Ik denk dat Romero juist wel prima als aanspeelpunt fungeert door zijn fysiek in combinatie met zijn techniek. Ik vind hem ook best dynamisch en je ziet hem best wel wat diepteloopacties maken die bijv. Vinicius of Zahavi niet maken. Zahavi is meer een spits die gaat zwerven, Vinicius is wat statischer en komt meer in de buurt van een klassieke nummer negen. Romero vind ik daar zegmaar tussenin liggen. Het is niet iemand die naar het middenveld gaat uitzakken om ruimte voor zichzelf te maken, maar hij is vaak wel aanspeelbaar of moeite daar tot. Het is sowieso nog lastig om echt een goed volledig kwalitatief beeld van hem te schetsen op basis van zijn PSV periode. Eigenlijk zijn alleen de minuten tegen Groningen representatief. Hoewel ik daarin vond dat je ook wel zeker die momenten zag. Hij heeft sowieso überhaupt nog ritme nodig, mocht hij überhaupt weer volledig wedstrijdfit raken voor een langere serie wedstrijden. Dat is wel essentieel. Dat heeft ook invloed op het onzichtbare.Menno1 wrote: ↑26 Jan 2022, 17:48Ik ben wel benieuwd hoe jij naar een (fitte) Romero aankijkt. Ik zie vooral zijn kracht in zijn afwerken en gretigheid voor de goal. Echter vind ik ook dat hij grote delen van de wedstrijd erg onzichtbaar is en komt hij niet over als een type dat als aanspeelpunt fungeert. Wat mij wel opviel is dat zijn aanname en functionele techniek prima op orde zijn; hij kreeg laatst een bal snoeihard aangespeeld maar verwerkte die prima bijvoorbeeld, waarbij een zelfde bal bij Vinicius 10 meter van zijn schoenen was gesprongen.Heruone wrote: ↑26 Jan 2022, 17:31
Een type Maxi Romero eigenlijk. Maar dan wel fit en niet blessure gevoelig
Nee, zonder dollen. PSV heeft een zo'n compleet mogelijke spits nodig. Schmidt wilt drukzetten en transiteren dus je spits heeft wel snelheid (in de vorm van explosiviteit), dynamiek en diepgang nodig. Verticale passing staat centraal dus dat betekend dat je spits ook als aanspeelpunt moet kunnen fungeren. Hij moet dus enerzijds off the ball movement hebben of anderzijds zichzelf kunnen laten uitzakken of voor een kaats (niet te statisch zijn). Functionele techniek is dus vereist. En voor PSV zelf denk ik dat het ook handig is als hij iets van (kop)kracht bezit i.t.t. bijv. een Zahavi.
Dat is even een simpel en niet al te gedetailleerd plaatje wmb. Dan kom je dus uit bij een type Romero. Eigenlijk is Mertens natuurlijk ook een hele goede kandidaat, hoewel hij niet geheel fit binnen bovenstaand plaatje.
Maar hoe past Romero het beste, hoe kun je hem optimaal benutten (indien fit, ik zeg het nog maar eens) in het huidige spel van Schmidt en hoe kun je hem dus actiever laten meedoen aan het spel? Of moeten we dat juist niet doen en hem vooral laten loeren op zijn kansen, zoals hij nu doet?
Anderzijds, dat is iets wat PSV denk ik al heel het jaar last van heeft. Ook met Zahavi en met Vinicius naar mijn mening. Terwijl Zahavi meer een zwervende spits is. Ik denk dat dat probleem ook minder gerelateerd is aan de spitsen en meer aan de distributie van achteruit. PSV heeft met Boscagli inprincipe een uitstekende speler aan de bal bijvoorbeeld. Alleen als je kijkt naar zijn type passes, dan zijn dat voornamelijk allemaal lange passes of richting een diepgaande back/buitenspeler, of naar een back/buitenspeler aan de flank of een switch naar de contrakant. Neem daar bijvoorbeeld Blind als ball-progressor. Zijn passes zijn vanuit dezelfde zones vaak met een andere afstand richting een andere zone. Ter informatie trouwens: deze chart is van vorig seizoen. De chart representateert de drie belangrijkste clusters qua passes mbt de centerbacks Senesi, Blind en Boscagli. Daarin zie je dus wel een significant verschil.
