Moet wel eerlijk zeggen dat het PSV-shirt en wat deze jongen ons heeft gebracht me een roze bril hebben opgezet in het seizoen dat hij bij ons was. Het blijft een mooie speler met veel potentie maar de realiteit kent inmiddels ook de andere kant: want wat een verwende etterbak is het ook vaak, een onvolwassen huilebalk die nu in zijn wiek geschoten is en Nederlandse media en hun achterban negeert, ipv eens de balans op te maken en zich af te vragen waarom ander ‘coming stars’ van zijn generatie - Yamal, Wirtz, Musiala, Mainoo en natuurlijk Bellingham - al veel verder zijn? Misschien omdat ze zich volledig op het voetbal en hun inbreng daarin concentreren. En niet steeds met een jankbek in beeld komen als de scheidsrechter en de boze buitenwereld hem weer benadelen.
Zou het er misschien ook mee te maken hebben dat die spelers daar wel met respect behandeld worden? In Duitsland worden een Musiala en Wirtz met "Sie" aangesproken, zoals iedereen eaar die je niet persoonlijk kent. En daar zijn ze kritisch, maar op respectabele toon.
In Nederland wordt gevraagd wanneer je met hun vrouw naar het stadion mag.
Dat heeft ook te maken met de cultuur van het land die veel hiërarchischer is dan in Nederland en op een bepaalde manier ook een stukje conservatiever.
Waar jij het over hebt zag je in Nederland ook in de jaren 60 en 70 terug. En dat is een atmosfeer die je ook niet terug wil hebben. Met van dat schattige Polygoon journaal achtige commentaar.
Simons werd aap genoemd door Derksen, maar schijnbaar moet je jezelf dan alsnog verantwoorden waarom je niet met de Nederlandse pers wil praten. Groot gelijk die jongen, heeft een groter bereik dan de totale Nederlandse pers bij elkaar dus waarom zou hij ook? Als hij zijn fans wil bereiken, dan kan hij dat ook wel zonder de Nederlandse media dus die argumentatie is ook kul.
Mr.Unibet wrote: ↑12 Jul 2024, 10:04
Simons werd aap genoemd door Derksen, maar schijnbaar moet je jezelf dan alsnog verantwoorden waarom je niet met de Nederlandse pers wil praten. Groot gelijk die jongen, heeft een groter bereik dan de totale Nederlandse pers bij elkaar dus waarom zou hij ook? Als hij zijn fans wil bereiken, dan kan hij dat ook wel zonder de Nederlandse media dus die argumentatie is ook kul.
Dan sta je lekker Derksen niet te woord. Je kan het niet maken om de hele Nederlandse pers te boycotten. Je speelt in een vertegenwoordigend elftal: je bent beschikbaar voor de pers of je speelt wat mij betreft niet meer voor Oranje.
Mr.Unibet wrote: ↑12 Jul 2024, 10:04Simons werd aap genoemd door Derksen, maar schijnbaar moet je jezelf dan alsnog verantwoorden waarom je niet met de Nederlandse pers wil praten
Kom je zelf niet uit Nederland of houd je jezelf bewust dom? Aap is in die context namelijk totaal niet racistisch.
Al sinds het jaar kruik worden ondeugende jongetjes aangeduid met de uitdrukking ‘brutale aap’ of varianten daarop.
Mr.Unibet wrote: ↑12 Jul 2024, 10:04Simons werd aap genoemd door Derksen, maar schijnbaar moet je jezelf dan alsnog verantwoorden waarom je niet met de Nederlandse pers wil praten
Kom je zelf niet uit Nederland of houd je jezelf bewust dom? Aap is in die context namelijk totaal niet racistisch.
Al sinds het jaar kruik worden ondeugende jongetjes aangeduid met de uitdrukking ‘brutale aap’ of varianten daarop.
Dit dus 100%. Gelukkig zijn wij in Brabant nog in staat dingen los te zien van die constante racismekaart.
Neemt niet weg dat ik Derksen of Driessen wel zat ben hoor. Negatieve apen.
Het gaat helemaal niet over racisme, volgensmij noem ik dat ook niet in mijn vorige post. Ik ben helemaal niet van de racisme-kaart. Het totale disrespect waarmee over voetballers gesproken wordt, daar heb ik moeite mee. Dat jij gelijk vermoed dat het met racisme te maken heeft, dat ligt volgensmij bij jezelf.
