De aanval

Hoe moet PSV spelen? Welke opstelling heeft de voorkeur. Welke spelers op welke positie?
Heruone
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: PSV

Menno1 wrote: 26 Jan 2022, 17:48
Heruone wrote: 26 Jan 2022, 17:31

Een type Maxi Romero eigenlijk. Maar dan wel fit en niet blessure gevoelig :mrgreen:

Nee, zonder dollen. PSV heeft een zo'n compleet mogelijke spits nodig. Schmidt wilt drukzetten en transiteren dus je spits heeft wel snelheid (in de vorm van explosiviteit), dynamiek en diepgang nodig. Verticale passing staat centraal dus dat betekend dat je spits ook als aanspeelpunt moet kunnen fungeren. Hij moet dus enerzijds off the ball movement hebben of anderzijds zichzelf kunnen laten uitzakken of voor een kaats (niet te statisch zijn). Functionele techniek is dus vereist. En voor PSV zelf denk ik dat het ook handig is als hij iets van (kop)kracht bezit i.t.t. bijv. een Zahavi.

Dat is even een simpel en niet al te gedetailleerd plaatje wmb. Dan kom je dus uit bij een type Romero. Eigenlijk is Mertens natuurlijk ook een hele goede kandidaat, hoewel hij niet geheel fit binnen bovenstaand plaatje.
Ik ben wel benieuwd hoe jij naar een (fitte) Romero aankijkt. Ik zie vooral zijn kracht in zijn afwerken en gretigheid voor de goal. Echter vind ik ook dat hij grote delen van de wedstrijd erg onzichtbaar is en komt hij niet over als een type dat als aanspeelpunt fungeert. Wat mij wel opviel is dat zijn aanname en functionele techniek prima op orde zijn; hij kreeg laatst een bal snoeihard aangespeeld maar verwerkte die prima bijvoorbeeld, waarbij een zelfde bal bij Vinicius 10 meter van zijn schoenen was gesprongen.

Maar hoe past Romero het beste, hoe kun je hem optimaal benutten (indien fit, ik zeg het nog maar eens) in het huidige spel van Schmidt en hoe kun je hem dus actiever laten meedoen aan het spel? Of moeten we dat juist niet doen en hem vooral laten loeren op zijn kansen, zoals hij nu doet?
Ik denk dat Romero juist wel prima als aanspeelpunt fungeert door zijn fysiek in combinatie met zijn techniek. Ik vind hem ook best dynamisch en je ziet hem best wel wat diepteloopacties maken die bijv. Vinicius of Zahavi niet maken. Zahavi is meer een spits die gaat zwerven, Vinicius is wat statischer en komt meer in de buurt van een klassieke nummer negen. Romero vind ik daar zegmaar tussenin liggen. Het is niet iemand die naar het middenveld gaat uitzakken om ruimte voor zichzelf te maken, maar hij is vaak wel aanspeelbaar of moeite daar tot. Het is sowieso nog lastig om echt een goed volledig kwalitatief beeld van hem te schetsen op basis van zijn PSV periode. Eigenlijk zijn alleen de minuten tegen Groningen representatief. Hoewel ik daarin vond dat je ook wel zeker die momenten zag. Hij heeft sowieso überhaupt nog ritme nodig, mocht hij überhaupt weer volledig wedstrijdfit raken voor een langere serie wedstrijden. Dat is wel essentieel. Dat heeft ook invloed op het onzichtbare.

Anderzijds, dat is iets wat PSV denk ik al heel het jaar last van heeft. Ook met Zahavi en met Vinicius naar mijn mening. Terwijl Zahavi meer een zwervende spits is. Ik denk dat dat probleem ook minder gerelateerd is aan de spitsen en meer aan de distributie van achteruit. PSV heeft met Boscagli inprincipe een uitstekende speler aan de bal bijvoorbeeld. Alleen als je kijkt naar zijn type passes, dan zijn dat voornamelijk allemaal lange passes of richting een diepgaande back/buitenspeler, of naar een back/buitenspeler aan de flank of een switch naar de contrakant. Neem daar bijvoorbeeld Blind als ball-progressor. Zijn passes zijn vanuit dezelfde zones vaak met een andere afstand richting een andere zone. Ter informatie trouwens: deze chart is van vorig seizoen. De chart representateert de drie belangrijkste clusters qua passes mbt de centerbacks Senesi, Blind en Boscagli. Daarin zie je dus wel een significant verschil.

