Ik ben zelf qua type voetbal altijd het meest gecharmeerd van de pressing trainers. Mooiste spelletje om te zien wat mij betreft met veel energie en ook wel van deze tijd. Maar in de situatie waarin we nu zitten lijkt mij Cocu eigenlijk ook de beste keus.
PSV moet volgend jaar bij de eerste 2 zien te komen. Daar is wel wat geld voor beschikbaar maar waarschijnlijk niet zo veel als bij Ajax en Feyenoord kan als enige verder bouwen op een bestaand fundament. Dus we hebben een coach nodig die geen 2 jaar nodig heeft om iets neer te zetten maar al in zijn eerste jaar met mogelijk beperkt materiaal op sommige posities, alsnog punten kan halen. Cocu kent de club al goed, heeft geen aanpassingstijd nodig en gaat gewoon op een no nonsense manier punten sprokkelen.
Daarnaast is er een goede kans dat er onderling nu ook wat zeer is ontstaan en is Phillip een goede people manager. Die ook zelden overhoop ligt met zijn staf of andere mensen binnen de club. Dus ook vanuit management oogpunt is hij denk ik de juiste man op de juiste plaats in deze situatie.
Als je dat vergelijkt met andere kandidaten dan zijn het bijna altijd mindere opties op 1 van die 2 onderdelen. Een Bosz is weer een totale omslag qua speelwijze, gaat tijd nodig hebben en lijkt me als persoonlijkheid een moeilijke match met PSV. Een buitenlandse trainer zal bijna altijd langer nodig hebben om zich aan te passen en de club te leren kennen terwijl wij komend seizoen gelijk top moeten presteren. De top in NL in de vorm van Ten Hag en Slot, is niet beschikbaar. Hou je alleen de subtop over maar die bieden niks extra's tov Cocu en missen zijn ervaring met zowel PSV als prijzen winnen.
Eens dat het een wat saaie keuze zou zijn en bij weinig mensen gaat het hart er echt sneller van kloppen waarschijnlijk. Maar dat saaie en veilige lijkt me in de huidige situatie en na 3 trainers in een paar jaar tijd, eigenlijk wel de beste keuze en match met de selectie.