De aanval

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
ShovingNE2
Site Admin

Het valt mij keer op keer op dat onze 16 altijd leeg is. Als Max dan een keer bij de achterlijn is moet hij vaak weer kappen en terugspelen omdat er niemand in de 16 is. Gisteren stonden er een stuk of vier rand 16 te wachten, niemand die nar de eerste paal sprint, of naar de 11 meter.

Ik hoop dat dat met Vinicius gaat veranderen. Dat moet het aanvalsspel veranderen. Ook Max zou weer meer in zijn kracht kunnen komen want er is iemand om een voorzet op te geven.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Chucky
Vedette

Ja, dat viel me (zeker gisteren) ook erg op.

Gakpo en Götze zijn geen types die de 16 in stormen, Zahavi loopt veel uit positie. Bruma weet zich ook niet echt te positioneren… het ontbrak in de eerste helft totaal aan bezetting voor de goal. In de tweede helft kwamen we überhaupt niet eens meer in de laatste fase om een kans te creëren.
ruuddevil
Legende

Madueke kan dat wel, maar onze 19 jarige atleet was zogenaamd te moe. Daar mochten eerste Bruma en Doan het op zijn plek proberen. Lachwekkend.
Johann Vogel
Vedette

Het is leuk om transitievoetbal te spelen en heel hoog te pressen. Maar PSV speelt in de Eredivisie negentig procent van de wedstrijden al diep op de helft van de tegenstander. Veel tegenstanders houden veel mensen achter de bal en gokken op een uitbraak. Is dan het voetbal wat Schmidt wil spelen wel zo effectief. Je hebt dan toch meer aan een taktiek die een hechte defensie uit elkaar kan spelen? Ofwel kort combinatie spel met veel technisch vaardige spelers voorin. Ofwel voorzetten vanaf de zijkant met veel mensen in de zestien?
trouwepsvfan
Vedette
Clubvoorkeur: PSV

ShovingNE2 wrote: 20 Sep 2021, 07:47 Het valt mij keer op keer op dat onze 16 altijd leeg is. Als Max dan een keer bij de achterlijn is moet hij vaak weer kappen en terugspelen omdat er niemand in de 16 is. Gisteren stonden er een stuk of vier rand 16 te wachten, niemand die nar de eerste paal sprint, of naar de 11 meter.

Ik hoop dat dat met Vinicius gaat veranderen. Dat moet het aanvalsspel veranderen. Ook Max zou weer meer in zijn kracht kunnen komen want er is iemand om een voorzet op te geven.
Daarom was ik ook echt voorstander van het aantrekken van Luuk. Je kunt er van alles van vinden, maar staat gewoon altijd op de juiste plek in de 16.
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
De Realist
Internationale topspeler

Het breien is om knotsknettergek van te worden. Al een maand of 3 lijkt het alsof de bal over de doellijn gelopen moet worden, en het eindeloos breien zorgt ervoor dat er vrijwel geen uitgespeelde of échte kansen te ontdekken zijn.
Gisteren, 90e minuut: een voorzet vanaf links, resultaat 100% kans en doelpunt.
Dat het een kutvoorzet was en dat er onmogelijk vlieg en kunstwerk van Maxi voor nodig was is iets minder relevant voor het punt.

Waarom wordt er nog steeds gebreid en waarom wordt er niet meer gevarieerd over de zijkanten? Dat heeft 1. blijkbaar succes en 2. tegenstanders kunnen zich er minder op instellen. Ideeën?
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
Massimo
Legende

Met Gakpo en daarachter Madueke en Vertessen heeft PSV van onderaf talentvolle vleugelaanvallers die tevens goals en assists maken. Het is zonde dat het PSV niet lukt om daar een echt goede spits bij te halen. Zahavi en Vinicius is het allemaal net niet ondanks dat ze best wel eens hun goaltje of assist meepikken terwijl daar toch veel geld voor wordt uitgeven. Een betere spits zal PSV aanvallend nog sterker maken.
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

