PCGC wrote: ↑24 Apr 2021, 05:47
Het is allang intern afgetikt dat Riemersma de nieuwe HJO gaat worden na Faber, die is vlieguren in Tilburg aan het op doen.
Perfect om hem erbij te halen dus..
Of the good ol' Guusje Hiddink erbij halen. Zijn visie sluit aan op die van Schmidt en hij kan een team goed analyseren en neerzetten om succes te boeken.
Deze extra ervaring kan ook DeJong en Schmidt verder helpen in het verder te optimaliseren.
Guus Hiddink:
"Als ik aan een nieuwe klus begin, verdiep ik me eerst in de ‘is-situatie’. Hoe is de cultuur? Wat is de volksaard en hoe zie je die terug in het handelen van de spelers op het veld? Daarover probeer ik zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Op internet, in boeken en uiteraard door goed te luisteren. Voordat ik aan de slag ga, wil ik graag dat beeld zo compleet mogelijk hebben. Vervolgens denk ik na hoe ik, rekening houdend met die cultuur, stappen kan zetten om tot een ‘eis-situatie’ te komen. Anders gezegd: hoe kan ik op basis van die kennis de natuurlijke aanleg van mijn spelersgroep benutten of waar nodig ombuigen in dienst van de wetten die in het topvoetbal gelden? De belangrijkste voorwaarde is: spelers moeten tijdens de wedstrijd zelfstandig de juiste oplossingen kunnen vinden onder maximale weerstand. Tijdens de wedstrijd is voetballen namelijk, in tegenstelling tot veel andere sporten, geen coachsport. Door de omstandigheden bij topduels kan ik vanuit de dug-out nauwelijks invloed uitoefenen. Alleen op momenten dat het spel even stilligt, kan ik contact proberen te krijgen met een of twee spelers en dat is al heel moeilijk. Ik heb eigenlijk alleen mijn
wissels om het wedstrijdbeeld te beïnvloeden en kan in de rust met een paar woorden proberen het iets anders neer te zetten. Dat is in feite alles. Ik mag niet ingrijpen in het spel zoals bij andere sporten door bijvoorbeeld een time-out aan te vragen. Een andere handicap voor een voetbaltrai- ner is het groot aantal te coachen spelers. Toch probeer ik vanuit de dug-out rustig maar messcherp te analyseren wat er allemaal op het veld gebeurt.
Daarbij ben ik veel meer bezig met de situatie waar de bal niet is dan met de speler in balbezit. Ik wil een stap vooruit denken om daar waar nodig onheil te voorkomen. Maar door de afmetingen van het veld, het geluid in het stadion en het relatief groot aantal spelers kan ik nooit elke speler bereiken. Dus moet ik mijn werk voorafgaande aan de wedstrijd zo goed mogelijk doen, want dan is voetballen wel bij uitstek een coachsport en kan ik spelers be- ter maken.”
Bron:
https://www.voetbaltrainer.nl/wp-conten ... iddink.pdf