Analyse: De nieuwe puzzelstukjes van Ruud van Nistelrooij

Hier vind je de analyses van negentiendertien.nl
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

Til staat zo diep dat die positie voor Veerman in ieder geval geen optie meer is, maarja die kun je ook prima als 8 hebben.
Heruone
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: PSV

1-0 valt er ook uit. Max-El ghazi overtal op links. Daardoor komt Max vrij die de voorzet kan geven.

Vervolgens Madueke-Til overtal op rechts waardoor Til vrij simpel kan binnenkoppen.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Massimo
Legende

Ik weet niet of het een incident is, want ik heb het de eerste seizoenshelft heel vaak gemist, maar ik zie beweging bij spelers zonder bal bij balbezit tegenstander als ze een pass geven, waardoor ze dus veel sneller reageren en soms zelfs anticiperen dan daarvoor. Hiervoor heel vaak gezien dat er pas beweging kwam of druk werd gezet op het de tegenstander de bal al aangenomen had en dus vaak overal te laat was. Dat maakt mede PSV op dit moment flink dominant in de wedstrijd, ook al speelt Milan niet op zijn hoogste intensiteit.
DonyellMalen
Legende

Sensation
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: Ja

[mention]Heruone[/mention] brengt de tactiek wbt backs ons in een spagaat? Gister einde wedstrijd ging Teze er wat meer overheen en werd 3 ATB achterwege gelaten, wat naar mijn idee resulteerde in meer ballen richting de 16 (ook al waren de voorzetten van Teze onbruikbaar) en kreeg ook Madueke wat meer ruimte omdat er een verdediger naarTeze moest. Dus eigenlijk zou een opkomende back tegen een tegenstander als gister beter zijn. Maar deze tactiek is volgens mij verdedigend juist ook weer goed tegen een tegenstander waarbij je moet blijven drukken omdat de kans op een counter tegen groter is en 3 verdedigers die achterblijven juist stabieler is bij counters tegen (zo las ik in het artikel van Pieter Zwart waarbij, ik meen City, dus een stuk minder counters tegen krijgt vanwege deze tactiek).

Ik vind het moeilijk. Maar ik denk dat je gister bijv. beter Mwene had kunnen brengen, samen met Guti. Waarbij Mwene dus net als Max mee op mag komen om meer ballen richting de 16 te krijgen, en te zorgen dat Madueke naar binnen kan flitsen, waarbij Guti de verdedigende balans kan bewaken en als middenvelder wat meer achter kan blijven. Om daar alsnog 3 man te hebben.
DonyellMalen
Legende

Ben daarnaast ook benieuwd naar de invloed van Guti. Guti heeft namelijk wel die tactische discipline en dient constant als slot op de deur. Iets wat PSV blijkbaar echt nodig heeft, want de onderlinge afstanden en afstemming klopt nog steeds niet zonder hem, iets wat met hem een stuk beter gaat. Erick neemt duidelijk z'n verantwoordelijkheid. Constant als Ruud met iets nieuws komt, en het gaat niet helemaal naar wens, moet hij terugvallen op Guti. Nou geeft Guti in het spel zonder bal een enorme impuls, maar kan het ons wel beperken in balbezit, je levert aan de bal een hoop in. Wegen deze voordelen op tegen de nadelen [mention]Heruone[/mention]?

Of gaat Mauro de ultieme oplossing zijn door in double-pivot naast Sangare te komen?

In ieder geval een flink dilemma waar RvN mee lijkt te kampen. Voorlopig is Ruud nog niet uitgepuzzeld (wie had dat gedacht na twee maanden winterstop?!), en dat terwijl de tijd dringt. Er moet nu direct gepresteerd worden.
Heruone
Lid scoutingsteam

Ik denk niet dat het per se je in een spagaat brengt. Kijk bijv. even simpel gezegd naar City met Aké, terwijl zij Grealish op linksbuiten hebben en Mahrez op rechts. Kijk naar Arsenal met Ben White, terwijl ze Saka op rechtsbuiten hebben. Bayern met Pavard en Gnabry op rechtsbuiten etc. Alle drie spelers die overlap of beweging nodig hebben. Het feit is dat elke speler dat nodig heeft.

