Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
d'Oude
Vaste waarde in elftal
Posts: 658
Joined: 04 Nov 2020, 16:05
FOOTB_REM_S: No

Sensation wrote: 13 Jun 2022, 09:09 hoe vaak hebben we hier wel niet geklaagd dat er tijdens een wedstrijd tegenstanders met weinig naam gevaarlijk werden door een snelle uitbraak waarbij er bij ons geen organisatie en onvoldoende spelers achter de bal stonden?
Klopt, dat is zeker waar. Teveel tegendoelpunten, te weinig de nul en onnodige spanning is eenzijdige wedstrijden.
Sensation wrote: 13 Jun 2022, 09:09 Ging ook niet zozeer om het resultaat,
Hier gaat het om; RvN lijkt realistischer en behoudender te spelen: meer op resultaat, stabiliteit en aanpassingen o.b.v. de tegenstander. Schmidt speelde meer uit eigen kracht met een erg duidelijk spelidee waarbij hij minder ver ging in het aanpassen aan de tegenstander.
Dat PSV ook weer meer gaat werken met analyses van de tegenstander is hier een signaal van.
One can only hope
Mikelvb
Nationale topspeler
Posts: 1,867
Joined: 19 Apr 2022, 17:26
FOOTB_REM_S: No

Sensation wrote: 13 Jun 2022, 08:48 ...Al met al komt het er in mijn ogen op neer: minder spectaculair, wel stabieler/realistischer.
Wil de afgelopen twee jaar nu ook niet als spectaculair omschrijven, dus op dat gebied gaan we er niet op achteruit.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Sensation wrote: 13 Jun 2022, 09:09 Ging ook niet zozeer om het resultaat, maar vooral op de manier waarop we nog weleens doelpunten om de oren kregen. Als je een rijtje van afgelopen seizoen ziet met:
2-1 vs. GAE
1-2 (verlies) vs. Willem II
2-1 vs. Sparta
2-1 vs. NEC
2-1 vs. Sparta
2-1 vs. Cambuur
3-2 vs. NEC
2-1 vs. PEC

Dat zijn ploegen waartegen je echt wel vaker de 0 mag houden. Dat heeft deels met kwaliteit te maken maar ook wel met een speelwijze, hoe vaak hebben we hier wel niet geklaagd dat er tijdens een wedstrijd tegenstanders met weinig naam gevaarlijk werden door een snelle uitbraak waarbij er bij ons geen organisatie en onvoldoende spelers achter de bal stonden?
Je kan er nog een reeks wedstrijden aan toevoegen. Tegen Groningen kwamen we 1-2 achter en wonnen we uiteindelijk nog met 5-2. Pec Zwolle wisten we pas in de 84e minuut de 1-1 te maken na een vroege achterstand. Wonnen we ook nog met 3-1.

Het is heel vaak billenknijpen geweest. 4x de nul in 17 thuiswedstrijden en 22 goals tegen dit seizoen. Dat is lang geleden dat het verdedigend zo matig was. We hebben het met goals voor kunnen herstellen, maar dit mag echt beter. Sowieso bizar dat we thuis meer tegen kregen dan uit.

21/22: 4x cs / 22A
20/21: 8x cs / 13A
19/20: 3x cs /12A (12 thuisduels)
18/19: 10x cs / 7A
17/18: 12x cs / 9A
16/17: 10x cs / 9A
15/16: 6x cs / 16A
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Ren Höek
Vedette
Posts: 9,422
Joined: 17 Jul 2018, 07:46
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Dit is de conclusie uit dat stuk:
Afgaande op zijn speelstijl bij Jong PSV krijgt PSV met Ruud van Nistelrooij het tegenovergestelde van Roger Schmidt. Focus op druk zetten verandert in focus op balbezit. Zo snel mogelijk naar voren spelen, transformeert in geduldig opbouwen en oplossingen zoeken. Altijd actief jagen op de bal wordt waar nodig gegroepeerd terugzakken. Altijd dezelfde tactische formatie hanteren, wijzigt in aanpassingen doen aan de tegenstander. Wat Van Nistelrooij bij Jong PSV deed, lijkt eigenlijk in niets op de tactische principes die Schmidt bij het eerste elftal introduceerde.