Wat je soms hoort als je een scorende spits hebt dat je te afhankelijk bent van die ene spits. Op dit forum werd gisteren gezegd dat we te weinig scorend vermogen hebben maar we hebben 44 goals gemaakt in 17 wedstrijden en dan zou je zomaar eens richting die 90 goals kunnen komen aan het einde van het seizoen. Alleen al gisteren en tegen Heerenveen en Willem II hadden we 10 goals meer moeten maken. Iedere week staat er een andere speler op. We hebben ondertussen;

Gakpo 9 doelpunten
Vertessen 8 doelpunten
Zahavi 8 doelpunten
Bruma 7 doelpunten
Madueke 6 doelpunten
Götze 5 goals
Vinicius 5 goals
Doan 5 goals

Dan hebben we ook nog met een verdediging met 9 goals en een defensief middenveld met 5 goals.

Ik denk dat er aanvallend niet zo veel mis is met deze groep en het aanvalsplan er niet altijd goed uit ziet maar dat we er toch genoeg binnen schieten. Wat je wel kunt zeggen, en dat valt niet te ontkennen, dat als je ook tegen Benfica Sociedad Monaco Ajax en Feyenoord moet scoren en dat lukte ons vrijwel niet. Toevallig heeft Ajax dit jaar ook een keer of 6 geen 2 goals gemaakt en dat leverde hen alle 6x verliespunten op. Hebben zij dan ook een gebrek aan scorend vermogen?

PSV moet het hebben van een aanval vol diversiteit. We hebben snelheid, we hebben afstandschoten, we hebben fysiek, we hebben acties en we hebben creativiteit. Als we de juiste spelers op het juiste moment op de juiste plaats zetten dan is deze aanval 100% goed genoeg om kampioen te worden.
psvgouda
Vedette
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

De Realist wrote: 13 Dec 2021, 08:15 Het breien is om knotsknettergek van te worden. Al een maand of 3 lijkt het alsof de bal over de doellijn gelopen moet worden, en het eindeloos breien zorgt ervoor dat er vrijwel geen uitgespeelde of échte kansen te ontdekken zijn.
Gisteren, 90e minuut: een voorzet vanaf links, resultaat 100% kans en doelpunt.
Dat het een kutvoorzet was en dat er onmogelijk vlieg en kunstwerk van Maxi voor nodig was is iets minder relevant voor het punt.

Waarom wordt er nog steeds gebreid en waarom wordt er niet meer gevarieerd over de zijkanten? Dat heeft 1. blijkbaar succes en 2. tegenstanders kunnen zich er minder op instellen. Ideeën?
Same here... De oplossing? Doen zoals Vertessen. Boem!
Robson de Souza
Vedette

11 Sir Tinus wrote: 20 Dec 2021, 12:02 Wat je soms hoort als je een scorende spits hebt dat je te afhankelijk bent van die ene spits. Op dit forum werd gisteren gezegd dat we te weinig scorend vermogen hebben maar we hebben 44 goals gemaakt in 17 wedstrijden en dan zou je zomaar eens richting die 90 goals kunnen komen aan het einde van het seizoen. Alleen al gisteren en tegen Heerenveen en Willem II hadden we 10 goals meer moeten maken. Iedere week staat er een andere speler op. We hebben ondertussen;

Gakpo 9 doelpunten
Vertessen 8 doelpunten
Zahavi 8 doelpunten
Bruma 7 doelpunten
Madueke 6 doelpunten
Götze 5 goals
Vinicius 5 goals
Doan 5 goals

Dan hebben we ook nog met een verdediging met 9 goals en een defensief middenveld met 5 goals.

Ik denk dat er aanvallend niet zo veel mis is met deze groep en het aanvalsplan er niet altijd goed uit ziet maar dat we er toch genoeg binnen schieten. Wat je wel kunt zeggen, en dat valt niet te ontkennen, dat als je ook tegen Benfica Sociedad Monaco Ajax en Feyenoord moet scoren en dat lukte ons vrijwel niet. Toevallig heeft Ajax dit jaar ook een keer of 6 geen 2 goals gemaakt en dat leverde hen alle 6x verliespunten op. Hebben zij dan ook een gebrek aan scorend vermogen?

