voorbeeld even onderstaand artikel over Bosz in zijn tijd bij Leverkussen. Heb er even wat quotes uitgehaald, maar ik zou hem geheel lezen.






https://www.ad.nl/buitenlands-voetbal/w ... &auth_rd=1

Tactiek is tegenwoordig misschien wel de bepalende factor die de lat van je ploeg bepaalt. De vraag of die lat bereikt wordt, is vervolgens afhankelijk van heel veel andere zaken, zoals o.a. kan een trainer die gedachtes overbrengen, spelers beter maken, spelers zichzelf pijn laten doen, ze motiveren, een team creëren. Ook o.a. psychologische zaken die de revue hier en eigenlijk overal te weinig passeren als je het hebt over belangrijke aspecten die een trainer goed maken. Dat vond ik bij Schmidt en ook bij Cocu mooi om te zien. Om terug te komen op je laatste vraag: ik ben tevreden als aan het einde van het seizoen er een (tactisch) fundament/blauwdruk ligt dat werkt en/of duidelijke tekenen van ontwikkeling toont, met een duidelijke rode draad, waarbij men door goed spel en op een sustainbare manier (dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste) wedstrijden weet/kan gaan winnen. De rest kan ik niet beoordelen. Hoewel ik veel vertrouwen heb in de mens Ruud van Nistelrooij.



Tuurlijk. Ik zie momenteel het liefst een andere trainer, maar de ratio zegt dat het ontslaan nu gewoon dom zou zijn. Daarmee vergroot je de onrust en de druk op de club alleen maar. En bovendien is dat een hele grote smet op Brands zelf, de persoon die PSV terug moet gaan leiden naar succes en in wie ik zelf persoonlijk veel vertrouwen heb.

Zaak is nu dat er rust komt in de bovenkamers. Dat betekend iig dat er een vervanger gaat komen voor Gakpo, evt. ook voor Madueke als die vertrekt en dat er een TD aangesteld gaat worden die bij zijn presentatie aangeeft wat zijn doelen zijn. Ik denk dat Brands daarin ook wat vaker een tipje van de sluier mag lichten bij Elfrink/Timmer om meer rust te kunnen creëren rondom PSV.

Vervolgens komt de bal echter wel bij Ruud te liggen. Uiteindelijk gaat het verhaal van de onrust in de bovenkamers ook niet meer op voor Ruud. Iig niet als er op deze manier gepresteerd wordt. En dan komt PSV wel op een lastig kruispunt, met een lastige beslissingen, maar vooral ook veel en lastige belangen. Anyways, ik denk dat het nog wel eventjes duurt, voordat dat "boiling point" (überhaupt) bereikt gaat worden. Maar het wordt wel zaak voor Ruud dat er dingen effectief gaan veranderen. En dat hoopt natuurlijk iedereen die PSV een warm hart toedraagt.



1. PSV presteert gewoon shit. Dat onderstreept deze data. Waarbij Ajax en Feyenoord vrijwel op hetzelfde niveau shit presteren.
2. De competitie ligt nog geheel open op basis van data van de afgelopen 16 wedstrijden.
3. Veel mensen hier op dit forum weten niet hoe ze statistieken moeten interpreteren, kijkende naar hun reacties.



Haha, toevallig niet. Ik heb letterlijk 2 dagen terug hier al op gereageerd (ja, het kan blijkbaar. Reageren op een post, voordat die überhaupt al gepost is) n.a.v. een conclusie die jij trok op basis van data. Zie hieronder. En daarbij heb ik deze ranking toen zelf ook al gepost met uitleg. Is via die website van bluefingers, dat is de bron.

Maar ga je inderdaad vooral blindstaren op die ranglijst en de criticasters die zogenaamd argumenten negeren ;)

Pff de hoeveelheid tekst en herhaling die je dagelijks typt over Ruud na een wedstrijd puntverlies... is echt niet leuk meer.

