Als je nul argumenten hebt dan roep je gewoon dat het blinde haat is. En roep je 'ja maar jij met Schmidt'. Maar uitleggen waarom het wel een goed idee is, is verdomd lastig. Dat snap ik wel. Dan moet het over een andere boeg.
Onder Schmidt ook een hoop dramatische wedstrijden gezien, maar dat wordt voor de goede orde maar even vergeten. Het is dat Schmidt de beker nog won, want verder was het over algemeen zeer matig en dat met zijn voorkeursaankopen, waar Ruud dit seizoen zijn beste 2 spelers zag gaan. Schmidt zonder Gakpo, dat zou pas drama geweest zijn.
Dit vind ik wel een kul argument, aangezien ook Van Nistelrooy een aantal aankopen zelf naar voren heeft gebracht (Til als bekendste voorbeeld) en Schmidt echt niet zulke geweldige aankopen mocht doen hoor. Die heeft voornamelijk of zijn eigen C-keuze (want betaalbaar, bv. Zahavi en Mwene) of de club's aankopen (bv. Vinicius, Pröpper en Van Ginkel) gekregen. Er wordt gedaan alsof PSV onder Schmidt mocht uitgeven wat ze wilden, maar er is in 4 transferwindows letterlijk voor 3 spelers 5 miljoen+ uitgegeven: Sangaré, Max en Veerman. PSV heeft voor het laatst in 2019 flink de portemonnee getrokken, jammer genoeg wel voor de verkeerde spelers.
Verder over jouw laatste zin: Gakpo heeft ongeveer een kwart van alle Eredivisie wedstrijden onder Schmidt gemist door blessures/corona. Waarbij ook moet worden aangetekend dat Schmidt's 1e jaar ook Gakpo's 1e jaar als basisspeler was, en hij toen echt lang niet zo bepalend en goed was als dit en vorig seizoen.
Ja dat miljoenen verhaal is een eigen leven gaan leiden. Qua transfersommen klopt dat in ieder geval niet, qua salaris misschien wel. Maar de echte pijn zat hem in het seizoen voordat Schmidt kwam, met Bruma, Baumgartl en in mindere mate Doan. Waarbij Schmidt de laatste weer een beetje heeft kunnen reanimeren gelukkig. Van dat seizoen hebben we lang last gehad.
Onder Schmidt ook een hoop dramatische wedstrijden gezien, maar dat wordt voor de goede orde maar even vergeten. Het is dat Schmidt de beker nog won, want verder was het over algemeen zeer matig en dat met zijn voorkeursaankopen, waar Ruud dit seizoen zijn beste 2 spelers zag gaan. Schmidt zonder Gakpo, dat zou pas drama geweest zijn.
Dit vind ik wel een kul argument, aangezien ook Van Nistelrooy een aantal aankopen zelf naar voren heeft gebracht (Til als bekendste voorbeeld) en Schmidt echt niet zulke geweldige aankopen mocht doen hoor. Die heeft voornamelijk of zijn eigen C-keuze (want betaalbaar, bv. Zahavi en Mwene) of de club's aankopen (bv. Vinicius, Pröpper en Van Ginkel) gekregen. Er wordt gedaan alsof PSV onder Schmidt mocht uitgeven wat ze wilden, maar er is in 4 transferwindows letterlijk voor 3 spelers 5 miljoen+ uitgegeven: Sangaré, Max en Veerman. PSV heeft voor het laatst in 2019 flink de portemonnee getrokken, jammer genoeg wel voor de verkeerde spelers.
Verder over jouw laatste zin: Gakpo heeft ongeveer een kwart van alle Eredivisie wedstrijden onder Schmidt gemist door blessures/corona. Waarbij ook moet worden aangetekend dat Schmidt's 1e jaar ook Gakpo's 1e jaar als basisspeler was, en hij toen echt lang niet zo bepalend en goed was als dit en vorig seizoen.
Mwene was natuurlijk geen aankoop van Roger, maar dat verband is ondanks dat het een Oostenrijker is en nooit met Roger samen heeft gewerkt ook blijkbaar snel gelegd.