ShovingNE2 wrote: ↑12 Jul 2024, 08:40
Dit dekt de lading wel denk ik. Van Sjoerd Mossou. Xavi wordt niet gecorrigereerd en/of laat zich niet corrigeren. Een prinsje. Je hebt een taak: praten met de pers. Dat je links en rechts sommige journalisten niet te woord wil staan: prima. Maar categorisch alle pers weigeren mag nooit worden toegestaan. Koeman had moeten zeggen: je staat ze te woord en je staat ze normaal te woord anders gooi ik je uit de selectie.
'Simons was de enige basisspeler die dit toernooi nooit beschikbaar was bij de dagelijkse mediamomenten in Wolfsburg.' De houding van Simons wekt verbazing. 'Ergens heeft Simons blijkbaar het waanbeeld opgevat dat het Nederlandse meningencircus hem structureel kleineert, vernedert, beschimpt en bekritiseert. De stortvloed aan complimenten die hem in dat jaartje bij PSV ten deel vielen, elke week zo ongeveer, is hij blijkbaar vergeten.'
Het feit dat Simons al op jonge leeftijd een Instagram-fenomeen was, speelt volgens de AD-verslaggever mogelijk een rol. 'Wat dan wel vrij cruciaal is: dat je omgeving voor balans zorgt. Dat je niet alleen maar jaknikkers om je heen verzamelt. Want dat is wel wat zorgelijk in dit verhaaltje: dat er geen zaakwaarnemer, geen familielid, geen begeleider en blijkbaar ook geen KNVB-staflid is dat hem uitlegt dat zijn zelfgecreëerde vijand helemaal niet bestaat, zelfs in de verste verte niet.'
Wat ik vooral sterk vind aan deze column is dat Mossou erkent dat de media best zonder het quoteje van Simons kunnen en het verre van een ramp is dat hij de Nederlandse pers negeert (en de buitenlandse niet). Maar dat vooral de houding die dit weerspiegelt en hoe die hem kan tegenwerken om als mens en voetballer volwassener, gebalanceerder te worden. Zoals Mossou het treffend zegt: 'Als Xavi Simons de absolute topvoetballer wil worden die in hem schuilgaat, dan is het cruciaal dat iemand hem eens uitlegt hoe de grotemensenwereld werkt.'
Los van Xavi werkt het natuurlijk wel 2 kanten op he. Als je meer volwassenheid vraagt van een speler... zorg dan dat je je als journalist/interviewer/andere media ook volwassen gedraagt. Want daar ontbreekt het helaas steeds vaker en vaker en vaker aan in Nederland. Kan me niet heugen dat het zo dramatisch gesteld is als tegenwoordig. Dus prima dat daar ook eens aandacht aan geschonken wordt. Dat interview dit EK met Veerman was daar weer een mooi voorbeeld van. Dan snap je er gewoon geen ene zak van als interviewer en ik zou Veerman gelijk geven als hij het gesprek beëindigd had. Volwassen en slim? Waarschijnlijk niet want actie = reactie. Maar is het volwassen en vakmanschap van volgens mij Jeroen? Ook absoluut niet. Dus het werkt wederom wel 2 kanten op.
Gewoon een goed en inhoudelijk gesprek aangaan met elkaar op een volwassen manier... is dat nou zo lastig? Of de media die lekker van de zijkant lopen te schreeuwen, interland carrière voorbij dit en dat. Of zo'n VI tafel die maar wat lopen te roepen terwijl ze zelf notabene aangeven geen voetbal meer te kijken of dat ze het nog wat boeit... Serieus, moet je daar enige vorm van respect of volwassenheid voor geven als speler of nog beter, als spelersgroep? Wat mij betreft absoluut niet.
Wat mij betreft komt er gewoon een lijstje waarbij onderscheid gemaakt wordt. Het ene lijstje lekker skippen en negeren, met het andere lijstje zou je dan prima interviews etc kunnen houden op een normale volwassen manier met respect voor elkaar. En ja, ook dan is er altijd ruimte voor kritische vragen etc.
Juancho wrote: ↑12 Jul 2024, 13:06Of zo'n VI tafel die maar wat lopen te roepen terwijl ze zelf notabene aangeven geen voetbal meer te kijken of dat ze het nog wat boeit
Je doet nu precies waar je hen van beticht. Je kijkt nooit, maar je weet wel te vertellen dat zij niet naar wedstrijden kijken. Ik heb nieuws voor je, dat doen ze wel.