Dat de 45-jarige voormalig topspits als trainer nu al een duidelijke eigen identiteit lijkt te hebben, pleit voor hem. Tegelijkertijd schuilt daarin een extra risico. PSV gooit de tactische principes van Schmidt weg voor een nieuw nulpunt, terwijl Ajax (met de voormalig assistent van de oude trainer) en Feyenoord voortbouwen op een tactisch fundament dat al ligt. Dat maakt de eerste klus bij een eerste elftal voor Van Nistelrooij alleen maar lastiger.
Het wordt natuurlijk afwachten hoe VN het tactisch gaat doen, aangezien met een Jong team anders moet worden omgegaan dan met een 1e team.
Maar bepaalde blauwdrukken waren duidelijk aanwezig bij Jong PSV en die heeft Zwart uitgewerkt in zijn artikel.

De voordelen: Veel minder kansen tegen, nauwelijks counters tegen, een goede verdedigende organisatie die weinig kansen weggeeft, aanvallen worden opgebouwd door achterin een man meer te creëren wat rust en duidelijkheid geeft, er wordt tijdens wedstrijden moeiteloos gewisseld van tactieken en de tactiek wordt mede afgestemd op de kwaliteiten van de tegenstander.

De nadelen: Er is een risico van (te) rustige opbouw waardoor de bal vooral achterin wordt rondgespeeld, er zijn minder uitgespeelde kansen, de tegenstander krijgt meer tijd en ruimte bij balverlies omdat er veel minder druk wordt gezet en vooral, na 2 jaar Schmidt en zijn enorme pressing lijkt VN hier veel minder gebruik van te maken dus moet de selectie weer wennen aan een nieuw tactisch fundament.

Maar dat VN in de KKD veel bewondering oogste bij collega-trainers is positief, hij weet in ieder geval wat hij wil en hoe hij het wil.
De denkwijze gaat ook terug van 'omschakelen' naar 'balbezit', of zoals Zwart het verwoordt: "PSV wacht een transitie van chaos naar controle."
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15,339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips
FOOTB_REM_S: No

Het is niet zo zwart-wit natuurlijk want er zijn veel tinten grijs als je kijkt naar het zo snel mogelijk naar voren passen of 'te' geduldig opbouwen. Wellicht is het wiskunde op de verkeerde manier gebruiken maar hoe langer je de bal in balbezit hebt des te minder kansen de tegenstander krijgt om zelf aan te vallen. Dus het is logisch dat je dan ook minder kansen tegen krijgt. De vraag is alleen, ga je er zelf dan nog wel genoeg maken als je zelf ook minder aanvallen kan opzetten en de tegenstander meer tijd heeft om achterin alles dicht te timmeren?

Onder van Bommel was het echt verschrikkelijk, zo'n trage opbouw met spelers die niet vooruit konden spelen. Het grote voordeel is dat we die spelers nu juist wel hebben dus je komt daarmee al een stuk meer naar 'grijs'. Een speler als Veerman lijkt me ook meer gebaat bij een snelle omschakeling dan dat de tegenstander met de kont in de 16 staat. Het scheelt ook wat voor type je spits dan goed kan gebruiken want dan moet je een kopsterke spits hebben ipv een Openda die het juist van zijn snelheid moet hebben.

