Programma algemeen

Bespreek hier de wedstrijden van PSV.
Post Reply
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

trouwepsvfan wrote: 20 Sep 2021, 17:16 Rek in het menselijk lichaam? Want een menselijk lichaam kan niet 2x per week 90 minuten voetballen? Dat maak je mij echt niet wijs. Kijk eens naar het tennis, waar mannen tijdens grandslams 6 zware driesetters afwerken binnen 2 weken, of wielrenners tijdens een grote ronde.
Ik ben niet de expert maar ik geloof dat we toch een hoop cijfers voorbij hebben zien komen die aangeven dat een druk programma leidt tot prestatieverlies. Denk jij dan dat dat bijv. komt doordat er tussen de wedstrijden door te zwaar getraind is?

Interessante vergelijking wel met dat tennissen en wielrennen... de vergelijking met wielrennen is denk ik niet helemaal terecht, vind ik nl. toch (excuus aan de liefhebbers) vooral hard op die pedalen rossen zonder enige vorm van verfijnde techniek zoals die je nodig hebt om een bal te controleren. Bij tennis is dat heel wat anders maar er zijn dan ook maar een stuk of 10 man in de hele wereld die dat kunnen. Veel pauzes trouwens ook bij dat tennis, misschien kun je daar ook aan denken bij voetbal als de kalender nog drukker wordt.
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
loginnaam
Internationale topspeler

Tennissers en wielrenners hebben een paar keer een paar weken waarin ze top moeten presteren en de overige weken kan het wel een tandje minder zijn of is het puur training. Compleet anders dan voetballers die 40 weken lang top moeten zijn. Dat verhaal van die 2 dagen rust invloed op prestaties is al meer dan 10 jaar bekend, dat is niet even met een andere trainingsopbouw opgelost. Die hele vergelijking is dus onzinnig in mijn ogen en een diskwalificatie van de inspanninsfysiologen die in het voetbal werkzaam zijn
Ailon
Vedette

loginnaam wrote: 20 Sep 2021, 17:19 Andere sporten, andere belasting op het lichaam. Kan je niet zomaar 1-op-1 vergelijken.
Ze hebben wel eens de inspanning prestaties van Ursain Bolt en Mbappe vergeleken.
Totaal andere disciplines waarbij qua inspanning ook ander waarden worden gemeten.
Zelfs tussen tophockey en topvoetbal is de inspanning anders omdat er verschil is in belasting van de verschillende spiergroepen.
Maar ja, dat 1 op 1 vergelijken is dan ook oversimplificeren bij blijkbaar gebrek aan kennis.
Last edited by Ailon on 20 Sep 2021, 18:00, edited 1 time in total.
Een goede bron geeft smakelijker water dan een verzuurde mening.
Thijs
Lid van verdienste
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Een contactsport vergelijken met individuele sporten zonder contact gaat natuurlijk scheef.

American Football speelt 17 wedstrijden in 18 weken en erna een paar wedstrijden in het kader van play-offs, terwijl NBA basketball (geen contactsport) er 82 wedstrijden in het reguliere seizoen afwerkt en erna 16-28 play-off wedstrijden voor de finalisten.

Dus de verschillen zijn gigantisch tussen teamsporten alleen al.
ShovingNE2
Site Admin

trouwepsvfan wrote: 20 Sep 2021, 17:16 Rek in het menselijk lichaam? Want een menselijk lichaam kan niet 2x per week 90 minuten voetballen? Dat maak je mij echt niet wijs. Kijk eens naar het tennis, waar mannen tijdens grandslams 6 zware driesetters afwerken binnen 2 weken, of wielrenners tijdens een grote ronde.
2x per week....

Probeer eens 3x in 8 dagen. 12km rennen, hard, zacht, en 30% op hoge intensiteit.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste

Thijs85 wrote: 20 Sep 2021, 17:44 Een contactsport vergelijken met individuele sporten zonder contact gaat natuurlijk scheef.

American Football speelt 17 wedstrijden in 18 weken en erna een paar wedstrijden in het kader van play-offs, terwijl NBA basketball (geen contactsport) er 82 wedstrijden in het reguliere seizoen afwerkt en erna 16-28 play-off wedstrijden voor de finalisten.

Echt totaal geen idee wat je hiermee probeert te zeggen :grin:

Sowieso is geen van beide volgens mij een individuele sport zonder contact?
Thijs
Lid van verdienste
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

ziege maar ook zagge wrote: 20 Sep 2021, 17:54
Thijs85 wrote: 20 Sep 2021, 17:44 Een contactsport vergelijken met individuele sporten zonder contact gaat natuurlijk scheef.

