PSV Jeugdopleiding Algemeen

Alles over de jeugd van PSV.
Post Reply
Joenepsv
Legende

Bedoel meer dat ik spelers als Oppegard en Bakayoko iets verder vind in hun ontwikkeling en eerder de stap naar het eerste zie maken. Daarachter zitten Van de Blaak en Comenencia die daarna de talenten zijn die de stap maken. Bedoel dus meer de volgorde van doorbraak.
Trixm
Vedette

Heruone wrote: 06 Dec 2021, 17:04 Nog even hierop terug komen: ik vond het een indrukwekkende en zeer vermakelijke pot, waarbij de O17 mij echt heeft geboeid. Zowel qua individueel niveau als tactisch. Wat zaken die mij persoonlijk opvielen:

- Er lag een hele duidelijke tactische blauwprint met spelkaders, accenten en principes die terugkwamen vanuit het eerste. De 3+1 opbouw met inzakkende middenvelders, halfspace wisselwerking met buitenspelers/back/nr '10' positie, pressingtriggers, zonale bal georiënteerde positionering zonder bal, collectief meeverdedigen, gegenpressing, diepgang, kantelen, overtal creëren in de as, etc. De O17 speelde met een bepaalde identiteit en als liefhebber van jeugdvoetbal en opleiden is dat fascinerend om te zien.

- De uitvoering van het gehele spel vond ik zeer indrukwekkend. In de eerste helft liep PSV echt over Ajax heen, in de tweede helft had Ajax de bal en domineerde PSV wmb eigenlijk zonder. Ajax heeft op die twee penalty's en die 2-2 niet echt extreem grote kansen gekregen. Speksnijders, die rechtsbuiten die over is gekomen van Feyenoord twee jaar terug, had nog één a twee redelijke schietmogelijkheden randje zestien, maar daar hield het bij op.

- Ik weet niet wat die jongens tegenwoordig te eten krijgen op de Herdgang, maar ze ogen allemaal fysiek zo sterk en ontwikkeld voor hun leeftijd t.o.v. voorgaande jeugdlichtingen. Het lijkt alsof daar een structurele verandering op is ingezet. Wellicht dat andere mensen die de jeugdopleiding ook volgen zoiets kunnen bevestigen. Ik vond ze allemaal fysiek qua kracht, explosiviteit en lengte echt goed ontwikkeld. Dat is bij de O16 overigens ook al het geval dus toeval lijkt het niet.

Ik vond heel veel spelers goed spelen, maar spelers die mij echt opvielen waren linksback Tytens ('05), centrale verdediger Kuhn ('06), beide middenvelders v/d Heuvel ('05) en Geerts ('05), keeper Smolenaars ('05) en de drie aanvallers (ook allemaal '05). Jason van Duiven heeft geen verdere toelichting nodig wmb. Had wel een goal mogen maken wmb, maar zijn traptechniek en vooral de kracht en zuiverheid waarmee hij een bal kan raken is fascinerend om te zien. Die andere twee aanvallers, Simons en Kwaaitaal, weet ik niet per se of ze het qua potentie PSV 1 kunnen halen, maar ze bezitten wel veel moderne kenmerken die je in een vleugelaanvaller zoekt, zoals Gakpo dat ook heeft. Lengte, snelheid, directheid, kracht, fysiek sterk en daarnaast ook een goede techniek. Heel veel aanvallers hebben die fysieke kwaliteiten niet.

Geerts en v/d Heuvel vond ik sterk aan de bal, maar vooral ook zonder in duelkracht, intercepties, pressures en ook het achterliggende inzicht wat nodig is om juiste keuzes te maken. Met name Geerts vond ik heel erg goed, ook aan de bal wist hij altijd de juiste oplossing te vinden en twee a drie stappen vooruit te denken. Oogde extreem rustig aan de bal onder druk en bezat een goede passing range en passing techniek/variëteit. Op hem wist Ajax maar geen grip te krijgen. Ik denk dat weinig mensen van hem hebben gehoord, maar stiekem heb ik van hem wel hele hoge verwachtingen. Pin me er niet op vast overigens :mrgreen:

