Het Philips Stadion
Posted: 10 Oct 2023, 13:19
Hoe verhoudt de bereikbaarheid van het stadion zich tot andere grote stadions? Ik vind het persoonlijk meestal niet meevallen om de snelweg te bereiken na een wedstrijd,
PSV Forum Negentien Dertien
https://testforum.negentiendertien.nl/
Aan de noordkant zit je al aan het veld. Als je het veld uitgraaft, krijg je aan die kant dan een kaarsrechte wand tussen het veld en de voorste rij stoelen. Het is op TV een matig gezicht en de 10.000 mensen op de tribune zien de zijlijn niet meer.Sensation wrote: ↑10 Oct 2023, 13:14 Ik ben vooral benieuwd of het mogelijk is de diepte in te gaan, het veld lager in het stadion en de tribunes naar beneden uitbreiden. Op de korte zijdes is hier imo zeker ruimte voor maar dan moet de infrastructuur achter de tribunes weggewerkt worden ipv dat je zegmaar tussen de tribune en het veld nog kan lopen. Tribunes van de onderste ring wat steiler maken. Ik ben benieuwd of dit mogelijk is en hoeveel dat dan oplevert. Maar ik ga er vanuit dat ook hier onderzoek naar wordt gedaan.
In je vraag zit wat mij betreft al het antwoord. Moet je voor 5000-10.000 mensen meer de unieke locatie opgeven die veel meer waarde heeft dan het voetbal? Voor mij een dikke nee. Als je dan toch een nieuw stadion gaat bouwen op een andere locatie moet je wat mij betreft eerder richting 60.000 gaan, ook met oog op de toekomst zodat je echt heel lang verder kunt.
Dat valt toch reuze mee? Wij parkeren altijd in een woonwijk, tussen stadion en stad in. Iets van 15 min lopen ofzo. Na de wedstrijd, voor je het stadion uit bent dus nog een stukje lopen en dan is de meeste drukte al weg. Tuurlijk duurt het wat langer, minuut of 10 denk ik? Maar dan zitten we ook zo op de snelweg richting het oosten. Bereikbaarheid van een stadion in de stad vind ik bij PSV juist top.
Het stadion zou in eerste instantie Ashburton Grove gaan heten, maar sinds de luchtvaartmaatschappij Emirates het stadion ging sponsoren werd de uiteindelijke naam Emirates Stadium. Sommige fans noemen het stadion echter nog altijd Ashburton Grove. Vanaf de start van het seizoen 2006/2007 speelt Arsenal hier haar thuiswedstrijden. Het stadion biedt zitplaatsen aan 60.338 toeschouwers, waarmee het stadion het op vier na grootste is in Engeland. Alleen Wembley, Twickenham Stadium, Tottenham Hotspur Stadium in Londen, Old Trafford hebben een grotere capaciteit. Het stadion zal de naam Emirates Stadium voor minimaal 15 jaar dragen. Dit is vastgesteld in het sponsorcontract met de luchtvaartmaatschappij. De £100 miljoen die Arsenal hiervoor ontvangt heeft niet alleen betrekking op de 15-jarige sponsoring van het stadion, maar Emirates zal ook minimaal acht jaar lang de shirtsponsor van Arsenal zijn.
Het is nu ook al gesponsord.Juancho wrote: ↑10 Oct 2023, 15:14 MIsschien vloeken in de kerk, maar de financiering op de huidige plek kon nog wel eens enorm fors zijn. Hoe denken we hier over bijv. een sponsor deal waardoor het stadion geen Philips Stadion meer zal heten maar waardoor verbouwing en dus op de huidige plek wel mogelijk is. Is de naam van het stadion dan belangrijker of de locatie? Zie bijv. Arsenal. Wellicht zou je iets met het hele Brainport verhaal kunnen doen, dat het stadion niet direct zomaar de naam krijgt van 1 sponsor (als Philips dat zou willen sponsoren, helemaal top natuurlijk) maar iets een groep sponsors uit de regio Eindhoven zodat er nog wel enige vorm van binding blijft.