Voetbal draait in essentie om het bespelen van ruimtes. Vanuit een possessiespel gerelateerde blik is dynamiek daarbij cruciaal. Met dynamiek creëer je ruimtes op het veld. Ik vond Madueke zijn beste momenten in de wedstrijd toen Til erin kwam. Die maakt continue penetrerende loopacties in de undercut, waardoor Madueke meer ruimte kreeg. Nu denk ik dat Madueke niet per se profijt heeft van een overlappende speler. Hij kapt immers vaak naar binnen naar zijn linker en dan weer naar buiten naar zijn rechter, daar waar de back de ruimte voor hem beperkt. Ik denk daarom dat een undercut veel effectiever voor hem is. Loopacties zijn iig cruciaal.

Maar het moraal van het verhaal is dat dit geldt voor alles en iedereen. Men moet gewoon meer dynamiek in de speelstijl moet hebben. Maar waar de City's, Bayern's en Arsenal's zich onderscheiden is dat positionele bezetting niet leidend is voor hun. Rotaties tussen posities onderling of nog een stap verder: afhankelijk van het drukzetten tegenstander je structuur aanpassen en wat accenten verleggen door in een ander patroon op te bouwen (met 2 CV's bijv.). Ik vond Arne Slot na PSV-Feyenoord daar mooi over praten. Volgens mij zij hij in het interview bij de 3-1 dat PSV op dat moment met slechts 1 spits drukzette ipv 2 en dus moest men een andere structuur van opbouwen aannemen. Enfin, daar schuilt intelligentie en dynamiek in.

Bijv. hier zie je een beetje waar het probleem zit nmi. Sequentie van een minuut. Drie zaken die opvallen:

1. Amper diepgang. Alleen Simons maakt een diepte loopactie zodra het overduidelijke moment daar is om om te schakelen.
2. Veel spelers bewegen, maar slechts binnen hun eigen positie. Iedereen staat letterlijk vrijwel vastgepind op hun eigen positie. Daardoor onder de streep weinig effectieve beweging zonder bal.
3. Als Sparta uitgelokt is (key movement om bal progressie mogelijk te maken) en ze 1vs1 doordekken op Obispo-Teze-Branthwaite en Sangare weet men niet wat het moet doen om onder de druk uit te voetballen.

Exemplarisch is vervolgens dat een lange bal wordt gespeeld en PSV de 2e bal wint en gelijk diepte zoekt. Bal kwijt, enfin.

Nu waren Luuk de Jong, Madueke, El Ghazi en Simons voor mijn gevoel niet wedstrijdfit. Dat gold voor meerdere spelers naar mijn gevoel. Dat is het nadeel van zo'n lange break. En hier en daar mag de afstemming verbeterd worden. Maar het zou prettig zijn als we überhaupt eens beginnen met wat meer beweging zonder bal.

Dit is het xG overzicht van PSV over de 15 ED wedstrijden. PSV presteert qua goals over t.o.v. de xG (42 vs 34,8) en men is al 6 maal niet boven een xG van 1.5 uitgekomen (40% van de wedstrijden), waarvan 5 maal de waarde gelijk aan slechts 1 of lager (33,3% van de wedstrijden). Het is niet gek dat PSV al zoveel puntverlies heeft opgedaan.

Image

Ook als je kijkt naar de zones van controle:

Image
Image

PSV heeft op de helft van de tegenstander vrijwel heel de as niet onder controle. Dat betekend 1. dat PSV dus niet snel genoeg de bal terugveroverd krijgt om de voldoende druk te kunnen creëren op helft tegenstander en 2. dat PSV aan de bal zelf dus ook niet voldoende druk weet te genereren om tegenstanders ver terug te dringen. Die twee dingen lopen vaak hand in hand. Zie tegen Sparta het 1e kwartier t.o.v. de rest van de wedstrijd.

Een andere visual ter ondersteuning van het punt:

Image
Image

Via deze site:
https://theanalyst.com/eu/2022/08/eredi ... s-2022-23/

Een verdere uitgebreide possession plot op basis van de hoeveelheid 10+ pass open play sequences uitgezet tegen het percentage van deze sequences dat succesfull is, i.e. leidt tot een schot of balcontact in de vijandelijke zestien:

Image

PSV is het team na Ajax met de meeste 10+ pass open play sequences. Het percentage succesfull is daarbij met 19.89% niet per se heel hoog.

