Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
Ronaldio
Meervoudig international
Posts: 1,355
Joined: 23 Jul 2022, 21:30
Clubvoorkeur: PSV

Mensen die zeggen dat Ruud meer uit deze selectie moet halen zijn niet goed.


Een aanval met El Ghazi, Bakayoko, Till, Vertessen en uit vorm zijnde Luuk de Jong.


Als ze me in de tijd van Mertens, Lozano, Depay, Bergwijn, Gakpo, en Malen hadden gezegd dat bovenstaand de voorhoede van PSV zou worden in 2023
had ik er waarschijnlijk vol ongeloof zo hard om gelachen en gezegd dat PSV nooit met zulke middelmaat zou spelen. En dan hebben we het niet eens gehad over Mwene, Teze, Max en Hoever. Daar waar ooit Arias, Dumfries, Angelino en Willems stonden.

Ga toch weg met " Ruud moet meer uit de selectie halen". Het is gewoon brandhout waar hij mee opgezadeld zit.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

Mikelvb wrote: 24 Jan 2023, 22:14
MaartenV wrote: 24 Jan 2023, 22:09
Iemand als jij die zoveel voetbal volgt, en zoveel spelers volgt etc, zou als geen ander moeten weten dat goed spelersmateriaal essentieel is voor een coach om te presteren. Je ziet het verschil in wat jouw held Schmidt bij Benfica presteert versus wat hij (niet) bij PSV presteerde.
Je weet dat er in de verdediging eigenlijk geen enkele speler rondloopt die PSV1 waardig is. Branthwaite misschien..ooit in de toekomst...als PSV hem kan houden.

Je weet van het eeuwige dilemma middenveld. Guti is een alibi speler. Veerman een verdedigende liability en geen 10.

Over de aanval hoeven we het niet eens te hebben.

Maar goed... maak jij daar je worden maar niet aan vuil. Doe jij Ruud maar. Dan doe ik de overige 25 wel.
Je betoog zou kloppen als we op dit moment geen punten hadden verloren tegen allemaal teams die nog minder kwaliteit hebben dan wijzelf. Helaas is de situatie anders dus kan je het afschuiven op spelers moeilijk verdedigen en doet vooral Ruud het gewoon slecht.
Het werkt simpelweg niet zo dat omdat wij meer kwaliteit hebben in onze selectie we die andere teams oprollen.

Er is ook zoiets als dynamiek. Spelers die geblesseerd raken of verkocht worden waardoor je weer andere spelers moet inpassen. Spelers die in vorm zijn of uit vorm. Spelers die opeens maffe overtredingen maken. Spelers die op heel jonge leeftijd al het elftal worden geacht te dragen.. Een verdediging die kwalitatief verdedigend misschien nog net door de beugel kan..maar voetballend nergens op lijkt met spelers die nog geen voorzet kunnen geven

Je kan wel individuele kwaliteit hebben op sommige plekken..maar als de balans in je selectie compleet ontbreekt. Dan wordt het voor iedere coach lastig.

Neem bijv de spits positie. Er zit gewoon geen reserve spits in de selectie die boven het kkd niveau uitstijgt. Luuk heeft (ook nog eens grotendeels uit vorm) de helft van de 18 potten gespeeld. Toevallig is de spits positie wel zo ongeveer de allerbelangrijkste positie (nou een keeper moet er ook wel staan) van een team. Los dat dan maar eens op als coach.

Nog een voorbeeld...we hebben kwalitatief een goed middenveld. Maar onze aanval vandaag is kwalitatief minder dan die van Emmen. El Ghazi is heel traag. Bakayoko is KKD niveau en daar is hij neem ik aan wel eens scherper geweest in de afwerking. En Simons is eigenlijk een middenvelder..maar ja bij gebrek aan aanvallers. Dus tja..lekker dan.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

DC_PSV wrote: 24 Jan 2023, 22:11 Image

Als ze toch besluiten uit elkaar te gaan, dan wel door de voordeur. Voor een beginnende coach in deze hele fucked-up situatie is hij naar buiten toe absoluut een boegbeeld.
Hoe dan ook, welke mening je ook hebt, ik denk dat we koste wat kost een situatie onder Van Bommel willen voorkomen, waarbij het volledig uit de soep loopt of een situatie onder Rutten waarbij de bus opgewacht wordt en men verantwoording moet afleveren aan de supporters. Nu lijkt mij dat dat 1e sowieso niet snel gebeurd gezien Van Bommel gewoon een vies spelletje speelde. Maar anyways, het zou inderdaad, ongeacht de uitkomst van het huwelijk tussen PSV en Ruud, een ongelofelijke smet op de speler, persoon, icoon, historie en imago van Ruud en de club PSV zijn als dit op een eventueel op een (hele) nare manier gaat aflopen, zoals bij JdJ is gebeurd.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Dn Trol
Vaste waarde in elftal
Posts: 664
Joined: 04 Nov 2020, 14:50