Het stadion zou in eerste instantie Ashburton Grove gaan heten, maar sinds de luchtvaartmaatschappij Emirates het stadion ging sponsoren werd de uiteindelijke naam Emirates Stadium. Sommige fans noemen het stadion echter nog altijd Ashburton Grove. Vanaf de start van het seizoen 2006/2007 speelt Arsenal hier haar thuiswedstrijden. Het stadion biedt zitplaatsen aan 60.338 toeschouwers, waarmee het stadion het op vier na grootste is in Engeland. Alleen Wembley, Twickenham Stadium, Tottenham Hotspur Stadium in Londen, Old Trafford hebben een grotere capaciteit. Het stadion zal de naam Emirates Stadium voor minimaal 15 jaar dragen. Dit is vastgesteld in het sponsorcontract met de luchtvaartmaatschappij. De £100 miljoen die Arsenal hiervoor ontvangt heeft niet alleen betrekking op de 15-jarige sponsoring van het stadion, maar Emirates zal ook minimaal acht jaar lang de shirtsponsor van Arsenal zijn.
Ik denk overigens dat er niet voor niets nu onderzoek wordt gedaan naar of het stadion uit te breiden is. Want allicht kan je dan vanaf 2026 hernieuwde afspraken met Philips maken. Als zij het stadion blijven sponsoren hebben zij er natuurlijk ook meer aan; meer publiek -> groter bereik (zeker ook met evenementen als Groots) en zeker ook als je hiermee weer meer interlands en zelfs Europese finales binnen kan halen.PSV krijgt tot 2026 sponsoring van Philips voor de naamgeving aan het stadion. De club sprak twee jaar geleden met de oprichter af dat tussen 2016 en 2021 een bedrag van 3 miljoen euro per jaar naar de clubkas van PSV vloeit. Tussen 2021 en 2026 is dat nog 1,5 miljoen euro per jaar.
De Realist wrote: ↑10 Oct 2023, 15:07 Nooit verhuizen.
Voor degenen die er verstand van hebben: hoe lang zou een verbouwing duren waarmee de capaciteit omhoog zou gaan naar pak em beet 55.000? Maw hoe lang zouden we dan in het stadion van FC Eindhoven of Helmond Sport oid moeten spelen?
Atletico stadion is voor mij 20/25 minuten lopen (deur tot vak), dus niet iedereen komt met auto of OVJuancho wrote: ↑10 Oct 2023, 14:06Paar jaar terug waren we naar Atletico Madrid, in dat nieuwe stadion. Achteraf, in een openvlakte bijna. Wel een trein/metro station ernaast. Maar dat was echt een drama om weg te komen. Zoveel mensen die bijna allemaal met het openbaar vervoer moesten of mensen die wel met de auto waren die allemaal door dezelfde uitgang en dezelfde weg moesten rijden. Eén grote puinhoop. Bij PSV is het heel mooi verspreid: mensen die lopend kunnen, mensen die met de trein zijn, mensen die met de bus zijn, mensen die met de auto zijn en in de woonwijken parkeren, mensen die met de auto zijn en parkeren in de garages rondom het stadion.
Metropolitano is zo mooi daar zou PSV een voorbeeld aan mogen nemen qua stijl. Ben er een aantal jaar geleden geweest met een vriend van mijn vader, die had een stuk of 8 business seats.Huevera wrote: ↑10 Oct 2023, 15:32Atletico stadion is voor mij 20/25 minuten lopen (deur tot vak), dus niet iedereen komt met auto of OVJuancho wrote: ↑10 Oct 2023, 14:06
Paar jaar terug waren we naar Atletico Madrid, in dat nieuwe stadion. Achteraf, in een openvlakte bijna. Wel een trein/metro station ernaast. Maar dat was echt een drama om weg te komen. Zoveel mensen die bijna allemaal met het openbaar vervoer moesten of mensen die wel met de auto waren die allemaal door dezelfde uitgang en dezelfde weg moesten rijden. Eén grote puinhoop. Bij PSV is het heel mooi verspreid: mensen die lopend kunnen, mensen die met de trein zijn, mensen die met de bus zijn, mensen die met de auto zijn en in de woonwijken parkeren, mensen die met de auto zijn en parkeren in de garages rondom het stadion.
Het stadion was idd bijna een openvlakte maar er zit gewoon een hele buurt naast (San Blas-Canillejas, 160K inwoners).
Trein/metro station is erg groot en er zijn meerdere parkeerplaatsen met meerdere uitgangen, dus je kunt redelijk snel wegzijn.
Inmiddels zitten er overal bars en restaurants (het is enorm veranderd tov paar jaar geleden).