Echt totaal geen idee wat je hiermee probeert te zeggen :grin:

Sowieso is geen van beide volgens mij een individuele sport zonder contact?
Ik bedoel dat je voetbal (contactsport en teamsport) niet kunt vergelijken met tennis en wielrennen, omdat beiden geen contactsporten zijn, dus noemde ik twee teamsporten in Amerika, waarbij de een een forse contactsport is en de ander een, in principe, contactvrije sport is. Dan zie je ook direct het gigantische verschil in aantal wedstrijden wat daar gespeeld worden. Voetbal zal daar normaal ergens tussen moeten zitten, dus ik denk dat het aantal wedstrijden in vergelijking eigenlijk wel prima klopt.
Ailon
Vedette

ShovingNE2 wrote: 20 Sep 2021, 17:47
2x per week....

Probeer eens 3x in 8 dagen. 12km rennen, hard, zacht, en 30% op hoge intensiteit.
Ja en dan neem je nog niet eens de fysieke weerstand mee die voor een enorme belasting zorgt.
trouwepsvfan
Vedette
Clubvoorkeur: PSV

Ik zeg ook niet dat we alle sporten zomaar 1 op 1 moeten vergelijken, maar het gaat er bij mij gewoon écht niet in dat we voor eens en voor altijd maar moeten accepteren dat voetballers niet 2x in de week kunnen voetballen.
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste

Ik zou me daar ook niet bij neer willen leggen. Maar of je ooit zó kunt trainen dat je 2x per week een CL finale kunt spelen vraag ik me af... volgens mij hebben alle grote succesvolle clubs dan ook vooral een brede selectie. Het zou misschien wel aardig zijn om eens te kijken wat de verschillen zijn in gemiddeld aantal hoogkwalitatieve speelminuten van spelers tussen de top en de rest.
trouwepsvfan
Vedette

ziege maar ook zagge wrote: 20 Sep 2021, 18:11 Ik zou me daar ook niet bij neer willen leggen. Maar of je ooit zó kunt trainen dat je 2x per week een CL finale kunt spelen vraag ik me af... volgens mij hebben alle grote succesvolle clubs dan ook vooral een brede selectie. Het zou misschien wel aardig zijn om eens te kijken wat de verschillen zijn in gemiddeld aantal hoogkwalitatieve speelminuten van spelers tussen de top en de rest.
Ik heb het niet over twee keer CL-finale, maar een club als PSV dient 2 thuiswedstrijden tegen respectievelijk Soceidad en Feyenoord te kunnen winnen met dezelfde 11
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste

Voor PSV is dat zo'n beetje hetzelfde ben ik bang :shock
Ailon
Vedette

ziege maar ook zagge wrote: 20 Sep 2021, 18:11 Ik zou me daar ook niet bij neer willen leggen. Maar of je ooit zó kunt trainen dat je 2x per week een CL finale kunt spelen vraag ik me af... volgens mij hebben alle grote succesvolle clubs dan ook vooral een brede selectie. Het zou misschien wel aardig zijn om eens te kijken wat de verschillen zijn in gemiddeld aantal hoogkwalitatieve speelminuten van spelers tussen de top en de rest.
Zou moeten kunnen als je rekening houdt met het (gemiddelde) recuperatievermogen van de spelers.
Je training dient daarop afgestemd te zijn met interval oefeningen en periodisering gericht op de eerstvolgende wedstrijd.
Maar als je voortdurend high-intensity traint en daarbij ook nog de focus op krachttraining dan zal er al heel snel sprake zijn van oververmoeidheid.
En natuurlijk is met een brede selectie de juiste arbeid/rust verhouding makkelijker te realiseren dan met een smalle selectie.
Ren Höek
Vedette

trouwepsvfan wrote: 20 Sep 2021, 18:03 Ik zeg ook niet dat we alle sporten zomaar 1 op 1 moeten vergelijken, maar het gaat er bij mij gewoon écht niet in dat we voor eens en voor altijd maar moeten accepteren dat voetballers niet 2x in de week kunnen voetballen.
Je hebt dan ook een verkeerde aanname.
Er is namelijk niemand die beweert dat voetballers niet 2 x in de week kunnen voetballen. Er is echter meer dan voldoende wetenschappelijk bewijs dat voetballers minimaal 3 volledige dagen nodig hebben om te herstellen, wat dus niet het geval is bij een wedstrijd op donderdag en daarna op zondag.

Daarbij is er natuurlijk een verschil tussen kunnen voetballen en presteren op maximaal niveau.
De cijfers zijn overduidelijk.