En dan mijn andere favorietje: Kühn. Gast is van 2006, maar is in September pas 15 geworden. Maar jeetje mina zeg, wat een kast is dat zeg. Ook defensief erg sterk en ook een goede inspeelpass. Wist goed agressief door te dekken, vond makkelijk spelers tussen de linies en won vrijwel alle defensieve duels. Alleen bij het penalty moment zag hij er even niet heel goed uit, maar daarvan kan hij mooi leren. Hij komt van de O16 en als het goed is, zitten er met regelmaat nog meer interessante spelers van de O16 op de bank bij de O17. Het is wachten totdat de boel doorschuift. Ik hoop dat na de winterstop ergens bijv. Van Duiven naar de O18 gaat en dan kan Bouhoudane wellicht doorschuiven (hoewel die al 2 klasses hoger speelt).
Je noemt Simons niet? Heeft juist iets Gakpo achtigs, lengte snelheid, kracht en overzicht.
Saibari is underrated.
M.Delgado
Vaste waarde in elftal

Trixm wrote: 14 Dec 2021, 13:44
Heruone wrote: 06 Dec 2021, 17:04 Nog even hierop terug komen: ik vond het een indrukwekkende en zeer vermakelijke pot, waarbij de O17 mij echt heeft geboeid. Zowel qua individueel niveau als tactisch. Wat zaken die mij persoonlijk opvielen:

- Er lag een hele duidelijke tactische blauwprint met spelkaders, accenten en principes die terugkwamen vanuit het eerste. De 3+1 opbouw met inzakkende middenvelders, halfspace wisselwerking met buitenspelers/back/nr '10' positie, pressingtriggers, zonale bal georiënteerde positionering zonder bal, collectief meeverdedigen, gegenpressing, diepgang, kantelen, overtal creëren in de as, etc. De O17 speelde met een bepaalde identiteit en als liefhebber van jeugdvoetbal en opleiden is dat fascinerend om te zien.

- De uitvoering van het gehele spel vond ik zeer indrukwekkend. In de eerste helft liep PSV echt over Ajax heen, in de tweede helft had Ajax de bal en domineerde PSV wmb eigenlijk zonder. Ajax heeft op die twee penalty's en die 2-2 niet echt extreem grote kansen gekregen. Speksnijders, die rechtsbuiten die over is gekomen van Feyenoord twee jaar terug, had nog één a twee redelijke schietmogelijkheden randje zestien, maar daar hield het bij op.

- Ik weet niet wat die jongens tegenwoordig te eten krijgen op de Herdgang, maar ze ogen allemaal fysiek zo sterk en ontwikkeld voor hun leeftijd t.o.v. voorgaande jeugdlichtingen. Het lijkt alsof daar een structurele verandering op is ingezet. Wellicht dat andere mensen die de jeugdopleiding ook volgen zoiets kunnen bevestigen. Ik vond ze allemaal fysiek qua kracht, explosiviteit en lengte echt goed ontwikkeld. Dat is bij de O16 overigens ook al het geval dus toeval lijkt het niet.

Ik vond heel veel spelers goed spelen, maar spelers die mij echt opvielen waren linksback Tytens ('05), centrale verdediger Kuhn ('06), beide middenvelders v/d Heuvel ('05) en Geerts ('05), keeper Smolenaars ('05) en de drie aanvallers (ook allemaal '05). Jason van Duiven heeft geen verdere toelichting nodig wmb. Had wel een goal mogen maken wmb, maar zijn traptechniek en vooral de kracht en zuiverheid waarmee hij een bal kan raken is fascinerend om te zien. Die andere twee aanvallers, Simons en Kwaaitaal, weet ik niet per se of ze het qua potentie PSV 1 kunnen halen, maar ze bezitten wel veel moderne kenmerken die je in een vleugelaanvaller zoekt, zoals Gakpo dat ook heeft. Lengte, snelheid, directheid, kracht, fysiek sterk en daarnaast ook een goede techniek. Heel veel aanvallers hebben die fysieke kwaliteiten niet.