En dan winnen we de volgende paar potten en ben je weer stil. Ik ga er verder niet meer op reageren.. als je de lichtpuntjes niet wil zien, zul je ze ook niet zien. Je hebt in september of oktober al besloten dat je Ruud niks vond. En ik kan me niet voorstellen dat daar nog een verandering in komt. Misschien heb je gelijk hoor...en wordt het niks. Wie zal het zeggen ? Nostradamus.
Misschien heb ik het gemist (sorry lees niet alles), maar wat is voor jou op dit moment het grootste lichtpuntje?
Thijs
Lid van verdienste
Posts: 17,021
Joined: 01 Sep 2017, 06:29
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Heruone wrote: 18 Jan 2023, 14:17
Thijs wrote: 17 Jan 2023, 19:51 Mijns inziens zijn er veel positieve zaken over Ruud te bedenken. Heb ik ook in een columnpje voor een deel gedaan. Alleen zit dat niet op gebied van tactiek en beperkt op technische ontwikkeling. En waar jij mogelijk onder Schmidt veel interessante dingen zag, denk ik dat we ook wel kunnen stellen dat het uiteindelijk ook allemaal heel beperkt was waar we van konden genieten in die twee jaar.

Wat moet PSV bereiken onder Ruud zodat jij hem die erkenning geeft? Dan kan ik helpen om je eraan te herinneren. :mrgreen:
Klopt, dat is het probleem: een proces kost tijd. Genoeg voorbeelden van. Tel daarbij op dat Schmidt binnenkwam in een klote periode. Enfin. Ontwikkeling is een lastig iets. Het valt niet te meten in een grootheid, nog uit te drukken in eenheid. Men denkt vaak dat ontwikkeling gelijk is aan de stap zetten van A naar B en dat dat zich uit in een duidelijk merkbaar resultaat of significante verandering, hetgeen wat in de praktijk vaak een stap van A naar Z is. De kleine tussenstapjes binnen dat bereik zijn ook ontwikkeling, maar vaak niet duidelijk merkbaar noch dat het vaak überhaupt opgemerkt wordt.