Bernabeu zitten midden in de stad (zoals Philips Stadion), daar is het veel erger om weg te komen tov Atletico imo.
Ik was afgelopen zaterdag bij Real - Osasuna, en dan staan er rijen buiten voor de metro/bussen/taxis/etc. Alles staat helemaal vast.
Ik moet dan eerst naar Nuevos Ministerios lopen om vervolgens een metrolijn te nemen die niet dezelfde is als Bernabeu (anders kun je niet eens instappen), om dan met alternatieve route naar huis te reizen.
Over auto´s hoeven we het niet eens te hebben lijkt me.
Als we het over logistiek hebben, heb ik 10x liever Atletico dan Real.
Dan is er idd wel heel veel veranderd sinds wij er waren. Leuk om te horen. Verder wel een magistraal stadion hoor, daar niet van. Als je zoiets, maar dan op PSV grote, kan maken op de huidige plek....Huevera wrote: ↑10 Oct 2023, 15:32Atletico stadion is voor mij 20/25 minuten lopen (deur tot vak), dus niet iedereen komt met auto of OVJuancho wrote: ↑10 Oct 2023, 14:06
Paar jaar terug waren we naar Atletico Madrid, in dat nieuwe stadion. Achteraf, in een openvlakte bijna. Wel een trein/metro station ernaast. Maar dat was echt een drama om weg te komen. Zoveel mensen die bijna allemaal met het openbaar vervoer moesten of mensen die wel met de auto waren die allemaal door dezelfde uitgang en dezelfde weg moesten rijden. Eén grote puinhoop. Bij PSV is het heel mooi verspreid: mensen die lopend kunnen, mensen die met de trein zijn, mensen die met de bus zijn, mensen die met de auto zijn en in de woonwijken parkeren, mensen die met de auto zijn en parkeren in de garages rondom het stadion.
Het stadion was idd bijna een openvlakte maar er zit gewoon een hele buurt naast (San Blas-Canillejas, 160K inwoners).
Trein/metro station is erg groot en er zijn meerdere parkeerplaatsen met meerdere uitgangen, dus je kunt redelijk snel wegzijn.
Inmiddels zitten er overal bars en restaurants (het is enorm veranderd tov paar jaar geleden).
Bernabeu zitten midden in de stad (zoals Philips Stadion), daar is het veel erger om weg te komen tov Atletico imo.
Ik was afgelopen zaterdag bij Real - Osasuna, en dan staan er rijen buiten voor de metro/bussen/taxis/etc. Alles staat helemaal vast.
Ik moet dan eerst naar Nuevos Ministerios lopen om vervolgens een metrolijn te nemen die niet dezelfde is als Bernabeu (anders kun je niet eens instappen), om dan met alternatieve route naar huis te reizen.
Over auto´s hoeven we het niet eens te hebben lijkt me.
Als we het over logistiek hebben, heb ik 10x liever Atletico dan Real.
Met OV prima, kan haast niet beter (moet dat OV wèl rijden en volgens de dienstregeling...) Met de auto: idd. parkeren buiten het centrum (deden wij vroeger wel bij de Venbergsemolen en omgeving), max. 15 min. lopen. Of je daarna de snelweg goed kunt bereiken... Hoe belangrijk is dat? Nooit stress ondervonden in meer dan twintig jaar tijd
Wat betreft de positie van het veld, dat zou dan uiteraard wat opgeschoven moeten worden richting de Zuidtribune.Het Kanon wrote: ↑10 Oct 2023, 13:24Aan de noordkant zit je al aan het veld. Als je het veld uitgraaft, krijg je aan die kant dan een kaarsrechte wand tussen het veld en de voorste rij stoelen. Het is op TV een matig gezicht en de 10.000 mensen op de tribune zien de zijlijn niet meer.Sensation wrote: ↑10 Oct 2023, 13:14 Ik ben vooral benieuwd of het mogelijk is de diepte in te gaan, het veld lager in het stadion en de tribunes naar beneden uitbreiden. Op de korte zijdes is hier imo zeker ruimte voor maar dan moet de infrastructuur achter de tribunes weggewerkt worden ipv dat je zegmaar tussen de tribune en het veld nog kan lopen. Tribunes van de onderste ring wat steiler maken. Ik ben benieuwd of dit mogelijk is en hoeveel dat dan oplevert. Maar ik ga er vanuit dat ook hier onderzoek naar wordt gedaan.
