Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Thijs wrote: 11 May 2024, 13:31
Heruone wrote: 11 May 2024, 12:14

Omdat het voetbal veranderd is. De voorbeelden die genoemd worden (Ferguson, Hiddink, Rijkaard/Ten Cate) zijn allemaal van tig jaren geleden. Alleen Ancelotti lijkt nog een uitzondering te zijn, hoewel dat ook vrijwel alleen maar bij Madrid lijkt te werken.
Volgens mij heeft Ancelotti bij Milan ook het nodige succes gehad. Zidane past mijns inziens ook in deze categorie en ook Koeman (hetzij minder goed), Emery, Terzic, Mancini en in zekere zin ook Mourinho vind ik in deze categorie passen. Denk dat er ook weinig mis mee is, ook al is de nadruk nu duidelijk op de visie-coaches.
Dat was wel ongeveer 20 jaar geleden ;) Van de namen die jij opnoemt zijn vrijwel alle managers eigenlijk nu nog nauwelijks echt relevant meer. Succesperiodes liggen allemaal ver in het verleden, Terzic uitgezonderd. Emery past alleen totaal niet binnen deze categorie. Dat is echt een bezeten voetbalgek met een modern inhoudelijk en diepgaand tactisch template.

Ik wil niet zeggen dat het onmogelijk is overigens. Maar het is niet meer heel gebruikelijk om logische redenen. En dan zijn er nog steeds een behoorlijk aantal mitsen en maren. Van Nistelrooij heeft dan alsnog een duidelijk idee nodig (kan ook een pragmatisch idee zijn) gecombineerd met een stuk inhoud. Dat lijkt o.b.v. zijn periode bij PSV (niet alleen PSV 1) te ontbreken. Maar goed, we gaan het zien. Het zou, los van mijn persoonlijke mening over de trainer Ruud, vet zijn als hij ergens een mooie trainerscarrière kan krijgen.
These users thanked the author Heruone for the post (total 2):
ThijsRen Höek
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Makaveli
Meervoudig international
Posts: 1465
Joined: 27 Aug 2017, 18:26
FOOTB_REM_S: No

Thijs wrote: 11 May 2024, 13:32
Makaveli wrote: 11 May 2024, 12:42 Ancelotti is tactisch ook helemaal niet zo slecht als mensen hem afschilderen. De aanpassing tegen City bijvoorbeeld vwb zijn linkerkant werkte uitstekend en was een hele slimme.
Ik bedoel ook zeker niet dat Ancelotti tactisch slecht is. Sterker nog, ik denk dat hij tactisch heel sterk is. Alleen is hij niet iemand die zijn teams altijd volgens dezelfde principes/visie laat spelen en dat is wel de tendens in het voetbal.
Was ook niet specifiek naar jou hoor, meer in zijn algemeenheid. De kracht van Ancelotti ligt misschien niet op het tactische vlak maar zwak is hij zeker niet.

In tegenstelling tot Heruone denk ik eigenlijk dat er altijd plaats zal blijven voor toptrainers die uitblinken in het menselijke gedeelte en goed met groepen om weten te gaan. Net als spelers zie je dat trainers die ergens buitengewoon goed in zijn, uiteindelijk wel boven komen drijven in een bepaalde setting. Je kunt tactisch ontzettend sterk zijn maar stel je hebt een ploeg vol sterren, dan is het waarschijnlijk minimaal net zo belangrijk/of zelfs belangrijker om die ego's te kunnen managen. Iedere groep vraagt in die zin zijn eigen trainer.

Wel denk ik dat je alleen de top haalt als je op de andere facetten ook redelijk scoort. En dat is waar het bij Ruud voorlopig nog een beetje aan schort in mijn ogen. Eigenlijk zegt hij met dat stukje over de eerste assistent dat hij zelf zijn visie niet echt over kan brengen op de groep. Dat lijkt me wel een basis vereiste. En dat kan Ancelotti absoluut wel. Spelers doen altijd gedisciplineerd wat hij in gedachten heeft. Bij PSV onder Ruud vloog iedereen alle kanten op omdat ze geen idee hadden.