Daar zat de grote crux met Schmidt: die tussenstappen zijn altijd te ontdekken geweest. Er waren vanaf moment 1 duidelijke spelprincipes te ontdekken, evenals werkende mechanismes die dergelijke spelprincipes moeten uitbeelden + welke positieve impact dat zou hebben op het spel van het team. En PSV is gedurende het seizoen daarin ook veel beter geworden. Alleen er was een hele grote stap te zetten van A naar Z, hetgeen wat pas later gerealiseerd werd.
Hoe lang mag zo’n proces dan kosten? Ik snap ook wel dat hoe Schmidt in zijn boekje aangeeft in 6 weken een speelstijl er in grote lijnen in te krijgen in een vrij optimale situatie een basis is, maar hier heeft hij twee jaar mogen werken en je kon de stapjes alleen herkennen als je er echt voor keek.
Daarbij heb je mogelijk gemerkt dat ik het mentale aspect sterker uitlicht, terwijl jij het tactische de nadruk geeft. Dat leid er bij mij toe dat ik ook denk dat je ook moet erkennen dat Schmidt met Mvogo, Unnerstal en Drommel drie keepers heeft gehad met hun beperkingen, maar ook dat ze alledrie verre van hun beste niveau hebben gehaald onder Schmidt. Datzelfde kun je ook zeggen van spitsen als Malen en Zahavi, die ook niet hun optimale niveau hebben gehaald onder Schmidt. En dat spelers als Boscagli en Rosario dit wel haalden, maar daardoor ook dusdanig veel speelden dat de ergernis bij supporters zo groot werd, omdat ze qua niveau eigenlijk niet voldeden, maar mogelijk wel degenen waren die het bedte bij Schmidt’s plaatje pasten. Dan kun je een TD verwijten dat hij geen betere spelers haalt, maar is het reëler om te weten dat als je de zoektocht zo beperkt naar bepaalde type spelers, je bij PSV in een erg lage categorie uit kunt komen.
Dat is wat ik momenteel mis bij Van Nistelrooij. Dat als je een nieuwe trainer aanstelt, verandering tijd kost, heb ik mijzelf bij neergelegd. Dat vind ik eerlijk gezegd helemaal niet zo erg. Dat was ook gebeurd als je Bosz, Letsch, Marsch, Cocu, Van Bommel, Advocaat, Guardiola of wie dan ook voor de groep had gezet. Idem dito als dat PSV een beginnend trainer voor de groep heeft gezet. Die gaan inderdaad op sommige vlakken bepaalde fouten maken. Ook dat is voor mij niet per se een big deal. Wat ik vooral mis zijn die tekenen van ontwikkeling. Rome hoeft niet in één dag gebouwd te worden. Maar het zou wel fijn zijn als er ergens zichtbaar tussen de vingers door bouwstenen gelegd worden.
Eens, maar ik zie wel stappen als ik weer naar andere aspecten kijk. De honger voor de topwedstrijden was een verademing ten opzichte van de zichtbare spanning onder Schmidt in dat soort wedstrijden. De wijze waarop Xavi rustig gebracht werd, maar zich toch stormachtig kon ontwikkelen. De manier waarop Madueke wordt begrensd in zijn ego door een tijd lang niet zeker te zijn van een basisplek, maar wel gestimuleerd werd om door te gaan. Hoe spelers als Luuk de Jong zelfkritisch zijn en kwetsbare medespelers beschermen. Hoe Veerman pas op de plaats moet maken, maar naar de media wel verdedigd werd. Ik vind dat allemaal positieve signalen, waarin ik een ontwikkeling in het groepsproces denk te zien, terwijl onder Schmidt toch vooral het erop leek dat er verschillende kampen waren in de selectie. Ook dat is belangrijk dat een hoofdtrainer daar iets in doet ipv transfers te vragen om het probleem te verhelpen.
Ik vond het ook überhaupt een vrij opvallende uitspraak van V. Nistelrooij in zijn aanstellingsinterview met VI. Hij wilt een dominant positiespelteam hebben als Bielsa (die is een beetje outdated, maar goed), maar tegelijkertijd ook een team hebben wat kan verdedigen in een laag blok als Simeone. Nou, ik kan je nou al vertellen dat die twee zaken enorm met elkaar stroken. Dat is alsof je een auto wilt met de snelheid, drag en downforce van een Formula 1 auto, de schoonheid van een klassieke porsche, de humor van een fiat multipla en het vermogen om allerlei soorten landschappen te bedwingen als een land rover terreinwagen.