Geerts en v/d Heuvel vond ik sterk aan de bal, maar vooral ook zonder in duelkracht, intercepties, pressures en ook het achterliggende inzicht wat nodig is om juiste keuzes te maken. Met name Geerts vond ik heel erg goed, ook aan de bal wist hij altijd de juiste oplossing te vinden en twee a drie stappen vooruit te denken. Oogde extreem rustig aan de bal onder druk en bezat een goede passing range en passing techniek/variëteit. Op hem wist Ajax maar geen grip te krijgen. Ik denk dat weinig mensen van hem hebben gehoord, maar stiekem heb ik van hem wel hele hoge verwachtingen. Pin me er niet op vast overigens :mrgreen:

En dan mijn andere favorietje: Kühn. Gast is van 2006, maar is in September pas 15 geworden. Maar jeetje mina zeg, wat een kast is dat zeg. Ook defensief erg sterk en ook een goede inspeelpass. Wist goed agressief door te dekken, vond makkelijk spelers tussen de linies en won vrijwel alle defensieve duels. Alleen bij het penalty moment zag hij er even niet heel goed uit, maar daarvan kan hij mooi leren. Hij komt van de O16 en als het goed is, zitten er met regelmaat nog meer interessante spelers van de O16 op de bank bij de O17. Het is wachten totdat de boel doorschuift. Ik hoop dat na de winterstop ergens bijv. Van Duiven naar de O18 gaat en dan kan Bouhoudane wellicht doorschuiven (hoewel die al 2 klasses hoger speelt).
Je noemt Simons niet? Heeft juist iets Gakpo achtigs, lengte snelheid, kracht en overzicht.
Dat doet hij toch juist wel? met exact dezelfde omschrijving als jij nu geeft? ;)
Trixm
Vedette

M.Delgado wrote: 14 Dec 2021, 13:50

Dat doet hij toch juist wel? met exact dezelfde omschrijving als jij nu geeft? ;)
ah haha, ja ik vond het al vreemd :neh:
Saibari is underrated.
Sensation
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: Ja

M.Delgado wrote: 14 Dec 2021, 13:50

https://i.pinimg.com/originals/8b/04/53 ... 6d6ea7.gif
Trixm
Vedette

Saibari is underrated.
Heruone
Lid scoutingsteam
Clubvoorkeur: PSV

Haha my man Trixm :mrgreen: :mrgreen: Wel mooi dat we echt letterlijk dezelfde beschrijving geven. Ik vind hem ook een zeer interessante speler. Wat wmb erg aanspreekt bij hem zijn inderdaad die meer modernistische kwaliteiten, zoals explosiviteit, kracht, snelheid, directheid, schotkracht, dynamiek en diepgang. In de top zie je tegenwoordig heel veel spelers die in het schuitje Sané, Gnabry, Mane, Sterling, Son, etc. passen, spelers die dergelijke overeenkomsten delen. Ik vind dat ook een van de betere ontwikkelingen t.o.v. vroeger/andere lichtingen. De Antonissejes van deze wereld hebben enorm veel talent, maar ze hebben ook teveel van dit soort tekortkomingen, waardoor ze eigenlijk nooit zullen doorbreken. Dat is ook een beetje mijn huidige blik op Houben momenteel, wat an sich natuurlijk ook een hele talentvolle speler is.

Wedstrijd tegen O17 van Feyenoord was ook weer heel goed. Zelfde verhaal als tegen Ajax alleen nu maakt PSV de kansen wel af. En feyenoord O17 is wel een paar tandjes minder dan Ajax. Het had echt 7 a 8 goals kunnen zijn voor PSV in de 1e helft. Middenveld was weer fenomenaal met v/d Heuvel en Geerts. Waren weer ijzersterk. Bars is ook geen slechte speler, maar die sluit eigenlijk precies aan in het verhaal hierboven mbt Antonisse. Achterin stonden Kuhn en Netten centraal de boel weer goed te regelen. Netten vond ik tegen Ajax O17 ook al heel sterk, maar hij is wel van '04 en wordt in April al 18. Wellicht een laatbloeiertje, maar is wellicht wel iemand die denk ik interessant kan zijn voor PSV in een soort van Botman/Pierie scenario wat Ajax heeft gedaan. Op linksback speelde trouwens Raf v/d Riet (augustus '06). Die maakte ook een aardige beurt. Komt ook van O16. Ook eentje om in de gaten te houden wmb.