Maar goed, hij lijkt wel echt bevlogen en gemotiveerd om een goede trainer te worden. Dus wie weet komt dat nog. Als speler was hij ook niet de meest natuurlijk begaafde speler, hij heeft er keihard voor gewerkt en die enorme drive heeft hem in de absolute top gebracht. Dat zou nu best weer kunnen gebeuren.
These users thanked the author Makaveli for the post (total 4):
ThijsYkhimRen HöekBalinho
Dai Ragazzi
Bankzitter
Posts: 277
Joined: 06 Jun 2023, 16:33
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Phillip Cocu
FOOTB_REM_S: No

Ruud zit op de tribune bij FC Twente zit naast Maurice Steijn. Heeft een veel leukere wedstrijd dan wij op 't moment. Kwam net voorbij op ESPN 1.
Benitez040
Vaste waarde in elftal
Posts: 510
Joined: 22 Jun 2022, 11:10
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

These users thanked the author Benitez040 for the post:
Franciscus
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Heruone wat voor jou dit.

User avatar
trouwepsvfan
Vedette
Posts: 8014
Joined: 11 Aug 2019, 14:50
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Ze hebben voor deze ‘masterclass’ ook de enige wedstrijd uitgekozen waarin Ruud tactisch een fatsoenlijke prestatie afleverde.
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
User avatar
Armada
Internationale topspeler
Posts: 4804
Joined: 20 Mar 2018, 08:46
FOOTB_REM_S: No

DonyellMalen wrote: 16 May 2024, 17:41 @Heruone wat voor jou dit.

Waarom krijg ik nu een spontane flashback naar CL wedstrijden onder Koeman waarbij TBS -het was niet mijn favoriet- maar het echt geweldig analyseerde en neerzette voor Ronald.
Ykhim
Lid scoutingsteam
Posts: 19255
Joined: 25 Aug 2017, 19:14
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

trouwepsvfan wrote: 16 May 2024, 20:08 Ze hebben voor deze ‘masterclass’ ook de enige wedstrijd uitgekozen waarin Ruud tactisch een fatsoenlijke prestatie afleverde.
Nou niet eens dat eigenlijk. Die bekerfinale was toch ook gewoon afschuwelijk en we hebben het toch vooral aan Brobbey en Bergwijn te danken dat de wedstrijd na 50 minuten niet op slot ging? Ik vond die 3-0 veel indrukwekkender. Sterker nog: de 1-2 in de ArenA was ook gewoon beter dan de bekerfinale.

Verder natuurlijk vooral dankbaar dat Ruud serieus heeft bijgedragen aan de aftakeling van Ajax door die immorele jojo's vier keer op de kloten te geven, waarmee ze toch serieus de afgrond in zijn gestort.
These users thanked the author Ykhim for the post (total 3):
GrasmatHeruoneBalinho
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips
FOOTB_REM_S: No



Wist niet alles meer van die dag 😁 dus heb het net ook nog even lekker terug gekeken. Wat een wedstrijd, wat een dag en wat een vreugde.
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

DonyellMalen wrote: 16 May 2024, 17:41 @Heruone wat voor jou dit.

Vet dat hij dit podium krijgt. En altijd leuk om te zien. Maarrr... Als dit zijn wedstrijdbesprekingen waren :mrgreen: Niet per se een inhoudelijk college wat Ruud hier geeft. Vooral veel opendeuren en clichés zonder enige vorm van inhoud. Not surprised tho.

Vergelijk het voor de grap eens met die van Pep Lijnders.

These users thanked the author Heruone for the post (total 3):
StandbeeldDonyellMalenRen Höek
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Heruone wrote: 17 May 2024, 17:19Niet per se een inhoudelijk college wat Ruud hier geeft. Vooral veel opendeuren en clichés zonder enige vorm van inhoud. Not surprised tho.
Laten we eerlijk zeggen; we kennen Ruud ook niet anders als coach. Hij hield zich altijd op de vlakte wat betreft tactiek en naam vaak loze kreten als 'passie en strijd' in de mond. In zijn tijd bij Jong PSV werd al duidelijk dat zijn teams niet agressief genoeg waren in hun speelstijl. Van alle teams in de Keuken Kampioen Divisie veroverde Jong PSV vorig seizoen de bal het vaakst in de buurt van het eigen doel. Dat was veelzeggend. Hoewel Ruud pretendeerde naar voren te willen pressen, kwam dit er totaal niet uit, daardoor kregen we zulke wedstrijden:

https://www.vi.nl/pro/analyse/PSV-loopt ... istelrooij

Als je weer een duik in die periode neemt en het spel onder Ruud is het des te knapper dat we tweede zijn geworden, de Fruitschaal en de beker hebben gewonnen. Bijna bizar eigenlijk. Vind Ruud als persoon een topkerel, maar ben ontzettend blij dat we zijn tijd als trainer bij ons achter de rug hebben.
These users thanked the author DonyellMalen for the post:
Massimo
User avatar
Grasmat
Lid van verdienste
Posts: 25115
Joined: 25 Aug 2017, 12:21
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Flamingo
FOOTB_REM_S: No