PSV moet het hebben van een aanval vol diversiteit. We hebben snelheid, we hebben afstandschoten, we hebben fysiek, we hebben acties en we hebben creativiteit. Als we de juiste spelers op het juiste moment op de juiste plaats zetten dan is deze aanval 100% goed genoeg om kampioen te worden.
Dit is inderdaad een goede ontwikkeling. Het mooie is nog als bijvoorbeeld Gakpo en Vinicius wat vaster worden in het scoren. Bij Gakpo is zijn rendement meestal al vrij hoog en nu hij weer fit is denk ik dat hij zomaar 2 van de 3 wedstrijden scoort. Vinicius heeft veel mogelijkheden, als de ketchupfles bij hem echt gaat lopen, dan kan hij dat zelfde presteren. Dat geeft je als team nog meer houvast. Als dan ook nog Mario gaat leveren... dat zouden goede ontwikkelingen zijn. We halen er tot op heden gewoon nog niet genoeg uit en zo houden we teams soms in leven. Ik wil dat we gaan killen!
Ittot
Internationale topspeler

Robson de Souza wrote: 20 Dec 2021, 12:20
11 Sir Tinus wrote: 20 Dec 2021, 12:02 Wat je soms hoort als je een scorende spits hebt dat je te afhankelijk bent van die ene spits. Op dit forum werd gisteren gezegd dat we te weinig scorend vermogen hebben maar we hebben 44 goals gemaakt in 17 wedstrijden en dan zou je zomaar eens richting die 90 goals kunnen komen aan het einde van het seizoen. Alleen al gisteren en tegen Heerenveen en Willem II hadden we 10 goals meer moeten maken. Iedere week staat er een andere speler op. We hebben ondertussen;

Gakpo 9 doelpunten
Vertessen 8 doelpunten
Zahavi 8 doelpunten
Bruma 7 doelpunten
Madueke 6 doelpunten
Götze 5 goals
Vinicius 5 goals
Doan 5 goals

Dit is inderdaad een goede ontwikkeling. Het mooie is nog als bijvoorbeeld Gakpo en Vinicius wat vaster worden in het scoren. Bij Gakpo is zijn rendement meestal al vrij hoog en nu hij weer fit is denk ik dat hij zomaar 2 van de 3 wedstrijden scoort. Vinicius heeft veel mogelijkheden, als de ketchupfles bij hem echt gaat lopen, dan kan hij dat zelfde presteren. Dat geeft je als team nog meer houvast. Als dan ook nog Mario gaat leveren... dat zouden goede ontwikkelingen zijn. We halen er tot op heden gewoon nog niet genoeg uit en zo houden we teams soms in leven. Ik wil dat we gaan killen!
Mooi lijstje zo inderdaad. je wilt natuurlijk ook niet te afhankelijk zijn van 1 speler, dit hebben we in het verleden gehad met Kezman en dan ben je ook te kwetsbaar. We scoren nu inderdaad over het algemeen voldoende, helaas krijgen we er ook veel om de oren.

Het mooie is dat er ook nog echt ruimte is voor verbetering. Met name Gotze mag nog wat meer scoren in de eredivisie. Hij staat ook op een positie dat hij nog vaker in scoringspositie mag komen. Net als Gakpo overigens, met zijn kwaliteiten zou hij echt nog veel hoger moeten staan.
OnsPSV
Meervoudig international

In deze linie puilt het uit qua aantallen, maar niet echt qua kwaliteit. Gakpo, Vertessen, Madueke, Doan zijn kwaliteitsspelers en in Romero schuilt ook nog steeds een goede speler. De rest is geen PSV niveau helaas.
ShovingNE2
Site Admin

Omschrijf 'PSV-niveau' eens. Ik vind dat zo'n niets zeggende opmerking.

