Ruud van Nistelrooij

Alles wat je wilt bespreken over oud-PSV'ers, de rijke historie van onze club, etc.
Den Bondskoots
Vaste waarde in elftal
Posts: 588
Joined: 04 Nov 2020, 16:02
FOOTB_REM_S: No

Lente wrote: 24 Jun 2024, 14:42 Ach ja, ik denk dan weer aan een quote van Peter Bosz van een interview van een aantal maanden geleden (of misschien wel al langer geleden). Die gaf aan om juist bewust niet eerst als assistent aan de gang te zijn gegaan maar juist direct als hoofdtrainer bij de amateurs van AGOVV. Van daar uit steeds een stapje verder ontwikkelen. Van de amateurs naar betaald voetbal, naar de eerste divisie, eredivisie onderkant, eredivisie bovenkant, enz. Proeven en ervaren wat het hoofdtrainerschap inhoudt. Wat komt er allemaal bij kijken, wat moet je regelen en aansturen, welke verantwoordelijkheden leg je waar neer enz. Ik persoonlijk zou denken dat dat ook de beste leerschool is. Leuk om assistent te zijn maar zelf de verantwoordelijkheid dragen is toch compleet anders en niet te simuleren. Het is een ervaringsvak en je begint je daarin ook pas te ontwikkelen op het moment dat je ook zelf de verantwoordelijkheid draagt. Dat leer je niet als assistent of in de schoolboeken, dat moet je ervaren en daar moet je je in ontwikkelen. Maar het is natuurlijk minder sexy om bij de amateurs of een eerste divisie club te beginnen met een kantoor van 10m2 en een houten stoel, een kleedkamer met een koude douche en letterlijk alles zelf te moeten regelen, dan dat je bij een grote club zit met alle aanzien en allure die daar bij hoort. Menig ex voetballer zal moeite hebben met deze stap terug. Eenmaal in de schijnwerpers...... Je kunt als voetballer denken dat je altijd hard gewerkt hebt, maar het leven van een voetbaltrainer draait echt 24/7 om voetbal. Op het moment dat jij als speler ligt te herstellen of staat te rappen of ligt te gamen, zit jouw trainer de nieuwe tactiek voor de volgende tegenstander alweer uit te werken en is hij trainingsvormen aan het bedenken. Daarnaast ben je als trainer sowieso al hired to be fired, dat is ook een druk waar je mee om moet kunnen gaan en wat niet te simuleren is.
Bert van Marwijk legde dit in de laatste podcast aflevering ‘Met open vizier’ van Alex Pastoor ook mooi uit. Hij zat daar samen met Van Bommel.

Van Marwijk zei: als ik op die leeftijd als Mark de aanbieding had gekregen om bij PSV 1 hoofdtrainer te worden zou ik ook ja zeggen. Maar eigenlijk is het niet goed dat je dit gaat doen na 1 jaartje -19. Van Marwijk kon met voorbeelden mooi uitleggen waarom starten bij amateurclubs zo waardevol kan zijn.
These users thanked the author Den Bondskoots for the post:
Lente
User avatar
Heruone
Lid scoutingsteam
Posts: 8164
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Het blijft anderzijds een apart fenomeen hoe je op basis van naam/iconische status voor heel veel baantjes in de voetballerij in aanmerking komt.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Galactico
Meervoudig international
Posts: 1158
Joined: 30 Aug 2018, 13:26
FOOTB_REM_S: No