Wat ik verder trouwens heel mooi vond, want je hoorde op die stream heel duidelijk het geluid van de omgeving was de coaching van de bank van PSV (ik denk of beter gezegd ik veronderstel dat het Lucius was gezien hij hoofdcoach is van de O17). Je hebt veel trainers die coachen in de vorm van "vrije man zoeken", "bal laten rondgaan", "maak tempo", "zoek de vrije ruimte", etc. Daar heb je zo bar weinig aan. Nu hoorde je duidelijke aanwijzingen wanneer spelers moesten drukzetten en doorjagen, maar ook veel tactische coaching zoals het wijzen op het feit waar overtallen waren of 1 vs 1 situaties ontstonden, het focussen op het organiseren van de restverdediging door spelers (centrale duo was daar verantwoordelijk voor) en het positioneren o.a. van de backs (breedte vs hoogte). En ook op een positieve maar wel energieverwekkende en leidinggevende toon, iets wat ook vaak onderschat wordt.

Trouwens nog ff een momentje uit die wedstrijd: deze actie van Geerts pfff :shock :money: :kwijl: :neh:

Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Ittot
Internationale topspeler

Hele gave actie! Jammer dat het een Belg is en geen Nederlander.

Maar als ik je hoor is dit dus een soort gouden lichting?

Wie zie je de stap naar 1 maken?
En bij de o18? Los van Babadi dan, dat is zonder Ihataren praktijken en blessures een zekerheidje lijkt me.
Vincent Vega
Jeugdinternational

Heruone wrote: 15 Dec 2021, 01:18 Haha my man Trixm :mrgreen: :mrgreen: Wel mooi dat we echt letterlijk dezelfde beschrijving geven. Ik vind hem ook een zeer interessante speler. Wat wmb erg aanspreekt bij hem zijn inderdaad die meer modernistische kwaliteiten, zoals explosiviteit, kracht, snelheid, directheid, schotkracht, dynamiek en diepgang. In de top zie je tegenwoordig heel veel spelers die in het schuitje Sané, Gnabry, Mane, Sterling, Son, etc. passen, spelers die dergelijke overeenkomsten delen. Ik vind dat ook een van de betere ontwikkelingen t.o.v. vroeger/andere lichtingen. De Antonissejes van deze wereld hebben enorm veel talent, maar ze hebben ook teveel van dit soort tekortkomingen, waardoor ze eigenlijk nooit zullen doorbreken. Dat is ook een beetje mijn huidige blik op Houben momenteel, wat an sich natuurlijk ook een hele talentvolle speler is.

Wedstrijd tegen O17 van Feyenoord was ook weer heel goed. Zelfde verhaal als tegen Ajax alleen nu maakt PSV de kansen wel af. En feyenoord O17 is wel een paar tandjes minder dan Ajax. Het had echt 7 a 8 goals kunnen zijn voor PSV in de 1e helft. Middenveld was weer fenomenaal met v/d Heuvel en Geerts. Waren weer ijzersterk. Bars is ook geen slechte speler, maar die sluit eigenlijk precies aan in het verhaal hierboven mbt Antonisse. Achterin stonden Kuhn en Netten centraal de boel weer goed te regelen. Netten vond ik tegen Ajax O17 ook al heel sterk, maar hij is wel van '04 en wordt in April al 18. Wellicht een laatbloeiertje, maar is wellicht wel iemand die denk ik interessant kan zijn voor PSV in een soort van Botman/Pierie scenario wat Ajax heeft gedaan. Op linksback speelde trouwens Raf v/d Riet (augustus '06). Die maakte ook een aardige beurt. Komt ook van O16. Ook eentje om in de gaten te houden wmb.

Wat ik verder trouwens heel mooi vond, want je hoorde op die stream heel duidelijk het geluid van de omgeving was de coaching van de bank van PSV (ik denk of beter gezegd ik veronderstel dat het Lucius was gezien hij hoofdcoach is van de O17). Je hebt veel trainers die coachen in de vorm van "vrije man zoeken", "bal laten rondgaan", "maak tempo", "zoek de vrije ruimte", etc. Daar heb je zo bar weinig aan. Nu hoorde je duidelijke aanwijzingen wanneer spelers moesten drukzetten en doorjagen, maar ook veel tactische coaching zoals het wijzen op het feit waar overtallen waren of 1 vs 1 situaties ontstonden, het focussen op het organiseren van de restverdediging door spelers (centrale duo was daar verantwoordelijk voor) en het positioneren o.a. van de backs (breedte vs hoogte). En ook op een positieve maar wel energieverwekkende en leidinggevende toon, iets wat ook vaak onderschat wordt.

