Vinicius Souza - CVM

Bespreek hier alle inkomende PSV-transfers, gewenste transfers en transfergeruchten.
Post Reply
Voormalig KG
Lid scoutingsteam

Image
Image

Op het moment van schrijven levert een zoekactie op transfermarkt levert bij de naam ‘Vinicius’ al 399 mogelijke speler-resultaten op. Je kan wel stellen dat dit een echte voetbal naam is. Bekende namen zoals onze eigen huur-spits van Benfica staat op een verdienstelijke derde plek en een van de supertalenten van Real Madrid staat op de eerste plek voor meest waardevolle spelers. Op plek 18 met een geschatte waarde van 1 miljoen euro kwam ik pas de speler tegen die onder de rook van Eindhoven, tussen Antwerpen en Brussel in de luwte van het Belgische voetbal zich aan het ontwikkelen is tot een fantastische verdedigende middenvelder.

Ik ga mee in het verhaal dat een speler een-op-een vervanger en zeker in het geval van Sangaré schier onmogelijk is. Toch ga ik met dit verslag en betoog een poging doen.

Dit keer niet de al vaker genoemde Ibrahima Sissoko van RC Strasbourg die intussen bij veel clubs in Europa op scouting lijsten staat richting de top 5 competitie. Het is natuurlijk geen gegeven of een volgende speler net als Sangaré de vele miljoenen van en het spelen in de Premier League weerstaat om hier te komen voetballen.

Hierom ben ik de afgelopen tijd hier en daar ook interessante clubs of spelers in kleinere en lagere divisies gaan volgen. Waaronder België, het voetballandschap waar we Nilis en Simons ooit uit hebben mogen verwelkomen. Het is al jaren geen plek meer waar PSV zoekt naar versterkingen, of het moet in de jeugd zijn. Hier zullen verschillende redenen voor zijn. Sinds de City groep om de hoek is neergestreken bij SK Lommel(Belgische Tweede Klasse) is dit voor mij een reden geweest om dit elftal in de gaten te houden.

Wat de City groep al jaren doet is grote talenten voor miljoenen uit alle windstreken aantrekken en deze speelminuten laten opdoen op lagere professionele niveaus om vervolgens wederom verhuurd te worden en uiteindelijk of geld op te leveren of te mogen spelen voor het vlaggenschip waarna de City groep is vernoemd. Onze welbekende Angeliño, als mooiste voorbeeld die wijzelf van dichtbij hebben mogen mee maken. Hij maakte zijn stappen via de eerste divisie NAC, gepromoveerd en een jaar eredivisie, waarna hij bij ons de sterren van de hemel speelde en zich opwerkte tot een van de beste linksbacks die ik ooit gezien heb in ons shirt. Bij Lommel kunnen jonge buiten-Europese spelers speelminuten op doen en omdat ze zelf (nog) niet op het hoogste niveau voetballen waaien de meeste talenten na een jaar uit naar een andere competitie op het hoogste niveau. Waar moet blijken of ze het hogere niveau ook aankunnen.

Zo heb ik de afgelopen twee jaren Lommel in de gaten gehouden en hier zijn interessante spelers terecht gekomen, echter is het de vraag hoe ze het doen op een hoger niveau. Toch is er een parel uit de statistieken en een mooie agressieve goede middenvelder uit gekomen die veel laat zien wat Sangaré ook laat zien, er nog niet is maar wel heel veel mogelijkheden om naar zijn niveau te groeien... zijn naam: Vinicius Souza.

Hij is een speler die de afgelopen twee jaar heeft laten zien dat hij met betere medespelers en een hoger niveau automatisch mee te groeit. Hij is 22 jaar oud, een grote kerel van 1.87cm.

Hij beweegt makkelijk, uitstekende eerste aanname en ondanks zijn jonge leeftijd is hij zijn medespelers aan het coachen, kalm onder druk, redelijke dribbel en laat hij kwaliteiten zien aan de bal.