En dan noem je 5 van de 8 als kwaliteitsspelers en 3 niet. Maar het puilt niet uit van kwaliteit. Dat spreekt elkaar ook wel tegen toch?
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
OnsPSV
Meervoudig international

De omschrijving ‘PSV niveau’ is misschien ook wel een nietszeggend en leeg containerbegrip. Tuurlijk kun je niet 6 goede aanvallers hebben die elkaar blindelings kunnen vervangen dat kunnen zelfs Europese topclubs niet.

Met PSV niveau bedoel ik dat er een spits moet staan die er per seizoen 20-25 goals inlegt (minimaal). Dat zie ik in heel onze selectie niet rondlopen en ook niet in de spitspositie.

Dat ik 5 van de 8 spelers noem is best veel, omdat we op de flanken wel redelijk in de kwaliteitsspelers zitten. We hebben echter bij die 8 geen spits zitten die de dingen doet die bij een topclub horen.

En laten we eerlijk zijn: Een spits zijn in de Eredivisie is niet moeilijk. Als je ziet wat voor nobody’s hier jaar in - jaar uit topscoorders worden. Bij onze vrienden in Rotterdam scoren B-spitsen als Linssen en Dessers er simpelgezegd dubbel zoveel als Zahavi en Vinicius…

Kwaliteit in de spitspositie is iets waar ik ten zeerste aan twijfel…
psvgouda
Vedette
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

OnsPSV wrote: 20 Dec 2021, 21:04 De omschrijving ‘PSV niveau’ is misschien ook wel een nietszeggend en leeg containerbegrip. Tuurlijk kun je niet 6 goede aanvallers hebben die elkaar blindelings kunnen vervangen dat kunnen zelfs Europese topclubs niet.

Met PSV niveau bedoel ik dat er een spits moet staan die er per seizoen 20-25 goals inlegt (minimaal). Dat zie ik in heel onze selectie niet rondlopen en ook niet in de spitspositie.

Dat ik 5 van de 8 spelers noem is best veel, omdat we op de flanken wel redelijk in de kwaliteitsspelers zitten. We hebben echter bij die 8 geen spits zitten die de dingen doet die bij een topclub horen.

En laten we eerlijk zijn: Een spits zijn in de Eredivisie is niet moeilijk. Als je ziet wat voor nobody’s hier jaar in - jaar uit topscoorders worden. Bij onze vrienden in Rotterdam scoren B-spitsen als Linssen en Dessers er simpelgezegd dubbel zoveel als Zahavi en Vinicius…

Kwaliteit in de spitspositie is iets waar ik ten zeerste aan twijfel…
En daar klaagt men misschien weer over de afhankelijkheid van één of twee spelers, zo is er altijd wat. Volgens mij heeft PSV na de afdeling Duivendrecht zuidwest het meeste gescoord. Wie dat heeft gedaan, is wat minder relevant. Of sterker nog: de onvoorspelbaarheid bij ons is nog groter :mrgreen: Plus plus
OnsPSV
Meervoudig international

Spitspositie op het moment:
- Zahavi (contract loopt komende zomer af)
- Vinicius
- Romero (5 weken ‘out’ door blessure)
- Fofana

Is het niet verstandig dat PSV serieus gaat kijken naar deze positie?

Fofana vond ik in de beker zeker tegenvallen en moet ritme gaan opbouwen bij jong. Romero is voor de zoveelste keer geblesseerd. Zahavi is over 4 maanden weg. Dan houden we alleen Vinicius als serieuze optie over…
Ardbeg
Mister PSV

OnsPSV wrote: 23 Jan 2022, 22:44 Spitspositie op het moment:
- Zahavi (contract loopt komende zomer af)
- Vinicius
- Romero (5 weken ‘out’ door blessure)
- Fofana

Is het niet verstandig dat PSV serieus gaat kijken naar deze positie?