Trouwens nog ff een momentje uit die wedstrijd: deze actie van Geerts pfff :shock :money: :kwijl: :neh:

Die actie heeft wel wat weg van een zekere blonde Hollandse jongen uit de jeugdopleiding van Willem II die niet voor PSV koost maar voor Ajax :zip:
Massimo
Legende

Heruone wrote: 15 Dec 2021, 01:18 Wat wmb erg aanspreekt bij hem zijn inderdaad die meer modernistische kwaliteiten, zoals explosiviteit, kracht, snelheid, directheid, schotkracht, dynamiek en diepgang. In de top zie je tegenwoordig heel veel spelers die in het schuitje Sané, Gnabry, Mane, Sterling, Son, etc. passen, spelers die dergelijke overeenkomsten delen. Ik vind dat ook een van de betere ontwikkelingen t.o.v. vroeger/andere lichtingen. De Antonissejes van deze wereld hebben enorm veel talent, maar ze hebben ook teveel van dit soort tekortkomingen, waardoor ze eigenlijk nooit zullen doorbreken.
Ik zou er nog rendement aan willen toevoegen, maar verder denk ik dat je goed beschrijft welke eigenschappen in dit geval een aanvaller moet hebben om kans te maken om door te kunnen breken en welke spelers juist op een gegeven moment niet die stap waarschijnlijk zullen gaan maken.
Heruone
Lid scoutingsteam

Ittot wrote: 15 Dec 2021, 14:54 Hele gave actie! Jammer dat het een Belg is en geen Nederlander.

Maar als ik je hoor is dit dus een soort gouden lichting?

Wie zie je de stap naar 1 maken?
En bij de o18? Los van Babadi dan, dat is zonder Ihataren praktijken en blessures een zekerheidje lijkt me.
Naja, een gouden lichting is altijd wel een relatieve term wmb. Ik kan me herinneren dat PSV een aantal jaar terug toen V. Bommel destijds de O19 trainde ook een redelijk uitzonderlijke lichting had, waarin enorm goed en knap gepresteerd werd. Uiteindelijk is alleen Gakpo echt volledig doorgebroken en in mindere mate dan Teze/Sadilek.

Ik denk wel dat er veel talent rondloopt in dit team. Maar zoals ik hierboven eigenlijk al schets is talent de manier waarop dat ontwikkelt binnen de voetballerij een enorm lastige factor om consistent adequaat te kunnen voorspellen. Als dat iemand lukt, vrees ik dat hij/zij goud in handen heeft en nogal wat goede aanbiedingen krijgt van clubs als City :mrgreen: PSV had bijv. een aantal jaar geleden Sekou Sidibe in de opleiding lopen. Belgische speler, enorm groot talent. Denk dat we die gerust iemand in de categorie van Babadi/Ihattaren kunnen bestempelen. Speelt inmiddels bij FC U Craiova.
Massimo wrote: 15 Dec 2021, 23:37
Heruone wrote: 15 Dec 2021, 01:18 Wat wmb erg aanspreekt bij hem zijn inderdaad die meer modernistische kwaliteiten, zoals explosiviteit, kracht, snelheid, directheid, schotkracht, dynamiek en diepgang. In de top zie je tegenwoordig heel veel spelers die in het schuitje Sané, Gnabry, Mane, Sterling, Son, etc. passen, spelers die dergelijke overeenkomsten delen. Ik vind dat ook een van de betere ontwikkelingen t.o.v. vroeger/andere lichtingen. De Antonissejes van deze wereld hebben enorm veel talent, maar ze hebben ook teveel van dit soort tekortkomingen, waardoor ze eigenlijk nooit zullen doorbreken.
Ik zou er nog rendement aan willen toevoegen, maar verder denk ik dat je goed beschrijft welke eigenschappen in dit geval een aanvaller moet hebben om kans te maken om door te kunnen breken en welke spelers juist op een gegeven moment niet die stap waarschijnlijk zullen gaan maken.
Ja eens, hoewel ik rendement een lastig te omschrijven term vind. Maar het vermogen om goals/assists te kunnen maken is inderdaad wel een dingetje.
Coming together is a beginning; keeping together is progress; working together is success. ~ Henry Ford
Massimo
Legende