mateja wrote: 24 Jan 2023, 22:23
Dn Trol wrote: 24 Jan 2023, 22:21


Haha wat? 100% kansen ja? We hebben een expg van 1.22 - over de hele wedstrijd!
Wat boeit mij die xg, je hebt de wedstrijd toch gezien. Een vrije kopbal vanaf 5 meter is geen kans? Of vrij voor de keeper staan op 10/15 meter?
Heb ik gezien ja. Als je dat tevreden stelt tegen een club als Emmen, hebben we andere ideeën van hoeveel kansen je als team moet creëren tegen tegenstanders van dit formaat.
[/quote]

Ik zeg nergens dat ik tevreden ben. Ik geef alleen dat het niet klopt dat PSV maar 1.5 kansen heeft gehad.

Ruud haalt niet het maximale uit de ploeg, maar dramatische afwerking van een aanval van niveau kkd kost je wederom de punten vandaag
User avatar
mateja
Internationale topspeler
Posts: 3,390
Joined: 01 Mar 2021, 09:48
Clubvoorkeur: PSV

Ronaldio wrote: 24 Jan 2023, 22:25 Mensen die zeggen dat Ruud meer uit deze selectie moet halen zijn niet goed.


Een aanval met El Ghazi, Bakayoko, Till, Vertessen en uit vorm zijnde Luuk de Jong.


Als ze me in de tijd van Mertens, Lozano, Depay, Bergwijn, Gakpo, en Malen hadden gezegd dat bovenstaand de voorhoede van PSV zou worden in 2023
had ik er waarschijnlijk vol ongeloof zo hard om gelachen en gezegd dat PSV nooit met zulke middelmaat zou spelen. En dan hebben we het niet eens gehad over Mwene, Teze, Max en Hoever. Daar waar ooit Arias, Dumfries, Angelino en Willems stonden.

Ga toch weg met " Ruud moet meer uit de selectie halen". Het is gewoon brandhout waar hij mee opgezadeld zit.
Die aanval die je benoemt moet in staat zijn meer te forceren tegen Bouchouari, Araujo, Veldmate en Julius Dirksen. Dat je met deze aanval niet in de Kuip wint, zal niemand Ruud kwalijk nemen. Dat het niet lukt tegen Sparta, Fortuna en Emmen... dat wel natuurlijk.
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips

Ruud verloor dezelfde wedstrijden met Gakpo en Luuk dus die vlieger gaat niet op.
User avatar
29.04.2007
Nationale topspeler
Posts: 2,148
Joined: 04 Nov 2020, 15:22
Clubvoorkeur: PSV

Ronaldio wrote: 24 Jan 2023, 22:25 Mensen die zeggen dat Ruud meer uit deze selectie moet halen zijn niet goed.


Een aanval met El Ghazi, Bakayoko, Till, Vertessen en uit vorm zijnde Luuk de Jong.


Als ze me in de tijd van Mertens, Lozano, Depay, Bergwijn, Gakpo, en Malen hadden gezegd dat bovenstaand de voorhoede van PSV zou worden in 2023
had ik er waarschijnlijk vol ongeloof zo hard om gelachen en gezegd dat PSV nooit met zulke middelmaat zou spelen. En dan hebben we het niet eens gehad over Mwene, Teze, Max en Hoever. Daar waar ooit Arias, Dumfries, Angelino en Willems stonden.

Ga toch weg met " Ruud moet meer uit de selectie halen". Het is gewoon brandhout waar hij mee opgezadeld zit.
Ik denk niet dat van Nistelrooij zn huidige selectie zou willen ruilen tegen die van Emmen. (Of Cambuur, Fortuna of Groningen)
User avatar
mateja
Internationale topspeler
Posts: 3,390
Joined: 01 Mar 2021, 09:48
Clubvoorkeur: PSV

Dn Trol wrote: 24 Jan 2023, 22:27
mateja wrote: 24 Jan 2023, 22:23

Wat boeit mij die xg, je hebt de wedstrijd toch gezien. Een vrije kopbal vanaf 5 meter is geen kans? Of vrij voor de keeper staan op 10/15 meter?
Heb ik gezien ja. Als je dat tevreden stelt tegen een club als Emmen, hebben we andere ideeën van hoeveel kansen je als team moet creëren tegen tegenstanders van dit formaat.
Ik zeg nergens dat ik tevreden ben. Ik geef alleen dat het niet klopt dat PSV maar 1.5 kansen heeft gehad.

