Als je voor een Nederlander gaat wel ja.
Maar in bijv. Duitsland lopen meer dan genoeg interessante trainers rond, waarmee PSV ook de lijn van Schmidt had kunnen blijven volgen.
Als je voor een Nederlander gaat wel ja.
Zelfs van een hele groep PSV-supporters heeft Schmidt nooit een eerlijke kans gekregen en waren ze vanaf het begin af aan anti. Dan heb ik het nog niet over de haatpers.
Nee, dat was inderdaad echt stuitend. Zelfs nu nog zijn er supporters die hem haten zonder reden. Was een vreemde gewaarwording. Leek wel angst voor het moderne voetbal omdat ze er zelf niet veel van snappen. Voor mij is Schmidt echt een held. Die had nu 10 punten los gestaan.ShovingNE2 wrote: ↑26 Jan 2023, 08:23Zelfs van een hele groep PSV-supporters heeft Schmidt nooit een eerlijke kans gekregen en waren ze vanaf het begin af aan anti. Dan heb ik het nog niet over de haatpers.
Nee, geloof niet dat ik dan nog zo'n stap zou overwegen.
Ik weet dat een groep supporters altijd oogkleppen op zal hebben (zie bijv. ook het constante goedpraten van alle fouten van Ruud), maar daar zou de clubleiding geen rekening mee moeten houden.
Wat ik zowel om v Bommel als v Nistelrooy bespeur, en niet eens zo zeer door henzelf, is dat ze bij hun start werden neergezet als startende trainers die al helemaal bezeten waren van het vak. Eigen methodes, alles noteren alsof ze een almanak aan het maken waren, schets van een bepaald karakter, etc. Niet alleen bij hen overigens, ik zag het ook bij Seedorf. Maar puntje bij paaltje komt daar dan niks van terecht. Dit in tegenstelling tot trainers als Slot, Ten Hag etc die helemaal geen glansrijke carrière hebben gehad, en een naam hebben opgebouwd door zonder poeha goed te presteren bij kleinere clubs, en die lijn steeds door weten te trekken.ShovingNE2 wrote: ↑26 Jan 2023, 08:53 Ik zou blij zijn. Maar Brands gaat Ruud niet ontslaan en Ruud heeft er vertrouwen in dat hij het kan.
Noem 1 topspits sinds de jaren '80 die ook een goede trainer werd. Ze bestaan niet. En Ruud gaat dat niet doorbreken.
Ik ook wel. Lijkt last te houden van die uitglijder bij Feyenoord, maar hij lijkt me hier prima passen.Tijn wrote: ↑26 Jan 2023, 09:34 Slot wordt ook neergezet als een bezeten trainer die alles al heel lang bijhoudt.
Ron Jans wordt nooit echt genoemd, maar die heeft het in NL toch heel goed gedaan bij Groningen, Zwolle en Twente nu.
Bij Heerenveen matig begonnen, maar ook goed geëindigd.
Laat zijn ploegen goed voetballen, maakt spelers beter, komt normaal over in de media.
Zou ik het ondertussen ook wel mee aandurven.
Was het de druk waar hij onder bezweek of kwam het in het buitenland toch ook aan op andere dingen?ShovingNE2 wrote: ↑26 Jan 2023, 09:39 Ron Jans bezweek onder de druk in België. De druk is hier nog groter... Lijkt me een fijne vent hoor, maar vraag het me af. Zelf heeft hij gezegd dat Twente zijn laatste klus was toch?
Op basis waarvan vind jij hem zo ongeschikt? Ik ben zeker geen geweldige kenner of enorm fan van hem hoor.
Ik denk dat je wel een punt hebt. Er zijn maar weinig aanvallers goede trainers geworden. Als je kijkt naar de meest succesvolle trainers waren dat meestal middenvelders. En dat komt omdat zij al heel vroeg ook echt bezig zijn met het scannen, snel handelen, tactiek, vooruitdenken op het veld etc. waar een aanvaller van nature wat meer op gevoel kan doen en daar van nature minder mee bezig is. Ruud zelf was alleen maar bezig met goals maken. De rest zal hem een wordt hebben gewezen. Daarnaast zijn middenvelders vaak ook al de leiders van een elftal, dat neem je dan toch echt mee als trainer later. Ik denk dat deze theorie, hoewel niet waterdicht, wel kloppend is.psvgouda wrote: ↑26 Jan 2023, 09:48 En komt ook niet de aloude vraag naar boven? ‘Kunnen aanvallers wel goede trainers zijn’? Onwillekeurig moet ik daar ook bij Ruud wel aan denken, buiten het aspect van de voormalig internationaal top speler dat ook al geen enkele garantie biedt. Al heeft hij zeker bepaalde kwaliteiten, een goed onderlegd tacticus is hij niet en ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat hij dat zal worden. Andere aspecten van het trainer/coach schap zie je dan weer wel, bijvoorbeeld zijn wijze van communiceren met de pers, maar die zijn - hoe belangrijk ook- niet de hoofdzaak.
