Yorbe Vertessen

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Post Reply
Armada
Internationale topspeler

Mikelvb wrote: 08 Sep 2022, 22:07
voskat wrote: 08 Sep 2022, 21:23 Gewoon een handige invaller à la Rommedahl (hoewel die onverwachts nog basisniveau wist aan te tikken na een paar jaar).

Viel weinig te verwijten vandaag, want geen spits.
Je zegt nu 2 dingen die niet kloppen. Ten eerste is hij gewoon een spits die de laatste jaren als buitenspelen heft gespeeld en ten tweede kan hij er gewoon geen kloot van, net zoals de afgelopen jaren. Dus niks handige invaller. Zet deze jongen in de KKD en er gebeurt echt helemaal niets.
Wellicht een mening, maar Vertessen is voor mij geen spits in een 433. Daar heeft hij het profiel simpelweg niet voor incl. spitsenmentaliteit. Hooguit een spits in een 442 op een wat lager niveau.

Geen zin om deze jongen af te fikken hier.

Ik heb de technische leiding lang verdedigd, maar de werkelijkheid is… dat je een zeer intensief seizoen in gaat met één spits (32 jaar) in je selectie.

Ik herhaal, “alle posities moeten minstens dubbel bezet zijn”, PSV “we gaan over Ajax heen” uit Eindhoven gaat met één spits het seizoen in.

De positie in een 433, waar je team omheen bouwt, is enorm belangrijk in het spel. Eén spits…. “We gaan ze pakken”.

Nu de cliffhanger: “de spits is geblesseerd”.
Thijs
Lid van verdienste
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima

Armada wrote: 08 Sep 2022, 22:35
Mikelvb wrote: 08 Sep 2022, 22:07

Je zegt nu 2 dingen die niet kloppen. Ten eerste is hij gewoon een spits die de laatste jaren als buitenspelen heft gespeeld en ten tweede kan hij er gewoon geen kloot van, net zoals de afgelopen jaren. Dus niks handige invaller. Zet deze jongen in de KKD en er gebeurt echt helemaal niets.
Wellicht een mening, maar Vertessen is voor mij geen spits in een 433. Daar heeft hij het profiel simpelweg niet voor incl. spitsenmentaliteit. Hooguit een spits in een 442 op een wat lager niveau.

Ik heb de technische leiding lang verdedigd, maar de werkelijkheid is… dat je een zeer intensief seizoen in gaat met één spits (32 jaar) in je selectie.

Ik herhaal, “alle posities moeten minstens dubbel bezet zijn”, PSV “we gaan over Ajax heen” uit Eindhoven gaat met één spits het seizoen in.

De positie in een 433, waar je team omheen bouwt, is enorm belangrijk in het spel. Eén spits…. “We gaan ze pakken”.

Er zijn natuurlijk verschillende type spitsen. Luuk is een echte target man, die wij niet heel vaak hadden (denk Vennegoor en Kieft of zo?). Vertessen is qua type niet heel anders dan Kezman. Enige probleem is dat Vertessen veel kwaliteit tekort komt, niet dat hij geen spits is. Fofana moeten we zien. El Ghazi is dan weer geen echte spits, maar kan er wel spelen.
Luuk is volgens mij weinig geblesseerd geweest, dus is dit nu wel pech, maar dat ze op Yorbe niet doorgeselecteerd hebben kan ik moeilijk snappen, al waren hier veel mensen positief over deze jongen.
Juancho
Mister PSV
Clubvoorkeur: PSV

Wel goed gezien hoor van Ruudje, John en Marcel: van Vertessen de 2de spits maken. 🙈
“Trance is my Sanctuary where Emotions, Freedom and Spirituality meet”
Armada
Internationale topspeler

Thijs wrote: 08 Sep 2022, 22:56
Armada wrote: 08 Sep 2022, 22:35

Er zijn natuurlijk verschillende type spitsen. Luuk is een echte target man, die wij niet heel vaak hadden (denk Vennegoor en Kieft of zo?). Vertessen is qua type niet heel anders dan Kezman. Enige probleem is dat Vertessen veel kwaliteit tekort komt, niet dat hij geen spits is. Fofana moeten we zien. El Ghazi is dan weer geen echte spits, maar kan er wel spelen.
Luuk is volgens mij weinig geblesseerd geweest, dus is dit nu wel pech, maar dat ze op Yorbe niet doorgeselecteerd hebben kan ik moeilijk snappen, al waren hier veel mensen positief over deze jongen.
Ik kan hier een heel lang stuk neer pennen, dat zal ik later doen. Maar voor PSV en haar spel, met buitenspelers die de backs moeten laten twijfelen tussen binnendoor of buitenom (maakt het makkelijker voor buitenspelers)- belangrijk dat buitenom betekent dat er bezetting is EN dat er afgemaakt kan worden over de grond en door de lucht.