Image

Verder heeft men op het middenveld dit seizoen van Ginkel (die geeft geen enkele bal verticaal voorwaarts richting as/halfspaces, Gutierrez (geeft eigenlijk voornamelijk lange ballen) en Sangare (geeft dergelijke passes wel, maar niet consistent en is geen spelverdeler/maker). Eigenlijk is Ramalho de speler die volgens mij in balbezit nog het meest consistent is qua dergelijke passing richting de as. Daarom pleitte ik ook zo voor Veerman. Omdat hij dat wel consistent kan doen. En dan kan je Götze ook wat meer centraal laten spelen als '10' en laten zwerven en vinden tussen de linies (zoals in het begin van het seizoen in de CL campagne). Hij liet zich toen ook vaak uitzakken bijvoorbeeld aan de contrakant om daarna vrij te kunnen komen. Het ding was dat de bal toen wel progressie maakte, Nu moet hij te vaak echt ver gaan uitzakken om aan de bal te komen en dan is de onderlinge afstand tussen de spits en het middenveld te groot. Zeker met Vinicius als statische spits werkt dat niet. Götze moet centraler/hoger te komen staan als '10'. Of je moet Mauro/Mwene heel hoog pushen en dan Gakpo/Doan laten zwerven in de halfspace/as als halftien. Dat kan ook werken. Iig is die '10' positie wel een sleutel in een PNV. Dat is je verbinding. Die heb je dus ook nodig.

Ik vind Vinicius overigens ook niet eens zo'n hele slechte spits. Hij is alleen vooral gehaald als echte nr. 9 en plan B om een ander smaakje te kunnen brengen dan Zahavi. Daarin voegt hij niet voldoende toe, omdat Schmidt andere dingen van hem vraagt. En anderzijds omdat Zahavi eigenlijk ook het beste van af is.
11 Sir Tinus wrote: 26 Jan 2022, 18:18 Romero heeft ook nog nooit aangetoond makkelijk goals te kunnen maken toch? Er is niets wat erop duidt dat hij 1 op 2 zou kunnen lopen bv.

Ik ben zelf meer van het type Malen en vind dat Boadu heel erg in de buurt komt. Ik zeg niet perse dat PSV Boadu moet halen maar als die in de zomer, a la Bergwijn, voor minder op te pikken is (10 miljoen oid) dan zou ik die gok wel aandurven. Ik heb liever een spits die in de omschakeling makkelijk scoort en dat combineren met een Vinicius die het juist niet van de omschakeling moet hebben. Dan heb je met Vertessen nog iemand die je altijd kunt brengen op welke positie dan ook.
Volgens mij zijn alle berichten letterlijk over afwerktrainingen met Romero dat hij consistent alles onhoudbaar tussen de palen schiet (linker-, rechtervoet, hoofd). En dat geldt ook voor zijn positioneren. De echte cijfers zijn er natuurlijk niet, want hij is nooit fit geweest. Maar als er een paar spelers zijn in de selectie die het in zich hebben, dan behoort hij daar zeker toe.

Verder eens met Boadu. Goede speler. Schmidt is ook enthouisiast over hem.
Menno1 wrote: 26 Jan 2022, 19:20 Ik vind Boadu niet op Malen lijken. Alleen dat hij snel is. Maar hij heeft geen actie in huis en is ook niet geweldig in de combinatie. Wel een geweldige afmaker en prima voor als je op de counter speelt. Maar ik vind Malen veel veelzijdiger in zijn spel.
Ik vind Malen niet per se veelzijder, maar vooral een ander type speler. Boady vind ik juist wel beter in de combinatie dan Malen als aanspeelpunt. Malen is denk ik meer iemand die zich intuïtef laat uitzakken richting de vleugels/halfspaces om ruimtes te vinden om vervolgens vanuit daar met zijn directe acties en versnelling beslissend te kunnen zijn. Boadu is veel meer een centrale spits.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Heruone
Lid scoutingsteam

