Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
User avatar
Heissenberrug
Internationale topspeler
Posts: 4,675
Joined: 26 Aug 2017, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Wat een mooi item, had ik niet eerder gezien. De trots die hij uitstraalt bij complimenten, het respect waarmee hij spreekt naar Foppe maar ook de manier hoe hij voorleest en kan vertellen. Ik vind het echt een super inspirerende man en kan niet wachten om hem te zien als onze hoofdcoach. Waarschijnlijk zullen we ook heel anders benaderd gaan worden dan onder Schmidt want je kan gewoon niet negatief over Ruud zijn lijkt me. Het is gewoon het complete plaatje, de houding, de manier waarop hij kan praten, zijn status en records. Ik voel gewoon trots dat hij onze coach is, kun je voorstellen dat je als jonge gast Ruud als je trainer hebt, dan hang je toch aan z'n lippen elke dag man.
loginnaam
Internationale topspeler
Posts: 3,382
Joined: 10 Nov 2019, 08:06
FOOTB_REM_S: No

RIO wrote: 20 May 2022, 12:17 Hij heeft ook betere spelers tot zijn beschikking maar qua formatie lijkt hij op Cocu, qua druk zetten op Roger.
Best of both worlds :strong:
Rikkert1234
Vedette
Posts: 5,704
Joined: 12 May 2021, 16:09
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

De eerste oefenwedstrijd komt er hopelijk snel aan :D
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Ik dacht (als Sangaré vertrekt):

--------Guti---------
--Doan--------Joey--
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
Struviet
Meervoudig international
Posts: 1,340
Joined: 15 Aug 2020, 20:50
FOOTB_REM_S: No

Dat is niet goed genoeg.
d'Oude
Vaste waarde in elftal
Posts: 658
Joined: 04 Nov 2020, 16:05
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 20 May 2022, 14:38 Ik dacht (als Sangaré vertrekt):

--------Guti---------
--Doan--------Joey--
Hold your horses; nog wat vroeg voor opstellingen.

De kans dat er bepalende mutaties komen in de selectie is erg groot. Ook op het middenveld.
Wanneer John zegt dat er alleen nog naar buitenkansjes wordt gekeken kunnen we ons druk gaan maken over de opstelling.

First things first; nu nog posten bij het stadion, lichaamsdelen en social media analyseren en alles wat eerder als is opgesomd.

Structuur jongens, wel scherp blijven zo vroeg in de window ;)
One can only hope
RIO
Legende
Posts: 14,073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf
FOOTB_REM_S: No

ShovingNE2 wrote: 20 May 2022, 14:38 Ik dacht (als Sangaré vertrekt):

--------Guti---------
--Doan--------Joey--
Doan zal rechtsbuiten spelen maar ik denk dat ie vertrekt en voor Sangare (ik denk dat hij gaat en Cody blijft) komt zeker een vervanger.
milansandro
Legende
Posts: 10,609
Joined: 04 Feb 2018, 00:00
FOOTB_REM_S: No

https://www.vi.nl/pro/analyse/met-ruud- ... er-schmidt

Trainers doorschuiven van de jeugd naar het eerste elftal gebeurt doorgaans vanuit hetzelfde motief: hij kent de visie van de club, weet welke talenten eraan komen en hanteert soortgelijke tactische principes. Bij de wissel Roger Schmidt - Ruud van Nistelrooij lijkt daar op het laatste vlak geen sprake van. Of het nu gaat over aanvallen, verdedigen of omschakelen: de spelers van Jong PSV vertonen totaal ander gedrag dan die van het eerste elftal. De Duitse school van pressen en omschakelen gaat ingeruild worden voor een Nederlands idee met Spaanse invloeden. PSV wacht een transitie van chaos naar controle.