Fofana vond ik in de beker zeker tegenvallen en moet ritme gaan opbouwen bij jong. Romero is voor de zoveelste keer geblesseerd. Zahavi is over 4 maanden weg. Dan houden we alleen Vinicius als serieuze optie over…

Dat doen ze
Thijs
Lid van verdienste
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Wat we sinds het vertrek van Malen missen is kwaliteit met diepgang zonder bal. Wij hebben een aantal opties voor de aanvallende posities, die echt goed zijn, maar enkel Vertessen is een speler, die ook zonder bal ruimte creëert en dreiging heeft. Doan, Gakpo, Götze, Madueke, Zahavi, Vinicius en Bruma komen allemaal in de bal. Gakpo, Madueke en Bruma hebben ook de kwaliteiten voor andere looplijnen, maar gebruiken die te weinig. Hierdoor worden wij vrij voorspelbaar, aangezien Ginkel niet meer het loopvermogen heeft om vanuit het middenveld hierin nog iets te doen. Ik denk dat je hier nog iets aan kunt doen in wedstrijdplan, maar ook heel duidelijk hoeveel Malen voor ons creëerde met zijn runs, zowel voor zichzelf als anderen daarmee ruimte maakte. Doordat dit er nu niet is, loop je continu in de trechter en daar had met name Madueke last van, maar recentelijk ook Gakpo.

Als aankoop zou ik dus graag een spits zien die ons opnieuw diepte brengt, want we hebben genoeg spelers, die een steekpass kunnen geven (zie ook Götze’s pass op Doan gisteren, waarmee hij hem 1-op-1 met de keeper zette), maar niemand die het kan ontvangen.
OnsPSV
Meervoudig international

In de zomer (of zelfs nu) lijkt er bij PSV toch echt een nieuwe spits te moeten gaan komen met het aflopende contract van Zahavi en de kwalitatieve/fysieke twijfels bij de andere spitsen uit onze selectie. Het is een positie waar bij iedere club over gediscussieerd wordt en waar veel verschillende types worden ge eist. Welk type heeft PSV nodig?

Wat voor type (profielschets) zien wij als fans voor ons?
Heruone
Lid scoutingsteam

OnsPSV wrote: 26 Jan 2022, 14:43 In de zomer (of zelfs nu) lijkt er bij PSV toch echt een nieuwe spits te moeten gaan komen met het aflopende contract van Zahavi en de kwalitatieve/fysieke twijfels bij de andere spitsen uit onze selectie. Het is een positie waar bij iedere club over gediscussieerd wordt en waar veel verschillende types worden ge eist. Welk type heeft PSV nodig?

Een type Maxi Romero eigenlijk. Maar dan wel fit en niet blessure gevoelig :mrgreen:

Nee, zonder dollen. PSV heeft een zo'n compleet mogelijke spits nodig. Schmidt wilt drukzetten en transiteren dus je spits heeft wel snelheid (in de vorm van explosiviteit), dynamiek en diepgang nodig. Verticale passing staat centraal dus dat betekend dat je spits ook als aanspeelpunt moet kunnen fungeren. Hij moet dus enerzijds off the ball movement hebben of anderzijds zichzelf kunnen laten uitzakken of voor een kaats (niet te statisch zijn). Functionele techniek is dus vereist. En voor PSV zelf denk ik dat het ook handig is als hij iets van (kop)kracht bezit i.t.t. bijv. een Zahavi.

Dat is even een simpel en niet al te gedetailleerd plaatje wmb. Dan kom je dus uit bij een type Romero. Eigenlijk is Mertens natuurlijk ook een hele goede kandidaat, hoewel hij niet geheel fit binnen bovenstaand plaatje.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Menno1
Legende

Ik zou graag een spits zien die wat allrounder is. Dus geen spits die volledig afhankelijk is van aanvoer, maar ook zelf wat met een bal kan en wat kan creeren. Een speler met diepgang en snelheid maar gelijkertijd geen blind paard is. Dit type eigenlijk:

- de bal behandeling van Bergwijn
- de instelling en kopkracht van Luuk
- de versnelling van Malen
- de aggressie van Romero
- de trap techniek van Driesje

wat we waarschijnlijk krijgen is:

- de aanname van Vinicius
- de snelheid van Luuk
- de mentaliteit van Ihattaren
- de fitheid van Romero

:)
Menno1
Legende

Heruone wrote: 26 Jan 2022, 17:31
OnsPSV wrote: 26 Jan 2022, 14:43 In de zomer (of zelfs nu) lijkt er bij PSV toch echt een nieuwe spits te moeten gaan komen met het aflopende contract van Zahavi en de kwalitatieve/fysieke twijfels bij de andere spitsen uit onze selectie. Het is een positie waar bij iedere club over gediscussieerd wordt en waar veel verschillende types worden ge eist. Welk type heeft PSV nodig?

Een type Maxi Romero eigenlijk. Maar dan wel fit en niet blessure gevoelig :mrgreen:

Nee, zonder dollen. PSV heeft een zo'n compleet mogelijke spits nodig. Schmidt wilt drukzetten en transiteren dus je spits heeft wel snelheid (in de vorm van explosiviteit), dynamiek en diepgang nodig. Verticale passing staat centraal dus dat betekend dat je spits ook als aanspeelpunt moet kunnen fungeren. Hij moet dus enerzijds off the ball movement hebben of anderzijds zichzelf kunnen laten uitzakken of voor een kaats (niet te statisch zijn). Functionele techniek is dus vereist. En voor PSV zelf denk ik dat het ook handig is als hij iets van (kop)kracht bezit i.t.t. bijv. een Zahavi.

Dat is even een simpel en niet al te gedetailleerd plaatje wmb. Dan kom je dus uit bij een type Romero. Eigenlijk is Mertens natuurlijk ook een hele goede kandidaat, hoewel hij niet geheel fit binnen bovenstaand plaatje.
Ik ben wel benieuwd hoe jij naar een (fitte) Romero aankijkt. Ik zie vooral zijn kracht in zijn afwerken en gretigheid voor de goal. Echter vind ik ook dat hij grote delen van de wedstrijd erg onzichtbaar is en komt hij niet over als een type dat als aanspeelpunt fungeert. Wat mij wel opviel is dat zijn aanname en functionele techniek prima op orde zijn; hij kreeg laatst een bal snoeihard aangespeeld maar verwerkte die prima bijvoorbeeld, waarbij een zelfde bal bij Vinicius 10 meter van zijn schoenen was gesprongen.

Maar hoe past Romero het beste, hoe kun je hem optimaal benutten (indien fit, ik zeg het nog maar eens) in het huidige spel van Schmidt en hoe kun je hem dus actiever laten meedoen aan het spel? Of moeten we dat juist niet doen en hem vooral laten loeren op zijn kansen, zoals hij nu doet?
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

Romero heeft ook nog nooit aangetoond makkelijk goals te kunnen maken toch? Er is niets wat erop duidt dat hij 1 op 2 zou kunnen lopen bv.

Ik ben zelf meer van het type Malen en vind dat Boadu heel erg in de buurt komt. Ik zeg niet perse dat PSV Boadu moet halen maar als die in de zomer, a la Bergwijn, voor minder op te pikken is (10 miljoen oid) dan zou ik die gok wel aandurven. Ik heb liever een spits die in de omschakeling makkelijk scoort en dat combineren met een Vinicius die het juist niet van de omschakeling moet hebben. Dan heb je met Vertessen nog iemand die je altijd kunt brengen op welke positie dan ook.
Menno1
Legende

Ik vind Boadu niet op Malen lijken. Alleen dat hij snel is. Maar hij heeft geen actie in huis en is ook niet geweldig in de combinatie. Wel een geweldige afmaker en prima voor als je op de counter speelt. Maar ik vind Malen veel veelzijdiger in zijn spel.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam

Boadu is hopelijk een no-brainer voor John als de kans zich voor doet. Hij zou hier net eat hulp van Ruud alles aan gort schieten. Het is denk ik meer een type Kezman op het randje van de buitenspel spelen, maar zo'n spits zou ik wel graag zien.
Post Reply