En vier keer ajax op het ruggetje gelegd, niet te vergeten.
These users thanked the author Grasmat for the post:
TylerDurdn
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Heruone wrote: 17 May 2024, 17:19
DonyellMalen wrote: 16 May 2024, 17:41 @Heruone wat voor jou dit.

Vet dat hij dit podium krijgt. En altijd leuk om te zien. Maarrr... Als dit zijn wedstrijdbesprekingen waren :mrgreen: Niet per se een inhoudelijk college wat Ruud hier geeft. Vooral veel opendeuren en clichés zonder enige vorm van inhoud. Not surprised tho.

Vergelijk het voor de grap eens met die van Pep Lijnders.

Ja maar Pep Lijnders heeft een baby face :bleh:

Ben erg benieuwd naar Pep Lijnders bij Salzburg. Vind het een hele slimme keuze van hem. Ten eerste is de Red Bull organisatie natuurlijk top, daar zit meer voetbal know how dan bij NEC zullen we maar zeggen. Je bent in beeld bij de juiste jongens en bij goed presteren ligt normaliter een mooie vervolgstap in het verschiet. De manier van spelen heeft veel gelijkenissen aan die van zijn Liverpool teams met Klopp. Als beginnend trainer is snel succes altijd fijn en de kans dat je bij Salzburg kampioen wordt is gewoon heel groot met het ruimste budget van de competitie. Laatste 10 jaar kampioen geworden, alleen dit jaar waarschijnlijk niet, maar des te mooier als jij het volgend jaar wel weer flikt. Salzburg is normaal gesproken vaste Champions League deelnemer alleen dit jaar waarschijnlijk voorrondes vanwege tweede plek. Had hij in Nederland bij een club begonnen, dan stond hij al met 1-0 achter vanwege het beeld wat hier van hem ontstaan is. Groot contrast met hoe hij er bijvoorbeeld in Engeland op staat. Kijk voor de grap bijvoorbeeld eens naar de reacties onder de berichtgeving van Salzburg. Alleen maar Liverpool fans die enthousiast en positief zijn en hem graag langer in Liverpool hadden gehouden of hem anders heel graag terug zien keren. Salzburg is volgens mij een hele fijne stad om te wonen en gewoon een Europese topclub die ten tijde van onze Roger Schmidt Ajax helemaal van de mat speelde.

Daarnaast ook erg benieuwd naar zijn assistent Vitor Matos. Is een paar jaar geleden door Pepijn naar Liverpool gehaald en als development coach aan de staf toegevoegd. In die rol belangrijk om zich te focussen op de toptalenten en de brug te vormen om de toptalenten naar Liverpool 1 te begeleiden. Van Matos wordt ook hoog opgegeven en heeft ook al een mooi CV opgebouwd met Porto, China en Liverpool. Je zou zeggen dat de Red Bull filosofie perfect past bij deze twee toptalenten / aanstaande (top?)trainers die naam hebben goed met jeugd overweg te kunnen en tactisch sterk te zijn. Heel interessant om te volgen in ieder geval.
Oh PSV wat je met me doet…
Menno1
Legende
Posts: 16064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Volgens mij heeft niemand getwijfeld over de tactische kennis van Lijnders. Die is top. Maar er komt meer kijken bij het managen van een team. ben wel erg benieuwd.
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Menno1 wrote: 17 May 2024, 20:07 Volgens mij heeft niemand getwijfeld over de tactische kennis van Lijnders. Die is top. Maar er komt meer kijken bij het managen van een team. ben wel erg benieuwd.
Eens, mede daarom vind ik dit ook een hele goede stap van hem. Slimmer dan Ajax of een Turkse club waar die ook mee in verband werd gebracht.
Oh PSV wat je met me doet…
Menno1
Legende
Posts: 16064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Lente wrote: 17 May 2024, 20:10
Menno1 wrote: 17 May 2024, 20:07 Volgens mij heeft niemand getwijfeld over de tactische kennis van Lijnders. Die is top. Maar er komt meer kijken bij het managen van een team. ben wel erg benieuwd.
Eens, mede daarom vind ik dit ook een hele goede stap van hem. Slimmer dan Ajax of een Turkse club waar die ook mee in verband werd gebracht.
Ik denk het ook wel. De RB school zou hem best passen lijkt mij. En hij heeft meer rust dan in slangenkuilen als bij Ajax en idd Turkse clubs. Hopelijk krijgt hij de tijd en ruimte om zich verder te ontwikkelen. Als hij blijkt ook zelfstandig goed te opereren, dan kan hij ook een PSV coach worden in de toekomst.
These users thanked the author Menno1 for the post:
Lente
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Menno1 wrote: 17 May 2024, 20:42
Lente wrote: 17 May 2024, 20:10