Zoals veel Nederlandse trainers denkt Van Nistelrooij nadrukkelijk na hoe zijn ploeg verzorgd kan laten opbouwen tegenover druk van de tegenstander. Waarbij Marcelo Bielsa een belangrijke invloed op hem is. Dat Van Nistelrooji met Javier Rabanal een Spanjaard heeft toegevoegd aan zijn staf, is een ander signaal dat hij de nadruk weer gaat leggen op balbezit. Bij Jong PSV blijkt dit overigens geen doel op zichzelf. Het voetbal is mooi als dat kan, maar realisme is nooit ver weg. Waar Schmidt met én zonder bal snel en direct naar voren wilde, hanteert Van Nistelrooij een rustigere stijl.

Als dit betekent dat de verdedigende organisatie ook verbeterd zijn we al een eind op weg..
Activism is a way for useless people to feel important
— Thomas Sowell
User avatar
ruuddevil
Legende
Posts: 12,759
Joined: 25 Aug 2017, 11:39
FOOTB_REM_S: No

Van chaos naar controle. Klinkt als muziek in mijn oren.
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Interessante analyse. In elk geval defensieve stabiliteit. Van alle kkd clubs kreeg PSV de minste directe aanvallen om de oren bijvoorbeeld. En de meeste ballen veroverd bij het eigen doel. Wordt heel ander voetbal dus. Ben benieuwd of hij ook aanvallend wat stabiliteit kan brengen en of hij de wat mindere aspecten uit zijn speelwijze weet te slijpen.
User avatar
GillesdelaCroquette
Internationale topspeler
Posts: 4,586
Joined: 26 Mar 2020, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Nou, dan is wachten op de eerste die hier komt klagen dat het saai is.
When you have nobody to fuck with, you can go fuck yourself.
milansandro
Legende
Posts: 10,609
Joined: 04 Feb 2018, 00:00
FOOTB_REM_S: No

GillesdelaCroquette wrote: 13 Jun 2022, 08:03 Nou, dan is wachten op de eerste die hier komt klagen dat het saai is.
Kan je wel een paar namen alvast geven hoor ;)
Activism is a way for useless people to feel important
— Thomas Sowell
Menno1
Legende
Posts: 16,064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

GillesdelaCroquette wrote: 13 Jun 2022, 08:03 Nou, dan is wachten op de eerste die hier komt klagen dat het saai is.
Frank de Boer voetbal dus…. Focus op balbezit en een laag Xg. Alles draaide om Bakayoko die 17x scoorde met een eXG van 6,7.

Ik vind het oprecht jammer dat de lijn van Schmidt niet doorgetrokken gaat worden.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29,749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Dat dat komt doordat je met een jong team speelt heeft daar natuurlijk niets mee te maken.

Nee: laten we al verregaande conclusies trekken obv een stuk van Pieter Zwart. Nog voordat er uberhaupt 1 training is geweest. Bielsa staat volgens mij wel garant voor spektakel toch? Dat is een van zijn voorbeelden schijnbaar.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
M.Delgado
Vaste waarde in elftal
Posts: 601
Joined: 04 Nov 2020, 14:41
FOOTB_REM_S: No

Joenepsv wrote: 13 Jun 2022, 07:53 Interessante analyse. In elk geval defensieve stabiliteit. Van alle kkd clubs kreeg PSV de minste directe aanvallen om de oren bijvoorbeeld. En de meeste ballen veroverd bij het eigen doel. Wordt heel ander voetbal dus. Ben benieuwd of hij ook aanvallend wat stabiliteit kan brengen en of hij de wat mindere aspecten uit zijn speelwijze weet te slijpen.
Kon maar een stukje lezen, DM staat open! :opzijnkop:
User avatar
Sensation
Lid scoutingsteam
Posts: 14,019
Joined: 26 Aug 2017, 13:16
Clubvoorkeur: Ja
FOOTB_REM_S: No

"De aanvalsleiders van Jong PSV zoeken met hun loopacties naar momenten waarop zij aanspeelbaar kunnen worden en een kaats op een middenvelder met zijn gezicht naar het doel mogelijk is. Ze moeten ook een targetman kunnen zijn bij doeltrappen, die opvallend vaak direct naar voren gaan. De kans is groot dat de nieuwe spits van PSV bij dit profiel gezocht wordt."