Dat is nog los van welke windt er helemaal te behalen is. Een klein aantal plaatsen dat niet onder een dak zit.
En zoals ik aangaf de onderste ring in zijn geheel wat steiler maken (wat op Oost en West denk ik niet nodig is)29.04.2007 wrote: ↑10 Oct 2023, 18:23Wat betreft de positie van het veld, dat zou dan uiteraard wat opgeschoven moeten worden richting de Zuidtribune.Het Kanon wrote: ↑10 Oct 2023, 13:24 Aan de noordkant zit je al aan het veld. Als je het veld uitgraaft, krijg je aan die kant dan een kaarsrechte wand tussen het veld en de voorste rij stoelen. Het is op TV een matig gezicht en de 10.000 mensen op de tribune zien de zijlijn niet meer.
Dat is nog los van welke windt er helemaal te behalen is. Een klein aantal plaatsen dat niet onder een dak zit.
Dat laatste zeker want daar is ook een wachtlijst voor dus als je het stadion uit wil breiden moet ook zeker daar naar gekeken worden.11 Tinus wrote: ↑10 Oct 2023, 18:46 Ik kan me bijna niet voorstellen dat de kosten opwegen tegen de voordelen van een groter stadion. Buiten het feit dat je een x aantal plekken niet kunt verkopen voor een lange periode heb je daarnaast te maken met hele hoge kosten om het te verbouwen terwijl het aantal stoelen niet echt substantieel toeneemt toch? Daarnaast is het niet zo dat PSV veel meer kan verdienen aan de commerciële uitbreiding van bv business boxen of sponsortribunes dan aan seizoensplekken van Jantje en Mieke?
Prorail, de NS en de Gemeente Eindhoven gaan echt geen honderden miljoenen betalen voor een ondergronds station.Voijke wrote: ↑10 Oct 2023, 18:45 In mijn ogen mogelijk op de zelfde plek
1 Weg en spoor, inclusief station stadion ondergronds
2 Volledige tribune opbouwen achter Noord
3 Achterwand Oost en West ophogen
4 Afbreken oude noordtribune en verplaatsen hoeken van oost - west naar noord
5 Plaatsen nieuwe dakconstructie
6 Draaien speelveldrichting met 90gr
7 Uitbouwen Oost en West tribune
8 Ophogen Hoeken naast en hoofdtribune zelf.
Want? Als daar goede afspraken over worden gemaakt, dan valt dat niet op voorhand uit te sluiten. Zal wel geld bij moeten, want hiermee kun je natuurlijk niet zo maar 'de stad & de burger' belasten, de kans is groot dat de kosten flink zullen zijn, ja. Ga maar tekenen & rekenen: nee heb je, ja kun je krijgenGomes92 wrote: ↑10 Oct 2023, 19:25Prorail, de NS en de Gemeente Eindhoven gaan echt geen honderden miljoenen betalen voor een ondergronds station.Voijke wrote: ↑10 Oct 2023, 18:45 In mijn ogen mogelijk op de zelfde plek
1 Weg en spoor, inclusief station stadion ondergronds
2 Volledige tribune opbouwen achter Noord
3 Achterwand Oost en West ophogen
4 Afbreken oude noordtribune en verplaatsen hoeken van oost - west naar noord
5 Plaatsen nieuwe dakconstructie
6 Draaien speelveldrichting met 90gr
7 Uitbouwen Oost en West tribune
8 Ophogen Hoeken naast en hoofdtribune zelf.
De politie zal ook niet heel erg blij worden van een ondergronds station bij een stadion, gaat het fout zit je heel snel met een heel grote uitdaging.Gomes92 wrote: ↑10 Oct 2023, 19:25Prorail, de NS en de Gemeente Eindhoven gaan echt geen honderden miljoenen betalen voor een ondergronds station.Voijke wrote: ↑10 Oct 2023, 18:45 In mijn ogen mogelijk op de zelfde plek
1 Weg en spoor, inclusief station stadion ondergronds
2 Volledige tribune opbouwen achter Noord
3 Achterwand Oost en West ophogen
4 Afbreken oude noordtribune en verplaatsen hoeken van oost - west naar noord
5 Plaatsen nieuwe dakconstructie
6 Draaien speelveldrichting met 90gr
7 Uitbouwen Oost en West tribune
8 Ophogen Hoeken naast en hoofdtribune zelf.