De aanvallers die bij PSV zijn doorgebroken lieten vaak al snel zien doelpunten te kunnen scoren en assists te kunnen geven in Jong PSV. Dan moet je nog steeds aan de andere eigenschappen voldoen, want anders kom je in de categorie Gudmundsson en in mindere mate Lammers. De grootste kans om door te breken is als het inderdaad een EN EN verhaal is. Daarom zie ik ook wel wat in Fofana bij Jong PSV. In de leeftijdscategorieën er onder zal je mee moeten groeien en je steeds maar weer kunnen aanpassen aan het voetballende en het fysieke hogere niveau en moet je blijven leveren. Hoeft niet in een rechte lijn, maar de trend omhoog moet flink en duidelijk zijn. Sidibé is inderdaad wel een goed voorbeeld voor iemand die bovenstaande had, maar is blijven stilstaan. Was tussen zijn 14e en 16e echt waanzinnig voor zijn leeftijd. Daarna verschrikkelijk stil blijven staan. PSV heet de laatste pakweg 5-6 jaar genoeg voorbeelden van spelers die het hebben kunnen halen alsook spelers die het leken te gaan halen, maar uiteindelijk om diverse redenen die stap niet heeft kunnen zetten.
Heruone
Lid scoutingsteam

Ja, er zijn meerdere verhalen. Kenneth Paal was ooit volgens mij een van de allergrootste talenten van Nederland. Stagneerde volledig. Voor Sidibe gold dat volgens mij binnen zijn lichting van Belgie. En Ihattaren is eigenlijk ook een perfect voorbeeld, hoewel dat ook grotendeels te maken heeft met hele trieste omstandigheden van buitenaf.
Vincent Vega
Jeugdinternational

Heruone wrote: 16 Dec 2021, 15:17 Ja, er zijn meerdere verhalen. Kenneth Paal was ooit volgens mij een van de allergrootste talenten van Nederland. Stagneerde volledig. Voor Sidibe gold dat volgens mij binnen zijn lichting van Belgie. En Ihattaren is eigenlijk ook een perfect voorbeeld, hoewel dat ook grotendeels te maken heeft met hele trieste omstandigheden van buitenaf.
Zo ook toch wel Rigo, Bakkali en in mindere mate Obispo, al lijkt die laatste zich nog wel te revancheren. Allemaal om uiteenlopende redenen; resp. fysiek niet kunnen bijbenen, mentaliteits-issues en blessures. Zo zie je maar dat er weinig te voorspellen valt..
Massimo
Legende

Paal was samen met Bergwijn destijds de twee toptalenten van PSV. Bergwijn heeft wel de stap kunnen maken, Paal niet. Rigo stagneerde vanaf de O19. Ihattaren vind ik echt een verhaal apart. Die was al doorgebroken in het eerste en ging niet na 3 potjes zoals Bakkali zweven. (kwam niet veel later trouwens) Bij hem ging het mis toen hij al geruime tijd speelde. Obispo lijkt alsnog door te groeien. Die stagneerde wat, deed het aardig maar niet uitzonderlijk bij Vitesse, raakte daarna geblesseerd en begint het nu steeds beter te doen. De weg van Gakpo vind ik misschien nog wel de mooiste. Wel al vanaf jongs af aan goals maken en assists geven, maar elk jaar een beetje beter worden. Niet het toptalent op 19 jarige leeftijd, maar wel goed en gestaag doorgroeien. Nu wordt het weer tijd voor wat nieuwe aanwas die echt onbetwiste basisspeler(s) kunnen gaan worden.
Heruone
Lid scoutingsteam