Ruud haalt niet het maximale uit de ploeg, maar dramatische afwerking van een aanval van niveau kkd kost je wederom de punten vandaag
[/quote]

Dit is wel een understatement zeg. En een aanval van KKD niveau? El Ghazi, Til en Simons zijn nooit KKD niveau geweest hoor. Dat ze meer dan 1.5 kans nodig hebben om te scoren is inmiddels duidelijk. Dat was zelfs met Luuk en Noni nodig. Dat ze niet genoeg tegen Emmen kunnen creëren is een dieper probleem dan Bakayoko die naast schiet.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

Ronaldio wrote: 24 Jan 2023, 22:25 Mensen die zeggen dat Ruud meer uit deze selectie moet halen zijn niet goed.


Een aanval met El Ghazi, Bakayoko, Till, Vertessen en uit vorm zijnde Luuk de Jong.


Als ze me in de tijd van Mertens, Lozano, Depay, Bergwijn, Gakpo, en Malen hadden gezegd dat bovenstaand de voorhoede van PSV zou worden in 2023
had ik er waarschijnlijk vol ongeloof zo hard om gelachen en gezegd dat PSV nooit met zulke middelmaat zou spelen. En dan hebben we het niet eens gehad over Mwene, Teze, Max en Hoever. Daar waar ooit Arias, Dumfries, Angelino en Willems stonden.

Ga toch weg met " Ruud moet meer uit de selectie halen". Het is gewoon brandhout waar hij mee opgezadeld zit.
Ronaldioooooo woooo-ooooo
Dn Trol
Vaste waarde in elftal
Posts: 664
Joined: 04 Nov 2020, 14:50

mateja wrote: 24 Jan 2023, 22:31
Dn Trol wrote: 24 Jan 2023, 22:27

Heb ik gezien ja. Als je dat tevreden stelt tegen een club als Emmen, hebben we andere ideeën van hoeveel kansen je als team moet creëren tegen tegenstanders van dit formaat.
Ik zeg nergens dat ik tevreden ben. Ik geef alleen dat het niet klopt dat PSV maar 1.5 kansen heeft gehad.

Ruud haalt niet het maximale uit de ploeg, maar dramatische afwerking van een aanval van niveau kkd kost je wederom de punten vandaag
Dit is wel een understatement zeg. En een aanval van KKD niveau? El Ghazi, Til en Simons zijn nooit KKD niveau geweest hoor. Dat ze meer dan 1.5 kans nodig hebben om te scoren is inmiddels duidelijk. Dat was zelfs met Luuk en Noni nodig. Dat ze niet genoeg tegen Emmen kunnen creëren is een dieper probleem dan Bakayoko die naast schiet.
[/quote]

El ghazi, til en Bakayoko vind ik kkd niveau nauwelijks ontstijgen. Simons staat niet op de plek waar hij het best tot zijn recht komt.

Maar goed, ondanks dat PSV kut speelde. Was imo kansen creëren niet het probleem tot de rode kaart. Jij blijkbaar wel.
User avatar
ruuddevil
Legende
Posts: 12,759
Joined: 25 Aug 2017, 11:39

Aan het begin van het seizoen heb ik Ruud al eens aangeraden te stoppen. Waarschijnlijk nadat we tegen Rangers werden uitgeschakeld mede omdat De Jong vertikte tijdig een aanvaller te halen. Toen werd al zichtbaar dat Ruud het volgende icoon wordt dat sneuvelt in de chaos binnen PSV. Ruud had om te beginnen nooit aangesteld mogen worden. De grafiek van [mention]Makaveli[/mention] laat mooi zien dat het Van Bommel all over again is. Van Bommel begon goed omdat hij de een stevig fundament van Cocu erfde. RvN begon redelijk omdat hij een beginnend fundament van Schmidt erfde. Daarna werd het minder en minder vanwege de verouderde voetbal visies en gebrek aan ervaring. We zitten diep in de problemen want op deze manier is plek 5 een realistisch scenario.
User avatar
mateja
Internationale topspeler
Posts: 3,390
Joined: 01 Mar 2021, 09:48
Clubvoorkeur: PSV

Dn Trol wrote: 24 Jan 2023, 22:40
mateja wrote: 24 Jan 2023, 22:31

Ik zeg nergens dat ik tevreden ben. Ik geef alleen dat het niet klopt dat PSV maar 1.5 kansen heeft gehad.