[mention]DonyellMalen[/mention]

Ik had een pizza chart gemaakt van Sangare vs Guti:

Image

Ik denk dat het profiel van Guti hierin heel duidelijk te zien is. Het is een hele statische klassieke controleur geworden die aan de bal niet per se een uitblinker/meerwaarde is, maar die defensief zo'n ongelofelijk goede stofzuiger is. Guti is niet mijn favoriete voetballer. Ook niet per se een hele goede wmb. Maar in datgene wat hij kan blinkt hij uit en is hij zo ontzettend belangrijk. Het punt is voor mij dat het Guti vooral een lapmiddel is om je problemen op te lossen. Maar zodra je hem met Sangare opstelt als de twee distribuerende middenvelders, dan ga je ook problemen creëren mbt creëren van kansen en distribueren van de bal. Ze zijn statisch, makkelijk vast te zetten en zijn beide geen deep-lying playmakers.

Ik had voor het gemak ook een chart gemaakt met Veerman vs Sangare:

Image

Ik denk dat je daarin goed het profiel van Veerman ziet en hoe hij iig met Sangare statistisch een heel complementair duo kan vormen. Het grootste minpunt van Veerman vind ik dat hij nog te vaak te slordig is. Hij mag wmb meer in een ritme komen en meer het absolute spel bepalen en controleren ipv steeds proberen/zoeken naar balletjes weg te leggen. Zoals Frenkie dat zo goed kan en zoals Guardado dat destijds zo goed deed.

Nu is uiteindelijk de realiteit dat PSV een probleem heeft in transities en restverdediging. Zolang dit soort situaties frequent blijven optreden en je krijgt die twee zaken niet aangepakt (ook duidelijk te zien uit die eerdere pitch/possession control plots), blijft de discussie voor Guti iig altijd aanwakkeren. En wat mij betreft is het dan ook een zeer valide reden om op te stellen. In de NBA zeggen ze vaak: defense wins championships. Je spel aan de bal wordt niet per se beter met Guti erin, maar je krijgt hoogstwaarschijnlijk wel meer controle/zekerheid. En dat is wel een hele belangrijke basis om punten te kunnen pakken.

Wellicht dat Mauro inderdaad die oplossing blijkt te zijn. Max stond afgelopen keer tegen Sparta steeds erg hoog. Mauro kan ook meer een controlerende rol aan.

Image
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Tovast
Nationale topspeler

Mooie analyse wederom [mention]Heruone[/mention] !

Klopt mijn beeld dat de terugkeer van Mauro een zeer belangrijke factor kan zijn, een beetje zoals Mazraoui dat vorig jaar bij Ajax was in zijn rol als inverted wingback waardoor Ajax altijd een mannetje meer had op het middenveld?
DonyellMalen
Legende

Er moet absoluut meer dynamiek in het spel van ons worden gebracht, maar een deel van het gebrek hieraan voorlopig wijt ik aan het feit dat spelers nog niet zeker genoeg zijn over hun eigen standaard positionering. Ze zijn al druk genoeg mijn hun eigen spel wat de dynamiek in het gehele elftal niet ten goede komt. Dit kan RvN verweten worden gezien het feit dat hij nog steeds zoekende is en amper tot geen vastigheden heeft gecreëerd.

Stuitende constatering overigens, die drie punten die worden aangehaald door jou [mention]Heruone[/mention]. Om maar niet over die minuut te hebben, want die doet bijna pijn aan m'n ogen.

Niet wedstrijdfit? El Ghazi is nog nooit bij ons 100% fit geweest, maar Luuk en Xavi zouden gewoon 100% fit moeten zijn. Hebben volop doorgetraind tijdens het WK en lang genoeg vakantie gehad. Xavi wekte bij mij overigens gewoon een fitte indruk, Luuk viel wel ietwat tegen ja.