Co de schoolmeester had dus wel heel erg gelijk, zo blijkt maar weer. Maar zoveel was al duidelijk. Er is vast wel een uitzondering op de regel, maar veel zijn het er niet.
Opvolging Ruud? Die gaat minstens het seizoen afmaken, is natuurlijk prestige zaak: tweede mislukking na Bommel is geen optie. Dus bijt men (RvC) zich tijdelijk vast en accepteert tandenknarsend de minpunten in de hoop dat deze langzaam maar zeker kunnen worden omgebogen. Totdat. En wanneer dat totdat in werking treedt, zullen we moeten afwachten. Wellicht accepteert men een minder jaar met iig plaatsing voor een voorronde Europees wel als bodem optie met dan perspectief op beter. Ik weet het niet. Ik verwacht dat het de komende tijd wel eens heel vervelend kan worden voor iedereen met een PSV-hart, al hoop ik uiteraard van niet. Veel zo niet alles hangt af van de bereidheid tot veranderen en de bereidheid om in te zien dat de verkeerde weg is gekozen als dit inderdaad uiteindelijk blijkt. Of het komt alsnog goed en dan praten we nergens meer over…
Ik heb Ron Jans al een paar keer genoemd. Past m.i. ook bij de normen en waarden van onze club.Tijn wrote: ↑26 Jan 2023, 09:34 Slot wordt ook neergezet als een bezeten trainer die alles al heel lang bijhoudt.
Ron Jans wordt nooit echt genoemd, maar die heeft het in NL toch heel goed gedaan bij Groningen, Zwolle en Twente nu.
Bij Heerenveen matig begonnen, maar ook goed geëindigd.
Laat zijn ploegen goed voetballen, maakt spelers beter, komt normaal over in de media.
Zou ik het ondertussen ook wel mee aandurven.
Die stromingen zijn dan ook een voortvloeisel uit keuzes van PSV. Tot 2019 was er nooit sprake van een filosofie qua trainer anders dan "optimale uit je selectie halen". Bij Schmidt hadden we opeens een trainer met een bepaalde signatuur, en dit werd ook breed uitgemeten. Vervolgens gaan we na Schmidt weer helemaal terug naar voormalig beleid: rookie trainer uit eigen gelederen aanstellen. En voor de derde keer zie je dat dit het eerste jaar geen onverdeeld succes is.11 Sir Tinus wrote: ↑26 Jan 2023, 13:18 Ik merk wel echt 2 grote stromingen hier in dit topic. Een groep die visie wil en dan een trainer wil aanstellen die bij de visie (en TD) past en een groep die willekeurige trainers noemt die tenminste ooit ergens goed hebben gepresteerd met welk profiel dan ook. Als Cocu nu vrij zou zijn geweest en hij zou samen met Bosz één van de twee kanshebbers zijn dan verlengen we het probleem wat we nu al hebben. Namelijk geloven dat er maar 2 soorten trainers zijn; goede en slechte. Als je nu voor Jans zou gaan kun je net zo goed dobbelen en hopen dat alles goed valt.
De markt om trainers uit te kiezen is niet perse groter geworden in een jaar tijd dus mocht je nu een nieuwe trainer zoeken kom je in een vergelijkbaar landschap waarbij het Brands vorig jaar ook al niet lukte (ism John/Gebrands). Ga je nu straks in februari roepen dat we de resetknop in gaan drukken en dat we een nieuwe TD aanstellen die de taak krijgt om aanvallend voetbal te spelen zoals bv Bosz dat doet en daar de spelers voor gaat zoeken met de gevulde beurs en het herstelde huishoudboekje dan zou je prima voor Bosz kunnen gaan. Maar ik geloof niet dat PSV met die visie bezig is.