Logisch dat er naar profiel Luuk de Jong wordt gezocht, en niet alleen omdat het Luuk is en hij een verleden bij PSV heeft dus. En ook ideaal als je daar een Veerman op het middenveld hebt lopen die ook wel weet hoe hij na een kaats direct iemand de diepte in kan sturen.

EDIT; over defensie:
"Hoewel spitsen als trainers vaak moeite hebben met de defensieve organisatie, lijkt Van Nistelrooij daar geen last van te hebben. Jong PSV is alles behalve naïef bij balverlies. Waar Schmidt streefde naar een overtal rondom de bal zodat die ver van het eigen doel meteen weer veroverd kon worden, heeft Van Nistelrooij dat overtal achterin. Wat betekent dat altijd een achtervang beschikbaar is om een counter te stuiten.

Waar Schmidt wilde dat zijn elftal zich op de bal stortte als een zwerm bijen op de honing, bouwt Van Nistelrooij veel meer zekerheid in. Na balverlies snellen een paar spelers zich richting de zone rondom de bal zodat de diepte eruit gehaald kan worden. De rest van het elftal sprint achteruit om daar opnieuw te organiseren.

Het grote voordeel van deze aanpak is dat Jong PSV zelden een counter om de oren krijgt. Geen ploeg kreeg afgelopen KKD-seizoen minder directe aanvallen tegen dan Jong PSV (42, net als FC Emmen). "

Al met al komt het er in mijn ogen op neer: minder spectaculair, wel stabieler/realistischer.
Last edited by Sensation on 13 Jun 2022, 08:51, edited 2 times in total.
User avatar
Joenepsv
Legende
Posts: 12,359
Joined: 30 Jan 2018, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Denk dat we hier niet al conclusies uit mogen trekken behalve dat Ruud meer oog heeft voor de defensie dan Roger. Het klopt inderdaad dat Bakayoko aanvallend veel maskeerde maar daarentegen was dat ook de enige fatsoenlijke aanvaller. Ruud krijgt nu natuurlijk ander materiaal en andere opties. Wat mij wel aanspreekt is dat het (hopelijk) niet meer zo'n gatenkaas achterin is.
User avatar
Standbeeld
Mister PSV
Posts: 30,459
Joined: 03 Sep 2021, 20:50
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Die interesse in Andreas Cornelius vernomen vanuit de media in Turkije lijkt mij geen onzin. Die zie ik wel als Plan B dan.
User avatar
Sensation
Lid scoutingsteam
Posts: 14,019
Joined: 26 Aug 2017, 13:16
Clubvoorkeur: Ja
FOOTB_REM_S: No

Joenepsv wrote: 13 Jun 2022, 08:50 Denk dat we hier niet al conclusies uit mogen trekken behalve dat Ruud meer oog heeft voor de defensie dan Roger. Het klopt inderdaad dat Bakayoko aanvallend veel maskeerde maar daarentegen was dat ook de enige fatsoenlijke aanvaller. Ruud krijgt nu natuurlijk ander materiaal en andere opties. Wat mij wel aanspreekt is dat het (hopelijk) niet meer zo'n gatenkaas achterin is.
De conclusie die je wel mag trekken is dat Ruud van Schmidt heeft geleerd direct kleur te bekennen als trainer. Dus de geanalyseerde speelstijl zal een behoorlijke blauwdruk zijn, waar je natuurlijk wel mag verwachten dat detailverschillen zullen plaats vinden op basis van kwaliteiten van de spelers. Maar de ideeën omtrent aanvalsopzet, defensieve positionering, omschakelmomenten etc. zullen behoorlijk hetzelfde zijn als in deze analyse omschreven. Of dit dan betekend dat hij meer oog heeft voor de defensie is lastig te zeggen, de aanpak is gewoon heel anders, Schmidt zijn spel was geënt op het snel heroveren van de bal dmv druk op de bal, Ruud zijn spel is bij balverlies gericht op zo snel mogelijk de passlijnen onderbreken en de snelheid uit een tegenaanval halen, iets wat juist afgelopen seizoenen (door de spelwijze van Schmidt) vaak een wapen van de tegenstander was. Voordeel: over het algemeen zijn de kleine tegenstanders in de Eredivisie (zoals we afgelopen seizoenen konden zien) goed in het, op goed geluk gebaseerde, snel naar voren spelen en hopen op impulsieve acties van de aanvallers. Normaliter zijn dergelijke teams minder goed in verzorgd opbouwen, en wanneer je Ruud zijn speelwijze hanteert dus minder effectief, normaliter. Juist tegen een Ajax zag je dat vroeg druk zetten kon lonen, dus daar zal ongetwijfeld een balans in komen die afgestemd wordt op de tegenstander.