Op basis van deze chart van Sangare vs Guti komt, wederom, die overweging van RvN naar voren waarom hij het liefst zonder Guti speelt ja. Maar wil hij dat, dan zal hij de rest beter moeten afstemmen. Er is meer dan genoeg werk aan de winkel. Met een aanwinst voorin moet het toch mogelijk zijn om van dit PSV een stabiel team te maken wat wacht op z'n momenten en geduldig speelt totdat het toe kan slaan, want het is een publiek geheim dat Ruud zo het liefst speelt.
Heruone wrote: 10 Jan 2023, 14:33 Nu is uiteindelijk de realiteit dat PSV een probleem heeft in transities en restverdediging. Zolang dit soort situaties frequent blijven optreden en je krijgt die twee zaken niet aangepakt (ook duidelijk te zien uit die eerdere pitch/possession control plots), blijft de discussie voor Guti iig altijd aanwakkeren. En wat mij betreft is het dan ook een zeer valide reden om op te stellen
En dat is precies de reden waarom er geen verbetering in het spel zal plaatsvinden zolang Guti in de basis blijft staan. Dan behoudt PSV het statische spel in balbezit.
Siemen
Nationale topspeler

Off-topic, maar.. [mention]Heruone[/mention] wat doe je voor werk? Iets met deze talenten en passie?
11 Tinus
Legende
Clubvoorkeur: Philips

Het aanvalsplan over de flanken lukt niet, door het midden niet, snelle omschakeling na balverovering niet, hoge ballen op Luuk niet en de bal achter de laatste linie niet.... zijn er nog andere varianten die niet lukken?
DonyellMalen
Legende

[mention]Heruone[/mention]

Sensation
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: Ja

[mention]Heruone[/mention] een 4-4-2 variant waarbij Xavi vanaf rechts komt, Veerman vanaf links, Sangaré en Guti de CVMs en Madueke naast/rondom Luuk komt..? Waarbij Xavi en Madueke veel positiewisselingen kunnen doen en Veerman (en Max maar hopelijk later Mauro) Luuk van aanvoer kunnen voorzien. Hersenspinseltje.
Heruone
Lid scoutingsteam

Ik had eerlijk gezegd een ander hersenspinseltje: nieuwe trainer.
DonyellMalen
Legende

Peter Bosz?
Heruone
Lid scoutingsteam

Zou me niets verbazen als die binnen een aantal weken in Amsterdam zit.
Struviet
Meervoudig international

Heruone wrote: 10 Jan 2023, 23:38 Zou me niets verbazen als die binnen een aantal weken in Amsterdam zit.
Dat denk ik ook. En dat zou vervelend zijn. Hopelijk wint Ajax gewoon makkelijk van Den Bosch anders is het snel klaar daar. Stel dat maar ff uit.
Heruone
Lid scoutingsteam

Struviet wrote: 10 Jan 2023, 23:54
Heruone wrote: 10 Jan 2023, 23:38 Zou me niets verbazen als die binnen een aantal weken in Amsterdam zit.
Dat denk ik ook. En dat zou vervelend zijn. Hopelijk wint Ajax gewoon makkelijk van Den Bosch anders is het snel klaar daar. Stel dat maar ff uit.
Twente thuis, Feyenoord uit. Daarna moet het haast wel gedaan zijn.
DonyellMalen
Legende

De vraag is hoe Ruud nu verder gaat. Het feit is dat telkens wanneer Ruud iets nieuws probeert op tactisch gebied, en het mislukt vervolgens, hij moet terugvallen op Guti. Voor hem is dat (en daar kan ik zeker inkomen) dan de enige oplossing, want dat zagen we vandaag ook weer: Guti is de beste van het veld. Slachtoffer lijkt nu (weer) Veerman, terwijl RvN daarmee enorm veel voetbal uit de ploeg haalt en dus nieuwe problemen creëert. Alleen omdat er teveel andere problemen binnen het elftal zijn moet hij dit doen. Gaan zien hoe RvN dit gaat oplossen, voor m’n gevoel zitten we een beetje in een vicieuze cirkel waar we maar lastig uitkomen.
Robson de Souza
Vedette