Overigens wel eens dat Roger amper aankopen heeft gedaan. Hij heeft volgens mij enkel Zahavi aangedragen als vervanger van Lammers en zal hij Ramalho ook wel hebben zien zitten door een eerdere samenwerking. En Götze omdat die nog vrij bleek op de laatste dag. Voor de rest is Roger het grootste slachtoffer van John de Jong gebleken. Want als PSV inderdaad gewoon die 6 miljoen voor Joey had neergelegd in de zomer ipv in de winter dan waren we wellicht gewoon kampioen geworden. Voor de rest geen spits, geen fatsoenlijke keeper, geen investeringen in spelers die nog heel veel beter konden worden. Als je dat dan bedenkt in combi met wat hij aantrof na het rampjaar onder van Bommel (Thomas, Rosario, Viergever) dan is het maar goed dat hij zelf nog wat spelers opgepoetst heeft (Teze Boscagli Mauro Doan).
Ruud heeft wat betreft blessures eigenlijk maar 2 grote tegenvallers gehad en dat was Madueke in augustus + Luuk in de wedstrijd tegen de Rangers. Ik denk wel dat die prijs behoorlijk hoog is geweest voor PSV.
ShovingNE2 wrote: ↑28 Apr 2023, 16:44
Max niet. Die was al lang en breed in de picture. Maar Corona heeft er voor mijn gevoel echt zwaar ingehakt bij hem. Die was echt serieus goed.
Corona heeft vast wel impact gehad op zijn conditie, maar hoe traag en slaap hij geworden is heeft echt niet alleen met corona te maken. Daarnaast is hij ook qua verdedigen en passing slechter geworden. Ik denk dat hij eerder boven zijn kunnen heeft gepresteerd dan dat hij door corona 50% slechter is geworden.
VeresRivne wrote: ↑28 Apr 2023, 10:11
Deze topic lezende valt het me mee dat sommigen @ShovingNE2 nog niet aangemeld hebben. https://www.nu.nl/economie/6261322/een- ... ebber.html Anyway ik ga me hier niet inhoudelijk met de discussie bemoeien op een punt na. De winst tegen Ajax, dat is op z'n zachtst gezegd wat minder knap als je kijkt naar hoe slecht Ajax dit seizoen is. Ajax verloor immers al haar topwedstrijden; Napoli, Liverpool, Union, Feyenoord, PSV, AZ. Alleen tegen een heel zwak Rangers en in een rare bekerpot tegen Feyenoord en Twente werd met het kleinste verschil gewonnen. Dit seizoen is het het seizoen van de grootste Europese Nederlaag, van twee keer verliezen van Feyenoord in de competitie. Goede kans dat Ajax straks ook nog verliest van Twente en Az; dat zou betekenen dat Ajax slechts 1 puntje heeft gepakt in 8 van de zwaarste eredivisiewedstrijden.
Tja dat is wel doemdenken natuurlijk. Voor hetzelfde geld wint Ajax de laatste 3 wedstrijden (ongeacht hoe) en verliest PSV 1 of 2 van de moeilijke uitwedstrijden tegen AZ en Sparta.
Ajax heeft al eerder dit seizoen voor de beker uit van Twente gewonnen dus dat kan natuurlijk zo nog een keer. Daarnaast speelt Ajax thuis tegen AZ die elke keer als het er om gaat in de competitie choken. Ze spelen overigens ook nog eens kort daarna een halve finale waar ze vast en zeker met hun hoofd bij zitten. De kans dat Ajax deze 3 wedstrijden wint (nogmaals maakt niet uit hoe) is groter dan je denkt.
Het klopt dat Ajax dit seizoen niet in goede doen is, maar dat zijn wij ook niet bepaald. Er komt overigens vaak naar buiten dat ze intern bij Ajax erg te spreken zijn over Heitinga. Ik zie eigenlijk alleen maar iemand die de standaard Ajax dingen zegt. Je kunt er bijna net zo goed een pop neerzetten voor mijn gevoel. Van mij mag hij nog wel even aanblijven.