Op jonge leeftijd mocht hij met de grote jongens van de Braziliaanse topclub Flamengo mee om ervaring op te doen. Dit was een uitstekend elftal waardoor hij op zonder veel speelminuten al een Braziliaans kampioenschap, Copa Libertadores en Recopa Sudamericana achter zijn naam had staan. Hij keek vaak toe vanaf de bank, maar door de club en voetbalwereld was er een bijzonder talent aan het opstaan in de hoogste jeugdelftallen met ervaringen bij het eerste elftal. Vinicius had veel mee als jong ventje zijn lengte, kracht, agressieve spel, atletisch en voetbal technisch vermogen, maar dit bleek nog steeds toen hij met de volwassenen mee trainde. Zo viel hij al snel op bij de City Groep. Hij werd voor drie miljoen euro gekocht en verhuurd aan de Belgische tak van de branch: SK Lommel.

Bij Lommel SK liet hij ondanks zijn leeftijd(21) en een totaal ander land en klimaat zien weinig aanpassingstijd nodig te hebben. Kalm aan de bal onder alle omstandigheden, leek al jaren op het middenveld te spelen; hij bemoeide zich vanaf minuut één met de opbouw en het dicteren van het tempo van de wedstrijd. Zijn technische vermogen is te zien aan hoe hij zelden een slechte eerste aanname heeft en groot bereik heeft over verschillende afstanden in zijn passing en het succespercentage daarvan. Vaak opgesteld als de rechter controlerende middenvelder liet hij zich soms terugvallen tussen de centrale verdedigers om het tempo te bepalen en de vleugelverdedigers ruimte te geven om op te komen. Sounds familiar?

Iets wat onze Ivoriaanse Held ook regelmatig doet. Waar Souza vanaf het begin mee opviel was dat hij ondanks zijn lengte dat hij atletisch overkomt, enorm veel en vuil loopwerk verzet voor het team. Ook kende hij zijn gelijke niet wat betreft kopduels in deze league, terwijl hij bij de grond duels sterk uit de hoek kwam met soms vlijmscherpe tackles. Men riep al snel over hem: “Als de ‘domme’ foutjes eruit gingen dan moest de Jupiler Pro League makkelijk kunnen.” Hele onnodige overtredingen of momenten van balverlies wanneer dit totaal niet nodig was, werden er als foutjes uitgelicht. Uiteindelijk was Vinicius Souza in zijn eerste seizoen uitgegroeid tot een van de uitblinkers van de 1B competitie in België, SK Lommel draaide een goed seizeon, eindigde als derde en zag daardoor de promotie door de handen glippen. Gevolg was ook dat gezien het beleid van de City groep Vinicius op een hoger niveau moest gaan spelen en hij de club via een huurconstructie verliet voor de Jupiler Pro League, de hoogste klasse in België.

KV Mechelen is een club die het verre van makkelijk heeft gehad de afgelopen jaren. Ook sportief onderging het deze zomer een grondige make-over onder andere op het middenveld. Waar oudgediende Defour en supertalent Vranckx vertrokken, de een hing de schoenen aan de wilgen en de andere naar Wolfsburg, moesten er toch vervangers komen. Financieel staan ze er al jaren niet goed voor en was er weinig mogelijk. Al vrij snel in de voorbereiding kwamen ze uit bij één van de uitblinkers van het vorig seizoen uit de 1B. Souza gaf ze als multifunctionele speler mogelijkheden als verdedigende middenvelder en eventueel zelfs centrale verdediger.

Voor Vinicius Souza was het alsof er niets gebeurd was en hij laat zich ook dit seizoen weer op dezelfde sterke manier zien. Hij paste zich aan als een vis in het water aan het niveau en de tegenstanders. Vanaf het eerste moment een van de sterkhouders van Malinwa. Ook hierin valt het op hoe makkelijk en sierlijk, hij beweegt en voetbalt. Zeker voor een jongen met zo'n lengte laat hij het er heel erg makkelijk uit zien allemaal.