Søren wrote: 24 Jun 2024, 10:38
Galactico wrote: 24 Jun 2024, 09:32Ruud is geen trainer. Wordt tijd dat hij dat zelf ook inziet. Lijkt me een meer dan goede commercieel manager.
Want?
Daar heeft ie wel ervaring in, of een opleiding voor gehad?
Fantastisch uithangbord voor de club, gunfactor en met begeleiding (opleiding zo je wilt) kan hij imo uitgroeien tot een topper. Als trainer nooit kunnen betrappen op iets van visie. Ik verwacht een soortgelijk scenario als Van Basten. Paar keer proberen en tot conclusie komen dat het niks voor hem is. Maar hey dat vind ik.
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Heruone wrote: 24 Jun 2024, 15:04 Het blijft anderzijds een apart fenomeen hoe je op basis van naam/iconische status voor heel veel baantjes in de voetballerij in aanmerking komt.
Dat was tot voorheen nog veel erger. Daar is gelukkig al wat verandering in gekomen met de opkomst van jonge trainers als Nagelsmann, etc.
User avatar
R.Manco
Regelmatige invaller
Posts: 344
Joined: 06 Jun 2023, 16:02
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Galactico wrote: 24 Jun 2024, 15:07
Søren wrote: 24 Jun 2024, 10:38

Want?
Daar heeft ie wel ervaring in, of een opleiding voor gehad?
Fantastisch uithangbord voor de club, gunfactor en met begeleiding (opleiding zo je wilt) kan hij imo uitgroeien tot een topper.
...
Nu omschrijf je eerder het profiel van een clubmascotte dan van een commercieel manager i.m.o.
These users thanked the author R.Manco for the post (total 2):
CalisMaria-Franciscus
Menno1
Legende
Posts: 16064
Joined: 25 Aug 2017, 00:00
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Assistent heeft hij nu al vaak genoeg gedaan. Het zou verstandiger voor hem zijn om a la van Persie een paar jaar een subtopper te trainen; iets minder druk, toch een leidinggevende functie voor een behoorlijke groep mensen.

Assistent zijn is hoe dan ook een totaal andere rol. Ja hij pikt heus wel dingen op van een ten Hag of zo, maar het is totaal anders om iemand te schaduwen dan daadwerkelijk leiding te geven en hoofdverantwoordelijke te zijn.
These users thanked the author Menno1 for the post:
Lente
loginnaam
Internationale topspeler
Posts: 3382
Joined: 10 Nov 2019, 08:06
FOOTB_REM_S: No

Menno1 wrote: 24 Jun 2024, 15:37 Assistent heeft hij nu al vaak genoeg gedaan. Het zou verstandiger voor hem zijn om a la van Persie een paar jaar een subtopper te trainen; iets minder druk, toch een leidinggevende functie voor een behoorlijke groep mensen.

Assistent zijn is hoe dan ook een totaal andere rol. Ja hij pikt heus wel dingen op van een ten Hag of zo, maar het is totaal anders om iemand te schaduwen dan daadwerkelijk leiding te geven en hoofdverantwoordelijke te zijn.
Wanneer is hij assistent bij een eerste elftal geweest? Volgens mij kwam hij niet verder dan spitsentrainer en bij het Nederlands elftal assistent spelen. Juist de ervaring om te zien hoe het er echt aan toe gaat bij een eerste elftal van een topclub onder leiding van een ervaren trainer kan hem helpen zijn eigen visie te vormen en te bepalen hoe en wat te doen. En bepalen of hij dat überhaupt zou willen.
These users thanked the author loginnaam for the post (total 2):
VeresRivneAsjemenou
User avatar
Balinho
Internationale topspeler
Posts: 3875
Joined: 08 Apr 2018, 11:33
FOOTB_REM_S: No

Die gaat nog een jaar of twee bij 10Hag in de leer op tactisch gebied, en schuift daarna door als Head Honcho bij ManU. Allicht.
User avatar
Grasmat
Lid van verdienste
Posts: 25115
Joined: 25 Aug 2017, 12:21
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Flamingo
FOOTB_REM_S: No