Niet voor niets hebben de topclubs hele grote selecties en bestaat trainen daar vooral uit pappen en nathouden.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
psvgouda
Vedette
Clubvoorkeur: Nou ja! Wanne vraag
Favoriete speler: Ismael Saibaasie

Zal hier vast wel al voorbijgekomen zijn, maar vooruit, dan nog maar een keer: het kan een vorm van toeval zijn, maar alledrie de Nederlandse clubs die donderdag hebben gespeeld hebben verloren. Waarbij zowel PSV als Fietstas verhoudingsgewijs 'zware' thuisnederlagen hebben geleden
Edit. zoals hier ergens al is gezegd: Ajax uit kun je binnenkort bij wijze van spreken administratief afdoen
Ykhim
Lid scoutingsteam

Niet alleen PSV, Vitesse en AZ hoor. Overal in Europa is stevig gemorst door Europees actieve ploegen en de enige overeenkomst is dat ze Europees actief zijn. Competitie, kwaliteit en breedte van selectie, grootte van de club en/of tegenstander, locatie, het maakt allemaal niet uit.

Het betekent niet dat je het maar kan gebruiken als dé verklaring, je moet gewoon kritisch blijven op waar PSV zelf invloed op heeft. Maar dat dit een rol speelt, daarover mag echt geen discussie bestaan.
psvgouda
Vedette

Zeker speelt het een rol, meer wil ik er ook niet van maken. De wijze van trainen zou zo maar een manier kunnen zijn om hier anders mee om te gaan. [mention]Ailon[/mention] suggereerde al dat er veelvuldig met hoge intensiteit en kracht wordt getraind. Wellicht kan dat iets anders worden gedoseerd. Je kunt proberen als club zelf een situatie te creëren waar je anders met de belasting omgaat. Ajax uit binnenkort bijvoorbeeld, weet niet of daar nog een wijziging mogelijk is of dat de datum al definitief is. Merkwaardig ook dat PSV toch regelmatig zelf akkoord blijkt te gaan met het competitieprogramma, terwijl er toch steeds nationale topwedstrijden rond de Europese campagne worden gepland. Ook daar spelen verschillende aspecten een rol, dat begrijp ik (veiligheidsafwegingen voor de locale driehoek, commerciële belangen gsm ESPN en Joost mag weten wat allemaal nog meer), maar iets meer flexibiliteit vanuit de KNVB en iets meer assertiviteit vanuit PSV zijn mogelijk opties
RIO
Legende
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Ajax had ook 2 dagen rust?
psvgouda
Vedette

En inderdaad iets minder weerstand...
ShovingNE2
Site Admin

RIO wrote: 21 Sep 2021, 10:55 Ajax had ook 2 dagen rust?
Er zit een heel groot verschil of je 2 dagen rust heb en dan de volgende dag om half 3 moet ballen of 's avonds om 20:00 uur. Daarom laat PSV die duels als het kan naar 's avonds laat verplaatsen, maar met risicowedstrijden kan dat niet. Dat scheelt een beter eetschema en een aantal uren letterlijk rust die middag.

Die havenslaven willen ze niet meer in de trein hebben, de NS is er klaar mee. Daarom komen ze met bussen wat een extra risico met zich meebrengt.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Chucky
Vedette

Wij hadden 63,5 uur rust, terwijl Ajax 69 uur rust had. Dat is geen heel groot verschil (nog geen 10%), zeker als je in ogenschouw neemt dat Ajax uit speelde woensdag en dus ook nog eens een reis in de benen had.
Ren Höek
Vedette

Ajax speelde tegen Cambuur, die leuk en gezellig gingen meevoetballen :think: :wall:
Vorige maand won PSV B redelijk makkelijk met 4-1 van Cambuur.

Niet te vergelijken met een fit en uitgerust Feyenoord, helaas.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
RIO
Legende
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Ren Höek wrote: 21 Sep 2021, 13:21 Ajax speelde tegen Cambuur, die leuk en gezellig gingen meevoetballen :think: :wall:

Eens, ik dacht dat Ajax eerst dinsdag speelde. Maar waarom hebben wij de toppers na Europa?
Op weg naar nr 26
Vedette

RIO wrote: 21 Sep 2021, 14:26
Ren Höek wrote: 21 Sep 2021, 13:21 Ajax speelde tegen Cambuur, die leuk en gezellig gingen meevoetballen :think: :wall:

Eens, ik dacht dat Ajax eerst dinsdag speelde. Maar waarom hebben wij de toppers na Europa?
Dat leek de KNVB wel handig om ons wat extra uitdaging te geven, andere reden kan ik er niet voor bedenken.
loginnaam
Internationale topspeler

Tot half december zijn alle speelrondes, behalve de midweekse maar daar wordt niet snel een topper gepland, voor of na een Europese speelronde. Dat betekent dat tot de kerst er precies 1 weekend is die niet net voor of na een Europese speelronde is, en dat is 18/19 december, waar nu Feyenoord - Ajax staat gepland. Een topper voor een Europese wedstrijd is een probleem wanneer een van de clubs op dinsdag in de CL zou moeten uitkomen en een topper op zondag gespeeld moet worden, dus de (meeste) toppers worden dan automatisch in een weekend na een Europese speelronde gepland, simpelweg omdat het anders niet past. De enige manier om daar niet te veel last van te hebben, is de CL halen...
Post Reply