We zagen hoe pijnlijk het kan zijn om geen 433 spits te hebben met Zahavi en ook Malen (ja die maakte de nodige goals maar voor het spel niet bevorderend).

Een (kop) sterke spits is niet in alleen die situatie belangrijke. Vooral ook voor opportunistisch spel in een later stadium belangrijk (herinner de lange ballen in de 16 vanaf 70e minuut tegen Rangers), de opbouw van onder druk uit…

Een relatief goedkope manier om deze problemen “op te lossen”. We hadden dit type achter Luuk keihard nodig. Erger nog; we deden het enige alternatief wat er in de buurt kwam van de hand (buiten het feit dat dit financieel slim was). Onbegrijpelijk.
Lorenzo von Matterhorn
Internationale topspeler

Maak er maar een rechtsback van. En van Saibari een linksback.
DonyellMalen
Legende

Leuk als plan C of D (pure counterspeler), maar kan d'r werkelijk helemaal niets van. Al helemaal niet in dit systeem, je kan niet op hem bouwen. Technisch te beperkt, geen killer, geen spits die als 'kapstok' kan dienen, het is hem gewoon niet.
Standbeeld
Mister PSV

Lorenzo von Matterhorn wrote: 08 Sep 2022, 23:22 Maak er maar een rechtsback van. En van Saibari een linksback.
Voor de positie van back komt Vertessen technisch tekort. Het is heel simpel: Vertessen is niet goed genoeg helaas. Gewogen en te licht bevonden.
DonyellMalen
Legende

[mention]Standbeeld[/mention]. Eens, helaas denkt Ruud daar anders over:

Lorenzo von Matterhorn
Internationale topspeler

Op Gakpo na komt elke jeugdspeler tekort. Ajax is ook beter gaat voetballen sinds ze een koopclub werden.
Standbeeld
Mister PSV

DonyellMalen wrote: 09 Sep 2022, 12:00 @Standbeeld. Eens, helaas denkt Ruud daar anders over:

Goede vragen van Kraay. Alleen je weet hier niet of Ruud nu eerlijk is óf dat hij schone schijn speelt voor de media. Wellicht is Ruud daar erg teleurgesteld over maar dat kan je niet echt in de media roepen. Hij probeert hier vertrouwen te geven aan de selectie heb ik het idee.
Standbeeld
Mister PSV

Lorenzo von Matterhorn wrote: 09 Sep 2022, 12:02 Op Gakpo na komt elke jeugdspeler tekort. Ajax is ook beter gaat voetballen sinds ze een koopclub werden.
Klopt maar daarvoor hebben ze wel de verkoop van twee jeugdspelers als katalysator gebruikt. Twee jeugdspelers die ze niks hebben gekost en in totaal 150+ mln(?) hebben bezorgd. Het is niet zo makkelijk als jij het stelt, Lorenzo.
ruuddevil
Legende

Frenkie hebben ze gewoon gekocht hoor.
DonyellMalen
Legende

Klopt. Maar zo'n Timber gaat ze weer 70 miljoen opleveren, om gek van te worden.
Standbeeld
Mister PSV

ruuddevil wrote: 09 Sep 2022, 12:14 Frenkie hebben ze gewoon gekocht hoor.
Ja dat is waar. Maar maakt voor de strekking van mijn post niet uit. Hij kwam voor een appel en een ei. Willem II bracht hem nog net niet zelf op de fiets.
De Realist
Internationale topspeler

Standbeeld wrote: 09 Sep 2022, 12:05
DonyellMalen wrote: 09 Sep 2022, 12:00 @Standbeeld. Eens, helaas denkt Ruud daar anders over:

Goede vragen van Kraay. Alleen je weet hier niet of Ruud nu eerlijk is óf dat hij schone schijn speelt voor de media. Wellicht is Ruud daar erg teleurgesteld over maar dat kan je niet echt in de media roepen. Hij probeert hier vertrouwen te geven aan de selectie heb ik het idee.
Nu ik dit zo zie en hoor heb ik ook niet het idee dat ik Ruud zijn woorden geloof. Lijkt geïrriteerd te zijn en dat is niet richting de vraagsteller.
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
El Sordo
Vedette

Zegt hij nou dat ze voor de voorbereiding al wisten dat Vinicius (waarschijnlijk) zou vertrekken. Misschien ongelukkig geformuleerd, maar tjonge…
Armada
Internationale topspeler

De Realist wrote: 09 Sep 2022, 13:08
Standbeeld wrote: 09 Sep 2022, 12:05
Nu ik dit zo zie en hoor heb ik ook niet het idee dat ik Ruud zijn woorden geloof. Lijkt geïrriteerd te zijn en dat is niet richting de vraagsteller.
Er is intern een strvig verschil van mening dat mede geresulteerd heeft in de huidige samenstelling selectie.
Standbeeld
Mister PSV

Armada wrote: 09 Sep 2022, 13:15
De Realist wrote: 09 Sep 2022, 13:08

Er is intern een strvig verschil van mening dat mede geresulteerd heeft in de huidige samenstelling selectie.
Daar hoef je geen insider voor te zijn. Dat verschil bestaat altijd tussen trainer en TD. Dat was ook bij Roger zo.
Armada
Internationale topspeler

Standbeeld wrote: 09 Sep 2022, 13:17
Armada wrote: 09 Sep 2022, 13:15

Daar hoef je geen insider voor te zijn. Dat verschil bestaat altijd tussen trainer en TD. Dat was ook bij Roger zo.
Jij legt nu iets in de mond. Alsof ik me zo wil profileren. Ik neem gewoon deel aan de discussie en ik bedoel hier RvC vs Technisch hart.
DonyellMalen
Legende

Armada wrote: 09 Sep 2022, 13:15 Er is intern een strvig verschil van mening dat mede geresulteerd heeft in de huidige samenstelling selectie.
Tussen Ruud, Marcel en John dus?
Standbeeld
Mister PSV

Armada wrote: 09 Sep 2022, 13:19
Standbeeld wrote: 09 Sep 2022, 13:17
Jij legt nu iets in de mond. Alsof ik me zo wil profileren. Ik neem gewoon deel aan de discussie en ik bedoel hier RvC vs Technisch hart.
Aha, niemand had het hier over RvC vs directie. Dus wat dat betreft niet zo gek dat ik een verkeerde aanname maak. maar wat bedoel je dan te zeggen eigenlijk? Iedere functie/team binnen een organisatie heeft namelijk een eigen belang waardoor botsingen ontstaan met anderen. Het is alleen zaak een compromis te vinden.
De Realist
Internationale topspeler

[mention]Armada[/mention] je doelt denk ik op het financiële verhaal dat de RvC liever een grote verkoop had gedaan om het pas begonnen boekjaar nu al op orde te hebben?
"Give the cup to them today" - Roger Schmidt
Revolinho
Internationale topspeler

Tussen de RvC en Brands dan eigenlijk, aangezien die verantwoordelijk is. Als ik het zo goed stel, dan gaat de discussie dus tussen vd Wallen, Dijkhoff, Breuk en van Eerd. Op de Breuk na hoogstwaarschijnlijk allen niet in staat om een bal hoog te houden vs. de voetbaltak van PSV. Vd Wallen heeft zelf Brands binnen gehaald. Man man, interne shit. Je vraagt je af wat je bezielt als je binnen een club zo tegenover elkaar komt te staan en iedereen moet toezien dat het minder en minder word.

[mention]Armada[/mention] jouw info is wat men hier even nodig heeft.

De druk op PSV moet opgevoerd worden door de supporters. Dat is niet fijn voor Ruud, want die wilt nu juist rust natuurlijk, maar dat is alleen maar korte termijn denken. De bezem moet erdoorheen om de club er op de lange termijn beter van te maken en het moet snel. Je hebt straks een supervroege winterstop, doe het maar dan.
Armada
Internationale topspeler

Revolinho wrote: 09 Sep 2022, 13:31 Tussen de RvC en Brands dan eigenlijk, aangezien die verantwoordelijk is. Als ik het zo goed stel, dan gaat de discussie dus tussen vd Wallen, Dijkhoff, Breuk en van Eerd. Op de Breuk na hoogstwaarschijnlijk allen niet in staat om een bal hoog te houden vs. de voetbaltak van PSV. Vd Wallen heeft zelf Brands binnen gehaald. Man man, interne shit. Je vraagt je af wat je bezielt als je binnen een club zo tegenover elkaar komt te staan en iedereen moet toezien dat het minder en minder word.