Verder heeft men op het middenveld dit seizoen van Ginkel (die geeft geen enkele bal verticaal voorwaarts richting as/halfspaces, Gutierrez (geeft eigenlijk voornamelijk lange ballen) en Sangare (geeft dergelijke passes wel, maar niet consistent en is geen spelverdeler/maker). Eigenlijk is Ramalho de speler die volgens mij in balbezit nog het meest consistent is qua dergelijke passing richting de as. Daarom pleitte ik ook zo voor Veerman. Omdat hij dat wel consistent kan doen. En dan kan je Götze ook wat meer centraal laten spelen als '10' en laten zwerven en vinden tussen de linies (zoals in het begin van het seizoen in de CL campagne). Hij liet zich toen ook vaak uitzakken bijvoorbeeld aan de contrakant om daarna vrij te kunnen komen. Het ding was dat de bal toen wel progressie maakte, Nu moet hij te vaak echt ver gaan uitzakken om aan de bal te komen en dan is de onderlinge afstand tussen de spits en het middenveld te groot. Zeker met Vinicius als statische spits werkt dat niet. Götze moet centraler/hoger te komen staan als '10'. Of je moet Mauro/Mwene heel hoog pushen en dan Gakpo/Doan laten zwerven in de halfspace/as als halftien. Dat kan ook werken. Iig is die '10' positie wel een sleutel in een PNV. Dat is je verbinding. Die heb je dus ook nodig.
Ik vind Vinicius overigens ook niet eens zo'n hele slechte spits. Hij is alleen vooral gehaald als echte nr. 9 en plan B om een ander smaakje te kunnen brengen dan Zahavi. Daarin voegt hij niet voldoende toe, omdat Schmidt andere dingen van hem vraagt. En anderzijds omdat Zahavi eigenlijk ook het beste van af is.
Volgens mij zijn alle berichten letterlijk over afwerktrainingen met Romero dat hij consistent alles onhoudbaar tussen de palen schiet (linker-, rechtervoet, hoofd). En dat geldt ook voor zijn positioneren. De echte cijfers zijn er natuurlijk niet, want hij is nooit fit geweest. Maar als er een paar spelers zijn in de selectie die het in zich hebben, dan behoort hij daar zeker toe.11 Sir Tinus wrote: ↑26 Jan 2022, 18:18 Romero heeft ook nog nooit aangetoond makkelijk goals te kunnen maken toch? Er is niets wat erop duidt dat hij 1 op 2 zou kunnen lopen bv.
Ik ben zelf meer van het type Malen en vind dat Boadu heel erg in de buurt komt. Ik zeg niet perse dat PSV Boadu moet halen maar als die in de zomer, a la Bergwijn, voor minder op te pikken is (10 miljoen oid) dan zou ik die gok wel aandurven. Ik heb liever een spits die in de omschakeling makkelijk scoort en dat combineren met een Vinicius die het juist niet van de omschakeling moet hebben. Dan heb je met Vertessen nog iemand die je altijd kunt brengen op welke positie dan ook.
Verder eens met Boadu. Goede speler. Schmidt is ook enthouisiast over hem.
Ik vind Malen niet per se veelzijder, maar vooral een ander type speler. Boady vind ik juist wel beter in de combinatie dan Malen als aanspeelpunt. Malen is denk ik meer iemand die zich intuïtef laat uitzakken richting de vleugels/halfspaces om ruimtes te vinden om vervolgens vanuit daar met zijn directe acties en versnelling beslissend te kunnen zijn. Boadu is veel meer een centrale spits.