Mijn voorkeur zou zijn om te beginnen a la Roger en nadat je op voorsprong staat om te schakelen naar geduldig aanvallen. Als de tegenstander moet komen dan heb je die ruimte in ieder geval om vooruit te spelen. En je spelers kunnen het veel beter beloven en wellicht nog minder kans op blessures ook.
d'Oude
Vaste waarde in elftal
Posts: 658
Joined: 04 Nov 2020, 16:05
FOOTB_REM_S: No

Helaas kun je een speelstijl niet samenstellen door van alle systemen het beste eruit te pakken en dat in één stijl bij elkaar te plakken.
Alsof je de ideale vrouw of man gaat samenstellen op basis de ideale eigenschapen van anderen. Leuk in theorie maar in de praktijk niet uitvoerbaar.
Voor een gedeelte is het gewoon óf, óf en kun je het niet combineren. Bijvoorbeeld: waar creëer je een overtal? D.m.v. druk zetten op de bal (Schmidt) of defensieve zekerheid (naar verluit, RvN).

Wat mij betreft is de enige conclusie: de kans bestaat dat de basisprincipes veranderen maar hoe zich dat uit in de praktijk met concrete spelprincipes moet nog blijken.
One can only hope
User avatar
Juancho
Mister PSV
Posts: 26,304
Joined: 25 Aug 2017, 19:23
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

We moeten het ook allemaal weer niet te moeilijk gaan maken want voetbal is in de essentie redelijk simpel alleen heb je teams/trainers die net ff wat andere accenten hebben. Dat had Cocu, dat had Schmidt (die voor een enorme revolutie zou moeten zorgen) en dat zal RvN niet anders hebben.

En uiteindelijk kijk je toch 8 van de 10x naar redelijk hetzelfde voetbal waarbij het spel en gekoppelde resultaten ook voor een groot deel afhankelijk zijn van de kwaliteit van de selectie.
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20,086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ren Höek wrote: 13 Jun 2022, 10:02 Dit is de conclusie uit dat stuk:
Afgaande op zijn speelstijl bij Jong PSV krijgt PSV met Ruud van Nistelrooij het tegenovergestelde van Roger Schmidt. Focus op druk zetten verandert in focus op balbezit. Zo snel mogelijk naar voren spelen, transformeert in geduldig opbouwen en oplossingen zoeken. Altijd actief jagen op de bal wordt waar nodig gegroepeerd terugzakken. Altijd dezelfde tactische formatie hanteren, wijzigt in aanpassingen doen aan de tegenstander. Wat Van Nistelrooij bij Jong PSV deed, lijkt eigenlijk in niets op de tactische principes die Schmidt bij het eerste elftal introduceerde.

Dat de 45-jarige voormalig topspits als trainer nu al een duidelijke eigen identiteit lijkt te hebben, pleit voor hem. Tegelijkertijd schuilt daarin een extra risico. PSV gooit de tactische principes van Schmidt weg voor een nieuw nulpunt, terwijl Ajax (met de voormalig assistent van de oude trainer) en Feyenoord voortbouwen op een tactisch fundament dat al ligt. Dat maakt de eerste klus bij een eerste elftal voor Van Nistelrooij alleen maar lastiger.
Het wordt natuurlijk afwachten hoe VN het tactisch gaat doen, aangezien met een Jong team anders moet worden omgegaan dan met een 1e team.
Maar bepaalde blauwdrukken waren duidelijk aanwezig bij Jong PSV en die heeft Zwart uitgewerkt in zijn artikel.

De voordelen: Veel minder kansen tegen, nauwelijks counters tegen, een goede verdedigende organisatie die weinig kansen weggeeft, aanvallen worden opgebouwd door achterin een man meer te creëren wat rust en duidelijkheid geeft, er wordt tijdens wedstrijden moeiteloos gewisseld van tactieken en de tactiek wordt mede afgestemd op de kwaliteiten van de tegenstander.

De nadelen: Er is een risico van (te) rustige opbouw waardoor de bal vooral achterin wordt rondgespeeld, er zijn minder uitgespeelde kansen, de tegenstander krijgt meer tijd en ruimte bij balverlies omdat er veel minder druk wordt gezet en vooral, na 2 jaar Schmidt en zijn enorme pressing lijkt VN hier veel minder gebruik van te maken dus moet de selectie weer wennen aan een nieuw tactisch fundament.