DonyellMalen wrote: 11 Jan 2023, 00:33 De vraag is hoe Ruud nu verder gaat. Het feit is dat telkens wanneer Ruud iets nieuws probeert op tactisch gebied, en het mislukt vervolgens, hij moet terugvallen op Guti. Voor hem is dat (en daar kan ik zeker inkomen) dan de enige oplossing, want dat zagen we vandaag ook weer: Guti is de beste van het veld. Slachtoffer lijkt nu (weer) Veerman, terwijl RvN daarmee enorm veel voetbal uit de ploeg haalt en dus nieuwe problemen creëert. Alleen omdat er teveel andere problemen binnen het elftal zijn moet hij dit doen. Gaan zien hoe RvN dit gaat oplossen, voor m’n gevoel zitten we een beetje in een vicieuze cirkel waar we maar lastig uitkomen.
Ik verwacht dat als Mauro fit is, dat het bij PSV een stuk beter gaat lopen. Ik vond gisteren Ramalho zowel verdedigend als in de passing ook weer ijzersterk. Dan zou je dus straks met Teze/Mwene - Ramalho - Obispo/Branthwaite - Mauro gaan spelen en zal het voetballend eens stuk beter gaan verwacht ik. Dan kunnen we ook variëren met Guti/Veerman naar gelang de tegenstander en soms kan Veerman ook op linksbuiten gezet worden bijvoorbeeld. Daarnaast zijn er nu een aantal spelers niet in vorm die het eerder wel al hebben laten zien (met name Luuk de Jong en El Ghazi). Daarom heb ik er juist wel alle vertrouwen in dat het goed gaat komen. Als er nog een aanvallende impuls gedaan zou worden is het helemaal mooi.
Dr. Gonzo
Vaste waarde in elftal

Heruone wrote: 10 Jan 2023, 23:30 Ik had eerlijk gezegd een ander hersenspinseltje: nieuwe trainer.
Gelukkig zijn we geen club die na half jaar trainer er uit gooit omdat het nog niet gaat zoals gehoopt. Als er iets kansloos is in de voetballerij, zijn het wel de clubs die hun coach snel ontslaan, en dan vervangen met de volgende middelmatige trainer.
Stabiliteit is een stuk meer waard dan steeds maar weer een nieuwe trainer aanstellen als het niet loopt.

De enige keer dat zoiets kans van slagen heeft, is als er een goed plan achter zit, als we nu een TD met een heldere visie zouden hebben die een top trainer weet te strikken die daar precies bij past.
Maar we hebben geen TD met een heldere toekomstvisie (we hebben niet eens een TD), en de vijver coaches waar PSV over het algemeen uit vist zit vol middelmaat. De kans dat we ons verbeteren is heel klein, we zien het allemaal continu gebeuren in de voetballerij: clubs die vroeg hun trainer ontslaan en vervangen door een andere trainer, die vervolgens eigenlijk niet beter blijkt te zijn. Meestal lachen we om het beleid dat dat soort clubs voeren, en terecht.

Nu Van Nistelrooij er uit gooien is ontslaan om het ontslaan. Nu ontslaan is visieloos en dom.
Robson de Souza
Vedette

[mention]Heruone[/mention] enkele weken terug heb je een analyse gemaakt over Obispo en het feit dat je hem echt groeiende vindt. Ik heb echter als ik naar wedstrijden kijk bij het duo Ramalho-Branthwaite dat het beter staat, zowel verdedigend als opbouwend. Ook het doordekken gaat veel beter, dat was tegen Arsenal bijvoorbeeld ook. Wat is jouw idee daarover?
Siemen
Nationale topspeler

Robson de Souza wrote: 11 Jan 2023, 11:44 [mention]Heruone[/mention] enkele weken terug heb je een analyse gemaakt over Obispo en het feit dat je hem echt groeiende vindt. Ik heb echter als ik naar wedstrijden kijk bij het duo Ramalho-Branthwaite dat het beter staat, zowel verdedigend als opbouwend. Ook het doordekken gaat veel beter, dat was tegen Arsenal bijvoorbeeld ook. Wat is jouw idee daarover?
Ik deel die mening. Ik vind Ramalho en Branthwaite een stuk sneller in hun handelen; zowel in keuze voor het doordekken alsook in handelen aan de bal. Obispo vind ik toch vaak houterig en log aan de bal, waardoor hij in kleinere ruimtes niet functioneert. Ramalho en Branthwaite lijken vertrouwder en beweeglijker aan de bal en durven dan sneller op te bouwen of een risicovolle pass te geven, wanneer aanvallers uitstappen.
Chucky
Vedette

Het vervelende is vooral dat er momenteel núl hiërarchie is in de verdediging.

Mwene, Teze, Ramalho, Branthwaite, Obispo, Boscagli, Mauro, Max - het lijkt wel een loterij welke 4 (mits fit) er de volgende wedstrijd mogen starten
Trixm
Vedette

De kwaliteit in de selectie houdt ook niet over, om dat aan te vullen met een ontslag van Ruud zou wanbeleid zijn.
Saibari is underrated.
Post Reply