Ruud haalt niet het maximale uit de ploeg, maar dramatische afwerking van een aanval van niveau kkd kost je wederom de punten vandaag
Dit is wel een understatement zeg. En een aanval van KKD niveau? El Ghazi, Til en Simons zijn nooit KKD niveau geweest hoor. Dat ze meer dan 1.5 kans nodig hebben om te scoren is inmiddels duidelijk. Dat was zelfs met Luuk en Noni nodig. Dat ze niet genoeg tegen Emmen kunnen creëren is een dieper probleem dan Bakayoko die naast schiet.
El ghazi, til en Bakayoko vind ik kkd niveau nauwelijks ontstijgen. Simons staat niet op de plek waar hij het best tot zijn recht komt.

Maar goed, ondanks dat PSV kut speelde. Was imo kansen creëren niet het probleem tot de rode kaart. Jij blijkbaar wel.
[/quote]

Nee dat is mijn punt niet. Mijn punt is, dat je deze nederlaag, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Fortuna of Groningen uit, niet kan ophangen aan het feit dat er kansen gemist werden. Cambuur, Sparta en Emmen zijn gewoon 3 wedstrijden waarin je nauwelijks wat creëert en dat vind ik zorgelijk. Normaal heb je 1 zo'n pot in een seizoen, en verspeel je verder wat punten door het missen van kansen. Dat was vandaag niet de reden van de nederlaag.
User avatar
DC_PSV
Vedette
Posts: 9,417
Joined: 09 Feb 2018, 00:00

'Of er crisis is?', herhaalde Van Nistelrooij een vraag op de persconferentie. 'Ik vind van wel. Ik zie geen ander woord voor de situatie waarin we zitten. Als je op de bodem aankomt - daar geloof ik in, dat we daar zijn aangekomen - dan moet je opstaan en je stapje voor stapje omhoog werken. Ik vind dat ik te weinig uit mijn spelers heb kunnen halen qua resultaat. De realiteit is daar, de stand liegt nooit. Er zijn nog zestien wedstrijden te spelen. Er kan nog heel veel gebeuren en wij moeten stapje voor stapje gaan. Dat is op dit moment alleen zaterdag de punten binnenhalen.'
Image
#simplythebest
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV

Tsja, Ruud zegt waar het op staat, zoals hij altijd doet. Daar ligt het niet aan. Je koopt er alleen niets voor.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Standbeeld wrote: 24 Jan 2023, 23:13 Tsja, Ruud zegt waar het op staat, zoals hij altijd doet. Daar ligt het niet aan. Je koopt er alleen niets voor.
Nou ik lees vooral met veel interesse deze zin:
Ik vind dat ik te weinig uit mijn spelers heb kunnen halen qua resultaat.
Nou kan je er 100 dingen uit halen, maar ik haal er vooral uit dat Ruud vindt dat we meer punten hadden moeten halen met deze groep en dat dat het eigenlijk wel is. Ik hoor hem niks zeggen over het belabberde spel, over het ontbreken aan verbeteringen, automatisme, organisatie, pressie en omschakeling. Ik lees vooral: we hebben te weinig punten gehaald als PSV zijnde. Ja duuuuh! Hoe kom je normaal gesproken tot meer punten? Juist, door iig een prima fundament te hebben wat je in de loop van het seizoen steeds meer verbetert.

Als je dat al niet eens hebt, en dat hebben we niet, kan je lullen over een te kort aan punten maar dan kan je hetzelfde over 2 maand weer roepen. Kortom, dit doet mij alleen maar meer denken dat Ruud het gewoon niet ziet.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Menno1
Legende
Posts: 16,064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

mateja wrote: 24 Jan 2023, 22:27
Ronaldio wrote: 24 Jan 2023, 22:25 Mensen die zeggen dat Ruud meer uit deze selectie moet halen zijn niet goed.


Een aanval met El Ghazi, Bakayoko, Till, Vertessen en uit vorm zijnde Luuk de Jong.


Als ze me in de tijd van Mertens, Lozano, Depay, Bergwijn, Gakpo, en Malen hadden gezegd dat bovenstaand de voorhoede van PSV zou worden in 2023
had ik er waarschijnlijk vol ongeloof zo hard om gelachen en gezegd dat PSV nooit met zulke middelmaat zou spelen. En dan hebben we het niet eens gehad over Mwene, Teze, Max en Hoever. Daar waar ooit Arias, Dumfries, Angelino en Willems stonden.