Verder nu we toch bezig zijn, en de naam Boadu genoemd wordt (zou wel grappig zijn overigens. Beetje Ajax stijl van handelen :mrgreen: ), is het misschien ook een idee om te kijken naar de invulling van volgend seizoen. Als je de aanval van PSV onder de loep neemt, dan ziet die er als volgt uit momenteel:

Image

Ik heb V. Ginkel even bij de '10' positie neergezet, omdat ik denk dat hij daar de meeste kans op speeltijd heeft ivm Sangare, Guti en Veerman voor zich op de double-pivot posities. Bakayoko en Fofana heb ik (nog) niet meegenomen, omdat ik die momenteel nog niet als serieuze opties beschouw.

Het staat iig vast dat Zahavi transfervrij de deur uitloopt. Bruma heeft nog maar een éénjaarscontract aankomende zomer. Het lijkt me dat men hem ook gaat verkopen. Datzelfde geldt voor Gakpo waarvan het - na afgelopen week - inmiddels duidelijk is dat hij onhoudbaar is geworden voor PSV. Verder is er nog evt. Doan die een tweejarig contract heeft. Ik kan begrijpen dat hij evt. wellicht ook een stap zal willen zetten. En als PSV nog iets hier aan wilt verdienen dan zal het hem ook komende window moeten verkopen. Ik ga er nu nog even vanuit dat hij blijft. Idem dito voor Vinicius waarbij nog een beetje onduidelijk was voor hoe lang hij nou precies gehuurd werd. Ik ga er iig ook vanuit dat hij voor twee jaar gehuurd was. En verder lijkt Romero mij met zijn fitheid gewoon passé. Ik denk dat de beste optie voor beide partijen is als men aankomende zomer afscheid neemt. Stel dat hij blijft, dan zie ik in hem ook geen betrouwbare consistente optie ivm zijn fitheid. Dan kom je even zo snel op de volgende schets uit.

Image

Ik ben van mening dat PSV een ambitieuze club is die heeft uitgesproken talenten te willen ontwikkelen/kansen te geven. Ik denk dat als er één ruwe diamant in de selectie zit die binnen dat plaatje past en meer speeltijd mag krijgen, dan is het Yorbe Vertessen wel wmb. Kanttekening is wel dat ik hem vanaf links/spitspositie het liefst zie. Niet vanaf rechts. Vanuit deze situatie lijkt het me dat het voor PSV nodig is om 2 aanvallers te halen. Een spits en een flankspeler (linksbuiten in dit geval). De twee belangrijke hoofdvragen zijn wat mij betreft hierop aansluitend:

- Wat voor type/profielschets wil je op inzetten. Kies je voor een jong groot talent? Kies je voor een meer ervaren en consistente speler (Mertens bijv.)? Ga je voor een mix? Wat voor type spelers? Wat moeten hun kwaliteiten zijn? Etc.
- Wat ga je doen met de twee talenten Bakayoko/Fofana? Ik denk dat het voor de ontwikkeling van beide over de periode zomer 22/23 tot zomer 23/24 geen oplossing is om ze nog één jaar in JPSV te laten spelen. Ga je ze verhuren? Ga je ruimte creëren voor hun in het 1e?

En eventueel nog een vervolgvraag:

- Wat ga je doen als bijvoorbeeld Doan/Vinicius toch vertrekt?
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Rikkert1234
Vedette

Ik denk dat je Gakpo gewoon kan laten staan, die gaat met oog op het WK echt niet weg. Mertens zou mooi zijn omdat je dan de CAM en SP positie daarmee gewoon kan vullen. Komt Mertens niet moet je denk ik ook gaan kijken voor een tweede viool achter Gotze aangezien ik Doan liever op de flanken zie, ookal komt hij wel snelheid tekort om echt een goede buitenspeler te worden.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam

[mention]Heruone[/mention] hopelijk kunnen we Vertessen voor de spits optie invullen in dat plaatje. Als hij zijn eerste seizoenshelft doortrekt dan heb je met hem en hopelijk een ervaren topspeler in de fysieke vorm van Mertens twee spelers die ook elkaars positie prima kunnen invullen en zo veel beweging en snelheid in het aanvalspel brengen.
d'Oude
Vaste waarde in elftal

Nu het nog stil is rondom transfers kunnen we even een tussenbalans opmaken.
Vertrekt zeker:
Zahavi

Vertrek waarschijnlijk:
Götze: JdJ geeft aan dat hij om zich heen kijkt. Benfica is concreet, AC Milan ook een optie.