Op dit moment staat hij als speler, uit de onderkant subtop, in de top 5 van spelers met de beste gemiddelden van de Jupiler Pro League en dat als controlerende middenvelder. Hiermee houdt hij topspelers in de competitie als Vanzeir(Union), Gomez (Anderlecht) en ook Lang (Brugge) achter zich. Dit is een zeer behoorlijke prestatie, hij is de enige speler met een dienende rol die in de top 10 staat, op 10 staat een centrale verdediger van Union.

Zijn rendement is met 1 goal en 1 assists laag, maar achter de aanvallende middenvelder Schoofs en de aanvallers is hij de ideale stofzuiger gebleken aan de zijde van de meer ervaren Kameroense international Oum Gouet.

In de statistieken onderscheid hij zich in tegenstelling tot de andere in de categorieën succesvolle tackles, succesvolle luchtduels, succesvolle intercepties en hierin staat hij bovenaan de lijstjes. Hij is een felle en harde speler, die hard werkt voor zijn elftal. Hierin overschat hij zichzelf wel eens en daarom staat hij vrij hoog in het maken van overtredingen. Hierbij heeft hij door zijn lengte ook wel eens de schijn tegen.

Voor zijn elftal is hij van grote waarde hij is ondanks zijn leeftijd een kalm rustpunt op het middenveld. Enorm sterk en betrouwbaar door de lucht, maakt veel intercepties waarbij hij zijn ploeg weer aan balbezit helpt zoals Sangaré dat ook fantastisch kan. Hij maakt alleen vaker een overtreding en pakt hierdoor ook meer kaarten.

Ik heb zijn statistieken vergeleken met Ibrahim Sangaré en de eerder genoemde Ibrahima Sissoko.
Image
Image
Image
Image

Hierin komt terug wat ik hierboven al aangaf. Het is een nog wat ongepolijste jongen, maar een hele goede en sterke voetballer. Het is niet een ongeleid projectiel op het veld maar er zal nog wat schaaf- en polijstwerk aan te pas moeten komen. Echter als het Schmidt lukt om Sangaré te laten functioneren zoals hij nu doet, dan zou hij dit ook moeten kunnen bij Vinicius Souza.

Is het alleen maar zonnestralen en regenbogen…?

Nee, natuurlijk niet, anders speelde hij al hoger of misschien zelfs voor City evenals Sangaré afgelopen seizoen heeft hij zijn schoonheidsfoutjes. Ook zou hij moeten ontwikkelen op het doseren van zijn felheid, zijn kaarten-pakken is teveel, maar bij een beter team hoeft hij ook minder te corrigeren met een overtreding of tackle.

Voorbeeld:

"

Zoals hierboven, in het shirt van KV Mechelen een moment van onachtzaamheid. Dit zit nog in zijn spel, doet hij hopelijk voor hem, ook nooit meer..

Toch biedt dit mij juist hoop, hebben we met Schmidt niet de trainer die hem evenals Sangaré op de goede rails kan zetten richting een Eindhovense superster..?

Natuurlijk is het de vraag wat de City Groep met hem van plan is. Maar hem huren met een optie, in een keer kopen?

Een tweede Sangaré ga je niet vinden inderdaad, maar de kans op Vinicius II, is qua voetbalnaam al groter en deze man zou zomaar de oplossing zijn voor een probleem dat de Africa Cup heet en een mogelijk vertrek van onze geliefde Sangaré..

