Aan elke transfer kleven risico's. Ik wil ook niet bagatelliseren dat het lastig in te schatten is hoe iemand zich ontwikkeld maar het is ook niet altijd rocket science. We hebben een hele goede periode gehad dat er gewoon goede spelers naar de academy werden gehaald uit zowel binnen als buitenland die bij ons sportieve waarde hebben gehad en later ook financieel iets hebben bijgedragen. De laatste twee a drie jaar ligt dat echter op zijn gat. Waar het mij initieel om ging is de uitspraak van Marcel. Het is gewoon dom om een heel gebied zo weg te zetten terwijl andere clubs er het ene na het andere talent uitpeuren.Heruone wrote: ↑23 Mar 2023, 09:56Bij Ajax hebben er voldoende Deense talenten rondgelopen die ook aangeschreven stonden als grote talenten en die voor veel geld zijn gehaald. Een Jeppe Kjaer bijv. als een van de meest recente voorbeelden. De hoeveelheden die succesvol zijn geweest, zijn slechts op één hand te tellen.Joenepsv wrote: ↑22 Mar 2023, 20:15 Er komen elk jaar bergen talent uit Scandinavië. Daar is voor ons nog heel veel winst te boeken. Dat o.a. Brands er niet in slaagt om de juiste talenten aan te trekken zegt meer over Brands dan over Scandinavië. Ook voor de ''talentpool'' is daar veel winst te boeken. Als je bijvoorbeeld een Hojlund of Schjelderup neemt zijn dat hele interessante spelers die je voor een prikkie had kunnen oppikken. Wij hebben echter Priske en Geelmuyden als laatste talenten daar weg gehaald. Ik snap overigens wel dat de ontwikkeling van talent zo ongeveer het lastigst te voorspellen is in de voetballerij maar daar zijn bij ons echt nog wel stappen te zetten. Vind met name de Noorse competitite een interessante en eentje die de laatste jaren in de lift zit.
Ik denk dat er voor PSV inderdaad meer te behalen valt in de Scandinavische landen alleen de keerzijde is dat er echt behoorlijk veel risico's vastkleven. Zeker als we het hebben over jonge spelers voor een zogenaamde talentenpool. Dat is iets waar wij achteraf altijd makkelijk over lullen, maar hetgeen wat wij vaak niet realistisch voor ogen hebben. Zodra je een zo'n speler gaat weghalen (vaak hebben zij rond hun 16e/17e al voldoende snuffelstages bij de 1e teams gelopen daarzo), betaalt men daar bovendien ook een vrij grote som voor. En dan is het nog maar voorspellen hoe het uitpakt. Dat zijn serieuze risico's, zeker omdat ontwikkeling een lastig te voorspellen iets is.
Tegelijkertijd zou men inderdaad niet haar ogen moeten sluiten voor die markt. AZ heeft met bijv. Midtsjo en Feyenoord met Aursnes echt wel laten zien daar goede spelers te halen. Een Brynhildsen of een Mannsverk vind ik persoonlijk ook nog steeds interessant.
Mannsverk vind ik een hele leuke speler inderdaad. Die gaat in de zomer een mooie transfer maken en mag van mij naar ons komen. Zou een goede aankoop zijn.