Eens, mede daarom vind ik dit ook een hele goede stap van hem. Slimmer dan Ajax of een Turkse club waar die ook mee in verband werd gebracht.
Ik denk het ook wel. De RB school zou hem best passen lijkt mij. En hij heeft meer rust dan in slangenkuilen als bij Ajax en idd Turkse clubs. Hopelijk krijgt hij de tijd en ruimte om zich verder te ontwikkelen. Als hij blijkt ook zelfstandig goed te opereren, dan kan hij ook een PSV coach worden in de toekomst.
De grootste misvatting is volgens mij bij velen dat ze zeggen een goede assistent is nog geen goede hoofdtrainer. Maar Lijnders is volgens mij helemaal geen goede assistent en juist in alles een hoofdtrainer, qua persoonlijkheid bedoel ik dan. Die pakt veel te graag zelf de camera en staat veel te graag zelf op de voorgrond en in the picture. Er zijn weinig assistenten die op 40 jarige leeftijd al een boek schrijven en uitbrengen met ‘inside information’ om het zo maar te zeggen. Dat was ook het grootste kritiekpunt in z’n beginperiode bij Liverpool, dat hij als assistent te prominent aanwezig was en teveel op de voorgrond trad. Later is dat helemaal bijgedraaid en zag men ook dat hij door Klopp juist meer en meer naar voren werd geschoven.

Wat dat betreft zie ik een groot vergelijk met Mourinho bij Van Gaal. Als assistent werkte dat goed omdat Van Gaal zelf een hele sterke persoonlijkheid is, maar dat wil niet zeggen dat Mourinho een goede assistent is. Zet Mourinho bijvoorbeeld langs een Foppe de Haan type met als motto ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’ en het wordt een grote kermis verwacht ik. Je zag hetzelfde bij Rutte als assistent van Van Nistelrooij, Fred is een hoofdtrainer en geen assistent. Dat het met Klopp nu goed werkt met Pepijn als assistent heeft denk ik veel te maken met de sterke persoonlijkheid van Klopp en het feit dat Liverpool op dat moment wereldwijd toonaangevend was en zelfs even het beste team van de wereld was. Maar als ik technisch directeur bij een club zou zijn en ik moet een profielschets voor de ideale assistent maken en een zoektocht beginnen, dan zou Pepijn Lijnders niet als ideale kandidaat naar voren komen volgens mij. Daarvoor staat die te graag zelf op de voorgrond.

Pepijn heeft in ieder geval ook nooit onder stoelen of banken schoven dat hij de ambitie heeft om hoofdcoach te worden. Dat heeft hij altijd uitgedragen en daar is volgens mij heel z’n carrièreplanning op afgestemd. Hij heeft een andere route dan Bosz gekozen maar ook zeker niet de geijkte route die vele beginnende trainers wel volgen. Wat dat betreft denk ik wel dat hij er klaar voor is en ik vind het dan ook veelzeggend dat een bolwerk als de RB school bij hem uitkomen. Het is nu aan hem om het zelfstandig te laten zien en al z’n opgedane kennis in de praktijk te brengen. Mocht hij zijn status waar maken en de carrière als trainer krijgen die hem toegedicht wordt, zou ik het mooi vinden als hij ooit trainer van PSV 1 zou worden. Het blijft toch ook een beetje een exponent van onze jeugdopleiding zeg ik dan chauvinistisch.
Oh PSV wat je met me doet…
User avatar
11 Tinus
Legende
Posts: 15339
Joined: 09 Oct 2020, 00:00
Clubvoorkeur: Philips
FOOTB_REM_S: No

Lijnders is geen goede assistent maar een goede hoofdtrainer? What?
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