Mbt Ruud en alle scenario's van @MaartenV: Je gaat in jouw scenario uit van én én. Dus én Ajax verliest/wint 2 keer van PSV en blijven 6 x verliezen van de kleintjes. In dat scenario heb je gelijk. Maar dan pak je een gelijk aantal verliespartijen tegen de "kleintjes" waarbij Ajax in scenario 1 6 keer verliest en in scenario 2 8 keer verliest. Daar zit natuurlijk de crux. Het geeft inderdaad aan dat het van belang is je topwedstrijden te winnen (zie je eigen uitleg) , aan de andere kant kun je je afvragen of dit de beste vergelijking is ofwel de vergelijk is die andere maken. Als je in beide scenario's op 84 punten wilt uitkomen, of hetzelfde aantal verliespartijen van Ajax kun je dus niet 4x meer verliezen tegen de "kleintjes". maar dus 2 keer. Dat is denk ik hoe de meeste mensen er naar kijken. Ja als Ajax én even vaak verliest van kleintjes in beide scenario's dan is het zeker doorslaggevend. Echter als je kijkt naar het totaal aantal verliespartijen of het totaal aantal punten is het een ander verhaal (nog steeds belangrijk hoor om ze te winnen) en kom je in totaal uit op 2 keer extra verliezen. 2 keer winnen van Ajax is namelijk 6 punten voor ons en 0 voor Ajax. Als wij 2 keer verliezen van Emmen en Ajax wint 2 keer is dat ook 6 punten. Dan kom je gelijk uit in punten. Maar goed, hoe dan ook ik denk dat we allemaal de toppers gewoon willen winnen, net zoals alle wedstrijden tegen de kleintjes. Leuk dat we tegen Ajax 2 keer winnen. Maar als we vervolgens 3e worden kun je niet zoveel met hoe vaak kunnen we extra verliezen tegen de kleintjes.
Uiteindelijk is het varen op puntenaantal denk ik beter dan varen op jouw methode. Statistisch gezien wordt je namelijk gewoon vaker kampioen met 84 punten dan met 78 punten. Het zegt ook iets over de kracht van de ploeg en de kwaliteit vd trainer trainer of je bijvoorbeeld 60 of 90 punten haalt. Behalve als je Ruud van Nistelrooy bent in jouw beleving want dat ligt het namelijk alleen aan de spelers
Had ik er niet duidelijk bijgezegd : uitgangspunt is dat Ajax in beide seizoenen in de wedstrijden waar PSV geen invloed op heeft hetzelfde doet. Namelijk 6x verliezen. Logisch, want daar heeft PSV geen invloed op.
Het gaat niet om het aantal behaalde punten natuurlijk. Who cares. Het gaat erom of je boven je directe concurrent ajax eindigt. En daar heb je 6 punten minder voor nodig als je 2x van ajax wint ipv als je 2x verliest (78 vs 84). Plus dat je in die twee winstpotten zelf al 6 punten pakt. Dus tadaaa scheelt een saldo van 12 punten = 4 extra verliespotten.
En zoals gezegd Az kan ons andersom dit geintje flikken natuurlijk op de laatste competitiedag, dus je moet wel van de concurrent 2x winnen. Niet van cambuur, tenzij we in de degradatiezone zitten.
Als roger vorig jaar ajax 2x had gepakt, dan was PSV vorig jaar met 10 punten (!) voorsprong kampioen geworden.
Raadsel voor MaartenV: Als Ajax in een seizoen alles wint op twee nederlagen tegen PSV na halen ze 96 punten. Hoe kan PSV dan boven ze eindigen met 4 nederlagen?
Antwoord: niet
Edit: n.a.v. de post van Franciscus nog eens gaan nadenken.
Seizoen waarin PSV twee keer van Ajax wint en Ajax er van de overige 32 duels 30 wint en 2 verliest. Ajax haalt 90 punten en PSV moet naast de 2 overwinningen tegen Ajax nog 28 wedstrijden winnen om gelijk aantal punten te halen.
Seizoen waarin PSV twee keer van Ajax verliest en Ajax er van de overige 32 duels 30 wint en 2 verliest. Ajax haalt 96 punten en PSV moet 32 keer winnen om gelijk aantal punten te halen.