Waar speelt iets:
Doan: interesse Mainz, RvN zou transfer blokkeren en hem eerst zelf aan het werk willen zien
Gakpo: interesse diverse topclubs, PSV doet uiterste poging hem te behouden
Vinicius: Fener zou interesse hebben, PSV zou open staan voor een einde/verbreking van de huur.
Romero: Racing Club zou interesse hebben in een huur/koopoptie, onduidelijk hoe PSV erin staat

Weinig/geen geruchten over:
Madueke
Vertessen
Bruma (vage interesse vanuit Turkije maar meer wishful thinking)

Fofana en Bakayoko zie ik als jeugd. Overigens ook geen geruchten over.

Tot slot: PSV bevestigd dat er gezocht wordt naar een spits. Zoals het er naar uit ziet willen ze een spits die er meteen staat en een talentvolle jonge spits.
In de eerste categorie zijn er geruchten rondom Luuk de Jong en Openda. In de tweede categorie zijn er geruchten over Gnonto.
Daarnaast zijn er geruchten over buitenspelers, al dan niet als backup voor spelers waar interesse voor is: Sávio en Fernandes.

Als ik nog namen mis of voor andere toevoegingen: laat maar weten. Ik heb de hele vage geruchten even achtergehouden.
One can only hope
ShovingNE2
Site Admin

Vertrekt zeker:
Zahavi
Mvogo
Thomas

Aanvullend geruchten: Sangaré
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
DeEintovenaar
Nationale topspeler

ShovingNE2 wrote: 09 Jun 2022, 13:02 Vertrekt zeker:
Zahavi
Mvogo
Thomas

Aanvullend geruchten: Sangaré
Volgens mij zijn Mvogo, Thomas en Sangaré geen aanvallers ;).
OnsPSV
Meervoudig international

We gaan nog een aanvaller huren als we Elfrink mogen geloven. Een gearriveerde optie! Erg benieuwd, zeker als er een optie bij zit!
Rikkert1234
Vedette

OnsPSV wrote: 08 Aug 2022, 21:08 We gaan nog een aanvaller huren als we Elfrink mogen geloven. Een gearriveerde optie! Erg benieuwd, zeker als er een optie bij zit!
Waar lees je dit?
ziege maar ook zagge
Lid van verdienste
Clubvoorkeur: Jawadenktezelf

OnsPSV wrote: 08 Aug 2022, 21:08 We gaan nog een aanvaller huren als we Elfrink mogen geloven. Een gearriveerde optie! Erg benieuwd, zeker als er een optie bij zit!
Pfft, zucht van verlichting hier. Ben benieuwd!
Пу́тін — хуйло́ • Putin – khuylo!
Skuddem
Nationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV Eindhoven

Sinds wanneer doet Rik aan teasers?!
Heissenberrug
Internationale topspeler

Lekker man dat huren. Kan niemand zeggen dat we een koopclub zijn. En als t niks is zijn ze weer opgejorist. Huren we volgend jaar weer nieuwe, Koning John.
Standbeeld
Mister PSV

Heissenberrug wrote: 08 Aug 2022, 21:16 Lekker man dat huren. Kan niemand zeggen dat we een koopclub zijn. En als t niks is zijn ze weer opgejorist. Huren we volgend jaar weer nieuwe, Koning John.
Precies en als het dan wel wat is dan kopen we hem gewoon na de huurperiode. Koppie koppie.
Sensation
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: Ja

Maar waar zegt Elfrink dit dan?
milansandro
Legende

https://www.ed.nl/PSV/elfrink-en-de-mos ... haring_web

"Verder vertelt Elfrink ook dat de kans groot is dat PSV nog een aanvaller gaat huren"
Activism is a way for useless people to feel important
— Thomas Sowell
Jwoeloe
Moderator

Is Elfrink toevallig zelf die aanvaller?