11 Tinus wrote: 17 May 2024, 22:18 Lijnders is geen goede assistent maar een goede hoofdtrainer? What?
Dat is niet wat ik zeg. Hij heeft nog alles te bewijzen als hoofdtrainer. Maar qua persoonlijkheid zie ik er meer een hoofdtrainer in dan een assistent. Maar ik zeg heel duidelijk, hij heeft nog niets gepresteerd en nog alles te bewijzen en ik ben heel benieuwd of hij z’n belofte in gaat lossen. Je moet niet m’n woorden verdraaien want dat is absoluut niet wat ik zeg.
Oh PSV wat je met me doet…
Voormalig KG
Lid scoutingsteam
Posts: 4597
Joined: 07 Aug 2018, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Bij NEC heeft hij de plank eerder flink mis geslagen.
Misschien dat hij met een bekende assistent bij de topploeg in Oostenrijk wel iets kan neerzetten als hoofdcoach.

Ik wens en gun Ruud een pracht club! Hij heeft de kwalificatie CL gehaald, de beker, kwalificatie voor JC Cup daardoor en dat nadat Gakpo en Madueke vertrokken. Zag het in Gerrit en Xavi wat niet verkeerd bleek.
These users thanked the author Voormalig KG for the post:
Menno1
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Voormalig KG wrote: 17 May 2024, 22:27 Bij NEC heeft hij de plank eerder flink mis geslagen.
Misschien dat hij met een bekende assistent bij de topploeg in Oostenrijk wel iets kan neerzetten als hoofdcoach.

Ik wens en gun Ruud een pracht club! Hij heeft de kwalificatie CL gehaald, de beker, kwalificatie voor JC Cup daardoor en dat nadat Gakpo en Madueke vertrokken. Zag het in Gerrit en Xavi wat niet verkeerd bleek.
Voeg daar Bakayoko en Saibari ook maar aan toe.
These users thanked the author Lente for the post:
Menno1
Oh PSV wat je met me doet…
User avatar
trouwepsvfan
Vedette
Posts: 8014
Joined: 11 Aug 2019, 14:50
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Lente wrote: 17 May 2024, 23:04
Voormalig KG wrote: 17 May 2024, 22:27 Bij NEC heeft hij de plank eerder flink mis geslagen.
Misschien dat hij met een bekende assistent bij de topploeg in Oostenrijk wel iets kan neerzetten als hoofdcoach.

Ik wens en gun Ruud een pracht club! Hij heeft de kwalificatie CL gehaald, de beker, kwalificatie voor JC Cup daardoor en dat nadat Gakpo en Madueke vertrokken. Zag het in Gerrit en Xavi wat niet verkeerd bleek.
Voeg daar Bakayoko en Saibari ook maar aan toe.
Saibari? Die misbruikte Ruud altijd door hem op de verkeerde plek te zetten, zodat hij totaal niet in z’n kracht kwam.
These users thanked the author trouwepsvfan for the post (total 2):
PijltjeWoodenshoes
Strong and independent woman, parttime airfryer ambassadeur
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

trouwepsvfan wrote: 17 May 2024, 23:12
Lente wrote: 17 May 2024, 23:04

Voeg daar Bakayoko en Saibari ook maar aan toe.
Saibari? Die misbruikte Ruud altijd door hem op de verkeerde plek te zetten, zodat hij totaal niet in z’n kracht kwam.
Klopt, maar Ruud is wel de ontdekker van Saibari. Meer als van Gerrit en Xavi. Gerrit kwam pas in beeld nadat er van buitenaf commentaar kwam dat Gerrit te weinig te speelde en Everton dreigde om hem bij PSV weg te halen. Het talent in Xavi zag iedereen wel, daar hoef je Ruud niet perse de credits voor te geven. Bakayoko komt in mijn ogen ook op het conto van Ruud al heeft Bakayoko ook aangegeven dat zijn kwaliteit onder Bosz veel beter tot z’n recht komen omdat hij vrijer op het veld is en meer z’n acties kan maken dan onder Ruud. Dus wat dat betreft kun je ook zeggen dat Ruud Bakayoko ook misbruikte. Maar ik denk vooral dat hier het Schmidt principe van reliable om de hoek komt kijken bij jonge talenten die nog eerst een en ander te leren hebben en daarom nog niet gebruikt worden zoals ze zelf wel het liefst gebruikt worden. Dat is ook de leercurve die jonge talenten door moeten maken. Maar in mijn ogen is Ruud wel de ontdekker van Saibari en Bakayoko en heeft hij zich hard gemaakt voor deze spelers, z’n nek voor uitgestoken en ze vertrouwen gegeven en ze vanuit de jeugd overgeheveld naar PSV 1.
Oh PSV wat je met me doet…
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Voor iemand die bijna 10 jaar in Engeland heeft gewoond, spreekt Lijnders maar gebrekkig Engels vind ik.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
Menno1
Legende
Posts: 16064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Lente wrote: 17 May 2024, 22:16
Menno1 wrote: 17 May 2024, 20:42