Ik ben het van dat betreft ook niet eens met een eerdere uitspraak van jou. Ik denk juist dat tactiek, of het hebben van een tactisch sterke trainer, tegenwoordig enorm belangrijk is. Met de nadruk op de tegenwoordig, want je merkt daarin wel een duidelijke shift t.o.v. vroeger. Als je kijkt naar trainers bij goed draaiende (grote) clubs in het buitenland: Guardiola (City), Klöpp (Liverpool), Conte (Tottenham), Potter/Tuchel (Chelsea), Ten Hag (United), Arteta (Arsenal), Xavi (Barca), Nagelsmann (Bayern), Rose (Leipzig), De Zerbi (Brighton), Silva (Fulham), Alguacil (Sociedad), Pellegrini (Betis), Setien (Villareal), Simeone (Atletico), Streich (Freiburg), Spalleti (Napoli), Galtier/Pochettino (PSG), Haise (Lens), Clement (Monaco), Pioli (AC Milan), Sarri (Lazio), Gasperini (Atalanta), Allegri (Juventus), etc.
Nu ga ik niet doen alsof ik al deze namen goed ken, maar degenen die ik ken zitten op mentaal aspect natuurlijk ook heel sterk. Al betwijfel ik dag bij met name Xavi wel of die dat heeft en sommigen ken ik niet goed genoeg. Echter Guardiola, Klopp, Ten Hag, Arteta, Nagelsmann enz kunnen spelers echt raken en zijn ontzettend gericht op het nastreven van het gezamenlijke doel. Daarin ontwikkelen ze tactisch een extra laag, die de motivatie en het vertrouwen sterkt, maar als ze dat aspect niet zouden meenemen op zo’n zelfde niveau, zou het tactische ook weg vallen. Bij Schreuder lijkt daar sprake van te zijn, aangezien die als meesterbrein werd gezien als assistent bij Ten Hag en ook bij Hoffenheim en dergelijke clubs op dag vlak er zeer goed op stond, maar nu duidelijk is dat hij op andere aspecten dusdanig tekort schiet dat de tactiek dan ook niet overkomt bij een Ajax nu.
Het zijn allemaal trainers met vrijwel een eigen duidelijke identiteit die tactisch sterk staan en die een tactisch systeem hebben ontwikkeld. Ze hebben allemaal verschillende spelopvattingen en meningen over het spelletje. De een wilt pressing, de andere positiespel. Ze doen het allemaal op een andere intensiteit en invulling. Maar ze hebben wel allemaal vrijwel een eigen identiteit en tactisch sterk collectief ontwikkeld. Voor trainers als Mourinho, Advocaat, etc. is tegenwoordig steeds minder plek. Eigenlijk lijkt alleen Ancellotti momenteel echt nog een uitzondering op de regel te zijn hoewel Real Madrid van zichzelf ook een uitzondering op alles is. Zie ook Zidane destijds. En het is niet gek zodra je erover na gaat denken. Voetbal evolueert zich, er komen nieuwe opvattingen, maar mensen zijn ook continue bezig met innoveren en nieuwe dingen bedenken. Neem bijvoorbeeld de backpositie. Vroeger vaak een simpele positie. Moest er soms overheen denderen en moest kunnen verdedigen. Vaak stond daar de minst spectaculaire voetballers van het team. Tegenwoordig zijn ze misschien wel de meest cruciale en veelzijdige positie binnen een tactische formatie, zowel in pressing als in positiespel. De opkomst van inverted wingbacks een aantal jaar geleden, momenteel centrale verdedigers op de back positie die in de opbouw erbij komen als extra CV. Maar denk ook aan vroeger de opkomst van de false nine en het verdwijnen van de klassieke spits. Net als dat een klassieke '10' eigenlijk ook niet meer bestaat. Tegenwoordig zijn het vaak box-to-box middenvelders, dynamische lopers die kunnen penetreren. Maar ook de invloed van data, de toenemende mate van techniek en AI in de voetbalwereld. Video-analyses, statische analyses m.b.t. spelers, statische modellen zoals xG (een vrij simpel model nog) die vrij nauwkeurig voorspellingen kunnen doen. En dat gaat nog geavanceerder van tactisch kunnen trainen met VR, pitch-control d.m.v. AI en het kunnen meten d.m.v. sensoren hoe hard iemand een bal speelt en met welke precisie. Ter voorbeeld even onderstaand artikel over Bosz in zijn tijd bij Leverkussen. Heb er even wat quotes uitgehaald, maar ik zou hem geheel lezen.
De zomervakantie hebben Bosz en zijn staf gebruikt om vanuit die lijstjes verder te denken. Ze stelden zich de vraag: Uit onze lange periodes van balbezit, en meer dan 700 passes per wedstrijd, valt daar nog méér uit af te leiden? En hoe dan? Het antwoord hield Bosz afgelopen weekeinde (toen Bayer Leverkusen tegen het Hoffenheim van Alfred Schreuder speelde, red.) letterlijk omhoog. Hij liet een bal zien met een chip erin.
,Je moet het zo zien,” zegt Bosz: ,,Het moderne voetbal kent loopdata. Spelers dragen een chip in hun shirt en na afloop kun je aflezen: zoveel kilometer in totaal gelopen, zoveel sprints op maximale snelheid enzovoorts. Maar je kan niet zeggen of iemand ook goéd gelopen heeft. Goed in de zin van ‘goed binnen jouw speelwijze’.’’