Ga toch weg met " Ruud moet meer uit de selectie halen". Het is gewoon brandhout waar hij mee opgezadeld zit.
Die aanval die je benoemt moet in staat zijn meer te forceren tegen Bouchouari, Araujo, Veldmate en Julius Dirksen. Dat je met deze aanval niet in de Kuip wint, zal niemand Ruud kwalijk nemen. Dat het niet lukt tegen Sparta, Fortuna en Emmen... dat wel natuurlijk.
We hebben verloren van Groningen, Cambuur en Emmen. Nu nog van Volendam verliezen en we hebben van alle degradatie kandidaten verloren. Ook al zet je de onder 18 in het veld, dan nog zou je van deze puin moeten winnen.
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

mateja wrote: 24 Jan 2023, 22:00
Dn Trol wrote: 24 Jan 2023, 21:57

1.5 kans? 100% kansen voor Bakayoko x2, xavi x2, sangare en el ghazi
Haha wat? 100% kansen ja? We hebben een expg van 1.22 - over de hele wedstrijd!
-8e minuut 100% kans.. Bakayoko hoeft de bal maar breed te leggen op Xavi die zonder tgenstander opstormt. Deze zit natuurlijk niet in de xg. Maar een enorme kans en faal van bakayoko.
- 9e minuut nog gemakkelijker...Sangare mag vrij inkoppen vanaf 6 meter centraal voor de goal.
- 13e minuut. Bakayoko mag de bal zelfs nog voor zijn favoriete voet leggen om hem met alle tijd in de lange hoek te prikken. Hoe kan hij die missen ?
-25e minuut..goede assist teze.. el Ghazi schopt finaal over de bal heen op de penaltystip. Als je dan meer kwaliteit hebt dan je tegenstander..dan verwacht je die kwaliteit bij dit soort kansen te zien en zich te laten uitbetalen.
-29e minuut kans Simons redelijk centraal op de 16 meter met vrij pad naar de goal na goede assist branthwaite. Juist Xavi schiet dit soort ballen er eerder dit seizoen een aantal keer in..niet dat het heel gemakkelijk is maar met zijn kwaliteit...
-31e minuut, herkansing bakayoko..mag hem van ca 12 meter weer met zijn favoriete been in de verre hoek prikken, krijgt weer de tijd, mislukt weer voorlangs. ( jezus..wat een faalhaas)

Verder staan el ghazi en xavi nog een keer een halve meter buitenspel bij zeer kansrijke situaties, xavi alleen op keeper af zelfs.

Emmen komt niet verder dan 2 schoten van buiten de 16 met een vol strafschopgebied.

Dan pakt Mauro een rode kaart.

Dus...welk team stond er ook alweer vokr toen Mauro rood pakte ? PSV ? O nee wacht...
koetje
Legende
Posts: 11,072
Joined: 25 Aug 2017, 07:40

We spelen eigenlijk best ok na de winterstop. Alleen in de potjes tegen Fortuna en Emmen krijg je pakweg vijftien 100% kansen waar je er twee van afmaakt.
User avatar
ComeOnPSV
Vedette
Posts: 8,141
Joined: 27 Jan 2019, 18:20
Clubvoorkeur: PSV

Ik begrijp best dat mensen het opnemen voor Ruud van Nistelrooij. Het is een legende.

Maar laten we even realistisch zijn. Het middenveld staat na dik 6 maanden nog steeds niet goed. De ruimtes zijn nog steeds veel te groot.

Dan kunnen we wel allemaal zeggen dat we Gakpo hebben verkocht, maar zonder Gakpo verloren we ook bij Cambuur 3-0, tegen AZ zonder kansen, Groningen kansloos eraf.
Het probleem zit veel dieper en daar is Ruud van Nistelrooij mede verantwoordelijk voor.

Vorig jaar hadden we de zelfde selectie t.o.v. de eerste seizoenshelft nu. Sterker nog, de selectie van nu was beter. En nog verliezen we zo ongekend veel punten.

Ruud moet het tactisch gewoon veel beter op orde krijgen. Het eerste half uur worden we vandaag gewoon weggelopen. Dan maakt het geen reet uit wie er linksbuiten staat. Die tegengoal voelde je aan alles aankomen.