Zoals hij zelf zegt: Druk zetten uit de zone lijkt te verschuiven naar georganiseerd terugzakken met wat meer koppeltjes. Wat niet betekent dat PSV helemaal niet gaat jagen. 'Ik wil druk zetten en daarmee een fout forceren', was Van Nistelrooij duidelijk over die intentie. 'Hoe we dat doen is tactiek en dat zet ik weg bij mijn spelers.' Bij Jong PSV is die tactiek vaak om vanuit de zone bij drukmomenten in mandekking op het middenveld te komen. De vleugelspitsen jagen dan door naar het centrum.
Last edited by Sensation on 13 Jun 2022, 08:57, edited 1 time in total.
d'Oude
Vaste waarde in elftal
Posts: 658
Joined: 04 Nov 2020, 16:05
FOOTB_REM_S: No

GillesdelaCroquette wrote: 13 Jun 2022, 08:03 Nou, dan is wachten op de eerste die hier komt klagen dat het saai is.
Tijdens het bewind van Cocu stond de media (en het forum) ook vol met soortgelijke kritiek.
Een paar jaar later wordt Cocu hier bestempeld als op z'n minst een hele goede optie als nieuwe trainer want: laatste coach met resultaat.
Laten we hopen dat de "Wel resultaat maar oerdegelijk en saai voetbal" discussie terug komt, want dat wil zeggen dat er resultaten zijn behaald.

Overigens wacht ik het nog even af. Rabanal en Rutten zijn twee stevige personen in de technische staf en RvN heeft aangegeven wel een visie te hebben maar zich hierin ook laat adviseren door zijn staf om hem heen. Schmidt had/heeft een heel duidelijk spelvisie. Ruud heeft voorkeuren maar is deze nog aan het ontwikkelen. Ik heb het stuk niet kunnen lezen (DM staat open) maar ik heb het idee dat Pieter het spel van Jong als dé visie van RvN ziet en dat 1 op 1 vergelijkt met de stijl van Schmidt. Het is totaal geen garantie dat RvN hetzelfde gaat spelen.
One can only hope
Madueke
Legende
Posts: 10,870
Joined: 26 Jun 2019, 00:00
FOOTB_REM_S: No

Is toch ook wel weer eens prima als de CV's (en keeper) er niet alleen voor staan bij een lange bal van de tegenstander omdat de rest van de spelers door het midden in een trechter zijn gelopen?
d'Oude
Vaste waarde in elftal
Posts: 658
Joined: 04 Nov 2020, 16:05
FOOTB_REM_S: No