Dat verandert als naast de spelers ook de bal met een chip is uitgerust en alles met elkaar in verbinding staat. ,,Dan kun je meten of ze ten opzichte van de bal goed hebben gelopen.’’
In zijn team is Charles Aránguiz op dat vlak een topper. Zelden zag Bosz een middenvelder die het spel zo kan versnellen als de kleine Chileen. De baldata van Aránguiz zou je straks tot norm kunnen maken. Met een bepaalde bandbreedte voor de rest. Zodat elke medespeler of nieuwe aankoop bij Leverkusen weet: 3,2 seconden lopen met de bal - noem maar een getal - is in ons spel al te veel.
https://www.ad.nl/buitenlands-voetbal/w ... &auth_rd=1

Tactiek is tegenwoordig misschien wel de bepalende factor die de lat van je ploeg bepaalt. De vraag of die lat bereikt wordt, is vervolgens afhankelijk van heel veel andere zaken, zoals o.a. kan een trainer die gedachtes overbrengen, spelers beter maken, spelers zichzelf pijn laten doen, ze motiveren, een team creëren. Ook o.a. psychologische zaken die de revue hier en eigenlijk overal te weinig passeren als je het hebt over belangrijke aspecten die een trainer goed maken. Dat vond ik bij Schmidt en ook bij Cocu mooi om te zien. Om terug te komen op je laatste vraag: ik ben tevreden als aan het einde van het seizoen er een (tactisch) fundament/blauwdruk ligt dat werkt en/of duidelijke tekenen van ontwikkeling toont, met een duidelijke rode draad, waarbij men door goed spel en op een sustainbare manier (dat is misschien nog wel het allerbelangrijkste) wedstrijden weet/kan gaan winnen. De rest kan ik niet beoordelen. Hoewel ik veel vertrouwen heb in de mens Ruud van Nistelrooij.
Al met al zijn we het grotendeels wel eens, maar ik denk dat we andere zwaartepunten leggen. Bij mij werkt het echter soms op de lachspieren als ik uitspraken als die over Aranguiz lees. Dat doet me denken aan zo’n beste kind uit de klas kiezen, zoals hier Sadilek dat onder Bommel was bijvoorbeeld. Op zich een prima speler, maar bepaalde aspecten er zo uitlichten maakt dat er mijns inziens teveel nadruk komt op de plichtsgetrouwe spelers en de allesomvattende spelers (De Bruyne), waardoor parels als Nilis en Romario weinig te zoeken zouden hebben in het huidige voetbal. Natuurlijk is dat ook voor een deel evolutie, maar ik ben heel blij dat trainers als Ancelotti, Mourinho, Scaloni en anderen aantonen dat je ook met ‘verouderde’ principes tegenwicht kunt bieden en succes kunt hebben.
Ideaal wil je dat een combinatie mogelijk is, maar ik weet dat we bij PSV nooit tegelijk 11 spelers zult hebben die aan het totaalplaatje kunnen voldoen en ook tactisch altijd geschipperd zal moeten worden. En dan is het fijn als we een trainer hebben die dat kan en die spelers in hun kracht zet. Dat Ruud daarvoor tactisch moet verbeteren of in zijn staf op dat gebied blijkbaar iets mist is evident mede dankzij jouw uitvoerige analyses, maar dat zou voor mij ook een conclusie kunnen zijn dat er een assistent komt die op dit vlak iets toevoegt, zodat Ruud nog meer in zijn kracht kan komen.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

[mention]Struviet[/mention]

De gevraagde lichtpuntjes :

- winnen topwedstrijden
- aantal gecreeerde kansen
- motivatie spelers en de teamspirit (afgezien van cambuur uit eigenlijk in mijn ogen altijd goed)
- centrale verdediging valt me mee. Had ik erger verwacht op basis van de kwaliteit die er (niet) staat.
- eerste seizoenshelft was grotendeels zonder centrumspits..de belangrijkste en moeilijkste positie in een team. Nu hebben we weer een spits. Luuk heeft het nog niet laten zien maar gaat het laten zien !
- Guti heeft weer een basisplaats. Essentieel !