Het gaat helemaal niet over racisme, volgensmij noem ik dat ook niet in mijn vorige post. Ik ben helemaal niet van de racisme-kaart. Het totale disrespect waarmee over voetballers gesproken wordt, daar heb ik moeite mee. Dat jij gelijk vermoed dat het met racisme te maken heeft, dat ligt volgensmij bij jezelf.
Klopt, maar dat roept meteen de vraag op waarom je dan zou vallen over een kinderachtig woord als aap? Ook dat heeft niets te maken met disrespect en is eerder een reactie op het gedrag van Simons. Eigenlijk maak je het nu nog veel erger.
Als individu mag je toch helemaal zelf invullen hoe je je leven wil leiden? Hij doet sportief zijn plicht en dat hij niet met de Nederlandse zeurkneuzen wil praten is helemaal aan hemzelf en eerlijk gezegd zou ik denk ik dezelfde keus hebben gemaakt. Krijg je zo'n Hansie voor je neus die zegt dat hij wel even op je vrouw wil passen (zoals bij Götze) of een Driessen die over je haarstijl begint. In ieder geval alles behalve waar jij voor komt: voetbal
Juancho wrote: ↑12 Jul 2024, 13:06Of zo'n VI tafel die maar wat lopen te roepen terwijl ze zelf notabene aangeven geen voetbal meer te kijken of dat ze het nog wat boeit
Je doet nu precies waar je hen van beticht. Je kijkt nooit, maar je weet wel te vertellen dat zij niet naar wedstrijden kijken. Ik heb nieuws voor je, dat doen ze wel.
Je hoeft niet perse VI te kijken om elders interviews en andere quotes te lezen dat Derksen er klaar mee is en niet meer kijkt of amper meer wat kijkt. Ik tover in 1 seconden al een interview van hem naar voren waar hij dat zegt en er bovendien helemaal klaar mee is. En dan wel lekker makkelijk roepen vanuit de uitzending. Koekoek.
Net zoals je dat van v. Basten ook gewoon kan weten zonder elke dag de NOS EK uitzendingen te kijken. Ze komen er openlijk voor uit. Dus die mensen zou ik als speler juist totaal niet serieus nemen en lekker negeren.
En prima om dat soort mensen, ook een Valentijn bijv die alleen maar loopt te stoken en inhoudelijk zo godsgruwelijk zwak is, een keer op de zwarte lijst te zetten. Lekker negeren.
Klopt, maar dat roept meteen de vraag op waarom je dan zou vallen over een kinderachtig woord als aap? Ook dat heeft niets te maken met disrespect en is eerder een reactie op het gedrag van Simons. Eigenlijk maak je het nu nog veel erger.
Als iemand jou de hele dag aap noemt, dan vind jij dat prima? Wat je wilt, komen we niet uit.
Als iemand jou de hele dag aap noemt, dan vind jij dat prima? Wat je wilt, komen we niet uit.
Je doet nu een poging om een overdrijving van het punt te maken. Dat maakt die reactie niet sterker. Want dat heeft Derksen simpelweg niet gedaan. Sterker nog, dat heeft geen enkele journalist gedaan. En dan is het cirkeltje ineens weer rond
Juancho wrote: ↑12 Jul 2024, 13:54Je hoeft niet perse VI te kijken om elders interviews en andere quotes te lezen dat Derksen er klaar mee is en niet meer kijkt of amper meer wat kijkt. Ik tover in 1 seconden al een interview van hem naar voren waar hij dat zegt en er bovendien helemaal klaar mee is.
De meest gemaakte fout. VI is bij uitstek ongeschikt om te beoordelen op 'stukjes' en fragmenten. Als je niet hele afleveringen kijkt, en dan het liefst al jaren, mis je de context en de sfeer die die de werkelijke bedoeling en betekenis van hun woorden weergeeft.
Last edited by SKERLA on 12 Jul 2024, 14:20, edited 1 time in total.
Juancho wrote: ↑12 Jul 2024, 13:54Je hoeft niet perse VI te kijken om elders interviews en andere quotes te lezen dat Derksen er klaar mee is en niet meer kijkt of amper meer wat kijkt. Ik tover in 1 seconden al een interview van hem naar voren waar hij dat zegt en er bovendien helemaal klaar mee is.
De meest gemaakte fout. VI is bij uitstek ongeschikt om te beoordelen om 'stukjes' en fragmenten. Als je niet hele afleveringen kijkt, en dan het liefst al jaren, mis je de context en de sfeer die die de werkelijke bedoeling en betekenis van hun woorden weergeeft.