Vincius Souza, the man to watch!
:ketchup:

Big Fan!
VKG

Image
Ardbeg
Mister PSV

Heel mooie post! Ik ben nu bier aan het drinken en ga hier morgen uitgebreid ff voor zitten. Dank!
Voormalig KG
Lid scoutingsteam

Bedankt en graag gedaan.
Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

Hier nog wat extra's:

Bij zijn presentatie in Mechelen mooie woorden:

https://www.voetbalnieuws.be/news/60762 ... opaanwinst
"UNIEK PROFIEL

't Is moeilijk om Vinicius Souza als voetballer te specificeren in één bondige omschrijving. Hij is een krachtige centrale middenvelder en met 84 kilo voor 1 meter 89 tevens een stevige kerel. Maar ook op het technisch gebied laat Vinicius Souza zich gelden. Door zijn uitstekend positiespel en dito vista is hij een ideaal verbindingspunt tussen de verdediging en de aanval. Door de combinatie van deze kwaliteiten spiegelt Vinicius Souza zich aan Sergio Busquets. “Hij heeft ongeveer dezelfde stijl”, verklaarde de Braziliaan aan Het Belang van Limburg.

Vorig seizoen was Vinicius Souza de motor op het Lommelse middenveld en hij bevestigde daarmee zijn status als voormalig Braziliaans U20-international. Drie jaar geleden was hij namelijk één van de grote uitblinkers op het prestigieuze internationaal toernooi van Toulon, waar hij zich in de kijker speelde van verschillende Europese (top)clubs. Nadat hij vorig seizoen al enorm goed presteerde bij Lommel SK, moet straks aldus de bevestiging volgen bij KV Mechelen op het hoogste Belgische voetbalniveau."

https://www.voetbalnieuws.be/news/61278 ... -kossounou

Ps : Kossounou is door Club Brugge afgelopen seizoen verkocht voor 23 miljoen. Mede door zijn veelzijdigheid. Deze vergelijkingen kwamen al naar wedstrijd 1 in de JPL.
Quote 2:
"FYSIEK STERK MET GOEIE VOETJES

Voor het gros van de voetballiefhebbers en -analisten was het vorig weekend een erg aangename kennismaking met Vinicius Souza. De 22-jarige krachtpatser liet tegen Antwerp FC een energieke indruk na en hij zette een uiterst betrouwbare prestatie neer. Vinicius Souza telde onder alle spelers van KV Mechelen het meeste aantal gewonnen duels en hij leed tevens het minste balverlies. Indien Wouter Vrancken van plan is om hem definitief in de centrale verdediging te plaatsen, dan is Vinicius Souza goed op weg om een onmisbare pion te worden Achter de Kazerne.

Die fysieke sterkte behoort tot de kernkwaliteiten van Vinicius Souza maar dat geldt eveneens voor zijn voetballende kwaliteiten. Vorig seizoen behoorde hij bij Lommel SK tot de drie beste centrale middenvelders in 1B op het gebied van verkregen en verstuurde passes, alsook de accuraatheid ervan. En die uitstekende lijn zet hij dit seizoen verder bij KV Mechelen. Tegen Antwerp FC pakte hij uit met een passing-zuiverheid van maar liefst 98%, waarmee hij zaterdag eveneens de beste Mechelse speler was. Slechts één verstuurde pass eindigde uiteindelijk niet bij een ploegmaat.

https://www.voetbalimages.be/media/foto ... 8-7-21.jpg

Voor Tom Caluwé en Wouter Vrancken was dat allerminst een verrassing. Het duo kent de kwaliteiten van Vinicius Souza als geen ander, en toen de Braziliaan beschikbaar kwam voor KV Mechelen twijfelden ze geen seconde. “Alle credits daarvoor aan Tom Caluwé. Hij weet precies welke profielen ik graag heb”, liet Vrancken vallen in Het Laatste Nieuws. En nu zijn de kwaliteiten van Vinicius Souza ook bekend bij het grote publiek. “Souza was sterk aan de bal, zonder gekke dingen te doen”, verklaarde Franky Van der Elst bijvoorbeeld aan Gazet van Antwerpen. “Hij wil niet per se laten zien hoe goed hij wel kan voetballen, wat ik toejuich. Stevige boy, trouwens.”

BUSQUETS?