Standbeeld
Mister PSV

Rik verwacht iets. Dat komt niet altijd uit, maar soms wel.
Heissenberrug
Internationale topspeler

Ik denk ook dat er nog wel iemand bij komt, maar kan ook zijn dat ze het hierbij laten. En als die speler dan komt kan het zomaar zijn dat ie het goed gaat doen maar misschien ook niet.
SomaQan
Nationale topspeler

Ik denk dat alles afhangt of we dit jaar CL spelen. Als dat het geval is denk ik dat ze voor een gearriveerde optie gaan met restwaarde waar ze een optie tot koop in opnemen. Geen CL zal een ervaren breedte huur worden zonder optie tot koop,

Laat ik even een naam droppen die ik hier nog niet gelezen heb. Milot Rashica, kan overal voorin spelen maar speelt het liefst vanaf rechts. Heeft een actie en voegt meteen kwaliteit toe aan de aanval. Hij is gedegradeerd met Norwich waardoor ik denk dat hij en club wellicht over te halen zijn.
Ardbeg
Mister PSV

Die is hier toch veel genoemd hoor!
SomaQan
Nationale topspeler

Ardbeg wrote: 08 Aug 2022, 22:30 Die is hier toch veel genoemd hoor!
Dan moet ik nog een aantal topic's even grondig nalezen :mrgreen: maar fijn dat hij al genoemd is. Hopelijk leest John ook mee.
Revolinho
Internationale topspeler

Ik ben zelf van mening dat je voor de EL inmiddels ook niet meer met B-garnituur aan kan komen kakken, dat verschil is echt kleiner geworden. Als je dan praat over adequate aanvallende versterking voor in de EL, dan praat je nog steeds over internationaal gelouterde spelers die zonder Europees voetbal lastig te halen zijn. Wmb moet je dan ook gewoon blijven mikken op de categorie die je al zou willen hebben als je CL groepsfase zou willen halen. Het zal dan financieel lastiger worden, maar voor John is alles teveel geld.

Ik heb het gevoel dat ze Memphis heel graag terug willen halen, al zou ik niet weten hoe ze dat financieel voor elkaar willen boksen. Maar 100.000% zeker dat ze zachtjes contact hebben gehad, niet meer dan dat. Die gaat natuurlijk voor de status van een grote club, tenzij misschien PSV CL haalt en die andere club niet.

Ik hoop sowieso op een aanvaller en als Gakpo gaat, dan nog een voor hem in de plaats. Grote kans dat minimaal 1 van die 2 een huurdeal word en dat zal dan een speler worden die bij een grote club niet aan de bak komt. Want alles moet een buitenkans zijn tegenwoordig. Ben ook benieuwd of John op de transfermarkt ook echt ballen toont als hij straks 60 miljoen mag bijschrijven voor Gakpo. Gaat ie dan weer fingerfucken met gekke dealtjes of gaat ie dan eindelijk serieus geld leggen voor een échte bomber?
Thijs
Lid van verdienste
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Heissenberrug wrote: 08 Aug 2022, 21:53 Ik denk ook dat er nog wel iemand bij komt, maar kan ook zijn dat ze het hierbij laten. En als die speler dan komt kan het zomaar zijn dat ie het goed gaat doen maar misschien ook niet.
Het meest voorkomende tot dusver is, geloof ik, dat ie niet komt en waar hij heen ging het ook niet goed deed…
Thijs
Lid van verdienste
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

4 CL kwalificatie wedstrijden en geen enkele wedstrijd zat er lijn in het aanvalsspel. De enigen die aanvallend überhaupt iets leken te doen waren Saibari en Xavi. Luuk heeft dan nog zijn wapen met het koppen, maar Gakpo echt onzichtbaar op een paar korte fases na. Beschamend. We hoeven het niet over de verdediging te hebben, want met deze prestaties van onze aanval komt er continu druk op de verdediging.
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

Inmiddels hebben we een half jaartje gehad met onderstaande groep:

7. Xavi -> Topfit, 10 goals vooral als AM
9. Luuk -> Normaal topfit maar nu ongelukkig eruit geweest. 'Slechts' 5 goals.
10. Madueke -> Bezig met herstel. Bewezen scorend vermogen.
11. Gakpo -> De enige fitte en constante aanvaller, 15 goals en 18 assists.
21. El Ghazi -> Slechts 13 wedstrijden gespeeld maar wel productief.
27. Bakayoko -> Topfit, niet heel productief 3 goals en 0 assists in 12 wedstrijden.
28. Saibari -> Geblesseerd geraakt, niet productief met 0 goals en 1 assist in 14 wedstrijden.
32. Vertessen ->Slechts 9 wedstrijden, 2 goals 0 assists is niet best.
33. Savio -> Wel fit maar nog heel licht. Slechts 0 goals en 2 assists.

Er gaan toch wel weer flink wat alarmbellen bij mij rinkelen en dat heeft vooral te maken wat er over blijft als je Gakpo weg haalt;
- Bakayoko (rechtsbuiten) Saibari (links/rechtsbuiten) Savio (gaat nu een maand weg) en Vertessen (back-up spits) voldoen allemaal niet in de rol die ze nu hebben gekregen/gaan krijgen.
- Savio, Saibari, Bakayoko en eigenlijk Vertessen zijn de 4 jeugdige aanvallers die samen 5 goals en 3 assists hebben in ruim 30 wedstrijden (invalbeurten).
- Xavi, Luuk en El Ghazi hebben allemaal wel wat productie maar qua goals valt het toch niet mee. Zeker omdat Xavi in het begin, tegen de kleintjes, scoorde en nu toch ook een stuk minder productief lijkt.

Als je het heel positief bekijkt dan zou je kunnen zeggen dat Madueke erbij komt ipv Gakpo. Als voor de rest iedereen nu wel fit blijft itt afgelopen half jaar dan zou je zeggen dat we qua kwantiteit helemaal ok zijn. Maar qua kwaliteit is dit toch topclubonwaardig. Op Luuk na kun je bij elke spelers hele grote vraagtekens zetten en dat is gewoon een zekerheidje of 2 te weinig in mijn ogen. Nu kan ik me voorstellen dat je niet makkelijk 2 zekerheidjes erbij haalt maar dat er 1 bij moet is wel heel duidelijk.

Best case scenario: Madueke haalt 15 goals en 10 assists, El Ghazi zet zijn productiviteit door, Luuk gaat iets meer scoren, we krijgen geen blessures, de jeugdige 4 aanvallers maken een stap (of tenminste 1 of 2) en Xavi/Til hebben veel goals/assists vanuit het middenveld. Iemand neemt de corners bijna zo goed als Gakpo en onze luchtmacht blijft dezelfde cijfers halen zodat ook de CV's en CM's er ballen in blijven koppen samen met Luuk/Til.

Realistisch scenario: Slechts één van de beoogde basis aanvallers raakt (lang)durig geblesseerd. Minimaal één iemand staat op en laat een mooie groei zien en groeit naar basiswaardig toe. Het middenveld en de verdediging staat als een huis waardoor we achterin de deur op slot houden zodat we met minder goals ook overwinningen kunnen stapelen.

Worst case scenario: Madueke raakt weer geblesseed. De aanval is te jeugdig en we verliezen in korte tijd al het perspectief om er iets van te maken dit jaar. We hebben Guti nodig op het middenveld om de deur achterin op slot te houden dus kunnen Xavi of Veerman niet optimaal gebruiken en we kunnen dan alleen nog maar de lange bal op Luuk spelen.

Ik maak me zorgen en ik denk zelfs dat een Tsygankov (die ik zelf niet ken maar hier symbool staat voor pure kwaliteit die er meteen staat) niet voldoende is omdat het ons probleem op links niet oplost. Als je iets op links kunt doen en dus een upgrade kunt vinden voor El Ghazi waardoor El Ghazi weer die multifunctionele aanvaller wordt dan heb ik er wel meer vertrouwen in. Dan hebben we Bakayoko, Saibari (als aanvaller), Savio en Vertessen niet eens nodig en hebben we een volwassen aanvalslinie.
Post Reply