Voor allebei valt wel iets te zeggen. Het heeft allemaal voor- en nadelen en gelukkig is er geen vaste, uitgestippelde weg. Iedereen probeert zijn eigen route hierin te zoeken en als de Ruud denkt dat dit de beste volgende stap is, moet hij het vooral doen. Misschien komt hij er op deze manier wel achter dat hij stiekem meer een assistent dan een hoofdcoach is. Helemaal prima.
These users thanked the author Grasmat for the post:
Lente
Thijs
Lid van verdienste
Posts: 17021
Joined: 01 Sep 2017, 06:29
Rol: Organisator Prediction League
Favoriete speler: Ronaldo Luís Nazário de Lima
FOOTB_REM_S: No

Lente wrote: 24 Jun 2024, 14:42 Ach ja, ik denk dan weer aan een quote van Peter Bosz van een interview van een aantal maanden geleden (of misschien wel al langer geleden). Die gaf aan om juist bewust niet eerst als assistent aan de gang te zijn gegaan maar juist direct als hoofdtrainer bij de amateurs van AGOVV. Van daar uit steeds een stapje verder ontwikkelen. Van de amateurs naar betaald voetbal, naar de eerste divisie, eredivisie onderkant, eredivisie bovenkant, enz. Proeven en ervaren wat het hoofdtrainerschap inhoudt. Wat komt er allemaal bij kijken, wat moet je regelen en aansturen, welke verantwoordelijkheden leg je waar neer enz. Ik persoonlijk zou denken dat dat ook de beste leerschool is. Leuk om assistent te zijn maar zelf de verantwoordelijkheid dragen is toch compleet anders en niet te simuleren. Het is een ervaringsvak en je begint je daarin ook pas te ontwikkelen op het moment dat je ook zelf de verantwoordelijkheid draagt. Dat leer je niet als assistent of in de schoolboeken, dat moet je ervaren en daar moet je je in ontwikkelen. Maar het is natuurlijk minder sexy om bij de amateurs of een eerste divisie club te beginnen met een kantoor van 10m2 en een houten stoel, een kleedkamer met een koude douche en letterlijk alles zelf te moeten regelen, dan dat je bij een grote club zit met alle aanzien en allure die daar bij hoort. Menig ex voetballer zal moeite hebben met deze stap terug. Eenmaal in de schijnwerpers...... Je kunt als voetballer denken dat je altijd hard gewerkt hebt, maar het leven van een voetbaltrainer draait echt 24/7 om voetbal. Op het moment dat jij als speler ligt te herstellen of staat te rappen of ligt te gamen, zit jouw trainer de nieuwe tactiek voor de volgende tegenstander alweer uit te werken en is hij trainingsvormen aan het bedenken. Daarnaast ben je als trainer sowieso al hired to be fired, dat is ook een druk waar je mee om moet kunnen gaan en wat niet te simuleren is.
Maar Bosz had altijd al zijn visie, zijn inzicht in het spelletje en trainingsmethoden en zijn tactische plan. Alleen was het nog niet echt een leider, die makkelijk iedereen meekreeg. Dan is het ook nog vooral ervaring opdoen in die facetten, maar ik denk dat Ruud juist technisch-tactisch veel kan leren en juist in die andere facetten al heel veel beheerst.
Ittot
Internationale topspeler
Posts: 4270
Joined: 26 Sep 2020, 21:24
FOOTB_REM_S: No

Het verschil met Ruud en Bosz is echt groot. Bosz maar ook een Cocu bijvoorbeeld waren al half trainers toen ze voetbalden. Ruud was met name met zich zelf en zijn goals bezig. Hij heeft dus op tactisch gebied een achterstand van 15 tot 20 jaar op dat vlak. Daarom denk ik dat het juist voor hem goed is om dat aspect te leren bij trainers zoals Erik ten hag en Bosz. Van daaruit een eigen visie ontwikkelen. En dan met name leren hoe je je visie kan overdragen. Want ik geloof best dat veel andere aspecten van nature bij Ruud er in zitten, zoals natuurlijk gezag over een groep hebben en communicatieve vaardigheden. Hij heeft nu bij PSV ervaren wat zijn tekortkomingen zijn (tenminste ik hoop voor hem dat hij dat in ziet) en kan dat nu ontwikkelen bij Man United. Ik denk een goede stap voor hem. Beter dan hoofdtrainer amateurs op KKD. Dat zou hij eigenlijk hierna moeten doen, na een jaar of 3 assistent bij Ten Hag, Bosz etc.
These users thanked the author Ittot for the post (total 3):
VeresRivneJeronimoMaria-Franciscus
Søren
Meervoudig international
Posts: 1072
Joined: 06 Jun 2023, 18:33
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