Ik denk het ook wel. De RB school zou hem best passen lijkt mij. En hij heeft meer rust dan in slangenkuilen als bij Ajax en idd Turkse clubs. Hopelijk krijgt hij de tijd en ruimte om zich verder te ontwikkelen. Als hij blijkt ook zelfstandig goed te opereren, dan kan hij ook een PSV coach worden in de toekomst.
De grootste misvatting is volgens mij bij velen dat ze zeggen een goede assistent is nog geen goede hoofdtrainer. Maar Lijnders is volgens mij helemaal geen goede assistent en juist in alles een hoofdtrainer, qua persoonlijkheid bedoel ik dan. Die pakt veel te graag zelf de camera en staat veel te graag zelf op de voorgrond en in the picture. Er zijn weinig assistenten die op 40 jarige leeftijd al een boek schrijven en uitbrengen met ‘inside information’ om het zo maar te zeggen. Dat was ook het grootste kritiekpunt in z’n beginperiode bij Liverpool, dat hij als assistent te prominent aanwezig was en teveel op de voorgrond trad. Later is dat helemaal bijgedraaid en zag men ook dat hij door Klopp juist meer en meer naar voren werd geschoven.

Wat dat betreft zie ik een groot vergelijk met Mourinho bij Van Gaal. Als assistent werkte dat goed omdat Van Gaal zelf een hele sterke persoonlijkheid is, maar dat wil niet zeggen dat Mourinho een goede assistent is. Zet Mourinho bijvoorbeeld langs een Foppe de Haan type met als motto ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’ en het wordt een grote kermis verwacht ik. Je zag hetzelfde bij Rutte als assistent van Van Nistelrooij, Fred is een hoofdtrainer en geen assistent. Dat het met Klopp nu goed werkt met Pepijn als assistent heeft denk ik veel te maken met de sterke persoonlijkheid van Klopp en het feit dat Liverpool op dat moment wereldwijd toonaangevend was en zelfs even het beste team van de wereld was. Maar als ik technisch directeur bij een club zou zijn en ik moet een profielschets voor de ideale assistent maken en een zoektocht beginnen, dan zou Pepijn Lijnders niet als ideale kandidaat naar voren komen volgens mij. Daarvoor staat die te graag zelf op de voorgrond.

Pepijn heeft in ieder geval ook nooit onder stoelen of banken schoven dat hij de ambitie heeft om hoofdcoach te worden. Dat heeft hij altijd uitgedragen en daar is volgens mij heel z’n carrièreplanning op afgestemd. Hij heeft een andere route dan Bosz gekozen maar ook zeker niet de geijkte route die vele beginnende trainers wel volgen. Wat dat betreft denk ik wel dat hij er klaar voor is en ik vind het dan ook veelzeggend dat een bolwerk als de RB school bij hem uitkomen. Het is nu aan hem om het zelfstandig te laten zien en al z’n opgedane kennis in de praktijk te brengen. Mocht hij zijn status waar maken en de carrière als trainer krijgen die hem toegedicht wordt, zou ik het mooi vinden als hij ooit trainer van PSV 1 zou worden. Het blijft toch ook een beetje een exponent van onze jeugdopleiding zeg ik dan chauvinistisch.
Ik denk eerder dat de grootste misvatting is dat een geweldige assistent ook een geweldige hoofdcoach kan zijn.

Het kan wel, genoeg voorbeelden. Maar het is zeker geen vaststaand iets. Lijnders ging volledig nat bij NEC. Ja de omstandigheden waren toen ruk maar hij kwam zelf ook over als een lulletje lampenkatoen die totaal geen synergie had met zijn spelers, club leiding of supporters.


Daarom heb ik wel benieuwd hoe hij het nu bij RB gaat doen. Tactisch weet hij het allemaal wel prima. Maar kan hij ook een staf en spelersgroep managen en inspireren.
Post Reply