Genoeg donkere punten ook natuurlijk...maar die worden hier op het forum al in overvloed vermeld door anderen.
User avatar
Persepolis
Vedette
Posts: 8,265
Joined: 30 Jan 2018, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

[mention]Thijs[/mention] goede en interessante post (evenals [mention]Heruone[/mention]), wel een klein puntje: je zegt dat Malen en Zahavi niet hun optimale niveau haalden onder Schmidt, maar Malen speelde zijn beste seizoen (nog steeds) onder hem en kijkend naar het niveau en verdere carrière van Zahavi denk ik ook niet dat daar meer uit te halen viel hoor.

[mention]MaartenV[/mention] als ik even naar jouw lijst lichtpuntjes kijk:
- Topwedstrijden: helemaal eens.
- Gecreëerde kansen: vind ik meevallen. In de makkelijkere wedstrijden zijn die er veel, maar anders vind ik juist dat we moeizaam tot kansen komen. Gelukkig hadden we een uiterst effectieve speler in Gakpo, en het is vergeleken met het begin van het seizoen ietwat verbeterd, maar het idee om tot kansen te komen is mij nog steeds vaak onduidelijk.
- Teamspirit: eens, al was die er allang voordat RvN instapte. Maar eens dat hij dat goed heeft behouden.
- Centrale verdediging valt mij eerlijk gezegd helemaal niet mee, het is precies wat ik verwachte.
- Ik hoop met je mee wb Luuk.
- Dat Guti essentieel is voor het team vind ik eerlijk gezegd geen lichtpunt wb het team en tactiek. Zijn belangrijkste bijdrage is momenteel puinruimen. Wanneer je een team hebt dat goed staat en als team dat puin kan voorkomen cq corrigeren, en er bv niet bij elk balverlies enorme ruimtes en een gebrekkige organisatie ontstaan dan heb je geen Guti nodig. Hij is nu echter wel nodig omdat het team te vaak niet goed staat.

Maar goed, ontslaan is denk ik momenteel geen goede optie. Als mens heb ik RvN wel hoog zitten en ik blijf goede hoop hebben dat de rest ook op korte termijn beter gaat. Uiteraard met versterking, want het ligt zeker niet alleen aan RvN.
User avatar
DC_PSV
Vedette
Posts: 9,417
Joined: 09 Feb 2018, 00:00

Nou Ruud, je twee beste buitenspelers verkocht tijdens je eerste jaar als hoofdtrainer. Eerst mocht er niemand weg, toen mocht er niemand weg ma Gakpo. Anyway; De toekomst van Ruud valt of staat bij de aanwinsten die er moeten komen.
#simplythebest
milansandro
Legende
Posts: 10,609
Joined: 04 Feb 2018, 00:00

De toekomst van Ruud staat of valt of hij in staat is om PSV beter te laten spelen dan nu het geval is..
En natuurlijk helpt het ook dat zijn team kwalitatief sterker wordt gemaakt met gerichte aankopen..
Activism is a way for useless people to feel important
— Thomas Sowell
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

DC_PSV wrote: 19 Jan 2023, 21:05 Nou Ruud, je twee beste buitenspelers verkocht tijdens je eerste jaar als hoofdtrainer. Eerst mocht er niemand weg, toen mocht er niemand weg ma Gakpo. Anyway; De toekomst van Ruud valt of staat bij de aanwinsten die er moeten komen.
Alsof iemand nu nog een kampioenschap verwacht. Dit is natuurlijk niet te doen. Over dik twee weken wacht Feyenoord uit. Dus die evt transfers komen hoe dan ook te laat. Met deze verkoop definieer je dit als een tussenjaar.