In de hoedanigheid van centrale verdediger lijkt Vinicius Souza aldus een zekerheidje te worden in het elftal van Wouter Vrancken. Maar indien nodig kan de Braziliaan zijn team ook een rijtje hogerop grote diensten bewijzen. Dat dankzij zijn krachtige postuur, hij namelijk weegt 84 kilo voor 1 meter 89 lengte, maar ook door zijn uitstekend positiespel en dito vista. Daarnaast kan Vinicius Souza zich ook op het technisch gebied nadrukkelijk laten gelden.

Door zijn voetballend vermogen was hij vorig seizoen bij Lommel SK bijvoorbeeld een ideaal verbindingspunt tussen de verdediging en de aanval. Door de combinatie van deze kwaliteiten spiegelt Vinicius Souza zich zelfs aan Sergio Busquets. “Hij heeft ongeveer dezelfde stijl”, verklaarde de Braziliaan eerder aan Het Belang van Limburg. Wees zeker niet verrast mocht Vinicius Souza dit seizoen ook als centrale middenvelder aan de bak komen bij KV Mechelen. En het ook uitstekend doet. "
De Realist
Internationale topspeler

Heel uitgebreid, zal de details morgen lezen, maar deze jongen klinkt heel erg veelbelovend!
Alleen....is die jongen uberhaupt haalbaar??!!
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
Revolinho
Internationale topspeler

Mooie speler, technisch nog begaafder als Ibi zelfs. Ken hem alleen van deze filmpjes, maar ben nou al fan.
Riffii
Geselecteerd voor Oranje

Super post!! Hou van dit soort stukken om doorheen te razen.
Geeft een duidelijk beeld van de potentie van deze toekomstige cascow.

Ben alleen bang dat ze net zoals bij Angelino nooit zomaar zulke talenten zullen verkopen zo der een addertje onder het gras te planten.

city group investeert fink in dit soort talenten om op te kunnen cashen. Als ze hem verkopen zal dat met een terugkoop regeling zijn of iets dergelijks.
Sanga are u dead ???? NO MAN!
Voormalig KG
Lid scoutingsteam

Hij speelt nog steeds de pannen van het dak.
Dit weekend wederom, de twee wedstrijden daarvoor wat meer moeite, maar hij behoort iedere wedstrijd tot de beste spelers van KV Mechelen.

Intercepties, goed in de lucht en ballen blokken op alle manieren. Pakt nog door zijn gretigheid snel een kaart maar wat zou hij een enorme toevoeging zijn!

Intussen blijkbaar ook op de radar van Bologna gekomen en bekend geworden dat 40% van het verkoopbedrag naar Flamengo gaat.
Niet bijgehouden beetje laat nieuws.
Voormalig KG
Lid scoutingsteam

https://www.proximus.be/pickx/nl/220535 ... verder-weg
In meer samenvattingen van KVM valt hij op.

Bij de eerste twee doelpunten van KVM tegen Beerschot belangrijk met onderscheppingen en goede harde pass naar voren.

Een type verdedigende middenvelder die door de lucht ook erg sterk is en zoals Sangaré overal een voetje er tussen weet te krijgen.
hondjevandebakker
Internationale topspeler
Clubvoorkeur: PSV

RIO
Legende
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Ja, dit is een type die op de 6 positie past in het systeem van RvN. Ook iemand die met de cross pass het spel kan verleggen.
Eindhovenvoetbal
Internationale topspeler

Ik vind dit wel een aardige speler zo wat ik ervan zie, maar was er niet iemand vrij negatief? Ardbeg? Ik weet het niet zeker. Ik heb hem niet heel vaak gezien hoor, wedstrijdje of 3 live en dan verder de samenvattingen en YouTube.
Ren Höek
Vedette

“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
RIO
Legende
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf

Ja, verdedigend erg sterk, kan beter in de korte passing en concentratie, beetje zoals Sangare 2 jaar geleden, maar wel met een redelijk goede cross ball.
Mick Jagger
Lid van verdienste

De tweede speler in korte tijd die door [mention]Voormalig KG[/mention] wordt getipt. Hij heeft wel een goed oog voor de spelers waar PSV geïnteresseerd in is.
Joenepsv
Legende

Toen ik het gerucht las kwam me de naam al bekend voor. Volgens mij was [mention]Voormalig KG[/mention] ook de eerste die Sangare tipte.