Brands is het beste wat PSV kan overkomen. Die gaat puin ruimen en maar goed ook.
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV

Voorlopig maakt Brands er wat mij betreft alleen maar een ergere puinzooi van... 🤔
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Johnnie Walker
Lid van verdienste
Posts: 1,966
Joined: 26 Jun 2019, 08:24
Clubvoorkeur: Philips

Heb wat voorzichtige kritiek gehad in het verleden dat sommige posters zich hier alleen kwamen melden na een beroerd resultaat. Nu moet ik andersom hetzelfde doen natuurlijk. Ben wel eerst even gaan sporten om het eerste chagrijn van deze wedstrijd wat weg te zweten. Of er iemand op zit te wachten: dat denk ik niet. Maar toch, indulge me, omdat ik anders een gruwelijke hypocriet ben als ik mij nu niet in dit topic kom melden.

Vooropgesteld: ik ben een van Nistelrooy voorstander van het eerste uur. Voornamelijk bij gebrek aan duidelijk betere opties op dat moment. Ga je heel bewust zo'n traject in met een dermate groot clubicoon, dan moet je hem het vertrouwen geven. Voor minimaal een heel seizoen. Wat dat betreft zal ik dan ook geen eventueel ontslag steunen en ik denk ook dat PSV daar niet mee bezig is. Na 34 wedstrijden kun je evalueren en eventueel beslissen met een ander verder te gaan.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk wel zonneklaar dat de huidige reeks rukker dan ruk is. Zowel de uitslagen als het spel. Eenmalig kan het een keer komen zonder dat het de schuld van de trainer is. Bij een langere reeks, zoals nu, lijkt het mij evident dat de hoofdtrainer daar (mede)schuldig aan is.

Hij doet het slecht. De vraag is: is hij slecht? ik denk van niet. Beetje vergelijkbaar met slecht spelen en/of ook echt slecht zijn. Een Luuk de Jong speelt nu erbarmelijk slecht. Is hij ook slecht? Nee. En zoals Sangaré in zijn eerste seizoen met regelmatig enorm slecht speelde, maar hij ook niet slecht is/was. En je dat ook over Schmidt kan zeggen. Die het hier bij tijd en wijle slecht deed, maar uiteraard geen slechte trainer is. Ik lees meerdere malen dat van Nistelrooy er echt niets van kan. Ik betwijfel dat.

Als ik uitzoom dan komt mijn weegschaal nu ietwat in het midden uit. Met 2 positieve punten die erbovenuit steken en 2 negatieve punten.

Positief punt: de nieuwe tactiek
Hij heeft in de winterstop een tactiek verandering toegepast die wat mij betreft naadloos aan sloeg bij de aanwezige kwaliteiten in de spelersgroep. Opbouwen vanuit een extra CV (Teze) en een inschuivende linksback (Mauro) vind ik perfect passen en heel slim bedacht. Het past perfect bij de aanwezige kwaliteiten. Verder richtten wij ons terecht op buitenspelers tegen de zijlijn om ze in de 1-tegen-1 te krijgen. Perfect passend met Gakpo en Madueke, daar liggen hun kwaliteiten. Normaliter heeft PSV buitenspelers die in de 1-tegen-1 beter zijn dan hun tegenstander. Met Luuk de Jong in de spits die normaliter twee spelers bezig houdt, is dat een recept voor veel gevaar. Gaat de tegenstander toch proberen rugdekking te geven, dan ontstaat er ruimte voor de lopende middenvelders. Toegegeven, dat laatste zit er wat mij betreft vanaf de introductie van het plan nauwelijks in. De aanvallende patronen wanneer de buitenspeler ervoor kiest niet de 1-tegen-1 aan te gaan, die zie je niet of nauwelijks. En dat is van Nistelrooy kwalijk te nemen.

Maar ik lees continu dat er totaal geen idee en totaal geen lijn in het spel zit. Ik ga daar verder dan niet op in, want ik sta echt lijnrecht tegenover die mening. In de opbouw zit een overduidelijk idee en in het vrijspelen van de rechtsbuiten tegen de zijlijn ook. Je ziet vandaag ook Bakayoko daar continu in de 1-tegen-1 komen. Bakayoko is middelmaat voor PSV begrippen en toch levert dat kans na kans op. Tot daar zit er prima lijn in het spel. Ik vind het een terechte keuze om de buitenspeler in de 1-tegen-1 te krijgen en ervan uit te gaan dat zij genoeg kwaliteit hebben om dan vaak tot kansen te komen. Je teert er dan inderdaad op dat individuele kwaliteiten het verschil maken, maar je zorgt ervoor dat de rest van het team zo speelt dat het de buitenspelers in staat stelt dat te doen. Vind ik dus helemaal niet erg.