Vincent Vega wrote: 16 Dec 2021, 16:17
Heruone wrote: 16 Dec 2021, 15:17 Ja, er zijn meerdere verhalen. Kenneth Paal was ooit volgens mij een van de allergrootste talenten van Nederland. Stagneerde volledig. Voor Sidibe gold dat volgens mij binnen zijn lichting van Belgie. En Ihattaren is eigenlijk ook een perfect voorbeeld, hoewel dat ook grotendeels te maken heeft met hele trieste omstandigheden van buitenaf.
Zo ook toch wel Rigo, Bakkali en in mindere mate Obispo, al lijkt die laatste zich nog wel te revancheren. Allemaal om uiteenlopende redenen; resp. fysiek niet kunnen bijbenen, mentaliteits-issues en blessures. Zo zie je maar dat er weinig te voorspellen valt..
Ja, er zijn heel veel gevallen. Toch blijft dat interessant altijd. Nederland staat bijvoorbeeld internationaal echt bekend als een van de betere opleidingslanden en veel clubs komen hier ook bewust scouten en talenten meelokken. Voor vrijwel alle betere talenten bij PSV, AZ, Feyenoord en Ajax staan clubs uit de top van de PL en Duitsland voor in de rij.

Maar zodra men bijv. in de youth league tegen clubs uit het buitenland speelt, hebben de Nederlandse teams en spelers het vrijwel altijd lastig omdat ze fysiek niet mee kunnen. Geen idee of mensen toevallig hier dat jaar Ajax O18 - Dortmund O18 hebben gezien, maar bijv. Dortmund liep hen fysiek gewoon helemaal ondersteboven. Het is vanuit dat perspectief ook niet gek dat heel veel spelers moeite hebben met de stap naar de KKD, simpelweg omdat daar ook enorm fysiek gespeeld wordt.

Talentontwikkeling blijft toch een interessante en lastige formule. Als iemand die weet te kraken, heeft hij/zij letterlijk het gouden ticket naar de fucking chocaladefabriek in handen.
Massimo wrote: 16 Dec 2021, 17:42 Paal was samen met Bergwijn destijds de twee toptalenten van PSV. Bergwijn heeft wel de stap kunnen maken, Paal niet. Rigo stagneerde vanaf de O19. Ihattaren vind ik echt een verhaal apart. Die was al doorgebroken in het eerste en ging niet na 3 potjes zoals Bakkali zweven. (kwam niet veel later trouwens) Bij hem ging het mis toen hij al geruime tijd speelde. Obispo lijkt alsnog door te groeien. Die stagneerde wat, deed het aardig maar niet uitzonderlijk bij Vitesse, raakte daarna geblesseerd en begint het nu steeds beter te doen. De weg van Gakpo vind ik misschien nog wel de mooiste. Wel al vanaf jongs af aan goals maken en assists geven, maar elk jaar een beetje beter worden. Niet het toptalent op 19 jarige leeftijd, maar wel goed en gestaag doorgroeien. Nu wordt het weer tijd voor wat nieuwe aanwas die echt onbetwiste basisspeler(s) kunnen gaan worden.
Ihattaren is inderdaad een uitzonderlijke situatie. Ik denk dat uiteindelijk het probleem het verlies/de situatie rondom zijn vader is geweest en ik denk dat menigeen nogal onderschat wat voor impact zoiets kan hebben. Alleen het lastige is dat de realiteit waarin Ihattaren zich bevond gebaseerd was op een 'topsportklimaat' en als er een ding duidelijk is aan topsport, dan is het dat presteren op plaats één, twee en drie staat. Het is gewoon een enorm harde wereld die weinig rekening houdt met situaties die afwijken.

Ik zag onlangs ook een interview vanuit Ajax met Sontje Hansen. Dat is/was een van de allergrootste talenten daar in de jeugdopleiding. Die heeft ook openlijk aangegeven dat door vergelijkbare problemen (ziekte moeder) hij mentaal enorm in de knel is geraakt, dat hij zichzelf niet normaal meer gedroeg, dat hij niet leefde naar de normen van de topsport en dat zijn prestaties er duidelijk onder leden.
nilssonH
Moderator

O17 ongeslagen winterkampioen door met maar liefst 11-2 (!) te winnen van NEC. Klasse prestatie. Ben benieuwd hoeveel van deze jongens na de winter bij O18 aansluiten, want het zou goed zijn als de weerstand weer iets omhoog gaat.