Galactico wrote: 24 Jun 2024, 15:07
Søren wrote: Ruud is geen trainer. Wordt tijd dat hij dat zelf ook inziet. Lijkt me een meer dan goede commercieel manager.

Want?
Daar heeft ie wel ervaring in, of een opleiding voor gehad?
Fantastisch uithangbord voor de club, gunfactor en met begeleiding (opleiding zo je wilt) kan hij imo uitgroeien tot een topper. Als trainer nooit kunnen betrappen op iets van visie. Ik verwacht een soortgelijk scenario als Van Basten. Paar keer proberen en tot conclusie komen dat het niks voor hem is. Maar hey dat vind ik.
Als ie daarbij ook nog commercieel is en een goede manager heb je een punt.
Maar ook dat is gewoon een vak, en het is niet omdat ie toevallig goed tegen een bal kon trappen dat ie dan geschikt is voor zo’n key position.
Zie vd Sar.

20 jaar geleden kon dat allemaal nog, maar het zijn bedrijven, grote bedrijven zelfs, en die moeten geleidt worden door vakmensen.
User avatar
Franciscus
Nationale topspeler
Posts: 2402
Joined: 27 Jul 2022, 09:19
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Mauro Jr
FOOTB_REM_S: No

Galactico wrote: 24 Jun 2024, 15:07
Søren wrote: 24 Jun 2024, 10:38

Want?
Daar heeft ie wel ervaring in, of een opleiding voor gehad?
Fantastisch uithangbord voor de club, gunfactor en met begeleiding (opleiding zo je wilt) kan hij imo uitgroeien tot een topper. Als trainer nooit kunnen betrappen op iets van visie. Ik verwacht een soortgelijk scenario als Van Basten. Paar keer proberen en tot conclusie komen dat het niks voor hem is. Maar hey dat vind ik.
Van Basten is een drol.
D'n Berry
Veelbelovend talent
Posts: 119
Joined: 16 Jul 2021, 21:00
FOOTB_REM_S: No

Het feit dat Ruud zelf denkt dat de volgende stap misschien beter een als assistent is onderstreept nog maar eens wat een volstrekt idiote beslissing het was om hem aan te stellen als hoofdtrainer.
These users thanked the author D'n Berry for the post (total 2):
EindhovenvoetbalFTS
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

Denk dat Ruud dit doet om weer terug te gaan naar het begin. En met de wetenschap en ervaring van nu vanuit de rol van assistent veel leren en opsteken. En wellicht wel tot de conclusie komen dat die rol van assistent/spitsentrainer hem veel beter bevalt.

Ik zie het een beetje als een reset in plaats van weer een avontuur aangaan of dat nou Heerenveen of Burnley is. Lijkt mij prima.
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
mr.top
Internationale topspeler
Posts: 4860
Joined: 01 Dec 2019, 07:18
FOOTB_REM_S: No

Lente wrote: 24 Jun 2024, 14:42Ach ja, ik denk dan weer aan een quote van Peter Bosz van een interview van een aantal maanden geleden (of misschien wel al langer geleden). Die gaf aan om juist bewust niet eerst als assistent aan de gang te zijn gegaan maar juist direct als hoofdtrainer bij de amateurs van AGOVV. Van daar uit steeds een stapje verder ontwikkelen. Van de amateurs naar betaald voetbal, naar de eerste divisie, eredivisie onderkant, eredivisie bovenkant, enz
Het probleem is dat Peter Bosz als speler al een beetje een trainer was. In de kleedkamer van Hanegem aan de kant zetten en bepaalde tactische principes erin houden omdat hij vond dat deze beter waren. 30 jaar geleden stiekem gaan kijken naar de trainingen van Louis van Gaal bij Ajax et cetera.