Ziet er goed uit deze jongen. Ben wel enthousiast. Lijkt me een prima vervanger voor Sangare.
Rikkert1234
Vedette

Met zoveel kapers op de kust lijkt het wel een no brainer dat Sangare binnekort vertrekt. Deze jongen klinkt zeer veelbelovend. Hoop dat we hem kunnen halen en Cody behouden
O Goleiro Grande
Nationale topspeler

Ardbeg wrote: 07 Jan 2022, 20:05 Heel mooie post! Ik ben nu bier aan het drinken en ga hier morgen uitgebreid ff voor zitten. Dank!
Ik heb geen bier in huis, dus heb het net even doorgelezen. Inderdaad heel goed verhaal, waarvoor dank! Uiteraard niet zo gedetailleerd als hier beschreven kreeg ik gisteren bij het zien van enkele beelden ook het beeld van een grote, sterke en atletische middenvelder die de ruimtes goed aanvoelt, een prima techniek heeft en een balgevoel heeft dat verfijnder is dan dat van Sangaré zelfs. Vind het echt een perfect profiel om de leemte achter de Ivoriaan op te vullen. Zou hij samen met Veerman en Swedberg een middenveld vormen, dan hebben we echt een kampioenswaardig middenveld.
PSV90
Nationale topspeler

Mick Jagger wrote: 20 May 2022, 17:49 De tweede speler in korte tijd die door @Voormalig KG wordt getipt. Hij heeft wel een goed oog voor de spelers waar PSV geïnteresseerd in is.
Als hij een speler noemt heb ik daar ook wel vertrouwen in inderdaad. Dus één van de twee transfervrije rechtsback uit de Ligue 1 die hij tipte zie ik ook graag komen: Sambia en Zedadka.
ComeOnPSV
Vedette

O Goleiro Grande wrote: 20 May 2022, 18:12 Zou hij samen met Veerman en Swedberg een middenveld vormen, dan hebben we echt een kampioenswaardig middenveld.
Mag van mij nog wel een type Guardado bij. Ervaring in de as is enorm enorm belangrijk.
ShovingNE2
Site Admin

Mick Jagger wrote: 20 May 2022, 17:49 De tweede speler in korte tijd die door @Voormalig KG wordt getipt. Hij heeft wel een goed oog voor de spelers waar PSV geïnteresseerd in is.
[mention]Voormalig KG[/mention] is toegevoegd aan de scouting.

Paars naampje!.

Thx VKG. Goed bezig!
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
Jwoeloe
Moderator

Bijzondere artikelen wel over deze speler. Een speler van 6-8 miljoen (schatting media) waarvan expliciet genoemd moet worden dat het voor de A-selectie is en dat hij er toch niet direct hoeft te staan. Als je 6-8 miljoen wilt uitgeven voor een speler die in eerste instantie als stand-in moet gaan spelen, dan mag je aan het eind van de rit echt geen cent te kort komen voor het versterken van je basis. Het is of heel bijzonder omschreven allemaal, of het biedt heel veel hoop voor de transferwindow.
DeBruyne
Meervoudig international

Als hij mocht komen is hij alleen stand in als Sangaré niet vertrekt. Anders echt wel voor de basis hoor als verdedigende middenvelder
Massimo
Legende

Graag wat meer aandacht aan je posts besteden [mention]Voormalig KG[/mention]. ;) Nee, zonder dollen een hele mooie openingspost! Ik heb iemand deze naam ca. een half jaar geleden al geopperd zien worden. Ik weet niet meer of jij dat toen was of iemand anders.
DadOfFour
Internationale topspeler

De opwningslist is van Januari, datos al bijna een half jaar terug ondertussen 😅
La vida és massa curta per no fer broma
Massimo
Legende

O ja, ik nu het nu pas. :opzijnkop:
Post Reply