Heruone
Lid scoutingsteam

Ja, echt lekker zeg. Over de gehele najaarscompetitie:

- Van Duiven 16 goals en 9 assists
- Simons 16 goals en 4 assists
- Kwaaitaal 9 goals en 5 assists

Doelsaldo van 54 voor en 14 tegen. Aantal spelers uit dat team hebben echt wat meer weerstand nodig.
Johann Vogel
Vedette

Goed om te zien dat de jeugd het zo goed doet. De o16 staat ook bovenaan. Alleen AZ kan nog op een gelijk aantal punten komen alleen het doelsaldo van PSV is een stuk beter (+29 om +10).

Ik vraag me wel af of het in zo’n geval goed is om jongens vervroegd door te schuiven. Of juist bij deze groep zoveel mogelijk bij elkaar houden. Door wekelijks in een goed draaiend elftal te spelen ontwikkel je wellicht ook sneller. De o18 draait ook goed, staat ook bovenaan.
Standbeeld
Mister PSV

Geweldige resultaten in de jeugd. Als deze spelers zich blijven ontwikkelen dan kunnen er straks hele mooie jaren aanbreken waarin flink wat pareltjes de stap naar de a-selectie maken.
Grasmat
Lid van verdienste
Favoriete speler: Dn Flamingo

Mooi. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!

Zo, ik doe de opengetrapte deur weer netjes dicht hoor.
Standbeeld
Mister PSV

Heruone wrote: 18 Dec 2021, 16:46 Ja, echt lekker zeg. Over de gehele najaarscompetitie:

Doelsaldo van 54 voor en 14 tegen. Aantal spelers uit dat team hebben echt wat meer weerstand nodig.
Zie jij ook kans dat er na dit seizoen al evt. wordt doorgeschoven naar Jong?
Heruone
Lid scoutingsteam

Standbeeld wrote: 18 Dec 2021, 18:25
Heruone wrote: 18 Dec 2021, 16:46 Ja, echt lekker zeg. Over de gehele najaarscompetitie:

Zie jij ook kans dat er na dit seizoen al evt. wordt doorgeschoven naar Jong?
Alleen Babadi van O18 wmb. Geen idee hoe de rest daar overdenkt.
Johann Vogel wrote: 18 Dec 2021, 17:31 Goed om te zien dat de jeugd het zo goed doet. De o16 staat ook bovenaan. Alleen AZ kan nog op een gelijk aantal punten komen alleen het doelsaldo van PSV is een stuk beter (+29 om +10).

Ik vraag me wel af of het in zo’n geval goed is om jongens vervroegd door te schuiven. Of juist bij deze groep zoveel mogelijk bij elkaar houden. Door wekelijks in een goed draaiend elftal te spelen ontwikkel je wellicht ook sneller. De o18 draait ook goed, staat ook bovenaan.
Ja eens, is altijd lastig. Hoewel veel spelers wel gewoon toe lijken te zijn aan meer weerstand. Maar het spelen in een goede groep met kwaliteiten die op elkaar afgestemd zijn kan inderdaad bevorderend zijn voor de ontwikkeling.

En O18 is natuurlijk, met alle respect, gewoon een matig elftal. Dat die bovenaan staan vind ik vrij bewonderingswaardig als je kijkt naar wat Ajax O18 allemaal heeft rondlopen.
Massimo
Legende

In de O18 vind ik ook dat er weinig rondloopt op Babadi. Mylian Jiminez kan eventueel een laatbloeier zijn, maar die moet nu wel snel de stap naar Jong PSV gaan maken en het dan opnieuw daar gaan laten zien. Verder heb je nog spelers als Van de Blaak en Comenencia die ook in O18 hadden kunnen zitten. (Al speelde Van de Blaak al wel veel voordat hij geblesseerd raakte.)

O17 vind ik vele malen interessanter. O16 heb ik niet zoveel zicht op behalve dat ik weet dat de al doorgeschoven Sami Buohoudane, al jarenlang aan de lopende band veel doelpunten maakt. Wellicht dat er andere forumleden zijn die wat meer over de O16 kunnen vertellen.
FritskePhilips
Nationale topspeler

Onder 14 staat intern bekend als de meest getalenteerde lichting, sinds dat zij vanuit de onderbouw naar de middenbouw hebben doorgeselecteerd.

Niet geheel toevalligerwijs is dat ook de oorspronkelijke lichting van Sami Bouhoudanne
Post Reply