Ruud van Nistelrooij deed niets van dit alles in zijn periode als speler. Die is pas over zijn toekomst na gaan denken na zijn voetbal pensioen.

Dat hoeft geen probleem te zijn maar alles wijst erop dat hij qua persoonlijkheid niet de juiste houding kan aannemen om aan zijn minpunten te werken. Als er iemand dus niet als hoofdtrainer moet verder gaan dan is hij het wel. Eerst leren als assistent en daarna kijken of hij het alsnog kan.
User avatar
Lente
Meervoudig international
Posts: 1031
Joined: 22 Jul 2023, 17:18
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

mr.top wrote: 25 Jun 2024, 10:19maar alles wijst erop dat hij qua persoonlijkheid niet de juiste houding kan aannemen om aan zijn minpunten te werken. Als er iemand dus niet als hoofdtrainer moet verder gaan dan is hij het wel.
Ik vind dit wel heel erg zwaar aangezet en daar kan ik als buitenstaander absoluut niet over oordelen. Dat laat ik liever over aan de mensen die nauw met hem samengewerkt hebben en dicht bij hem staan.

Ik sluit me vooral aan bij Grasmat zijn post van gisteren, iedereen moet zijn eigen route zoeken en als Ruud denkt dat dit de beste volgende stap is, moet hij dat vooral doen. Ik heb het idee dat Ruud zich de mening van bepaalde mensen best wel aantrekt en advies inwint en niet impulsief handelt. Als je er maar goed over nagedacht hebt en bewust een keuze maakt dan hoef je jezelf naderhand nooit iets te verwijten, ook niet als de keuze alsnog slecht uitpakt.
These users thanked the author Lente for the post:
mr.top
Oh PSV wat je met me doet…
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

mr.top wrote: 25 Jun 2024, 10:19maar alles wijst erop dat hij qua persoonlijkheid niet de juiste houding kan aannemen om aan zijn minpunten te werken.
Volgens mij kan je niet verder van de waarheid af zitten. Als je ziet hoe bezeten hij bezig was om beter te worden en doelen te stellen. Doelen te realiseren en if not: evalueren. Diametraal tegenover wat jij zegt over zijn persoonlijkheid.
These users thanked the author ShovingNE2 for the post:
mr.top
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
User avatar
DonyellMalen
Legende
Posts: 13901
Joined: 04 Nov 2020, 14:37
Clubvoorkeur: PSV
FOOTB_REM_S: No

User avatar
Grasmat
Lid van verdienste
Posts: 25115
Joined: 25 Aug 2017, 12:21
Clubvoorkeur: PSV
Favoriete speler: Dn Flamingo
FOOTB_REM_S: No

Hier, een RvN appreciationpost om lekker mee wakker te worden. Ook in Engeland is hij nog steeds een legende.

RIO
Legende
Posts: 14073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf
FOOTB_REM_S: No

Das lekker klaarkomen, ik bedoel wakker worden.
User avatar
ShovingNE2
Site Admin
Posts: 29749
Joined: 25 Aug 2017, 11:11
FOOTB_REM_S: No

En dan zie je ineens Ronaldo op de beelden....
"When it comes to luck, you create your own" - Bruce Springsteen
RIO
Legende
Posts: 14073
Joined: 01 Jul 2019, 00:00
Clubvoorkeur: Wat denk je zelf
FOOTB_REM_S: No

Nachtmerrie
Post Reply