@Armada jouw info is wat men hier even nodig heeft.

De druk op PSV moet opgevoerd worden door de supporters. Dat is niet fijn voor Ruud, want die wilt nu juist rust natuurlijk, maar dat is alleen maar korte termijn denken. De bezem moet erdoorheen om de club er op de lange termijn beter van te maken en het moet snel. Je hebt straks een supervroege winterstop, doe het maar dan.
Ok, excuseer mijn vaagheid maar neem even aan dat ik dit met een reden doe. In de hoop dat het wel zeg maar duidelijk is zonder dat ik het zeg.

Ok ok. Ik schrijf even een korte casus... doe er even mee wat je wilt. Het seizoen eindigt, je coach gaat weg.. je AD gaat weg. Je trekt een nieuwe AD aan, die trekt een nieuwe coach aan. De AD wordt overtuigd door een verhaal van de RvC en leiding, de AD krijgt informatie... die overtuigt een coach met een verhaal. So far, so good.

Alles ligt nog open; je kunt nog CL halen, je kunt ook alleen EL hebben met alle financiele gevolgen. Je kunt vroeg een speler voor een topbedrag verkopen, je kunt ook uiteindelijk tot de laatste dag moeten wachten. Er wordt door een AD/TD uitgesproken dat we de sterkhouders willen behouden en dat dit prio 1 is... Wat als... op dit moment de TD de vrijheid voelt om tegen een speler te zeggen; we kunnen met andere clubs praten tot en met begin augustus want hierna wordt het gewoon te moeilijk/belangrijk voor ons. Laten we zeggen dat je die afspraak maakt, intern is er geen reden om te twijfelen dat dit gezegd kan worden.

Je trekt vervolgens spelers aan omdat je gelooft dat dit binnen de mogelijkheden ligt, je maakt strategische keuzes en gaat voor kwaliteit met een hogere (salaris) eis die hierbij hoort. AD/TD en trainer mikken hoog en gaan voor het 'onmogelijke' terwijl we als prio 1 hebben om de sterkhouders te behouden. Daar is de coach ook mee binnen gehengeld, met dat verhaal... met dat ambitieniveau. TD zegt dat we echt Ajax achterna willen en dat we hier het technisch beleid op afstemmen.

En dan... dan stokt het. Ze worden wat teruggefloten. Dan, halen we CL per abuis niet.... Daarna wordt de AD/TD teruggefloten (door RvC) en moet er gekeken worden naar een verkoop van een speler ondanks alle uitlatingen en afspraken intern... Dan staan er mensen in het hemd. Uiteindelijk gaat er niemand van die importantie en moet er, vanuit afspraken, een nieuw verbeterd contract komen voor een speler (tot afgrijzen van afdeling financien). We krijgen naderhand nog wat discussies en moet er sowieso nog mensen geloosd worden om het salarishuis niet volledig scheef te laten groeien (lees Braziliaan) met als resultaat een incomplete selectie (geen reservespits) waar een TD iets van vindt en een trainer iets van vindt.

Ik chargeer en ik verwissel wat feiten maar ik hoop dat de strekking hierboven duidelijk is.

Wat ik van een afstandje door alle verhalen heen mis: een organisatie die echt van begin tot eind op een lijn zit. Die alle scenario's paraat heeft en na een risico-analyse (laag) beleid maakt waarbij het niet zo kan zijn dat je salarishuis te vroeg overvol is waardoor dat je eigenlijk weinig meer kunt... en je moet verkopen. Die conclusie had dan veel eerder getrokken moeten worden vanuit een laag-risico scenario (EL).

[mention]Standbeeld[/mention]
Ren Höek
Vedette

Nou ja, dat ging ook bij Ajax niet goed. Terwijl die voor een 200 miljoen (!) hebben verkocht (en ja, ik weet dat dat bruto is).
Maar het zegt inderdaad wel iets. En het geeft meteen aan hoe (financieel) belangrijk de CL is.
“Never argue with an idiot.
They will drag you down to their level and beat you with experience.”
Post Reply