Vroeger jaren gedaan dus ik ken dat sfeertje wel een beetje. Maar als het hoofd van de tafel open en bloot aangeeft geen ruk meer te geven km voetbal en niet of nauwelijks meer kijkt... Hoe serieus moet je het dan nemen?
En helemaal als speler of zelfs de gehele selectie? Ik zou ook nee zeggen tegen een interview met 1 van die leden. Met zuigertke Valentijn voorop.
Wat Xavi natuurlijk niet had moeten doen is geljjk iedereen uitsluiten. Dat is gewoon een domme fout en nog slechter dat niemand van de staf hem even vertelt dat het er bij hoort. Waar is een teammanager of perschef in zon geval vraag ik me dan af.
Last edited by Juancho on 12 Jul 2024, 14:18, edited 1 time in total.
SKERLA Precies dat en als je wel had gekeken dan had je geweten dat de mannen alles kijken, in ieder geval dit EK. Tijdens de Eredivisie kijken ze ook nog steeds heel veel, zeker Gijp, maar ook Derksen klaagt nog regelmatig over lasogen na al die wedstrijden in een weekend.
Juancho wrote: ↑12 Jul 2024, 14:16Vroeger jaren gedaan dus ik ken dat sfeertje wel een beetje. Maar als het hoofd van de tafel open en bloot aangeeft geen ruk meer te geven km voetbal en niet of nauwelijks meer kijkt... Hoe serieus moet je het dan nemen?
Ze kijken dus wel. Ik neem trouwens de mening van zeker Derksen wat voetbal betreft niet echt serieus, zoals je je ook helemaal niet naar het programma moet kijken natuurlijk (ze nemen zichzelf ook totaal niet serieus). VdGijp vind ik nog weleens eens zinnige dingen over voetbal zeggen.
ShovingNE2 wrote: ↑12 Jul 2024, 09:29Precies. Is gewoon part of the job.
Kritisch zijn mag altijd, maar het gaat om de manier hoe dit gebeurt. De woorden die bij vlagen naar Xavi worden gebruikt door bijvoorbeeld een Derksen of Verweij zijn te sneu voor woorden. Xavi heeft dan ook het volste recht om de media te beperken als zij hem niet met respect behandelen. Het recht om mediacontacten te beperken of te vermijden is een legitieme manier voor hem om te reageren op respectloze berichtgeving. Als publiek figuur verdient hij een eerlijke en respectvolle behandeling door journalisten en media. En dan kan je als journalist nog steeds heel kritisch zijn, maar wel op een respectvolle manier.
Mr.Unibet wrote: ↑11 Jul 2024, 23:41Schei toch uit, juist door deze benadering geef ik Simons, Depay en wie nog meer er al kapot gemaakt zijn, groot gelijk om de Nederlandse pers te negeren. Zijn altijd maar aan het zoeken en zuigen, wat mij betreft geeft geen enkele speler een interview meer als het respect zo ver te zoeken is.
Voor mij is het heel simpel:
- Kritisch inhoudelijk? Geen probleem.
- Kritisch wat nergens op slaat? Ingrijpen, zoals de medespelers dat voor Joey deden (wat Koeman naliet).
- Kritisch met scheldwoorden? Terechte boycot.
Maar dan wel met de kanttekening dat je het laatste ook fair houdt en het bij die persoon/organisatie houdt. Het volledig uitsluiten van de Nederlandse pers gaat mij dan te ver.
Het wordt wel allemaal een stukje groter gemaakt dan het is, niet? Wat interesseert mij het nou dat Xavi liever niet met de Nederlandse pers praat. Voetballers hebben 99/100 keer niks te melden. Geertruida deed lang geen interviews omdat hij stottert, Xavi praat niet met de pers omdat hij een hekel aan ze heeft. Oké, is goed. Ja hij, vertegenwoordigd het Nederlands elftal, maar moet dat met 26 man tegenover de pers? Laat Xavi lekker doen wat ie wil, of die keuze nou goed voor hem is of niet.
Misschien is dit een mooi moment voor Xavi om zich aan te melden op dit forum.
ziege maar ook zagge wrote: ↑12 Jul 2024, 15:09
Wat boeit het überhaupt of Xavi wel of niet met de pers praat, of wat die praatpoppen op TV zeggen, of hoeveel voetbal die kijken
Mensen, mensen toch.
Wat mij betreft gaat het dan ook niet per se over de specifieke speler wel/niet op TV, maar meer over de fundamentele vraag of je de ingevoerde boycot terecht vindt, of niet. En daar is een prima discussie over hier.