32-28 = 4.... godverdomme
Last edited by PSV90 on 28 Apr 2023, 22:27, edited 1 time in total.
ShovingNE2 wrote: ↑28 Apr 2023, 16:44
Max niet. Die was al lang en breed in de picture. Maar Corona heeft er voor mijn gevoel echt zwaar ingehakt bij hem. Die was echt serieus goed.
Corona heeft vast wel impact gehad op zijn conditie, maar hoe traag en slaap hij geworden is heeft echt niet alleen met corona te maken. Daarnaast is hij ook qua verdedigen en passing slechter geworden. Ik denk dat hij eerder boven zijn kunnen heeft gepresteerd dan dat hij door corona 50% slechter is geworden.
Ik kreeg eind november covid. Ik ben nauwelijks ziek geweest qua griep verschijnselen.
Half januari ben ik 2 dagen door een zware medische molen gegaan. Ook omdat ik qua brandweer inzetten in hele vervelende omgevingen ben geweest.
Ik ging niet naar het stadion omdat ik niet 2km heen en weer kon lopen let alone die trappen omhoog. Ik kon geen 8km op een elektrische fiets naar de zaak.
Oorzaak:long blaasjes naar de taffus. Afwachten en rustig aan. Nu 4 maanen verder ben ik er nagenoeg door heen.
Ik kan mij niet voorstellen als je mijn klachten projecteert op een topsporter. Dat is nog een keer of 3 zo ingrijpend.
Heel bijzonder dat jij als buitenstaander zegt dat covid op hem niet zo'n impact heeft gehad. Ik ken onder collega's echt hele schrijnende gevallen. Qua smaak, qua geheugen en qua fysiek.
PSV90 wrote: ↑28 Apr 2023, 19:58
Raadsel voor @MaartenV: Als Ajax in een seizoen alles wint op twee nederlagen tegen PSV na halen ze 96 punten. Hoe kan PSV dan boven ze eindigen met 4 nederlagen?
Laat het los, zoveel domheid maar niet openstaan voor de (ondertussen vele) kritiek op de (niet kloppende) rekenmethode.
(En @mods, sorry als het nu persoonlijk wordt maar het wordt gewoon irritant)
Raadsel voor @MaartenV: Als Ajax in een seizoen alles wint op twee nederlagen tegen PSV na halen ze 96 punten. Hoe kan PSV dan boven ze eindigen met 4 nederlagen?
Als de wedstrijden tegen ajax 6 punten per wedstrijd opleveren en PSV een beter doelsaldo heeft?
MaartenV wrote: ↑12 Jan 2023, 14:50
Ik zal het nog 1x uitleggen dan
Als je 2x van ajax wint ipv 2x verliest, dan mag je 4 potten meer verliezen van andere tegenstanders dan ajax om nog gelijk met ajax te eindigen. Snappie ?
Ps.. voor de dummies..je mag ook feyenoord invullen op de plek van ajax.
Voorbeeld:
Ranglijst:
PSV 50pt
Ajax 50pt
PSV wint 2x van Ajax en iedere winst levert 3pt op.
Ranglijst:
PSV 56pt. (+2x3pt)
Ajax 50pt (2x0pt)
"Dan mag je 4 potten meer verliezen van andere tegenstanders dan ajax om nog gelijk met ajax te eindigen."
PSV speelt na 2x tegen ajax gespeeld te hebben tegen RKC, Fortuna, Go Ahead en Utrecht. PSV verliest alle potjes en ajax daarentegen wint 4 potjes.
Heruone wrote: ↑25 Mar 2023, 04:04Ik zal je even vertellen hoe de toekomst eruit ziet: over exact een paar weken kruipt MaartenV weer uit zijn hol, start hij de discussie weer op eenzelfde manier met veel bombarie, worden dezelfde statistieken gebruikt en worden die precies weer op dezelfde manier geïnterpreteerd. Vervolgens komt precies weer hetzelfde verwijt van cherry-picking naar voren, worden dezelfde onjuiste conclusies getrokken die telkens herhaaldelijk al verworpen en/of ontkracht zijn en staan vooral MaartenV zijn posts weer vol met suggestieve en manipulatieve fouten en onwaarheden die vooral hem goed uitkomen. Mocht er op dat moment een discussie gevoerd worden, zal die precies op eenzelfde manier gevoerd worden, waarna het riedeltje zich over een aantal weken daaropvolgend weer herhaalt.