Advocaat haalde het beste uit die groep toen Stam het verneukte, en vervolgens stonden ze weer een jaar stil omdat Advocaat niet kan bouwen. Nu na anderhalf jaar Slot zie je dat met een bewezen opbouwer je best wat kunt creëeren. Maarja bewezen opbouwers zijn er niet zo veel.Josef Dettelbacher wrote: ↑26 Jan 2023, 13:27Die stromingen zijn dan ook een voortvloeisel uit keuzes van PSV. Tot 2019 was er nooit sprake van een filosofie qua trainer anders dan "optimale uit je selectie halen". Bij Schmidt hadden we opeens een trainer met een bepaalde signatuur, en dit werd ook breed uitgemeten. Vervolgens gaan we na Schmidt weer helemaal terug naar voormalig beleid: rookie trainer uit eigen gelederen aanstellen. En voor de derde keer zie je dat dit het eerste jaar geen onverdeeld succes is.11 Sir Tinus wrote: ↑26 Jan 2023, 13:18 Ik merk wel echt 2 grote stromingen hier in dit topic. Een groep die visie wil en dan een trainer wil aanstellen die bij de visie (en TD) past en een groep die willekeurige trainers noemt die tenminste ooit ergens goed hebben gepresteerd met welk profiel dan ook. Als Cocu nu vrij zou zijn geweest en hij zou samen met Bosz één van de twee kanshebbers zijn dan verlengen we het probleem wat we nu al hebben. Namelijk geloven dat er maar 2 soorten trainers zijn; goede en slechte. Als je nu voor Jans zou gaan kun je net zo goed dobbelen en hopen dat alles goed valt.
De markt om trainers uit te kiezen is niet perse groter geworden in een jaar tijd dus mocht je nu een nieuwe trainer zoeken kom je in een vergelijkbaar landschap waarbij het Brands vorig jaar ook al niet lukte (ism John/Gebrands). Ga je nu straks in februari roepen dat we de resetknop in gaan drukken en dat we een nieuwe TD aanstellen die de taak krijgt om aanvallend voetbal te spelen zoals bv Bosz dat doet en daar de spelers voor gaat zoeken met de gevulde beurs en het herstelde huishoudboekje dan zou je prima voor Bosz kunnen gaan. Maar ik geloof niet dat PSV met die visie bezig is.
Eerlijk gezegd vind ik het tegenwoordig zo'n chaos binnen PSV dat ik zelf niet weet waar de club nu eigenlijk voor staat. En ja, in dat geval kan ik alleen maar kortetermijn denken: hoe halen we nu het meeste rendement uit de groep?
Adil Ramzi staat er ook erg goed op bij het bestuur dus ik ga er ook een beetje vanuit dat hij ook nog de kans als hoofdtrainert gaat krijgen voordat ze doorhebben dat deze manier niet gaat werken11 Sir Tinus wrote: ↑26 Jan 2023, 13:32Advocaat haalde het beste uit die groep toen Stam het verneukte, en vervolgens stonden ze weer een jaar stil omdat Advocaat niet kan bouwen. Nu na anderhalf jaar Slot zie je dat met een bewezen opbouwer je best wat kunt creëeren. Maarja bewezen opbouwers zijn er niet zo veel.Josef Dettelbacher wrote: ↑26 Jan 2023, 13:27
Die stromingen zijn dan ook een voortvloeisel uit keuzes van PSV. Tot 2019 was er nooit sprake van een filosofie qua trainer anders dan "optimale uit je selectie halen". Bij Schmidt hadden we opeens een trainer met een bepaalde signatuur, en dit werd ook breed uitgemeten. Vervolgens gaan we na Schmidt weer helemaal terug naar voormalig beleid: rookie trainer uit eigen gelederen aanstellen. En voor de derde keer zie je dat dit het eerste jaar geen onverdeeld succes is.
Eerlijk gezegd vind ik het tegenwoordig zo'n chaos binnen PSV dat ik zelf niet weet waar de club nu eigenlijk voor staat. En ja, in dat geval kan ik alleen maar kortetermijn denken: hoe halen we nu het meeste rendement uit de groep?
En inderdaad zoals jij zegt is er 3x gekozen voor een Jong PSV trainer/O19 trainer met een clubheldstatus voor de groep te zetten en 1x pakte het uiteindelijk goed uit, 1x dramatisch en 1x voorlopig zeer teleurstellend. Is dit genoeg om binnen de club het besef te krijgen dat dit niet de beste manier is of moet de gifbeker helemaal leeg.
In hoofdlijnen ben ik het met je eens. Volgens mij is dat precies wat er de laatste jaren ontbreekt, het inzicht in waarom een trainer een goede trainer is.11 Sir Tinus wrote: ↑26 Jan 2023, 13:18 Ik merk wel echt 2 grote stromingen hier in dit topic. Een groep die visie wil en dan een trainer wil aanstellen die bij de visie (en TD) past en een groep die willekeurige trainers noemt die tenminste ooit ergens goed hebben gepresteerd met welk profiel dan ook. Als Cocu nu vrij zou zijn geweest en hij zou samen met Bosz één van de twee kanshebbers zijn dan verlengen we het probleem wat we nu al hebben. Namelijk geloven dat er maar 2 soorten trainers zijn; goede en slechte. Als je nu voor Jans zou gaan kun je net zo goed dobbelen en hopen dat alles goed valt.