Maar dat VN in de KKD veel bewondering oogste bij collega-trainers is positief, hij weet in ieder geval wat hij wil en hoe hij het wil.
De denkwijze gaat ook terug van 'omschakelen' naar 'balbezit', of zoals Zwart het verwoordt: "PSV wacht een transitie van chaos naar controle."
Ik denk dat het allemaal wel mee gaat vallen qua effect van transities. Sowieso vertrekken er een aantal spelers, en hun plaatsvervangers moeten zich aanpassen ongeacht de speelstijl. De overige spelers zijn echt na 1 of 2 jaar Schmidt het voetbal dat ze voorheen speelden niet verleerd, dus die zullen ook niet op het veld staan met een blik alsof ze water zien branden.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Brael
Vedette
Posts: 9,063
Joined: 01 Aug 2019, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Ik vind het eigenlijk wel aantrekkelijk klinken.

Lijkt erop dat RvN vooral geen enorm gekke dingen doet als trainer. Zekerheid inbouwen in de opbouw, zekerheid inbouwen in verdedigend opzicht, en dan in aanvallend opzicht op tactisch gebied, maar vooral ook op basis van individuele klasse, het verschil maken. Interessant is dat hij duidelijk inspeelt op het onder de knie krijgen van verschillende tactische varianten. Eerlijk gezegd ken ik maar weinig coaches/teams die écht mogen zeggen dat ze verschillende tactische varianten onder de knie hebben, dus om dat als beginnend trainer in te willen slijpen, is enorm ambitieus.

Terecht punt van aandacht is wel dat we heel anders gaan voetballen dan onder Schmidt, en dat dat dus ook een hele omslag betekent voor de spelers, waarvan er sommige juist zijn gehaald vanwege de speelstijl van Schmidt.
User avatar
VeresRivne
Vedette
Posts: 5,962
Joined: 07 Feb 2019, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Ren Höek wrote: 13 Jun 2022, 10:02
Maar dat VN in de KKD veel bewondering oogste bij collega-trainers is positief, hij weet in ieder geval wat hij wil en hoe hij het wil.
De denkwijze gaat ook terug van 'omschakelen' naar 'balbezit', of zoals Zwart het verwoordt: "PSV wacht een transitie van chaos naar controle."
Waarom was Van Nistelrooy eigenlijk niet genomineerd voor de KKD trainer van het jaar competitie?
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
d'Oude
Vaste waarde in elftal
Posts: 658
Joined: 04 Nov 2020, 16:05
FOOTB_REM_S: No

VeresRivne wrote: 13 Jun 2022, 15:08 Waarom was Van Nistelrooy eigenlijk niet genomineerd voor de KKD trainer van het jaar competitie?
Geen Ajax verleden.
Iets serieuzer: misschien omdat resultaten in punten en ranglijst zwaarder meewegen dan (inhoudelijke) aspecten rondom visie, professionaliteit en beoordelingen van collega's.
Iets eerlijker: nergens een feitelijke onderbouwing van de nominaties gezien dus geen idee.
One can only hope
User avatar
ComeOnPSV
Vedette
Posts: 8,141
Joined: 27 Jan 2019, 18:20
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Je ziet bijna altijd dat de ploeg met de minste tegengoals kampioen wordt.
Dat Van Nistelrooij gaat zorgen voor een goede defensie snap ik wel.