Maar toen Gakpo vorig seizoen wegviel met een blessure, wist Schmidt met Veerman hangend op links of soms zelfs met Bruma heel behoorlijk en herkenbaar voetbal op de mat te leggen. Gakpo heeft zich onder Schmidt ontwikkeld tot een bepalende speler, maar Schmidt was qua spel en resultaten veel minder afhankelijk van Gakpo dan Ruud was in de eerste helft van dit seizoen.
Ik kreeg eind november covid. Ik ben nauwelijks ziek geweest qua griep verschijnselen.
Half januari ben ik 2 dagen door een zware medische molen gegaan. Ook omdat ik qua brandweer inzetten in hele vervelende omgevingen ben geweest.
Ik ging niet naar het stadion omdat ik niet 2km heen en weer kon lopen let alone die trappen omhoog. Ik kon geen 8km op een elektrische fiets naar de zaak.
Oorzaak:long blaasjes naar de taffus. Afwachten en rustig aan. Nu 4 maanen verder ben ik er nagenoeg door heen.
Ik kan mij niet voorstellen als je mijn klachten projecteert op een topsporter. Dat is nog een keer of 3 zo ingrijpend.
Heel bijzonder dat jij als buitenstaander zegt dat covid op hem niet zo'n impact heeft gehad. Ik ken onder collega's echt hele schrijnende gevallen. Qua smaak, qua geheugen en qua fysiek.
Maar omdat jij dit wel hebt meegemaakt en gevallen kent, betekent dan toch ook niet per definitie dat dit bij hem ook zo is. Ik ga er vanuit dat als het medisch team bepaald dat een speler fit genoeg is om te spelen hij wedstrijd fit is. Dat er fysiek achteruitgang heeft plaatsvonden geloof ik direct, maar Max speelde gewoon als een krant. Als een gek naar voren sprinten en dan de terugweg niet kunnen bewandelen. Als je weet dat je het niet meer kan belopen, waarom dan als een gek naar voren? Daarnaast was hij aan de bal ook gewoon een stuk slechter geworden. Vandaar mijn opmerking, misschien presteerde hij aan het begin gewoon boven zijn kunnen en denken mensen dat het zijn standaard was, en zien alles daarna dus als een extreme terugval.
Edit: n.a.v. de post van @Franciscus nog eens gaan nadenken.
Seizoen waarin PSV twee keer van Ajax wint en Ajax er van de overige 32 duels 30 wint en 2 verliest. Ajax haalt 90 punten en PSV moet naast de 2 overwinningen tegen Ajax nog 28 wedstrijden winnen om gelijk aantal punten te halen.
Seizoen waarin PSV twee keer van Ajax verliest en Ajax er van de overige 32 duels 30 wint en 2 verliest. Ajax haalt 96 punten en PSV moet 32 keer winnen om gelijk aantal punten te halen.
32-28 = 4.... godverdomme
In de eerste situatie gaat het om 30-28=2 en in de tweede situatie gaat het om 32-30=2. Het zijn losse situaties en het is niet dat je de uitkomsten van situatie 1 en situatie 2 bij elkaar moet optellen en dat je (30-28)+(32-30)=4 krijgt. Het doet me denken aan de denkwijze van het onderstaande raadsel.
Ruud heeft wat betreft blessures eigenlijk maar 2 grote tegenvallers gehad en dat was Madueke in augustus + Luuk in de wedstrijd tegen de Rangers. Ik denk wel dat die prijs behoorlijk hoog is geweest voor PSV.
Ik denk dat als Mauro het hele seizoen fit was geweest, dit ook wel een behoorlijk positieve impact had kunnen zijn voor met name de achterste linie.