Het zegt veel over hoe een grote fans veel posters op dit forum zijn dat de transfer van Noni als positief wordt gezien. In de zin van bouwen aan de toekomst aan ons PSV. Maar voor dit seizoen en korte termijn zelf is dit dramatisch natuurlijk.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Zonder Gakpo en Noni lever je zoveel (individuele) klasse en rendement in dat je eerder 3de of 4de wordt dan kampioen. Los van alle problemen die Ruudje zelf moet fixen als hoofdcoach.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19,255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV

Toch heb ik wel met hem te doen hoor. Je bent beginnend trainer, je wordt meteen uit de CL gedonderd door notabene Rangers, en halverwege het seizoen worden je twee beste vleugelaanvallers verkocht en tekent een zeer gewild transfertarget lekker bij Girona. En oh ja: je aanvoerder zou nog geen skippybal in een lege goal kunnen schieten. We zijn totaal vleugellam en toch gaat Ruud door alsof er niks aan de hand is, stoïcijns bijna.

Los van het feit dat hij veel dingen beter kan en moet doen, is het zo wel echt een klotebaan. Het is een nachtmerrie als we het seizoen moeten gaan afmaken met modale vleugelspelers, of nog erger: El Ghazi én Saibari. Ik gun Ruud beter dan dat.
User avatar
Armada
Internationale topspeler
Posts: 4,804
Joined: 20 Mar 2018, 08:46

Juancho wrote: 19 Jan 2023, 21:43 Zonder Gakpo en Noni lever je zoveel (individuele) klasse en rendement in dat je eerder 3de of 4de wordt dan kampioen. Los van alle problemen die Ruudje zelf moet fixen als hoofdcoach.
Hoe kun je dit nu zeggen wanneer er nog versterkingen aan komen? Ik denk dat PSV door de transfer van Noni, eerder beter wordt.
Sjorsensjimmie
Bankzitter
Posts: 276
Joined: 31 Aug 2021, 11:58
Clubvoorkeur: PSV

Armada wrote: 20 Jan 2023, 13:44
Juancho wrote: 19 Jan 2023, 21:43 Zonder Gakpo en Noni lever je zoveel (individuele) klasse en rendement in dat je eerder 3de of 4de wordt dan kampioen. Los van alle problemen die Ruudje zelf moet fixen als hoofdcoach.
Hoe kun je dit nu zeggen wanneer er nog versterkingen aan komen? Ik denk dat PSV door de transfer van Noni, eerder beter wordt.
Weet jij meer over inkomende versterkingen en waarom PSV beter wordt?
Of is het gewoon omdat het meer een hecht team gaat worden?
koetje
Legende
Posts: 11,072
Joined: 25 Aug 2017, 07:40

Madueke bracht aanvallend veel maar verdedigend ook kwetsbaar. Het kan wedstrijden voor je beslissen maar zijn defensieve taken had hij niet zoveel mee.

Heb altijd het idee gehad dat Ruud van PSV een vechtmachine alla Atletico wil maken. Daarin passen wel spelers als Mauro, Braithwaith, Guti en Simons. Spelers als Veerman en Madeuke minder.
Massimo
Legende
Posts: 13,814
Joined: 21 Sep 2017, 00:00

Precies. Er lijkt door een aantal gedacht te worden in alleen het vertrek van de spelers zonder de vervangers. Gakpo zal de komende seizoenshelft een groot gemis zijn, maar ik denk dat het vertrek van Madueke juist PSV nu de ruimte geeft om zich te versterken waarbij de som hoger wordt zonder Madueke dan met Madueke.
Post Reply