Aan het spel wat er moet gebeuren als de buitenspeler toch niet in de 1-tegen-1 staat, schort echt een heleboel. Sangaré zit er wel continu onder om de afspeelmogelijkheid te zijn, maar verder gebeurt er nauwelijks iets. Die aanvallende patronen zie je maar sporadisch, met zoals uit tegen Fortuna de lopende Xavi bij de 0-1. Wat mij betreft heeft van Nistelrooy daar de schuld van. Het is aan hem om die patronen erin te krijgen.

Een gebrek aan aanvallende patronen vind ik terechte kritiek. Geen lijn in het spel vind ik onterechte kritiek en een geroep in de ruimte.

Nu is van Nistelrooy de laatste weken voor een aantal problemen komen te staan. Mauro raakte opnieuw geblesseerd (en nu weer geschorst) en deed/doet dus niet mee. Gakpo én Madueke werden verkocht en voorlopig nog geen vervangers voor aangetrokken. Je speelt dus met een tactiek die is ingesteld op de kwaliteiten van je verschilmakers. En die vallen weg. Nu komen op die beslissende plekken je meest slechte spelers te staan (Max, El Ghazi en Bakayoko). Dat de tactiek die je voor ogen hebt dan niet loopt, dat begrijp ik. En zelfs dan zie je dat deze wel levensgevaarlijk kan zijn, zelfs met een middelmatige, maar wel snelle en behendige speler als Bakayoko in die 1-tegen-1.

Tegen de stroming in hoop ik dat we de huidige tactiek blijven spelen. Op voorwaarde dat wij in deze laatste week 2 buitenspelers (met een sterke 1-tegen-1) en een back halen. Daar had ik eerst 0 vertrouwen in, met de berichten van afgelopen week: wie weet. Haal je die kwaliteiten niet binnen, dan zul je het over een andere boeg moeten gooien. Met Max en El Ghazi kun je simpelweg niet de tactiek spelen. Ofja, kan wel. Maar dan haal je er niets uit. Dan blijven we zo aantobben als nu. Je kunt niet elke week schakelen van tactiek, daar wordt vaak veel te makkelijk over gedacht. Dus dat hij vooralsnog vast heeft gehouden aan deze nieuwe variant vind ik logisch. Of hij dat na volgende week nog moet doen, dat zal aan Brands liggen.

Het gemaakte plan vind ik echter nog steeds een positief punt. Controversieel, dat snap ik.

Positief punt: Mentaliteit
We zijn toppers weer gaan winnen onder hem. Dat is al weer een tijdje geleden, maar mag niet vergeten worden. Het was een soort van vloek die wij onder zijn leiding van ons af hebben gegooid. In Europa presteren tegen Arsenal, dat zijn dingen die ik niet voor lief neem. Heerlijke wedstrijden zaten er tussen.

Negatief punt: het bovengenoemde gebrek aan aanvallende patroon in het laatste kwart/een derde van het veld.
Tot aan de buitenspeler in de 1-tegen-1 zit het prima in elkaar. Lukt dit in een aanval niet, dan valt het stil. Heel sporadisch zie je een interessant patroon van Luuk/Til/Xavi, maar echt veel te weinig. Ons grootste pijnpunt wat mij betreft en de laatste weken hét probleem waarom wij te weinig punten pakken. Of hij dit erin kan krijgen? Ik twijfel er elke week steeds meer aan. Het opbouwpatroon zit er wel aardig in, dus wie weet geeft dat wat (ijdele) hoop dat hij met genoeg tijd ook de aanvallende patronen in het laatste gedeelte kan verbeteren.

Negatief punt: wisselbeleid
Waar hij in het begin van het seizoen logische keuzes maakte, is hij ondertussen met het bekende trainerskwaaltje in aanraking gekomen. Iedereen (jaja inclusief Kees Kwakman) roept bij de rode kaart van Mauro: 'als hij maar niet Bakayoko eraf haalt'. En wat doet ie? juist. Iedereen had El Ghazi gewisseld. En zo zijn er meerdere wissels op te noemen de laatste wedstrijden. Nogmaals, in het begin vond ik hem dat veel beter doen. Dus hij lijkt het wel 'normaal' te kunnen, dat wisselen. Dus ook hier wat hoop dat het verbeterd. Je komt vandaag met 10 man te staan en daarmee werden je kansen om te winnen echt een stuk kleiner. Maar door je enige snelle en behendige aanvaller te wisselen, breng je door eigen toedoen de kansen nog een stuk verder terug.