Sensation wrote: 13 Jun 2022, 08:56 Voordeel: over het algemeen zijn de kleine tegenstanders in de Eredivisie (zoals we afgelopen seizoenen konden zien) goed in het, op goed geluk gebaseerde, snel naar voren spelen en hopen op impulsieve acties van de aanvallers. Normaliter zijn dergelijke teams minder goed in verzorgd opbouwen, en wanneer je Ruud zijn speelwijze hanteert dus minder effectief, normaliter. Juist tegen een Ajax zag je dat vroeg druk zetten kon lonen, dus daar zal ongetwijfeld een balans in komen die afgestemd wordt op de tegenstander.
Je redenering snap ik maar o.b.v. resultaat hebben we het afgelopen seizoen juist erg goed gedaan tegen de kleinere teams (zelfs beter dan andere topclubs) en hebben we het (vooral de eerste 1,5 jaar) laten liggen tegen de topclubs. Je zag dat het druk zetten daar wel hielp maar de defensieve kwetsbaarheid zorgde voor (geflatteerde) verliespartijen.
One can only hope
User avatar
Sensation
Lid scoutingsteam
Posts: 14,019
Joined: 26 Aug 2017, 13:16
Clubvoorkeur: Ja
FOOTB_REM_S: No

d'Oude wrote: 13 Jun 2022, 09:05
Sensation wrote: 13 Jun 2022, 08:56 Voordeel: over het algemeen zijn de kleine tegenstanders in de Eredivisie (zoals we afgelopen seizoenen konden zien) goed in het, op goed geluk gebaseerde, snel naar voren spelen en hopen op impulsieve acties van de aanvallers. Normaliter zijn dergelijke teams minder goed in verzorgd opbouwen, en wanneer je Ruud zijn speelwijze hanteert dus minder effectief, normaliter. Juist tegen een Ajax zag je dat vroeg druk zetten kon lonen, dus daar zal ongetwijfeld een balans in komen die afgestemd wordt op de tegenstander.
Je redenering snap ik maar o.b.v. resultaat hebben we het afgelopen seizoen juist erg goed gedaan tegen de kleinere teams (zelfs beter dan andere topclubs) en hebben we het (vooral de eerste 1,5 jaar) laten liggen tegen de topclubs. Je zag dat het druk zetten daar wel hielp maar de defensieve kwetsbaarheid zorgde voor (geflatteerde) verliespartijen.
Ging ook niet zozeer om het resultaat, maar vooral op de manier waarop we nog weleens doelpunten om de oren kregen. Als je een rijtje van afgelopen seizoen ziet met:
2-1 vs. GAE
1-2 (verlies) vs. Willem II
2-1 vs. Sparta
2-1 vs. NEC
2-1 vs. Sparta
2-1 vs. Cambuur
3-2 vs. NEC
2-1 vs. PEC

Dat zijn ploegen waartegen je echt wel vaker de 0 mag houden. Dat heeft deels met kwaliteit te maken maar ook wel met een speelwijze, hoe vaak hebben we hier wel niet geklaagd dat er tijdens een wedstrijd tegenstanders met weinig naam gevaarlijk werden door een snelle uitbraak waarbij er bij ons geen organisatie en onvoldoende spelers achter de bal stonden?
Josef Dettelbacher
Legende
Posts: 20,086
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Menno1 wrote: 13 Jun 2022, 08:38
GillesdelaCroquette wrote: 13 Jun 2022, 08:03 Nou, dan is wachten op de eerste die hier komt klagen dat het saai is.
Frank de Boer voetbal dus…. Focus op balbezit en een laag Xg. Alles draaide om Bakayoko die 17x scoorde met een eXG van 6,7.

Ik vind het oprecht jammer dat de lijn van Schmidt niet doorgetrokken gaat worden.
Fuck die xgay, échte goals willen we zien. Wil je statistiekjes dan ga je maar op je Texas Instruments lopen jengelen. Het voetbal van Schmidt vond ik overigens zelden spectaculair, maar wél fragiel achterin.
Her lips said no, but her eyes said read my lips..
User avatar
ComeOnPSV
Vedette
Posts: 8,141
Joined: 27 Jan 2019, 18:20
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Iemand die het vipro artikell wil sturen in pb? als dat makkelijk kan?

Ik kan eventueel dan premium nieuwsberichten naar je sturen die je wil lezen :grin:
Post Reply