Ben wel benieuwd of Jordan Teze bij Ruud zijn speelstijl past. Als hij echt ijzersterke verdedigers wil hebben vraag ik me af of Jordan aan zijn eisen gaat voldoen.
User avatar
Ren Höek
Vedette
Posts: 9,422
Joined: 17 Jul 2018, 07:46
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

VeresRivne wrote: 13 Jun 2022, 15:08 Waarom was Van Nistelrooy eigenlijk niet genomineerd voor de KKD trainer van het jaar competitie?
Geen idee, ik weet niet wat de argumenten waren voor de aangedragen coaches.
Maar het zal wel liggen aan de eindranking van Jong PSV, zo simpel is de denkwijze meestal.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
User avatar
El Sordo
Vedette
Posts: 7,941
Joined: 25 Aug 2017, 09:12
FOOTB_REM_S: No

ComeOnPSV wrote: 13 Jun 2022, 15:56 Je ziet bijna altijd dat de ploeg met de minste tegengoals kampioen wordt.
Dat Van Nistelrooij gaat zorgen voor een goede defensie snap ik wel.
Volgens mij is dat vooral een hardnekkig gerucht. In de laatste tien seizoenen had de kampioen slechts vier keer de minste tegengoals. Wel ligt het aantal tegendoelpunten doorgaans rond de 30 en in diezelfde periode slechts tweemaal boven de 35, dus een goede defensie is wel gewenst. Daarentegen had de kampioen in zeven van de tien keer wél het meeste aantal doelpunten. De focus volledig verleggen naar de verdediding lijkt me derhalve niet wenselijk; ook hier gaat het, zoals vaker, om de balans.
Brael
Vedette
Posts: 9,063
Joined: 01 Aug 2019, 00:00
FOOTB_REM_S: No

ComeOnPSV wrote: 13 Jun 2022, 15:56 Je ziet bijna altijd dat de ploeg met de minste tegengoals kampioen wordt.
Dat Van Nistelrooij gaat zorgen voor een goede defensie snap ik wel.

Ben wel benieuwd of Jordan Teze bij Ruud zijn speelstijl past. Als hij echt ijzersterke verdedigers wil hebben vraag ik me af of Jordan aan zijn eisen gaat voldoen.
Het is vooral het meest stabiele team dat kampioen wordt. En zonder stabiele verdediging word je sowieso geen kampioen natuurlijk.

Wat betreft je laatste zin: dat was inderdaad één van de aandachtspunten in het VI artikel. Dat geldt wat mij betreft overigens niet alleen voor Teze: ik denk zelfs dat Teze van onze huidige CV's misschien nog wel het beste voldoet aan de wensen van RvN.
User avatar
VeresRivne
Vedette
Posts: 5,962
Joined: 07 Feb 2019, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Ren Höek wrote: 13 Jun 2022, 16:10
VeresRivne wrote: 13 Jun 2022, 15:08 Waarom was Van Nistelrooy eigenlijk niet genomineerd voor de KKD trainer van het jaar competitie?
Geen idee, ik weet niet wat de argumenten waren voor de aangedragen coaches.
Maar het zal wel liggen aan de eindranking van Jong PSV, zo simpel is de denkwijze meestal.
Dick Lukkien die kampioen werd won hem inderdaad wat enerzijds knap is maar wat anderzijds een relatieve prestatie is omdat Emmen qua nvesteringen een van de duurste selecties had. Maar voor de overige nominaties: Penders werd derde met Eindhoven, Heitinga werd zevende met Ajax en Maarten Martens werd dertiende met AZ, PSV werd twaalfde.
Ik ken de nominatiecriteria niet, of dat vanuit het publiek of spelers zelf kwam. Puur de eindranking zou niet verklaren waarom Maarten Martens wel genomineerd is.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of fight in the dog.
SLAVA UKRAINE!!!
Tijn
Internationale topspeler
Posts: 4,216
Joined: 26 Aug 2017, 14:00
FOOTB_REM_S: No

En Heitinga 7e met de selectie van Jong Ajax is ook niet echt een enorme prestatie. Alleen Daramy kostte al meer dan de hele selectie van Emmen bij elkaar. Over duurste selecties gesproken.
User avatar
Maikel
Site Admin
Posts: 18,382
Joined: 10 May 2018, 10:21
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Wanneer je verplicht een presentatie moet geven op school:

Danny03
Geselecteerd voor Oranje
Posts: 829
Joined: 24 Oct 2021, 18:35
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Dit was ik wanneer me maten gingen lachen tijdens een spreekbeurt
Leon77M
Vaste waarde in elftal
Posts: 702
Joined: 08 Nov 2020, 13:43
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

VAN NISTELROOIJ START | 'ER ALLES AAN DOEN OM CHAMPIONS LEAGUE TE HALEN'

De bossen van De Herdgang zijn voor Ruud van Nistelrooij geen onbekend terrein. Toch voelt veel op zijn eerste dag als hoofdcoach nieuw aan. Op zijn eerste dag vertelt hij over zijn voetbalvisie en blikt hij vooruit op het eerste seizoen als trainer van PSV.

Voortborduren op bekerfinale
De oud-topspits neemt het stokje over van Roger Schmidt, die twee jaar aan het roer stond. Een periode waar hij graag op voortborduurt. “Het is aan ons om verder te bouwen met PSV. De passie en de strijdlust die in de bekerfinale door de spelers op de mat werd gelegd en de manier waarop de supporters achter de ploeg stonden, deden iets met me. Daar wil ik mee door en ik neem het mee naar dit seizoen,” aldus van Nistelrooij die de prijzenkast van PSV verder wil vullen.

Wandelend door de natuur rond PSV Campus De Herdgang vertelt het PSV-icoon wat hij van zijn spelers verwacht. “De combinatie van mentaliteit en professionaliteit moet goed zijn. Dan is er een basis om te presteren,” vertelt van Nistelrooij. “Het is de Brabantse mentaliteit. Hard werken en normaal doen, maar daarmee grote hoogtes bereiken. Daar zet ik, met de groep die we hebben en de spelers die misschien nog gaan komen, vol op in.”

Champions League
Met kwalificatiewedstrijden voor de Champions League in het verschiet wil Van Nistelrooij er met zijn team direct staan. Een uitdaging, ook omdat een deel van de selectie nog afwezig is. “Ik neem het zoals het komt", zegt Van Nistelrooij nuchter. "Je moet je niet druk maken over de dingen die je niet in de hand hebt. We gaan samen in het seizoen groeien. Als staf samen met de spelers. Ik kijk enorm uit naar de eerste wedstrijden in het Philips Stadion. We willen de Champions League in en daar gaan we alles aan doen.”

Volledige artikel:
https://www.PSV.nl/nieuwspagina/artikel ... -halen.htm
User avatar
Tjompie
Internationale topspeler
Posts: 3,060
Joined: 28 Aug 2021, 18:57
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

User avatar
Armada
Internationale topspeler
Posts: 4,804
Joined: 20 Mar 2018, 08:46
FOOTB_REM_S: No

Tjompie wrote: 20 Jun 2022, 15:21
Interessant te horen dat Ruud op zoek was naar een type Spaanse trainer voor zijn staf en in Madrid en bij de Spaanse bond navraag deed... die zeiden; die zit om de hoek in Tilburg.

Ruud heeft wel een bepaalde visie in zijn hoofd zitten, dat is duidelijk. (en prettig netwerk)
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Het contrast met Schmidt is al zo duidelijk. Eerste training van 20/21 en 21/22 van Schmidt: positiespel oefening gericht op pressing en gegenpressing. Eerste training van Ruud: uitgebreide pass en trap oefening en een positiespel oefening gericht op het spel aan de bal en niet zonder.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Brael
Vedette
Posts: 9,063
Joined: 01 Aug 2019, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Het één is niet per se beter of succesvoller dan het andere, maar het lijkt me wel een leukere manier van voetballen en van trainen, uitgaan van eigen balbezit.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8,164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Brael wrote: 20 Jun 2022, 15:41 maar het lijkt me wel een leukere manier van voetballen en van trainen, uitgaan van eigen balbezit.
Waarom? Just curious wat jouw mening erachter is.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Post Reply