Zoals je ziet, een heel gemengd beeld over van Nistelrooy op dit moment van mij. En dan vind ik de keuze voor de huidige tactiek dus (voorlopig nog) een pluspunt. Ik snap dat die weerstand oproept en er velen zullen zijn die het juist heel dom vinden. En wanneer je dat vindt, dan valt de weegschaal al snel de andere kant uit natuurlijk. Bij mij staat die weegschaal, wanneer ik de emotie van puntverlies wat weg proberen te duwen, nog ongeveer in het midden. Maar dan moet het echt snel beter. Hopelijk met enkele aanwinsten.
Menno1
Legende
Posts: 16,064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV

Ik hou het bij de Xg van Makaveli's chart. Dat is data waar we wat mee kunnen. De dalende lijn is ingezet, terwijl je nu al 4 wedstrijden tegen de lamme en de blinde speelt. Dat zegt mij alles.
guus
Internationale topspeler
Posts: 4,669
Joined: 02 Nov 2019, 18:00

ComeOnPSV wrote: 24 Jan 2023, 23:59 Ik begrijp best dat mensen het opnemen voor Ruud van Nistelrooij. Het is een legende.

Maar laten we even realistisch zijn. Het middenveld staat na dik 6 maanden nog steeds niet goed. De ruimtes zijn nog steeds veel te groot.

Dan kunnen we wel allemaal zeggen dat we Gakpo hebben verkocht, maar zonder Gakpo verloren we ook bij Cambuur 3-0, tegen AZ zonder kansen, Groningen kansloos eraf.
Het probleem zit veel dieper en daar is Ruud van Nistelrooij mede verantwoordelijk voor.

Vorig jaar hadden we de zelfde selectie t.o.v. de eerste seizoenshelft nu. Sterker nog, de selectie van nu was beter. En nog verliezen we zo ongekend veel punten.

Ruud moet het tactisch gewoon veel beter op orde krijgen. Het eerste half uur worden we vandaag gewoon weggelopen. Dan maakt het geen reet uit wie er linksbuiten staat. Die tegengoal voelde je aan alles aankomen.

Brands is het beste wat PSV kan overkomen. Die gaat puin ruimen en maar goed ook.
Brands gaat puin ruimen? Gakpo en Madueke verkocht! En dat hier dan verzinsels gemaakt worden dat hij bezig is met “een nieuw elftal”. :wall: :wall:
MaartenV
Nationale topspeler
Posts: 1,597
Joined: 23 Oct 2020, 00:00

Menno1 wrote: 25 Jan 2023, 00:03 Ik hou het bij de Xg van Makaveli's chart. Dat is data waar we wat mee kunnen. De dalende lijn is ingezet, terwijl je nu al 4 wedstrijden tegen de lamme en de blinde speelt. Dat zegt mij alles.
Lekker gemakkelijk ja. Twee beste aanvallers verkocht en je spits is geblesseerd. En jij vindt het vreemd dat je xg dan daalt ? Overigens hadden we met luuk en madueke de 3e hoogste xg van welk eredivisie team dan ook dit seizoen.

En los van de xG... het is ook belangrijk wanneer je je kansen mist. Een wedstrijd heeft fases...als je steeda het eerste half uur dik de bovenliggende partij bent maar jezelf niet beloont met een voorsprong.. dan gaat dat in een team's zelfvertrouwen zitten. Dat hebben we onder Schmidt heel goed kunnen zien...hoe goed voetbal dan kon omslaan in paniek.
User avatar
Ted Lasso
Bankzitter
Posts: 219
Joined: 23 Jan 2023, 21:56
Old name: FC Bavaria
Clubvoorkeur: Wa zoude denken?
Favoriete speler: Olivier Boscagli

Als we niet uitkijken wordt Ruud het tweede clubicoon dat beschadigd raakt. Hij heeft zich, om waarschijnlijk moverende redenen, om laten praten door Brands om toch al als hoofdtrainer aan de slag te gaan. Zal ongetwijfeld een goed verhaal bij gehoord hebben, maar de directie en de RvC laten hem momenteel volledig in de kou staan. Hij zit met een compleet uit balans geraakte selectie. Alles lijkt een beetje onder het mom te zijn gegaan van 'die kleintjes pakken we toch wel', maar dat kost je nu hoogstwaarschijnlijk de landstitel en mogelijk de kans op CL-voetbal. En drie keer raden wie daar vroeg of laat het slachtoffer van wordt?

Als je het mij vraagt, gaan wij als fans vierkant achter Ruud staan.
Last edited by Ted Lasso on 25 Jan 2023, 00:32, edited 3 times in total.
Scheids, 't is gin corner en ok gin boitespel.
Post Reply